Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Samenstelling voor brokken.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Allegra
Vaste gebruiker

Samenstelling voor brokken.

Ongelezen bericht door Allegra »

Kan iemand mij vertellen wat een goede samenstelling is voor brokken?
Wat er allemaal in MOET zitten, wat een goede aanvulling is (met name voor grote rassen), en hoeveel er procentueel van alles in moet zitten?
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Hoeveel er van alles in moet zitten ligt ook aan de hond. Is hij jong/oud actief of rustig of oefent hij een zware sport uit zoals politie hond of dergelijke voor het beste advies kan je het beste na je dierenwinkel gaan en daar even vragen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Voor het beste advies kun je beter even de zoekfunctie op dit forum gebruiken :wink:

(of neus eens door de hoek Voeding)
Allegra
Vaste gebruiker

Ik heb al rondgezocht maar kon niet echt iets concreets vinden.

Maar ik zal het iets specifieker maken.
Een volwassen, middelmatige tot grote hond, die wel lekker wandelt en beweging krijgt, maar niet echt sport of werkt. In normale gezonde conditie.

Ik snap wel dat het voor iedere hond anders is, maar ik zoek gewoon een richtlijn. Wat het ongeveer moet zijn.
Ik heb al wel bij de speciaalzaak gevraagd, en die konden eigenlijk alleen bepaalde merken adviseren maar niks over de percentages.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Klopt, dat kan niemand, behalve de fabrikant van brokjes. :wink:
En dat heeft alles te maken met het feit dat brokjes voor het merendeel uit granen of pulp bestaan om er massa aan te geven.
Want gemiddeld zit er nog geen 10% vlees in een brokje.
Dus dan komen er chemische toevoegingen van vitamines en mineralen bij en daarvoor moet je echt chemicus wezen om dat te weten.
Er zijn overigens wel richtlijnen voor wat er in ieder geval in een brokje moet zitten. Volgens mij staat er wel wat over op de website van Farmfood.
http://www.farmfood.nl/algemeen.htm
Hier dus de informatie waarnaar farmfood verwijst omtrent de richtlijnen
http://www.nap.edu/books/0309034965/html/
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Allegra
Vaste gebruiker

Poe, das een pittig stukje engelse tekst :D Kom er wel uit, daar niet van, ga er morgen ofzo even voor zitten.

Wat ik eigenlijk bedoel, er staan op de zak altijd de ingredienten en de gehaltes van die ingredienten. Hoeveel vet, welke vitamines/mineralen. Ik bedoel een lijstje met die ingredienten en de gehaltes die zo'n beetje het beste zijn.
In sommige brok zit veel vet. Maar wat is nou een goed percentage vet in zo'n brok? En hoe zit dat met calcium?
Op die manier.
Daar hoef je toch geen chemicus voor te zijn geloof ik ;) :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Tja, gemiddeld zitten de brokken op ongeveer hetzelfde.
Maar het engels lezen valt wel mee hoor, gewoon meteen naar de tabellen gaan met de richtlijnen van de minimumhoeveelheden die in het voer moeten zitten: http://fermat.nap.edu/openbook.php?record_id=15&page=44
Nou, dat gaat dan per gram of miligram per kilo, dus dan zou je het gewicht van jouw hond kunnen nemen en dan uitrekenen in welke hoeveelheden alles in het voer moet zitten om goed te zijn voor jouw hond. En dan zoek je op de tabellen van de zakken brokken welke brok daar het meest bij in de buurt komt. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

In hondenvoer moet vooral vlees zitten en dat zit niet in brok.
Lees eens het boekje: "Voer voor Carnivoren' van Tannetje Koning.
Daarna geef je geen brokken meer.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Allegra
Vaste gebruiker

Kijk, die had ik nog niet gevonden. Daarmee is gelijk mijn vraag beantwoord :mrgreen:

Sjalot, if it helps, ik geef beide :wink:
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Dat boekje is een goed begin :ok:
En je hoeft echt niet precies de percentages eiwitten en vetten te weten, zo stel je je eigen voeding toch ook niet samen? Een beetje inlezen en je gezonde verstand gebruiken, dan kom je echt al een heel eind!

Succes!

Fieke
Afbeelding
Allegra
Vaste gebruiker

Sennaruby schreef:Dat boekje is een goed begin :ok:
En je hoeft echt niet precies de percentages eiwitten en vetten te weten, zo stel je je eigen voeding toch ook niet samen? Een beetje inlezen en je gezonde verstand gebruiken, dan kom je echt al een heel eind!

Succes!

Fieke
Nee, maar ik weet precies wanneer ik me niet zo lekker als anders voel en wanneer ik iets te kort kom en vaak wat dat dan is. En zo ongeveer stel je je eigen voeding wel samen vind ik :mrgreen: 2 stuks groenten en fruit, iets uit die schaal van dew wijzer, iets uit die schaal :P Misschien niet bewust, maar ik hou er iig wel rekening mee.
Het is gewoon om een richtlijn te hebben (die ik nu dus heb ;)) zodat ik ook van onbekende voeders kan bekijken of ze net zo goed zijn als de bekende. Onze groothandel produceerd ook eigen merk brokken bijvoorbeeld. Dat komt grotendeels wel overeen met het voer van Purina, maar toch leek het me makkelijker om een richtlijn te hebben, zodat je kan vergelijken.
En je gezonde verstand gebruiken, sorry, maar volgens mij heb je voor dit soort dingen toch echt een beetje kennis nodig. Vooral omdat mensen geen honden zijn en je vaak te maken hebt met antropomorfisme...
En de dierenwinkels weten idd ook echt niet alles. Ik hoor liever de mening van iemand die niet zijn brood hoeft te verdienen met mij 'adviseren' en zich echt verdiept heeft in hondenvoeding.
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Toch maar eens dat boekje lezen... :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Allegra
Vaste gebruiker

Daar heb ik weinig aan hé, met betrekking tot mijn vraag ;)
Maar ik zal zeker kijken of ze hem in de biep hebben.
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Natuurlijk heb je een richtlijn nodig en die zijn er ook wel hoor! Op diverse rauwe voedingsforums zijn goede richtlijnen te vinden en ook hulp bij het zelf samenstellen. Je kijkt dan natuurlijk niet naar de % eiwitten, vetten en dergelijke, maar meer naar percentages spiervlees, vleesbot, orgaanvlees en eventuele extra's. Zo kun je veel beter een voeding samenstellen die op je hond is afgestemd dan je ooit met welke brok dan ook zal lukken.
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Allegra schreef:Daar heb ik weinig aan hé, met betrekking tot mijn vraag ;)
Maar ik zal zeker kijken of ze hem in de biep hebben.
Jawel omdat je je dan niet meer afvraagt wat er per se in een brok moet zitten.
Groetjes van Charlotte
Allegra
Vaste gebruiker

Dan beantwoord het nog mijn vraag niet, maar verandert of vervalt de vraag :mrgreen:

Sennaruby, dat is waar. Ik ben me sowiezo al wat aan het verdiepen in vers vlees. Ze krijgen nu van die prins burgers en orgaanvlees uit die plastic bakjes. Samen met brok.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”