Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe de beste pup uit te zoeken
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Re: Hoe de beste pup uit te zoeken
Bij een eventuele volgende pup maakt de fokker de beslissing met 7 weken.. maar diegene weet wel precies wat bij mij past en wat ik wil, dus dat komt wel goed.

-
- Zeer actief
Ik vind wel dat je keuze mogelijkheid moet hebben maar als het goed is ga je naar een fokker waar je vertrouwen in stelt en dan kan je ook duidelijk aangeven wat je verwachtingen zijn.Inge O schreef:ik denk trouwens ook dat die klik doorsnee erg overdreven wordt en dat mensen een soort van 'de verkeerde kant op' denken : ze zijn helemaal dol op hun hond, hadden er als pup een klik mee DUS die klik is de reden voor het feit dat het nu allemaal zo goed loopt?
maar dat weet je toch niet? natuurlijk moet je zeker geen pup nemen waar je echt echt niks mee hebt maar waarom zouden ook andere pups uit dat nest het niet méér dan prima bij je kunnen doen, misschien zelfs nog beter dan 'de klik-pup'? je wacht dus (vaak) tijden op een pup van een bepaalde fokker/combinatie maar daar zou - als puntje bij paaltje komt - dan maar één pup bijzitten die geschikt voor je is? ook wel toevallig toch, voor hetzelfde geld zat er geen enkele bij.
ik heb net zo goed ervaring met het omgekeerde verhaal en ik vind het heel vreemd dat ik daarin de enige zou zijn : toen ik vonkje reserveerde had ik ook een bepaald type voor ogen (qua karakter dan), de fokker wist dat, ik heb ze kunnen volgen via foto's en filmpjes, de fokster vertelde ook over hun karakter en op basis daarvan 'viel' ik voor vonkje.
toen ik daar aankwam bleek ik zelfs nog eerste keuze te hebben voor de teefjes dus alles nog eens goed overdacht maar nee, ik had inderdaad echt een klik met vonkje dus die ging mee.
blijkt naderhand dat net zíj zo ongeveer als enige teefje niét het karakter heeft dat ik voor ogen had en mijn zogenaamde klik was dus eigenlijk helemaal niks waard, puur realistisch en nuchter bekeken.
ik til daar verder ook niet zwaar aan, zo gaan die dingen nou eenmaal maar het overtuigt mij er wel van dat dit vast veel vaker gebeurt maar dat mensen zich dat door hun emoties niet (willen) realiseren.
Alle pupjes zijn schattig in mijn ogen dus van een klik met een pup kan ik ook niet spreken

Ik vind dat wel een onderschatting van je pupkopers, eerlijk gezegd. Natuurlijk kiezen er veel mensen op basis van kleur of kleurpatronen, maar die kun je als fokker ook wat bijsturen.Marjoleine schreef:Bij mij mogen mensen niet kiezen omdat ze te snel kiezen op kleurtjes, patroontje, nestnaam...
Dus mensen mogen een voorkeur aangeven en ik kies en het is altijd zo dat de pup waarmee het klikt uiteindelijk bij de mensen komt die er al op vielen.
Juist doordat ik niet wil dat mensen kiezen gaan ze niet fixeren op een bepaalde pup en dat houdt de reacties en interactie zuiverder.
Als je al heel vroeg kiest of een voorkeur hebt ben je geneigd voor de rest geen oog meer te hebben namelijk.
Mensen zijn bij ons altijd nog helemaal blij geweest met de uiteindelijke keuze trouwens
Zelf kies ik het liefst zelf, in overleg met de fokker. Het gaat om karaktereigenschappen en de fokker kan het beste zien wat bij mijn wensen past. Een soort van samenspraak dus. Fokkers die pups voor mij gaan kiezen, zou ik zelf overslaan. Hoe goed de keuzes van de fokker dan ook uiteindelijk zijn. Als pupkoper betaal je een flink bedrag voor je pup en dan mag je daar ook best wel wat inspraak in hebben.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
En dat is dan ook bij de meeste fokkers hier op het forum zo, heb ik gelezen. Bij mijzelf niet anders. Maar uiteindelijk zijn de pups tot het moment van de overdracht eigendom van de fokker en is deze degene die het veto uit kan spreken als de pupkoper zijn zinnen heeft gezet op een bepaalde pup, en de fokker om wat voor reden dan ook vindt dat de pup niet bij de persoon past.Muk schreef:Als pupkoper betaal je een flink bedrag voor je pup en dan mag je daar ook best wel wat inspraak in hebben.
Ik zou een pup nooit door iemand strot dwingen, ik kijk wel uit. Ik doe mijn best om zo goed mogelijke matches te maken en zal me ten allen tijde verantwoordelijk blijven voelen als het mis zou gaan, dus ik heb er alle belang bij om de pupkoper met een pup naar huis te sturen waar hij of zij dolblij mee is.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ik heb wel 1x bij 4 teven & 3 reserveringen voor actieve huishonden/behendigheid & mss iets van IPO iedereen toch een plek terug gezet in keuze, 1 teef mochten ze nl van mij niet kiezen. Die is nu naar een ervaren africhtster & doet t super...
-
- Zeer actief
Ik vind dat toch een beetje moeilijk juist omdat pups zich ook nog wel eens totaal anders kunnen ontwikkelen dan in eerste instantie gedacht.LongFields schreef:En dat is dan ook bij de meeste fokkers hier op het forum zo, heb ik gelezen. Bij mijzelf niet anders. Maar uiteindelijk zijn de pups tot het moment van de overdracht eigendom van de fokker en is deze degene die het veto uit kan spreken als de pupkoper zijn zinnen heeft gezet op een bepaalde pup, en de fokker om wat voor reden dan ook vindt dat de pup niet bij de persoon past.Muk schreef:Als pupkoper betaal je een flink bedrag voor je pup en dan mag je daar ook best wel wat inspraak in hebben.
Ik zou een pup nooit door iemand strot dwingen, ik kijk wel uit. Ik doe mijn best om zo goed mogelijke matches te maken en zal me ten allen tijde verantwoordelijk blijven voelen als het mis zou gaan, dus ik heb er alle belang bij om de pupkoper met een pup naar huis te sturen waar hij of zij dolblij mee is.
-
- Zeer actief
Als je voor een goede fokker kiest gaat je verhaal niet op. Dan heb je al kennisgemaakt met de fokker, over een weer mailtjes verstuurd en dan zijn een heleboel zaken al duidelijk.wilma84 schreef:Ik ben altijd 'pupkoper' geweest en nooit pupfokker. Als ik naar een nest ga kijken wil ik binnen de mogelijkheden zelf uitkiezen. Het wordt toch mijn hond?! Fokkers kennen potentiële pupkopers helemaal niet en gaan dus ook maar af op een eerste indruk. Je kunt jezelf net zo mooi of ervaren voordoen als je wilt en daar komt menig fokker echt niet achter. Dus blijft het bij inventariseren wel/geen kinderen, wel/geen ervaring en een summiere beschrijving van wat de toekomstige eigenaar van plan (let wel: van plan!) is te gaan doen met de hond. Ook een klik dus, maar dan vanaf de andere kant. En net zo subjectief.
Tenslotte moeten al die puppen toch heus weg naar belangstellenden en ik denk zomaar dat het in 90% van de gevallen gewoon helemaal niet zoveel uitmaakt...
Ik denk dat het voor goede fokkers wel degelijk uitmaakt waar hun honden naar toe gaan maar die betrokkenheid is dan vooraf ook al duidelijk geworden

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Die discussie wil ik nog wel eens aangaan.Loek schreef:Ik vind dat toch een beetje moeilijk juist omdat pups zich ook nog wel eens totaal anders kunnen ontwikkelen dan in eerste instantie gedacht.LongFields schreef:En dat is dan ook bij de meeste fokkers hier op het forum zo, heb ik gelezen. Bij mijzelf niet anders. Maar uiteindelijk zijn de pups tot het moment van de overdracht eigendom van de fokker en is deze degene die het veto uit kan spreken als de pupkoper zijn zinnen heeft gezet op een bepaalde pup, en de fokker om wat voor reden dan ook vindt dat de pup niet bij de persoon past.Muk schreef:Als pupkoper betaal je een flink bedrag voor je pup en dan mag je daar ook best wel wat inspraak in hebben.
Ooit m'n nestkeuze reu verkocht aan een ervaren persoon. Maar bij hun scheiding bleef de hond bij zijn ex.
Dat was haar kennismaking met de sport.
Hondje in korte tijd heel netjes afgericht. Rond haar keuring kreeg ik pas weer contact (was niet op de hoogte waar de hond gebleven was & kwam weer boven water bij uitslagen

Na weer contact & zien van trainingen had ik wel 1 opmerking (eigenlijk van pup af al gezegd), dat ze als hij mentaal volwassen werd er met haar huidige manier van oefenen grote problemen zouden gaan ontstaan......
Inmiddels is hij 3,5,& ik had liever geen gelijk gehad over hoe ik dacht dat hij zich zou gaan ontwikkelen

-
- Zeer actief
Daarom schreef ik ook dat pups zich anders kunnen ontwikkelen, het is niet gezegd dat dit voor iedere pup opgaatcrutz schreef:Die discussie wil ik nog wel eens aangaan.Loek schreef:Ik vind dat toch een beetje moeilijk juist omdat pups zich ook nog wel eens totaal anders kunnen ontwikkelen dan in eerste instantie gedacht.LongFields schreef:En dat is dan ook bij de meeste fokkers hier op het forum zo, heb ik gelezen. Bij mijzelf niet anders. Maar uiteindelijk zijn de pups tot het moment van de overdracht eigendom van de fokker en is deze degene die het veto uit kan spreken als de pupkoper zijn zinnen heeft gezet op een bepaalde pup, en de fokker om wat voor reden dan ook vindt dat de pup niet bij de persoon past.Muk schreef:Als pupkoper betaal je een flink bedrag voor je pup en dan mag je daar ook best wel wat inspraak in hebben.
Ooit m'n nestkeuze reu verkocht aan een ervaren persoon. Maar bij hun scheiding bleef de hond bij zijn ex.
Dat was haar kennismaking met de sport.
Hondje in korte tijd heel netjes afgericht. Rond haar keuring kreeg ik pas weer contact (was niet op de hoogte waar de hond gebleven was & kwam weer boven water bij uitslagen)
Na weer contact & zien van trainingen had ik wel 1 opmerking (eigenlijk van pup af al gezegd), dat ze als hij mentaal volwassen werd er met haar huidige manier van oefenen grote problemen zouden gaan ontstaan......
Inmiddels is hij 3,5,& ik had liever geen gelijk gehad over hoe ik dacht dat hij zich zou gaan ontwikkelen

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat kan natuurlijk altijd, maar kan dus net zo goed gebeuren als je de pupkoper laat kiezen. Mismatches zullen denk ik nooit helemaal te voorkomen zijn, ongeacht hoe de pups "verdeeld" worden.Loek schreef:Ik vind dat toch een beetje moeilijk juist omdat pups zich ook nog wel eens totaal anders kunnen ontwikkelen dan in eerste instantie gedacht.LongFields schreef:En dat is dan ook bij de meeste fokkers hier op het forum zo, heb ik gelezen. Bij mijzelf niet anders. Maar uiteindelijk zijn de pups tot het moment van de overdracht eigendom van de fokker en is deze degene die het veto uit kan spreken als de pupkoper zijn zinnen heeft gezet op een bepaalde pup, en de fokker om wat voor reden dan ook vindt dat de pup niet bij de persoon past.Muk schreef:Als pupkoper betaal je een flink bedrag voor je pup en dan mag je daar ook best wel wat inspraak in hebben.

-
- Zeer actief
Bij een mismatch zijn beide partijen niet gebaat dus gewoon goed overleggen en wensen kenbaar maken lijkt me het verstandigst. Maar ook ik zal me nooit een pup door de strot laten douwenLongFields schreef:Dat kan natuurlijk altijd, maar kan dus net zo goed gebeuren als je de pupkoper laat kiezen. Mismatches zullen denk ik nooit helemaal te voorkomen zijn, ongeacht hoe de pups "verdeeld" worden.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik ook niet als ik een pup bij een andere fokker zou nemen, maar ik kies ook geen fokker die die methode zou hanteren, daar ben je nog altijd zelf bij lijkt me.Loek schreef:Maar ook ik zal me nooit een pup door de strot laten douwen
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik vind het als pupkoper ook prettig als het in onderling overleg gebeurt. Bij Mila was het al vrij snel duidelijk dat dat 'mijn pupje' zou worden (ook vanuit de fokker), maar toch heeft zij de pupkopers laten wachten tot de pups 7 weken waren voordat ze hun voorkeur mochten uitspreken. De fokker heeft de definitieve keuze gemaakt, maar iedereen heeft uiteindelijk de pup van zijn of haar voorkeur gekregen.LongFields schreef:En dat is dan ook bij de meeste fokkers hier op het forum zo, heb ik gelezen. Bij mijzelf niet anders. Maar uiteindelijk zijn de pups tot het moment van de overdracht eigendom van de fokker en is deze degene die het veto uit kan spreken als de pupkoper zijn zinnen heeft gezet op een bepaalde pup, en de fokker om wat voor reden dan ook vindt dat de pup niet bij de persoon past.Muk schreef:Als pupkoper betaal je een flink bedrag voor je pup en dan mag je daar ook best wel wat inspraak in hebben.
Ik zou het zelf ook best prima vinden om op 7 weken zelf een keuze te maken, maar ik waardeer de ideeën en suggesties van een goede fokker daarbij wel heel erg. Bij pups van 3 weken zou ik zelf echt nog geen keuze kunnen en willen maken hoor, dus als een fokker die methode zou hanteren, zou ik afhaken. Ik zou toch eerst wat meer van het karakter willen kunnen zien.
-
- Zeer actief
Ja maar dat schreef ik ook al , een goede fokker zoek je ruim van te voren uit en dan is er over een weer al voldoende duidelijk geworden. Een fokker die persee zijn zin wil doordrammen mag het pupje houden maar daar was ik dan toch al niet terecht gekomenLongFields schreef:Ik ook niet als ik een pup bij een andere fokker zou nemen, maar ik kies ook geen fokker die die methode zou hanteren, daar ben je nog altijd zelf bij lijkt me.Loek schreef:Maar ook ik zal me nooit een pup door de strot laten douwen

-
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
- Aantal honden: 1
Ik ben door Hajo uitgekozen
, Toen we voor de 2e keer gingen kijken bij de puppen (in Duitsland), waren ze ongeveer 4 weken. Uiteraard zat ik meteen op mijn knieën tussen het jonge spul wat lekker om en over me heen dartelde. Opeens kwam er een pup voor me zitten, keek me heel ernstig aan en gaf me een pootje
dit was Hajo en de keus was gemaakt natuurlijk. Achteraf was dit ook het pupje wat de fokker het beste bij ons vond passen qua energie (rustig). Dus ik weet het niet hoor, toeval bestaat niet?? Hetzelfde heb ik meegemaakt met onze kat Arie, we gingen voor een lapjespoes maar die wilde niet veel van ons weten, en Arie klom meteen in mijn nek, en is daar niet meer weggegaan, ik heb nog nooit zo'n band gehad met een kat als met deze.

Natuurlijk zijn de pups tot de overdracht eigendom van de fokker.LongFields schreef:En dat is dan ook bij de meeste fokkers hier op het forum zo, heb ik gelezen. Bij mijzelf niet anders. Maar uiteindelijk zijn de pups tot het moment van de overdracht eigendom van de fokker en is deze degene die het veto uit kan spreken als de pupkoper zijn zinnen heeft gezet op een bepaalde pup, en de fokker om wat voor reden dan ook vindt dat de pup niet bij de persoon past.Muk schreef:Als pupkoper betaal je een flink bedrag voor je pup en dan mag je daar ook best wel wat inspraak in hebben.
Maar stel dat ik een bepaalde pup wil vanwege een kleurpatroon en ik kan die pup prima opvoeden en een goed leven geven. Alleen vind de fokker dat niet de geschikte pup voor mij, dan houdt het voor mij als pupkoper op. Ik wil niks door de strot geduwd krijgen en zo komt het verhaal van Marjoleine (gechargeerd dan wel) een beetje over. Zij bepaalt en dat het toevallig prima matches zijn is knap, maar als pupkoper wil ik zelf wel wat meer inspraak. Ik zal geen pup kiezen vanwege een kleurpatroon (al is er een uitzondering, beken ik direct en dat is een bruin-bonte newf die wil ik heel graag hebben), maar zelfs bij die uitzondering gaat karakter voor het uiterlijk. En aangezien de koper degene is die betaalt, is enige inspraak wel wenselijk.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
daar ben ik het wel mee eens eigenlijk.Muk schreef: Natuurlijk zijn de pups tot de overdracht eigendom van de fokker.
Maar stel dat ik een bepaalde pup wil vanwege een kleurpatroon en ik kan die pup prima opvoeden en een goed leven geven. Alleen vind de fokker dat niet de geschikte pup voor mij, dan houdt het voor mij als pupkoper op. Ik wil niks door de strot geduwd krijgen en zo komt het verhaal van Marjoleine (gechargeerd dan wel) een beetje over. Zij bepaalt en dat het toevallig prima matches zijn is knap, maar als pupkoper wil ik zelf wel wat meer inspraak. Ik zal geen pup kiezen vanwege een kleurpatroon (al is er een uitzondering, beken ik direct en dat is een bruin-bonte newf die wil ik heel graag hebben), maar zelfs bij die uitzondering gaat karakter voor het uiterlijk. En aangezien de koper degene is die betaalt, is enige inspraak wel wenselijk.
ik vind ook dat je een hondenras op karakter hoort te kiezen en dat doe ik ook, maar ik heb wel heel sterke voorkeuren qua kleur en er zijn zeker kleuren in bepaalde rassen die ik beslist niet wil hebben, ook al zou het hondje me passen als een handschoen.
je moet toch een jaar of 10-12 tegen een hond aankijken en voor mij wil het oog toch echt ook wat.
en dat de puppen eigendom zijn van de fokker tot ze verkocht zijn is waar, maar daarna worden ze eigendom van de koper en ik vind het niet meer dan normaal dat iemand inspraak heeft in wat ie koopt.
fokkers zijn ook maar mensen hoor, die kunnen net zo goed fouten maken als ieder ander mens en ook dat gebeurt toch echt wel.
daar ga je dan als fokker met je perfecte match

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Die inspraak kan er prima zijn hoor. Waarom niet? Hoe het bij mij gaat is dat de pupkoper zijn persoonlijke top 3 (of 2, of 1) maakt en die aan mij doorgeeft na de bezoeken bij 4 en 6 weken. Tijdens die bezoeken heb ik uiteraard mijn indruk gegeven van de pups en me zelf net zo goed als de pupkoper heeft een indruk gevormd van welke pup bij welke nieuwe eigenaar zou passen. Voor mij als fokker heb ik dus naast de individuele plaatjes en voorkeuren van de pupkopers ieder apart, ook het totaalplaatje van de pupkopers bij elkaar. Het zal zeker geen garantie zijn voor de toekomst, maar tot nu toe is er gewoon iedere keer een goede match ontstaan tussen pup en pupkoper, naar ieders tevredenheid.renee-uk schreef:
en dat de puppen eigendom zijn van de fokker tot ze verkocht zijn is waar, maar daarna worden ze eigendom van de koper en ik vind het niet meer dan normaal dat iemand inspraak heeft in wat ie koopt.
fokkers zijn ook maar mensen hoor, die kunnen net zo goed fouten maken als ieder ander mens en ook dat gebeurt toch echt wel.
daar ga je dan als fokker met je perfecte match
Kiezen op kleur is iets wat natuurlijk meespeelt voor pupkopers bij rassen waar veel kleurverschil is, maar zou bij mij als ik pupkoper was toch echt ondergeschikt zijn aan het karakter in combinatie met wat ik van mijn pup verwacht aan temperament voor wat ik er mee wil. Een kleur is iets waar je in mijn ogen als eerste aan went, een niet passend temperament of karakter bij je eigen situatie en je wensen voor wat je met je hond wil gaan doen veel minder.
Zo heb ik zelf een paard in een kleur die totaal niet mijn voorkeur had toen ik op zoek ging, schimmel was de kleur die helemaal onderaan mijn lijstje stond. En toch heb ik juist hem gekozen (ik heb veel paarden gezien toen), vanwege het feit dat hij heel goed bij me paste en ik direct verliefd werd op zijn persoonlijkheid.
Als je in een nest honden kijkt, dan kan natuurlijk de kleur best uiteindelijk de doorslaggevende factor zijn als er 2 pups in het nest zitten die beiden prima bij je passen en qua temperament en dergelijke nagenoeg gelijk zijn.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dan staat het je vrij om ergens anders een pup uit te kiezen, maar ik verkoop geen puppen aan mensen waar ik niet achter sta.Muk schreef: Natuurlijk zijn de pups tot de overdracht eigendom van de fokker.
Daarom moeten pupkopers zoveel mogelijk aangeven wat ze zoeken, ermee willen etc. en ik ken de puppen het best en kies dan welke pup past. Ik hou zoveel mogelijk rekening met voorkeuren, maar uiteindelijk bepaal ik. Stel iemand wil perse een blonde en er zit 1 blonde tussen. Dan wil ik die best voor diegene reserveren, maar als ik het geen match vind, gaat de koop niet door. Uiteraard geef ik dat niet met acht weken pas aan, als dat al eerder duidelijk is.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- renee-uk
- Zeer actief
ja dat kan, ik denk daar anders over.LongFields schreef: Kiezen op kleur is iets wat natuurlijk meespeelt voor pupkopers bij rassen waar veel kleurverschil is, maar zou bij mij als ik pupkoper was toch echt ondergeschikt zijn aan het karakter in combinatie met wat ik van mijn pup verwacht aan temperament voor wat ik er mee wil. Een kleur is iets waar je in mijn ogen als eerste aan went, een niet passend temperament of karakter bij je eigen situatie en je wensen voor wat je met je hond wil gaan doen veel minder.
Zo heb ik zelf een paard in een kleur die totaal niet mijn voorkeur had toen ik op zoek ging, schimmel was de kleur die helemaal onderaan mijn lijstje stond. En toch heb ik juist hem gekozen (ik heb veel paarden gezien toen), vanwege het feit dat hij heel goed bij me paste en ik direct verliefd werd op zijn persoonlijkheid.
Als je in een nest honden kijkt, dan kan natuurlijk de kleur best uiteindelijk de doorslaggevende factor zijn als er 2 pups in het nest zitten die beiden prima bij je passen en qua temperament en dergelijke nagenoeg gelijk zijn.
wat niet wegneemt dat karakter een eerste keus is voor me, maar ik vind dat karakter ook vast wel bij een pup in de kleur die ik graag hebben wil en ik ben ook best bereid om daarop te wachten of naar een andere fokker te gaan.
het is natuurlijk ook niet zo dat er maar één goede fokker van een bepaald ras is

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Volgens mij zijn we het gewoon grotendeels met elkaar eens hoor Renee.renee-uk schreef: wat niet wegneemt dat karakter een eerste keus is voor me, maar ik vind dat karakter ook vast wel bij een pup in de kleur die ik graag hebben wil en ik ben ook best bereid om daarop te wachten of naar een andere fokker te gaan.
het is natuurlijk ook niet zo dat er maar één goede fokker van een bepaald ras is

Natuurlijk staat het als fokker vrij om de pupkopers te weigeren, maar dat een pupkoper zelf geen inspraak heeft in waar zij zijn / haar vele 100-en euro's aan uitgeeft vind ik wel wat arrogant naar pupkopers toe. Ook pupkopers hebben wel (niet altijd) verstand van honden en een fokker die mij vertelt wat ik moet kopen zal ik overslaan.MirandaH schreef:Dan staat het je vrij om ergens anders een pup uit te kiezen, maar ik verkoop geen puppen aan mensen waar ik niet achter sta.Muk schreef: Natuurlijk zijn de pups tot de overdracht eigendom van de fokker.
Daarom moeten pupkopers zoveel mogelijk aangeven wat ze zoeken, ermee willen etc. en ik ken de puppen het best en kies dan welke pup past. Ik hou zoveel mogelijk rekening met voorkeuren, maar uiteindelijk bepaal ik. Stel iemand wil perse een blonde en er zit 1 blonde tussen. Dan wil ik die best voor diegene reserveren, maar als ik het geen match vind, gaat de koop niet door. Uiteraard geef ik dat niet met acht weken pas aan, als dat al eerder duidelijk is.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Hier ben ik het mee eens, maar dit is dan ook wel het ene uiterste. Ik ben meer van de grijstinten tussen het zwart en wit, en die zijn er zat in dit geval denk ik.Muk schreef: Natuurlijk staat het als fokker vrij om de pupkopers te weigeren, maar dat een pupkoper zelf geen inspraak heeft in waar zij zijn / haar vele 100-en euro's aan uitgeeft vind ik wel wat arrogant naar pupkopers toe. Ook pupkopers hebben wel (niet altijd) verstand van honden en een fokker die mij vertelt wat ik moet kopen zal ik overslaan.

- renee-uk
- Zeer actief
natuurlijk is niet iedereen geschikt voor elke pup, maar wat bij mij erg zou meespelen als ik een pup/hond zou hebben waar het wat moeilijker bij gaat allemaal is dat ik zelf voor hem/haar gekozen heb.Inge O schreef:ben ik het inderdaad mee eens maar bij die overige 10% is het vaak wel echt van belang dat je als fokker een veto stelt.wilma84 schreef: Tenslotte moeten al die puppen toch heus weg naar belangstellenden en ik denk zomaar dat het in 90% van de gevallen gewoon helemaal niet zoveel uitmaakt...
ik heb (nog maar) 2 'puppen' moeten herplaatsen wegens baasjes niet geschikt voor de hond (ik zet het met opzet zo neer en niet andersom) en nét in die twee gevallen had ik al een (uiteraard toegelicht en goedbevonden) veto gesteld over hun eerste keuze omdat die pup echt overduidelijk voor problemen zou gezorgd hebben in hun situatie.
bleek ik de situatie toch wel goed te hebben ingeschat - of net niet : ik had duidelijk nog radicaler moeten zijn want ook met de 'makkelijke' pup ging het alsnog mis.
daardoor zou ik juist een tandje harder lopen en bij problemen met een toegewezen hondje zou ik eerder denken, 'die fokker had me het hondje van mijn keuze moeten geven, zie je nou wel dat ik me niet om had moeten laten praten...'
of dat laatste ook zo is is een tweede natuurlijk, maar bij mij (en ik praat ook steeds alleen vanuit mezelf) zou dat wel degelijk een verschil maken.
vandaar dat ik het ook niet wil, een pup toegewezen krijgen en al zeker geen waar ik geen klik mee heb.
kan iedereen zeggen dat die klik overdreven wordt, maar voor mij is die kllik wel heel belangrijk.
ik weet van mezelf dat ik van een hond waar ik een klik mee heb veel meer kan hebben, juist als het allemaal niet zo van een leien dakje gaat.

- tom-benthe
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): fousek
kleurtjes maken voor mij niets uit, net als wel of geen platen op het lichaam.
Ik wil graag 1 een leuke hond, 2 een goede hond en als laatste een mooie hond!!
Ik wil graag 1 een leuke hond, 2 een goede hond en als laatste een mooie hond!!
Mensen zouden nog veel kunnen leren van een roedel 4-voeters!!
- renee-uk
- Zeer actief
dat denk ik ook wel hoor, maar het is wel goed om twee kanten (fokker en pupkoper) te laten horen, toch?LongFields schreef:Volgens mij zijn we het gewoon grotendeels met elkaar eens hoor Renee.renee-uk schreef: wat niet wegneemt dat karakter een eerste keus is voor me, maar ik vind dat karakter ook vast wel bij een pup in de kleur die ik graag hebben wil en ik ben ook best bereid om daarop te wachten of naar een andere fokker te gaan.

- renee-uk
- Zeer actief
maar daarom zei ik ook al dat ik vanuit mezelf praatInge O schreef:ik begrijp wat je bedoelt maar dat gaat echt niet altijd op - in beide gevallen was het geen kwestie meer van nog wat meer hun best doen maar van eigenlijk bij nader inzien volledig ongeschikt blijken om een wat pittige hond te hebben. in geen van beide gevallen hadden ze overigens een echte klik met hun eerste keuze : bij de ene ging het om een pure kleursvoorkeur (waar ze overigens niet echt aan vastzaten) en bij de andere om een lichte voorkeur waarbij ik heb uitgelegd waarom ik het niet zou doen.renee-uk schreef: natuurlijk is niet iedereen geschikt voor elke pup, maar wat bij mij erg zou meespelen als ik een pup/hond zou hebben waar het wat moeilijker bij gaat allemaal is dat ik zelf voor hem/haar gekozen heb.
daardoor zou ik juist een tandje harder lopen en bij problemen met een toegewezen hondje zou ik eerder denken, 'die fokker had me het hondje van mijn keuze moeten geven, zie je nou wel dat ik me niet om had moeten laten praten...'
ik kan me ook niet herinneren dat ik hier al een echte klik heb tegengewerkt - ten eerste is die er gelukkig niet zo vaak en als die er is ga ik er hoogst zelden tegenin.

Klopt, een klik is wel belangrijk.renee-uk schreef: natuurlijk is niet iedereen geschikt voor elke pup, maar wat bij mij erg zou meespelen als ik een pup/hond zou hebben waar het wat moeilijker bij gaat allemaal is dat ik zelf voor hem/haar gekozen heb.
of dat laatste ook zo is is een tweede natuurlijk, maar bij mij (en ik praat ook steeds alleen vanuit mezelf) zou dat wel degelijk een verschil maken.
vandaar dat ik het ook niet wil, een pup toegewezen krijgen en al zeker geen waar ik geen klik mee heb.
kan iedereen zeggen dat die klik overdreven wordt, maar voor mij is die kllik wel heel belangrijk.
ik weet van mezelf dat ik van een hond waar ik een klik mee heb veel meer kan hebben, juist als het allemaal niet zo van een leien dakje gaat.
Dat je in samenspraak met de fokker een keuze maakt is prima, maar inspraak lijkt mij wel de normaalste zaak als je een pup haalt. De pupkoper zit er ook een jaar of tien aan vast en als je dan een hond van je keuze hebt, gaat dat samenleven wel een stuk makkelijker.
Echt, ik verbaas mij over de arrogantie van sommige fokkers die vinden dat zij de keus moeten bepalen voor de pupkopers omdat de pupkoper er (in hun ogen) te weinig verstand van hebben. Natuurlijk zie je als pupkoper niet alles en natuurlijk zijn het de puppen van de fokker, dus die bepaalt aan wie de pups verkocht worden, maar de pupkoper betaalt wel gemiddeld zo'n 1000 euro (en in mijn geval zal dat 1500 euro zijn) en dan is inspraak wel zo prettig. De fokkers die zelf bepalen wie welke pup krijgt zou ik als pupkoper in ieder geval overslaan.
Klopt, daarom is het mooi als de fokker advies geeft en dat je samen een goede keus kunt maken.Inge O schreef:zeker wel maar bezoekjes blijven natuurlijk een momentopname waardoor je te weinig over een pup kan te weten komen.Muk schreef: Ook pupkopers hebben wel (niet altijd) verstand van honden
andersom is natuurlijk net zo : het is niet zo dat je alleen maar omwille van het feit dat je een nest hebt gefokt plots de 'goddelijke gave' van de ultieme kennis van hondengedrag hebt gekregen.

Als ik een pup zou willen kopen wil ik de pups wel meer dan een paar keer zien, anders krijg je inderdaad een momentopname. Een vroege keus maken wil ik ook niet, het karakter vormt zich zichtbaar tussen de 6 en 8 weken, in deze periode kan er nog zoveel veranderen dat het geen zin heeft om eerder een keuze te maken.
- renee-uk
- Zeer actief
gedsie muk het wordt eng, maar ik ben het weer met je eensMuk schreef:Klopt, daarom is het mooi als de fokker advies geeft en dat je samen een goede keus kunt maken.Inge O schreef:zeker wel maar bezoekjes blijven natuurlijk een momentopname waardoor je te weinig over een pup kan te weten komen.Muk schreef: Ook pupkopers hebben wel (niet altijd) verstand van honden
andersom is natuurlijk net zo : het is niet zo dat je alleen maar omwille van het feit dat je een nest hebt gefokt plots de 'goddelijke gave' van de ultieme kennis van hondengedrag hebt gekregen.
![]()
Als ik een pup zou willen kopen wil ik de pups wel meer dan een paar keer zien, anders krijg je inderdaad een momentopname. Een vroege keus maken wil ik ook niet, het karakter vormt zich zichtbaar tussen de 6 en 8 weken, in deze periode kan er nog zoveel veranderen dat het geen zin heeft om eerder een keuze te maken.