Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

JOEHOE we hebben een collie!!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lillith
Zeer actief

Re: JOEHOE we hebben een collie!!

Ongelezen bericht door Lillith »

Nanna schreef:
kds87 schreef:
Nanna schreef:Ik zie een verbintenis met ome Glenn in het verschiet ;-)
:cheer:
En dan natuurlijk verpatsen voor fikse forumprijzen hè :cool2:
(123)456 ik wil korting :F:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

kipo schreef:Afbeelding

deze vind ik best wat weg hebben van een bordercollie.

Mooie meid, die Sorella!
De border en de schot schelen in oorsprong ook niet eens zoveel van elkaar eigenlijk. Alleen het gebied en later het doel van fokken, maar in feite lagen ze heel dicht bij elkaar. Dat zou je nu echt niet meer zeggen, want er is echt geen Schot die Kay kan bijbenen....
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Inge O schreef:
blacky schreef:
Inge O schreef:jeetje, deden ze een keer iets goed, werd het niet geappreciëerd :jank:
Ik vind die hollanders ook prachtig. beetje collie achtig :D
de bedoeling was wel dat het een beetje véél collie-achtig was :oeps: .
Tja maar welke he. Ik bedoel de BorderCollie :lol1:
Waar we het nu over hebben is toch de Schotse herder of vergis ik me nu. :denken:

Een paar zouden ook voor Aussies door kunnen gaan. Ik vind ze erg mooi.
Afbeelding
gevni havanezers
Sandra 1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder x Hollandse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sandra 1970 »

Lillith schreef:
Nanna schreef:
kds87 schreef:
Nanna schreef:Ik zie een verbintenis met ome Glenn in het verschiet ;-)
:cheer:
En dan natuurlijk verpatsen voor fikse forumprijzen hè :cool2:
(123)456 ik wil korting :F:

Ik ook
Groetjes van Sandra
gyanty
Zeer actief

Maar ik ben nog niet helemaal uit. Verschil Engels en Amerikaans lijkt me geen uitleg nodig te hebben. Klassiek de tussenmoter vind ik dan soms al moeilijk om weg te houden bij Amerikaans, maar waar moet ik nu de verschillend vinden met het Hollandse type. Waarin verschilt deze oude-nederlandse versie nou zo veel meer dan het amerikaans type, want ik zie veel huidige omschreven als amerikaans type, die best lijken op het oud hollands type? Het wordt mij echt te ingewikkeld met al die types hoor......
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

gyanty schreef:Maar ik ben nog niet helemaal uit. Verschil Engels en Amerikaans lijkt me geen uitleg nodig te hebben. Klassiek de tussenmoter vind ik dan soms al moeilijk om weg te houden bij Amerikaans, maar waar moet ik nu de verschillend vinden met het Hollandse type. Waarin verschilt deze oude-nederlandse versie nou zo veel meer dan het amerikaans type, want ik zie veel huidige omschreven als amerikaans type, die best lijken op het oud hollands type? Het wordt mij echt te ingewikkeld met al die types hoor......

Het oude Hollandse type (die overigens niet meer bestaat) was zwaar gebouwd, brede schedel en had een gedrongen bouw. Leek eigenlijk dus meer op de border collie dan op de schotse herdershond (amerikaans of engels).
Begin jaren '60 werd er tussen keurmeesters enorm geruzied welk type nou de échte collie was. De collie die het uiterlijk had van de door Engeland voorgeschreven rasstandaard of het Hollandse type. Die trouwens ook zo internationaal werd genoemd omdat dit type door geen enkel ander land werd gefokt.
Uiteindelijk zijn de ruzies zo hoog opgelopen dat de toenmalige Raad van Beheer ingreep, het Hollandse type verbood omdat het land van herkomst de rasstandaard voorschrijft. De Hollandse Collie Collieclub werd in 1964 opgeheven en vervolgens werd er een nieuwe rasvereniging in 1965 opgericht. De nog steeds bestaande Collieclub
hanteert dus de officiële, door Engeland voorgeschreven, rasstandaard.
Afbeelding
De3staffies
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire terrier

Ongelezen bericht door De3staffies »

Gefeliciteerd met jullie mooie meisje :I:
Afbeelding

Twinkeltje bedankt!!!
gyanty
Zeer actief

lieke schreef:
gyanty schreef:Maar ik ben nog niet helemaal uit. Verschil Engels en Amerikaans lijkt me geen uitleg nodig te hebben. Klassiek de tussenmoter vind ik dan soms al moeilijk om weg te houden bij Amerikaans, maar waar moet ik nu de verschillend vinden met het Hollandse type. Waarin verschilt deze oude-nederlandse versie nou zo veel meer dan het amerikaans type, want ik zie veel huidige omschreven als amerikaans type, die best lijken op het oud hollands type? Het wordt mij echt te ingewikkeld met al die types hoor......

Het oude Hollandse type (die overigens niet meer bestaat) was zwaar gebouwd, brede schedel en had een gedrongen bouw. Leek eigenlijk dus meer op de border collie dan op de schotse herdershond (amerikaans of engels).
Begin jaren '60 werd er tussen keurmeesters enorm geruzied welk type nou de échte collie was. De collie die het uiterlijk had van de door Engeland voorgeschreven rasstandaard of het Hollandse type. Die trouwens ook zo internationaal werd genoemd omdat dit type door geen enkel ander land werd gefokt.
Uiteindelijk zijn de ruzies zo hoog opgelopen dat de toenmalige Raad van Beheer ingreep, het Hollandse type verbood omdat het land van herkomst de rasstandaard voorschrijft. De Hollandse Collie Collieclub werd in 1964 opgeheven en vervolgens werd er een nieuwe rasvereniging in 1965 opgericht. De nog steeds bestaande Collieclub
hanteert dus de officiële, door Engeland voorgeschreven, rasstandaard.

Mmm ik hoop dat ik het ga zien. Op papier worden het hollands type misschien niet meer gefokt, maar buiten papier zou het type natuurlijk best kunnen bestaan. Zo zou de collie in dit topic wat mij betreft ook door kunnen gaan als hollands type, maar wacht haar groei maar ff af:

Maar hier nog wat types uit mijn eigen kring (collies zonder papier):
Ik heb geen echt goede foto van deze opvanger, maar deze meid zat begin dit jaar bij mij in opvang:
Afbeelding
Afbeelding
Ze was een behoorlijk stevig type, maar kwam wel bij zelfde 'fokker' weg als de enorme sable reu die ik dan weer onder Amerikaans eigenlijk zet, duidelijk Barsoitype. Zij was alles behalve elegant, alhoewel ik haar wel heel mooi vond en ze ook voor een collie zeker snel. Of was ze dan een klassiek type? want wat is dan verschil met klassiek en hollands?

Dan een collie die ik zou leuk vind, echt een doldwaas ding hoor. Van kennissen van mij en paste ik regelmatig op.
Afbeelding
Afbeelding
In eerste instantie zou je kunnen zeggen, lijkt veel op een border collie, dus hollands type, alleen is dit echt een heel spichtig ding, als pup echt alsof hij tussen 2 deuren had gezeten. Absoluut niet gedrongen en stevige bone, maar zou hem naar mijn mening ook niet onder klassiek of Amerikaans durven te zetten? Alhoewel toen ik hem laatst naast Santos zag staan, konden het toch wel broers wezen.

En dan hebben we nog de vorige hond van mijn zus: (let wel, deze kwam uit verwaarlozing, kreeg later wel wat meer haar en body)
Afbeelding
Klassiek dan?

En onze Winnie(overigens wel met papier...) heb ik eigenlijk geen goede foto van:
Afbeelding
Hier al oude dame. Klassiek of hollands dan?
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Poe, lastige vragen, want ik ken het Hollandse type alleen van plaatjes en dat vertekent toch altijd. Ik zou zo gokken dat foto 1 (2 is dezelfde toch?) Amerikaan is. Foto 3 en 4 het 'klassieke' type (met een scheut Amerikaans maar overwegend Engels type), foto 5 vind ik eerder een kruising (pak-'m-beet 75% collie) en Winnie is gewoon uit Engelse lijnen.
Afbeelding
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

[quote="gyanty"]Wauw de collies worden weer populair. Het zijn gewoon erg leuke honden :cheer: . Ze doet me denken aan de opvanger die ik hier begin van het jaar had: (wat ouder dan 6 maanden dat wel, ze heeft overigens wel pups gehad, maar volgens mij zijn die ook ouder dan 6 maanden).

Je hebt trouwens gewoon een Schotse Collie(Zie onder je avatar namelijk amerikaanse collie staan). Binnen het ras heb je dan wel verschillende types, maar tot nu toe blijven het gewoon schotse collies die per continent wat verschillend gefokt zijn. Ben blij dat het Amerikaanse type wat meer in trekt komt, alhoewel daar ook mindere mooie exemplaren tussen kunnen zitten. Ze moeten ook niet te populair worden hoor :schrik: [quote]

Er zou eigenlijk nooit en never een ras TE popi moeten worden, daar zijn al veel rassen mee de verdoemenis mee in geholpen zoals:
Herders door Rin Tin Tin & K-9.
Collies door Lassie.
Sint Bernads door Beethoven.
Akita´s door Hachi.
Wolfshonden door White Fang.
Bordeaux Doggen door Hootch & Turner.
Beagles door Shilo.
Dalmatiers door 101 Dalmatiers.
Boomers door Benji en Air Bud.
Bull Terriers door The incredible Journey

Om er maar eens een paar te noemen.............. :W:
Het is nooit een echt goede ontwikkeling geweest voor een ras, welk ras dan ook. :U:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Wat een mooi meisje.... :I:
De Schot blijft toch ook nog steeds 1 van mijn favoriete honden..... :I:
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Volgens mij is het gewoon een collie mix met bc of Aussie.
Maar van harte gefeliciteerd!
kds87
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Wij zijn de trotse eigenaar van een amerikaans collie meisje sinds 5-09-11

Ongelezen bericht door kds87 »

Aimee schreef:Volgens mij is het gewoon een collie mix met bc of Aussie.
Maar van harte gefeliciteerd!
met BC bedoel je denk ik border collie ?
want dan corrigeer ik je even als dat mag :)
beide ouders hadden die mensen zelf
en bij de vader zat een stamboom papier met afstamming van de amerikaanse kant
vraag me niet al die namen etc want dat weet ik niet ben niet bekend in dit ras qua stambomen :ugh:
heb wel het papier gezien en ze heeft me uitleg gegeven over de gehele familie stambomen van vaders kant
moeder had geen papier maar diens ouders weer wel waar zij een kopie van had en foto's + gegevens van de fokker van de moeder
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”