Neeltje schreef:Lunatic schreef:Nanna schreef:Ik koop ook niet bij broodfok omdat ik het leed van de teefjes niet wil sponsoren.
Maar als ik ergens een leuk huiskamernest wist van gekruiste Bernards, zoals in mijn foto, dan ging ik daar honderd keer eerder heen dan naar een echte Bernardfokker. Die overdreven looks doen het voor mij niet, ik vind kruisingen ervan veel leuker om te zien.
Ook als ze na een half jaar van ellende uit elkaar vallen, omdat ze gewoon maar iets op elkaar hebben gezet zonder testen of wat dan ook? Want een huiskamernestje is vaak niet anders dan gewone broodfok

En waarom zou een oepsnestje bij de buren broodfok zijn????
Wat er staat is niet zo moeilijk zou je denken. Geteste kruisingnesten zijn een naald in de hooiberg en de rest is een grote gok.
Je hebt minder kans op de standaard broodfok infectieziekten bij de pup, maar de uiteindelijke fysieke gesteldheid is er niet beter om.
Ik doe het daarom ook niet meer. Een hond van krap 8 die al bejaard/op is, is voor mij te vroeg.
En dan is hij nog veel langer goed te pas geweest dan de gemiddelde rashond van zijn kruising.
Ik hoop met mijn beide reuen ooit bij te dragen aan geteste kruisingnesten.
Het is jammer dat ze niet aangekeurd kunnen worden, maar dan maar zo.

Over een paar generaties staan ze te trappelen om sjaakbabies.