Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Generatiekloof

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Generatiekloof

Ongelezen bericht door LongFields »

Marjoleine schreef:Nou, ik heb op de basisschool toch echt les gehad van mensen die foutloos Nederlands konden schrijven en ons ook nog konden bijbrengen hoe die regels werken.

Terwijl ik regelmatig schoolrapporten heb gezien van kinderen op de basisschool, nu dus, waarin commentaar van de leerkrachten staat met taalfouten erin.
Als die mensen dan hun leerlingen Nederlands moeten leren, begrijp ik niet dat er nog kinderen zijn zónder een taalachterstand.
En dan snap ik ook prima dat die leerlingen ook als ze ouder zijn dat niet meer in gaan lopen.
Hier hetzelfde inderdaad.

Een paar jaar geleden kreeg ik een aantal brieven onder ogen van iemand die lerares was/is op de basisschool en die ze had opgesteld voor een ruiterkamp. Ik schrok me rot van de hoeveelheid spel- en grammaticafouten erin. En dat moet dan kinderen gaan leren hoe ze moeten schrijven en spellen.... :schrik:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

lieke schreef:Nou ja, om na al dat negatiefs hierboven ook nog iets positiefs te melden: dezelfde zoon (die van dat vreselijke sms'je :mrgreen: ) kwam vandaag met een 9,2 voor Frans thuis. :cheer: :cheer: :cheer:

Na de totolijst van de laatste maanden was ik zo blij dat ik hem op een etentje bij een wokrestaurant getrakteerd. :lol1:
Mijn jongste -heel erg dyslectische- spruit kwam met een 10 voor Nederlands thuis :vaag:
We zijn zijn lievelingspizza bij zijn lievelingspizzaboer gaan eten :mrgreen:

Moet ik wel eerlijk zijn: hij had een proefwerk over spreekwoorden en gezegdes en die worden thuis dagelijks over hem uitgestort. Ik kan hele conversaties voeren in spreekwoorden en gezegdes en moet tot mijn schande bekennen dat ik dat ook vaak doe. Is een familie trekje: mijn moeder en oma konden dat ook.
Het resultaat is natuurlijk wel dat een schoolboekje niets kan vragen wat hij niet al tientallen keren langs heeft horen komen. Maar goed: dan nog is het lekker voor zo'n kind als hij is een keertje nummer één wordt met Nederlands.
Ennath
Zeer actief

Valerie schreef: Maar waarom moet je kunnen hoofdrekenen? Als je geen rekenmachine hebt heb je wel een mobieltje met rekenfunctie. Ik kan ook heel wat ingewikkelde formules laten zien die ze vroeger niet leerde. Te lastig zonder rekenmachine. Nu kunnen we het wel.
Ik had vorige week de "terug te geven korting" bij AH sneller uitgerekend dan dat de dames hun rekenmachine teruggevonden hadden. :19: Ik ben niets met hoofdrekenen vergeleken met onze vroegere bakker, die versloeg je zelfs niet met een rekenmachine als je gelijktijdig begon (we hebben wel eens een wedstrijd gehouden).

Ik vind zeker dat je zo goed moet kunnen hoofdrekenen dat je € 2,19 min € 1,49 = € 0,70 terug zonder zoektocht naar een rekenmachine kan afronden. Ik vind ook dat je zoveel inzicht in cijfers zou moeten hebben dat je weet dat bij een inhoud van € 1,25 + € 3,10 + € 4,25 + € 0,70 er ongeveer voor een tientje in je boodschappenkar ligt (€ 9,30 om precies te zijn).
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef: Denk dat het ook komt omdat ieder kind tegenwoordig om het minste of geringste opgehemeld wordt of het Einstein is.
Die overigens geen rekenmachine of mobiel had,toch aardig kon rekenen en o.a. de relativiteitstheorie ontwikkeld heeft :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Jaap* schreef:Foutloos nederlands schrijven lukt praktisch niemand, mij in ieder geval al niet. Maar een gebrek aan taal váárdigheid, de vaardigheid om een beetje helder te communiceren via het geschreven woord, vind ik wel heel vaak tenenkrommend slecht.
Ik moet regelmatig echt mijn best doen om te ontcijferen wat iemand nou eigenlijk wil zeggen. En dan is het vaak ook nog zo ondoordacht. Dat vind ik wel een verarming.
Ik wil niet de hele tijd in een soort dictee hoeven zitten, maar een beetje begrijpelijk moet het wel zijn, qua taalgebruik, leestekens en zinsopbouw.
Zo'n lap ondoordachte verbale waterval, die er dan middels het toetsenbord uitgerammeld wordt, vind ik echt onprettig.
Ik vat dat altijd een beetje op als ongeinteresseerdheid in de lezer. "Red je er maar mee".
Dit dus.
En dan ben ik 27, geen statistisch wonder en zo dyslectisch als maar zijn kan dus eigenlijk zou ik er niet zoveel last van moeten hebben :tongue:
Maar ik krijg afstudeer verslagen van onze HBO stagiaires, tenenkrommend gewoon!!!
Hele alinea's die door de shoarmaboer getypt hadden kunnen zijn, Engelse samenvattingen die rechtstreeks van Google translate overgenomen zijn. Engelse artikelen die met google translate vertaald zijn naar het Nederlands en in het verslag gecopy-pasted zijn onder het mom van literatuur onderzoek.

Om over het statistische gedeelte nog maar te zwijgen :roll: even een citaat:
"De herkauwen activiteit daalt voor het afkalven en neemt na het afkalven weer toe. 3uur voor het afkalven daalt de herkauwactiviteit met een afname van -14%" :denken:

Dit soort dingen onderzoeken zijn dan al langs een Leraar geweest die besloten heeft dat het onderzoek niet uitgebreid genoeg is :roll:
(ik stel dan altijd voor om alles wat ik zelf kan googelen eruit te halen en zo het verslag terug te brengen van 200 naar 15 pagina's nuttige informatie :mrgreen: )

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik wel eens een verslagje terug op het bureau van een stagiaire heb gekwakt met de vraag of ZIJ nou zo dom is dat ze niet beter kan of dat ze écht dacht dat ik dit fantastisch zou vinden. :gvd:
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Wat trouwens wel een voordeel is van de slechte taalvaardigheid van de huidige generatie stagiaires, is dat je direct kan zien wat ze van internet geplukt hebben en wat ze zelf bedacht hebben :mrgreen:
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Nu ben ik 30. Op de lagere school hadden wij nog wel degelijk hoofdrekenen. Op de middelbare school kwam pas het rekenmachine in beeld. het bestond natuurlijk al wel langer, maar het gebruik ervan werd voor die tijd niet geaccepteerd.
Toen ik als puber achter de kassa zat, was de instructie dat je niet op het scherm van de kassa mocht kijken wat je moest teruggeven. Netjes terugtellen vanaf het vereiste bedrag naar het ontvangen bedrag was dan ook geen punt.
Nu raken de meiden achter de kassa af en toe in paniek als je vraagt of ze misschien 10 cent erbij willen...want ze hadden net alle muntjes van het bedrag op de kassa bij elkaar.

Qua Nederlands was het ook roerig. Twee jaar voor mijn eindexamen besloot men dat er een nieuwe spelling moest komen. Alle tevoren geleerde regels over samengestelde woorden konden de prullenbak in, alsmede een hele reeks woorden waarvan een aantal spelswijzen niet meer werd geaccepteerd.

In mijn werkzame leven ben ik vervolgens keihard aangelopen tegen een aantal documenten die werden gebruikt bij een grote verzekeraar die zwaar zondigden tegen deze spellingsregels. Product werd geschreven als produkt, document als dokument. Niet één keer, nee bij volharding. Cadeau als kado, acteren als akteren.....brrrrr. Natuurlijk was ik een zeikerd toen ik deze fouten steevast ging verbeteren, want dit was goed, zo hadden ze dat geleerd! Ik was een snotneus etc.

Ik denk niet dat het ligt aan je generatie, maar wel aan het verschil in instructie wat mensen hebben gekregen. Blijkbaar zijn we het er niet over eens of hoofdrekenen nu zoveel beter is dan het gebruik van een rekenmachine, en wat nu correcte spelling is.
Ennath
Zeer actief

Lief schreef: In mijn werkzame leven ben ik vervolgens keihard aangelopen tegen een aantal documenten die werden gebruikt bij een grote verzekeraar die zwaar zondigden tegen deze spellingsregels. Product werd geschreven als produkt, document als dokument. Niet één keer, nee bij volharding. Cadeau als kado, acteren als akteren.....brrrrr. Natuurlijk was ik een zeikerd toen ik deze fouten steevast ging verbeteren, want dit was goed, zo hadden ze dat geleerd! Ik was een snotneus etc.

Ik denk niet dat het ligt aan je generatie, maar wel aan het verschil in instructie wat mensen hebben gekregen. Blijkbaar zijn we het er niet over eens of hoofdrekenen nu zoveel beter is dan het gebruik van een rekenmachine, en wat nu correcte spelling is.
De grote spellingswijzigingen zijn een probleem op zich.
Ik ben oud genoeg er meerdere meegemaakt te hebben dus ik heb mezelf moeten aanleren om "product" in "produkt" te wijzigen ...... en weer terug.
Met al het gemopper over het schrijf niveau zijn dit soort "fouten" voor mij niet het meest ergerniswekkend. :U:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Collega van mij kan niet eens kaart lezen. "Ik heb toch een TomTom?" :ugh:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Marion. schreef:Collega van mij kan niet eens kaart lezen. "Ik heb toch een TomTom?" :ugh:
ik ook niet, maar dat heeft niks te maken met al dan niet een tomtom hebben.
ik heb in de pre-navigator tijd meer dan eens zowat op mijn kop bij zo'n infobord gestaan :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marion.

Inge O schreef:ik snap wat je bedoelt, het is erg :( . niks is nog goed genoeg :( .
Zelfde bij mijn nichtje. Ze heeft het buskruit niet uitgevonden, zeg maar. Maar tekenen of fröbelen in het algemeen kan ze geweldig. Zo ook voetballen, eigenlijk uberhaupt sporten. Er zit een kracht in die iele armpjes, dat wil je niet weten. Toen ze 2 was haalde ze al de meest acrobatische toeren uit.

Maar nee, die cito-toets moét gemaakt worden. En sterker nog.... ergens in december ofzo moest ze zich ergens in Arnhem melden, want dan werd er een soort van voor-toets afgenomen. Moest ze stof kennen wat nog niet eens behandeld was in de klas :ugh:
Nu is ze op dat vlak redelijk relaxed hoor, maar ik vond het plaatsvervangend sneu. Arm kind!
Marion.

renee-uk schreef:
Marion. schreef:Collega van mij kan niet eens kaart lezen. "Ik heb toch een TomTom?" :ugh:
ik heb in de pre-navigator tijd meer dan eens zowat op mijn kop bij zo'n infobord gestaan :mrgreen:
Op je kop? Haha. Ik had/heb daar gewoon een Hollandse mond voor. Vragen aan de eerste de beste hondeneigenaar die ik zie lopen :F:
En desnoods nog een keer, en nog een keer, en nog een keer :mrgreen:

(even voor de goede orde, ik kan heel goed verdwalen hoor; ook in een bos waar we niet al te vaak komen; gelukkig is Saar in het bos mijn Tom)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lief schreef: Ik denk niet dat het ligt aan je generatie, maar wel aan het verschil in instructie wat mensen hebben gekregen. Blijkbaar zijn we het er niet over eens of hoofdrekenen nu zoveel beter is dan het gebruik van een rekenmachine, en wat nu correcte spelling is.
Maar de werkwoordsvervoegingen zijn niet veranderd.
Grammatica is niet veranderd.
Dat soort fouten zijn óók taalfouten.
Net als niet weten hoe je interpunctie moet gebruiken of hoe je behoorlijk een zin opbouwt.
Kijk, van mij hóeft iemand dat niet te weten, maar als je daarna dan een HBO of WO opleiding gaat doen, dan hoort je Nederlands goed te zijn.
Dan horen daar geen dingen in te staan waardoor iets op meerdere manieren te interpreteren valt. Of dubbele ontkenningen. Of gewoon zinnen die zo krom zijn dat het onbegrijpelijke taal is geworden.

En ja, dat ligt aan de instructie. Daar gaat het dus fout.
Maar dat maakt het niet minder fout dan wanneer het aan iets anders zou liggen natuurlijk ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Marion. schreef:
renee-uk schreef:
Op je kop? Haha. Ik had/heb daar gewoon een Hollandse mond voor. Vragen aan de eerste de beste hondeneigenaar die ik zie lopen :F:
En desnoods nog een keer, en nog een keer, en nog een keer :mrgreen:

(even voor de goede orde, ik kan heel goed verdwalen hoor; ook in een bos waar we niet al te vaak komen; gelukkig is Saar in het bos mijn Tom)
ja op mijn kop omdat ik anders niet kon volgen of ik nou rechts of links af moest.
soms zie je geen hondeneigenaren en stoppen is ook niet altijd mogelijk, bovendien haat ik de weg vragen, dan tob ik maar liever wat langer :F:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Maar het ligt er toch ook wel aan met wat voor doel je iets schrijft. Als ik bijvoorbeeld op mijn werk een stuk schrijf, dan besteed ik veel meer zorg aan opbouw, grammatica etc. Hier op het forum typ ik gewoon wat ik op dat moment denk en wil vertellen. En als ik het dan later terug lees, dan denk ik ook wel eens dat ik het beter anders had kunnen formuleren.

Ben het overigens eens dat een HBO/WO geschoold iemand goed Nederlands moet kunnen schrijven/praten. Op mijn werk hoor ik heel vaak "hun hebben", daar gaan mijn haren echt van overeind staan. En dat zijn mensen van allerlei leeftijden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Sita schreef:Maar het ligt er toch ook wel aan met wat voor doel je iets schrijft. Als ik bijvoorbeeld op mijn werk een stuk schrijf, dan besteed ik veel meer zorg aan opbouw, grammatica etc. Hier op het forum typ ik gewoon wat ik op dat moment denk en wil vertellen. En als ik het dan later terug lees, dan denk ik ook wel eens dat ik het beter anders had kunnen formuleren.
Vind je een eindwerkstuk van een cursus (op de universiteit) een doel waarvoor je je best zou doen foutloos Nederlands te schrijven? Ik heb de afgelopen week 14 van die werkstukken nagekeken en kwam daarbij regelmatig dingen tegen als "het kind ontwikkeld zich......" en "Dit resultaat betekend...". En als ik dan vraag of ze de regels niet begrijpen of kennen, krijg ik als antwoord dat dat het probleem niet is. Wat het probleem dan wel is :19:. Een student zei dat ze de regel wel kent, maar dat 'betekent' met een 't' raar staat. Dus dan geldt de regel niet meer???
Een andere student (die het niet eens was met haar cijfer) zei: "Ja, maar ik heb het wel door drie mensen na laten lezen en die hebben het ook niet gezien."
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Jaap* schreef:Hoofdrekenen kan ik ook niet, terwijl ik mijn brood voornamelijk verdien met rekenen :oeps:

idem hier... :schrik:

pascal kan weer enorm goed hoofdrekenen. maar die doet niks anders op de bouw. daar is het ook minder makkelijk om even een rekenmachine te pakken dan bij mij op kantoor
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
Biet schreef: .. misschien is er wel een verband tussen niet kunnen hoofdrekenen, slechte taalbeheersing, slechte algemene kennis en slechte manieren.
Als je je niet druk hoeft te maken over de uitkomsten (geen moeite hoeft te doen), het niet uitmaakt hoe je iets schrijft/je uitdrukt en je aan een mening genoeg hebt (ipv kennis van zaken), waarom zou je je dan druk maken over hoe je met anderen omgaat.
Denk dat het ook komt omdat ieder kind tegenwoordig om het minste of geringste opgehemeld wordt of het Einstein is. Niks mis mee om te prijzen als het iets goeds gedaan heeft hoor maar om nou in halleluja uit te barsten als het een stomme tekening heeft gemaakt, nou, dat hoeft voor mij ook weer niet.
Daar krijg je dus de generatie van die stómverbaasd kennis neemt van het feit dat ze zingen als een aftandse kraai als ze naar een x-factor gaan :LOL: Iedereen in hun omgeving zei toch altijd dat ze zo fantástisch zongen? En dan kwaad wegstampen als de jury kritiek heeft :mrgreen: Want dát zijn ze niet gewend.

zoals pas en ik ze altijd noemen: kutkinderen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:Maar het ligt er toch ook wel aan met wat voor doel je iets schrijft. Als ik bijvoorbeeld op mijn werk een stuk schrijf, dan besteed ik veel meer zorg aan opbouw, grammatica etc. Hier op het forum typ ik gewoon wat ik op dat moment denk en wil vertellen. En als ik het dan later terug lees, dan denk ik ook wel eens dat ik het beter anders had kunnen formuleren.
Toch is dat iets anders dan kromme zinnen vol fouten.
Iets anders dan formuleringen die iets volkomen onbegrijpelijk maken.

Ik kan me niet voorstellen dat als je officiële stukken probleemloos schrijft, je op een forum opeens wél allemaal fouten maakt.
Dat wil er niet in.
Als je iets goed beheerst hoef je er niet over na te denken, of in elk geval nauwelijks.

Afbeelding

Sita
Zeer actief

Belle schreef:
Vind je een eindwerkstuk van een cursus (op de universiteit) een doel waarvoor je je best zou doen foutloos Nederlands te schrijven? Ik heb de afgelopen week 14 van die werkstukken nagekeken en kwam daarbij regelmatig dingen tegen als "het kind ontwikkeld zich......" en "Dit resultaat betekend...". En als ik dan vraag of ze de regels niet begrijpen of kennen, krijg ik als antwoord dat dat het probleem niet is. Wat het probleem dan wel is :19:. Een student zei dat ze de regel wel kent, maar dat 'betekent' met een 't' raar staat. Dus dan geldt de regel niet meer???
Een andere student (die het niet eens was met haar cijfer) zei: "Ja, maar ik heb het wel door drie mensen na laten lezen en die hebben het ook niet gezien."
Dat vind ik wel een echt doel inderdaad. En daar zou ik zeker wel mijn best voor doen om foutloos Nederlands te schrijven. En ook door iemand te laten nalezen waarvan ik weet dat hij/zij er fouten uit kan halen.

Ik zou daar ook hopeloos van worden als ik dat soort antwoorden zou krijgen. Vraag mij dan wel af of dit echt gemotiveerde studenten zijn. Studenten die echt bewust een studie gekozen hebben of zijn dit studenten die min of meer gestuurd zijn door hun omgeving om maar die studie te gaan doen, want dat is zo goed voor je carrière.....

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Toch is dat iets anders dan kromme zinnen vol fouten.
Iets anders dan formuleringen die iets volkomen onbegrijpelijk maken.

Ik kan me niet voorstellen dat als je officiële stukken probleemloos schrijft, je op een forum opeens wél allemaal fouten maakt.
Dat wil er niet in.
Als je iets goed beheerst hoef je er niet over na te denken, of in elk geval nauwelijks.
Als ik een stuk schrijf voor mijn werk hoef ik er niet over na te denken, maar ik ben dan wel bewuster bezig. Neem de tijd om het op te schrijven. Berichtjes op een forum schrijf ik meestal even snel tussendoor.

Maar het was ook maar een gedachte hoor. Geloof niet dat ik heel onbegrijpelijk schrijf. Waar het bij mij verkeerd gaat op het forum, is dat ik soms mijn tekst wat verander en dan te snel op bevestigen klik :mrgreen:

Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Marjoleine schreef:Maar de werkwoordsvervoegingen zijn niet veranderd.
Grammatica is niet veranderd.
Dat soort fouten zijn óók taalfouten.
Net als niet weten hoe je interpunctie moet gebruiken of hoe je behoorlijk een zin opbouwt.
Kijk, van mij hóeft iemand dat niet te weten, maar als je daarna dan een HBO of WO opleiding gaat doen, dan hoort je Nederlands goed te zijn.
Dan horen daar geen dingen in te staan waardoor iets op meerdere manieren te interpreteren valt. Of dubbele ontkenningen. Of gewoon zinnen die zo krom zijn dat het onbegrijpelijke taal is geworden.

En ja, dat ligt aan de instructie. Daar gaat het dus fout.
Maar dat maakt het niet minder fout dan wanneer het aan iets anders zou liggen natuurlijk ;)
Deels is het instructie, anderzijds het gebrek aan correctie. Of misschien gewoon normering?

Voor de meeste HBO/WO opleidingen behoor je de algemene vakken (zoals Nederlands) met een voldoende te hebben afgesloten. Blijkbaar krijg je echter al een voldoende als het enigzins leesbaar is. Op welk niveau (en door wie) wordt de studententien (=het cijfer waardoor je het vak net haalt) bepaald?

Ik spreek verstaanbaar Nederlands, probeer te letten op spelfouten en begrijpelijk te schrijven. Maar ik ben geen linguist, ik ben een ingenieur. Voor mij is taal een middel en geen doel op zich.
Marion.

renee-uk schreef:bovendien haat ik de weg vragen, dan tob ik maar liever wat langer :F:
Echt? Haha, ik haat tobben en met de weg vragen heb ik minder dan 0 probleem :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lief schreef:Ik spreek verstaanbaar Nederlands, probeer te letten op spelfouten en begrijpelijk te schrijven. Maar ik ben geen linguist, ik ben een ingenieur. Voor mij is taal een middel en geen doel op zich.
Voor mij is het beide.
Maar als ik dingen schrijf die mensen totaal niet snappen werkt het middel dus niet.

Taal is toch bedoeld om te zorgen dat mensen elkaar begrijpen?
En daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan want anders begrijpen ze het niet, of verkeerd.

Afbeelding

Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Sita schreef: Ik zou daar ook hopeloos van worden als ik dat soort antwoorden zou krijgen. Vraag mij dan wel af of dit echt gemotiveerde studenten zijn. Studenten die echt bewust een studie gekozen hebben of zijn dit studenten die min of meer gestuurd zijn door hun omgeving om maar die studie te gaan doen, want dat is zo goed voor je carrière.....
Het zijn allemaal studenten die al een HBO opleiding hebben (veel PABO) en ze zijn volgens mij wel gemotiveerd. Het lijkt er naar mijn idee meer op dat correct Nederlands schrijven minder belangrijk wordt gevonden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

In mijn vorige functie kreeg ik eens een van onze mensen bij me die wilde graag solliciteren naar een bepaalde functie, maar daarvoor moest ze goed nederlands kunnen schrijven. Dat ging allemaal prima, alleen de d's en t's had ze nog nooit in dr leven begrepen. Ze vroeg dus of ik haar daar bij kon helpen (omdat op eoa manier op mn vorige werk iedereen dacht dat ik - diplomaloze sloeber - nederlands had gestudeerd aan de uni :LOL: ). Tuurlijk, geen probleem.

Ik heb haar de werkwoordsvervoegingen voorgedaan, het kofschip uitgelegd en de 'ik lust geen t'-ezelsbrug uitgelegd. Dat duurde bij elkaar 3 minuten. Toen ik klaar was kon ze echt, absoluut, onmogelijk, op geen enkele manier begrijpen hoe het haar school in VREDESNAAM gelukt was om dit NIET duidelijk aan haar te kunnen uitleggen?! Nou, dat vind ik ook een verdomd goeie vraag!

Bij mij op de basisschool hadden ze de lat al wat hoger gelegd wat betreft taal, dus in groep 7 waren wij al even ver als waar ze op de middelbare in de brugklas mee beginnen. Ik haalde allemaal 9's en 10en. Tot ik op de middelbare kwam, daar gebruikten ze zulke uitgebreide, ingewikkelde en omslachtige methodes om het uit te leggen dat ik er spontaan echt geen jota meer van snapte en er 3 jaar over heb gedaan voordat ik het nieuw geleerde kon negeren en met mijn oude basisschoolkennis ineens weer foutloos nederlands schreef. Dat vind ik toch wel... typisch!
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Huh? "'ik lust geen t'-ezelsbrug "?

Die ken ik niet, leg eens uit?
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Behalve het kofschip legden de zusters het heel eenvoudig uit. Gebruik dezelfde zinsnede, maar gebruik een ander werkwoord waar duidelijk te horen is of er een t achter moet.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Neeltje schreef:Behalve het kofschip legden de zusters het heel eenvoudig uit. Gebruik dezelfde zinsnede, maar gebruik een ander werkwoord waar duidelijk te horen is of er een t achter moet.
Het kofschip is alweer verouderd, tegenwoordig zijn er een paar letters bijgekomen en heet het wat anders.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Neeltje schreef:Behalve het kofschip legden de zusters het heel eenvoudig uit. Gebruik dezelfde zinsnede, maar gebruik een ander werkwoord waar duidelijk te horen is of er een t achter moet.
dat hele kofschip ben ik al eeuwen vergeten, ik pas alleen dit hulpmiddeltje toe en dat werkt altijd prima :ok: .
Precies.
Gebruik "lopen" en je bent er al.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”