Muk schreef:De Fila is nog niet zo lang erkend, je kunt nu nog weinig zeggen daarvan. Maar de ontwikkelingen bij ELK ander ras laten zien dat fokken op extremen ALTIJD gepaard gaat met een mindere gezondheid daardoor. Dat is een feit, en daarop baseer ik mijn stelling die zeker geen onzin is. Dat jij het onzin vind mag, ik denk er anders over.
Nogmaals, het oordeel van een keurmeester zegt mij niks. Ik weet wat er gesjoemeld, geslijmd en gemanipuleerd word zodat zo'n oordeel en titel mij weinig meer zegt. En dat begint al met het niet inschrijven voor een show vanwege de keurmeester die niet van jouw type hond houdt. Ik zeg niet dat jij dit allemaal doet, maar dit maakt dat ik er weinig waarde aan hecht.
En verder verschillen onze meningen duidelijk. Dat mag en daar zal jouw betoog niets aan veranderen. Een hond met zwakke polsen blijf ik een hond met zwakke polsen vinden en een hond met een flinke overbouwing blijf ik een hond met een flinke overbouwing vinden. Ongeacht wiens dieren het zijn.
Je komt weer met jou mening dat de overbouw bij de fila extreem is, een mening die je mag hebben maar ik geef je wederom aan, de rasstandaard is zo opgesteld.
Als je het over 60 jaar hebt dan spreek je al heel snel over heel veel generaties fila's die de overbouw hebben. In al die generaties is dit nooit een gezondheidsprobleem geweest. Nu roep je dat 60 jaar te weinig is ? immers 60 jaar is voor jou schijnbaar te weinig om iets over de gezondheid te zeggen.
De feiten zijn anders doe je mixbreed, fok je extreem zwaar dan heb je binnen 3-4 generaties zeg 10 jaar al problemen.
Wederom kijk naar sommige rassen hoe deze zich de afgelopen 10-30 jaar veranderd hebben in de negatieve zin met problemen.
Ik heb het over 60 jaar en jou argument is dat dat niet genoeg is.
De feiten zijn voor jou helaas anders, 60 jaar zegt genoeg over het feit dat overbouw bij de fila geen problemen geeft !
20-30 jaar andere rassen en verandering laat zien dat er in die tijd grote problemen zijn.
conclusie 60 jaar is dus ruim voldoende om een uitspraak over gezondheid te kunnen doen. Dat jij dit niet wil zien is jou mening maar tot nu toe heb je geen enkel feit kunnen aantonen dat de fila met overbouw ongezond is en lichamelijke problemen heeft.
Het enige waarmee jij komt is dat jij het niets vindt. Herhaling een mening die je mag hebben maar begin niet over dat dit een gezondheidsprobleem is zoals het nu is.
Feit is dat overbouw bij de fila hoort, geen medisch probleem is.
De overbouw zoals deze nu is, is gewenst.
Een nog grotere overbouw is niet gewenst en voor fokker nooit een doel.
Voor malafide fokkers kan een zwaardere hogere fila een doel zijn. Dit gebeurt via andere rassen waardoor de overbouw zelfs minder wordt.
Feiten wederom bij het fokken van zwaardere fila's neemt de overbouw juist af.
Dat een zwaarder gewicht problemen geeft is niet alleen bij honden zo, het is bij alle dieren en ook mensen zo.
De fila is gelukkig geen populair ras en zijn naar verhouding heel weinig fokkers. De fila heeft een apart karakter dat niet bij iedereen past c.q waar niet iedereen mee kan omgaan. Dit maakt het een ras dat je om die reden ook niet vaak ziet.
Daar waar enkele andere populaire rassen de laatste 30 jaar wel problemen hebben is dat voor de fila gelukkig bijna (mixbreed fok daargelaten) niet het geval.
Misschien dat je het met me eens bent dat gezondheidsproblemen met de fok vaak hand in hand gaan met de populariteit van een ras. Bij weinig populaire honden zie je maar heel weinig extremen en ook weinig gezondheidsproblemen. De fila is geen populaire hond en zal dat ook niet snel worden gezien zijn beschermde karakter waarom hij vooral gefokt wordt.