Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Outcross nest Tamaskan (update Thyri)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Outcross nest Tamaskan

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Van schreef: helaas zijn de meeste bang om het uiterlijk te verliezen als er ook maar 1 labrador(bijvoorbeeld) toegevoegd word, onzin natuurlijk maar probeer ze maar eens te overtuigen :U:
Dat is prima uit te leggen.

Ik leg zulke dingen regelmatig uit zelfs, ik houd er lezingen over en dan geeft veel begrip, is mijn ervaring. Dat moet ook want er gaan steeds meer stamboeken open en aan alleen maar verwante rassen inkruisen heb je verdraaid weinig op den duur.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Vandaag hebben beide honden de ECVO test gehad en ze zijn beiden goedgekeurd! :cheer: :cheer: :cheer:

@ Laeken en Van, dat zou goed kunnen. En ik vind Ziva prachtig, dus daar zou ik tevreden mee zijn. ;) Verder sta ik helemaal achter het verhaal van vreemd bloed in het ras fokken en dat uiterlijke zaken relatief snel weer weg te fokken zijn, of zijn te behouden. Mits je dat met een beetje beleid doet uiteraard.

Wat dat betreft is zo'n lezing van jou Marjoleine zeker eens een goed idee binnen de Tamaskanwereld. ;)

Prachtige hond trouwens Van, is dat een pup van Ravi en Fly? Echt heel erg mooi.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Fijn dat ze beide goed door de ECVO zijn gekomen!
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
-Gaby-
Zeer actief

laeken schreef:
-Gaby- schreef:
Apple schreef:Wat leuk! Gefeliciteerd :ok: worden vast prachtige honden. :cheer:
Even nieuwsgierig, ben je niet bang voor angst vanuit de Zwitserse herder?
Geen probleem, ik had de vraag al eerder verwacht. ;) En dat heb ik in overweging genomen bij het uitzoeken van een reu. Het scheelt dat Mila (en al haar familie voor wat ik heb gezien) niet angstig is. Als Mila schrikt, herstelt ze ook snel. Maar in haar geschiedenis zijn vast ook honden gebruikt die daar meer moeite mee hebben. Daarom heb ik geprobeerd een reu uit te kiezen met een vriendelijk, stabiel, vrij en open karakter. En dat is volgens mij gelukt met Estevaõ en hij past qua type en gezondheid ook in het plaatje. Wel is het nog een jonge reu, waarvan ik niet helemaal zeker weet wat hij vererft qua karakter, omdat zijn pups nog niet oud genoeg zijn om dat te kunnen zien. Dat is een gok, maar gezien alle overwegingen vond ik dit toch een goede keus. Ik had hem ook al gezien als hele jonge hond, toen sprong hij me al in het oog, mede vanwege zijn goedmoedige, vriendelijke gedrag. En zo is hij nu nog steeds. :D

Ik hoop dat het een goede keus is geweest, maar de tijd zal moeten uitwijzen of het ook uitkomt natuurlijk.
Goed zo. Risico is er altijd maar je moet uitgaan van je gevoel en wat je ziet. Karakter is bv altijd een combinatie van reu en teef. De angst die in witte herders zit heb ik zelf nog nooit terug gezien in kruisingen met witte herders. Altijd in pure lijnteeltlijnen. Een extreem gedrag of uiterlijk komt sowieso zelden terug in kruisingen. Een kruising bordercollie zal ook milder hoeden, minder eye tonen etc. Zo is een kruising witte herder al snel veel stabieler. Ik zou er zelf dus niet bang voor zijn. Zeker niet omdat de betreffende hond kwa karakter bevalt. :wink:

Dus een witte herder x Tamaskan kan flinke honden opleveren. Alleen maar mooi natuurlijk want soms vind ik dat de Tamaskan wel iets meer body mag hebben. Daarom ook dat ik deze reu zo goed bij je teef vind passen. :ok:
Ik hoop dat je gelijk hebt wat betreft je beide voorspellingen; geen angst en flinke honden! In Mila's lijnen variëren de groottes een beetje, fijnere types zoals Mila en flink grotere honden. We zullen het gaan zien. :) En wederom bedankt voor alle complimenten.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Pets_Passion schreef:Fijn dat ze beide goed door de ECVO zijn gekomen!
Bedankt! Hele opluchting hoor moet ik zeggen. :)
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Cleva schreef:
-Gaby- schreef: Verder sta ik helemaal achter het verhaal van vreemd bloed in het ras fokken .
Ik vind zelfs dat je heden ten dage niet eens mee naar een ras moet streven.
Een type is specifiek genoeg. Binnen dat type kun je je smaak best verder definiëren maar de Rashond is verleden tijd aan het worden.
De enorme hoeveelheid zieke, meelijwekkende rasexemplaren van de afgelopen 40 jaar zou een reactie moeten krijgen om het nooit meer zo te doen.

*Knip*

Blijft het feit dat elke gesloten populatie uiteindelijk gedoemd is tot inteelt en genetisch verderf. Het is een race naar het einde.
Behalve als je alleen maar op een wiskundige manier alleen de meest erfelijk verschillende exemplaren met elkaar verpaart maar dat staat haaks op rasfok. Dat idee is nog veel extremer dan "rasverbetering" en dan nog heb je het over selectie en dus verzuivering wat alleen maar kan eindigen in inteelt.
Je hebt gelijk hoor Cleva. Wel grappig dat je het woord 'ras' eruit pikt trouwens. Ik heb het zonder na te denken getypt, maar als iemand mij op straat vraagt wat voor hond Mila is, dan antwoord ik standaard met 'Een Tamaskan, geen rashond, maar het is een type hond. Een type met een wolfhondachtig uiterlijk en handzamer karakter dan de meeste wolfhondenrassen die er nu zijn. En ze worden ook nog eens goed getest, dus eigenlijk een verantwoord gefokte bastaard. En dat zijn de taaiste... :lol1: '

En ze heeft haar dingen, maar ze is echt een fijne hond, echt mijn maatje. Dat bewees ze vandaag weer bij de dierenarts. Wachtkamer stampvol met 8 honden en mauwende katten, en Mila lag op haar dooie gemakje, lekker op haar zij met de pootjes in de lucht te genieten van het kriebelen. Ben echt enorm blij met het aanstaande nestje. :)
Afbeelding
Van
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
Contacteer:

Ongelezen bericht door Van »

-Gaby- schreef:Prachtige hond trouwens Van, is dat een pup van Ravi en Fly? Echt heel erg mooi.
nee is eentje van Ravi en Tala(Blustag Alabama). Ik had qua uiterlijk eigenlijk niet zoveel verwacht van dit nest maar vind ze mooier geworden dan de RaviXFly pups :P

Ik zie de Tamaskan ook als een type hond en niet als ras en zo mag het ook blijven
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Van schreef:Ik zie de Tamaskan ook als een type hond en niet als ras en zo mag het ook blijven
Ik streef naar rashonden met standaard open stamboeken.

Ik vind dat er niets mis is naar een bepaald iets te streven namelijk, maar wel alleen als je voldoende verse materialen kunt infokken om de zaak gezond te houden.
En ja, dat kan gewoon.

-Gaby-, fijn! En mocht je zo'n lezing willen, je weet me te vinden :)

Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Marjoleine schreef:
Van schreef:Ik zie de Tamaskan ook als een type hond en niet als ras en zo mag het ook blijven
Ik streef naar rashonden met standaard open stamboeken.

Ik vind dat er niets mis is naar een bepaald iets te streven namelijk, maar wel alleen als je voldoende verse materialen kunt infokken om de zaak gezond te houden.
En ja, dat kan gewoon.

-Gaby-, fijn! En mocht je zo'n lezing willen, je weet me te vinden :)
Type vasthouden is denk ik ook een streven op zich. Als je dat koppelt aan gezonde stabiele honden zou ik daar stoppen. Niet op kleur, niet op aftekeningen en niet op zwarte neuzen en gele ogen etc. Allemaal lekker laten variëren als je naar goed gebouwde wolfachtig gefokte honden streeft met een stabiel karakter en een goede gezondheid. Dat zie ik 100 keer liever dan een zenuwen lijer van een wolfhond of een loeder van een doorgefokte Tjech. Dus gewoon lekker poolhonden inkruisen en ook bonte of zwarte dieren gewoon gebruiken als ze veel kwaliteit hebben.
Afbeelding
Van
Zeer actief
Contacteer:

Daar ben ik het toch niet mee eens Laeken. Het doel is een bepaald uiterlijk en daar hoort kleur ook bij. Het wolvenkleurtje is juist wat een Tamaskan een Tamaskan maakt. Haal je het kleurtje weg dan is de wolf ook zo goed als verdwenen.
Al vind ik wel dat honden met "foute" kleurtjes niet uitgesloten hoeven worden van de fok
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Van schreef:vind het zo'n gave combi he!! :D :D ik ben echt heel benieuwd naar de pups

Je weet dus niet wat Estevaõ op de A locus draagt?
Het gaat me niet om je quote maar wat een mooie foto van je hond (neem ik aan) er straalt (voor mij) een rust en wijsheid uit.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Van schreef:vind het zo'n gave combi he!! :D :D ik ben echt heel benieuwd naar de pups

Je weet dus niet wat Estevaõ op de A locus draagt?
Het gaat me niet om je quote maar wat een mooie foto van je hond (neem ik aan) er straalt (voor mij) een rust en wijsheid uit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Van schreef:Daar ben ik het toch niet mee eens Laeken. Het doel is een bepaald uiterlijk en daar hoort kleur ook bij. Het wolvenkleurtje is juist wat een Tamaskan een Tamaskan maakt. Haal je het kleurtje weg dan is de wolf ook zo goed als verdwenen.
Al vind ik wel dat honden met "foute" kleurtjes niet uitgesloten hoeven worden van de fok
Dan zeg je met de laatste zin precies wat ik bedoel. Ik vind niet dat ze zwart of wit moeten worden. Natuurlijk streef je wildkleur na. Maar als je witte herder ed in gaat fokken kont de dag dat er witte Tamaskan pups komen. En bv Black and tan door de Dh oid. Als dat een mooie hond wordt die loopt als een zonnetje en glimt als een spiegel dan zeg ik dus, gewoon weer gebruiken. Daar komen weer genoeg wolfkleurige honden uit. Kwaliteit boven kleur dus. Maar natuurlijk wil je wolfkleurige honden. Je gaat dus niet bewust vreemde kleuren selecteren en doorfokken. Dus we zijn het gewoon eens :wink:
Afbeelding
Van
Zeer actief
Contacteer:

ah zo dan zijn we het inderdaad eens en black and tan en witte Tamaskans zijn er al(black and tan is zelfs een geaccepteerde kleur)

@stapper, dank je maar moest wel even grinniken rust en wijsheid zijn geen woorden die ik zal gebruiken om Ravi te beschrijven :LOL:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

laeken schreef:
Van schreef:Daar ben ik het toch niet mee eens Laeken. Het doel is een bepaald uiterlijk en daar hoort kleur ook bij. Het wolvenkleurtje is juist wat een Tamaskan een Tamaskan maakt. Haal je het kleurtje weg dan is de wolf ook zo goed als verdwenen.
Dan zeg je met de laatste zin precies wat ik bedoel. Ik vind niet dat ze zwart of wit moeten worden. Natuurlijk streef je wildkleur na. Maar als je witte herder ed in gaat fokken kont de dag dat er witte Tamaskan pups komen. En bv Black and tan door de Dh oid. Als dat een mooie hond wordt die loopt als een zonnetje en glimt als een spiegel dan zeg ik dus, gewoon weer gebruiken. Daar komen weer genoeg wolfkleurige honden uit. Kwaliteit boven kleur dus. Maar natuurlijk wil je wolfkleurige honden. Je gaat dus niet bewust vreemde kleuren selecteren en doorfokken. Dus we zijn het gewoon eens :wink:
Hahaha, wat zijn we eensgezind met zijn allen. ;) Want ook wat dit betreft denk ik er net zo over.
Goed karakter en goede resultaten op gezondheidstesten staan boven alle uiterlijke kenmerken. Het voordeel is wel, dat er uit de DNA testen ook komt of een hond dragen is van wit, of tan, lang haar, etc. Dus als de combinaties met zorg worden gekozen, kun je er in principe voor zorgen dat er geen witte pups worden geboren bijvoorbeeld. Zoals in dit nestje, als het goed is. En Mila is bijvoorbeeld drager van lang haar, wat ik niet had verwacht omdat ik geen hond ken in haar voorgeschiedenis die lang haar heeft. Maar Estevaõ draagt dit niet, dus de pups worden stokhaar, maar met een langstokharige reu was de kans op langharige pups opeens ook aanwezig geweest. En nu is op dat soort dingen vrij makkelijk te selecteren en kun je daar bij het uitzoeken van een goede match tussen reu en teef al rekening mee houden. :)
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Van, ik kon zo geen foto's vinden van black and tan Tamaskans, hoewel ik weet dat er niet heel lang geleden een aantal black and tan pups zijn geboren. Heb jij daar foto's van? En als dit het geval is in Mila's nest, wordt het dan zo iets? Of vergelijkbaar met haar moeder Dallas, opa Rann en oma Iola?

Een wolfhond van internet geplukt:
Afbeelding

Mila's opa Rann:
Afbeelding

Moeder Dallas:
Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef:Van, ik kon zo geen foto's vinden van black and tan Tamaskans, hoewel ik weet dat er niet heel lang geleden een aantal black and tan pups zijn geboren.
Oh, dat is wel leuk.
Je krijgt op A ook mengvormen he, dat maakt het extra leuk.
En als je Husky's gebruik krijg je ook grizzle (domino). Dat is minder gewenst denk ik?

Afbeelding

Van
Zeer actief
Contacteer:

Rann, Dallas en Iola zijn ook black and tan
De pups die je bedoelt zullen die van Vargskuggans zijn
uit Leeloo(NannaXJackal) an Lobo(FriggaXOdin). Dit zijn de eerste black and tan die zo duidelijk black and tan zijn
Afbeelding

Of eventuele black and tan pups uit Mila's nest zo zullen worden of zoals hun oma :U:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Marjoleine schreef: -Gaby-, fijn! En mocht je zo'n lezing willen, je weet me te vinden :)
Die onthou ik! ;)
Marjoleine schreef:
-Gaby- schreef:Van, ik kon zo geen foto's vinden van black and tan Tamaskans, hoewel ik weet dat er niet heel lang geleden een aantal black and tan pups zijn geboren.
Oh, dat is wel leuk.
Je krijgt op A ook mengvormen he, dat maakt het extra leuk.
En als je Husky's gebruik krijg je ook grizzle (domino). Dat is minder gewenst denk ik?
Ja dat klopt, er zijn een paar grizzle honden geboren. Dat is inderdaad minder gewenst.

@ Van, inderdaad van Vargskuggans! (Nu weet ik ook weer waarom het niet gek was dat ik niet zo op de naam kon komen... ;) ) De black and tan variant vind ik wel leuk, mits ze zoals Rann of Dallas worden, de hond van Vargskuggans vind ik persoonlijk minder mooi. Maar volgens mij heeft dat alles te maken met het hoofd van de betreffende hond en niet met de kleur. Ik hou het meest van het type zoals Rann. Nog maar afwachten wat het wordt met dit nestje... Spannend!
Afbeelding
Van
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind die van Vargskuggans ook niet zo. Kleur niet maar bouw, vacht e.d. ook niet. Vind dat hele nest niet zo ook de wolfsgrauwe zijn minder mooi meer husky dan wolfhond.

Grizzle/domino hebben we ook inderdaad. Ravi geeft dat ook door helaas :P
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Van schreef: Grizzle/domino hebben we ook inderdaad. Ravi geeft dat ook door helaas :P
Kun je dat ook terug zien in de DNA-test? Ravi had één grizzle pup met Fly toch? Ik vind grizzle overigens wel mooi, zolang er ook roodtinten in zitten.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

-Gaby- schreef:
Van schreef: Grizzle/domino hebben we ook inderdaad. Ravi geeft dat ook door helaas :P
Kun je dat ook terug zien in de DNA-test? Ravi had één grizzle pup met Fly toch? Ik vind grizzle overigens wel mooi, zolang er ook roodtinten in zitten.
Zeg, zonder foto's is dit voor de meesten van ons abracadabra.
:wink:
-Gaby-
Zeer actief

kipo schreef:
-Gaby- schreef:
Zeg, zonder foto's is dit voor de meesten van ons abracadabra.
:wink:
Haha, ja je hebt gelijk. Het gaat om de husky/malamute-achtige aftekening, met het witte gezicht en witte poten, onderzijde etc.

Dit:
Afbeelding

En dit is meer gewenst binnen de Tamaskan:
Afbeelding

Dit onderstaande plaatje vond ik ook, wel geinig:
Afbeelding
Afbeelding
Van
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef:
4 zelfs maar de een minder dan de ander en met Tala 2
en nee dat zie je niet terug in de test maar je kunt wel in schatten of je er kans op hebt door de afstamming na te gaan. Bij Ravi X Fly waren beide grootmoeders domino dus niet verrassend zelfde geldt voor Tala.

Afbeelding
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Van schreef:
-Gaby- schreef:
4 zelfs maar de een minder dan de ander en met Tala 2
en nee dat zie je niet terug in de test maar je kunt wel in schatten of je er kans op hebt door de afstamming na te gaan. Bij Ravi X Fly waren beide grootmoeders domino dus niet verrassend zelfde geldt voor Tala.
Dat zijn meer grizzles dan ik dacht. Maar wel logisch i.v.m. de grizzles eerder in de lijn. Ik vind het niet per definitie niet mooi trouwens, ondanks het misschien minder gewenst is. Summer en Skye vind ik prachtige grizzles bijvoorbeeld. Gaat me toch meer om de bouw en het complete plaatje.

Dingo, Mila's vader, was ook grizzle, en in mijn optiek een prachtige hond. Maar bij de herders zal dit wel niet het geval zijn dus ik verwacht geen grizzles.

Dingo:
Afbeelding
Afbeelding
Van
Zeer actief
Contacteer:

het was ook een groot nest he, 4 van de 11 vind ik meevallen (bij Tala was het 2 van de 9)
Grizzle kan ook zeker mooi zijn, er niks mis met Dingo, zolang het contrast maar niet te groot is en de kop niet volledig wit
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-Gaby- schreef: Dingo, Mila's vader, was ook grizzle, en in mijn optiek een prachtige hond. Maar bij de herders zal dit wel niet het geval zijn dus ik verwacht geen grizzles.
Dat is geen grizzle.

Grizzle ligt ook niet op A, zoals dat plaatje dat gepost werd lijkt te suggereren (of lees ik dat niet goed?).
Grizzle lig op E-locus en het is een eigenschap die zich uit in combinatie met atat, tanpoint dus.

Dingo is een aw, en geen grizzle.
Ik weet niet zeker of er een test voor is eigenlijk. Het is nogal zeldzaam (in slechts 5 rassen bekend) dus er is vermoedelijk weinig animo voor.
Maar het allel is wel bekend, dus wie weet.

Afbeelding

Van
Zeer actief
Contacteer:

Niet het Grizzle van de windhonden(Eg toch?) nee. Hoe noem jij die Grizzle/domino achtige tekening op aw dan?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Van schreef:Niet het Grizzle van de windhonden(Eg toch?) nee. Hoe noem jij die Grizzle/domino achtige tekening op aw dan?
Nee, niet het Eg-allel dus. Dat is wat grizzle/domino is.
Je moet die naam ook niet ergens anders voor gaan gebruiken, dan wordt het ingewikkeld.

Als er sprake is van een mengvorm, noem ik dat bij die naam gewoon. Dat is wat het is.
Hij is duidelijk een aw in gezichtsaftekening en als hij verder afwijkt zal hij wrs aw/at zijn. Ik vraag het me af hoor, maar de foto is niet heel duidelijk dus het kan best.
Test hem en je weet het.
Maar noem het geen grizzle, want dat is echt iets héél anders!

Als jullie Husky gebruiken, krijg je dus échte grizzle. Dát kun je zo noemen. Dit niet.

Afbeelding

Van
Zeer actief
Contacteer:

Ik noem het zelf ook meestal wit masker bij gebrek aan andere naam. We zien deze aftekening ook op aw/aw honden ik geloof ook niet dat Dingo at draagt, hij heeft meerdere keren pups gehad met een at/at teef en nooit een at/at pup gegeven
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”