Tja als ik dat zou doen bij Xavi zijn alle alarmbellen afgegaan bij hem: wat, waar is de brand. Kom maar op! Nee dat werkt hier totaal averechtsHeavy schreef:Vind ik ook . Heavy geeft zich dan een soort van over , Ok ik kan niks en ik mag niks dus ik doe dan maar niks en loop gewoon stil mee . Ze is dan juist heel ontspannen. Ze loopt dan echt zo van jaja Ok ik weet het wel ik ben nu braaf .Biet schreef:Is mijn ervaring niet.Lunatic schreef:Met zo strak vast houden verhoog je de spanning over het algemeen alleen maar, kappen en doorlopen moet genoeg zijn, je houd de riem natuurlijk wel goed vast, maar op een normale lengte.laeken schreef:Toen ik zelf honden had die uitvielen hoefde niemand er wat mee. Ik week uit, ik had ze strak aan de nek vast dus riem stevig om de hand net boven de halsband en doorlopen. Controle en dat straalden we ook uit. Hooguit maakte de hond geluid maar dan kreeg hij van mij een lel. Ik hou er niet van als mijn honden zich misdragen en ik wil ook andere mensen niet tot last zijn.
Ik merk dat veel mensen hun uitvallende hond veel te lang vrij laten. Dus eerst trekken, dan fixeren, dan besluipen en dat zien mijn honden al die tijd al aankomen. Raken we allemaal gestressed van. Als je weet dat je hond zich misdraagt pak je hem kort en gaat er tussen lopen en sleurt hem mee. En je doet er wat aan. Met minder neem ik geen genoegen en ik zwaai rustig een arm naar een hond met een brul. Ben jij gek! Wegwezen!
Kort houden geeft de minste bewegingsruimte en is duidelijk in intentie.
Zelf "kalm en assertief" zijn, reduceert spanning.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Graag advies over agressieve hond in de wijk
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Graag advies over agressieve hond in de wijk

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
De honden waar ik het over had waren agressief en dominant. Niet onzeker en niet bang. Als je ze los had gelaten hadden ze de andere hond meteen gepakt en gebeten. Dapper en Wuilus waren niet onzeker en niet lijnagressief.
Met kort aan de nek pakken. Voorpoten lichtjes omhoog trekken en zelf dominant zijn over de hond heeft je omgeving er in elk geval geen last van en moet je je hond bij die van mij in de bek laten springen wil het mis gaan.
Dus ik pak agressieve honden gewoon zo aan hoor. En het hielp dus prima. Ik kon Wuilus aan haar halsband met de voorpoten een stukje van de grond zo een hondenveld vol honden over trekken. Alleen de kop ging wat dreigend heen en weer en er kwam wat gegrom uit en gegrauw.
Zou ik haar ruimte gegeven hebben dan zou ze opnaaien en redirectie naar mij gaan tonen. Dapper niet maar die zou elke ruimte pakken om totaal provocerend gedrag te gaan tonen naar andere reuen. Grauwend, krabben in de grond etc.
Met kort aan de nek pakken. Voorpoten lichtjes omhoog trekken en zelf dominant zijn over de hond heeft je omgeving er in elk geval geen last van en moet je je hond bij die van mij in de bek laten springen wil het mis gaan.
Dus ik pak agressieve honden gewoon zo aan hoor. En het hielp dus prima. Ik kon Wuilus aan haar halsband met de voorpoten een stukje van de grond zo een hondenveld vol honden over trekken. Alleen de kop ging wat dreigend heen en weer en er kwam wat gegrom uit en gegrauw.
Zou ik haar ruimte gegeven hebben dan zou ze opnaaien en redirectie naar mij gaan tonen. Dapper niet maar die zou elke ruimte pakken om totaal provocerend gedrag te gaan tonen naar andere reuen. Grauwend, krabben in de grond etc.
- Jackira
- Zeer actief
Laila viel ook uit in het begin. Ik zorg juist voor een niet strakke lijn en als ze haar kop maar richting andere hond draait zeg ik "eeh nee, kijk eens" en kijkt ze naar mij en krijgt een koekje en is ze heel braaf. Op die manier kan ik overal langs zonder dat ze iets doet, het uitvalgedrag is op die manier uitgedoofd. Toch moet ik wel alert zijn want soms ineens, en dan heb ik het over misschien eens per half jaar, kan ze iets vreemd vinden en toch uitvallen. maar meestal zie ik dat wel aan haar en heb ik het zelfde gevoel als zij heeft bij die persoon of hond
Met een hond die nog zo fel zou zijn dat er uitgevallen wordt zou ik grote afstand aanhouden, maar ik denk dat meerdere methodes werken als je zelf maar overtuigend bent.

Met een hond die nog zo fel zou zijn dat er uitgevallen wordt zou ik grote afstand aanhouden, maar ik denk dat meerdere methodes werken als je zelf maar overtuigend bent.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Maar ik vind een hond met de voorpoten van de grond trekken niks met dominantie van jou kant te maken hebben, meer met onmacht, dominant ben je met je houding en stem!laeken schreef:De honden waar ik het over had waren agressief en dominant. Niet onzeker en niet bang. Als je ze los had gelaten hadden ze de andere hond meteen gepakt en gebeten. Dapper en Wuilus waren niet onzeker en niet lijnagressief.
En ik heb het ook niet over ruimte geven, ik geef hem ook geen ruimte, maar wel ruimte genoeg om normaal naast me te lopen ipv hem te smoren en op te tillen, gewoon kappen en doorlopen en daar wordt prima naar geluisterd.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
Dat snap ik. Maar snap ook dat als mensen hun honden ruimte geven en het puur op basis van hun dominantie doen hun honden dus keer op keer andere honden grijpen.Lunatic schreef:Maar ik vind een hond met de voorpoten van de grond trekken niks met dominantie van jou kant te maken hebben, meer met onmacht, dominant ben je met je houding en stem!laeken schreef:De honden waar ik het over had waren agressief en dominant. Niet onzeker en niet bang. Als je ze los had gelaten hadden ze de andere hond meteen gepakt en gebeten. Dapper en Wuilus waren niet onzeker en niet lijnagressief.
En ik heb het ook niet over ruimte geven, ik geef hem ook geen ruimte, maar wel ruimte genoeg om normaal naast me te lopen ipv hem te smoren en op te tillen, gewoon kappen en doorlopen en daar wordt prima naar geluisterd.

Ik vind sommige reacties te makkelijk. En eerlijk? Als ik met de honden loop en iemand is bezig een agressief joekel op stem bij zich te houden aan een slappe lijn en hij vliegt vervolgens alsnog op mijn dwergen af die niks doen stamp ik hem voor zijn muil.

Het van de grond trekken aan de halsband en meesleuren is trouwens erg duidelijk. Hondje heeft dan niks te zeggen en geeft zich aan me over. Het kan ook anders maar dan gedraagt hondje zich maar anders. Wuilus kon vreselijk gaan vechten met dominante teven. Er liep hier een stafford rond die het op haar gemund had. Reken maar dat ze met lange slappe lijn hoog in zou zetten om die hond uit te dagen tot een gevecht. Eenmaal kort, fixe brul en weglopen maakte dat het niet gebeurde. De stafford kreeg van mij een schop als ze het er toch op wilde wagen bij mijn hond.
Doorpakken kan uitermate effectief zijn als je hond agressief is.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik begrijp TS wel. Ik zou het ook niet fijn vinden als ik bazen met honden tref die op onoverzichtelijke stukken zoveel lijn krijgen dat bazen onmogelijk op tijd kunnen reageren als er aan de andere kant van de hoek of achter een geparkeerde auto een hond loopt waar ze tegen tekeer gaan.
Als een hond al aan het einde van een flex is is er veel te veel ruimte om een kant op te schieten en veel te veel speling in de lijn om als baas nog maar iets uit te kunnen richten. (Ik gebruik ook flexlijnen, altijd al ook toen ik met de twee herders liep).
Zelfs met een gewone wat langere politielijn is het al onhandig om de hond voor je te laten lopen op stukken waar andere honden zijn als jouw hond daar actief op reageert.
Misschien is de mevrouw er zich niet van bewust dat je het zo ervaart zoals je het ervaart, maar goed, je (TS) geeft zelf al aan om in gesprek te gaan.
Hier loopt er ook 1 en gelukkig tref ik ze niet vaak, maar dat is dan wel weer een meneer waar niet mee te praten valt, en dat zal eerder averechts werken dan dat je samen op een normale manier een ongemak bespreekt.
En misschien was het eenmalig en is de mevrouw met de herder er ook zelf van geschrokken.
Ik moet hier ook anders de slop uit tegenwoordig bijvoorbeeld, omdat ik heb gemerkt dat veel meer mensen met honden de doorloop van dit slopje hebben gevonden. Dus waar ik normaliter wat meer lijn gaf in de ochtend en bij de hoek liet wachten, lopen we nu samen naar de hoek. Kleine aanpassing, niet omdat hij uitvalt, maar ik weet niet welke hond er nu weer door de slop komt
Als een hond al aan het einde van een flex is is er veel te veel ruimte om een kant op te schieten en veel te veel speling in de lijn om als baas nog maar iets uit te kunnen richten. (Ik gebruik ook flexlijnen, altijd al ook toen ik met de twee herders liep).
Zelfs met een gewone wat langere politielijn is het al onhandig om de hond voor je te laten lopen op stukken waar andere honden zijn als jouw hond daar actief op reageert.
Misschien is de mevrouw er zich niet van bewust dat je het zo ervaart zoals je het ervaart, maar goed, je (TS) geeft zelf al aan om in gesprek te gaan.
Hier loopt er ook 1 en gelukkig tref ik ze niet vaak, maar dat is dan wel weer een meneer waar niet mee te praten valt, en dat zal eerder averechts werken dan dat je samen op een normale manier een ongemak bespreekt.
En misschien was het eenmalig en is de mevrouw met de herder er ook zelf van geschrokken.
Ik moet hier ook anders de slop uit tegenwoordig bijvoorbeeld, omdat ik heb gemerkt dat veel meer mensen met honden de doorloop van dit slopje hebben gevonden. Dus waar ik normaliter wat meer lijn gaf in de ochtend en bij de hoek liet wachten, lopen we nu samen naar de hoek. Kleine aanpassing, niet omdat hij uitvalt, maar ik weet niet welke hond er nu weer door de slop komt

- dagmar88
- Zeer actief
Het is ook maar net wat je aanleert. Niko moet wel vaker heel kort. Dan wil ik gewoon doorlopen en geen gezeur hebben met dralen, een eigen kant op trekken of tegen iedere grasspriet zeiken.
Voor hem is er dus niets aan de hand wanneer ik hem omwille van een andere hond even heel kort zet. Jachtlijntje hoog in de nek en doorlopen.
Voor hem is er dus niets aan de hand wanneer ik hem omwille van een andere hond even heel kort zet. Jachtlijntje hoog in de nek en doorlopen.
- Jackira
- Zeer actief
Ik neem altijd zoveel afstand dat zelfs de maximale lengte van de lijn niet genoeg is om bij de andere hond te kunnen. In het geval dat we elkaar dichterbij moeten passeren zoals op een smalle brug wacht ik totdat de ander over de brug is. Als er wel ruimte is dan loop ik ook niet recht op de andere hond af maar maken we een beetje een boog bijvoorbeeld door wat over het gras te lopen. Of ik gebruik een geparkeerde auto als buffer. Ieder aan een kant er langs. Of ik steek over.
En voor de onoverzichtelijke hoek bij mijn huis heb ik een verkeersspiegel gekocht waarin ik om de hoek kan kijken. Terwijl ik vrij makkelijke honden heb nu maar je kunt ook door de andere hond in de problemen komen.
En voor de onoverzichtelijke hoek bij mijn huis heb ik een verkeersspiegel gekocht waarin ik om de hoek kan kijken. Terwijl ik vrij makkelijke honden heb nu maar je kunt ook door de andere hond in de problemen komen.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Die slappe lijn houd natuurlijk niet in dat hij een meter de ruimte heeft om vooruit te springen, als hij dat al zou doen, maar wel slap genoeg zodat er geen spanning op staat, waardoor de spanning bij hem nog groter wordt.laeken schreef:Dat snap ik. Maar snap ook dat als mensen hun honden ruimte geven en het puur op basis van hun dominantie doen hun honden dus keer op keer andere honden grijpen.Lunatic schreef:Maar ik vind een hond met de voorpoten van de grond trekken niks met dominantie van jou kant te maken hebben, meer met onmacht, dominant ben je met je houding en stem!laeken schreef:De honden waar ik het over had waren agressief en dominant. Niet onzeker en niet bang. Als je ze los had gelaten hadden ze de andere hond meteen gepakt en gebeten. Dapper en Wuilus waren niet onzeker en niet lijnagressief.
En ik heb het ook niet over ruimte geven, ik geef hem ook geen ruimte, maar wel ruimte genoeg om normaal naast me te lopen ipv hem te smoren en op te tillen, gewoon kappen en doorlopen en daar wordt prima naar geluisterd.Het idee van een slappe lijn en zelf overwicht hebben is leuk. Ik liep met een kruising Stafford en als ik die lijn gaf en een andere hond hield zijn smoel te dichtbij hing hij erin. Alles leuk en aardig maar dan kregen we hem dus niet meer los. Ik weet zeker dat jij hem net zo mee zou sleuren als ik als er een groep jolige labradors aan komt rennen los. Wat ga je anders doen? Zeggen zit en met geknepen billen hopen dat hij niet op zo'n hond duikt met je slappe lijn?
Ik vind sommige reacties te makkelijk. En eerlijk? Als ik met de honden loop en iemand is bezig een agressief joekel op stem bij zich te houden aan een slappe lijn en hij vliegt vervolgens alsnog op mijn dwergen af die niks doen stamp ik hem voor zijn muil.![]()
![]()
Het van de grond trekken aan de halsband en meesleuren is trouwens erg duidelijk. Hondje heeft dan niks te zeggen en geeft zich aan me over. Het kan ook anders maar dan gedraagt hondje zich maar anders. Wuilus kon vreselijk gaan vechten met dominante teven. Er liep hier een stafford rond die het op haar gemund had. Reken maar dat ze met lange slappe lijn hoog in zou zetten om die hond uit te dagen tot een gevecht. Eenmaal kort, fixe brul en weglopen maakte dat het niet gebeurde. De stafford kreeg van mij een schop als ze het er toch op wilde wagen bij mijn hond.
Doorpakken kan uitermate effectief zijn als je hond agressief is.En het helpt wel degelijk. Een ander of een andere hond hoeven niet mee te trainen aan mijn honden. Dat moet ik netjes zelf regelen.
En ja ik heb hem in het bos wel eens op z’n kont geparkeerd toen er een agressieve joekel aan kwam, die ik vervolgens stond op te wachten en een flinke schop en lel met de riem gegeven heb waarop hij afdroop. En natuurlijk wil hij het liever zelf oplossen, maar dat mag nou eenmaal niet

En ja hij is echt agressief tegen patsende reuen en honden die zijn persoonlijke zone in komen, die vreet hij het liefst op, maar daar heeft hij nog nooit de kans voor gehad, gewoon omdat ik dat niet wil!
“Hondje heeft niks te zeggen en geeft zich over” tja, hij heeft niet veel andere keus he als je op je achterpoten meegenomen word

Maar goed het heeft voor jou gewerkt en dat is prima, maar heel veel honden bouwen juist spanning op als je de riem kort pakt, dan hebben ze meteen zoiets van waar, waar en staan ze juist op scherp, dat is het enige wat ik ermee wilde zeggen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
Je hebt ook volkomen gelijk. En wat jij doet zou ik altijd doen. Maar mijn honden pakten altijd en meteen. Dus die stonden al bol van spanning en dan is elke ruimte teveel en pak ik ze zo aan om ongelukken te voorkomen. Niet om ze op te voeden of te trainen.Lunatic schreef:Die slappe lijn houd natuurlijk niet in dat hij een meter de ruimte heeft om vooruit te springen, als hij dat al zou doen, maar wel slap genoeg zodat er geen spanning op staat, waardoor de spanning bij hem nog groter wordt.laeken schreef:Dat snap ik. Maar snap ook dat als mensen hun honden ruimte geven en het puur op basis van hun dominantie doen hun honden dus keer op keer andere honden grijpen.Lunatic schreef:Maar ik vind een hond met de voorpoten van de grond trekken niks met dominantie van jou kant te maken hebben, meer met onmacht, dominant ben je met je houding en stem!laeken schreef:De honden waar ik het over had waren agressief en dominant. Niet onzeker en niet bang. Als je ze los had gelaten hadden ze de andere hond meteen gepakt en gebeten. Dapper en Wuilus waren niet onzeker en niet lijnagressief.
En ik heb het ook niet over ruimte geven, ik geef hem ook geen ruimte, maar wel ruimte genoeg om normaal naast me te lopen ipv hem te smoren en op te tillen, gewoon kappen en doorlopen en daar wordt prima naar geluisterd.Het idee van een slappe lijn en zelf overwicht hebben is leuk. Ik liep met een kruising Stafford en als ik die lijn gaf en een andere hond hield zijn smoel te dichtbij hing hij erin. Alles leuk en aardig maar dan kregen we hem dus niet meer los. Ik weet zeker dat jij hem net zo mee zou sleuren als ik als er een groep jolige labradors aan komt rennen los. Wat ga je anders doen? Zeggen zit en met geknepen billen hopen dat hij niet op zo'n hond duikt met je slappe lijn?
Ik vind sommige reacties te makkelijk. En eerlijk? Als ik met de honden loop en iemand is bezig een agressief joekel op stem bij zich te houden aan een slappe lijn en hij vliegt vervolgens alsnog op mijn dwergen af die niks doen stamp ik hem voor zijn muil.![]()
![]()
Doorpakken kan uitermate effectief zijn als je hond agressief is.En het helpt wel degelijk. Een ander of een andere hond hoeven niet mee te trainen aan mijn honden. Dat moet ik netjes zelf regelen.
En ja ik heb hem in het bos wel eens op z’n kont geparkeerd toen er een agressieve joekel aan kwam, die ik vervolgens stond op te wachten en een flinke schop en lel met de riem gegeven heb waarop hij afdroop. En natuurlijk wil hij het liever zelf oplossen, maar dat mag nou eenmaal niet![]()
En ja hij is echt agressief tegen patsende reuen en honden die zijn persoonlijke zone in komen, die vreet hij het liefst op, maar daar heeft hij nog nooit de kans voor gehad, gewoon omdat ik dat niet wil!
“Hondje heeft niks te zeggen en geeft zich over” tja, hij heeft niet veel andere keus he als je op je achterpoten meegenomen word![]()
Maar goed het heeft voor jou gewerkt en dat is prima, maar heel veel honden bouwen juist spanning op als je de riem kort pakt, dan hebben ze meteen zoiets van waar, waar en staan ze juist op scherp, dat is het enige wat ik ermee wilde zeggen.

- Zamunda
- Zeer actief
dagmar88 schreef:Emmy12 schreef:Gewoon, heel hard trekken. Als een bulldozer snuit een beetje opzij getrokken maar niet noemenswaardig.Zamunda schreef:We hebben het hier over dat ding dat om de snuit gaat toch? Hoe kan een hond daar in vredesnaam nog in hangen en richting jouw hond fixeren? Ik zie dat echt niet voor me.
Sowieso vind ik dat je aan zo'n halti geen flex of lange lijn moet hangen ivm risico op enorme nekschade en omdat op een flex altijd spanning staat (en dus op de halti en de snuit ook).Als je het gebruikt als oplossing in plaats van hulpmiddel om te trainen, worden die nekspieren op een gegeven moment zo sterk dat het weinig meer doet.

Pfff, het komt echt niet in me op om op die manier een halti te gebruiken, maar ik had het kunnen weten inderdaad dat er mensen zijn die dat ding op die manier inzetten (waardoor uiteindelijk dat hele hulpmiddel geen nut meer heeft). Zucht. De domheid van mensen blijft me toch nog wel verbazen.
-
- Zeer actief
De latere uitleg van Laeken snapte ik wel, in eerste instantie dacht ik ookLunatic schreef:Die slappe lijn houd natuurlijk niet in dat hij een meter de ruimte heeft om vooruit te springen, als hij dat al zou doen, maar wel slap genoeg zodat er geen spanning op staat, waardoor de spanning bij hem nog groter wordt.laeken schreef:Dat snap ik. Maar snap ook dat als mensen hun honden ruimte geven en het puur op basis van hun dominantie doen hun honden dus keer op keer andere honden grijpen.Lunatic schreef:Maar ik vind een hond met de voorpoten van de grond trekken niks met dominantie van jou kant te maken hebben, meer met onmacht, dominant ben je met je houding en stem!laeken schreef:De honden waar ik het over had waren agressief en dominant. Niet onzeker en niet bang. Als je ze los had gelaten hadden ze de andere hond meteen gepakt en gebeten. Dapper en Wuilus waren niet onzeker en niet lijnagressief.
![]()
En ja ik heb hem in het bos wel eens op z’n kont geparkeerd toen er een agressieve joekel aan kwam, die ik vervolgens stond op te wachten en een flinke schop en lel met de riem gegeven heb waarop hij afdroop. En natuurlijk wil hij het liever zelf oplossen, maar dat mag nou eenmaal niet![]()
“Hondje heeft niks te zeggen en geeft zich over” tja, hij heeft niet veel andere keus he als je op je achterpoten meegenomen word![]()

Maar mijn herders liepen ook aan een redelijk slappe lijn, maar bij loslopend geweld wat niet te stoppen was en die echt recht op mijn honden afkwamen gingen de lijnen van mijn honden ook korter tot maatje spanning zodat ze niet kónden reageren in combi met een commando.
Liever dat dan dat er door mijn honden op de honden werd geklapt.
-
- Zeer actief
Bij mijn honden werkte het ook zo. Als ze met de voorkant tegen me aan gedrukt werden lokten ze A zelf niks uit en hield ik de controle, en B ze hadden geen ruimte om ergens op te duiken. Als ik met een bal kon afleiden, of alle honden zaten aan de riem of welke situatie ook, dan deed ik uiteraard dat. Kwam er een loslopende hond dan zat er niks anders op dan doorpakken, meetrekken en een goede brul en zelfs een tik als ze toch gingen lopen grauwelen en trekken om bij de hond te komen.
Het lastige is dat je op dit forum al snel over allerlei situaties praat die verschillend zijn. Ik ben zelf dolblij als iemand een pitbull bij de halsband pakt, pootjes van de grond en doortrekt als hij het op mijn ratten gemund heeft. Ik kom soms mensen met uiterst agressieve honden tegen die ze dan laten zitten, lijn slap en dan op hoop van zegen om vervolgens ineens met een jump op me af te springen. Mijn honden schrikken zich rot en ik wordt woest. Als je hond zo reageert moet je handelen. Als je hond alleen blaft of uitvalt uit angst of wat dan ook mag je van mij trainen tot je een ons weegt. Maar zodra hij grijpt en woest wordt en er totale chaos ontstaat als hij wel uit je apel schiet moet je hem beheersen. Ongeacht of dat goed is voor de opvoeding want ik wil mijn honden ook graag sociaal houden en heb niks met je agressieve hond te schaften. Laat staan zijn training

Het lastige is dat je op dit forum al snel over allerlei situaties praat die verschillend zijn. Ik ben zelf dolblij als iemand een pitbull bij de halsband pakt, pootjes van de grond en doortrekt als hij het op mijn ratten gemund heeft. Ik kom soms mensen met uiterst agressieve honden tegen die ze dan laten zitten, lijn slap en dan op hoop van zegen om vervolgens ineens met een jump op me af te springen. Mijn honden schrikken zich rot en ik wordt woest. Als je hond zo reageert moet je handelen. Als je hond alleen blaft of uitvalt uit angst of wat dan ook mag je van mij trainen tot je een ons weegt. Maar zodra hij grijpt en woest wordt en er totale chaos ontstaat als hij wel uit je apel schiet moet je hem beheersen. Ongeacht of dat goed is voor de opvoeding want ik wil mijn honden ook graag sociaal houden en heb niks met je agressieve hond te schaften. Laat staan zijn training

- dagmar88
- Zeer actief
Zamunda schreef:![]()
Pfff, het komt echt niet in me op om op die manier een halti te gebruiken, maar ik had het kunnen weten inderdaad dat er mensen zijn die dat ding op die manier inzetten (waardoor uiteindelijk dat hele hulpmiddel geen nut meer heeft). Zucht. De domheid van mensen blijft me toch nog wel verbazen.

Hang je dat ding er omheen om verder niets meer te doen, dan kom je uiteindelijk vast wel op dat punt uit.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een hondje
- Aantal honden: 1
Welke intentie heb jij het over? Als ik iemand zie die zijn of haar hond weghoudt bij andere honden heb ik het al dubbel en dwars begrepen hoor.Wolfsblut schreef:De intentie van die mevrouw duidt op provocerend gedrag. Juridisch gezien kun je niets. Wat je wel kunt is iets bij je hebben om verwarde honden die plotseling gaan bijten te neutraliseren want zonder hulpmiddel maak je geen schijn van kans.
life is good
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Nee joh, die vrouw is echt niet aan het provoceren. Eerder gewoon totaal onwetend wat ze aan het doen is. Goede intenties maar de uitwerking is belabberd en ik ben dus bang voor de gevolgen daarvan...mum schreef:Welke intentie heb jij het over? Als ik iemand zie die zijn of haar hond weghoudt bij andere honden heb ik het al dubbel en dwars begrepen hoor.Wolfsblut schreef:De intentie van die mevrouw duidt op provocerend gedrag. Juridisch gezien kun je niets. Wat je wel kunt is iets bij je hebben om verwarde honden die plotseling gaan bijten te neutraliseren want zonder hulpmiddel maak je geen schijn van kans.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Er is vanmorgen een incidentje geweest met de desbetreffende vrouw en haar Mechelaar. Het lijkt erop dat hij een klein hondje geraakt heeft met zijn gebit.
Ik hoorde blaffen & gillen en keek meteen uit het raam (boven, lag nog in bed) en zag hoe de Mechelaar aan zijn halti aan de kant werd gezet een vrouw met een klein hondje haar hondje aan het checken was. Precies op die plek waar ik dat moment had met die Mechelaar en de aanleiding vormde voor mijn eerste post.
Gelukkig lijkt het allemaal goed te zijn afgelopen en blijkbaar kan die vrouw haar hond dus wel van een andere hond aftrekken, maar het geeft wel aan dat mijn angst niet geheel ongegrond is. Zeker omdat deze tante niet lijkt te leren van de momenten dat ze niet kan overzien wie er tussen de bosjes komt doorlopen.
Ik hoorde blaffen & gillen en keek meteen uit het raam (boven, lag nog in bed) en zag hoe de Mechelaar aan zijn halti aan de kant werd gezet een vrouw met een klein hondje haar hondje aan het checken was. Precies op die plek waar ik dat moment had met die Mechelaar en de aanleiding vormde voor mijn eerste post.
Gelukkig lijkt het allemaal goed te zijn afgelopen en blijkbaar kan die vrouw haar hond dus wel van een andere hond aftrekken, maar het geeft wel aan dat mijn angst niet geheel ongegrond is. Zeker omdat deze tante niet lijkt te leren van de momenten dat ze niet kan overzien wie er tussen de bosjes komt doorlopen.
-
- Zeer actief
ik weet niet of ze leert of niet, misschien is het gewoon onmacht, je moet maar zo`n hond hebben er er onwijs veel van houden, maar nog t inzicht en nog de kracht hebben om hem de baas te kunnen... ik zou haar zeker aan spreken en een gedragstherapeut aan raden, ik denk dat het de enige manier is dat die hond straks nog te hanteren is en de buurt veilig houdt
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Haha sorry maar wat zeg je dat eh, aardigEmmy12 schreef:Het lijkt erop dat hij een klein hondje geraakt heeft met zijn gebit.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zo te lezen doet deze mevrouw dat dus wel.alm@ schreef:Nee maar dat soort honden doe je ook geen halti om met een flex eraan.Tara schreef:Soms wel, maar meestal niet.alm@ schreef:Omdat het soms een goede optie is.Tara schreef:Ik snap eerlijk gezegd al niet waarom je je hond aan het halti laat lopen als je een flexlijn wilt gebruiken. Ik vind dat werkelijk vragen om ongelukken!
Bij honden die ineens naar voren vliegen vind ik het allesbehalve een goede optie en ik wil niet eens denken aan wat dat betekent voor de nek van het dier.

Een halti met flex vind ik overigens een waardeloze constructie.
Daar zijn halti's niet voor bedoeld.
Zie het wel vaker en persoonlijk vind ik het geen verantwoorde combinatie.
Als mijn hond een halti om moet doe ik sowieso aan dubbele handling (een lijn aan de halti en een lijn aan de halsband) en daar past een flex al helemaal niet bij.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ja ben het wel met je eens. Mijn honden (nouja, Pom) zijn ook niet altijd even vriendelijk in het voorbijgaan maar dat is wel anders dan er meteen inklappen en nooit meer loslaten. Bereid zijn te vechten is iets anders dan willen slopen. Dan ben ik ook wel blij dat iemand gewoon handelt en zijn hond bijhoudt. EN of die hond dan ff met zijn voorpoten van de grond komt zal me eerlijk gezegd worst wezen. Zon dierenvriend ben ik :Xlaeken schreef:Bij mijn honden werkte het ook zo. Als ze met de voorkant tegen me aan gedrukt werden lokten ze A zelf niks uit en hield ik de controle, en B ze hadden geen ruimte om ergens op te duiken. Als ik met een bal kon afleiden, of alle honden zaten aan de riem of welke situatie ook, dan deed ik uiteraard dat. Kwam er een loslopende hond dan zat er niks anders op dan doorpakken, meetrekken en een goede brul en zelfs een tik als ze toch gingen lopen grauwelen en trekken om bij de hond te komen.
Het lastige is dat je op dit forum al snel over allerlei situaties praat die verschillend zijn. Ik ben zelf dolblij als iemand een pitbull bij de halsband pakt, pootjes van de grond en doortrekt als hij het op mijn ratten gemund heeft. Ik kom soms mensen met uiterst agressieve honden tegen die ze dan laten zitten, lijn slap en dan op hoop van zegen om vervolgens ineens met een jump op me af te springen. Mijn honden schrikken zich rot en ik wordt woest. Als je hond zo reageert moet je handelen. Als je hond alleen blaft of uitvalt uit angst of wat dan ook mag je van mij trainen tot je een ons weegt. Maar zodra hij grijpt en woest wordt en er totale chaos ontstaat als hij wel uit je apel schiet moet je hem beheersen. Ongeacht of dat goed is voor de opvoeding want ik wil mijn honden ook graag sociaal houden en heb niks met je agressieve hond te schaften. Laat staan zijn training![]()
-
- Zeer actief
maar ik weet dat t stom klinkt hoor, dat heb ik met iedere willekeurige hond, als ik de mijne vast houdt, waardeer ik het zeer als je de jouwe ook bij je houdt en hoe kan me dan eigenlijk niet zoveel schelen
.... zolang ik er maar geen last van heb... en of t nu een Deense dog is of een Boomer vind ik eigenlijk ook niet zo interessant. zolang ik ze maar niet van te dichtbij meemaak
iets met persoonlijke ruimte

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ja, maar of er een swiffer uit zijn blijf-positie schiet en op me afkomt of een stafford vind ik wel een verschil.S@ndr@ schreef:maar ik weet dat t stom klinkt hoor, dat heb ik met iedere willekeurige hond, als ik de mijne vast houdt, waardeer ik het zeer als je de jouwe ook bij je houdt en hoe kan me dan eigenlijk niet zoveel schelen.... zolang ik er maar geen last van heb... en of t nu een Deense dog is of een Boomer vind ik eigenlijk ook niet zo interessant. zolang ik ze maar niet van te dichtbij meemaak
-
- Zeer actief
als ze bij je komen ( en dan nog wat doen)... wel ja!! ik wil dus niet dat t zover komt,.. blijf maar lekker weg, ook met je gil boomer...., als ze ze vast houden komt het feitelijk op t zelfde neer... blijft uit mijn bubbel.. blijf ik uit de jouwesbientje schreef:ja, maar of er een swiffer uit zijn blijf-positie schiet en op me afkomt of een stafford vind ik wel een verschil.S@ndr@ schreef:maar ik weet dat t stom klinkt hoor, dat heb ik met iedere willekeurige hond, als ik de mijne vast houdt, waardeer ik het zeer als je de jouwe ook bij je houdt en hoe kan me dan eigenlijk niet zoveel schelen.... zolang ik er maar geen last van heb... en of t nu een Deense dog is of een Boomer vind ik eigenlijk ook niet zo interessant. zolang ik ze maar niet van te dichtbij meemaak
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Hier in de buurt loopt ook een agressieve hond, een Labrador, iemand uit het flatgebouw naast ons moest haar Sheltie in laten slapen nadat die gebeten was, die Labrador had een heel stuk uit die hond haar rug/bil gebeten, de dierenarts had de wond schoongemaakt, veel honingzalf erop en verbonden, later werd de huid helemaal zwart en toen moest die hond ingeslapen worden.
En het was al de derde hond die die Labrador gegrepen had.
En het was al de derde hond die die Labrador gegrepen had.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
moet je vragen waar nana haar sjambok vandaan heeft, lijkt met ook wel wat, om honden op afstand te houden, zijn blijkbaar niet zoveel mensen die het snappen 

- Tineke
- Zeer actief
Tegen een agressieve hond vind ik het logisch dat je je verweert en bij echt gevaar met alle middelen die je hebt wat mij betreft. Maar de eerste die mijn hond gaat lopen bewerken met een sjambok of wat dan ook omdat die teveel naar jouw zin in je persoonlijke ruimte komt daar ga ik toch wel even mee in gesprek 

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
hmm, als je in de bebouwde kom zo`n ding ( zou) moet gebruiken dan lijkt het me inderdaad tijd voor een gesprek
ja, bijvoorbeeld van waarom houd je je hond(en) niet aan de lijn ( bebouwde kom is geen los loopgebied) en komen ze naar me toe..... terwijl ik braaf mijn honden aan de lijn hou en mijn eigen ding doe...!! dat mijn honden braaf mee lopen en jij er geen gevaar in ziet vind ik geen reden .. dat gesprek wil ik wel aan gaan hoor...... zal niet de 1 ste keer zijn ...

- Tineke
- Zeer actief
Misschien omdat mijn honden gewoon luisteren en niemand tot last zijn. Als je daar problemen mee hebt zou ik om te beginnen mijn eigen dieren bij je houden ook je kat dan graag. Waarom mag ik die los tegenkomen maar mijn honden niet. Overigens lopen Luus en Abra altijd aangelijnd in de wijk maar Micron nooit. Die passeert overigens alles zonder problemen of contact maken. Niet anders dan als hij aangelijnd zou zijn dus.S@ndr@ schreef:hmm, als je in de bebouwde kom zo`n ding ( zou) moet gebruiken dan lijkt het me inderdaad tijd voor een gesprekja, bijvoorbeeld van waarom houd je je hond(en) niet aan de lijn ( bebouwde kom is geen los loopgebied) en komen ze naar me toe..... terwijl ik braaf mijn honden aan de lijn hou en mijn eigen ding doe...!! dat mijn honden braaf mee lopen en jij er geen gevaar in ziet vind ik geen reden .. dat gesprek wil ik wel aan gaan hoor...... zal niet de 1 ste keer zijn ...

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
Dan is er dus verder geen probleem, dat is er wel als honden op je afstormen en wat met je moeten gewoon omdat je er loopt, en daar ging het over, niet over mensen die netjes passeren met hun hond, .... daar heeft niemand een probleem mee zelfs ik niet en dat was ook niet de discussie, -... helaas is dat zeldzaam.....