Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanschaf van een hondje..

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Julliette
Actief

Ongelezen bericht door Julliette »

Ik weet dat ik wat verwarrende/tegenstrijdige teksten heb geplaatst, maar het feit dat we wat willen gaan doen met de hond, is zeker. Het zal niet blijven bij de lange wandelingen, zoals ik eerder wel schreef.Juist omdat we graag een Mechel willen, willen we er ook wat mee gaan doen.
Ik zelf denk aan gehoorzaamheidscursussen (G & G ) en wie weet wat daar uit volgt (heb me er ook nog niet gigantisch in verdiept, hoor alleen van alle kanten dat je daar vanzelf wel inrolt als je eenmaal bezig bent).

Een Mechel uit een pure showlijn vind ik moeilijk te vinden (kan uiteraard aan onszelf liggen). Ik vind alleen fokkers/particulieren met pups/honden waar werklijnen inzit. Ze zullen vast bestaan, maar ik heb nog geen nest gezien, als iemand wel tips/suggesties heeft dan horen we dat graag.

Natuurlijk is het zo dat je niet alijd kunt bepalen wanneer je je pup zult nemen, in onze situatie zijn wij echter erg afhankelijk van onze onregelmatige baan waar wij niet altijd vakantie kunnen opnemen als we dat willen. We kunnen nu een flinke tijd vrij zijn vanaf januari en daarom zijn wij nu wel op zoek, kijk als het niet lukt, dan houdt het op, maar we willen gewoon ons best doen om wel die pup in januari te kunnen nemen, want dan hebben we zeker weten de tijd.
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Julliette schreef: We willen nu eenmaal een pittige, energieke hond. Een hond waar je veel tijd in moet steken, wil je er een hoop mee bereiken. Een hond die goed te trainen is, als je maar erg consequent bent en een hond waar je eventueel mee verder kan gaan.[/b]
Hoi Julliette,

Tussen pittig en pittig kan een heeeeeeeeeeele hoop verschil zitten. Ik heb hier een showlijn teefje en zij is heerlijk pittig. Met sporten staat ze te stuiteren om aan de slag te gaan maar ze kan ook heel goed de knop weer omzetten naar "huishond" .
Dan heb ik hier ook nog werklijnen en die zijn toch wat pittiger dan pittig en als huishond al helemaal niet geschikt.

Denk er eens over, er is niets mis met een Mechel uit een showlijn en geloof me op m'n woord, je hebt er je handen meer dan vol aan.
Afbeelding
Julliette
Actief

crutz schreef:via de belgische club gevonden
http://www.kucbh-urcbb.be/
en dan links Nederlands aanklikken en dan pups (krijg ze niet gekopieerd) maar daar staan best een paar leuke nesten uit niet/of minder heftige werklijnen bij die in mijn ogen beter geschikt zijn als huishond (overigens ook niet die van de Duvetorre die er ook tussen staan.......)
Al deze nesten zijn uit showlijnen dus? Of begrijp ik dit verkeerd?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Julliette schreef:
en dan links Nederlands aanklikken en dan pups (krijg ze niet gekopieerd) maar daar staan best een paar leuke nesten uit niet/of minder heftige werklijnen bij die in mijn ogen beter geschikt zijn als huishond (overigens ook niet die van de Duvetorre die er ook tussen staan.......)
idd, showlijnen en/of werklijnen die meer gefokt zijn op gg, behendigheid en ipo, maar in elkgeval wat minder heftige lijnen...........
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Julliette schreef:
Een groot deel wel of uit minder heftige werklijnen.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
Julliette schreef:
ehm........zie reactie boven je :wink: (1 minuutje eerder :mrgreen: )
Julliette
Actief

Selena schreef:
Julliette schreef:
Is deze site de enige mogelijkheid om met fokkers/particulieren van deze honden in contact te komen?Ik zie dat de pups al wat ouder zijn en er staan 'maar' 2 nesten Mechelaars op, helaas.

Als ik het dus goed begrijp, uit jullie antwoorden, is het bijna onmogelijk om een Mechelpup uit showlijnen bij bijvoorbeeld een particulier via een grote advertentiesite te kunnen vinden?
Selena
Zeer actief

crutz schreef:
Selena schreef:
Julliette schreef:
ehm........zie reactie boven je :wink: (1 minuutje eerder :mrgreen: )
:pffff: :pffff:

die stond er nog niet dat ik ging reageren :neenee:

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Julliette schreef:
Selena schreef:
Julliette schreef:
Is deze site de enige mogelijkheid om met fokkers/particulieren van deze honden in contact te komen?Ik zie dat de pups al wat ouder zijn en er staan 'maar' 2 nesten Mechelaars op, helaas.

Als ik het dus goed begrijp, uit jullie antwoorden, is het bijna onmogelijk om een Mechelpup uit showlijnen bij bijvoorbeeld een particulier via een grote advertentiesite te kunnen vinden?
de eerste 2 nesten zijn vrij recent 09-11-05 en die andere zonder datum, maar als ik zo kijk zijn ze op datum geplaatst, dus die zal niet veel ouder zijn
en dan nog een nest van begin september bij http://www.kennel-van-tessinijs.be/ en van dat kennel zit er iemand met een hond op een ander forum, nl hier dus daar zou je eens kunnen kijken...........

verder zal idd alles/t merendeel wat je via de grotere advertentiesites vind bij particulieren in NL uit werklijnen komen

maar bel de 3 fokkers die op die belgische site staan gewoon eens op en maak eens een praatje met ze..............ik neem aan dat als de pup later komt dan januari dat je (omdat t zo lang van te voren is) qua planning dat dan best met je baas nog rond zou kunnen krijgen, toch..........?????
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb je al in een heel vroeg stadium in dit topic een hele goede showlijnen-fokker doorgegeven (ik dacht via PB). Het is jammer dat je daar blijkbaar niets mee hebt gedaan... Als je met haar contact opneemt kan ze je zeker verder helpen als ze zelf geen nest heeft of gepland heeft. Haar honden doen het goed op shows en zijn zeer zeker geschikt voor het GG werk en ook nog eens prima huishonden.
Selena
Zeer actief

Julliette schreef:
Selena schreef:
Julliette schreef:

Ehh ja, bij de bekendere fokkers kom je vaak op de wachtlijst. Om een voorbeeld te geven, het mecheltje in mijn avatar heb ik gekregen van mijn vader (behalve een bekende africhter (IPO &KNPV) was hij ook fokker van stb. mechelaars). Op haar heb ik een jaar gewacht en omdat ik dochterlief was, heb ik eerste keus gekregen.
Eigenlijk zou ik je haar een weekje moeten lenen, zodat je een beetje doorkrijgt wat ik bedoel met een hele drukke, energieke, tempramentvolle hond....die al opgevoed en afgericht is..

Het grootste deel wat je bv. op MP vindt zijn werkhondenlijnen. Daar kunnen voor jou geschikte honden bij zitten, maar dan moet je al best wat van de stambomen/bloedlijnen weten.
Het ongelukkige toeval wil dat je een nestje heb gevonden waar een doorgewinterde africhter heeeeeeeel blij mee zou zijn. En met pittig bedoelen we ECHT pittig (zoals La Rep ook al schrijft).

Het is absoluut niet dat we je geen pup gunnen, en minder heftige werklijnen kan best goed gaan als je idd G&G, breitensport, behendigheid o.i.d. gaat doen, maar deze combi gaat zoooooo heftig worden voor jullie (hangt ook wel een beetje af wat de moederskanten zijn, zoals Crutz al schreef).

Julliette
Actief

crutz schreef:
Julliette schreef:
Selena schreef:
Julliette schreef: Al deze nesten zijn uit showlijnen dus? Of begrijp ik dit verkeerd?

de eerste 2 nesten zijn vrij recent 09-11-05 en die andere zonder datum, maar als ik zo kijk zijn ze op datum geplaatst, dus die zal niet veel ouder zijn
en dan nog een nest van begin september bij http://www.kennel-van-tessinijs.be/ en van dat kennel zit er iemand met een hond op een ander forum, nl hier dus daar zou je eens kunnen kijken...........

verder zal idd alles/t merendeel wat je via de grotere advertentiesites vind bij particulieren in NL uit werklijnen komen

maar bel de 3 fokkers die op die belgische site staan gewoon eens op en maak eens een praatje met ze..............ik neem aan dat als de pup later komt dan januari dat je (omdat t zo lang van te voren is) qua planning dat dan best met je baas nog rond zou kunnen krijgen, toch..........?????
Ok,bedankt voor deze info!
We hebben al een aantal fokkers aan de lijn gehad, waarvan een aantal overigens niet de ernst inzien van een mechel als huishond :denken: (dat maakt het ook zo moeilijk voor ons soms).
We zullen zeker ook contact opnemen met de fokkers die jij noemde...weet je wat, ik bel ze zo wel even ! :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb verder helemaal geen verstand van Mechelaars, maar ik weet wel dat de mensen die je nu advies geven er wel heel veel verstand van hebben. Ik zou ontzettend blij zijn als deze mensen mij zouden helpen met mijn zoektocht naar een juiste pup, en als ik jou was zou ik hun adviezen ook echt ter harte nemen.

Het klinkt heel leuk dat je in Januari een pupje wil, maar het lastige met pupjes is dat ze niet echt per maand in te plannen zijn. In ieder geval niet op deze korte termijn. Het is dan toch ook een beetje een kwestie van geluk hebben als er in precies de juiste periode een nest van 'jouw' ras geboren wordt, waar ook nog eens voor jou een pupje bij zit.
En ik kan me heel goed voorstellen dat je nu je besloten hebt heel graag een pupje wil, en ook heel graag in Januari. Maar je hebt er helemaal niks aan als je een pupje uit werklijnen in aanschaft, omdat dat zo goed in jouw tijdschema past, en het blijkt een groot drama te zijn omdat het pupje gewoon niet geschikt is als huishond.
Dan geeft zoveel meer verdriet, voor zowel jou zelf als het pupje, dan gewoon wat langer wachten en andere afspraken maken met je baas zodat er wel voor jou een pupje beschikbaar is wat perfect bij jouw wensen en leven past.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Julliette schreef: Ok,bedankt voor deze info!
We hebben al een aantal fokkers aan de lijn gehad, waarvan een aantal overigens niet de ernst inzien van een mechel als huishond :denken: (dat maakt het ook zo moeilijk voor ons soms).
We zullen zeker ook contact opnemen met de fokkers die jij noemde...weet je wat, ik bel ze zo wel even ! :mrgreen:
weet je wat t is (weet overigens niet of je stamboom of stamboomloze fokkers aan de lijn hebt gehad), er zijn ook fokkers die GRAAG een hondje als huishond verkopen, want dan krijgen ze ze vaak rond de 10/11 mnd weer terug omdat t echt niet gaat (soms eerder), en dan hebben ze wel een hond waar je gelijk mee aan de slag kan en die lekker gegroeid is, alleen gaat dit dus over de ruggen van wel willende, niets vermoedende pupeigenaren..................helaas :devil: gelukkig ken ik dit soort fokkers niet bij naam (alhoewel t wel eens makkelijk zou zijn om mensen te waarschuwen) of zo, maar ken wel mensen die gewoon zomaar ergens een pup konden halen, zonder problemen, idd fokkers die de ernst van een mechel uit hun lijnen als huishond niet in zien en dat t dus later idd uit de hand liep en de hond terug moest
en daar zit je neem ik aan ook niet op te wachten..................
Julliette
Actief

Helaas zal het niet mogelijk zijn om later dan januari een even lange vakantie op te nemen, zoals wij die in januari op willen nemen. Het kan korter, maar helaas, dat zal niet werken voor de pup en dat willen we uberhaupt niet natuurlijk.
We willen wel optimale aandacht kunnen geven aan de pup, dat is zelfs nodig, anders redt ze het zeker niet.

Maar goed, om in zo'n relatief korte periode nog een geschikte pup te vinden, kan nog erg lastig worden.

Ik zag iemand schrijven dat het af hangt van de moeder van het nest dat we morgen gaan bezoeken, of de pups eventueel toch geschikt zullen zijn voor in huis. Ik zou het namelijk kunnen opzoeken. Wat dienen jullie dan precies te weten?
Selena
Zeer actief

http://www.blazing-amber.nl/Home.html

http://www.hs-andor.nl/kennel/index.php

ff een selectie wat ik krijg na op google te hebben gezocht naar mechelse herder kennel.
Let op als er heel duidelijk werkhondenlijn (IPO/KNPV) bij staat, in eerste instantie is dat dus niet zo geschikt. Als je belt geef dan heel duidelijk aan dat je op zoek bent naar een huishond waar je evt. G&G o.i.d mee wil doen. Een goede fokker zal je goed voorlichten of zijn puppen daar wel of niet geschikt voor zijn. Een goede fokker kan je ook een uitgebreide karakterschets van zijn puppen kunnen geven en je helpen kiezen in een nest.

Selena
Zeer actief

Julliette schreef:Helaas zal het niet mogelijk zijn om later dan januari een even lange vakantie op te nemen, zoals wij die in januari op willen nemen. Het kan korter, maar helaas, dat zal niet werken voor de pup en dat willen we uberhaupt niet natuurlijk.
We willen wel optimale aandacht kunnen geven aan de pup, dat is zelfs nodig, anders redt ze het zeker niet.

Maar goed, om in zo'n relatief korte periode nog een geschikte pup te vinden, kan nog erg lastig worden.

Ik zag iemand schrijven dat het af hangt van de moeder van het nest dat we morgen gaan bezoeken, of de pups eventueel toch geschikt zullen zijn voor in huis. Ik zou het namelijk kunnen opzoeken. Wat dienen jullie dan precies te weten?
De mannelijke lijn die jij genoemd hebt is aan zowel vaders als moeders kant heftig, als deze nu gecombineerd zijn met minder heftige lijnen, kan dit nog wel eens schelen.
Als je mams stamboomnaam weet en paps naam, kunnen we ff verder voor je puzzelen.

Julliette
Actief

Bedankt Selena, ik kijk direct!
De mannelijke lijn die jij genoemd hebt is aan zowel vaders als moeders kant heftig, als deze nu gecombineerd zijn met minder heftige lijnen, kan dit nog wel eens schelen.
Als je mams stamboomnaam weet en paps naam, kunnen we ff verder voor je puzzelen.
Het enige dat ik kan vinden is dat de moeder hond komt uit de combinatie Arrackshome Boy X Xola van de Barbierhoeve...
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

crutz schreef:
Julliette schreef: Ok,bedankt voor deze info!
weet je wat t is (weet overigens niet of je stamboom of stamboomloze fokkers aan de lijn hebt gehad), er zijn ook fokkers die GRAAG een hondje als huishond verkopen, want dan krijgen ze ze vaak rond de 10/11 mnd weer terug omdat t echt niet gaat (soms eerder), en dan hebben ze wel een hond waar je gelijk mee aan de slag kan en die lekker gegroeid is, alleen gaat dit dus over de ruggen van wel willende, niets vermoedende pupeigenaren..................helaas :devil: gelukkig ken ik dit soort fokkers niet bij naam (alhoewel t wel eens makkelijk zou zijn om mensen te waarschuwen) of zo, maar ken wel mensen die gewoon zomaar ergens een pup konden halen, zonder problemen, idd fokkers die de ernst van een mechel uit hun lijnen als huishond niet in zien en dat t dus later idd uit de hand liep en de hond terug moest
en daar zit je neem ik aan ook niet op te wachten..................
Klopt Carmen. Ik ken een paar africhters die niet fokken, maar inderdaad hun honden kopen bij particulieren die met hun handen in het haar zitten omdat puplief uitgegroeid is tot een monster waar niets mee te beginnen valt. Deze africhters komen zo vrij gemakkelijk aan honden waar ze dus niet de lastige puppytijd van hebben, maar waar ze wel direct mee aan de slag kunnen om ze af te gaan richten.
Dan zijn er ook nog de fokkers die het domweg niet boeit waar de pup terecht komen, verkocht is verkocht. :roll: En die pups belanden dus regelmatig in het asiel.
De fokker van Biène heeft zoals je weet met Aki (moeder van Biène) anderhalf jaar geleden een niet-gepland nest gehad van zijn Duitse Herder reu. Een gedeelte van die pups was dus inderdaad verkocht aan gezinnen, de rest in de sport. Van de gezinshonden heeft hij er 2 of 3 teruggekregen na enkele maanden, was gewoon niet te doen. Die zijn alsnog geplaatst bij mensen die ermee sporten.
Vandaar ook dat ie met het nest van Biène veel zorgvuldiger is geweest, alles is in de sport (KNPV, IPO, Speurhond) terecht gekomen en 2 naar het buitenland om af te richten en later als fokteef te dienen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Julliette schreef:Bedankt Selena, ik kijk direct!
Het enige dat ik kan vinden is dat de moeder hond komt uit de combinatie Arrackshome Boy X Xola van de Barbierhoeve...
In Xola zit in ieder geval ook een hond die Selena waarschijnlijk kent (van haar vader) en zoals ik het nu zie (maar ik ben niet zo kundig als Selena en Carmen) ook behoorlijke werklijnen
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Julliette
Actief

In Xola zit in ieder geval ook een hond die Selena waarschijnlijk kent (van haar vader) en zoals ik het nu zie (maar ik ben niet zo kundig als Selena en Carmen) ook behoorlijke werklijnen
:(:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Julliette schreef:
:(:
Kijk zelf maar, zowel Xola als Arracks home Boy staan op bloedlijnen en met voorouders daarvan zijn behoorlijke resultaten gehaald :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

De vader van Arracks home Boy heeft bv. 3x op de NK KNPV in Den Bosch gestaan :wink: voor alle 3 de onderdelen (PH1, PH2 en object). 2x 3e plaats, 1x 1e plaats. Zegt dus al wel wat :wink:
Beide opa's ook al behoorlijke resultaten. 1 opa ook in Den Bosch gestaan, de andere opa is een top-IPO reu. 3x Belgisch kampioen alle rassen, 2x Belgisch kampioen Belgische Herders, Internationaal werkkampioen :19:

Aan Xola's kant ook heftige opa's :eek:
Groetjes Inge
Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

vraag me trouwens iets af,
t nest staat wel als combinatie op bloedlijnen, maar niet bij nesten :denken:

maar idd zoals al aangegeven, behoorlijke pittige werklijnen
en wat Inge beschrijft over honden die terugkomen, ken dat ook hoor (van vrienden), een bevriend fokker maakte met zijn eerste nest ook die fout, en kreeg de hond dus met 4 mnd (relatief vroeg dus nog) terug..........sindsdien verkoopt hij gewoon niet meer als huishond.....
Julliette
Actief

t nest staat wel als combinatie op bloedlijnen, maar niet bij nesten
Welke nest bedoel je nu?
Van het nest waar we morgen gaan kijken (twijfel nu steeds meer of het wel de moeite is :roll: ) weet ik dat alleen moeder een stamboom heeft ( als ik het nu goed zeg), of heeft dat niets te maken met het feit dat ze niet onder het kopje 'nesten' staan?

Stel, wij gaan er wel trainen met de hond, en dan doel ik op G&G e.d ,dan zou het nog niet raadzaam zijn om dan de rustigste pup te nemen, of dan toch nog teveel kans op een te hoge werkdrift?
Selena
Zeer actief

Als ik stb van mams kijk zitten daar aan vaders kant hele scherpe, driftie honden in. Moeders kant hele tempramentvolle honden. Je ziet 3 halusetha´s erin terug komen (J.H van Rossum, Groenekan), dat is dus mijn paps. Met Igor heeft mijn moeder o.a. het wereldkampioenschap IPO gewonnen, met Ika (moeder van Igor) zijn ook meerdere nederlandse titels gehaald, met Lando is mijn vader nederlands kampioen KNPV geworden..... o.a.Ika en Igor kun ook terugvinden in het lijstje legendarische mechelaars op de site van hondensport&sporthonden.

Sorry meis..hoe meer ik van de stb./bloedlijn zie, hoe minder ik je een pup kan aanraden :denken:

Julliette
Actief

Oh.. dan was ik al iets te snel met mijn vraag dus...:U:

ps: Selena, ik probeer je toe te voegen op MSN..
Selena
Zeer actief

crutz schreef:vraag me trouwens iets af,
het is de (alleen nog maar) stamboom van mams, Carmen.... niet de combinatie waar Julliette naar wil kijken.

Selena
Zeer actief

Julliette schreef:
t nest staat wel als combinatie op bloedlijnen, maar niet bij nesten
Welke nest bedoel je nu?
Van het nest waar we morgen gaan kijken (twijfel nu steeds meer of het wel de moeite is :roll: ) weet ik dat alleen moeder een stamboom heeft ( als ik het nu goed zeg), of heeft dat niets te maken met het feit dat ze niet onder het kopje 'nesten' staan?

Stel, wij gaan er wel trainen met de hond, en dan doel ik op G&G e.d ,dan zou het nog niet raadzaam zijn om dan de rustigste pup te nemen, of dan toch nog teveel kans op een te hoge werkdrift?
Om heel eerlijk te zijn....nee dus...
Als je ook nog achter paps naam kan komen, kan ik nog verder voor je kijken..maar op basis van stamboom van mams en de grof geschetse lijnen van paps, is dit een perfect nest voor een al gevorderde (lees wedstrijd) africhter...ook voor mij zal dit heel heftig zijn :jank:

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
crutz schreef:vraag me trouwens iets af,
het is de (alleen nog maar) stamboom van mams, Carmen.... niet de combinatie waar Julliette naar wil kijken.
laat maar, ff niet goed gelezen, moeder komt dus uit die combi
idd zoals jij hierboven al aangaf, niet aan te raden,

@ Julliet
maar t bovenste nest van die belgische site is begin November geboren en komt dus voor jullie heel erg goed uit

en prbeer t ook eens bij Tessinij's http://www.kennel-van-tessinijs.be/ pups mogen nu al wel weg, maar misschien is t wel wat........
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”