Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Haar. En haar. En hááááár
Moderator: moderatorteam
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Haar. En haar. En hááááár
Dan gaat er iets fout. Kennis van me heeft Hussen en die zijn altijd in twee weken en na één bezoek door de rui heen.Manu schreef:Krijg ik korting als ik hem elke zaterdag kom brengen?
Ook na de trimmer is het hier nog steeds harig.. dan hebben we 1 dag misschien minder.
-
lets have fun
Klinkt alsof jouw hond beland is in een permanente rui. Zoek eens een trimsalon die niet ontwold met coat king, kam, furminator maar met de waskuur.Manu schreef:Krijg ik korting als ik hem elke zaterdag kom brengen?
Ook na de trimmer is het hier nog steeds harig.. dan hebben we 1 dag misschien minder.
Naar tekst van Jet Bijen-Veldhoen
Tijdens de verhaarperiodes, doorgaans in het voor- en najaar onder invloed van licht en temperatuur, worden de baasjes gek van de loslatende haren in huis, op de bank en kleding. Massaal wordt er naar de borstel en allerlei andere materialen gegrepen om de hond fanatiek te ontdoen van het losse haar. Althans, dat is de bedoeling, want in de praktijk gebeurt er iets heel anders; door dit fanatieke borstelen wordt niet alleen de loszittende onderwol uit de vacht verwijderd, maar ook haren (zowel onderwol als dekharen) die nog niet hun uiteindelijke levensduur hebben bereikt. Deze haren zitten dus nog niet los. De traditionele ontwoltechnieken met fijne kam, hark, Furminator of Coat King sorteren de ruiende wolharen niet, maar trekken onrijp, rijp en rot zonder onderscheid in één haal uit. Omdat de haarzakjes onmiddellijk de schade willen herstellen, vormen de haarknopjes met spoed nieuwe, tijdelijke wolharen. Die zijn van matige kwaliteit, waardoor hun levensduur beperkt is. Door de beschadiging van de vacht wordt juist overmatig verharen en klitgevoeligheid in de hand gewerkt.
De waskuur
Als wolharen aan vervanging toe zijn, is hun mantel niet meer gaaf. De haarschubben staan open of zijn afgebroken. Daardoor zuigen ze water op tijdens wasbeurten. De jongere, gavere exemplaren nemen geen water op, de haren die al wel schade hebben kunnen het voordeel van de twijfel hebben. Door het opbrengen van een shampoo verdwijnt vuil en vet van de haren. De haar zuigt door langdurig in weken (miniaal 30 minuten) vol met water en shampoo, wordt zwaar en zal in veel gevallen al loslaten tijdens het uitspoelen. Het uitschudden doet de twijfelgevallen loslaten. Dit uitschudden kunnen we extra ondersteunen door het inzetten van een zogenaamde waterblazer; door middel van een stevige, niet warme luchtstroom blazen we alle ‘niet gave’ uit de vacht, waardoor we zowel de hond als de vacht niet belasten en tevens de hond drogen. Het droogwrijven met handdoeken, doorkammen of föhnen onder begeleiding van borstelen en hitte doet ook het gave deel van de wol loslaten en dat is ongewenst. Na het droogblazen moet er niet nageborsteld worden, omdat hiermee de vachtsamenstelling wordt verstoord.
Na een week dient de procedure herhaalt te worden. Op deze wijze wordt de natuurlijke verharing beperkt tot één wolruiperiode per jaar, de echte kortharen uitgezonderd. Door na een week dezelfde wasbeurt te doen, komen de wolharen mee die iets jonger waren dan die van vorige week. Dieren met vachten in, door te vaak borstelen , uitgelokte permanente rui komen na een week terug en de allerergste gevallen nog eens met een maximum van zes beurten. De reguliere waskuur, toegepast op liefst het hoogtepunt van de rui, omvat twee afspraken.
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Wilde net hetzelfde zeggen. Ik werk met de waskuur en mijn klanten zijn altijd erg tevreden. Tussendoor NIET borstelen (hoogstens de wat klitgevoellige plekjes, zoals achter de oren).lets have fun schreef:Klinkt alsof jouw hond beland is in een permanente rui. Zoek eens een trimsalon die niet ontwold met coat king, kam, furminator maar met de waskuur.Manu schreef:Krijg ik korting als ik hem elke zaterdag kom brengen?
Deze foto is van een Husky die ik op deze manier heb behandeld.
[/URL]The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
-
Lemuria
Nee sorry, hier valt het reuze mee met het verharen van Izzy
Van m'n katten komt meer haar af, maar ik loop gewoon met dichtgeknepen ogen door m'n huis. Heb er dus geen centje last van 
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Nou, bij mij kan het in ieder geval niet van het teveel borstelen komen. Borstel eens in de zoveel jaar.
Mijn man aait ze vast te vaak. Haha.
Ze worden in november 11 en 12 jaar en als ik ze vier keer geborsteld heb in die tijd is het veel.
Mijn man aait ze vast te vaak. Haha.
Ze worden in november 11 en 12 jaar en als ik ze vier keer geborsteld heb in die tijd is het veel.
Laatst gewijzigd door gonnie op 11 jul 2015 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Manu
Oh jeetje, ik had geen idee. Normaal wordt hij inderdaad ontwold met een kam. Ze zijn uren bezig, ik ben veel geld kwijt en ik en Manu hebben er maar weinig voor terug.
Die waskuur ga ik eens laten doen, dankjewel!
Die waskuur ga ik eens laten doen, dankjewel!
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Diem (castraat poolhond
) is in mei naar een andere trimmer geweest. Geen idee wat er precies anders met hem gebeurd is
Maar bij het ophalen rook hij zalig en kon hij zo een andrelon reclame in: 'je haar danst!'
Inmiddels is z'n vacht helaas weer dikker aan het worden maar zodra de financien het toelaten mag hij zich weer melden bij de trimster
Ik heb dit jaar dus minder last dan ooit van haren in huis! Hij heeft ook weinig last van de warmte dit jaar. Ik zou dus zeker op zoek gaan maar een fijne trimmer
Ik had eerst trouwens een branche aangesloten trimmer en nu niet. Daar ligt het dus niet altijd aan
Inmiddels is z'n vacht helaas weer dikker aan het worden maar zodra de financien het toelaten mag hij zich weer melden bij de trimster
Ik heb dit jaar dus minder last dan ooit van haren in huis! Hij heeft ook weinig last van de warmte dit jaar. Ik zou dus zeker op zoek gaan maar een fijne trimmer
Ik had eerst trouwens een branche aangesloten trimmer en nu niet. Daar ligt het dus niet altijd aan
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 1
Dat is een hele interessante tekst! Sinds het begin van het jaar vraag ik me af waarom River relatief weinig verhaart en daar zou het wel eens door kunnen komen. Ik heb sinds vorig jaar een waterblazer omdat Riv's huid ging smetten doordat vooral d'r achterhand niet snel genoeg droogde na het zwemmen - en ook mn laminaat vond het minder fijn als ze zo nat bleeflets have fun schreef: Klinkt alsof jouw hond beland is in een permanente rui. Zoek eens een trimsalon die niet ontwold met coat king, kam, furminator maar met de waskuur.
Even droogblazen na het zwemmen/regen/modderbaden, en ze is weer prachtig. De vacht ziet er ook erg goed uit.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
zeker!Manu schreef:Krijg ik korting als ik hem elke zaterdag kom brengen?
Om sommige vachten te stabiliseren spreek ik een vast bedrag voor 12 weken af. In die 12 weken bepaal ik wanneer de hond komt. Ik bouw het dan rustig op en aan het eind van die 12 weken kunnen ze wel 6 weken wegblijven. Het 6 weken ritme hou ik vast en ook daarvoor een aangepaste prijs. Wanneer de frequentie goed is dan heeft niemand (baas, hond, trimmer) er meer veel last/omkijken naar. win-win-win situatie.
Maarre...... op zaterdag ben ik vrij, ik werk de hele week namelijk.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik moet elke dag stofzuigen vanwege zand en een enkel plukje van Pasha, maar als het alleen om de haren te doen was, was 1x per week ruimschoots voldoende.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Gatsie, zitten we lekker te bbq heb ik een pluk zwart haar in mijn knoflooksaus, bah bah bah.

- Woest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Västgötaspets
Nergens last van hier. Althans niet van hondenharen. Wel van zand en rondslingerende kledingstukken. Iets met kleine kinderen en een badje in de tuin.....
- dagmar88
- Zeer actief
Flink wat druk, shampoo, crèmespoeling en droog geblazen.
Hij vindt me een hele nare baas
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hier gelukkig ook geen haren op mijn kleding etc. Wel op de grond, in van die grote vlokken onder de bank enzo. Maar dat is zo opgeruimd, en ik vind ze niet in mijn soep 
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee niet meer... zodra ze gezwommen hadden was t klaar gelukkig. Maar ik kam ook maar erg weinig dan moeten er echt plukken uitvallen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Mowgli verhaart erger dan andere jaren samen met een van de katten die ook behoorlijk veel haar verliest, er ligt regelmatig een mohairtapijtje op de vloer van honden en katten haar. Ik ga een paar keer per dag met een swifferachtige zwabber over de vloer en stofzuig wat vaker, helaas kom ik toch nog regelmatig haren tegen.
Ik denk niet dat mijn kat blij word als ik hem was en dan met de furminator kam, maar het zijn wel vooral de witte kattenharen die hardnekkig aan kleding blijven hangen.
Ik denk niet dat mijn kat blij word als ik hem was en dan met de furminator kam, maar het zijn wel vooral de witte kattenharen die hardnekkig aan kleding blijven hangen.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Niet kammen met een Furminator!!! Natuurlijk haal je er fantastisch veel haar uit en ik snap dat dit je een goed gevoel geeft als baasje van een vreselijk verharend dier, maar je creëert er een probleem mee. Je haalt ook haren uit de vacht die nog lang niet aan uitvallen toe zijn, het lichaam maakt als een bezetene nieuwe haren aan, maar daarvan is de kwaliteit minder goed. Resultaat: die slechte kwaliteit haren vallen sneller weer uit, baasje gaat weer met de Furminator aan de gang en het proces herhaalt zich. Het eindresultaat is een permanente wolrui.Antonetta schreef:Mowgli verhaart erger dan andere jaren samen met een van de katten die ook behoorlijk veel haar verliest, er ligt regelmatig een mohairtapijtje op de vloer van honden en katten haar. Ik ga een paar keer per dag met een swifferachtige zwabber over de vloer en stofzuig wat vaker, helaas kom ik toch nog regelmatig haren tegen.
Echt zo min mogelijk borstelen is het beste voor een vacht.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Haha jij ook al?dagmar88 schreef:Ik heb met dit topic als inspiratie Niko op het balkon bewerkt, met de nieuwe sproeikop.
Hij vindt me een hele nare baas
Vandaag mocht Puchu ook onder de tuinslang, dramaaaaaaaa
springt erover en bij echte bloedhitte wil hij dan nog net zijn pootjes in het water zetten, maar that's it.
Dus een zware marteling voor het kind die tuinslang. Zwaar depressief onderging hij alles, bedenkend dat hij
toch het slechtste baasje ter wereld heeft.
Daarna pakte ik de föhn (standje 'koud' uiteraard) om die losse haren nog eens flink weg te blazen, maar
o jee... wat is dat voor blazend ding vrouwtje? *helpppp wegwezen!!*.
Na wat geslijm en een tiental koekjes later besloot hij enige minuten de storm van de föhn te ondergaan en
toen vond hij het echt mooi geweest.
Ik ben benieuwd de komende week of ik verschil ga merken in huis.
In ieder geval ruikt hij lekker naar bloemetjes, al heeft hij daar ook weer een hele andere mening over en
vrees ik het ergste voor het 'polder rollen' morgen
-
sjm
- Zeer actief
Werkt dat goed? Waar koop je die?lor1_1984 schreef:overigens wel geregeld haar op mijn kleding, maar daar heb ik een paar mooie afspoelbare kleefrollers voor.![]()
zo 1 voor veel haar of meubels etc:
en zo 1 voor onderweg of net dat laatste beetje:
- dagmar88
- Zeer actief
Caro. schreef:Haha jij ook al?dagmar88 schreef:Ik heb met dit topic als inspiratie Niko op het balkon bewerkt, met de nieuwe sproeikop.
Hij vindt me een hele nare baas![]()
Vandaag mocht Puchu ook onder de tuinslang, dramaaaaaaaaHij haat water, loopt om plassen heen of
springt erover en bij echte bloedhitte wil hij dan nog net zijn pootjes in het water zetten, maar that's it.
Dus een zware marteling voor het kind die tuinslang. Zwaar depressief onderging hij alles, bedenkend dat hij
toch het slechtste baasje ter wereld heeft.
Daarna pakte ik de föhn (standje 'koud' uiteraard) om die losse haren nog eens flink weg te blazen, maar
o jee... wat is dat voor blazend ding vrouwtje? *helpppp wegwezen!!*.
Na wat geslijm en een tiental koekjes later besloot hij enige minuten de storm van de föhn te ondergaan en
toen vond hij het echt mooi geweest.
Ik ben benieuwd de komende week of ik verschil ga merken in huis.
In ieder geval ruikt hij lekker naar bloemetjes, al heeft hij daar ook weer een hele andere mening over en
vrees ik het ergste voor het 'polder rollen' morgen![]()
Je kon z'n deken 4 x achter elkaar wassen en nog zit de hele machine vol haar.
Heb hem droog geblazen met de compressor, werkt perfect. Hij werd er helemaal fluffy van en er kwam nog een bak ondervacht mee.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik heb de grote versie ook, werkt prima! Vind wel dat hij snel niet meer plakt, dus je bent meer aan het afwassen dan aan het rollen. Maar zolang je alleen even snel je kleren wilt afdoen gaat dat primasjm schreef:Werkt dat goed? Waar koop je die?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
@ lor werken ze beter dan die andere kleef rollen waar je steeds zo'n laagje af haalt?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
nomo
- Zeer actief
Foto's zeggen meer dan woorden...

En de kat verhaart ook vreselijk! Hier ook nog niet van het haar af dus.
En de kat verhaart ook vreselijk! Hier ook nog niet van het haar af dus.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
He, he, na een goede douchebeurt wordt het beter, hier en daar nog een plukje.

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik moet het maar afkloppen maar hier nauwelijks haar in huis, gelukkig!
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom heeft al een hele hoop ondervacht geloosd en ze is nu wel heerlijk snel droog na het zwemmen. Das dan weer een voordeel!
- Thomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Ik merk inderdaad dat uitblazen heel goed werkt.
Je wordt er alleen zo licht in je hoofd van

Je wordt er alleen zo licht in je hoofd van

-
sjm
- Zeer actief
Nou, ik heb ze ook gewassen door dit topic. Had ik nooooooooit moeten doen!!
Er komt gewoon serieus een volledige ijsbeer van zon veredelde cavia.
Er komt gewoon serieus een volledige ijsbeer van zon veredelde cavia.