Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lastig hoor!
Moderator: moderatorteam
- Rosa
- Zeer actief
Lastig hoor!
Ik ben niet ontevreden over het voer wat ik nu geef (vobra carocroc kip & rijst special power) maar door de foto's en de verhalen van de forummers die barfen ben ik toch wel geïnteresseerd in andere voeding. Het geven van echt vlees lijkt mij erg leuk om te doen maar het samenstellen van het eten lijkt mij erg lastig. Niet alleen qua wat ze nodig hebben maar ook hoe kom je er aan? Nu heb ik wel eens gelezen dat je naast gewone brokken beter geen versvlees of diepvries vers kan geven maar dan beter het kan combineren met brokken van bijv. Farm Food.
Ik zit zelf nu te denken om dus over te stappen naar de brokken van Farm Food (deze vinden ze lekker heb nl paar brokjes van gegeven uit proefverpakking) en dan zo nu en dan misschien eens KVV (diepvries vers toch?) te geven en als ik wat meer weet over al het andere omtrent barf dan daar ook af en toe wat van te geven. Kan ik dat zo op die manier doen of is dat eigenlijk dan weer niet goed die combinaties? En waarom evt. niet? Ik wil wel graag ook brokken blijven geven omdat het mij wel het handigste lijkt als je dus een dagje/ weekendje weg gaat om dat mee te nemen.
Wie heeft er wat tips of advies voor mij?
Ik zit zelf nu te denken om dus over te stappen naar de brokken van Farm Food (deze vinden ze lekker heb nl paar brokjes van gegeven uit proefverpakking) en dan zo nu en dan misschien eens KVV (diepvries vers toch?) te geven en als ik wat meer weet over al het andere omtrent barf dan daar ook af en toe wat van te geven. Kan ik dat zo op die manier doen of is dat eigenlijk dan weer niet goed die combinaties? En waarom evt. niet? Ik wil wel graag ook brokken blijven geven omdat het mij wel het handigste lijkt als je dus een dagje/ weekendje weg gaat om dat mee te nemen.
Wie heeft er wat tips of advies voor mij?
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
-
jelle
- Zeer actief
KVV is een prima manier om rustig aan te beginnen. Op die manier geef je jezelf en je hond tijd om te wennen aan en leren over een andere manier van voeren. Het echte BARFen kan ook in kleine stapjes, bijvoorbeeld door dan te gaan beginnen een maatlijd te vervangen door pens of kippennekjes ofzo. Bijna niemand stapt in een keer volledig over.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Zie je het niet zitten om nu over te stappen naar KVV en dan langzamerhand meer te gaan barfen?
Dat van dat dagje/weekendje weg had ik ook als reden om in het begin drie brokdagen te hebben (plus dat hij toen nog drie keer per dag at en het op de opvang lastig is om KVV te geven).
Inmiddels ben ik al heel wat dagjes/weekendjes weg geweest zonder brokken en dat is echt geen probleem. Ik neem gewoon KVV mee of ik koop ter plaatse vlees in de supermarkt.
Dat van dat dagje/weekendje weg had ik ook als reden om in het begin drie brokdagen te hebben (plus dat hij toen nog drie keer per dag at en het op de opvang lastig is om KVV te geven).
Inmiddels ben ik al heel wat dagjes/weekendjes weg geweest zonder brokken en dat is echt geen probleem. Ik neem gewoon KVV mee of ik koop ter plaatse vlees in de supermarkt.

Linda, Izzie en Bram
-
Ester&Lara
Het is in feite zo moeilijk als je het zelf maakt!
De verhoudingen die er op VoerNatuurlijk worden gehandhaafd zijn deze:
50-60% spiervlees ( alles wat geen orgaanvlees is, dus bijv kopvlees,runderlappen, kipfilet, snijsels/snijlingen )
10-20% orgaanvlees
10-20% bot
Groente is niet nodig ( ik geef het dan ook niet ), maar mag wel.
Evenals aanvulling zoals eieren, kefir en yoghurt ed. die mogen maar dat hoeft zeer zeker niet.
Als je zorgt dat je hond binnen een periode van 3 weken de bovenstaande percentages binnenkrijgt is het helemaal perfect. Een hond hoeft dus niet elke dag "compleet" te eten. Overigens zijn die percentages een leidraad, een houvast voor in het begin. Als je meer ervaren bent ga je vanzelf meer op gevoel voeren. Elke hond is anders natuurlijk.
Ik vind KVV zeker beter dan brok, maar omdat het gemalen is doet het wel onder aan grote vlezige botten die de de spijsverteringsorganen pas echt goed laten werken. En het is beter voor het gebit natuurlijk.
Voorbeelden van wat je allemaal kunt geven
Schaap:
*Alle niet-dragende botten kun je geven als calciumbron, dus bijv. nek, ribben, schouderblad.
*Alle dingen die orgaanvlees zijn, ook lever.
*Pens
*Kop
*Spiervlees
Van lam kun je alle bovengenoemde items geven, daarnaast alle botten.
Geit/hert/ree:
*Alle niet-dragende botten kun je geven als calciumbron, dus bijv. nek, ribben, schouderblad.
*Pens
*Spiervlees
*Kop
Van geit (jong of volwassen) en van een jong hert/ree kun je alle bovengenoemde items geven, daarnaast alle botten.
Rund:
*Strot
*Kopvlees
*Snijlingen/spiervlees
*Pens
Van een kalf kun je alle bovengenoemde items geven, ook alle botten, inclusief staart.
Gevogelte:
In zijn geheel, eventueel inclusief veren die als ruwe vezel dienen.
Denk bij gevogelte aan: kip, eend, kwartel, parelhoen, fazant, eendagskuikens.
Konijn & haas:
*Alles kun je geven, ook compleet met haren en kop etc.
Overig:
Hamsters, ratten, cavia's etc. kan allemaal in zijn geheel gegeven worden. Van struisvogel is het spiervlees heel geschikt, de botten zijn eigenlijk te hard.
Vis:
Afhankelijk van de grootte van de vis, kun je deze in zijn geheel geven of de rauwe afvalproducten zoals koppen en filet. Ook de graten kun je probleemloos geven, deze "tellen" als bot. Een hele vis is een compleet prooidier, met orgaan, "spiervlees" en "bot".
*Zalm
*Wijting
*Tonijn
*Koolvis
*Sardines
*Makreel
*Ongepekelde haring
*Kabeljauw
*Tong
Een goed makkelijk boek, online en gratis is:
http://www.rawmeatybones.com/ en dan op de NL vlag klikken!
Succes met je keuze!
De verhoudingen die er op VoerNatuurlijk worden gehandhaafd zijn deze:
50-60% spiervlees ( alles wat geen orgaanvlees is, dus bijv kopvlees,runderlappen, kipfilet, snijsels/snijlingen )
10-20% orgaanvlees
10-20% bot
Groente is niet nodig ( ik geef het dan ook niet ), maar mag wel.
Evenals aanvulling zoals eieren, kefir en yoghurt ed. die mogen maar dat hoeft zeer zeker niet.
Als je zorgt dat je hond binnen een periode van 3 weken de bovenstaande percentages binnenkrijgt is het helemaal perfect. Een hond hoeft dus niet elke dag "compleet" te eten. Overigens zijn die percentages een leidraad, een houvast voor in het begin. Als je meer ervaren bent ga je vanzelf meer op gevoel voeren. Elke hond is anders natuurlijk.
Ik vind KVV zeker beter dan brok, maar omdat het gemalen is doet het wel onder aan grote vlezige botten die de de spijsverteringsorganen pas echt goed laten werken. En het is beter voor het gebit natuurlijk.
Voorbeelden van wat je allemaal kunt geven
Schaap:
*Pens
*Kop
*Spiervlees
Van lam kun je alle bovengenoemde items geven, daarnaast alle botten.
Geit/hert/ree:
*Pens
*Spiervlees
*Kop
Van geit (jong of volwassen) en van een jong hert/ree kun je alle bovengenoemde items geven, daarnaast alle botten.
Rund:
*Strot
*Kopvlees
*Snijlingen/spiervlees
*Pens
Van een kalf kun je alle bovengenoemde items geven, ook alle botten, inclusief staart.
Gevogelte:
In zijn geheel, eventueel inclusief veren die als ruwe vezel dienen.
Denk bij gevogelte aan: kip, eend, kwartel, parelhoen, fazant, eendagskuikens.
Konijn & haas:
*Alles kun je geven, ook compleet met haren en kop etc.
Overig:
Hamsters, ratten, cavia's etc. kan allemaal in zijn geheel gegeven worden. Van struisvogel is het spiervlees heel geschikt, de botten zijn eigenlijk te hard.
Vis:
Afhankelijk van de grootte van de vis, kun je deze in zijn geheel geven of de rauwe afvalproducten zoals koppen en filet. Ook de graten kun je probleemloos geven, deze "tellen" als bot. Een hele vis is een compleet prooidier, met orgaan, "spiervlees" en "bot".
*Zalm
*Wijting
*Tonijn
*Koolvis
*Sardines
*Makreel
*Ongepekelde haring
*Kabeljauw
*Tong
Een goed makkelijk boek, online en gratis is:
http://www.rawmeatybones.com/ en dan op de NL vlag klikken!
Succes met je keuze!
- Rosa
- Zeer actief
Hoi Linda,Zoek stok! schreef:Zie je het niet zitten om nu over te stappen naar KVV en dan langzamerhand meer te gaan barfen?
Op zich zie ik het wel zitten om over te stappen maar het lijkt me gewoon wel makkelijk om brokken achter de hand te hebben voor de vakanties, voor als ze een weekend naar het pension gaan en misschien ook wel qua kosten? Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel het prijsverschil is tussen brokken en KVV / BARF...? Hoe doe jij het als je KVV meeneemt, dat moet toch gekoeld blijven of niet? In de zomer is het anders denk ik best lastig om mee te nemen?
Ik heb sowieso nog een redelijk volle zak met brokken staan die ik eerst nog ga opmaken maar dat zijn dus gewone brokken en kan je daar nu dan eigenlijk wel al wat mee gaan combineren met KVV? Of beter van niet?
Groetjes,
Rosa
- Rosa
- Zeer actief
Iedereen in ieder geval alvast bedankt voor de info! Ik ga me sowieso nog even verder inlezen. Kan ik nu eigenlijk wel al beginnen met KVV icm het laatste voer wat ik nu nog heb of beter wachten totdat ik dit voer op heb en dan pas starten?
-
Ester&Lara
-
jelle
- Zeer actief
Om een hond af en toe - bij vakanties enzo - brokken te kunnen geven hoef je trouwens niet het hele jaar door met regelmaat brokken te geven. Het maag/darmstelsel van de hond wordt over het algemeen wat robuuster door het versvoer en dan worden ook brokken zonder aanpassingsproblemen nog verteerd.
Overigens zijn er ook vast zat pensions waar ze vers willen voeren.
Overigens zijn er ook vast zat pensions waar ze vers willen voeren.

- tutjehola
- Actief
- Rosa
- Zeer actief
Hallo allemaal,
Vandaag was ik bij een dierenwinkel en daar hadden ze pens dus ik heb daar 2 lappen van iedere een kg meegenomen. Ik wil morgenavond ze daar wat van geven maar hoeveel zal ik dan ieder geven (Pongo is rond de 13kg en Pacha dacht ik rond de 16kg) en kan ik ze dan beter 's ochtends wat minder brokken geven en de volgende dag ook wat minder brok? Ik ben benieuwd hoe ze het gaan vinden.
Groetjes,
Rosa
Vandaag was ik bij een dierenwinkel en daar hadden ze pens dus ik heb daar 2 lappen van iedere een kg meegenomen. Ik wil morgenavond ze daar wat van geven maar hoeveel zal ik dan ieder geven (Pongo is rond de 13kg en Pacha dacht ik rond de 16kg) en kan ik ze dan beter 's ochtends wat minder brokken geven en de volgende dag ook wat minder brok? Ik ben benieuwd hoe ze het gaan vinden.
Groetjes,
Rosa
-
jelle
- Zeer actief
Je wilt de pens denk ik geven als vervanging van 1 van de 2 dagelijkse maaltijden?
Dan zou ik eerst eens een pond tussen de twee verdelen.
Dan zou ik eerst eens een pond tussen de twee verdelen.