Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dekking

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

malinois schreef:
granny schreef:Maar aan de andere kant maken jullie mij niet wijs dat jullie het niet leuk vinden om met je rashond te fokken puur alleen om het ras te verbeteren.
waarom zou ik mechelaars gaan fokken (ik ben geen fokker!) als er al zoveel rondlopen in Nederland? Omdat die van mij heel mooi is.. omdat ik wil zien wat eruit komt? NEE, ALS ik al een nestje zou fokken zou dat alleen zijn als ik zeker weet dat pups uit die combinatie iets zouden kunnen bijdragen aan de werklijnen van de mechelaars.
Dus je fokt niet omdat je het ook leuk vind?(als bijkomstigheid)

Zoals ik het hier lees, komt het mij af en toe(nou ja.... eigenlijk vrijwel altijd) over alsof alleen degene die al fokken, een nest op de wereld mogen zetten en krijgen eventuele nieuwe (goede)fokkers totaal geen kans. Ze worden gelijk de grond in geboort en afgeschilderd als een stelletje randdebielen die van toeten nog blazen weten.
ik fok ook niet en toch ben ik het in dit onderwerp met ze eens.... ben vaak genoeg bij nestjes wezen kijken nu en heb gezien hoeveel tijd, geld etc. het kost en welke problemen er allemaal bij komen kijken...
Ik heb absoluut niet gezegd dat ik het eens was met de dame in kwestie,maar erger me puur aan het feit dat er alleen commentaar wordt geleverd.
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
granny
Erelid
Contacteer:

Sommige mensen hebben absoluut geen respect voor anderen op dit forum nee. Bovendien kunnen ze schijnbaar ook niet goed lezen en al helemaal niet tegen kritiek.(wie de schoen past............... :blah: )

Waarom eindigen meningsverschillen hier vaak in ordinaire scheldpartijen en soms zelfs persoonlijke vetes? Schelden is een vorm van onmacht. Misschien cursusje volgen in Sociaal omgaan met je medemens?

Ik ben er zeker van dat als ze lijfelijk voor elkaar zouden staan het er toch heel anders aan toe zou gaan.Zoals er soms op het forum geuit word, zie je zeker niet in het openbaar.Dat lijkt me veel waarschijnlijker.
Tuurlijk....internet is lekker anoniem en je kunt de ander heerlijk voor alles en nog wat uitmaken.Je bent op dat moment immers onbereikbaar?
Ik hoop dat het een beetje veranderd hier,maar eerlijk gezegd heb ik de hoop al opgegeven.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

granny schreef:Sommige mensen hebben absoluut geen respect voor anderen op dit forum nee. Bovendien kunnen ze schijnbaar ook niet goed lezen en al helemaal niet tegen kritiek.(wie de schoen past............... :blah: )

Waarom eindigen meningsverschillen hier vaak in ordinaire scheldpartijen en soms zelfs persoonlijke vetes? Schelden is een vorm van onmacht. Misschien cursusje volgen in Sociaal omgaan met je medemens?

Ik ben er zeker van dat als ze lijfelijk voor elkaar zouden staan het er toch heel anders aan toe zou gaan.Zoals er soms op het forum geuit word, zie je zeker niet in het openbaar.Dat lijkt me veel waarschijnlijker.
Tuurlijk....internet is lekker anoniem en je kunt de ander heerlijk voor alles en nog wat uitmaken.Je bent op dat moment immers onbereikbaar?
Ik hoop dat het een beetje veranderd hier,maar eerlijk gezegd heb ik de hoop al opgegeven.
als ik nu iemand tegen zou komen en hetzelfde verhaal tegen mij zou ophangen zou ik exact hetzelfde zeggen als ik hier al steeds gezegd heb... zou niet weten waarom ik anders moest doen... dat komt op dat moment in mij op en dat zeg ik dan ook... en ik sta er nog steeds achter.. dat heeft niets met communicatiecursusjes of sociaal omgaan te maken... daar moet je dan maar eerder aan denken als je met zo'n lulverhaal komt aanlopen.... Ik ben er dus zeker van dat het exact HETZELFDE zou zijn als ik haar lijfelijk tegen zou komen.... Tja sommige mensen vinden dat niet leuk en zie je dus nooit weer, anderen vinden het op dat moment ook niet leuk maar zeggen later.. misschien had je wel gelijk...
En ik zeg wat ik wil tegen wie ik wil.... als ik ergens een mening over heb wie ben jij om te zeggen dat die verkeerd is... ieder heeft gelukkig een eigen mening en die is gelukkig niet altijd hetzelfde als die van een ander.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
granny
Erelid
Contacteer:

Ik heb het niet over het veranderen van een mening,maar op de manier waarop er soms gereageerd word.(LEZEN AUB)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik wil toch ook nog even reageren, aangezien ik de Suzanne ben die hiervoor is aangehaald door meerdere andere forummers.

Ik heb inderdaad dit jaar mijn eerste nest Laekense Herdershonden gefokt. Ik heb hier veel advies gevraagd en gekregen van meer ervaren fokkers. Ik was op dit forum ook nog helemaal niet zo lang toen ik hier mijn eerste vraag gesteld heb over de fokkerij en alles wat hiermee samenhangt.De manier waarop ik te werk ben gegaan is ook wel behoorlijk anders dan die van de topicstarter, ik ben voordat de dekking plaatsvond zo'n 2 jaar bezig geweest om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen, om mijn hond te laten testen op de voorkomende erfelijke afwijkingen, om shows te lopen om de vereiste kwalificaties te halen, om een reu uit te zoeken die qua karakter en uiterlijk passend was voor mijn teefje. Voor de dekking ben ik uiteindelijk 800 kilometer verderop terechtgekomen, in Denemarken, waar de voor mijn teefje meest geschikte reu zich bevond.

Van andere fokkers van het ras dat ik heb heb ik ervaringen gehoord over wat er allemaal mis kan gaan, en deze ervaringen heb ik aan het begin van dit topic ook opgeschreven. Het gaat nou eenmaal niet altijd goed tijdens dracht, bevalling en de 8 weken daarna.
Om dat niet te vermelden bij iemand die advies vraagt zou niet goed zijn. Positieve ervaringen heb ik persoonlijk ook wel gehad, maar die positieve dingen zijn altijd gemakkelijker te zien dan de negatieve. Dus vandaar dat er veel mensen juist de negatieve kanten hier in dit topic (en de ontelbare andere topics over hetzelfde onderwerp) belichten. Het gezegde liefde maakt blind gaat ook in deze situatie op, als je je zinnen hebt gezet op een nest pups omdat dat zo leuk is voor de kinderen.

Ik heb geen spijt van mijn eerste zelfgefokte nest, maar heb hiervoor heel wat moeten laten en doen. Iets wat gauw vergeten wordt maar wat gewoon waarheid is. Als je dan ook nog een gezin en wellicht een baan hebt, gaat het niet zo gemakkelijk als het van te voren (gezien door de roze bril) lijkt.

Dat is wat hier duidelijk gemaakt is door heel veel goedwillende hondenliefhebbers die het hart op de juiste plaats hebben en het beste willen voor de hond. Niets meer en niets minder.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Suzanne de Lange schreef:Ik wil toch ook nog even reageren, aangezien ik de Suzanne ben die hiervoor is aangehaald door meerdere andere forummers.

Ik heb inderdaad dit jaar mijn eerste nest Laekense Herdershonden gefokt. Ik heb hier veel advies gevraagd en gekregen van meer ervaren fokkers. Ik was op dit forum ook nog helemaal niet zo lang toen ik hier mijn eerste vraag gesteld heb over de fokkerij en alles wat hiermee samenhangt.De manier waarop ik te werk ben gegaan is ook wel behoorlijk anders dan die van de topicstarter, ik ben voordat de dekking plaatsvond zo'n 2 jaar bezig geweest om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen, om mijn hond te laten testen op de voorkomende erfelijke afwijkingen, om shows te lopen om de vereiste kwalificaties te halen, om een reu uit te zoeken die qua karakter en uiterlijk passend was voor mijn teefje. Voor de dekking ben ik uiteindelijk 800 kilometer verderop terechtgekomen, in Denemarken, waar de voor mijn teefje meest geschikte reu zich bevond.

Van andere fokkers van het ras dat ik heb heb ik ervaringen gehoord over wat er allemaal mis kan gaan, en deze ervaringen heb ik aan het begin van dit topic ook opgeschreven. Het gaat nou eenmaal niet altijd goed tijdens dracht, bevalling en de 8 weken daarna.
Om dat niet te vermelden bij iemand die advies vraagt zou niet goed zijn. Positieve ervaringen heb ik persoonlijk ook wel gehad, maar die positieve dingen zijn altijd gemakkelijker te zien dan de negatieve. Dus vandaar dat er veel mensen juist de negatieve kanten hier in dit topic (en de ontelbare andere topics over hetzelfde onderwerp) belichten. Het gezegde liefde maakt blind gaat ook in deze situatie op, als je je zinnen hebt gezet op een nest pups omdat dat zo leuk is voor de kinderen.

Ik heb geen spijt van mijn eerste zelfgefokte nest, maar heb hiervoor heel wat moeten laten en doen. Iets wat gauw vergeten wordt maar wat gewoon waarheid is. Als je dan ook nog een gezin en wellicht een baan hebt, gaat het niet zo gemakkelijk als het van te voren (gezien door de roze bril) lijkt.

Dat is wat hier duidelijk gemaakt is door heel veel goedwillende hondenliefhebbers die het hart op de juiste plaats hebben en het beste willen voor de hond. Niets meer en niets minder.
:ok: :ok:
granny
Erelid
Contacteer:

:ok: :ok: :ok:

Toppie Suzanne, dat je het zo netjes en duidelijk neerzet. Dit is eigenlijk wat ik bedoel. Gewoon een netjes antwoord waarin de voors en tegens staan en waar iedereen wat aan het. In één woord geweldig.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

granny schreef::ok: :ok: :ok:

Toppie Suzanne, dat je het zo netjes en duidelijk neerzet. Dit is eigenlijk wat ik bedoel. Gewoon een netjes antwoord waarin de voors en tegens staan en waar iedereen wat aan het. In één woord geweldig.
zeker netjes en duidelijk... maar kijk dan even naar het verschil in taalgebruik met de topicstarter:
cyn.visser schreef:hoi allemaal,
ik ben bezig om een nestje te proberen te krijgen van mijn yorkies. nu wil mijn reu en teef best wel, maar ze komt steeds los :19: moet ik ze vasthouden of zoiets. hij zit dus, nadat ze los zijn, nog door te spuiten.
:eek: het is voor ons de eerste keer dat we het proberen.
bedankt alvast voor de goede adviezen :E:
sorry maar als je al 'bezig' bent voordat je blijkbaar überhaupt iets van dekken afweet ben je dus fout bezig.. simpel zat...
daar had je vooraf maar over na moeten denken...

vervolgens:
we willen een keer een nestje maken om het meegemaakt te hebben. voor de kinderen en voor ons.
een nestje 'maken' doe je niet voor de kinderen of voor jezelf.... :neenee:

sorry hoor maar als ik dit al lees krijg ik al :kotz: neigingen..... dus helemaal niet over nagedacht, niets vooraf alles al gelezen etc. gewoon het zoveelste nest wat straks in het asiel beland.... :boos:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

granny schreef:Ik heb het niet over het veranderen van een mening,maar op de manier waarop er soms gereageerd word.(LEZEN AUB)
ik lees heel goed... en ik maak dus ook uit hoe ik reageer.. zolang het netjes blijft... kan me niet herinneren dat er ergens gescholden is niet door mij en niet door anderen... dat heet KRITIEK voor de zoveelste keer... als je daar niet tegen kan... :zwaai
Afbeelding
carra
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door carra »

Kijk, dat is nu wat ik bedoel! Kritiek mag best, gelukkig is niet iedereen het met iedereen eens ..... maar kritiek kan beter opbouwend zijn. Door de afbrekende - negatieve instelling - gaan jullie iemand meer in de richting duwen die jullie niet willen. Ik weet niet of ik het met die dame eens kan zijn of niet, internet is idd. behoorlijk anoniem en niet iedereen is verbaal goed " geschoold " Het kan best zijn dat de dame in kewtie niet goed weet hoe ze haar vraag onder woorden ( op schrift) moet zetten. Bovendien zie ik , voor een gelegenheidsfokker, geen verkeerde vraag. Volgens mij is haar reu gewoon onervaren. De eigenaar van de Yorkies is zeker niet over een dag ijs gegaan aangezien ze al goede huizen heeft voor de toekomstige pups. Een nestje fokken " voor de kinderen " is niet echt een goed idee, idd. kinderen ( afhankelijk van de leeftijd en hun maturiteit) zijn pups al snel moe. Zou het niet verstandiger zijn om op een verstandige manier opbouwende kritiek te geven i.p.v. de reply's waardoor deze dame zeer zeker haar heil ergens anders gaat zoeken?
OK en schiet me nu maar af !
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

carra schreef:Kijk, dat is nu wat ik bedoel! Kritiek mag best, gelukkig is niet iedereen het met iedereen eens ..... maar kritiek kan beter opbouwend zijn. Door de afbrekende - negatieve instelling - gaan jullie iemand meer in de richting duwen die jullie niet willen. Ik weet niet of ik het met die dame eens kan zijn of niet, internet is idd. behoorlijk anoniem en niet iedereen is verbaal goed " geschoold " Het kan best zijn dat de dame in kewtie niet goed weet hoe ze haar vraag onder woorden ( op schrift) moet zetten. Bovendien zie ik , voor een gelegenheidsfokker, geen verkeerde vraag. Volgens mij is haar reu gewoon onervaren. De eigenaar van de Yorkies is zeker niet over een dag ijs gegaan aangezien ze al goede huizen heeft voor de toekomstige pups. Een nestje fokken " voor de kinderen " is niet echt een goed idee, idd. kinderen ( afhankelijk van de leeftijd en hun maturiteit) zijn pups al snel moe. Zou het niet verstandiger zijn om op een verstandige manier opbouwende kritiek te geven i.p.v. de reply's waardoor deze dame zeer zeker haar heil ergens anders gaat zoeken?
OK en schiet me nu maar af !
Je afschieten is niet mijn stijl. Het zal best zo zijn dat niet iedereen zich verbaal goed kan uiten via het schrijven van een topic, maar dat is hier helemaal niet van belang. Waar het om gaat is dat ze wil gaan fokken met willekeurig 2 hondjes die zij toevallig in haar bezit heeft, en totaal niet weet waar ze mee bezig gaat. Dat komt wel duidelijk naar voren, en DAAROP wordt door de anderen op gereageerd.
Je tekst over de kinderen lijkt wel bijna letterlijk gekopieerd van een eerdere reactie van iemand anders en is dus weinig zinvol.
Wat betreft opbouwende kritiek, die is door verschillende mensen echt wel gegeven, lees het topic maar eens goed na.
Waaruit jij concludeert dat de topicstarter niet over 1 nacht ijs gegaan is, heb ik zelf zeker gemist... Wat ik ervan gelezen heb blijkt uit niets dat deze "gelegenheidsfokker" die net zo goed fokker is als ieder ander die een nest pups op de wereld zet zich goed heeft voorbereid of de nodige research gedaaan heeft voordat ze besloot de 2 yorkies lekker hun gang te laten gaan...
carra
Vaste gebruiker

Ik wil niet advocaat van de duivel spelen maar toch ....
- geloof ik dat je door opbouwende kritiek ( lees raadgeving) verder komt.
- Mijn opmerking over kinderen en pups ( lees honden ) is geen kopie van een andere reply maar gewoon pure ervaring ( heb er zelf 2 waaronder nog 1 puber)
- of je het nu wel/niet eens bent met lukraak fokken doet hier niets ter zake , het gaat mij enkel en alleen over de manier waarop deze dame op haar plaats gezet is.
Het lijkt hier wel een forum van pure beroepsfokkers die het een " aankomende " fokker " niet gunnen. Wees al blij dat er voor de eventuele pups al een tehuis gevonden is. Ik wil ze de kost niet geven die pas tot de ontdekking komen dat er baasjes gezocht moeten worden als de pups al 5 weken oud zijn, met alle gevolgen.
Toegegeven fokken = gokken en OOK bij honden ( al fok ik voornamelijk paarden en slechts sporadisch een nestje Yorken). Hier laat ik het verder bij, ik wil niemand tegen de haren instrijken, maar bedenk wel dat , de fokkers onder jullie, ooit eens " beginnend" zijn geweest en dan zeer zeker graag advies kregen van " kenners " Of zijn jullie " geboren " fokkers?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

carra schreef:Ik wil niet advocaat van de duivel spelen maar toch ....
- Mijn opmerking over kinderen en pups ( lees honden ) is geen kopie van een andere reply maar gewoon pure ervaring ( heb er zelf 2 waaronder nog 1 puber)
- of je het nu wel/niet eens bent met lukraak fokken doet hier niets ter zake , het gaat mij enkel en alleen over de manier waarop deze dame op haar plaats gezet is.
Het lijkt hier wel een forum van pure beroepsfokkers die het een " aankomende " fokker " niet gunnen. Wees al blij dat er voor de eventuele pups al een tehuis gevonden is. Ik wil ze de kost niet geven die pas tot de ontdekking komen dat er baasjes gezocht moeten worden als de pups al 5 weken oud zijn, met alle gevolgen.
Toegegeven fokken = gokken en OOK bij honden ( al fok ik voornamelijk paarden en slechts sporadisch een nestje Yorken). Hier laat ik het verder bij, ik wil niemand tegen de haren instrijken, maar bedenk wel dat , de fokkers onder jullie, ooit eens " beginnend" zijn geweest en dan zeer zeker graag advies kregen van " kenners " Of zijn jullie " geboren " fokkers?
misschien moet je iets langer mee lopen en lezen hier om een oordeel te hebben over hoe er gedacht, geschreven en gegunt word :wink:
granny
Erelid
Contacteer:

yamie schreef: misschien moet je iets langer mee lopen en lezen hier om een oordeel te hebben over hoe er gedacht, geschreven en gegunt word :wink:
Ik heb geleerd dat ik nooit voor anderen moet denken of ze moeten er zelf om vragen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Eerst maar eens goed lezen voor dat je zo'n domme reactie geeft.

Gr Bertus.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

HALLO! Lees nou eens goed terug zeg, voordat je oordeelt! :idea:
Toen ik hier kwam was ik me nog aan het orienteren op het fokken, en was ik zeer zeker geen pure beroepsfokker. In mijn ogen zijn die hier hooguit op de vingers van 1 hand te tellen hoor! Alsof van alle gebruikers hier iedereen fokker is... :denken:
Ik ben dus zeer zeker een beginnend fokker, gezien het feit dat ik dit jaar mijn eerste nest gefokt heb, zeer bewust en niet door 2 hondjes die toevallig in mijn huis rondscharrelen elkaar te laten dekken...

Je opmerking dat we maar blij moeten zijn dat ze al nieuwe eigenaren heeft gevonden voor de eventuele pups, is ook onzin. Uit eigen ervaring weet ik dat er altijd mensen zijn die zeggen dat ze graag een pup van jouw hondje willen als je er ooit mee gaat fokken. Maar komt puntje bij paaltje haakt het gros toch af omdat het tijdstip niet schikt, ze net een jong katje hebben of toch liever een ander ras willen...
Ik ben meer dan een jaar voor de dekking al begonnen met een lijst te maken voor geïnteresseerden, en van deze lijst van 8 mensen is er welgeteld eentje overgebleven. Dat ik er een groot aantal andere bij heb gekregen ligt mede aan mijn voorbereidingen en keuze van ouderdieren.

Dat je paarden fokt doet hier zeker niet ter zake. Paarden fokken is een hele andere business, en daarmee zet je doorgaans hooguit 1 misser op de wereld, niet gelijk een veelvoud daarvan.

Eigenlijk zou ik je willen adviseren eerst de hele topic nog eens te lezen, en er wat oud materiaal op na te slaan, voordat je nog meer ongenuanceerde en weinig hout snijdende opmerkingen plaatst.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

idorh schreef:

Gr Bertus.
Hee Bertus, je was me net voor met plaatsen (ik ben ook veel te lang van stof geloof ik! :wink: )
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne de Lange schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.
Hee Bertus, je was me net voor met plaatsen (ik ben ook veel te lang van stof geloof ik! :wink: )
Voor zoiets ben je nooit te lang van stof.

Je verwoord het goed.
Gr Bertus.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

idorh schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.

Je verwoord het goed.
Gr Bertus.
Dank je, maar ik vrees dat de boodschap bij de ontvanger gescrambled wordt weergegeven, zodat het toch niet bij de juiste persoon uitkomt... :19:
idorh
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
idorh schreef: Eerst maar eens goed lezen voor dat je zo'n domme reactie geeft.

Gr Bertus.

Je verwoord het goed.
Gr Bertus.
Dank je, maar ik vrees dat de boodschap bij de ontvanger gescrambled wordt weergegeven, zodat het toch niet bij de juiste persoon uitkomt... :19:
Het hoeft niet altijd bij de deze persoon te komen, want deze heeft toch oog kleppen op, al zou ze in zien dat wij gelijk hebben dan is er nog zoiets als kinderlijke dwarsheid.(Misschien een proefschrift voor onze Belle)
Maar dat we allemaal er iets van kunnen leren.

Gr Bertus.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

idorh schreef:
idorh schreef:
Suzanne de Lange schreef: Hee Bertus, je was me net voor met plaatsen (ik ben ook veel te lang van stof geloof ik! :wink: )

Je verwoord het goed.
Gr Bertus.
Het hoeft niet altijd bij de deze persoon te komen, want deze heeft toch oog kleppen op, al zou ze in zien dat wij gelijk hebben dan is er nog zoiets als kinderlijke dwarsheid.(Misschien een proefschrift voor onze Belle)
Maar dat we allemaal er iets van kunnen leren.

Gr Bertus.
:ok:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben bijna altijd tegen fokken van honden, een echte radicaal dus. Ik ben het eens met nesten die iets toevoegen, waar de fokker zelf een pup uit wil. Alleen dat laatste laat mij zien dat de fokker een meerwaarde in de pups verwacht. OF het ras moet springen om nieuw bloed.
Nesten voor de verkoop, ach, van mij hoeft het niet. Honden zat toch? Misfoksels en andere problemen, doe dan maar een morning after pil, sorry dat ik het zeg. :19:
Wil je een hond, ga je lekker naar Spanje en lok je de leukste zwerfpup van de straat, of het asiel, honden zat, allemaal leuk. Wil je een bepaald ras, ga je naar een fokker die zelf een pup wil uit die combi en dus graag dat nest fokt. Het is het enige nest dat jaar en de pups zitten lekker binnen, bij andere honden en samen met de moeder.

Woont de vader daar in huis, WEGWEZEN! Niemand kan mij wijsmaken dat de beste reu voor een bepaalde teef net die reu is die daar woont. 99,99999% kans dat er ergens een betere loopt, een goede fokker zoekt die reu. Is er een reu gekocht om de lijn van de fokker te versterken, ok, daar zit dan wat in :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik ben bijna altijd tegen fokken van honden, een echte radicaal dus. Ik ben het eens met nesten die iets toevoegen, waar de fokker zelf een pup uit wil. Alleen dat laatste laat mij zien dat de fokker een meerwaarde in de pups verwacht. OF het ras moet springen om nieuw bloed.
Nesten voor de verkoop, ach, van mij hoeft het niet. Honden zat toch? Misfoksels en andere problemen, doe dan maar een morning after pil, sorry dat ik het zeg. :19:
Wil je een hond, ga je lekker naar Spanje en lok je de leukste zwerfpup van de straat, of het asiel, honden zat, allemaal leuk. Wil je een bepaald ras, ga je naar een fokker die zelf een pup wil uit die combi en dus graag dat nest fokt. Het is het enige nest dat jaar en de pups zitten lekker binnen, bij andere honden en samen met de moeder.

Woont de vader daar in huis, WEGWEZEN! Niemand kan mij wijsmaken dat de beste reu voor een bepaalde teef net die reu is die daar woont. 99,99999% kans dat er ergens een betere loopt, een goede fokker zoekt die reu. Is er een reu gekocht om de lijn van de fokker te versterken, ok, daar zit dan wat in :wink:
kan niet anders dan het hier mee eens zijn..... hoewel, ook al is de intentie om er een pup zelf uit aan te houden aanwezig is, blijft het ook een gok en gebeurt dat ook wel een niet... :wink:
carra
Vaste gebruiker

Ligt het nu aan mij ???? De bedoeling van dit forum kan toch enkel zijn:
- elkaar helpen met raadgevingen = opbouwende kritiek en niet elkaar " afsnauwen . Ik krijg de indruk dat wie hier eens een gelegenheidsnestje fokt gelijk verbannen is.
Wat jou opmerking over paarden betreft : dat is net als bij honden. Ik kan , op papier, nog zulke mooie bloedlijnen uitzoeken, de natuur is de natuur en daar doe je niets aan. Een kleine merrie met een relatief kleine hangst kan grote veulens geven. Vos met vos kan, door een speling van de natuur iets onverwacht geven. Goed, bij paarden ligt het anders,kleur is niet (zo) belangrijk, de bouw zeer zeker wel en die is dan weer afhankelijk van het doel van het paard. - recreatie, springpaard of dressurpaard -En ook daar staan wij als fokker wel eens voor raadsels. Inderdaad, 1 miskleun kan het geven ( per dekking dan) maar dan een met een behoorlijk finantiele kater. De prijskaartjes voor een dekking zijn niet niks - van 300€ - 3000€ .Hieruit zul je begrijpen dat wij zeer goed ons " huiswerk " maken alvorens een hengst uit te zoeken voor de merries. Niets zou zo gemakkelijk zijn om onze eigen ( goedgekeurde , zelf gefokte, dekhengst met stamboompapieren enzv.) te gaan gebruiken voor onze eigen merrie, jammer genoeg past deze hengst maar op een klein percentage van onze merries.
Om dan even terug "on topic" te gaan : niets kan mij garanderen dat een hondje uit een nest , afkomstig van een " witte lijst fokker " een goede hond wordt. Hoeveel mensen kopen een pup van een fokker, kennen niets van het voorgeslacht enzv.enzv.enzv. Voor kenners van de lijnennligt dit anders , maar Jan met de Pet waaronder ik dus ook als het over stambomen van honden gaat ....................
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

carra schreef:Ligt het nu aan mij ???? De bedoeling van dit forum kan toch enkel zijn:
- elkaar helpen met raadgevingen = opbouwende kritiek en niet elkaar " afsnauwen . Ik krijg de indruk dat wie hier eens een gelegenheidsnestje fokt gelijk verbannen is.
Wat jou opmerking over paarden betreft : dat is net als bij honden. Ik kan , op papier, nog zulke mooie bloedlijnen uitzoeken, de natuur is de natuur en daar doe je niets aan. Een kleine merrie met een relatief kleine hangst kan grote veulens geven. Vos met vos kan, door een speling van de natuur iets onverwacht geven. Goed, bij paarden ligt het anders,kleur is niet (zo) belangrijk, de bouw zeer zeker wel en die is dan weer afhankelijk van het doel van het paard. - recreatie, springpaard of dressurpaard -En ook daar staan wij als fokker wel eens voor raadsels. Inderdaad, 1 miskleun kan het geven ( per dekking dan) maar dan een met een behoorlijk finantiele kater. De prijskaartjes voor een dekking zijn niet niks - van 300€ - 3000€ .Hieruit zul je begrijpen dat wij zeer goed ons " huiswerk " maken alvorens een hengst uit te zoeken voor de merries. Niets zou zo gemakkelijk zijn om onze eigen ( goedgekeurde , zelf gefokte, dekhengst met stamboompapieren enzv.) te gaan gebruiken voor onze eigen merrie, jammer genoeg past deze hengst maar op een klein percentage van onze merries.
Om dan even terug "on topic" te gaan : niets kan mij garanderen dat een hondje uit een nest , afkomstig van een " witte lijst fokker " een goede hond wordt. Hoeveel mensen kopen een pup van een fokker, kennen niets van het voorgeslacht enzv.enzv.enzv. Voor kenners van de lijnennligt dit anders , maar Jan met de Pet waaronder ik dus ook als het over stambomen van honden gaat ....................
hoelang blijf je broodfok aanmoedigen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

carra schreef:Het lijkt hier wel een forum van pure beroepsfokkers die het een " aankomende " fokker " niet gunnen.
ik ben geen fokker :denken: :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

carra schreef:niets kan mij garanderen dat een hondje uit een nest , afkomstig van een " witte lijst fokker " een goede hond wordt. Hoeveel mensen kopen een pup van een fokker, kennen niets van het voorgeslacht enzv.enzv.enzv. Voor kenners van de lijnennligt dit anders , maar Jan met de Pet waaronder ik dus ook als het over stambomen van honden gaat ....................
wat is een 'goede' hond dan? voor jou waarschijnlijk iets totaal anders dan voor mij... dus dat is weer onzin. Vervolgens verdiep ik mij eerst in een ras en in de bloedlijnen VOORDAT ik een pup koop..... dus als Jan met de Pet een 'goede' hond wil wat dat dan ook moge zijn zal hij zich zeker moeten verdiepen in het ras en in de lijnen..... dan moet hij zich maar laten voorlichten... heb ik ook gedaan toen ik aan mijn eerste hond begon.... en dat was wel enkele JAREN voordat ik hem daadwerkelijk kocht!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:hoelang blijf je broodfok aanmoedigen?
is toch 'goedkoper' om daar een hondje te halen :kotz:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

malinois schreef:
aanschafprijs wel. totdat ze ziek worden...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
malinois schreef:
aanschafprijs wel. totdat ze ziek worden...
yep maar daar kijkt helaas niet iedereen naar... die zien alleen rashondjes die de helft goedkoper zijn als bij een goede fokker.... :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”