Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond zou geschikt zijn?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Re: Welke hond zou geschikt zijn?

Ongelezen bericht door Manuma »

Judith schreef:
Manuma schreef:Hoe bedoel je, ondergeschikt?
Ik denk het truttige imago wat er heerst over de poedel
Mensen zien het niet als hond, maar als een oudewijven hondje
Ja, dat dacht ik er eerst ook van moet ik bekennen. Tot je ze ziet draven :I: en ik zag er hier op het forum eentje met bikejoring, supergaaf! Onder die krullen zit een heel atletische hond, ik vind het fantastisch.
Manuma
Zeer actief

Ik denk dat het moeilijk kiezen wordt; wat ik al zei, we zijn best flexibel maar willen gewoon een bewuste keuze maken.
Wij vinden onze huidige honden ook heel lollig, wat we ermee bedoelen is dat de hond een beetje luchtig en open moet zijn. Ik zie een Mechelaar en een Duitse herder ook lollig doen, het gaat me erom dat de hond flexibel is qua mensen in huis ontvangen etc. Dan heb ik geen zin in bloedserieuze honden. En hij wil een beetje een lollig uiterlijk, een clowneske hond. Hij vindt dat al van Uma.
En baasgericht is ook een ruim begrip denk ik ;) Wat ik eerder al schreef: ik wil geen hond die ik de gehele wandeling bezig moet houden en niets voor zichzelf kan doen. Ik wil een hond die de baas wel belangrijk vindt ja.

We hebben keuze zat, dat is niet lastig. Maar wel het kiezen úit die keuzes is lastig.
We gaan maar wat fokkers/rasverenigingen bellen, met wandelingen mee en ons inlezen. Ik denk dat we nu wel een leuk lijstje hebben!
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Wel heel klein maar toch doorgestuurd :engel:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Weet je in de mechelaar zit heel veel verschil. Ik heb ze allebei... een erg serieze en een pretletter. Xygan zou prima bij je passen maar je krijgt hem niet :pff:
Maar ik ga er niet vanuit als ik een mechelaar neem dat ie heel makkelijk is. Dan kan t altijd meevallen. Nu val ik sneller op t serieuze type maar ik moest echt bij Xavi een totaal andere hond zetten... 2 Xavi's zou een ramp worden zeker omdat t zijn eigen zoon was. Ik heb dus echt nu goed gezocht in t nest naar een totaal ander type dan hij...en gevonden dus. Maar dan nog zegt dat niet altijd wat voor als hij volwassen wordt al verwacht ik bij Xygan geen grote veranderingen meer... dat is ook een geweldig stel samen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Heavy schreef:Het zal best moeilijk worden denk ik want je wil graag een baasgerichte hond maar hij moet ook lollig zijn :wink: meestal gaat dat niet samen . Baasgerichte honden zijn heel serieus .
Nee joh. Mijn hongaren en kroaat zijn super grappig maar wel heel baasgericht :)
Alleen ik denk voor van Manuma wil net te hoog in energie.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn kleintjes vermaken zich met elkaar.
Manuma
Zeer actief

malinois schreef:Weet je in de mechelaar zit heel veel verschil. Ik heb ze allebei... een erg serieze en een pretletter. Xygan zou prima bij je passen maar je krijgt hem niet :pff:
Maar ik ga er niet vanuit als ik een mechelaar neem dat ie heel makkelijk is. Dan kan t altijd meevallen. Nu val ik sneller op t serieuze type maar ik moest echt bij Xavi een totaal andere hond zetten... 2 Xavi's zou een ramp worden zeker omdat t zijn eigen zoon was. Ik heb dus echt nu goed gezocht in t nest naar een totaal ander type dan hij...en gevonden dus. Maar dan nog zegt dat niet altijd wat voor als hij volwassen wordt al verwacht ik bij Xygan geen grote veranderingen meer... dat is ook een geweldig stel samen...
Ja ik ken er ook een aantal dat goedsullen zijn maar over het algemeen zijn ze toch wat feller, hoger in de werkdrift, hebben ze buitdrift en zijn ze toch niet heel sociaal, vooral naar eigen sekse. Dus ik durf het niet. Straks heb ik er weer een wereldhond aan en baalt vriend.. Ooit wil ik mijn droom waarmaken en die Mechelaar nemen maar dat doe ik pas als Manu er niet meer is dus hopelijk nog heeeeel lang niet :mrgreen:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nanna schreef:
Manuma schreef:
Wel heel klein maar toch doorgestuurd :engel:
Flame heeft in onze diervriendelijke fokkerij 2 nestjes voortgebracht. Omdat we met deze lijn willen stoppen zoeken we een nieuw baasje die hem als gezelschapshond in huis wil nemen.
Ik vraag me dan af waaróm je met die lijn wilt stoppen. Ik brandde me er de klauwen niet aan.
Precies mijn gedachte. Als hij zo perfect en gezond is, waarom zou je dan in hemelsnaam willen stoppen met die lijn?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Manuma schreef:. Ooit wil ik mijn droom waarmaken en die Mechelaar nemen maar dat doe ik pas als Manu er niet meer is dus hopelijk nog heeeeel lang niet :mrgreen:
Gelijk heb je. Zeker als he nu kijkt naar een reu. Ik zou dat zo direct niet aandurven om te plaatsen vanuit een van mijn nesten. Terwijl ze behoorlijk hondsociaal zijn en ik zelf een roedel van 3 reuen heb lopen.
Manuma
Zeer actief

crutz schreef:
Manuma schreef:. Ooit wil ik mijn droom waarmaken en die Mechelaar nemen maar dat doe ik pas als Manu er niet meer is dus hopelijk nog heeeeel lang niet :mrgreen:
Gelijk heb je. Zeker als he nu kijkt naar een reu. Ik zou dat zo direct niet aandurven om te plaatsen vanuit een van mijn nesten. Terwijl ze behoorlijk hondsociaal zijn en ik zelf een roedel van 3 reuen heb lopen.
Mwah, Manu is echt een stabiele goedsul. Die zoekt geen ruzie, ontwijkt het juist en hij kan honden heel goed inschatten. Dus daar zie ik niet snel problemen in. De reden dat we nu voor een reu willen gaan is omdat Uma van een teef snel stress krijgt. Dat kreeg ze al van Tara terwijl dat ook een heel makke hond is. Manu interesseert het allemaal niet zoveel zolang ze zijn plekje maar respecteren.

En ik wil nou juist graag een van jouw Mechels dus :hmmm:
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Manuma schreef:Hoe bedoel je, ondergeschikt?

Excuus, ik bedoel onderschat, Poedel was jarenlang een onderschat ras maar in ere hersteld.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Heavy schreef:Ik vind een witte herder wel bij je passen maar ik kan me voorstellen dat je al genoeg haar in huis hebt :wink:
Ik zie een witte herder toch echt niet meer als een middelgrote hond, en daar waren ze wel naar op zoek volgens mij.
Manuma
Zeer actief

Ik vind de witte herder ook snel zenuwachtig en niet bepaald flexibel.
Op die koningspoedel-maat ben ik al uitgebreid ingegaan. In de OP staat al dat we geen middenslag willen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

jij wil gewoon een willempie. van alle markten thuis en nog gezellig en enorm beleefd ook.
Afbeelding
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Ik toch ook hier een Corgi zeggen :)
Denk dat ze echt wel heel goed bij jullie eisen passen.
Je hoeft imho niet bang te zijn dat ze jullie activiteiten niet aan kunnen ze zijn echt van oorsprong wel genaakt om heel de dag bezig te zijn. Die van mij loopt met gemak 3+ uur waarvan er toch een groot deel achter een whippet aangejaagd moet worden. Ik vind ze echt wel sportief maar zoals gezegd misschien niet voor topniveau. Ze zijn heel makkelijk enthousiast te maken en vinden het geweldig om samen dingen te ondernemen. Ik frisbee met Rea en we doen ook regelmatig wat behendigheid of flyball. Er zijn corgis die gewoon met hun korte pootjes hun UV examen hebben gehaald. Natuurlijk zijn er ook echt wel veel te grof en zwaar gebouwde exemplaren, maar over het algemeen ken ik ze wel als actieve honden.

De cardigans zijn sociaal naar andere honden maar kunnen wel echte regelnichten zijn. Volgens mij de teven wat meer dan de reuen. Naar mensen zijn ze sociaal, maar vaak een beetje terughoudend. Ze kunnen wel wat waaks zijn. Qua gezondheid komen hernia's af en toe voor en zelden ook HD/ED. Verder zijn ze over het algemeen gezond.

Ik had het elders al gezegd, maar mocht je interesse hebben dan kunnen we zeker wel eens wandelen. Misschien wil brindle-cardi ook met Apple komen, dan heb je er meteen twee bij elkaar.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Manuma schreef:
tobi__ schreef:Ik voel een wandeling aankomen met alle potentiële rassen bij elkaar :Q:
Ohhh ja met Tobi! Ik weet dat het slecht is maar ik val echt COMPLEET tot over mijn oren :I: :I: :I: op het uiterlijk van de Corgi Pembroke. De Cardigan vind ik iets minder schattig maar ook zo vreselijk aandoenlijk. De poedel vind ik zo majestueus, die prachtige, dansende gangen. Ik zal kraaltjes in de oren rijgen en kammen en de staartpluim verven :I: Ik vind ze werkelijk prachtig.

knip
Ja leuk hoor! Tobi kan natuurlijk niet het hele ras vertegenwoordigen, maar hij is wel echt wat je omschrijft (door mijn totaal niet gekleurde bril natuurlijk :mrgreen:)

Wij wonen ongeveer drie kwartier van den Haag vandaan. Dus er is vast iets te regelen!
_Esmee
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

:I: Een american hairless terrier...
Baasgericht, toch wat eigenwijs, heel flexibel in gedrag, heerlijke knuffels en kruikjes, geen vachtverzorging, geen rui :F:.
En je mag je uitleven met truitjes en pakjes.

(Eventueel ook met haar te koop)
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Manuma schreef:
crutz schreef:
Mwah, Manu is echt een stabiele goedsul. Die zoekt geen ruzie, ontwijkt het juist en hij kan honden heel goed inschatten. Dus daar zie ik niet snel problemen in. De reden dat we nu voor een reu willen gaan is omdat Uma van een teef snel stress krijgt. Dat kreeg ze al van Tara terwijl dat ook een heel makke hond is. Manu interesseert het allemaal niet zoveel zolang ze zijn plekje maar respecteren.

En ik wil nou juist graag een van jouw Mechels dus :hmmm:

Maar is Manu dat ook in z'n eigen omgeving en met een reu die vind dat hij een mening mag hebben?

Eneh, dat komt vast goed want komt toch pas als Manu er niet meer is schrijf je
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Manuma schreef:Ik vind de witte herder ook snel zenuwachtig en niet bepaald flexibel.
Klopt wel ja, en er zijn er ook nog veel die best snel angstig zijn. Mijn reu heeft dat gelukkig allemaal niet en lijkt in die zin totaal niet op sommige van zijn rasgenoten. Ik kom soms witten tegen in het bos waarvan ik dan heel blij ben dat ik zo'n ongecompliceerd, niet zenuwachtig te maken geval getroffen heb. :schrik: Nou moet ik wel zeggen dat ik de fokker en zijn ouders daar ook wel echt bewust op uitgezocht heb, maar zekerheid heb je natuurlijk nooit.
Anyway, áls dat dan lukt heb je ook wel die hond die je zoekt denk ik. Ohja, het is binnenshuis wel een knuffelbeer. (Buiten niet, buiten moet meneer de Grote Stoere Hond uithangen.:LOL: )

Maar, maar, de Corgi is ook heel leuk. En de Mechel. En de Poedel. :I: Teveel keus zeker he. :mrgreen:
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik denk dat de corgi prima bij jullie zou kunnen passen. Ik zou dan wel spring-activiteiten als behendigheid en flyball van je lijstje af schrappen. Ja ik weet dat het gebeurt met corgi's en het zal best kunnen maar zeker als ik zie wat voor impact deze sporten hebben op die rug, zou het mijn keuze niet zijn. Het blijven wel herders dus alle andere sporten waarbij ze niet perse hoeven te springen / draaien kunnen prima :ok:

Schapendoes ken ik niet zozeer als blaffers, ik ken er een aantal en geen van allen zijn ze heel vocaal. De eerder genoemde Hrvatski Ovcar (Kroaat) en de Mudi vind ik wel uitgesproken blaffers. Van beide rassen ken ik honden en die hebben best een mening zeg maar :P Datzelfde geldt voor de IJslander. Puli's ken ik niet zoveel maar volgens mij ligt het daar heel erg ook aan de lijn?

De australian shepherd vind ik vaak wat chagrijniger, blafferig en niet altijd even sociaal. Ook niet altijd even goed te motiveren om iets te doen voor de baas. De mini aussie moet je echt bij weg blijven, dat "ras" sterft nu al van de gezondheidsproblemen :(

De Lagotto ken ik vooral als schijtbakken, idem (in mindere mate) voor de Spaanse waterhond overigens. Ken er van beide meerdere en zonder uitzondering met veel angstproblemen. Dus daar zou ik goed over nadenken.

En als ik eerlijk ben... in die hele omschrijving vind ik de poedel echt het beste passen. En ik weet van Judith dat er best veel verschil in maat zit, Dana viel mij toen ik haar in het echt zag alles mee qua grootte. Dus als je vriend daarop valt zou ik eerder rustig uit gaan kijken naar een grote poedel uit ouders met een bescheiden maat dan nu een heel ander ras "omdat je de grote poedel te groot vindt". Maar da's mijn mening.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Manuma
Zeer actief

Bonnaxa schreef:Ik toch ook hier een Corgi zeggen :)
Denk dat ze echt wel heel goed bij jullie eisen passen.
Je hoeft imho niet bang te zijn dat ze jullie activiteiten niet aan kunnen ze zijn echt van oorsprong wel genaakt om heel de dag bezig te zijn. Die van mij loopt met gemak 3+ uur waarvan er toch een groot deel achter een whippet aangejaagd moet worden. Ik vind ze echt wel sportief maar zoals gezegd misschien niet voor topniveau. Ze zijn heel makkelijk enthousiast te maken en vinden het geweldig om samen dingen te ondernemen. Ik frisbee met Rea en we doen ook regelmatig wat behendigheid of flyball. Er zijn corgis die gewoon met hun korte pootjes hun UV examen hebben gehaald. Natuurlijk zijn er ook echt wel veel te grof en zwaar gebouwde exemplaren, maar over het algemeen ken ik ze wel als actieve honden.

De cardigans zijn sociaal naar andere honden maar kunnen wel echte regelnichten zijn. Volgens mij de teven wat meer dan de reuen. Naar mensen zijn ze sociaal, maar vaak een beetje terughoudend. Ze kunnen wel wat waaks zijn. Qua gezondheid komen hernia's af en toe voor en zelden ook HD/ED. Verder zijn ze over het algemeen gezond.

Ik had het elders al gezegd, maar mocht je interesse hebben dan kunnen we zeker wel eens wandelen. Misschien wil brindle-cardi ook met Apple komen, dan heb je er meteen twee bij elkaar.
Dat lijkt me sowieso heel leuk :ok:
Bedankt voor je uitgebreide post! Topniveau hoeft ook echt niet maar ik zou het heel jammer vinden als de hond belemmerd wordt door de bouw. Het lange wandelen en de activiteiten die wij normaal beoefenen zou een Corgi dus wel aan moeten kunnen, dat is fijn te weten.

We hebben besloten ons de komende periode voornamelijk op de (grote) poedel en de Corgi te richten. Twee toch wel heel verschillende honden :D Beide voelen goed en spreken ons aan qua uiterlijk en karakter. Ik houd niet van extreem uiterlijk en houd lichte twijfel over de korte pootjes van de Corgi en ben iets meer partij voor de poedel. Vriend vindt het formaat van de Corgi vooral prettig. Ik stuur al allerlei mixjes door die net wat hoger op de poten staan maar nee, hij wil de echte :engel:
crutz schreef: Maar is Manu dat ook in z'n eigen omgeving en met een reu die vind dat hij een mening mag hebben?

Eneh, dat komt vast goed want komt toch pas als Manu er niet meer is schrijf je
Ik vermoed dat als we er een volle reu bij zetten van hetzelfde formaat Manu daar heus wat van zal vinden. Als de andere reu zich blijft opdringen zal dat heus wel een keer een akkefietje worden maar Manu schikt ook wel in als de ander meer ruimte eist, ook al is dat normaal van hem. Hij laat andere (bezoekende) reuen ook uit zijn voerbak eten en gaat dan liggen toekijken. Hij is behoorlijk conflictvermijdend. En natuurlijk zijn wij degenen die sturen. Ik moet hem vaak wat beschermen omdat hij anders letterlijk het kaas van zijn brood laat eten. Het is een regelaartje maar alleen als hij vindt dat dat moet. Voor een paar dagen zal ik zoiets niet doen maar een derde hond (reu) moet ingeleid worden. Manu schikt zich gemakkelijker dan Uma. Uma verdwijnt en begint in huis te plassen en wordt heel brommerig. Die is echt van slag van een teef erbij. Vandaar de keuze voor een reu. Of het moet bewezen een heel makke teef zijn. Suus van Sulluna was wel helemaal prima bij Uma.

Maar inderdaad, die Mechelaar is teveel hond voor mijn vriend om erbij te zetten. Manu is ook veel hond dus vandaar dat ik hem nog wel apart meeneem en met hem iets meer uitvoer. Ik zie mezelf dat niet doen met twee honden, dat vreet teveel energie naast werken, sociale leven, paardrijden etc. Dus pas als Manu bejaard is of is gaan hemelen ga ik weer aan een Mechelaar denken.
Manuma
Zeer actief

Ik zie dit staan op de site van de Corgi rasvereniging :blah:
Op de leeftijd van ongeveer 6 tot 14 maanden ( pubertijd ) zal de Corgi proberen de leiding van de roedel ( het gezin ) op zich te nemen. Bij een juiste en consequente aanpak, met soms stevige correcties, erkent de Corgi zijn baas verder gedurende zijn leven als de 'roedelleider'.
Wij doen niet aan stevige correcties. Uh oooh :mrgreen:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Je gaat ook regelmatig fietsen toch? Dan zou ik voor de poedel gaan, die kan dan mooi mee.

Of een doggy ride voor de Corgi, Manu voor de kar en jij ernaast met de fiets :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

veertje schreef:Je gaat ook regelmatig fietsen toch? Dan zou ik voor de poedel gaan, die kan dan mooi mee.

Of een doggy ride voor de Corgi, Manu voor de kar en jij ernaast met de fiets :mrgreen:
die hele fiets ertussenuit. Gewoon manu voor de doggyride en dan gaan :P Tot over een uurtje jongens!
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Je weet het, we kunnen altijd gaan wandelen
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Kom hier anders in mijn mooie achtertuin dribbelen om kennis te maken met de Puli. Dan kijk ik of ik Uma vrolijk kijkend op de foto krijg :LOL:
:LOL: :LOL:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Nanna schreef:Kom hier anders in mijn mooie achtertuin dribbelen om kennis te maken met de Puli. Dan kijk ik of ik Uma vrolijk kijkend op de foto krijg :LOL:
Ja leuk! Kom ik wel eens langs :D Enne... succes :LOL:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Manuma schreef:Ik zie dit staan op de site van de Corgi rasvereniging :blah:
Op de leeftijd van ongeveer 6 tot 14 maanden ( pubertijd ) zal de Corgi proberen de leiding van de roedel ( het gezin ) op zich te nemen. Bij een juiste en consequente aanpak, met soms stevige correcties, erkent de Corgi zijn baas verder gedurende zijn leven als de 'roedelleider'.
:LOL: Wat een achterhaald geblaat zeg! Bijzonder dat dat gewoon op de site van de rasvereniging staat.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Manuma schreef:Ik zie dit staan op de site van de Corgi rasvereniging :blah:
Ha nou ik kan je uit de droom helpen, een corgi zal je altijd nog wel blijven uittesten :mrgreen: stevige correcties, muah zolang het goed over komt en je vooral consequent bent is dat meer dan genoeg.

Ik heb me ook altijd verbaasd over dit stukje tekst. Ik snap wel dat je duidelijk wilt maken dat het geen schoothondje is waar je alles maar moet laten gaan, maar de tekst is toch wat... Uhm vaag.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”