lapinkoira schreef:Klopt.dagmar88 schreef:Ja. Ik neem aan dat het een finse lappenhond is en hij is los sociaal.blondie schreef: Bepaalde adviezen vind ik ook wel hond/karakter afhankelijk.
Ik ben hem meer gaan aanlijnen en met een sleeplijn gaan wandelen omdat hij nogal fixeert op andere honden en dan niet meer luistert naar mij. Dan rende hij er op af. Maar dat werd niet altijd gewaardeerd en zeker toen hij wat ouder werd niet. En afgesnauwd worden door een andere reu accepteert hij dan weer zelf niet altijd even makkelijk. Overigens allemaal uit onzekerheid, echt knokken doet ie zelf niet en schade aanbrengen al helemaal niet. Maar ik kan de reactie van de andere hond dan dus niet altijd meer goed inschatten en zo kom ik een beetje in een cirkel van ‘oei andere hond-spanning-toch maar lijn pakken-Fin alert en reactief-andere hond reageert ook.
Terwijl ik op zich wel weet dat hij sociaal genoeg is eigenlijk. Ik kan ook best met andere reuen wandelen; afgelopen week zelfs met twee reuen die hij aan de lijn woest wegblaft etc. Los gewandeld en dat ging geweldig. Maar dat zijn dus wel honden die ik vertrouw en hun baasje ook.
Overigens heb ik dat erop af speren inmiddels weten om te buigen naar kijken en stil blijven staan. Als de ander dan dichtbij komt gaat ie er wel naar toe, maar nu gewoon rustig. Of soms gaat ie liggen om op het laatst op te springen.
Maar bij jonge reuen is het al snel van dat om elkaar heen gedraai en dan is doorlopen lastig want hij kan het dan niet goed ‘loslaten’. En is sowieso niet goed in luisteren met andere hond in de buurt (maar dat betert)
Gisteren heb ik mede door dit topic bij twee tegemoet komende honden besloten hem gewoon los te laten. Bleken twee reuen. Er was niets aan de hand. Rustige kennismaking en dat was het. Die vrouw begon een praatje omdat ze nieuwsgierig was naar het ras en zo stonden we even stil. Beetje snuffelen aan graspollen deed ie en af en toe met een schuin oog naar die honden kijken.
Dus ik maak het me vaak veel te moeilijk ben ik bang. Maar ja, het ging al zo vaak ‘mis’ dat ik het niet goed meer aandurf.

Ik had hiervoor een duitse herder x rottweiler metnogwat die 100% betrouwbaar luisterde en nooit en de problemen kwam.
Nu een husky, net als die van jou met fiere houding en pluizige krulstaart. Sommige honden vinden hun lichaam al aanstootgevend, ook als ze zelf verder niets doen. Die van mij werd door chemische castratie net wat onzeker en toen waren er opeens reuen die met hem wilden knokken.
Nu ga ik dus op zaterdag gewoon naar een vol strand en laat hem zo veel mogelijk z'n eigen gang gaan. Voor het eerst in tijden ging het "goed" met een oud duitse herder reu. Allebei luisterden ze niet en de baas klonk een beetje paniekerig, maar hij was zeker genoeg en na een beetje om elkaar heen draaien met stijve poten was het al weer klaar.

Even later nog een aangelijnde border collie die net opgedoken kwam toen hij op een redelijke afstand van mij zat te poepen, te laat om hem terug te roepen. Hond was lelijk zijn persoonlijke ruimte aan het verdedigen, dus hij liep zelf maar door.
Nog een enorme zwarte kruising met blauwe ogen die op hem af gedenderd kwam, weer met paniekerige baasjes. Ze hebben even stoer gedaan en daarna heerlijk gespeeld

Heb de hond terug moeten brengen, hij wilde liever met mij, naap en de kaasworst mee

Hij begint dus onderhand weer lekker stevig in z'n schoenen te staan. Het is geen knokker en hij heeft een prima sociaal inzicht.
Ga ik doen alsof er wat aan de hand is, dan is dat ook meteen zo.