Jaap* schreef:twister_storm schreef:Zo af en toe heb ik in dit topic gelezen maar nog niet 'onderbroken'
Zelf heb ik 2 goldens waarmee ik met de jongste jachttraining doe. Als ik dit topic lees dan rijst er bij mij de vraag op wat nu precies het verschil is tussen de staande honden (zoals jaap en ranetje hebben) en de retriever met de jachttraining/werk.
Jullie willen dat vast wel in het kort omschrijven??
Goldens doen meestal wél wat je zegt

Dat is een tikkie overdreven.
Ook Retrievers zal je moeten opvoeden en trainen voor je kunt zeggen dat hij doet wat je zegt.
Een goede Retriever heeft het apporteren van mams en paps meegekregen zou je kunnen zeggen.
De "will to please" zoals dat door sommingen wordt genoemd zit er ook van nature al in.
Op diezelfde manier is het voorstaan en opstoten van wild (vogels voornamelijk) bij Staande honden ingebakken.
Op zich is dat werk niet gebonden aan een baas, ze zijn dus meestal van zichzelf wat eigengereider (zelfstandiger, minder "will te please" als je het zo wil noemen) al is dat nog niet zo erg als bij de lopende jachthonden (brakken).
Bij de continentaal staande honden zoals die van Jaap en van mij en ook van Marijke (Moon) hoort (in tegenstelling tot de Britse staande honden) ook apporteren bij het werk.
Zo hier en daar lijkt dat leren apporteren wel eens wat voor problemen te zorgen.
Dit is dus wel heel generaliserend hé!
Bij elk ras zullen wel weer uitzonderingen zijn.
Dus eigenzinnige Retrievers en Stande honden met "will to please"

En zeer goed luisterende brakken