Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag aan de fulltime barfers

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Vraag aan de fulltime barfers

Ongelezen bericht door marian* »

Korte vraag:laten jullie je hond vasten?
Max en Bente zijn nu zo'n beetje helemaal aan het barfen en ik zit te twijfelen of ik ze zal laten vasten.
Beter gezegd:moeten ze vasten?Ik ben namelijk bang dat ik dat niet over mijn hart kan verkrijgen :19:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Mauyak

Re: Vraag aan de fulltime barfers

Ongelezen bericht door Mauyak »

marian* schreef:Korte vraag:laten jullie je hond vasten?
Max en Bente zijn nu zo'n beetje helemaal aan het barfen en ik zit te twijfelen of ik ze zal laten vasten.
Beter gezegd:moeten ze vasten?Ik ben namelijk bang dat ik dat niet over mijn hart kan verkrijgen :19:
Ik ben geen barfer maar er staat nergens geschreven dat ietsMOET.Je moet op je eigen gevoel afgaan.Ik zou er zelf nooit voor kiezen om mijn hond te laten vasten,maar er zijn zat anderen die het wel doen en er best goede argumenten voor hebben.Het is dus een overweging die je vanuit je eigen gevoel moet bekijken.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Mijn honden vasten 2x per week. Ik heb er een jaar over gedaan om 1 dag in te lassen, omdat ik het zielig vond. De theorie zegt dat als er teveel verzadiging optreedt bij het normale eetpatroon, dan is het tijd om 1 of meerdere vastendagen in te lassen. Het nut van vastendagen zou zijn om vervuiling naar de organen tegen te gaan, omdat het bloed gezuiverd wordt op een natuurlijke manier. Het krijgt nieuwe zuurstof zonder overtollige ballast uit voedsel waardoor organen minder belast worden. Vasten heeft meerdere functies. Voor mijn jongens heeft dit het verder afvallen in gang gezet en ze zijn nu op een prima gewicht.
Ik geef de avond ervoor 1,5 maal de hoeveelheid hoofdzakelijk hele kip of grote RMB's van kalf of geit met spiervlees en orgaan vooraf. Op de vastendag zelf mag je vloeibaar voedsel geven en dat doe ik 's ochtends met honing en biologische yoghurt en 's avonds met vers fruitsap of rauw ei met schil. Ze hebben er echt geen enkele moeite mee, want ze zijn immers nog verzadigd van de maaltijd ervoor. Het is dus goed kijken naar je hond, hoe hij er zelf mee omgaat. Zie je dat je hond echt 'honger lijdt', dan is vasten misschien net iets te veel. Maar de meeste honden hebben er geen enkele moeite mee. De volgende dag krijgen ze in de ochtend of in de vroege middag weer hun maaltijd.
Volgens JdB zou elke hond min. 1 vastendag in de week moeten hebben. Volgens anderen zijn er meer dan 2 nodig, maar dat vind ik zelf veel te veel.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

marian* schreef:Korte vraag:laten jullie je hond vasten?
nee.
Blanca is niet helemaal oke, die laat ik niet vasten.
wat ik wel doe is een vleesloze dag inlassen maar geef dan ander materiaal
groenteprutje met ei of yoghurt of huttenkase
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Golden Stanley schreef: Ik heb er een jaar over gedaan om 1 dag in te lassen, omdat ik het zielig vond.
Dat heb ik dus ook :wink:
ien schreef:nee.
Blanca is niet helemaal oke, die laat ik niet vasten.
wat ik wel doe is een vleesloze dag inlassen maar geef dan ander materiaal
groenteprutje met ei of yoghurt of huttenkase
Dat zou dan meer in mijn straatje passen.
Ik wil best geloven dat vasten goed is wat betreft ontgifting enzo maar volgens mij word ik dan de hele dag achtervolgd door 4 bruine hondenogen :jank:
Ik ben toch nog niet helemaal over,maar zodra dat wel zo is dan komt deze optie zeker in aanmerking :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij laten ze wel vasten ongeveer 1 keer per week. Cleo wil dan wel eens gaan spugen (gal) dus die eet dan een eitje of een beetje yoghurt als ze moet spugen :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

MARC_S schreef:Wij laten ze wel vasten ongeveer 1 keer per week. Cleo wil dan wel eens gaan spugen (gal) dus die eet dan een eitje of een beetje yoghurt als ze moet spugen :wink:
En Dapper krijgt dan helemaal niks?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

marian* schreef:
MARC_S schreef:Wij laten ze wel vasten ongeveer 1 keer per week. Cleo wil dan wel eens gaan spugen (gal) dus die eet dan een eitje of een beetje yoghurt als ze moet spugen :wink:
Die krijgt dan vaak helemaal niks nee :wink: Ik moet zeggen dat ik zelf helemaal geen probleem heb met een dagje vasten voor de honden. Ik hou gewoon in mijn achterhoofd dat dat gezond is en eigenlijk zeuren ze hier meer om wandelen dan om eten over het algemeen :19: Het enige dat ik merk is dat Dapper dan meeloopt naar de keuken als ik naar de keuken ga. Maarja, dat doet hij zowiezo wel vaker.

Wel geven we meestal de dag ervoor een grote portie. Bv 500 gram kippenruggen per hondje van 20-23 kilo :ok:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

MARC_S schreef:
marian* schreef:
Die krijgt dan vaak helemaal niks nee :wink:
Dat zou ik dus heel moeilijk vinden denk ik.Bente een ei en Max niks.....
Ik moet zeggen dat ik zelf helemaal geen probleem heb met een dagje vasten voor de honden. Ik hou gewoon in mijn achterhoofd dat dat gezond is en eigenlijk zeuren ze hier meer om wandelen dan om eten over het algemeen :19: Het enige dat ik merk is dat Dapper dan meeloopt naar de keuken als ik naar de keuken ga. Maarja, dat doet hij zowiezo wel vaker.

Wel geven we meestal de dag ervoor een grote portie. Bv 500 gram kippenruggen per hondje van 20-23 kilo :ok:
Misschien dat ik dat over een tijdje ook kan,maar voor nu zie ik dat nog niet zo zitten mede doordat vuilnisbak Max het in zijn hoofd heeft gehaald bijna geen groente meer te willen eten :evil:
Barf trouwens ook nog niet helemaal fulltime.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nee, ik laat ze niet vasten. Wel rek ik soms de maaltijden en krijgen ze bv de ene dag om 5 uur in de middag eten en dan de andere dag pas laat in de avond. Maar Kiki gaat stijf voor de keukendeur zitten als ze niks krijgt en ik vind dat inderdaad wat naar.
Nelson slaat uit zichzelf wel eens maaltijden over en dat is oke.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Tot voor kort vastten 2 van mijn honden 3 dagen in de week. Dat was omdat ze op een lager gewicht moesten komen. Nu dat gelukt is vasten ze 1 dag per week, omdat het gezond is.

Als je er van overtuigd bent dat vasten gezond is dan vind je het ook niet meer zielig.
Ik heb een oud hondenboek uit 1960 waarin het 1 dag in de week vasten ook wordt aangeraden.
Mijn honden hebben er helemaal niks van. Als ze braken dan braken ze alleen rotzooi uit. Een berg zand van het strand bijvoorbeeld, of een dopje van een fles die ik al een tijd zoek was... :roll:

Oude en zieke honden en pups zou ik niet laten vasten.
Laatst gewijzigd door Sjalot op 22 okt 2006 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik kan ze heel goed laten vasten (maar dat kan ik voor mezelf ook heel goed :mrgreen: ), maar ik doe het heel onregelmatig. Meestal een dag als Pieter er niet is, want die heeft daar veel meer moeite mee.

Vandaag is dus een vastendag, Pieter is er niet èn ze hebben gisteren meer dan genoeg gehad.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Gal spugen heeft Whooper af en toe gedaan toen ik 1 vastendag inlaste. Als ik nu rond 19:30 uur de volle maaltijd geef voor een vastendag, dan heeft hij er geen last van. Die yoghurt met honing geef ik ook om dat te voorkomen. :ok:
laeken
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Gal spugen heeft Whooper af en toe gedaan toen ik 1 vastendag inlaste. Als ik nu rond 19:30 uur de volle maaltijd geef voor een vastendag, dan heeft hij er geen last van. Die yoghurt met honing geef ik ook om dat te voorkomen. :ok:
Dat laat voeren doen wij al, meestal rond 20:00 uur ongeveer. De dag erna kotst ze dan soms maar meestal is de dag daarna het moeilijkst. Dan krijgt ze pas weer om 20:00 uur eten en dus vast ze netto eigenlijk 48 uur als we 1 maaltijd over slaan. Wij voeren zowiezo alleen 1 maaltijd in de avond :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Een echte vastendag heb ik niet, maar ik probeer wel meer op verschillende momenten te voeren. Ik heb bijvoorbeeld vandaag de jongens zojuist te eten gegeven , 14.00 uur en en dan krijgen ze morgenavond rond 18.00 uur pas weer. Een dagje geen vlees vind ik nog wel een alternatief voor het vastendagje, maar helemaal niets geven vind ik zelf gewoon moeilijk. Juist ook omdat ik katten heb die wel elke dag te eten krijgen. Ik voer overigens maar 1 keer per dag.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Ja, mijn hond eet 4 keer per week :wink:
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Ik zat erover na te denken om het te gaan doen (en eerst overgaan naar 1x per dag voeren en verschillende tijdstippen), maar in een ander topic (over schildklier) las ik dat dat met Rais niet kan.

Raisa moet 2x per dag, om de 12 uur, een schildklierpilletje hebben. Nu las ik dat dit 'onder dezelfde omstandigheden' moet, dus b.v. altijd met eten of altijd zonder eten.
Rais krijgt het 's ochtends (rond 08.00/09.00) en 's avonds (20.00) door haar eten heen, dus 2 maaltijden per dag moet ik aanhouden. Op andere tijden haar pilletje geven wordt lastig want ik ben er 3 dagen per week overdag niet (en ga er ook niet 's nachts m'n bed voor uit, hihi).

Ik vind dit wel jammer, anders had ik het graag willen proberen wanneer het barfen goed blijft gaan.
Wel in de variant van op de vastendag een eitje, yoghurt, kruidenmix e.d., anders zou ik het ook niet volhouden. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”