Type dog (dat is voor en ieder verschillend, net wat je mooi vind)
Gezondheid (wat voor ons allemaal belangrijk is)
Gedrag/karakter (wat juist echte doggenmensen aantrekt

Moderator: moderatorteam
gonnylohken schreef:Ik had graag gehad dat Boris het "echte" terughoudende van de Dog had...Nu loop ik over straat met een grote pup die naar echt alle mensen toe wil, ik loop dus afentoe met een kangaroe...
Essy schreef:Ik heb hem nagemeten en hij is 81cm(is trouwens gecastreerd dus al zou ie willen...)
Mijn teef is nu al 78cm dus ik ben niet van plan de rasstandaard om zeep te helpen![]()
Groetjes Esther, Joep en Isis
Hoi Esther,Essy schreef:En wat ik ook niet kan begrijpen is dat een hond kampioen kan worden terwijl zijn heupen niet goed zijn. Wat moet je met een prachtige hond die niet gezond is en pijn zal gaan lijden( of is dat inmiddels al veranderd?)
Groetjes Esther Joep en Isis
Hoi Mol,Mol schreef:[elke Mollosser heeft een vorm van HD daar onkom je gewoon niet aan simpel heb honden gezien die uit ++ ouders kwanem die zelf negatief gepredicadeerd weren dus zeg het maar.
Ja, dat is correct.bram en thijs schreef:Vraag van een kneus: ik heb altijd gedacht dat de mantel bij de harlekijn hoorde. Is dat correct?dogluna schreef:zw/wit dog?????????bedoel je daar de manteldoggen mee Johan?
Hoi Esther,Essy schreef:Nee hij was echt onder voorbehoud (dat zijn HD uitslag goed zou zijn) goedgekeurd met daarbij de opmerking dat hij dan alleen forse brede teven zou mogen dekken. Maar helaas het feest is niet doorgegaan. Overigens werd hij bij de aankeuring in een donkere stal gemeten door een oude man die ineens met zo'n meetstok op hem af kwam. Joep wist niet wat die man daarmee wou (en Joep is echt geen bang type) en heeft toen ook niet helemaal goed gestaan. Al die honden die toen werden aangekeurd vonden het ook niks als er ineens in het donker iemand met zo'n meetstok op je afkomt.
Hoi Gonny,gonnylohken schreef:Ik had graag gehad dat Boris het "echte" terughoudende van de Dog had...Nu loop ik over straat met een grote pup die naar echt alle mensen toe wil, ik loop dus afentoe met een kangaroe...
Scooby schreef:Ja, dat is correct.bram en thijs schreef:Vraag van een kneus: ik heb altijd gedacht dat de mantel bij de harlekijn hoorde. Is dat correct?dogluna schreef:zw/wit dog?????????bedoel je daar de manteldoggen mee Johan?
Hoi Esther,Essy schreef:Ik heb ook twee kangaroe's.gonnylohken schreef:Ik had graag gehad dat Boris het "echte" terughoudende van de Dog had...Nu loop ik over straat met een grote pup die naar echt alle mensen toe wil, ik loop dus afentoe met een kangaroe...
Hoi Ans,dogluna schreef:Op de NDDC site staat toch iets anders vermeld Karen bij de kleurslagen:
Zwart:
lakzwart, witte aftekeningen zijn toegestaan;
Tot deze kleur behoren ook de manteldoggen, waarbij het zwart als een mantel het lichaam bedekt en waarbij de voorsnuit, hals, borst, buik, benen en staartpunt wit kunnen zijn.
Dus niet bij de Harlekijn maar bij Zwart
ja, zijn dat dan de kangaroe'sScooby schreef:Hoi Gonny,gonnylohken schreef:Ik had graag gehad dat Boris het "echte" terughoudende van de Dog had...Nu loop ik over straat met een grote pup die naar echt alle mensen toe wil, ik loop dus afentoe met een kangaroe...
Je hebt ook een dog uit zwart/wit, hè?
In Nijkerkerveen. maar die man heeft echt niet goed gemeten hoor. Die heeft achter zijn schouderbladen gemeten. Ik meet nu op de schoft 82cm.Scooby schreef:Hoi Esther,Essy schreef:Nee hij was echt onder voorbehoud (dat zijn HD uitslag goed zou zijn) goedgekeurd met daarbij de opmerking dat hij dan alleen forse brede teven zou mogen dekken. Maar helaas het feest is niet doorgegaan. Overigens werd hij bij de aankeuring in een donkere stal gemeten door een oude man die ineens met zo'n meetstok op hem af kwam. Joep wist niet wat die man daarmee wou (en Joep is echt geen bang type) en heeft toen ook niet helemaal goed gestaan. Al die honden die toen werden aangekeurd vonden het ook niks als er ineens in het donker iemand met zo'n meetstok op je afkomt.
Waar is Joep aangekeurd dan?
Hoe bedoel je dat, dat de kleur anders is dat snap ik maar de rest??????johan1969 schreef:Ja, en die zijn dus wel degelijk anders dan harlekijnen.dogluna schreef:zw/wit dog?????????bedoel je daar de manteldoggen mee Johan?
johan1969 schreef:Wat ik eigenlijk bedoel en vraag (maar nog geen antwoord heb gehad ) is het volgende : je hebt dus enerzijds de gelen en gestroomden die door elkaar gefokt worden en anderzijds de zwarte, blauwen en harlekijnen.
Er zijn er drie, geel en geel gestroomd, zwart en zwart wit, en de blauwe
Ik vind het gewoon een verkwisting van genetisch materiaal dat 1 ras in 2 afzonderlijke lijnen wordt opgedeeld, die niet met elkaar gekruist mogen worden.
Ik vraag me af hoe je er bij komt dat het genetische materiaal van een bepaalde kleur beter is dan de ander? Je schijnt beter op de hoogte te zijn dan een ander binnen de doggenwereld.
Het spijtigste van al vind ik nog dat de fokkers zich er bij neerleggen dat ze een ongezond ras hebben, in plaats van er wat aan te doen. Want de standaard is toch zo heilig.
Ik denk dat je een verkeerde denkwijze heb. Elke fokker wil een zo gezond mogelijk exemplaar neer zetten maar wel 1 die voldoet aan de rasstandaard want daar heb je voorgekozen bij een dog. Anders kies je niet voor een dog maar een ander ras
Er bestaan wel gezonde honden boven de 80 cm : kangal, ovtcharka .... maar ja, die worden al eeuwenlang op functie gekweekt en niet op fantasietjes.
Ook die zullen aan een standaart moeten voldoen om tot die rasgroepen te behoren
Ik vind de Duitse dog een prachtig ras, zowel qua uiterlijk als qua karakter, maar er zal toch iets moeten veranderen vooraleer ik er ooit een neem.
Hoi Esther,Essy schreef:In Nijkerkerveen. maar die man heeft echt niet goed gemeten hoor.
Hoi Esther,Essy schreef:Nog iets anders worden er platendoggen toegelaten op shows? Waar vallen die onder?
Hoi Johan,johan1969 schreef:Wat ik eigenlijk bedoel en vraag (maar nog geen antwoord heb gehad ) is het volgende : je hebt dus enerzijds de gelen en gestroomden die door elkaar gefokt worden en anderzijds de zwarte, blauwen en harlekijnen.
Hoi Johan,johan1969 schreef:Ik vind het gewoon een verkwisting van genetisch materiaal dat 1 ras in 2 afzonderlijke lijnen wordt opgedeeld, die niet met elkaar gekruist mogen worden.
Hoi Johan,johan1969 schreef:Het spijtigste van al vind ik nog dat de fokkers zich er bij neerleggen dat ze een ongezond ras hebben, in plaats van er wat aan te doen. Want de standaard is toch zo heilig.
Nee waar de ring was om te presenteren dat is gewoon in de manege (niet de bak van de doggendag) en daar was ook de dierenarts, maar wij moesten om te meten een houten deur door aan de kant waar die ruiten zitten van die kantine. Daar was het donker. Maar ik blijf erbij dat die man verkeerd heeft gemeten. Achter de schouderbladen op het laagste punt van de rug is toch niet de schoft? Als ik nu op zijn schoft meet is het 82 cm.Scooby schreef:Hoi Esther,Essy schreef:In Nijkerkerveen. maar die man heeft echt niet goed gemeten hoor.
De manege (geen schuur) in Nijkerkerveen is toch helemaal niet donker?!
Wordt blauw dan niet met zwart gepaard ? Dus enkel blauw x blauw ? Dus zijn er 3 afzonderlijke lijnen ? Vreemd, in sommige advertenties lees je toch 'zwart uit blauw' ? Uit zwart x zwart kan toch ook blauw geboren worden (recessief) ?Scooby schreef:Hoi Johan,johan1969 schreef:Wat ik eigenlijk bedoel en vraag (maar nog geen antwoord heb gehad ) is het volgende : je hebt dus enerzijds de gelen en gestroomden die door elkaar gefokt worden en anderzijds de zwarte, blauwen en harlekijnen.
Blauw staat ook los van zwart en zwart/wit, hoor.
Hoi Johan,johan1969 schreef:Ja, en die zijn dus wel degelijk anders dan harlekijnen.dogluna schreef:zw/wit dog?????????bedoel je daar de manteldoggen mee Johan?
Hoi Esther,Essy schreef:Achter de schouderbladen op het laagste punt van de rug is toch niet de schoft? Als ik nu op zijn schoft meet is het 82 cm.
Hoi Johan,johan1969 schreef: Wordt blauw dan niet met zwart gepaard ? Dus enkel blauw x blauw ? Dus zijn er 3 afzonderlijke lijnen ? Vreemd, in sommige advertenties lees je toch 'zwart uit blauw' ? Uit zwart x zwart kan toch ook blauw geboren worden (recessief) ?
Jeetje,en vanaf welke leeftijd(en)kwam dit naar voren?Scooby schreef:Haha, heb je even?greatdane schreef:Over wat voor gezondheidsproblemen hebben we het dan?Scooby schreef:Hoi Sypke,
Als die vrienden van jullie er van uitgaan dat, wanneer ze een dog kiezen, deze wel ouder dan negen jaar zal gaan worden, behoren ze tot de weinige doggen-eigenaren van wie de dog zo oud wordt. De gemiddelde leeftijd van een dog is, naar mijn idee en ervaringen om ons heen, ongeveer 7,5 jaar. Veel te jong dus.
Ik vind absoluut niet dat je kunt stellen dat de dog een gezond ras is, eerlijk gezegd. We hebben zelf nu vijf doggen gehad, waarvan vier met allerlei gezondheidsproblemen (Bono is natuurlijk pas 7,5 maand). Ook om me heen hoor en zie ik heel veel doggen met gezondheidsproblemen. Ik denk dat je eerder bijna blij mag zijn als je een dog hebt waar nooit iets mee aan de hand is... (Misschien ben ik nu wel iets te negatief, maar dit is echter wel gestaafd op eigen ervaringen.)
Het is dat de dog voor mij het enige ras is waar ik voor ga, maar voor wat betreft de gezondheid kan er nog héél erg veel verbeteren aan het ras.
- L.p.a., l.p.c. maagtorsie, gescheurde kruisband (Lana);
- L.p.c., lage rughernia (Levi);
- Spondylose, hart-afwijking (Freek);
- zware HD, Wobbler, cryptorchidie, nierproblemen (Max)...