Jaap* schreef:Foutloos nederlands schrijven lukt praktisch niemand, mij in ieder geval al niet. Maar een gebrek aan taal váárdigheid, de vaardigheid om een beetje helder te communiceren via het geschreven woord, vind ik wel heel vaak tenenkrommend slecht.
Ik moet regelmatig echt mijn best doen om te ontcijferen wat iemand nou eigenlijk wil zeggen. En dan is het vaak ook nog zo ondoordacht. Dat vind ik wel een verarming.
Ik wil niet de hele tijd in een soort dictee hoeven zitten, maar een beetje begrijpelijk moet het wel zijn, qua taalgebruik, leestekens en zinsopbouw.
Zo'n lap ondoordachte verbale waterval, die er dan middels het toetsenbord uitgerammeld wordt, vind ik echt onprettig.
Ik vat dat altijd een beetje op als ongeinteresseerdheid in de lezer. "Red je er maar mee".
Dit dus.
En dan ben ik 27, geen statistisch wonder en zo dyslectisch als maar zijn kan dus eigenlijk zou ik er niet zoveel last van moeten hebben
Maar ik krijg afstudeer verslagen van onze HBO stagiaires, tenenkrommend gewoon!!!
Hele alinea's die door de shoarmaboer getypt hadden kunnen zijn, Engelse samenvattingen die rechtstreeks van Google translate overgenomen zijn. Engelse artikelen die met google translate vertaald zijn naar het Nederlands en in het verslag gecopy-pasted zijn onder het mom van literatuur onderzoek.
Om over het statistische gedeelte nog maar te zwijgen

even een citaat:
"De herkauwen activiteit daalt voor het afkalven en neemt na het afkalven weer toe. 3uur voor het afkalven daalt de herkauwactiviteit met een afname van -14%"
Dit soort dingen onderzoeken zijn dan al langs een Leraar geweest die besloten heeft dat het onderzoek niet uitgebreid genoeg is
(ik stel dan altijd voor om alles wat ik zelf kan googelen eruit te halen en zo het verslag terug te brengen van 200 naar 15 pagina's nuttige informatie

)
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik wel eens een verslagje terug op het bureau van een stagiaire heb gekwakt met de vraag of ZIJ nou zo dom is dat ze niet beter kan of dat ze écht dacht dat ik dit fantastisch zou vinden.