Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Probleempje eten milo
Moderator: moderatorteam
- Lucia
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Probleempje eten milo
Hoihoi.
Ik zit met het volgende probleempje. Milo is nu 9,5 maanden oud, maar hij eet sinds een aantal weken ( misschien al wel 2 maand inmiddels ) té weinig. Tenminste, persoonlijk vind ik het wel erg weinig.
De aanbevolen hoeveelheid ( hij krijgt denkadog brok ) is 150 gram per dag, nu weet ik ook wel dat dat per hond verschilt wat hij nodig heeft, etc. Maar milo heeft maar 1 portie op een hele dag, hooguit 50 gram dus. heel af en toe eet hij 2 x, maar vaak is het nog niet eens een halve bak of hij raakt het voer niet eens aan.
( ik voer trouwens 3x per dag ).
Nu heb ik toch al wel van alles geprobeerd. Ik ben niet van het 'hele dag de bak vol laten staan', dus ik haal het in ieder geval na een half uur / uur weg ( misschien beter om dat eerder te doen ). Maar het veranderd niets.
Nu hielp het pas, door een klein snoepje fijn te maken en erover heen te strooien, maar dat wil ik ook niet altijd blijven doen, en dat helpt nu ook niet meer.
Daarnaast ben ik nu van Nutro over gegaan op Denkadog, maar bij Nutro was hetzelfde probleem en nu blijft het probleem gewoon.
Zelf lijkt hij er vrij weinig last van te hebben, zn vacht glanst heel erg mooi, hij is actief, ontlasting prima, etc. Maar 50 gram vind ik gewoon zo weinig, ik ben nu van plan om hem binnenkort te wegen bij de dierenarts, want ik heb wel het gevoel dat zn ribben iets beter voelbaar worden, maar okay.
Nu zat ik dus te denken om bijvoorbeel 2 dagen in de week, de hele dag diepvriesvoer te gaan geven, een tijd terug had ik dat eens meegenomen en hij vond het hélemaal geweldig.
Als ik bijvoorbeeld 1 maaltijd op een dag dat zou doen, weet ik zeker dat hij gewoon de hele dag wacht, en alleen het diepvriesvoer eet. Daarom zat ik dus te denken aan 2 hele dagen.
Nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft?
Ik zit met het volgende probleempje. Milo is nu 9,5 maanden oud, maar hij eet sinds een aantal weken ( misschien al wel 2 maand inmiddels ) té weinig. Tenminste, persoonlijk vind ik het wel erg weinig.
De aanbevolen hoeveelheid ( hij krijgt denkadog brok ) is 150 gram per dag, nu weet ik ook wel dat dat per hond verschilt wat hij nodig heeft, etc. Maar milo heeft maar 1 portie op een hele dag, hooguit 50 gram dus. heel af en toe eet hij 2 x, maar vaak is het nog niet eens een halve bak of hij raakt het voer niet eens aan.
Nu heb ik toch al wel van alles geprobeerd. Ik ben niet van het 'hele dag de bak vol laten staan', dus ik haal het in ieder geval na een half uur / uur weg ( misschien beter om dat eerder te doen ). Maar het veranderd niets.
Nu hielp het pas, door een klein snoepje fijn te maken en erover heen te strooien, maar dat wil ik ook niet altijd blijven doen, en dat helpt nu ook niet meer.
Daarnaast ben ik nu van Nutro over gegaan op Denkadog, maar bij Nutro was hetzelfde probleem en nu blijft het probleem gewoon.
Zelf lijkt hij er vrij weinig last van te hebben, zn vacht glanst heel erg mooi, hij is actief, ontlasting prima, etc. Maar 50 gram vind ik gewoon zo weinig, ik ben nu van plan om hem binnenkort te wegen bij de dierenarts, want ik heb wel het gevoel dat zn ribben iets beter voelbaar worden, maar okay.
Nu zat ik dus te denken om bijvoorbeel 2 dagen in de week, de hele dag diepvriesvoer te gaan geven, een tijd terug had ik dat eens meegenomen en hij vond het hélemaal geweldig.
Als ik bijvoorbeeld 1 maaltijd op een dag dat zou doen, weet ik zeker dat hij gewoon de hele dag wacht, en alleen het diepvriesvoer eet. Daarom zat ik dus te denken aan 2 hele dagen.
-
Mauyak
Re: Probleempje eten milo
Waarom voer je dan geen 7 dagen per week diepvriesvoer?Voor een kleine hond zijn de kosten echt niet zoveel hoger als van brokken.Ik betaal voor Rodi compleet 0,95 per pakje van 400 gram bij albert heijn.En Smuldier kost bij C1000 0,59 per pakje van 400 gram.Carnibest is ongeveer 3 euro per kilo,en dat moet je zelf in porties verdelen.Het is zeker niet goed als een hond over zo'n lange peroide zo slecht eet.Je doet je hondje er echt zoveel plezier mee door hem diepvriesvoer te gaan voeren.En als hij dan wel alle dagen zijn bakje leeg eet,dan is dat het toch waard??Lucia schreef:Hoihoi.
- Lucia
- Zeer actief
Deze brokken 'schonen' zn tanden ook direct. Ik zit er wel over na te denken hoor, maar eigenlijk vind ik dat een hond voor het gebit ban de hond brokken beter zijn, en vooral aangezien hij nog zo jong is.
Maar ja ik zit er idd wel over te denken hoor, dit kan zo gewoon niet veel langer.
edit: ja het zal niet echt veel duurder zijn, denkadog zit al 10 euro verschil in met nutro op een zak, maar dat maakt me op zich niet zo heel veel uit.
Maar ja ik zit er idd wel over te denken hoor, dit kan zo gewoon niet veel langer.
edit: ja het zal niet echt veel duurder zijn, denkadog zit al 10 euro verschil in met nutro op een zak, maar dat maakt me op zich niet zo heel veel uit.
Laatst gewijzigd door Lucia op 20 okt 2006 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Moos
- Zeer actief
Ik heb het ooit eens uitgerekend voor Moos en Saar (bijna 5 en bijna 7 kilo). Ik weet niet meer precies van welke prijzen ik ben uitgegaan, maar volgens mijn berekening was ik duurder uit met een goed merk brokken (Nutro ging ik toen vanuit) dan met Rodi.
Mijn honden krijgen samen 2 plakken op een dag, Saar van nog geen 5 kilo ongeveer 3/4 plak in Moos ongeveer 1 1/4 plak.
Even uitgegaan van 95 cent per pakje kost me dat dus minder dan 50 cent per dag voor 2 hondjes. (ik doe dus 2 dagen met 1 pakje).
Mijn honden krijgen samen 2 plakken op een dag, Saar van nog geen 5 kilo ongeveer 3/4 plak in Moos ongeveer 1 1/4 plak.
Even uitgegaan van 95 cent per pakje kost me dat dus minder dan 50 cent per dag voor 2 hondjes. (ik doe dus 2 dagen met 1 pakje).

- Moos
- Zeer actief
Dat is een fabeltje. Brokken worden in de bek zacht en blijven als een soort Liga aan de tanden en kiezen plakken. Als mijn honden brokken gegeten hebben en ik doe meteen daarna de bek open zitten er overal restjes brok op de kiezen geplakt.Lucia schreef:Deze brokken 'schonen' zn tanden ook direct. Ik zit er wel over na te denken hoor, maar eigenlijk vind ik dat een hond voor het gebit ban de hond brokken beter zijn, en vooral aangezien hij nog zo jong is.

- Lucia
- Zeer actief
-
S@ndr@
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Laat ik het zo zeggen. Moos kreeg totdat hij ruim een jaar was brokken. Toen hij 1.5 was had hij zijn eerste gebitsreiniging achter de rug. Hij is nu 4, krijgt dus sinds die tijd vers, en de da is elke keer weer verbaasd hoe schoon zijn tanden nu blijven.Lucia schreef:Persoonlijk denk ik niet dat het een fabeltje is, ik hoor hem echt de brokken door midden bijten, dus zacht wordt het niet in zijn bek.
Saar krijgt vanaf 8 weken vers, is nu bijna 2 en de aanslag op de tanden moet je echt zoeken.

- Lucia
- Zeer actief
Naja hij is nog niet te mager, maar ik ben bang dat dat wel gaat komen, daarom ben ik van plan om hem nu geregeld te gaan wegen, om het in de gaten te gaan houden.loving bulls schreef:maar is hij dan ook te mager of heeft hij gewoon genoeg aan de oeveelheden die hij eet, want de merken die je noemde zijn op zich hele goede brokken met veel voedings waarde.t kan dus zijn dat hij eet naar behoefte
De brokken zijn van goede kwaliteit idd, en ik weet dat hij ze goed vind, want eerst kreeg hij denkadog als beloningsbrokje en dat vond hij helemaal geweldig.
@ moos: Ik denk dat dat wel per voer verschilt, maar ik was idd wel een beetje bang dat zn tanden toch minder schoon worden van diepvriesvoer, maar daar denk ik nu al wel anders over.
-
Mauyak
Maar die kruimels blijven dan plakken aan de tanden en dan krijg je weer tandplak wat weer tandsteen kan worden enz.enz.enz.Eet als proef op de som zelf eens een biscuitje en kijk dan naar je tanden.Eet dan eens een rauw plakje rosbief oid,en zie dan blijft er niks aan je tanden plakken.Hoe je het ook went of keert het is voor een hond natuurlijker om vlees te eten dan granen.Ik heb nisk tegen brokken,maar je hodn geeft in dit geval zlef al aan dat hij het ECHT niet lekker vind en hij gaat op deze manier geheid tekorten oplopen.Waarneer je Compleet diepvries voert krijgt je hond alles binnen wat ie nodig heeft om gezond te blijven.En dieren die goed eten zitten beter in hun vel,en krijgen een mooiere vacht en een betere ontlasting.Lucia schreef:Persoonlijk denk ik niet dat het een fabeltje is, ik hoor hem echt de brokken door midden bijten, dus zacht wordt het niet in zijn bek.
- Moos
- Zeer actief
Daar hoef je echt niet bang voor te zijnLucia schreef:
@ moos: Ik denk dat dat wel per voer verschilt, maar ik was idd wel een beetje bang dat zn tanden toch minder schoon worden van diepvriesvoer, maar daar denk ik nu al wel anders over.
Moos kreeg trouwens Proplan en Nutro Choice; beiden geen goedkope supermarktmerken ofzo

- Annelies
- Zeer actief
Noa stopte op die leeftijd ook accuut met het eten van brokken en ik ben met haar helemaal overgestapt op diepvriesvoer (Duck). Inmiddels geef ik haar ook Rodi en daarnaast af en toe hart of pens, gewoon, voor de lekkerte en lékker dat ze 't allemaal vindt...!Lucia schreef:Deze brokken 'schonen' zn tanden ook direct. Ik zit er wel over na te denken hoor, maar eigenlijk vind ik dat een hond voor het gebit ban de hond brokken beter zijn, en vooral aangezien hij nog zo jong is.
Dat een harde brok de tanden schoonhoudt schijnt trouwens een dikke fabel te zijn, integendeel...harde brokken veroorzaken meer tandplak.
Als een hond brokken eet, wordt het een plakkerig goedje wat overal blijft tussenhangen en tandplak (dus tandsteen) is het gevolg...
Het voeren van diepvriesvoer naast harde brokken wordt ook afgeraden aangezien brokken anders verteren dan 'vers' vlees en da's weer niet goed voor de spijsvertering.
Ben benieuwd wat je gaat doen met het voeren...

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
- Lucia
- Zeer actief
Ik controleer hem regelmatig op restanten van brokken etc, maar vrijwel nooit wat te vinden, maar het zou best kunnen hoor.
Ik denk toch dat ik eerst 2 dagen in de week ga uitproberen.
Daarnaast glimt hij geweldig zoals ik al zei, alles is prima in orde. En zo vreselijk vind hij het niet, als beloning vond hij denkadogbrokjes altijd helemaal geweldig, dus ja
Maar bedankt voor de adviezen in ieder geval
edit: @ annelies: nou ik had dus ook gelezen dat diepvriesvoer in combi met brokken dus niet een goed plan was, omdat het anders verteerd, maar daar werd mee bedoel op dezelfde dag. Daarom zat ik dus te denken aan 2 hele dagen, en de andere dagen de hele dag gewoon brokken, zodat het niet allemaal in de war loopt.
Maar ik ga mn gedachten nog eens goed erover laten gaan.
Daarnaast glimt hij geweldig zoals ik al zei, alles is prima in orde. En zo vreselijk vind hij het niet, als beloning vond hij denkadogbrokjes altijd helemaal geweldig, dus ja
edit: @ annelies: nou ik had dus ook gelezen dat diepvriesvoer in combi met brokken dus niet een goed plan was, omdat het anders verteerd, maar daar werd mee bedoel op dezelfde dag. Daarom zat ik dus te denken aan 2 hele dagen, en de andere dagen de hele dag gewoon brokken, zodat het niet allemaal in de war loopt.
Maar ik ga mn gedachten nog eens goed erover laten gaan.
-
Mauyak
Je moet niet boos worden hoor,maar als ik zie hoe sommige mensen waaronder jij nu ook,zich zo in allerlei bochten wringen om maar niet 7 dagen per week vers te gaan voeren,dan snap ik dat echt niet.Wat is er nu toch zo heilig aan die brokken om er zo aan vast te houden?Je hond geeft in alle talen al twee maanden aan dat hij het NIET lekker vind,maar toch moet hij het blijven eten?Met alle gevolgen van dien.....Lucia schreef:Ik controleer hem regelmatig op restanten van brokken etc, maar vrijwel nooit wat te vinden, maar het zou best kunnen hoor.
Daarnaast glimt hij geweldig zoals ik al zei, alles is prima in orde. En zo vreselijk vind hij het niet, als beloning vond hij denkadogbrokjes altijd helemaal geweldig, dus ja![]()
- Lucia
- Zeer actief
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor.
Maar aan de ene kant heb ik gewoon het vermoeden dat hij aan het uittesten is.
Daarnaast twijfel ik dus wel heel erg doordat hij de vorige keer zo dol werd van het diepvriesvoer, dus ja het zet me wel aan het denken.
Kga nog een keer goed naar de voor en nadelen ervan kijken en zoeken.
Maar aan de ene kant heb ik gewoon het vermoeden dat hij aan het uittesten is.
Daarnaast twijfel ik dus wel heel erg doordat hij de vorige keer zo dol werd van het diepvriesvoer, dus ja het zet me wel aan het denken.
Kga nog een keer goed naar de voor en nadelen ervan kijken en zoeken.
-
S@ndr@
- Zeer actief
ik denk dat mensen gewoon moeten doen wat goed voelt voor hen of dat nu brokken zijn of vers- honden kunnen het op allebei goed doen.
Dr heerst hier een beetje een cultuur dat alleen vers goed genoeg zou zijn en dat is gewoon niet waar,( mijn hond kan gewoon niet op vers,-ook niet op gewone brokken maar vers geneest niet alles)
Dr heerst hier een beetje een cultuur dat alleen vers goed genoeg zou zijn en dat is gewoon niet waar,( mijn hond kan gewoon niet op vers,-ook niet op gewone brokken maar vers geneest niet alles)
-
Mauyak
Ja hèhè hij dacht ook van eindelijk een fatsoenlijke maaltijd,daar zou ik ook van uit mijn pan gaanLucia schreef:
- Lucia
- Zeer actief
-
Mauyak
Oh nee hoor,zo bedoel ik het zeker niet.Want van mijn 3 honden eet er eentje al haar hele leven brokken.Die wil geneens vlees eten,dat vind ze vies.Maar als een hond zelf aan geeft dat hij het echt niet lekker vindloving bulls schreef:ik denk dat mensen gewoon moeten doen wat goed voelt voor hen of dat nu brokken zijn of vers- honden kunnen het op allebei goed doen.
-
Mauyak
Ik voer Rodi en geen botten etc.Wel kauwdingetjes van de dierenwinkel maar geen echte botten.Het barfgebeuren is voor mij ook iets te hoog gegrepen.Ik hou het bij kvv en wissel de merken wel eens af met Carnibest of Smuldier,Energique.Lucia schreef:Mja dat denk ik ook.
Maar aan de versvoeders een vraag: welke voeren jullie zelf, en geven jullie dan regelmatig een bot of iets dergelijks of wat?
- Lucia
- Zeer actief
Aha okay, ik lees hier veel over het barfgebeuren idd, maar daar wil ik eigenlijk dan ook weer net niet aan beginnen.Mauyak schreef:Ik voer Rodi en geen botten etc.Wel kauwdingetjes van de dierenwinkel maar geen echte botten.Het barfgebeuren is voor mij ook iets te hoog gegrepen.Ik hou het bij kvv en wissel de merken wel eens af met Carnibest of Smuldier,Energique.Lucia schreef:Mja dat denk ik ook.
Maar aan de versvoeders een vraag: welke voeren jullie zelf, en geven jullie dan regelmatig een bot of iets dergelijks of wat?
Bedankt
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mijn 2 honden zijn sinds 2 weken volledig over op versvlees, ik geef ze Carnibest. Er gaat 1 kilo per dag doorheen dus het is absoluut niet goedkoop, maar als ik zie hoe goed ze het eten, hoe weinig ontlasting ze hebben en hoe enorm lekker ze het vinden, vind ik het dat dubbel en dwars waard.
Ik zal af en toe nog wel eens een dagje brokken geven, voornamelijk omdat het soms niet mogelijk is om ze vers te geven (bijvoorbeeld op vakantie of als ik meerdere dagen weg ben naar een show o.i.d.), maar dat zal echt een uitzondering zijn.
Mijn oudste hond deed het prima op brokken en die zou ik er wat dat betreft ook gewoon op kunnen houden, maar mijn jongste hond at echt met lange tanden, het maakte niet uit welk merk brokken ik gaf (heb er heel wat geprobeerd). Nu met het verse vlees eet ze de bak er bijna mee op!
Ik zal af en toe nog wel eens een dagje brokken geven, voornamelijk omdat het soms niet mogelijk is om ze vers te geven (bijvoorbeeld op vakantie of als ik meerdere dagen weg ben naar een show o.i.d.), maar dat zal echt een uitzondering zijn.
Mijn oudste hond deed het prima op brokken en die zou ik er wat dat betreft ook gewoon op kunnen houden, maar mijn jongste hond at echt met lange tanden, het maakte niet uit welk merk brokken ik gaf (heb er heel wat geprobeerd). Nu met het verse vlees eet ze de bak er bijna mee op!
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
De brok die dat doet moet nog uitgevonden worden hoorLucia schreef:Deze brokken 'schonen' zn tanden ook direct. Ik zit er wel over na te denken hoor, maar eigenlijk vind ik dat een hond voor het gebit ban de hond brokken beter zijn, en vooral aangezien hij nog zo jong is.