Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom geen natuurlijk overlijden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Waarom geen natuurlijk overlijden?

Ongelezen bericht door loony »

Marion. schreef:
loony schreef:
Marion. schreef:
loony schreef:Tuurlijk en de hond pijn laten lijden, in zij eigen zeik laten liggen snacht omdat ie verlamt is
Volgens mij mis je de intentie van het openingsbericht.
Dat was dus een reden waarom we zelf zouden ingrijpen en beslissen en een hond niet natuurlijk oud laten worden en natuurlijk laten overlijden.
Ow, oké. Dan snap ik je weer :ok:
Top :E:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

langehond1 schreef:Het mag niet omdat er grote groepen mensen zijn die vinden dat lijden bij het leven hoort en deze mensen een sterk stempel drukken op de politiek. Maar het duurt niet lang meer, zodra grote groepen ouderen geen zin meer hebben om deze ideeen te accepteren verandert de wet waarschijnlijk vanzelf. Tot dan toe is het zaak je eigen euthanasiemiddel te regelen of een bevriende dierenarts in vertrouwen te nemen.

L
heb jij zeker niet goed gelezen......het kan & gebeurd gewoon al......mijn oom is al ruim 6 jaar dood, gewoon een laatste spuit (oneerbiedig gezegd) in t zkh..... & voor mn moeder is alles
geregeld, zowel voor t zkh als bij de HA
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Ons land is redelijk rationeel al, maar uw oom heeft mazzel gehad en/of zaken goed geregeld. Zodra er sprake is van wilsonbekwaamheid wordt het allemaal lastig. Naast gezeik over wat ondragelijk lijden precies is zijn er ook domweg mensen tegen euthanasie en je kan de pech hebben dat je die net treft in de eindfase.

L
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

crutz schreef:
langehond1 schreef:Het mag niet omdat er grote groepen mensen zijn die vinden dat lijden bij het leven hoort en deze mensen een sterk stempel drukken op de politiek. Maar het duurt niet lang meer, zodra grote groepen ouderen geen zin meer hebben om deze ideeen te accepteren verandert de wet waarschijnlijk vanzelf. Tot dan toe is het zaak je eigen euthanasiemiddel te regelen of een bevriende dierenarts in vertrouwen te nemen.

L
heb jij zeker niet goed gelezen......het kan & gebeurd gewoon al......mijn oom is al ruim 6 jaar dood, gewoon een laatste spuit (oneerbiedig gezegd) in t zkh..... & voor mn moeder is alles
Ja, bij mijn schoonvader is ook gewoon alles al geregeld mocht hij 't echt niet meer zien zitten.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Bij mijn vader was ook keurig alles geregeld. Maar die mocht niet toen hij wou.
Want hij had een jaar daarvoor delier gehad en dat was misgediagnosteerd als vasculaire dementie. En dat stond in zijn dossier. En dan ben je niet meer wilsbekwaam. Nee, ook niet als je járen daarvoor een euthanasieverklaring bij de notaris hebt laten deponeren.

En dát soort dingen hoor je veel te vaak.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik ben alleen maar blij dat het voor de dieren " beter" geregeld is dan voor mensen.... dat zodra er geen kans is op herstel en ondragelijk lijden in het vooruitzicht ligt je er een einde aan kan maken, dat ze mogen gaan in de waardigheid die ze nog hebben... geen makkelijke keuze maar wel 1 die je maken moet.
Gelukkig is het bij mensen ook mogelijk, helaas niet altijd.... mijn buurman in het laatste stadium van kanker, uitgemergeld en niets meer kunnen eten, onder de plakkers van de morfine mocht niet op een waardige manier uit het leven stappen, hij was nog te goed :gvd: .... weken aan bed gekluisterd om vervolgens met flinke ademnood teoverlijden.. dit heeft nog 24 uur geduurt ook... afschuwelijk, dat moet toch niet meer mogen in deze tijd.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

jacq1970 schreef:Ik ben alleen maar blij dat het voor de dieren " beter" geregeld is dan voor mensen.... dat zodra er geen kans is op herstel en ondragelijk lijden in het vooruitzicht ligt je er een einde aan kan maken, dat ze mogen gaan in de waardigheid die ze nog hebben... geen makkelijke keuze maar wel 1 die je maken moet.
Gelukkig is het bij mensen ook mogelijk, helaas niet altijd.... mijn buurman in het laatste stadium van kanker, uitgemergeld en niets meer kunnen eten, onder de plakkers van de morfine mocht niet op een waardige manier uit het leven stappen, hij was nog te goed :gvd: .... weken aan bed gekluisterd om vervolgens met flinke ademnood teoverlijden.. dit heeft nog 24 uur geduurt ook... afschuwelijk, dat moet toch niet meer mogen in deze tijd.

ben blij dat mijn oom er van zijn arts voor de pijn & voor de verstikking (uitzaaiingen in de longen) uit heeft mogen stappen dmv een injectie & ook dat de artsen die ons tzt bij zullen staan met mijn mam ook bij die situatie betrokken zijn geweest/er van op de hoogte zijn & dus niet over "dementie" of "te goed" zullen zeuren....
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

crutz schreef:

L

check dat goed.

voor mijn schoonmoeder was dat ook allemaal geregeld. zelfs de spuiten waren al gehaald.

tot het moment daar was... oh foutje, mevrouw heeft alleen een sedatie toestemming... euthanasie? ja hoor kunnen we regelen, duurt nog 4 dagen... gelukkig heeft de sedatie haar ook haar rust gegeven en is ze een dag later vredig ingeslapen maar oeh!! wat een klunzen af en toe
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
crutz schreef:

L

check dat goed.

voor mijn schoonmoeder was dat ook allemaal geregeld. zelfs de spuiten waren al gehaald.

tot het moment daar was... oh foutje, mevrouw heeft alleen een sedatie toestemming... euthanasie? ja hoor kunnen we regelen, duurt nog 4 dagen... gelukkig heeft de sedatie haar ook haar rust gegeven en is ze een dag later vredig ingeslapen maar oeh!! wat een klunzen af en toe

buiten dat de verklaring van de NVVE zowel bij mijn moeder, als bij ons,als bij de HA ligt, mede door de HA is ondertekend & dat ik zowel de HA als de behandelend artsen er regelmatig over gesproken heb lijkt me idd dat het correct geregeld is.... ;-)

hoop er alleen voorlopig geen beroep op te hoeven doen, ze hebben haar vorig jaar gewoon voor weer 15 jaar gereviseerd :LOL:
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn hond Gipsy is op natuurlijke manier overleden aan een gescheurde long slagader, ze is uiteindelijk gestikt in haar eigen bloed. Ik kan niet uitleggen hoe graag ik haar het laatste uur van haar leven had bespaard. Ik wilde dat ik haar net als Gizmo rustig uit het leven had kunnen laten weg glijden, dan was haar pijn maar vooral angst bespaard gebleven. Natuurlijk sterven is niet altijd dierwaardig.

Ik ben het dus helemaal eens met uitspraak, over het inslapen van een hond, van de DA van Longfields; "beter een week te vroeg dan een dag te laat"
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

crutz schreef:

L
Het mag wel in nederland maar het is niet zo dat als je vandaag bedenkt dat het leven uitzichtloos is, je morgen naar de dokter gaat voor een spuitje.
Bij een mens gaat er meestal een heel lang en intensief traject aan vooraf, bij mijn neef was dit meer dan een jaar. Daarbij moet je ook nog een arts bereid vinden om mee te helpen want die staan ook niet allemaal vooraan in de rij om iemand te helpen. En het moet vanuit de patient zelf komen en kan dus niet door familie ofzo aangevraagd worden.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

jacq1970 schreef:dit heeft nog 24 uur geduurt ook... afschuwelijk, dat moet toch niet meer mogen in deze tijd.
Bij mijn vader ook. Hij kreeg zelfs geen morfine als het aan de arts had gelegen, maar op ons aandringen gaf hij hem toch een spuit. Hij vertelde bij het weggaan ook "mevrouw, hij kan nog wel 2 weken zo liggen". Dat schreef hij dus ook in het dossier, waardoor de avond-arts eerst al niet wilde komen. En toen een assistente van de afdeling ons middenin de nacht kwam bijstaan, alleen op haar aandringen is er 's nachts een morfinepomp geplaatst. Pas toen was het happen naar adem over (ons heeft hij 's ochtends nog allemaal herkend hoor, maar op het moment dat die arts er was herkende hij niemand meer). Toen de hele poespas weg-was, is hij een half uur later kalm overleden. Gewoon gestopt met ademen. Maar die hele pinksterdag dat lijden..... nee, dat zou niet moeten mogen :jank:

Artsen hebben overigens wel excuses gemaakt later die week. Prima, aanvaard. Maar het neemt niet weg dat die laatste lijdensweg niet nodig was geweest.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Rea schreef:
renee-uk schreef:het eerste dat bij mij opkomt is dat ik ze daardoor een hoop pijn en ellende kan besparen.
ik wou dat dat bij mensen ook kon :ugh:
Dit dus!!

Daarnaast is mijn mening dat ik liever een week te vroeg ben dan een uur te laat.
Als eigenaar van mijn honden/dieren vind ik het een voorrecht om hierin een vinger in de pap te hebben. En zal daar ook gebruik van maken. Als het leven in mij ogen niet meer waardig is of uitzichtloos.
Eens :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Wacht maar, als er steeds meer ouderen komen.
Straks staan ze aan je deur of je alsjeblieft een finalespuit wilt.
Wat .!1 we brengen zo zelf wel al die oudjes boven de 70 weg als je ziektenkosten en huurtoeslag en de hele reutemeteut je te duur word .
Of dat de hele familie moet betalen voor het onderhoud van hun oude familie leden.
Oma en opa als bezuinigings punt op de agenda en ze stemmen voor.
Dat mooie gebit of die rimpels laten liften of oma/opa een mooie dood gunnen. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Selene schreef:
renee-uk schreef: Of een pupje wat niet kan eten (uitdrogen is niet pijnlijk)?
Even nog hierop terugkomend. Heo kom je er bij dat uitdrogen niet pijnlijk is? Uitdrogen is echt geen prettige dood.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Onze Berner is 13 geworden en heb ik dood in de kennel (binnenhok) gevonden. Ze was gezond voor een oude hond. De mooiste dood die je je kan voorstellen voor je hond. Ik hoop dat het ook zo met odin en ivan mag gebeuren. Maar als het een lijden wordt, help ik ze op weg (de dierenarts dan). En zo zou het ook bij mensen moeten als ze dat willen.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door rubyred »

Hond van kennissen was heel oud en had verder geen pijn etc. gewoon oud. Toen hij tijd was is hij verdwenen in de bossen om daar rustig te sterven. Vinden zul je ze dan niet, nooit meer. Zo is het ook gegaan bij 2 van mijn katten, verdwenen om te sterven en nooit meer gevonden, zo gaat het bij de wilde dieren ook, de natuurlijke manier.
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

stefanie schreef:
Selene schreef:
Even nog hierop terugkomend. Heo kom je er bij dat uitdrogen niet pijnlijk is? Uitdrogen is echt geen prettige dood.
De consensus bij mensen is dat uitdroging niet pijnlijk is, heb het zelf in mijn vak ook nooit gezien of gemerkt. Uiteindelijk treed gewoon coma in door vergiftiging door de afvalstoffen in een lichaam.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Selene schreef:
stefanie schreef:
Selene schreef:
De consensus bij mensen is dat uitdroging niet pijnlijk is, heb het zelf in mijn vak ook nooit gezien of gemerkt. Uiteindelijk treed gewoon coma in door vergiftiging door de afvalstoffen in een lichaam.
Tijdens de tijd dat mijn moeder in coma lag zijn er twee mensen op haar kamer geweest die ze ook hebben laten uitdrogen, was voor de familie geen pretje om mee te maken en mijn inziens voor de patient ook niet. Hier ooit een pupje gehad dat ook niet kon drinken. Dat ging echt door merg en been. Da heeft toen een spuitje gegeven. Nee lijkt mij geen prettige dood, je vergitftigt toch jezelf?
Afbeelding
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Bmamavan2 schreef:
Selene schreef:
stefanie schreef:
Selene schreef:
Tijdens de tijd dat mijn moeder in coma lag zijn er twee mensen op haar kamer geweest die ze ook hebben laten uitdrogen, was voor de familie geen pretje om mee te maken en mijn inziens voor de patient ook niet. Hier ooit een pupje gehad dat ook niet kon drinken. Dat ging echt door merg en been. Da heeft toen een spuitje gegeven. Nee lijkt mij geen prettige dood, je vergitftigt toch jezelf?
Een voorbeeld: http://www.palliatievezorg.nl/page_1915.html
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Niet iedereen heeft het "geluk" om te sterven in de slaap, een hartinfarct of hersenbloeding. Meestal gaat er een lijdensweg aan vooraf.
Waarom kiezen voor een lijdensweg? Wat voegt dat toe, behalve een hoop ellende.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”