Bonnaxa schreef:Ik toch ook hier een Corgi zeggen

Denk dat ze echt wel heel goed bij jullie eisen passen.
Je hoeft imho niet bang te zijn dat ze jullie activiteiten niet aan kunnen ze zijn echt van oorsprong wel genaakt om heel de dag bezig te zijn. Die van mij loopt met gemak 3+ uur waarvan er toch een groot deel achter een whippet aangejaagd moet worden. Ik vind ze echt wel sportief maar zoals gezegd misschien niet voor topniveau. Ze zijn heel makkelijk enthousiast te maken en vinden het geweldig om samen dingen te ondernemen. Ik frisbee met Rea en we doen ook regelmatig wat behendigheid of flyball. Er zijn corgis die gewoon met hun korte pootjes hun UV examen hebben gehaald. Natuurlijk zijn er ook echt wel veel te grof en zwaar gebouwde exemplaren, maar over het algemeen ken ik ze wel als actieve honden.
De cardigans zijn sociaal naar andere honden maar kunnen wel echte regelnichten zijn. Volgens mij de teven wat meer dan de reuen. Naar mensen zijn ze sociaal, maar vaak een beetje terughoudend. Ze kunnen wel wat waaks zijn. Qua gezondheid komen hernia's af en toe voor en zelden ook HD/ED. Verder zijn ze over het algemeen gezond.
Ik had het elders al gezegd, maar mocht je interesse hebben dan kunnen we zeker wel eens wandelen. Misschien wil brindle-cardi ook met Apple komen, dan heb je er meteen twee bij elkaar.
Dat lijkt me sowieso heel leuk

Bedankt voor je uitgebreide post! Topniveau hoeft ook echt niet maar ik zou het heel jammer vinden als de hond belemmerd wordt door de bouw. Het lange wandelen en de activiteiten die wij normaal beoefenen zou een Corgi dus wel aan moeten kunnen, dat is fijn te weten.
We hebben besloten ons de komende periode voornamelijk op de (grote) poedel en de Corgi te richten. Twee toch wel heel verschillende honden

Beide voelen goed en spreken ons aan qua uiterlijk en karakter. Ik houd niet van extreem uiterlijk en houd lichte twijfel over de korte pootjes van de Corgi en ben iets meer partij voor de poedel. Vriend vindt het formaat van de Corgi vooral prettig. Ik stuur al allerlei mixjes door die net wat hoger op de poten staan maar nee, hij wil de echte
crutz schreef:
Maar is Manu dat ook in z'n eigen omgeving en met een reu die vind dat hij een mening mag hebben?
Eneh, dat komt vast goed want komt toch pas als Manu er niet meer is schrijf je
Ik vermoed dat als we er een volle reu bij zetten van hetzelfde formaat Manu daar heus wat van zal vinden. Als de andere reu zich blijft opdringen zal dat heus wel een keer een akkefietje worden maar Manu schikt ook wel in als de ander meer ruimte eist, ook al is dat normaal van hem. Hij laat andere (bezoekende) reuen ook uit zijn voerbak eten en gaat dan liggen toekijken. Hij is behoorlijk conflictvermijdend. En natuurlijk zijn wij degenen die sturen. Ik moet hem vaak wat beschermen omdat hij anders letterlijk het kaas van zijn brood laat eten. Het is een regelaartje maar alleen als hij vindt dat dat moet. Voor een paar dagen zal ik zoiets niet doen maar een derde hond (reu) moet ingeleid worden. Manu schikt zich gemakkelijker dan Uma. Uma verdwijnt en begint in huis te plassen en wordt heel brommerig. Die is echt van slag van een teef erbij. Vandaar de keuze voor een reu. Of het moet bewezen een heel makke teef zijn. Suus van Sulluna was wel helemaal prima bij Uma.
Maar inderdaad, die Mechelaar is teveel hond voor mijn vriend om erbij te zetten. Manu is ook veel hond dus vandaar dat ik hem nog wel apart meeneem en met hem iets meer uitvoer. Ik zie mezelf dat niet doen met twee honden, dat vreet teveel energie naast werken, sociale leven, paardrijden etc. Dus pas als Manu bejaard is of is gaan hemelen ga ik weer aan een Mechelaar denken.