Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is dát?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Wat is dát?

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:Oh geloof me dat t regelmatig negatief gebruikt wordt. Door grote landelijke omroepen en kranten. Als er een bijtincident staat met een herder gegarandeerd staat hij erbij en ja iedereen weet dat t niet mag maar dat maakt hen niks uit.
Ze weten ook dat de gemiddelde nl geen rechtzaak aan gaat spannen vanwege de kosten. En dan moet je dreigen dat helpt inderdaad vaak met veel doordrammen.
Enne stamboomfraude wordt ik dus ook niet graag mee verbonden en dat is t dus wel als je reu als vaderhond op een fci stamboom staat zonder die teef ooit gedekt tw hebben. Dus wat is daar leuk aan?
Maar op een forum :roll: ... dat vind ik onzin. Dat je er iets van zegt via pb en desnoods via modjes als dat eerste niet helpt alla... dan wordt de foto weggehaald probleem opgelost....om er nu zo de nadruk op te blijven leggen.

Maar bovenstaande eigen ervaringen leiden er toch echt niet toe dat ik geen fotos van google meer gebruik hoor... integendeel.

Ps. Ik las dat jr fotos zet op fb? Weet je dat je daarmee fb ALLE toestemming geeft om ze waarvoor dan ook te mogen gebruiken? Amerikaans recht. Was zaterdag nog bij kassa.

De bewuste foto kwam idd ook van Facebook. Maar goed zal niet meer gebeuren gezien ik geblokt ben ;-) zal er weinig aan missen. Blijf bij mijn opmerking dat ik idd de bouw zo van jongs af aan niet heel gezond vind, maar goed, mijn referentie kader is natuurlijk ook heel anders.... Nl niet vanuit de molossers en (ook op Facebook op de foto destijds gezegd) dat kan een vertekend beeld geven daardoor.
desolcasa
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Fila Brasileiro, Mechelse Herder.

Ongelezen bericht door desolcasa »

Muk schreef:De Fila is nog niet zo lang erkend, je kunt nu nog weinig zeggen daarvan. Maar de ontwikkelingen bij ELK ander ras laten zien dat fokken op extremen ALTIJD gepaard gaat met een mindere gezondheid daardoor. Dat is een feit, en daarop baseer ik mijn stelling die zeker geen onzin is. Dat jij het onzin vind mag, ik denk er anders over.

Nogmaals, het oordeel van een keurmeester zegt mij niks. Ik weet wat er gesjoemeld, geslijmd en gemanipuleerd word zodat zo'n oordeel en titel mij weinig meer zegt. En dat begint al met het niet inschrijven voor een show vanwege de keurmeester die niet van jouw type hond houdt. Ik zeg niet dat jij dit allemaal doet, maar dit maakt dat ik er weinig waarde aan hecht.

En verder verschillen onze meningen duidelijk. Dat mag en daar zal jouw betoog niets aan veranderen. Een hond met zwakke polsen blijf ik een hond met zwakke polsen vinden en een hond met een flinke overbouwing blijf ik een hond met een flinke overbouwing vinden. Ongeacht wiens dieren het zijn.
Je komt weer met jou mening dat de overbouw bij de fila extreem is, een mening die je mag hebben maar ik geef je wederom aan, de rasstandaard is zo opgesteld.

Als je het over 60 jaar hebt dan spreek je al heel snel over heel veel generaties fila's die de overbouw hebben. In al die generaties is dit nooit een gezondheidsprobleem geweest. Nu roep je dat 60 jaar te weinig is ? immers 60 jaar is voor jou schijnbaar te weinig om iets over de gezondheid te zeggen.

De feiten zijn anders doe je mixbreed, fok je extreem zwaar dan heb je binnen 3-4 generaties zeg 10 jaar al problemen.
Wederom kijk naar sommige rassen hoe deze zich de afgelopen 10-30 jaar veranderd hebben in de negatieve zin met problemen.
Ik heb het over 60 jaar en jou argument is dat dat niet genoeg is.
De feiten zijn voor jou helaas anders, 60 jaar zegt genoeg over het feit dat overbouw bij de fila geen problemen geeft !
20-30 jaar andere rassen en verandering laat zien dat er in die tijd grote problemen zijn.
conclusie 60 jaar is dus ruim voldoende om een uitspraak over gezondheid te kunnen doen. Dat jij dit niet wil zien is jou mening maar tot nu toe heb je geen enkel feit kunnen aantonen dat de fila met overbouw ongezond is en lichamelijke problemen heeft.

Het enige waarmee jij komt is dat jij het niets vindt. Herhaling een mening die je mag hebben maar begin niet over dat dit een gezondheidsprobleem is zoals het nu is.

Feit is dat overbouw bij de fila hoort, geen medisch probleem is.
De overbouw zoals deze nu is, is gewenst.
Een nog grotere overbouw is niet gewenst en voor fokker nooit een doel.
Voor malafide fokkers kan een zwaardere hogere fila een doel zijn. Dit gebeurt via andere rassen waardoor de overbouw zelfs minder wordt.
Feiten wederom bij het fokken van zwaardere fila's neemt de overbouw juist af.

Dat een zwaarder gewicht problemen geeft is niet alleen bij honden zo, het is bij alle dieren en ook mensen zo.

De fila is gelukkig geen populair ras en zijn naar verhouding heel weinig fokkers. De fila heeft een apart karakter dat niet bij iedereen past c.q waar niet iedereen mee kan omgaan. Dit maakt het een ras dat je om die reden ook niet vaak ziet.
Daar waar enkele andere populaire rassen de laatste 30 jaar wel problemen hebben is dat voor de fila gelukkig bijna (mixbreed fok daargelaten) niet het geval.

Misschien dat je het met me eens bent dat gezondheidsproblemen met de fok vaak hand in hand gaan met de populariteit van een ras. Bij weinig populaire honden zie je maar heel weinig extremen en ook weinig gezondheidsproblemen. De fila is geen populaire hond en zal dat ook niet snel worden gezien zijn beschermde karakter waarom hij vooral gefokt wordt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

crutz schreef: De bewuste foto kwam idd ook van Facebook. Maar goed zal niet meer gebeuren gezien ik geblokt ben ;-) zal er weinig aan missen. Blijf bij mijn opmerking dat ik idd de bouw zo van jongs af aan niet heel gezond vind, maar goed, mijn referentie kader is natuurlijk ook heel anders.... Nl niet vanuit de molossers en (ook op Facebook op de foto destijds gezegd) dat kan een vertekend beeld geven daardoor.

:ok: Ik denk dat jij wel weet wat goed bewegen is en dat is wat mij betreft universeel.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:
crutz schreef: De bewuste foto kwam idd ook van Facebook. Maar goed zal niet meer gebeuren gezien ik geblokt ben ;-) zal er weinig aan missen. Blijf bij mijn opmerking dat ik idd de bouw zo van jongs af aan niet heel gezond vind, maar goed, mijn referentie kader is natuurlijk ook heel anders.... Nl niet vanuit de molossers en (ook op Facebook op de foto destijds gezegd) dat kan een vertekend beeld geven daardoor.

:ok: Ik denk dat jij wel weet wat goed bewegen is en dat is wat mij betreft universeel.
Idd dat lijkt me ook... een dh beweegt ook anders dan een mh maar ook daar kun je uitstekend zien wat goed is en minder...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
desolcasa
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Fila Brasileiro, Mechelse Herder.

Ongelezen bericht door desolcasa »

Inge O schreef: bij die rasstandaard mogen we toch net zo goed bedenkingen hebben?
Je mag zoveel bedenkingen hebben als je wil, feit blijft dat bij de fila de overbouw 60 jaar aanwezig is en geen gezondheidsprobleem geeft.
overigens heb ik bij de 'betere' fila ook mijn bedenkingen in hoeverre je van echt overbouwd kan spreken en niet vooral van een 'verkeerde' stand want op de foto van je mooie oude teef waar ze als veteraan bij het bordje 1 staat heeft ze een doodnormale rug :
De foto waar jij het over hebt is als je goed kijkt niet 90 graden van de zijkant genomen maar onder een hoek. Bij deze foto krijg je geen goed beeld van de oplopende ruglijn en lijkt het recht.
Kijk je naar de foto onder de foto waar jij het over hebt dan zie je wederom de schuin oplopende ruglijn, ook bij deze correcte teef.

Zie ook foto van deze teef: http://www.desolcasa.com/fila-brasileir ... -casa.html
ook schuin oplopende rug. Bij haar baas doet ze graag ontsnappen over schuttingen van 190 cm ondanks de volgens jou extreme overbouw.

http://www.desolcasa.com/fila-brasileir ... -casa.html
idem ook overbouw en hele bewegelijke teef
haar broer, http://www.desolcasa.com/fila-brasileir ... -casa.html
idem ook overbouw, beweegt met 65 kg heel makkelijk en mooi gangwerk.
Heeft nakomeling die naar paraguay gegaan is en daar als boerderij hond bij het vee zit.

De feiten zijn gewoon dat de overbouw geen gezondheidsprobleem is bij de fila.

Daarnaast overbouw is zoals ik al meermaals aangaf bij de fila geen kenmerk waar men specifiek op fokt. Het is aanwezig, wordt bij de fok niet bewust versterkt of verzwakt. Wij kijken eerder naar een niet te steile achterhand maar met iets meer hoeking dan naar een rug.

Belangrijker voor ons is vooral karakter dat dat in evenwicht is. Een Fila is voor de meeste bezitters vooral een waakhond die er staat als er iets is. Het karakter is echter het complexe aan de fila en ook een reden dat deze niet voor iedereen geschikt is laat staan voor beginners.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

sbientje schreef:
vania schreef:ik ken absoluut niets van de fila
maar ik vraag me nu ineens wel af, waarom deze hond (ras) overbouwd is
Afbeelding
en waarom het bij de DC in de rasstandaard staat ( Meestal is het kruis 1.5 cm hoger dan de schoft)
Afbeelding
wat is de vraag nu?

vind die bovenste trouwens een mooie hond!

vraag staat er hoor :wink:
waarom is de bovenste hond "overbouwd" volgend vele, maar de DC niet of is dan maar de hele populatie DC's overbouwd, was ze zijn allemaal zo
desolcasa schreef:
Afbeelding
VanIa :wink: , deze hond is onze santiago,yacare de el siledin. toonbeeld van de correcte fila.

De fila werd / wordt in Brazilië als werkhond gebruikt. D.w.z vroeger op boerderijen had de honden meerdere taken. Waakhond voor de boerderij, waakhond voor het vee o.a tegen katachtigen.

dit laat een slow motion video zien van santiago met daarop de rastypisch telgang. De telgang kom je bij enkel andere rassen tegen maar is binnen de honden eerder een uitzondering. Als veehond kan de fila in telgang lange afstanden afleggen.
Overbouw zal ook hier een welles nietes discussie zijn.

De fila zit ook ruim in zijn vel en dat heeft o.a te maken met de verdediging tegen katachtigen, de klauwen pakken dan het ruime vel. Vel laten zien dat ruim is, is ook een kenmerk.

De volgende opmerking zal wel weer een discussie geven maar als ik de honden hier zie spelen dan kunnen fila's hele snelle, bijna katachtige bewegingen maken en dan doel ik vooral op snelle 180 graden kunnen draaien. Of de overbouw daarvoor helpt zal wel een welles niets discussie zijn. We hebben hier ook een snelle mechelse herder maar die zie ik zo een 180 graden draai niet maken.
het ging me niet zo zeer om deze fila hoor :wink:
puur en alleen maar waarom de fila als overbouwd (en daarmee ook soms ongezond) word aanzien, terwijl het bij de DC standaard is en daar niet over "gezeurd" word :wink:
waarom is het bij het ene ras normaal en bij het andere absoluut "not done"?
Afbeelding
Ingding
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ingding »

Afbeelding
en waarom het bij de DC in de rasstandaard staat ( Meestal is het kruis 1.5 cm hoger dan de schoft)
Afbeelding
Ik als leek zijnde vind de bovenste hond beter ogen dan de hond waarmee het topic begon, qua rug dan. De rug van die DC vind ik ook niet mooi. Ik vind het onnatuurlijk ogen. Maar dat is mijn mening. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik er nul verstand van heb. :mrgreen:
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Ok, maar hier even een leek als het gaat om Fila's en een zeer kort door de bocht gestelde vraag:

Als de schoft en het kruist uiteindelijke op ongeveer dezelfde hoogte komt, waarom dan die doorgezakt rug? Wat is daar het nut van?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:ik vind deze dc zelfs echt overbouwd, in tegenstelling tot de fila op deze foto. bij de fila liggen schoft en kruis immers op dezelfde hoogte, bij de dc ligt het kruis aanmerkelijk hoger.
De fila is niet overbouwd inderdaad, al loopt de ruglijn wel op, maar de rug heeft een dip.
Dat is de bedoeling voor zover ik weet, maar ik vind deze fila een keurige hond, ik heb er zat gezien die vele malen erger zijn.

Die DC's zijn inderdaad allemaal overbouwd, de standaard omschrijft dat anders en de interpretatie lijkt per fokker te verschillen. Maar ja, dat heb je in meer rassen.

Overigens heb ik erg gelachen om je zoontje, desolcasa, twee jaar geleden, hij deed het enig!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Gaia schreef:Ok, maar hier even een leek als het gaat om Fila's en een zeer kort door de bocht gestelde vraag:

Als de schoft en het kruist uiteindelijke op ongeveer dezelfde hoogte komt, waarom dan die doorgezakt rug? Wat is daar het nut van?

Niets, is al eerder een topic over geweest.

http://hondenforum.com/plaza/viewtopic. ... 6&t=206819
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”