Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honing

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Re: Honing

Ongelezen bericht door nyckle »

rose schreef:
rose schreef:
nyckle schreef:Niet duidelijk? Geef en hond niet iets wat niet in hun systeem past.
Welk hondenvoer gebruik jij Nyckle?

Ik haal mijn vraag even op, ben reuze benieuwd namelijk :wink:
Geen honing voor mijn honden.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

nyckle schreef:
rose schreef:
rose schreef:
nyckle schreef:Niet duidelijk? Geef en hond niet iets wat niet in hun systeem past.
Welk hondenvoer gebruik jij Nyckle?

Ik haal mijn vraag even op, ben reuze benieuwd namelijk :wink:
Geen honing voor mijn honden.
Oh ik denk brokken :cheer:
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Pepie schreef: Oh ik denk brokken :cheer:

Dat denk ik ook Pepie, anders had ik vast een natuurlijker antwoord gehad :LOL:
Gelukkig passen brokken uitstekend in een hondensysteem, die liggen ook onder elke boom begraven :LOL:

Bovenstaande is alleen bedoeld voor Nyckle, verders maakt het mij geen zak uit wat iemand voert :wink:
Mata Hari
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog

Ongelezen bericht door Mata Hari »

Ik heb altijd in huis: een potje Manukahoning en een potje van biologische Spaanse-thijm honing.
Voor de wonden heb ik Dermielspray.
Met vr. gr.! Mile
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

rose schreef:
Pepie schreef: Oh ik denk brokken :cheer:

Dat denk ik ook Pepie, anders had ik vast een natuurlijker antwoord gehad :LOL:
Gelukkig passen brokken uitstekend in een hondensysteem, die liggen ook onder elke boom begraven :LOL:

Bovenstaande is alleen bedoeld voor Nyckle, verders maakt het mij geen zak uit wat iemand voert :wink:
Ben benieuwd hoor.
Kort door de bocht zou je denken slachtafval van wild.
Maar daar zit weer pesticide en nog restanten van die oude loodhagel in, waar een hond normaal gesproken ook niet bij kan.
nyckle
Zeer actief

Bon:imkerij de biesbos.

wat is koninginnengelei.

http://www.imkerijdebiesbosch.nl/30149840
nyckle
Zeer actief

Ik denk, dat het hier ongeveer mis ging.
Goldendelicious schreef:
nyckle schreef:Advies: als iemand geen verstand heeft van bijen, reageer dan niet!
Een advies voor jou.......als jij als imker een communicatiestoornis hebt, reageer dan niet naar je mede forumgebruikers. Gelukkig zijn er imkers die dat niveau wel weten te bereiken en normaal met mensen kunnen omgaan.

Ten eerste 'beweer' ik niets, maar geef enkel reactie op jouw vragen. Ten tweede vind ik jouw terugkoppel gehalte buiten alle proporties van fatsoen en ben je voor mij niets meer of minder een botte boer uit Jubbega. Ten derde wordt een natuurproduct als honing, ongeacht of dat Manuka of een inheemse honingsoort is, al sinds jaar en dag aan o.a. honden gegeven en zijn daar zeer zeker op diverse vlakken aanwijzingen voor dat honing ook voor honden gezond is.
http://drjeandoddspethealthresource.tum ... vdJHvl5Ojs
Jouw argument bewerkte melk aan honden voeren, is te zot voor woorden ter vergelijk.
Verder hoef ik met jou geen discussie over Manuka honing of wat dan ook. Ik heb mijn redenen om dat als medicinale honing in te zetten en zie er profijt van. Daarnaast beweer ik totaal niet dat inheemse honing geen waarde heeft. Verder zou ik jouw beweringen en insinuaties gestaafd willen zien met duidelijke 'bewijzen' dat Manuka Health (in dit geval) er een commercieel potje van maakt en op een oneerlijke manier en ten koste van de bijenstand bedrijf houdt. Manuka Health zegt er namelijk zeer bijenvriendelijke productiemethodes op na te houden.
Er zal geen imker zijn, die roofbouw pleegt op z'n volken. Een imker moet goed voor de volken zorgen, anders gaat het volk ten onder.
Koninginnen gelei oogst de imker bij de zwermverhindering. De oude koningin, gaat in een andere kast. Het moerloze volk, gaat redcellen zetten op 2 a 3 dagen oude larven van werkster broed. Deze larfjes krijgen koninginnengelei. Op de 13 e dag, gaat de imker de "doppen breken" Dat wil zeggen hij breekt de redcellen weg, die nog geslopen zijn, en knijpt de jonge koninginnen die nog in de cel zitten dood. De gelei kan hij meenemen, en verkopen. De koninginnen vechten het 's nachts uit totdat er een overblijft.

Dat is een van de vele manieren van zwermverhindering. Doodnormaal bij iedere imker. Daarom, wat is zeer bij vriendelijk? De imker moet er wel centjes mee verdienen, en dat zullen ze bij Manuka Health echt wel doen.

Bijen hun gang laten gaan heeft geen zin. Ze zullen niet overleven in een drachtloze periode. Dierenmishandeling.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Pepie schreef:
Goldendelicious schreef:Nee, dank je. Alle objectiviteit verloren bij deze TS. :W:
:O:
Ik heb een potje gekocht bij de tuinen :cheer:
Niet bij het biologische handeltje van Goldendelicious? Die verkoopt namelijk de allergoeiste echte manuka-honing. Zowat honderd euris per kilo maar dan kijg je het zwetsverhaal er gratis bij ;)
Pepie
Zeer actief

Ik heb vijf euro betaald voor een pot koudgeslingerde honing :cheer:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

CKS schreef:
Pepie schreef:
Goldendelicious schreef:Nee, dank je. Alle objectiviteit verloren bij deze TS. :W:
:O:
Ik heb een potje gekocht bij de tuinen :cheer:
Niet bij het biologische handeltje van Goldendelicious? Die verkoopt namelijk de allergoeiste echte manuka-honing. Zowat honderd euris per kilo maar dan kijg je het zwetsverhaal er gratis bij ;)
Laat ik duidelijk zijn, dit zijn niet mijn woorden, noch beweringen.
Honing heeft zijn waarde, maar het is me wel opgevallen, dat bepaalde producten van bijen wel een heel rare manier van leven zijn gaan leiden. Dat neem ik Golden delicious niet kwalijk. Ook op andere sites wordt beweerd, dat Royal jelly een vegetarisch product is.

Als de jonge koningin sterft bij de winning van Royal Jelly, hoe vegetarisch is het dan nog? Wat denkt de wat oudere vageterriër er van, als ze er achter komt, dat er vele koninginnen gestorven zijn om haar gezichtje uit de rimpels te helpen?

Het enige bezwaar heb ik, dat ze mij een boer uit Jubbega noemt en vergeet te schrijven bijenboer. Ik noem haar dan maar een stadse handelsvrouw, die niet weet waar en hoe haar producten worden gemaakt. Verder heb ik er geen centje pijn van, dat andere mensen gouden heerlijkheid eerder geloven dan mij.
nyckle
Zeer actief

Pepie schreef:Ik heb vijf euro betaald voor een pot koudgeslingerde honing :cheer:
Dat is een normale prijs van honing van de Nederlandse Imker. :E:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

nyckle schreef:
Pepie schreef:Ik heb vijf euro betaald voor een pot koudgeslingerde honing :cheer:
Dat is een normale prijs van honing van de Nederlandse Imker. :E:
Natuurlijk, ook hier een normale prijs. Mag je nog kiezen uit allerlei verschillende soorten honing, van de droge, zeer licht gekleurde honing uit de woestijnen in het noorden (mezquite), tot de donkergekleurde (bijna zwarte) jungle-honing uit de Yucatan, en alles wat er tussen ligt.

Mocht je precies hetzelfde potje 5 keer zo duur willen verkopen dan zul je er een onzinnig verhaal om heen moeten hangen over hoe speciaal en geneeskrachtig die specifieke honing wel niet is. En daar schijn je goed van te kunnen eten, als gediplomeerd voedingsdeskundige ;) Mensen smeken erom bedrogen te worden, lijkt het wel eens.

Overigens wanneer ik écht bijzondere honing wil, dan ga ik op zoek naar Melipona of Trigona-honing. Dan heb je dus echt iets speciaals: een zeer vloeibare, zurige honing die niet kristalliseert. Die wordt niet koud of warm geslingerd maar met een injectienaald uit de bolletjes gezogen (want deze bijtjes slaan de honing op in bolletjes niet in graten). Je kunt ze niet bijvoeden dus de oogst blijft beperkt tot 100 gram tot maximaal een kilo per volkje per jaar. En je moest eens weten wat dáár wel niet voor een geneeskrachtige werking aan toegeschreven wordt :LOL: Mocht ik ooit in een tropisch deel van het land gaan wonen dan ga ik zeker proberen wat volkjes te cultiveren (en dat is helaas érg lastig) want ik vind ze geweldig. Gewone bijen blijf ik uit de buurt. Die (geafrikaniseerde) krengen zijn me te agressief.
Wist je trouwens dat hommels ook honing maken? Erg weinig, maar ook bijzonder van smaak: nog vloeibaarder en nog wat zuurder dan de melipona of trigona honing. Maar die honing is dus niet te oogsten, alleen leuk om even te proeven als je in de bushbush een volkje tegenkomt. Zij slaan ze ook op in bolletjes trouwens.
Pepie
Zeer actief

Ik ben gewoon bij de tuinen geweest,en daar om de goedkoopste koudgeslingerde honing gevraagd :cheer: Er stonden ook potjes van 25 euro maar daar begin ik niet aan.
:F:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Pepie schreef:Ik ben gewoon bij de tuinen geweest,en daar om de goedkoopste koudgeslingerde honing gevraagd :cheer: Er stonden ook potjes van 25 euro maar daar begin ik niet aan.
:F:
Prima! Altijd beter dan uit de supermarkt.

Probeer eens een imker te vinden.
Vaak komt ook de goedkope honing zoals bij de tuinen bij een honingzemerij (fabriek) vandaan. Hier wordt goedkope honing vermengt met andere honing.
Manuka doet dit waarschijnlijk ook.

Bij de Nederlandse honing, ben je er zeker van, dat het altijd koud geslingerde honing is. De imker is een enthousiaste hobbyist, die kleinschalig honing wint van zijn bijen.

Als voorbeeld geef ik een form van reclame, die de gebruiker van manuka honing veel vrijheid geeft om er een sprookje van te maken, als hij/zij geen of weinig verstand heeft van de behandeling van een bijenvolk.

bron:http://www.manukahoning.nl/manuka-health.html
Biologisch?

Nieuw Zeeland maakt geen gebruik van antibiotica voor ziektebestrijding in de bijenteelt. De bijenkorf wordt vervaardigd uit natuurlijke producten waarbij vertouwd wordt op het gebruik van natuurlijke behandeling in plaats van chemische conserverings- en bestrijdingsmiddelen. De bijvenkorven worden gehouden op het platteland, meestal vele kilometers verwijderd van enige menselijke activiteit.

Net als honing in Nederland. Geen chemische middelen en antibiotica. De bijen zouden ook direct doodgaan.
Honing heeft geen concernveringsmiddel nodig. Dat heeft de bij al in de honing gedaan

Anders dan controles op de varroa-mijt, volgen de Nieuw Zeelandse imkers de principes van de biologische productie voor honing.

Wat ik al vermoede, komt de faroamijt ook in New Zealand voor. Er is controle op staat hier. Als een kast besmet is, moet de mijt bestreden worden, anders gaat je folk eraan!
Ik weet niks over de dracht af in New Zealand af, maar er zal een pauze zijn tussen de verschillende soorten planten daar. In deze drachtperiode wordt waarschijnlijk de volkeren behandeld met een biologisch middel. De controlle in de fabriek zal dan ook hoofdzakelijk bestaan uit het zoeken naar resten van de behandelstoffen in de honing en de was.

Manuka Health werking is gecertificeerd biologisch voor de verwerking van biologische honing. Dit is hetzelfde systeem dat wij zowel gebruiken voor biologische- als conventionele honing.

Hier staat, wat ik al een hele tijd zit te beweren. Alleen roept het bij mij weer vragen op. Biologische en confessionele honing wordt hier in een adem genoemd, terwijl er een verschil is in behandeling van zwermen en volkerenteelt.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Floortje schreef:Biologische honing is duur. Dus het loont om een hobby-imker in de buurt te zoeken, goedkoper en even goed als biologische honing.
Dat zei ik een paar pagina's geleden al.
nyckle
Zeer actief

Wat volken betreft zit er ook weinig verschil tussen de eerste drie groepen imkers.

Er zijn beroepsmatige imkers, amateur imkers, biologische imkers en dan heb je de bijenhouders. Deze laatsten denken, dat ze een folk z'n gang kunnen laten gaan. Geloof me, dat is kommer en kwel. Heel weinig volken overleven deze in mijn ogen mishandeling van bijenvolken.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”