Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trektochtentopic

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Hiken met de hond

Ongelezen bericht door Paisley »

Als je trouwens het gevoel hebt dat je uit balans bent met een rugzak, weet je zeker dat je de juiste rugzak hebt en hem goed hebt afgesteld? Een goed afgestelde backpack hangt vooral in de heupen en geeft weinig druk op de schouders.
Daarbij loop ik met bepakking in de bergen altijd met stokken. Vooral als ik vermoeid raak en op technische paden loop, worden die stokken met bepakking onmisbaar.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

:I: :I: Paisley, jaloersmakend!!

Wat sjouw jij aan gewicht mee?
Ik heb voor Manu een rugzak en hij mag 3,5 kg dragen. Uma heeft er ook één maar gezien haar gezondheid weet ik nog niet of ze mee mag. Het scheelt wel want Manu kan dan zijn eigen voer en mijn water dragen.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Coleman Darwin?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ik heb geen idee wat hij weegt. Ik heb ook geen standaard bepakking want het is afhankelijk van mijn plan wat ik meeneem. Ik ging maximaal 3 dagen bij de auto weg, om het gewicht voor voer en eten voor mij te beperken. En na 3 dagen heb ik het gebied ook wel weer gezien en rij met alle plezier naar de volgende plek om daar weer een rondje van 2 of 3 dagen uit te stippelen. Want ik steek geen gletsjers over en doe ook niet al te technische bergkammen of klettersteig, dus dan zijn je routes beperkt in de alpen. Ik heb ook een aantal dagen mijn tent op dezelfde plek gehouden en heb vanuit daar dagtripjes gemaakt.
Het is inderdaad de coleman darwin, lekker goedkoop tentje wat je overal durft te laten staan :LOL: Maar ik vind m te gek. Ik heb lang een voorloper gehad van dit tentje maar daarvan begon de tape verschrikkelijk los te laten en het grondzeil werd zo lek als een zeef dus dit is de vervanger daarvan. Ooit komt er nog wel een MSR ofzo, maar als ik 1,5kg wil besparen kan ik beter zelf gewoon ff afvallen, denk ik dan :LOL:
Laatst gewijzigd door Paisley op 08 aug 2018 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Manuma schreef: Ik heb voor Manu een rugzak en hij mag 3,5 kg dragen. Uma heeft er ook één maar gezien haar gezondheid weet ik nog niet of ze mee mag. Het scheelt wel want Manu kan dan zijn eigen voer en mijn water dragen.
Dat vind ik best fors! Maar het is een husky natuurlijk :D Wat ga je doen?

Ik laat mijn honden niets dragen. Ik houd van hun gedartel. Ze lopen los en heerlijk vrij. Laat mij maar sjouwen, het was mijn idee :engel:
Ze hebben het overigens wel zwaar gehad. Ik heb wel eens dagtochten gemaakt waarna ik weer terug moest keren naar mijn tent, waarna ik na een autorit nog een uur omhoog moest lopen om bij mijn tent te komen. Vooral als het dan regende en donker was kreeg ik Mayke er niet toe bereidt ff mee te werken, die moest ik dan aanlijnen en zowat meesleuren tot ze zich berustte in die laatste ongewenste avondmars naar de tent terug :LOL:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Heb sinds dit jaar inderdaad ook een Darwin, iets groter model.

Vorige tentje was out,op,over.

Dus deze redelijk last minute gekocht en nog geen moment spijt van.
Simpel, licht, ontzettend makkelijk te zetten, en nog niet eens lelijk, hoewel dat laatste niet echt belangrijk is natuurlijk.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik heb met de hitte echt wel zo aangepast dat Habibi het nog een beetje leuk vond.

Zij kan iets minder goed tegen warmte dan ik.

Qua afstanden, ik ben model propje op korte pootjes, en geen bizar makkelijke loper. Habibi loopt mij er op dat vlak dan ook tig keer uit, en staat bovenaan de rotsen vrolijk te staartzwaaien terwijl ik nog hijgend en zwetend omhoog ploeter zeg maar... :F:
Habibi is redelijk sportief qua model en bouw, dus die heeft het wat makkelijker... ;)
Laatst gewijzigd door Habibi op 08 aug 2018 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ik vond het wel handig dat je hem nauwelijks ziet in de alpen. Op de onderstaande foto staat mijn tent, kan iemand hem vinden? :mrgreen:

Het valt me wel tegen dat je een klets water naar binnen krijgt als je de tent opent wanneer hij nat is. De voorganger van dit tentje had dat toch handiger ingericht (met de voortent op de lange zijde en meer ruimte tot de binnentent)
Afbeelding
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ha, kost ff goed moeite. Maar staat op logische plaats, dat helpt... :mrgreen:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Haha goed gezien, maar als ie rood was geweest, was ie eruit geknald :LOL: Ik heb twee dagen opgelopen met het duitse meisje waar ik het over had, en die had felgroen tentje van Vaudé. Vanuit de verte leek het alsof er maar 1 tent stond :D
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ha, grappig!

Je moet inderdaad wel echt enórm goed kijken!
Gaaf!
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Haha ja dat is tijdens het wildkamperen best handig. Het is boven de boomgrens legaal in Zwitserland maar het voelt toch beter om niet al te erg in het zicht te staan, niet in de laatste plaats omdat ik best wat dure spullen in die tent achterlaat als ik vanaf de tent dagtrips wil maken. Op een camping maakt dat natuurlijk niet uit.
Ik heb bij de decathlon ook reflecterende tentjes gezien. Dat lijkt me ook wel wat in de zomer. Als de zon op mn tent kwam te staan, werd ik eruit gefikt, zo warm werd het dan :LOL:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Voor langere tochten heb ik begrepen dat, om de drager heel te houden, 20% van het (ideale) lichaamsgewicht het maximum is. Dit zowel bij mensen als bij honden (als bij paarden). Officieel is dit inclusief rugzak. Een kar trekken blijkt zowel bij honden als bij paarden maximaal 3x lichaamsgewicht te zijn op de vlakke verharde weg en dat neemt af tot 1x lichaamsgewicht bij mulle of oplopende ondergrond.
Paisley
Zeer actief

Veel meer dan een vage richtlijn is het niet. Het zegt niets over hoe getraind je bent.
In Nepal werd ik ingehaald door vrouwtjes van middelbare leeftijd met een bos hout van rond de 40kg op hun nek en die deden dat hun hele leven al :) Het dragen van een last moet je oefenen om er beter in te worden, maar daar hebben we in ons westerse luxe leven weinig reden toe.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Even een vraag van een kampeernitwit hier. Wat doen jullie als het onweert? :engel: Mij lijkt een tent dan niet de meest veilige plek om te zijn, zeker niet op zo'n open vlakte of op een berg. En als je in de zomer gaat, dan loop je toch best kans op een onweersbui hier en daar.
Paisley
Zeer actief

In de bergen onweert het heel vaak. Je moet maar op de statistiek vertrouwen dat de kans heel klein is dat je de lul bent.
Mijn honden hebben er minder last van dan ik :LOL:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Paisley schreef:In de bergen onweert het heel vaak. Je moet maar op de statistiek vertrouwen dat de kans heel klein is dat je de lul bent.
Mijn honden hebben er minder last van dan ik :LOL:

Oke :LOL: Niks voor mij, dat hoor ik al.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Paisley schreef:Veel meer dan een vage richtlijn is het niet. Het zegt niets over hoe getraind je bent.
In Nepal werd ik ingehaald door vrouwtjes van middelbare leeftijd met een bos hout van rond de 40kg op hun nek en die deden dat hun hele leven al :) Het dragen van een last moet je oefenen om er beter in te worden, maar daar hebben we in ons westerse luxe leven weinig reden toe.
Dit soort vrouwtjes worden over het algemeen ook verre van pijnloos oud, als ze al oud worden. Het gaat om de belasting van de gewrichten en de daarbij behorende slijtage. Ook bij getrainde ijslanders (bij paarden is er nu eenmaal relatief veel onderzoek naar gedaan en ijslanders zijn daar dan nog een speciale categorie in) zie je, zelfs in de topsport, een vermindering van prestatie, een slechtere gang (minder regelmatig en minder ruim o.a.), en vaak ook meer kans op vroegtijdig uitvallen bij dieren die boven de 20% belast worden. En in die tak van sport loopt dat soms op tot over de 30% waar de paardjes volgens de (top)ruiters geen last van hebben, terwijl het met filmmateriaal duidelijk te zien is dat dezelfde paardjes met lichtere ruiters een duidelijke gangverbetering hebben.

Die 20% is uiteraard na trainen en dergelijke, ik begin zelf met zo'n 8-10% van het lichaamsgewicht. Nu het wat koeler wordt wil ik het met Noa ook weer oppakken om regelmatig met bepakking te lopen, maar dan begint ze dus met 600g belasting+rugzak, ze weegt 10kg, en dat is echt dan nog zat en niet te ver. Na 2-3 weken regelmatig meepakken kunnen we dan gewone afstanden lopen en daarna kan het met 200g per keer verhoogd worden (ik train met natvoerzakjes, dus 100g aan iedere kant erbij). Ik begin met een rugzak van een kg 5-6 en eindig met een rugzak van 12kg.
Paisley
Zeer actief

Er zijn verschrikkelijk veel theorietjes, uitgangspunten, onderzoekjes etc. Het is prima als je het als richtlijn voor jezelf ziet maar het is geen exacte wetenschap. Het is ook heel erg afhankelijk van wat je met die rugzak doet en hoe de de rest van je leven hebt ingericht. Je gestel past zich nou eenmaal aan aan je levensstijl en het is inderdaad waanzin om te denken dat je vanuit je kantoorbaan een rugzak van 20kg op kan doen en dan lichtvoetig door de bergen huppelt.
Maar als je traint en verstandig opbouwt kun je veel meer hebben dan die 20% zonder kapot te gaan ben ik van overtuigd maar dat bepaalt ieder voor zichzelf.
Voor mn honden en mn paard hoef ik er alvast niet over na te denken, want mn honden belast ik niet met gewicht en voor mn paard ben ik licht zat.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Jaloersmakende foto's Paisley! Heel mooi!
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Crescent schreef:Met de weersvoorspelling van de komende weken gaat er toch nog een regenjas mee en ik kan er maar niet aan wennen zonder deodorant te gaan. Een mega zak trailmix. Flesje zonnebrand. Is mijn mini setje waterverf toch ineens zwaarder dan ik dacht, dat soort dingen.
Van de afdeling tips: ik heb een hardloopregenjasje wat echt helemaal niks weegt en op te vouwen is tot een maatje dat kleiner is dan mijn telefoon. Die was wel duur, maar ik weet dat ze bij de Decathlon ook van dat type jasjes hebben bij de hardloopafdeling, mijn man heeft er een.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Paisley schreef:Ik vond het wel handig dat je hem nauwelijks ziet in de alpen. Op de onderstaande foto staat mijn tent, kan iemand hem vinden? :mrgreen:

Het valt me wel tegen dat je een klets water naar binnen krijgt als je de tent opent wanneer hij nat is. De voorganger van dit tentje had dat toch handiger ingericht (met de voortent op de lange zijde en meer ruimte tot de binnentent)
Afbeelding

Ik heb al 3x naar je foto zitten kijken maar ik zie je tent nog niet. Ik weet dan ook niet wat een logische plek is :engel:
Paisley
Zeer actief

Haha nou natuurlijk op een vlakke plek.
Hij staat langs de oever van de beek. Op de foto bovenin aan de rechterkant van de beek.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

En dan super goed inzoomen.

Lijkt haast een van de rotsblokken...

Ik heb ook knap moeten zoeken... :mrgreen:

Afbeelding

(Zou nu wel lollig zijn als t idd een rotsblok is en ik er straaaaal naast zit... :engel: )
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Soooof schreef:
Crescent schreef:Met de weersvoorspelling van de komende weken gaat er toch nog een regenjas mee en ik kan er maar niet aan wennen zonder deodorant te gaan. Een mega zak trailmix. Flesje zonnebrand. Is mijn mini setje waterverf toch ineens zwaarder dan ik dacht, dat soort dingen.
Van de afdeling tips: ik heb een hardloopregenjasje wat echt helemaal niks weegt en op te vouwen is tot een maatje dat kleiner is dan mijn telefoon. Die was wel duur, maar ik weet dat ze bij de Decathlon ook van dat type jasjes hebben bij de hardloopafdeling, mijn man heeft er een.

Als je erg gevoelig bent voor muggen/insecten, neem ook wat deet mee.
Ik verwacht eigenlijk nog wel een leuke explosie aan steek en kriebelbeestjes de komende periode.

En idd er zijn superlichte regenjackies.
Check ook even if de tent fatsoenlijk waterdicht is. Die pech heb ik een keer gehad...
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Persistence schreef:Ik kan overal heenrijden dus elke paalcamping is in principe prima!
Crescent schreef: Cool, wat voor tent is het?
Een Fjall Raven Akka tunneltent. Hij heeft hem al jaren maar blijft een goed ding. Hoop dat Vic het 's nachts niet op z'n heupen krijgt en zo door dat doek heenstormt.

De vorige keer dat ik wat van die vriend leende (wandelstokken voor de Himalaya) kwam ik er met eentje terug. De andere lag waarschijnlijk nog ergens op het vliegveld van Kathmandu. Dus nu moet de schade beperkt blijven haha.
Mooie tent. Mijn ervaring is dat Loulou zo kapot is na een dag lopen en gewoon in slaap valt. Ze heeft soms wel de neiging lekker knus tegen de binnentent aan de schurken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Paisley
Zeer actief

Die lichte hardloopjackjes zijn misschien wel een uitkomst als 'noodgeval' maar als je langere tijd ermee loopt met een zware rugzak, denk ik toch dat ie t gaat begeven door het schuren. Ik heb in Zwitserland een overhemd gekocht omdat ik niets luchtigs met lange armen bij me had en dat wel nodig bleek te hebben ivm de zon. Die heeft na twee weken lopen met rugzak gewoon slijtplekken op de rug :LOL: en dat was toch wel stevige stof.
Mijn regenjack is voor mij 1 van de belangrijkste onderdelen van mn uitrusting maar in de bergen moet je gewoon altijd voorbereidt zijn op een bui en regen is al vervelend genoeg zonder dat je zeiknat wordt. Hoe goed het weer er ook uitziet als je vertrekt - je kunt altijd verrast worden door een hevige regenbui. Ik heb een jack van The North face die niet verschrikkelijk veel heeft gekost (100 euro ofzo) Relatief licht, slijtvast en langdurig waterdicht. Goretex zou prettiger zijn, maar die vind ik obsceen duur en het geld niet waard in vergelijking tot wat je ervoor terug krijgt. Goretex ademt beter maar een beetje condens in een regenjack gaat niemand dood aan :)
Een regenbroek neem ik alleen in de winter mee. In de zomer vind ik een natte (sneldrogende) broek geen probleem. Maar ik trek geen broek aan die water opzuigt van katoen of spijkerstof want dat wordt verschrikkelijk vervelend als het nat wordt. In het koude seizoen draag ik ook graag waterafstotende waxbroeken van fjallraven van G1000 stof. Die lekken uit eindelijk wel door in flinke regen maar blijven beschermen tegen wind en 'zuigen' niet als ze doorweekt zijn. Ik draag ze in de zomer ook als ik op het land werk bij de schapen maar voor het hiken zijn ze gauw te warm.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ik zit nu op een gewicht van 14,58 kg, waarvan bijna 3kg eten voor drie dagen en 1 kg water. Heb toch nog veel mee dat ik niet of weinig gebruik en de ultralight bug begint me over te nemen. Loulou draagt haar eigen spullen, ongeveer een kg. excl. voer. Ik vind de tent wel fijn, zet snel op, en hij is goed waterdicht, maar het niet rechtop kunnen is wat lastig, maar dat wist ik al.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
-Nothing but the rain…
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Heb je een rugzak met frame?
AfbeeldingAfbeelding
Crescent
Zeer actief

bram en thijs schreef:Heb je een rugzak met frame?
Ja, een interne.
-Nothing but the rain…
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”