Dat kweekvlees is niet echt een feest hoor. Daarvoor wordt zgn. foetaal kalfserum gebruikt, bloed dat wordt afgenomen van ongeboren, levende kalveren. Martijn Katan schreef er onlangs nog een column over en hier staat een stukje van UU.kooi schreef:Overigens: nog even en we zitten allemaal aan de insecten of aan het kweekvlees. Daar wordt hard aan gewerkt!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dieren levend gekookt en gevild in Nederlandse slachthuizen
Moderator: moderatorteam
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Re: Dieren levend gekookt en gevild in Nederlandse slachthui
-
- Zeer actief
ja precies, t klinkt heel mooi, maar is het niet....under the red sky schreef:Dat kweekvlees is niet echt een feest hoor. Daarvoor wordt zgn. foetaal kalfserum gebruikt, bloed dat wordt afgenomen van ongeboren, levende kalveren. Martijn Katan schreef er onlangs nog een column over en hier staat een stukje van UU.kooi schreef:Overigens: nog even en we zitten allemaal aan de insecten of aan het kweekvlees. Daar wordt hard aan gewerkt!
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Das vaak juist ook wel een probleem.. transparant zijn als slachthuis.S@ndr@ schreef:ja inderdaad plaats maar camera``s.. dan kan de consument zien hoe zijn speklap geoogst wordt,... maar dan kunnen we ook gelijk ingrijpen( de mensen die er voor opgeleid zijn) als t mis gaat... we moeten dat gewoon niet willen, die beesten hebben ons niets misdaan en zullen ons ook nooit iets misdoen.... vaak hebben ze een K leven op een postzegel en dan ook nog doodmartelen om hun vlees te kunnen eten, WHUT... t klopt van geen kanten..... En ik denk juist als je vlees eet dat je daar tegen moet zijn
Als je met een pneumatisch schietmasker een pin door de kop en schedel van een koe schiet is hij instant "weg".
Maar ze bewegen soms erg na. Dat is gewoon een reactie vanuit de hersenen. Je hebt bepaalde testen die je dan uitvoerd en punten waar je op let om te kijken of het rund goed verdoofd is.
Maar ze spartelen soms flink hoor, met de achterpoten.
Nou, laat dat eens op tv zien. Iedereen die er geen verstand van heeft slaat dan volledig in paniek.
Slachten is geen leuk gezicht. Slachten gaat op diverse
Plekken gewoon niet goed. Maar das niet overal zo en het kan echt wel rustig en vredig hoor. Maar het blijft massaproductie van boer tot slachthuis en dat steekt het meest denk ik.
Varkens zijn vlak voor verdoving vaak even 2 seconden in de stress.
Als ik hier soms lees hoe bepaalde honden ingeslapen worden en dat ze het een half uur uitgillen.. ook niet bepaald diervriendelijk.

- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Meer op aandringen van de consument die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Voor een boer is schaalvergroting dan een manier om financieel het hoofd boven water te houden. De meeste overtredingen op het gebied van dierenwelzijn worden trouwens geconstateerd bij kleine, veelal oudere boertjes, met ouderwetse stalsystemen. Reken maar dat op de moderne melkveehouderijen de boel een stuk beter voor elkaar is.stoffeltje schreef:In mijn jeugd kregen we niet eens elke dag vlees...dat was heel normaal. maar ja toen was iemand met meer dan 10 koeien en een paar varkens een grote boer...
Pas later kwamen de megastallen....mede op aandringen van de regering..
-
- Zeer actief
Slachten is ook geen leuk gezicht.... alleen dat is al een indicatie dat we er eigenlijk niet voor gemaakt zijn om dieren dood te maken ( nou ja de meesten dan. ik heb iemand volledig in shock zien raken in de slachterij..... echt helemaal weg trekken en dat duurde best lang).. mijn vader was van die generatie die zelf zijn konijnen slachtte. en ik stond er als kind bij...... dus ik weet perfect van de spiertrekkingen enz.... wat ik dan wel weer heel opmerkelijk vond is dat hij het niet meer kon toen hij ouder werd, hij kon zijn eigen konijnen niet meer slachten( hij had t hart niet meer) ergens veranderde er dus iets in hem..dus de laatste zijn gewoon oud geworden en daarna nam hij geen konijnen meer
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
- Aantal honden: 1
Hoe denk je dat deze boer zijn geld verdiend? Dit kalf is gewoon een slachtkalf en is een deel van de boer z'n inkomen. Er worden niet enkel dikbillen naar de slacht gebracht en een mix van bv melkkoe en vleeskoe geeft prima vlees.S@ndr@ schreef:het is in ieder geval geen dikbil vleeskoe en geboren uit een melkkoe... dan is het voor mij geen vleeskoe.nyckle schreef:Het kalf is wel van een vleeskoe. Belgische blauwe waarschijnlijk.S@ndr@ schreef:kijk dit is een boer bij ons in het dorp... en de laatste jaren laat deze boer het kalf bij de koe... ze groeien beter en sneller en er is niet mooier om te zien..... ik heb groot respect voor deze boer.... De stier loopt trouwens ook in de wei daar gewoon een complete kudde( en dit is melkvee!
en als deze dieren ooit geslacht moeten worden is dat naar, maar dan hebben ze in ieder geval een geweldig leven gehad,..... want laten we eerlijk zijn het enige wat zeker is en belangrijk is... is het nu.
hoe dan ook het groeit op bij de mama- en dat was het punt
- dagmar88
- Zeer actief
Door iedereen 50 cent te vragen om hem te mogen aaien.nyckle schreef: Hoe denk je dat deze boer zijn geld verdiend? Dit kalf is gewoon een slachtkalf en is een deel van de boer z'n inkomen. Er worden niet enkel dikbillen naar de slacht gebracht en een mix van bv melkkoe en vleeskoe geeft prima vlees.

-
- Zeer actief
Ik dacht al, wat heb je een mooie auto en is je hond zo kaal.....dagmar88 schreef:Door iedereen 50 cent te vragen om hem te mogen aaien.nyckle schreef: Hoe denk je dat deze boer zijn geld verdiend? Dit kalf is gewoon een slachtkalf en is een deel van de boer z'n inkomen. Er worden niet enkel dikbillen naar de slacht gebracht en een mix van bv melkkoe en vleeskoe geeft prima vlees.
-
- Zeer actief
.. deze ( heule oude ) boer heeft dat inkomen helemaal niet meer nodig en hij heeft deze koeien nog als hobby .. hij heeft een kleine kudde en verder nog wat schapen.... en de wol wordt verkocht .. en er zal zo nu en dan echt wel iets naar de slacht gaan.... maar hij heeft het nul nodig voor inkomen..dit is niet te vergelijken met de intensieve veehouderij..... deze dieren hebben het gewoon goed... en worden feitelijk gehouden als een soort van huisdieren..
- dagmar88
- Zeer actief
Leest nogal rot zo.S@ndr@ schreef:.. deze ( heule oude ) boer heeft dat inkomen helemaal niet meer nodig en hij heeft deze koeien nog als hobby .. hij heeft een kleine kudde en verder nog wat schapen.... en de wol wordt verkocht .. en er zal zo nu en dan echt wel iets naar de slacht gaan.... maar hij heeft het nul nodig voor inkomen..dit is niet te vergelijken met de intensieve veehouderij..... deze dieren hebben het gewoon goed... en worden feitelijk gehouden als een soort van huisdieren..
Maar goed, stiertjes kun je ook voor de hobby niet houden en een kudde blijft niet vanzelf klein.
-
- Zeer actief
zoals gezegd hij zal heus zo nu en dan iets verkopen, maar feitelijk staat er zo ongeveer jaar na jaar t zelfde in de wei, komen er alle jaren ongeveer 2 bij... en er zal iets dood gaan soms of verkocht of geslacht...... ow en de stieren staan ook gewoon in de wei zolang het gaat en als t niet meer gaat zullen ze heus t veld moeten ruimen .. maar dan zijn het wel bijna volwassen dieren ..'
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 21 jun 2018 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
S@ndr@ schreef:.. deze ( heule oude ) boer heeft dat inkomen helemaal niet meer nodig en hij heeft deze koeien nog als hobby .. hij heeft een kleine kudde en verder nog wat schapen.... en de wol wordt verkocht .. en er zal zo nu en dan echt wel iets naar de slacht gaan.... maar hij heeft het nul nodig voor inkomen..dit is niet te vergelijken met de intensieve veehouderij..... deze dieren hebben het gewoon goed... en worden feitelijk gehouden als een soort van huisdieren..
Maar dat is dan toch ook geen vergelijk? Iemand die koeien moet houden om van te leven en iemand die lekker aan het hobbyen is? Prima dat je daar vlees of melk van koopt, maar zo kan het gewoon niet overal.
-
- Zeer actief
snap ik ook... ik geef daar toch ook verder geen oordeel aan of zo....veertje schreef:S@ndr@ schreef:.. deze ( heule oude ) boer heeft dat inkomen helemaal niet meer nodig en hij heeft deze koeien nog als hobby .. hij heeft een kleine kudde en verder nog wat schapen.... en de wol wordt verkocht .. en er zal zo nu en dan echt wel iets naar de slacht gaan.... maar hij heeft het nul nodig voor inkomen..dit is niet te vergelijken met de intensieve veehouderij..... deze dieren hebben het gewoon goed... en worden feitelijk gehouden als een soort van huisdieren..
Maar dat is dan toch ook geen vergelijk? Iemand die koeien moet houden om van te leven en iemand die lekker aan het hobbyen is? Prima dat je daar vlees of melk van koopt, maar zo kan het gewoon niet overal.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Hè? Je geeft er geen oordeel aan? Je vindt er er niets van? Nu volg ik je echt niet meer.S@ndr@ schreef:snap ik ook... ik geef daar toch ook verder geen oordeel aan of zo....veertje schreef:S@ndr@ schreef:.. deze ( heule oude ) boer heeft dat inkomen helemaal niet meer nodig en hij heeft deze koeien nog als hobby .. hij heeft een kleine kudde en verder nog wat schapen.... en de wol wordt verkocht .. en er zal zo nu en dan echt wel iets naar de slacht gaan.... maar hij heeft het nul nodig voor inkomen..dit is niet te vergelijken met de intensieve veehouderij..... deze dieren hebben het gewoon goed... en worden feitelijk gehouden als een soort van huisdieren..
Maar dat is dan toch ook geen vergelijk? Iemand die koeien moet houden om van te leven en iemand die lekker aan het hobbyen is? Prima dat je daar vlees of melk van koopt, maar zo kan het gewoon niet overal.. zijn andere boerderij verhuurt hij en daar heeft iemand scharrelkippen die gewoon overal lopen en daar koop ik soms eieren als ze er zijn, maar dat hoeft niet iedereen te doen.... ik vind er verder niets van hoor als mensen dat niet doen....

En voor wat betref dat we niet gemaakt zouden zijn om vlees te eten? Dat is echt niet waar. Stel we geven jou twee weken niet te eten en sluiten je dan op in een schuurtje met een kip.
Mensen zijn omnivoren en helemaal 100% zonder dierlijke stoffen, kunnen we eigenlijk niet. Het feit is dat we nu door de consumptiemaatschappij nooit meer echt honger hoeven te hebben. Daardoor is vlees geen eerste levensbehoefte meer. En dan is kijken naar een dier dat geslacht wordt een nare ervaring. Zou je echt honger hebben, dan liep het water je er vast van in de mond.
Maar doordat we in een consumptiemaatschappij leven met een aantal redelijk goede vleesvervangers binnen handbereik, zouden we kunnen volstaan met maar een heel klein beetje vlees of vis. En beide zouden dan uiterst humaan geslacht kunnen worden. De dieren zouden een kwalitatief goed leven kunnen hebben.
Maar dat we ze doden en eten, daar is op zich niets mis mee. Sterven doen we uiteindelijk allemaal en de meeste mensen op akeligere manieren dan die koe die die pin in zijn schedel geschoten krijgt. Belangrijk verschil is ook dat die koe geen besef heeft van hoe lang ze leeft en hooguit op het allerlaatste moment doorheeft wat er gebeurt.
Een voordeel waar we nu mee te maken hebben is dat de vleesconsumptie zo'n negatief effect heeft op het milieu. Het zijn dus niet meer alleen de dierenactivisten die zich er sterk voor maken, de milieuactivisten zijn er bij gekomen. En uiteindelijk moeten we er wereldwijd wat mee, want de wereldbevolking groeit en anders gaan we aan de vleesindustrie ten onder. ( zoete wraak voor het koetje).
Voor vlees geldt hetzelfde als voor alcohol: geniet, maar geniet met mate. ( en zo diervriendelijk mogelijk).
-
- Zeer actief
Zou het misschien een idee zijn om plaatjes op vleesverpakkingen te zetten?
Net als bij sigaretten, kippen ondersteboven aan de lopende band bij je McNuggets, zoiets.
Net als bij sigaretten, kippen ondersteboven aan de lopende band bij je McNuggets, zoiets.
Dat kun je toch niet vergelijken met de boeren die er wel van moeten leven en die ervoor zorgen dat er voedsel op onze tafels is, zij het vlees, zij het onze groente en de tarwe etc. voor ons brood? Ik kan hier bij de dierenweide ook eieren kopen, maar als iedereen in het dorp dat zou gaan doen, zal zijn voorraadje eieren zo op zijn en heeft niet iedereen op zondag bij het ontbijt een lekker eitje. Op een of andere manier zullen de 17 miljoen inwoners in ons land toch te eten moeten krijgen.S@ndr@ schreef:zoals gezegd hij zal heus zo nu en dan iets verkopen, maar feitelijk staat er zo ongeveer jaar na jaar t zelfde in de wei, komen er alle jaren ongeveer 2 bij... en er zal iets dood gaan soms of verkocht of geslacht...... ow en de stieren staan ook gewoon in de wei zolang het gaat en als t niet meer gaat zullen ze heus t veld moeten ruimen .. maar dan zijn het wel bijna volwassen dieren ..
Misstanden komen overal voor, in alle sectoren in alle landen. Ben blij dat er controle is en dat ze worden achterhaald.
En wat zou je dan op het plaatje willen hebben staan???Floortje schreef:Zou het misschien een idee zijn om plaatjes op vleesverpakkingen te zetten?
-
- Zeer actief
Ik vergelijk helemaal niet, ik vertel gewoon hoe t hier gaat en dat t een prachtig gezicht is shoot meNeeltje schreef:Dat kun je toch niet vergelijken met de boeren die er wel van moeten leven en die ervoor zorgen dat er voedsel op onze tafels is, zij het vlees, zij het onze groente en de tarwe etc. voor ons brood? Ik kan hier bij de dierenweide ook eieren kopen, maar als iedereen in het dorp dat zou gaan doen, zal zijn voorraadje eieren zo op zijn en heeft niet iedereen op zondag bij het ontbijt een lekker eitje. Op een of andere manier zullen de 17 miljoen inwoners in ons land toch te eten moeten krijgen.S@ndr@ schreef:zoals gezegd hij zal heus zo nu en dan iets verkopen, maar feitelijk staat er zo ongeveer jaar na jaar t zelfde in de wei, komen er alle jaren ongeveer 2 bij... en er zal iets dood gaan soms of verkocht of geslacht...... ow en de stieren staan ook gewoon in de wei zolang het gaat en als t niet meer gaat zullen ze heus t veld moeten ruimen .. maar dan zijn het wel bijna volwassen dieren ..
Misstanden komen overal voor, in alle sectoren in alle landen. Ben blij dat er controle is en dat ze worden achterhaald.

-
- Zeer actief
Neeltje schreef:En wat zou je dan op het plaatje willen hebben staan???Floortje schreef:Zou het misschien een idee zijn om plaatjes op vleesverpakkingen te zetten?

-
- Zeer actief
Floortje schreef:Neeltje schreef:En wat zou je dan op het plaatje willen hebben staan???Floortje schreef:Zou het misschien een idee zijn om plaatjes op vleesverpakkingen te zetten?

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
- dagmar88
- Zeer actief
Zou graag willen, al was het maar om de eitjes. Maar je zit wel even met tien of meer grote kuikens. Gaan de buren niet leuk vinden.veertje schreef:Ik denk dat iedereen aan de doe-het-zelf kip moet![]()
Eenden maken veel minder geluid. Pekingeenden zijn klaar voor de slacht binnen 8 weken, zonder nadelige gevolgen.
Leggen onder gunstige omstandigheden 200 eieren per jaar. Volgens mij doet zo'n mandje eendeneieren op de stoep het voor 50 cent per stuk het nog best goed.
Ze maken je tuin niet stuk en eten alle insecten op.
Ben alleen bang dat ze dat echt heel raar gaan vinden

-
- Zeer actief
Ik ken het ja. Dacht eerst dat het een grap was, maar het is serieus.
Als iedereen z’n eigen kip moest slachten zal er een heel stuk minder kip gegeten worden.
Als iedereen z’n eigen kip moest slachten zal er een heel stuk minder kip gegeten worden.
O jee... ik zie een bloemetjesbroek
-
- Zeer actief
Ik had 2 kleine eendjes en die hebben mijn tuin vakkundig in een post-appocalyptisch landschap veranderd.dagmar88 schreef:Zou graag willen, al was het maar om de eitjes. Maar je zit wel even met tien of meer grote kuikens. Gaan de buren niet leuk vinden.veertje schreef:Ik denk dat iedereen aan de doe-het-zelf kip moet![]()
Eenden maken veel minder geluid. Pekingeenden zijn klaar voor de slacht binnen 8 weken, zonder nadelige gevolgen.
Leggen onder gunstige omstandigheden 200 eieren per jaar. Volgens mij doet zo'n mandje eendeneieren op de stoep het voor 50 cent per stuk het nog best goed.
Ze maken je tuin niet stuk en eten alle insecten op.
Ben alleen bang dat ze dat echt heel raar gaan vinden
-
- Zeer actief
kippen zijn ook goed tegen muizen en insecten,
- dagmar88
- Zeer actief
Floortje schreef: Ik had 2 kleine eendjes en die hebben mijn tuin vakkundig in een post-appocalyptisch landschap veranderd.

Hoe dan?
-
- Zeer actief
Met hun snaveldagmar88 schreef:Floortje schreef: Ik had 2 kleine eendjes en die hebben mijn tuin vakkundig in een post-appocalyptisch landschap veranderd.![]()
Hoe dan?

Als het regende bleef er water op het grasveld staan en dat ploegden ze dan zorgvuldig om. Ze bleken ook erg van Cherry tomaten te houden en de honden aan te vallen, dus dat was exit eenden.
- dagmar88
- Zeer actief
Ah! Die tomaten zijn bekend ja haha. Aardbeien ook.Floortje schreef: Met hun snavel![]()
Als het regende bleef er water op het grasveld staan en dat ploegden ze dan zorgvuldig om. Ze bleken ook erg van Cherry tomaten te houden en de honden aan te vallen, dus dat was exit eenden.
-
- Zeer actief
Maar geen rode zakdoek op het hoofd.jvanringen schreef:O jee... ik zie een bloemetjesbroek