Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bezitterig
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Bezitterig
Ik vind iets lekkers toevoegen prima maar wel met een reden. Dus ik zal even uitleggen wat ik bedoel. Als jij lekkers toevoegd moet je dat echt alleen doen als je hond niet verstijfd als je in zijn buurt komt. Ontspannen is en jou dat lekkers LAAT toevoegen. Dus dat lekkers heeft twee kanten. Je mag het ook best aankondigen. Kijk eens! En dan geef je het als hij kwispelt. Of de oren naar acher doet. Jij kent je hond goed genoeg om precies te zijn of hij het onderdanig en open aanneemt. Ga jij lekkers toevoegen als je hond verstijfd of strak wordt dan beloon je dat. Dat wil je niet. Het is een twee kanten verhaal. 1 je wil hem onetspanning geven rondom zijn bezit en jouw aanwezigheid. Maar je wil hem ook belonen voor het accepteren van je aanwezigheid.
Ik zou hiermee doorgaan. Net zolang tot je hem tijdens het kluiven uit de hand wat lekkers kan geven en je hem ook nog een aai over zijn bol kan geven terwijl hij het eet.
Als hij dan een keer wat heeft kan je het snel en resoluut maar ook zonder stress afnemen. Gewoon met een stukje rookworst. En dan dooft de stress denk ik heel snel uit.
Hij heeft nu succes. Het werkt wat hij doet. Kinderen blijven uit zijn buurt en jij doet een heel trucje met voet erop etc dus hij wint.
Komt echt wel goed. Zeker in combinatie met wat training. Ik snap het advies van niet pikken van je hond goed. Maar jij wint niet. Blijkbaar. Want je hond wordt eerder erger dan minder erg dus je moet het roer omgooien. Trainen en ongevoelig maken voor dit gedrag.
Ik zou hiermee doorgaan. Net zolang tot je hem tijdens het kluiven uit de hand wat lekkers kan geven en je hem ook nog een aai over zijn bol kan geven terwijl hij het eet.
Als hij dan een keer wat heeft kan je het snel en resoluut maar ook zonder stress afnemen. Gewoon met een stukje rookworst. En dan dooft de stress denk ik heel snel uit.
Hij heeft nu succes. Het werkt wat hij doet. Kinderen blijven uit zijn buurt en jij doet een heel trucje met voet erop etc dus hij wint.
Komt echt wel goed. Zeker in combinatie met wat training. Ik snap het advies van niet pikken van je hond goed. Maar jij wint niet. Blijkbaar. Want je hond wordt eerder erger dan minder erg dus je moet het roer omgooien. Trainen en ongevoelig maken voor dit gedrag.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hoeft helemaal niet te wachten tot hij ontspant of kwispelt. Je kan prima iets toevoegen terwijl hij verstart. Na een aantal keer zal hij niet meer verstarren maar alleen maar denken "koekje?" als je in de buurt komt. Je wilt dat zijn wantrouwen eerst verdwijnt dat dingen afgepakt worden. Pas vanuit daar kun je meer gaan verwachten.laeken schreef:Ik vind iets lekkers toevoegen prima maar wel met een reden. Dus ik zal even uitleggen wat ik bedoel. Als jij lekkers toevoegd moet je dat echt alleen doen als je hond niet verstijfd als je in zijn buurt komt. Ontspannen is en jou dat lekkers LAAT toevoegen. Dus dat lekkers heeft twee kanten. Je mag het ook best aankondigen. Kijk eens! En dan geef je het als hij kwispelt. Of de oren naar acher doet. Jij kent je hond goed genoeg om precies te zijn of hij het onderdanig en open aanneemt. Ga jij lekkers toevoegen als je hond verstijfd of strak wordt dan beloon je dat. Dat wil je niet. Het is een twee kanten verhaal. 1 je wil hem onetspanning geven rondom zijn bezit en jouw aanwezigheid. Maar je wil hem ook belonen voor het accepteren van je aanwezigheid.
Net als dat je angst niet kunt belonen. Als ik steeds koekjes strooi als mijn hond angstig is voor een vrachtwagen zal mijn hond niet banger voor die vrachtwagen. Hij zal als het goed is de vrachtwagen gaan associeren met koekjes. En ander gedrag gaan laten zien.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Zo zie ik dat ook.sirene schreef:Je hoeft helemaal niet te wachten tot hij ontspant of kwispelt. Je kan prima iets toevoegen terwijl hij verstart. Na een aantal keer zal hij niet meer verstarren maar alleen maar denken "koekje?" als je in de buurt komt. Je wilt dat zijn wantrouwen eerst verdwijnt dat dingen afgepakt worden. Pas vanuit daar kun je meer gaan verwachten.laeken schreef:Ik vind iets lekkers toevoegen prima maar wel met een reden. Dus ik zal even uitleggen wat ik bedoel. Als jij lekkers toevoegd moet je dat echt alleen doen als je hond niet verstijfd als je in zijn buurt komt. Ontspannen is en jou dat lekkers LAAT toevoegen. Dus dat lekkers heeft twee kanten. Je mag het ook best aankondigen. Kijk eens! En dan geef je het als hij kwispelt. Of de oren naar acher doet. Jij kent je hond goed genoeg om precies te zijn of hij het onderdanig en open aanneemt. Ga jij lekkers toevoegen als je hond verstijfd of strak wordt dan beloon je dat. Dat wil je niet. Het is een twee kanten verhaal. 1 je wil hem onetspanning geven rondom zijn bezit en jouw aanwezigheid. Maar je wil hem ook belonen voor het accepteren van je aanwezigheid.
Net als dat je angst niet kunt belonen. Als ik steeds koekjes strooi als mijn hond angstig is voor een vrachtwagen zal mijn hond niet banger voor die vrachtwagen. Hij zal als het goed is de vrachtwagen gaan associeren met koekjes. En ander gedrag gaan laten zien.
Het is in mijn ogen te ver gezocht dat je alleen moet belonen als de ontspanning er is. Het gaat namelijk niet om belonen. Maar om de negatieve associatie om te buigen in een positieve associatie. Niet om te gaan wachten op die positieve reactie/ associatie en die te belonen. Dat mag natuurlijk wel, maar dat positieve gedrag is er nog niet. Dus daar kun je op wachten tot je een ons weegt

Verleg nu eerst de negatieve associatie naar een positieve associatie.
Aaien zou ik ook nog lang niet gaan doen. Dat is nu nog 6 stappen te ver. Dan verstrakt de hond juist en krijgt dan weer een negatieve associatie.
Eerst bij stap 1 beginnen. Voordat je sowieso aan stap 2 wil gaan denken. En die eerste stap kan gerust drie maanden duren. Die is het belangrijkste.
Overigens aai ik mijn honden nooit als ze eten. Het kan best, maar ik aai liever op een moment dat de honden daar ook de tijd voor kunnen nemen.
Ik vind het niks toevoegen aaien onder eten. En dan moet ik bukken, want ol de bank eten mag niet

Ik stap trouwens wel eens over de honden heen, als ze eten en ik moet er even langs. En ze moeten altijd even netjes wachten tot ik beide voerbakjes heb neergezet en ik "toe maar" zeg. Dat is gewoon functioneel, en ze leren meteen rustig te doen.
Oh ja, er een woord of zinnetje aan toevoegen zoals "kijk eens" is trouwens een heel goed idee. Dat wordt goed voorspelbaar, dan komt het lekkers niet meteen zo uit de lucht vallen

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Toevoegen mag ook werpen zijn. Je hoeft er helemaal met je hand niet bij. Eerst moet hij niet meer verstijven als je in de buurt komt. Dan pas kun je dichterbij.
-
- Zeer actief
Ik ben het daar totaal niet mee eens. Dat is precies hetzelfde als een super bange hond gaan temmen door snoep te laten vallen. Het enige dat je daarmee bereikt is dat je hond snoep eet in een bepaalde emotie. Toen wij hier iemand lieten komen voor Tom werd voeren om niks heel erg afgeraden. Je mag wel voeren maar niet een grommende of bange of gespannen hond. Als dat zou werken kun je hem toch gewoon voeren? Dat doe je elke dag meerdere keren alleen in twee etappes nu.
Mij maakt het niks uit maar ik geef een grommende hond echt geen snoepjes. Ik geef sowieso niet graag snoepjes maar zeker niet bij gedrag dat ik niet wil zien.
Mij maakt het niks uit maar ik geef een grommende hond echt geen snoepjes. Ik geef sowieso niet graag snoepjes maar zeker niet bij gedrag dat ik niet wil zien.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Persoonlijk zou ik ook liever wachten met trainen en koekjes totdat de hond relaxt op zijn plek kan liggen kluiven, door hem gewoon die rust te gunnen en niks anders van hem te verwachten. Een blije, tevreden, ontspannen baas is daarnaast ook een beloning. Over het algemeen voelen ze de gemoedstoestand van de baas haarfijn aan.laeken schreef:Ik ben het daar totaal niet mee eens. Dat is precies hetzelfde als een super bange hond gaan temmen door snoep te laten vallen. Het enige dat je daarmee bereikt is dat je hond snoep eet in een bepaalde emotie. Toen wij hier iemand lieten komen voor Tom werd voeren om niks heel erg afgeraden. Je mag wel voeren maar niet een grommende of bange of gespannen hond. Als dat zou werken kun je hem toch gewoon voeren? Dat doe je elke dag meerdere keren alleen in twee etappes nu.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik ben het met je eens. Het is het verschil tussen operant conditioneren en klassiek conditioneren. Bij operant conditioneren wil je dat gedrag toe (of af-)neemt en dan ga je inderdaad belonen bij het gewenste gedrag. Maar klassiek conditioneren heeft niets met belonen te maken en ook niet met gedrag, maar met associaties bij emoties. Emoties kun je niet bekrachtigen, maar wel associeren met iets wat een andere (prettige) emotie oproept.Emma schreef: Je hoeft helemaal niet te wachten tot hij ontspant of kwispelt. Je kan prima iets toevoegen terwijl hij verstart. Na een aantal keer zal hij niet meer verstarren maar alleen maar denken "koekje?" als je in de buurt komt. Je wilt dat zijn wantrouwen eerst verdwijnt dat dingen afgepakt worden. Pas vanuit daar kun je meer gaan verwachten.
Zo zie ik dat ook.
Het is in mijn ogen te ver gezocht dat je alleen moet belonen als de ontspanning er is. Het gaat namelijk niet om belonen. Maar om de negatieve associatie om te buigen in een positieve associatie. Niet om te gaan wachten op die positieve reactie/ associatie en die te belonen. Dat mag natuurlijk wel, maar dat positieve gedrag is er nog niet. Dus daar kun je op wachten tot je een ons weegt![]()
Verleg nu eerst de negatieve associatie naar een positieve associatie.
Aaien zou ik ook nog lang niet gaan doen. Dat is nu nog 6 stappen te ver. Dan verstrakt de hond juist en krijgt dan weer een negatieve associatie.
Eerst bij stap 1 beginnen. Voordat je sowieso aan stap 2 wil gaan denken. En die eerste stap kan gerust drie maanden duren. Die is het belangrijkste.
Overigens aai ik mijn honden nooit als ze eten. Het kan best, maar ik aai liever op een moment dat de honden daar ook de tijd voor kunnen nemen.
Ik vind het niks toevoegen aaien onder eten. En dan moet ik bukken, want ol de bank eten mag nietalleen wij wel
![]()
Ik stap trouwens wel eens over de honden heen, als ze eten en ik moet er even langs. En ze moeten altijd even netjes wachten tot ik beide voerbakjes heb neergezet en ik "toe maar" zeg. Dat is gewoon functioneel, en ze leren meteen rustig te doen.
Oh ja, er een woord of zinnetje aan toevoegen zoals "kijk eens" is trouwens een heel goed idee. Dat wordt goed voorspelbaar, dan komt het lekkers niet meteen zo uit de lucht vallen
Edit: quote klopt niet, het bovenste stukje is van Sirene.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden maar dit werkt ook gewoon.
Bij angst maar ook bij agressie.
Hier, kun je mooi testen op Guus:
https://drsophiayin.com/videos/entry/co ... g_in_face/
-
- Zeer actief
Ik geloof wel dat het werkt en misschien zie ik het verkeerd omdat het over ontspannen rondom eten gaat. Alleen ik zelf zal nooit een stukje rookworst geven aan een hond die gromt of negatieve emoties laat zien. Ik zou net als Alfilillo niks doen. Dus de hond negeren om hem te leren ontspannen. Want ik ben bang dat de theorie waterdicht is en helemaal correct maar dat je toch het risico loopt je hond lekkers te geven voor gedrag dat negatief is. En dus jouw aanwezigheid blijft negatief en je geeft worst dus het hoort zo. Ik vind voeren sowieso lastig tijdens iets leren. Voeren is zo belonend dat ik er persoonlijk alleen goed gedrag bij wil zien.
- Gwenn1979
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Wat een interessant filmpje!sirene schreef:Er zijn meer wegen die naar Rome leiden maar dit werkt ook gewoon.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het probleem is dat deze hond alles verdedigt. Dus ook gevonden dingetjes op straat. En dan ook nog tegen langslopende kinderen die niks van dat ding willen. Ik zou zeker proberen te voorkomen dat hij in zulke situaties komt maar je moet er ook echt mee aan de slag gaan om hem vertrouwen te geven. Je kan nu niet meer gaan afwachten of het vanzelf goed komt want dat komt dit niet.
Binnen is een hekje/bench om hem rust te geven een goed plan.
Binnen is een hekje/bench om hem rust te geven een goed plan.