smoekie schreef:
En nu gaat ik lekker mijn mandje in, ik lees morgen de "linken" of "teksten" wel waarin vermeld staat in welke situaties het "toegestaan" is dat een PH op eigen initiatief zonnebadende burgers mag bijten.

Pfffff, het wil ook werkelijk niet doordringen he. Uiteraard mag dit niet, maar dat was je vraag ook niet, dat je steeds verder draait en draait om je gelijk te halen ok, ,maar je vraag was of een politiehond zonder commando mag bijten. Ja dat mag.
Een inbreker die zich heeft verstopt, gevonden wordt en bv. een slaande beweginbg naar de hond maakt mag gebeten worden zonder commando. Waar dat staat ? Dat is geregeld in de Politiewet en in de Ambtsinstructie.
Daar is geregeld dat geweld mag worden gebruikt door een politie-ambtenaar in de rechtmatige uitoefening van zijn functie.
En daarin zijn niet alle geweldssituaties met punten en komma's uitgewerkt, maar deze worden uitgebreid getoetst. En geloof mij, dat gebeurd (terecht) uitgebreid.
Dus ja, een PH mag zonder commando bijten en nee, deze zonaanbidder had niet gebeten mogen worden, maar dat heeft tot nu toe ook nog steeds niemand beweerd. Fout van de geleider dus, vandaar dus een bedrijfsongeval.