Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stertopic : Aangelijnd of los wandelen met je hond
Moderator: moderatorteam
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
Re: Stertopic : Aangelijnd of los wandelen met je hond
2 bernerteefjes, lopen bijna altijd los waar het te doen is, luisteren goed, lopen niet zomaar naar mensen of andere honden en komen we toch mensen tegen negeren de honden de mensen, lopen er gewoon langst
Ik kijk niet of het wel of niet mag, maar meer hoe druk het op een bepaalde plaats is en hoe de mensen reageren
Ze hebben beide geleerd dat mensen of andere honden lastig vallen gewoon niet mag en doen dit goed
Heb er dan ook veel tijd in gestoken om het te leren dus ik vertik het ze vast te maken
Merk ik dat mensen bang zijn zet ik de honden opzij en moeten ze naar me kijken.
Ze blijven altijd bij me, lopen naast of 2 meter voor mij, jagen niet dus waarom zou ik zulke honden dan vastleggen
loop zoizo niet graag aan de lijn, vind het vervelend voor hen en voor mezelf
Ik kijk niet of het wel of niet mag, maar meer hoe druk het op een bepaalde plaats is en hoe de mensen reageren
Ze hebben beide geleerd dat mensen of andere honden lastig vallen gewoon niet mag en doen dit goed
Heb er dan ook veel tijd in gestoken om het te leren dus ik vertik het ze vast te maken
Merk ik dat mensen bang zijn zet ik de honden opzij en moeten ze naar me kijken.
Ze blijven altijd bij me, lopen naast of 2 meter voor mij, jagen niet dus waarom zou ik zulke honden dan vastleggen
loop zoizo niet graag aan de lijn, vind het vervelend voor hen en voor mezelf
- Hammetime
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Indien een hond geheel onder appèl staat heb ik er geen moeite mee als die los is, maar helaas maak ik maar al te vaak mee dat het jachtinstinct toch getriggerd wordt als ik hen voorbijfiets met mijn herder rechts. Niks vervelender dan dat je aangelijnde hond aangevallen wordt door een loslopende hond van achteren, het spant de kroon qua ergernissen. Om nog maar te zwijgen van de impact die het heeft op het gedrag van mijn hond tegen andere honden.
Wanneer jij niet met je hond aan de lijn kunt wandelen, dan neemt je viervoeter misschien wel een loopje met je. In het geval van een herder moet je je hond kunnen staan om die aangelijnd te hanteren en de meeste hondeneigenaren die hun honden los hebben staan ze gewoon niet. Dezulken voorbijfietsen met je aangelijnde hond levert gevaarlijke situaties op, want ze verdommen het te luisteren.
Wanneer jij niet met je hond aan de lijn kunt wandelen, dan neemt je viervoeter misschien wel een loopje met je. In het geval van een herder moet je je hond kunnen staan om die aangelijnd te hanteren en de meeste hondeneigenaren die hun honden los hebben staan ze gewoon niet. Dezulken voorbijfietsen met je aangelijnde hond levert gevaarlijke situaties op, want ze verdommen het te luisteren.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik vraag me af of het wel jachtdrift is dat getriggerd wordt door een rennende hond naast de fiets. Ik denk eerder dat het als raar en onbeleefd gedrag gezien wordt door andere honden. Normaal en beleefd gedrag is namelijk afremmen en met een boogje om elkaar heen. Niet doorrennen in een rechte lijn
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Ik ben nu niet iemand die graag gehoorzaamheid traint, dat voorop gesteld, en ik verwacht ook geen kadavergehoorzaamheid, puur en alleen omdat ik border collies heb
Maar sommige dingen zijn in het dagelijks leven handig, en inderdaad, alles staat en valt met je hond (op momenten die ertoe doen!) onder appél hebben.
Ik heb ooit een leuk filmpje van Brigitte van Gestel gezien, fietspadtraining, aanrader om eens te kijken, en wellicht voor de een of ander om te trainen
Zou al wat ergernissen schelen vermoed ik.
Voor mezelf gaat het puur om de veiligheid van mezelf en mijn honden, ik heb al honden aan kuddes in het verkeer zien verongelukken, omdat ze net dat ene commando niet gepakt hebben, of drie seconden te laat.
Klap dan is daar die auto
Ken mensen die moeten een drukke spoorweg over met hun kudde, dan moet alles tot op de laatste seconden kloppen in de timing, dan heb je geen tijd voor een hond die de derde keer zijn commando nog niet neemt.
Tuurlijk luisteren mijn honden ook wel eens niet...maar ze horen heel goed aan de intonatie van mijn stem wanneer het echt menens is.
We hebben het er tijdens ons werk in het museum al eens over gehad met collega's, we willen niet in de krant komen met flinke ongelukken.

Maar sommige dingen zijn in het dagelijks leven handig, en inderdaad, alles staat en valt met je hond (op momenten die ertoe doen!) onder appél hebben.
Ik heb ooit een leuk filmpje van Brigitte van Gestel gezien, fietspadtraining, aanrader om eens te kijken, en wellicht voor de een of ander om te trainen

Voor mezelf gaat het puur om de veiligheid van mezelf en mijn honden, ik heb al honden aan kuddes in het verkeer zien verongelukken, omdat ze net dat ene commando niet gepakt hebben, of drie seconden te laat.
Klap dan is daar die auto

Ken mensen die moeten een drukke spoorweg over met hun kudde, dan moet alles tot op de laatste seconden kloppen in de timing, dan heb je geen tijd voor een hond die de derde keer zijn commando nog niet neemt.
Tuurlijk luisteren mijn honden ook wel eens niet...maar ze horen heel goed aan de intonatie van mijn stem wanneer het echt menens is.
We hebben het er tijdens ons werk in het museum al eens over gehad met collega's, we willen niet in de krant komen met flinke ongelukken.
- Hammetime
- Zeer actief
Ben het met je eens dat je er aan ergeren niet nodig is en als dat voorkomen kan worden door wat eerder links of rechts af te slaan sla ik maar al te gaarne even eerder links of rechts af. Om mij duizend keer over hetzelfde op te winden voel ik weinig voor, doch went van je fiets getrokken worden door je hond nooit. En dat gebeurt 'alleen' als jouw hond van achteren wordt aangevallen door een loslopend en ongeleid projectiel. Alleen een uil met ogen achter in het hoofd ziet dat tevoren aankomen.
- Hammetime
- Zeer actief
Wat het ook moge zijn, ze knappen er in negen van de tien gevallen niet van op. Heb wel meegemaakt dat sommige honden letterlijk blaffend op en neer begonnen te springen van woede. In het buitengebied passeerde ik twee mensen met twee gigantische kalveren van honden (geen idee wat voor merk) die zo begonnen te stuiteren dat ze maar amper te houden waren.Fotogravinnetje schreef: ↑01 feb 2022 11:23 Ik vraag me af of het wel jachtdrift is dat getriggerd wordt door een rennende hond naast de fiets. Ik denk eerder dat het als raar en onbeleefd gedrag gezien wordt door andere honden. Normaal en beleefd gedrag is namelijk afremmen en met een boogje om elkaar heen. Niet doorrennen in een rechte lijn
Kan er wel een boek over schrijven ondertussen. Als ik fiets met Benthe voel ik me net een patrouillerende soldaat zowat.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat zou zeker kunnen meespelen.Fotogravinnetje schreef: ↑01 feb 2022 11:23 Ik vraag me af of het wel jachtdrift is dat getriggerd wordt door een rennende hond naast de fiets. Ik denk eerder dat het als raar en onbeleefd gedrag gezien wordt door andere honden. Normaal en beleefd gedrag is namelijk afremmen en met een boogje om elkaar heen. Niet doorrennen in een rechte lijn
Ik had mijn vorige hond goed getraind op het niet achterna gaan van fietsers.
Dat ging uitstekend...........................
Tot ............... er een fietser met hond (los) aankwam, in het losloop bos (waar fietsen niet is toegestaan, maar ja ....

Want ze had geleerd dat honden niet achter fietsers aan mochten, dus die hond was fout en daar "moest" ze wat van zeggen.
Ik heb dat er nooit helemaal uit gekregen.
Op de straat was ze aangelijnd, dus dat was geen probleem, maar in het bos ...

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Wetterhoun
Qaatje negeert alle fietsers en skeelers,, ook in het losloopgebied, maar hoe ze daar zou reageren op een fiets met een hond ernaast rennend, dat weet ik niet. We hebben het hier nog niet meegemaakt, dus lastig trainen.Sassy schreef: ↑01 feb 2022 11:35 Ik ben nu niet iemand die graag gehoorzaamheid traint, dat voorop gesteld, en ik verwacht ook geen kadavergehoorzaamheid, puur en alleen omdat ik border collies heb![]()
Ik heb ooit een leuk filmpje van Brigitte van Gestel gezien, fietspadtraining, aanrader om eens te kijken, en wellicht voor de een of ander om te trainen![]()
Klap dan is daar die auto![]()
In de wijk, waar ze niet los mag, fietsen weleens mensen met een hond ernaast, daar maakt ze eigenlijk niet veel van - nou ja, ze kijkt er naar met een gezicht van: hm.. raar. Maar het zou me niet verbazen als ze in het losloopgebied wel even achter zo'n fietshond aan gaat. Blaffen zal ze niet doen.
- Hammetime
- Zeer actief
Voor de tiende keer (ben je misschien wat autistisch?) we hebben het niet over een losloopgebied. Lastige materie ik weet het, maar probeer goed te lezen wat er staat. Pak anders even je leesbril.Qaatje schreef: ↑01 feb 2022 14:38Qaatje negeert alle fietsers en skeelers,, ook in het losloopgebied, maar hoe ze daar zou reageren op een fiets met een hond ernaast rennend, dat weet ik niet. We hebben het hier nog niet meegemaakt, dus lastig trainen.Sassy schreef: ↑01 feb 2022 11:35 Ik ben nu niet iemand die graag gehoorzaamheid traint, dat voorop gesteld, en ik verwacht ook geen kadavergehoorzaamheid, puur en alleen omdat ik border collies heb![]()
Ik heb ooit een leuk filmpje van Brigitte van Gestel gezien, fietspadtraining, aanrader om eens te kijken, en wellicht voor de een of ander om te trainen![]()
In de wijk, waar ze niet los mag, fietsen weleens mensen met een hond ernaast, daar maakt ze eigenlijk niet veel van - nou ja, ze kijkt er naar met een gezicht van: hm.. raar. Maar het zou me niet verbazen als ze in het losloopgebied wel even achter zo'n fietshond aan gaat. Blaffen zal ze niet doen.

- Hammetime
- Zeer actief
In een losloopgebied mag je losse honden verwachten, ik zou er tenminste nooit over struikelen als ik dáár een hond bij de fiets kreeg. Precies daarom fiets ik dan ook niet in een losloopgebied om dat te voorkomen.ranetje schreef: ↑01 feb 2022 12:31Dat zou zeker kunnen meespelen.Fotogravinnetje schreef: ↑01 feb 2022 11:23 Ik vraag me af of het wel jachtdrift is dat getriggerd wordt door een rennende hond naast de fiets. Ik denk eerder dat het als raar en onbeleefd gedrag gezien wordt door andere honden. Normaal en beleefd gedrag is namelijk afremmen en met een boogje om elkaar heen. Niet doorrennen in een rechte lijn
Tot ............... er een fietser met hond (los) aankwam, in het losloop bos (waar fietsen niet is toegestaan, maar ja ....)
Want ze had geleerd dat honden niet achter fietsers aan mochten, dus die hond was fout en daar "moest" ze wat van zeggen.
Op de straat was ze aangelijnd, dus dat was geen probleem, maar in het bos ...![]()
-
- Actief
Ik reageerde op Sassy, niet op jou.Hammetime schreef: ↑01 feb 2022 14:54Voor de tiende keer (ben je misschien wat autistisch?) we hebben het niet over een losloopgebied. Lastige materie ik weet het, maar probeer goed te lezen wat er staat. Pak anders even je leesbril.Qaatje schreef: ↑01 feb 2022 14:38Qaatje negeert alle fietsers en skeelers,, ook in het losloopgebied, maar hoe ze daar zou reageren op een fiets met een hond ernaast rennend, dat weet ik niet. We hebben het hier nog niet meegemaakt, dus lastig trainen.Sassy schreef: ↑01 feb 2022 11:35 Ik ben nu niet iemand die graag gehoorzaamheid traint, dat voorop gesteld, en ik verwacht ook geen kadavergehoorzaamheid, puur en alleen omdat ik border collies heb![]()
Tuurlijk luisteren mijn honden ook wel eens niet...maar ze horen heel goed aan de intonatie van mijn stemt wanneer het echt menens is.
In de wijk, waar ze niet los mag, fietsen weleens mensen met een hond ernaast, daar maakt ze eigenlijk niet veel van - nou ja, ze kijkt er naar met een gezicht van: hm.. raar. Maar het zou me niet verbazen als ze in het losloopgebied wel even achter zo'n fietshond aan gaat. Blaffen zal ze niet doen.![]()
Overigens, in het losloopgebied dat grenst aan onze wijk mogen honden uiteraard los, en mag er op een bepaald pad ook gefietst worden. Gebruikers van dat pad moeten rekening met elkaar houden. Lastige materie, ik weet het, maar zulke gebieden bestaan.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
In dat gebied waar ik het over had mag je niet eens fietsenHammetime schreef: ↑01 feb 2022 14:56In een losloopgebied mag je losse honden verwachten, ik zou er tenminste nooit over struikelen als ik dáár een hond bij de fiets kreeg. Precies daarom fiets ik dan ook niet in een losloopgebied om dat te voorkomen.ranetje schreef: ↑01 feb 2022 12:31Dat zou zeker kunnen meespelen.Fotogravinnetje schreef: ↑01 feb 2022 11:23 Ik vraag me af of het wel jachtdrift is dat getriggerd wordt door een rennende hond naast de fiets. Ik denk eerder dat het als raar en onbeleefd gedrag gezien wordt door andere honden. Normaal en beleefd gedrag is namelijk afremmen en met een boogje om elkaar heen. Niet doorrennen in een rechte lijn
Tot ............... er een fietser met hond (los) aankwam, in het losloop bos (waar fietsen niet is toegestaan, maar ja ....)
Op de straat was ze aangelijnd, dus dat was geen probleem, maar in het bos ...![]()

-
- Actief
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Hammetime schreef: ↑01 feb 2022 14:54Voor de tiende keer (ben je misschien wat autistisch?) we hebben het niet over een losloopgebied. Lastige materie ik weet het, maar probeer goed te lezen wat er staat. Pak anders even je leesbril.Qaatje schreef: ↑01 feb 2022 14:38Qaatje negeert alle fietsers en skeelers,, ook in het losloopgebied, maar hoe ze daar zou reageren op een fiets met een hond ernaast rennend, dat weet ik niet. We hebben het hier nog niet meegemaakt, dus lastig trainen.Sassy schreef: ↑01 feb 2022 11:35 Ik ben nu niet iemand die graag gehoorzaamheid traint, dat voorop gesteld, en ik verwacht ook geen kadavergehoorzaamheid, puur en alleen omdat ik border collies heb![]()
In de wijk, waar ze niet los mag, fietsen weleens mensen met een hond ernaast, daar maakt ze eigenlijk niet veel van - nou ja, ze kijkt er naar met een gezicht van: hm.. raar. Maar het zou me niet verbazen als ze in het losloopgebied wel even achter zo'n fietshond aan gaat. Blaffen zal ze niet doen.![]()
Opmerking moderator
Wat een nare reactie. Kan dat in het vervolg normaler?

- kidaed
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): vuilnisbakkie
Altijd aangelijnd aangezien we in de stad wonen . Het is een k9 tuig met een 8 meter flex dus op het grote veld heeft ze wel de ruimte maar zodra het nodig is is ze zo weer bij mij.
Doe een ander niet,wat u niet wil dat u geschied.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .
En hoe meer ik mensen leer kennen des te meer houd ik van dieren
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .
En hoe meer ik mensen leer kennen des te meer houd ik van dieren