Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lam/geit vraag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

lam/geit vraag

Ongelezen bericht door M@scha »

stel ik heb een lam of een geit.

ik heb alle onderdelen.

wat moet ik ervan brouwen om een goede maaltijd te maken?

ik weet iets van een procentenrijtje, maar snap dat niet helemaal...
Afbeelding
Golden Stanley

Re: lam/geit vraag

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

massam schreef:stel ik heb een lam of een geit.

ik heb alle onderdelen.

Als je hond nog niet eerder lam/geit heeft gehad, zou ik alleen met wat mager spiervlees beginnen. Beiden is erg vet en niet elke hond reageert daar goed op bij grote hoeveelheden.
Dragende delen kun je beter niet geven, die zijn te hard. Of weghalen na een half uur als het vlees eraf is.
Ik hou de verhouding van een prooidier aan (Lonsdale), dus 65-70 spiervlees, 10-20% orgaan en 10-20% rest bot (alles is bevleesd bot). Dat mag per dag aangehouden worden. Maar een beginnende hond op rauw zou ik geen volledige maaltijd lam/geit geven, daarvoor in de plaats aanvullen met bevleesde kippenbot of ander mager spiervlees als hij dat al gewend is. Succes. :ok:
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

massam schreef:stel ik heb een lam of een geit.

ik heb alle onderdelen.

Wat voer je nu - brokken?
In dat geval is het beter om voorzichtig te beginnen met rauwe voeding en iets te geven dat je hond gemakkelijk kan verteren. Zoals een kippennek bijvoorbeeld. Zie voor meer info "Het Bottendocument" - http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20512.

Wat de samenstelling van de voeding betreft is er veel info te vinden in de BARfaq van barf-natuurlijk.nl - er zijn veel manieren om de voeding samen te stellen, maar je kunt beter beginnen met een verdeling waarmee honderduizenden honden al jarenlang begonnen zijn. Dit om tekorten tijdens de overschakeling te voorkomen en voor je eigen gemoedsrust (hoef je niet bang te zijn, dat hij iets tekort komt).

Wat begrijp je niet van het procentenrijtje?

Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
M@scha
Zeer actief

hij krijgt nu carnibest lam/rijst en heeft als eliminatiedieet geit gehad.

we zitten eraan te denken hem naast de CB te laten barfen omdat er geen lamskluiven te krijgen zijn en ik dus niks anders als hapslikweg lamsoren heb om meet te spelen en kluiven.

hij mag niks anders hebben dus het moet lam, geit of eend zijn
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ik vraag me bij de procentjes af hoe precies dat komt.

een bot kun je niet van precies 200 gram oid krijgen snappie :mrgreen:
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

massam schreef:ik vraag me bij de procentjes af hoe precies dat komt.

een bot kun je niet van precies 200 gram oid krijgen snappie :mrgreen:
Nee, das inderdaad moeilijk. :mrgreen:
Maar je hoeft het niet over een dag te bekijken he. Toen ik pas begon, hield ik het per twee weken aan om te kijken of de verhoudingen een beetje klopten. Dat werkt makkelijker. :wink:
Nu weet ik wel ongeveer hoeveel ik waarvan moet voeren om een beetje in verhouding te blijven. Bovendien, ik barf als afwisseling, dus ik voer bv. nauwelijks orgaan (behalve een penslap op zijn tijd, dat vinden ze zo lekker), omdat dat al voldoende in de carnibest zit.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

massam schreef:hij krijgt nu carnibest lam/rijst en heeft als eliminatiedieet geit gehad.

we zitten eraan te denken hem naast de CB te laten barfen omdat er geen lamskluiven te krijgen zijn en ik dus niks anders als hapslikweg lamsoren heb om meet te spelen en kluiven.

hij mag niks anders hebben dus het moet lam, geit of eend zijn
Dan kun je een heel schaap of een hele geit gewoon in maaltijdgrote stukken kappen, invriezen en naast CB geven. Af en toe wat vlees wegsnijden en malen om er een groentemix mee te maken.

Als je een bot hebt van ongeveer 200 gram doe je er gewoon ongeveer 200 gram vlees bij - komt niet zo precies. Soms ietsje minder vlees is niet erg - meestal meer vlees dan bot is prima! Als je CB geeft als basis heb je eigenlijk niet zoveel te maken met percentages - ik zou wel even navragen hoeveel orgaanvlees er in het versvlees zit. Als dat voldoende is, hoef je niets te rekenen en kun je lekker aanvullen met rauwe dingetjes die je hond wel mag hebben.

Kip, rund, vis, kalkoen wild enz. verdraagt hij helemaal niet?

Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”