scooby doo schreef:ja ik probeer zijn nekgewrichten wat te ontzien
ik zal es vragen in de hondenschool of het niet mag met lederen halsband . maar vorige keer zeiden ze al dat dat slechte resultaten oplevert

scooby, houd altijd in je achterhoofd dat het JOUW hond is en jij bepaald wat er gebeurd.
omdat je nieuw bent i de africhting wil dat niet zeggen dat hun maar ff kunnen bepalen hoe er met je hond wordt om gegaan.
ik heb met qyan ervaren dat een slipketting averechts werkte.
nadat qyan vanaf zijn 9 maand ziek thuis zat heb ik de slipketting niet meer gebruikt en ben met de clciker gaan trainen.
toen ik weer begon met trainen met qyan toen hij 13 maanden was heb ik hem gewoon zijn leren halsband om gedaan.
en het resultaat was verbluffend.
qyan ging altijd tegen correcties in en was dus helmaal niet meer te trainen. 1x corrigeren en hij deed niets meer.
en slechte resultatn, bullshit!
vaak zie je zonder correcties juist betere resultaten!
je doet er wel iets langer over, maar je hebt geen haast toch?
trainen moet leuk zijn voor een hond en een pup corrigeren met half-check leert alleen ongewenst gedrag af.
je pup moet zelf kunnen onderzoeken of het gedrag goed is door jouw beloning.
want, belonen doe je alleen indien de oefening goed is! en niet als de oefning niet goed wordt uitgevoerd.
door corrigeren gaat je pup dat onderzoekende gedrag naar het juist uitvoeren onderdrukken!
qyan ging mt de clciker van alles uitproberen om te kijken welk gedrag goed was. dat was zo geweldig om te zien!
je kan rocco nog lang genoeg met slip of half-check laten lopen, maar denk alsjeblieft na of je dat nu wel wilt doen!
volgen is makkelijk aan te leren met ene balletje of koekje.
eerst hele kleine stukjes, als de anadacht weg gaat ga je de andere kant op zodat hij weer volgt, op dat moment speel je een spelletje of geef je een koekje.
jammare dat je in het zuidelijkste puntje van limburg woont, want anders had ik je krijngroep woerden echt ana kunnen raden!
dara nemen ze ook nog gecoupeerde honden aan en het trainen is puur voor de lol.
maar onthoud 1 ding:
het is jouw hond en jij moet ten alle tijden voor je hond opkomen.
als je ergesn over twijfelt mbt corrigeren, doe het dan niet en doe wat jouw het beste lijkt!
daar hebben hun geen bal van te zeggen.
mijn reactie is misschien een beetje cru, maar de eerste vereniging waar ik met qyan die puppycursus deed beredeneerde ook op de manier waarop jouw school dat doet.
een dober is geestelijk pas laat volwassen en te jong onder druk zetten en te zwaar belasten kan avrechts werken.
dobers zijn speelse dingen.
qyan is nu 18 maanden en gedraagt zich nog steeds als een pup, dat deed hij dus ook met trainen, en daraom erg moelijk te trainen.
maar we hadden geen haast, als het maar leuk was!
als ik jouw as (en ik weet dat je moeilijk zit omdat rocco gecoupeerd is) zou ik toch kijken of je niet wellicht bij een andere vereniging terecht kan, waar pups op een hele andere manier worden getraind.
presteren mag bij pups nog lang niet aan de orde zijn!