Dat is omdat ten eerste de populatie niet groot is, ten tweede omdat de oorzaken niet 100% erfelijk zijn en bovendien leert de praktijk dat een uitslag bepaald niet bepalend is voor de al dan niet aanwezige klinische problemen.Muk schreef:Ik zat gelijk even te spieken op de website van de nswv bij de geboorteberichten. Daar zag ik ook dat er ook met honden met HD D gefokt wordt. Bij de rassen die ik ken is dat niet toegestaan, waarom bij de Wetters wel? Is dat omdat de populatie zo klein is of omdat de oorzaken van HD niet 100% erfelijk is?
Of dat te maken heeft met een niet heel duidelijk protocol in die uitslag of wellicht een wat afwijkende bouw van het ras waardoor de uitslagen beïnvloed kunnen worden is niet duidelijk.
We houden buitengewoon grondig en uitgebreid bij waar er problemen ontstaan en die zijn dermate zeldzaam (dan hebben we het over misschien 1 op 500 dieren max) dat we om die reden geen noodzaak tot uitsluiting zien.
Voor je beeld: we houden elk jaar een zeer uitgebreide enquête onder de honden die in dat jaar 6 worden en hebben daar een respons van ca 80% op.