Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stambomen voor alle honden (raszuiver of niet)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

amber81

Re: Stambomen voor alle honden (raszuiver of niet)

Ongelezen bericht door amber81 »

Rosita Compagner schreef:
amber81 schreef:Ik hoef me namelijk niet om te laten praten door toevallige voorbijganger met haar zelf zo onder vuur gelegde kruisinghond die een discussie gevoerd heeft met wat klasgenootjes en dat neerkwakt als de waarheid. Het is gewoon een hele enge gedachtengang en dat mag ik vinden, nietwaar?
Hou je dan bij de discussie en laat bijvoorbeeld het vetgedrukte erbuiten? Dat is namelijk niet het onderwerp en persoonlijk gehap.

Nu heeft Domor mijn 'hulp' niet nodig hoor, maar ik vind het ook een interessante discussie en het is jammer als hij verzand in het erbij halen van persoonlijke zaken die er niet toe doen. Snap je? Het leest gewoon fijner als je het een beetje zuiver houdt.
zeg, dat heeft ze zelf in de hand! Misschien moet je dan alles maar lezen wat er gezegd is, want ze heeft dat zelf verteld, dus ik ben nergens afgeweken, zeker dat vetgedrukte houdt alles met de discussie. Wat een rarigheid zeg! En als er eentje een ster is in het erbij halen van persoonlijke zaken dan is het madame zelf hoor, dat jij en ik het dus niet met elkaar eens zijn is jammer, maar daar lig ik verder niet wakker van, in die zin dat je mening over HET ONDERWERP me wel boeit, alleen dit dan weer niet. Want dit is dus weer iets waar mijn haren van overend gaan staan: dat jij denkt te kunnen bepalen wat er wel en niet gezegd wordt. Doe normaal zeg!
amber81

Nanna schreef:
amber81 schreef:zeg, dat heeft ze zelf in de hand! Misschien moet je dan alles maar lezen wat er gezegd is, want ze heeft dat zelf verteld, dus ik ben nergens afgeweken, zeker dat vetgedrukte houdt alles met de discussie. Wat een rarigheid zeg! En als er eentje een ster is in het erbij halen van persoonlijke zaken dan is het madame zelf hoor, dat jij en ik het dus niet met elkaar eens zijn is jammer, maar daar lig ik verder niet wakker van, in die zin dat je mening over HET ONDERWERP me wel boeit, alleen dit dan weer niet. Want dit is dus weer iets waar mijn haren van overend gaan staan: dat jij denkt te kunnen bepalen wat er wel en niet gezegd wordt. Doe normaal zeg!
Vrolijk kerstfeest ;-)
ij ook hele vele fijne dagen :engel:
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Het probleem is begonnen met het maken van stambomen en de 19e eeuwse mode om van alles een ras te maken wat aan bepaalde kenmerken moet voldoen om zich te onderscheiden. Tel daar bij op dat honden geen harde selectie op werkvermogen meer kennen in de moderne wereld.

Het antwoord ligt misschien niet in een verhevigde focus op stambomen en het precies bepalen wat met wat fokt, dat hebben we al teveel gedaan.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

langehond1 schreef:Het probleem is begonnen met het maken van stambomen en de 19e eeuwse mode om van alles een ras te maken wat aan bepaalde kenmerken moet voldoen om zich te onderscheiden. Tel daar bij op dat honden geen harde selectie op werkvermogen meer kennen in de moderne wereld.

Het antwoord ligt misschien niet in een verhevigde focus op stambomen en het precies bepalen wat met wat fokt, dat hebben we al teveel gedaan.
stamboom mag wel, maar je moet er wel veel meer gezonde look-a-likes toevoegen...
Daarnaast ben ik het met je eens dat er te weinig naar werkvermogen gekeken is de laatste jaren in heel veel rassen.
Alleen het uiterlijk was belangrijk, of die hond dan ooit nog zijn taak zou kunnen uitvoeren wat totaal onbelangrijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

amber81 schreef: Het is trwns prachtig dat je je complimenten geeft voor domor omdat ze bij haar onderwerp blijft, en als herdermens geef ik ook gewoon mijn mening. Dan gaan we dalijk dit weer krijgen! Ik hoef me namelijk niet om te laten praten door toevallige voorbijganger met haar zelf zo onder vuur gelegde kruisinghond die een discussie gevoerd heeft met wat klasgenootjes en dat neerkwakt als de waarheid. Het is gewoon een hele enge gedachtengang en dat mag ik vinden, nietwaar?
Dat is dit herdermens volkomen met je eens :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Goed, waar ik gebleven was.
Goed, sowieso de da's die fraude plegen met het systeem. Deze zullen hoog beboet worden en bij herhaling mogelijk van hun vak ontheven. Dat lijkt me logisch, waar de wetgeving genegeerd wordt of zelfs opzettelijk aan zijn laars gelapt volgen er sancties.
Ja, ik ben nog niet zo oud. Dat betekend echter niet dat ik geen goede ideëen kan hebben. Overal zal aan het begin nog heel wat aan geknutseld willen worden. Bij de paarden krijgen we het nu langzaam aan toch wel grotendeels op de rails dat alle dieren gechipt zijn, er is echter nog geen voordeel aan verbonden met eigendomsrecht, dus dat is jammer. Dat draait nu 6 jaar (per 1 januari 2004).

Amber: Mijn leeftijd is er niet echt iets dat er toe doet. Of ik dieren heb trouwens ook niet, maar als je het wilt weten. De dierencollectie is nog wel wat extra gewisseld. Konijn is dood doordat hij toen hij ontsnapt was van het rattengif van de buren had gegeten. Hij liep ondertussen bij de geiten om 100m2, een tweede konijn vonden mijn ouders niet goed, helaas. De geiten zijn afgelopen zomer vertrokken. Mijn moeder vond er niks meer aan en aangezien ik er nog maar af en toe een weekend ben besloot ze dat ze weg moesten. Deze zijn naar een kennis gegaan en hebben rond de 2000m2 gras gekregen met zijn twee. Er waren in de tussentijd nog eerst 2 en later 4 cavia's bijgekomen. Voor ieder mannetje 1, helaas had ik in plaats van 2 jonge mannetjes 2 vrouwtjes meegekregen. De 2 jongen zijn gebleven, de mannen (incl. het ene jong) zijn gecastreerd en ondertussen zitten de 2 oudste mannen bij elkaar, het jongste mannetje is daar verstoten en zit dus weer bij de dames. Helaas zijn deze van de zomer door een marter te pakken genomen, alle 4. Er zat blijkbaar toch nog ergens een klein gaatje in de bodembescherming. Het was volledig afgedekt tegen de katten. Er is ook nog een kip bijgekomen, een kuiken van de bruine kip. En er is nog een korte periode een paard geweest, helaas was mijn vermoeidheid te groot en kon ik daardoor eigenlijk niet doen wat ik wilde samen met het paard zelf dat buiten rijden alleen nog niet grappig vond en voor wandelen was hij te groot. Ook hij is ontzettend leuk terecht gekomen.
Dat waren de beesten.

Bij een mens gaf/geeft dit wel degelijk problemen. Je zag dit ook goed terug in geïsoleerde dorpjes waar genetische afwijkingen veel frequenter voorkomen dan in een gemengde samenleving. Bij honden is er sowieso natuurlijke selectie. Dat maakt al een heleboel uit. Dat gaan wij echter zo lang mogelijk tegen. Maar als de natuurlijk selectie onvoldoende is om de populatie gezond te houden dan sterft een roedel gewoon uit.
En dan hebben we het nog niet over de reuen die gaan zwerven om een andere roedel proberen over te nemen.

Inteelt is weldegelijk een groot probleem bij hoge percentages. En door directe lijnenteelt te verbieden pak je niet alleen de directe inteelt aan, maar ook de indirecte inteelt. Als jouw hond al uit die kampioenreu gefokt is, maar je daar dan niet een direct familielid meer van pakken, dus heb je sowieso al wat meer genenspreiding.
En je om te laten praten hoeft ook niet, volgens mij vraag ik dat ook nergens. Ik vraag echter wel waar je precies een probleem mee hebt anders dan dat het een enge gedachtegang is.
En ik ben me er van bewust dat de kans aanwezig is dat Boris er niet zou zijn geweest als deze regels er waren geweest, maar dan was er wel een andere hond gekomen. Overigens zou je uit de openingspost hebben kunnen opmaken, in de 1e of 2e regel zelfs, dat dit niet met een groepje klasgenoten is bedacht. Maar in een topic, wat in mijn ogen automatisch verwijst naar een forum. In dit geval een paardenforum. Je ziet namelijk dezelfde problemen ook steeds meer voorkomen bij de niet-gebruikspaarden, specifiek de minipaarden en de shetlandpony's. Met of zonder papier, maakt niet uit. Weleens op een minipaardenkeuring geweest? Net een hondenshow. Incl. de pootjes correct zetten.

Malinois: Zonder registratie geen controle, zonder controle grote kans op uitbuiting. Exact zoals nu gebeurt.
Voor rashonden is er vaak inderdaad de verdieping vooraf. Voor veel andere mensen is deze verdieping er pas achteraf. Dus nadat de aanschaf al gedaan is. Natuurlijk zou de koper zijn verantwoording moeten nemen, helaas blijkt dit voor veel mensen nogal lastig. Ook omdat er met slimme praatjes ook de beter voorbereide pupkoper nogal eens omgepraat wordt.
Helaas is de pupkoper nogal lastig aan te pakken. Wat je ook doet om de pupkoper aan te pakken, zolang deze via een broodfokker alsnog aan een pup kan komen komt hij er mee weg. En dan pak je dus nog veel meer mensen aan. Een verplichtte cursus hond positief afsluiten voordat je een hond mag is mogelijk een oplossing, maar dan heb je alsnog alleen maar het kennis deel te pakken. Het gevoelsdeel is nog veel lastiger.
Dat er een max aan nesten per teef is, weet ik. Ik zei dan ook goede controle op. Want nu gaan de andere nestjes gewoon zwart.
Dichtbijzijnde lijnenteelt, weet ik. Maar nu ook bij de rasloze honden.
Gezondheidskeuring is gewoon bij je eigen dierenarts. Controle op hart, longen, huid, ademhaling, tanden en dan nog rasspecifieke dingen als hd, pl en sm, afhankelijk van de bouw en gewicht van de hond.

Het hele principe is juist om wel stambomen aan alle honden te krijgen zodat men weet wat erachter zit, in plaats van deze te verwijderen. Overigens hoeft de teef/reu dus ook niet geneutraliseerd te worden als ze fokongeschikt is bevonden. Maar wel de pups als er toch een nest wordt gefokt. Neemt de fokker dus zijn verantwoordelijkheid hoeft er helemaal nul komma nada geneutraliseerd te worden.

Amber: Schreeuwen is nergens voor nodig. Zou je het een betere optie vinden als enkel de dieren die voor de fok worden ingezet openbaar worden gezet zodat iedereen tenminste de gegevens van de ouderdieren kan inzien zodat ze weten wat er aan problemen zich voor hebben gedaan? Het grote nadeel daar is echter wel van dat een fokker niet kan kijken of van dezelfde combinatie honden zijn aangetroffen met hd/sm/pl etc. Oftewel. Is die ene hond een gelukstreffer waarbij de genen niet tot expressie zijn gekomen of zit het echt niet in die combinatie.

Neeltje: Het hele probleem is juist dat doordat er geen controle is ze de broodfok helemaal niet aan banden kunnen leggen. De lap tekst was blijkbaar niet lang genoeg want er zijn in de tussentijd nog een heleboel dingen verder uitgediept.

Amber: Een goede discussie is er een waarbij de personen zelf erbuiten gelaten worden. Als ik ergens op de man heb gespeeld moet je me daar vooral op wijzen, maar tot nu toe ben ik me op dat punt van geen kwaad bewust. Als er gezegt wordt dat ik er nul verstand van heb, dan weerleg ik dat. Als er gevraagd wordt, sarcastisch of niet, of ik een dierenarts ben of word, weerleg ik dat. Niet alleen omdat ik dat niet ben, maar ook omdat ik er trots op ben voor wat ik gekozen heb.

Langehond1: Helaas valt dat niet meer terug te draaien, we leven nu eenmaal in het heden. De bedoeling is echter niet te selecteren wie met wie fokt, maar eerder met wie niet. Een algemeen gezonde hond mag gewoon met vrijwel elke algemeen gezonde hond kruisen. Een licht ongezonde hond mag alleen met echt gezonde honden kruisen. Zeer ongezonde honden mag geheel niet mee gefokt worden.

Goed, volgens mij heb ik nu iedereen gehad. Als ik per ongeluk een reactie heb overgeslagen, zeg het gerust. En ik weet dat het lange posts zijn, maar ik probeer alle vragen en opmerkingen zo goed mogelijk te beantwoorden en te verduidelijken en te verwerken.

En bedankt rosita compagner, ik doe mijn best om de discussie zo goed mogelijk te laten verlopen. Anders had ik hem ook niet moeten starten, en ik blijf het nog altijd super interessant vinden. Zowel de voors als tegens. Controles verschillen inderdaad heel erg per gemeente.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Domor schreef:
Neeltje: Het hele probleem is juist dat doordat er geen controle is ze de broodfok helemaal niet aan banden kunnen leggen. De lap tekst was blijkbaar niet lang genoeg want er zijn in de tussentijd nog een heleboel dingen verder uitgediept.
Er is wel controle anders zouden degenen die er helemaal een zooi van maken niet geruimd worden. Er is gewoonweg nog geen wet die het kan verbieden.

De rest interesseert me niet. Volgens mij ben je gewoon bezig met typeles of zo.

(Edit: typefout)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

allemensen wat een lappen tekst weer... niet doorheen te komen want alles komt weer terug op de eerste lap tekst...

Nogmaals er is NIET te controleren als mijn DA een rekening schrijft dat mijn teef gecastreerd is en ze blijkt dat niet te zijn.
Of loopt de controleur met een echo-apparaat over straat? Of moeten we ook nog verplicht onder de echo, net zoiets als bromfietsen op een band, om te controleren?
Kom nou toch... er is nu al geen mankracht om poepende honden te controleren hoe wil je dit dan in vredesnaam gaan uitvoeren?

Eigen DA-en voor een keuring vind ik dus niets... daar moet je speciaal aangestelde DA-en voor gebruiken die er voor opgeleid zijn en die onder toezicht ergens van staan... en nee niet onder de overheid.... dat is al zo corrupt als de pest.

En nee, als IK een nest fok, buiten jouw eisen dan is het nog steeds MIJN nest...en beslis IK of er gecastreerd wordt en niet een of andere pipo achter een bureautje...
Die heeft daar niks aan betaald dus helaas voor jou niks over te zeggen.

Jij vind lijnteelt per definitie ongezond, ik niet, ik vind dit zelfs tot een bepaalde hoogte noodzakelijk om een eigen lijn te behouden voor een fokker.

Uitbuiting blijft er altijd ZOLANG ER MENSEN ZIJN DIE BROODFOK HONDEN KOPEN en die zullen er altijd zijn... want dan haal je ze toch uit het buitenland... :19:
Dus je moet de broodfokkers en mensen die daar kopen aanpakken... niet de goede fokkerij alleen maar beperken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Ook in het heden zijn er groepen gebruikshonden die geen last hebben van inteelt en waarvan de eigenaren geen zin hebben in registratie...pure bemoeienis. Als ik de beste sloogi van vrienden kruis met mijn beste greyhound wens ik daar geen bemoeienis bij. De mensen die me kennen weten wat voor pup ze in huis krijgen.

Een teveel ingeteelde populatie sterft inderdaad uit (heeft een grotere kans om uit te sterven). So what...in het geval van honden is dan natuurlijke selectie op niveau van de fokkers. Mensen die honden fokken die een laag reproductiesucces hebben moeten er op een gegeven moment mee ophouden omdat hun honden zich slecht voortplanten. Of zich aanpassen door het verbreden van de genetica.

Wat mij betreft sterven er een hoop onbruikbare honden uit. Ik heb niks aan allerlei keffers die keizersnedes nodig hebben of op hun 5e aan kanker dood gaan.

De huidige aandacht voor het probleem in de media lijkt me genoeg om mensen bewust te maken
amber81

Domor, ik hoop dat je dan ook even de tijd gaat nemen om mijn lap door te nemen, zodat je niet in de war raakt.

Domor citaat: “Goed, waar ik gebleven was.
Goed, sowieso de da's die fraude plegen met het systeem. Deze zullen hoog beboet worden en bij herhaling mogelijk van hun vak ontheven. Dat lijkt me logisch, waar de wetgeving genegeerd wordt of zelfs opzettelijk aan zijn laars gelapt volgen er sancties.
Ja, ik ben nog niet zo oud. Dat betekend echter niet dat ik geen goede ideëen kan hebben. Overal zal aan het begin nog heel wat aan geknutseld willen worden. Bij de paarden krijgen we het nu langzaam aan toch wel grotendeels op de rails dat alle dieren gechipt zijn, er is echter nog geen voordeel aan verbonden met eigendomsrecht, dus dat is jammer. Dat draait nu 6 jaar (per 1 januari 2004).”

Over da’s die fraude plegen kan ik heel kort zijn. Die sancties zijn er al.
Over paarden: daar weet ik niets van, ben al erg lang uit dat wereldje en het gaat mi hier over honden.
Over je leeftijd en goede ideeën: Ik heb ook niet gezegd dat je geen goede ideeën kan hebben op een zeer jonge leeftijd, absoluut niet. Als wetenschapper in spe zul je echter waarschijnlijk wel weten hoe mensen in bepaalde leeftijdsgroepen denken, is namelijk een wetenschappelijk iets. Is niets verkeerds aan, maar geeft mij een logischer uitwerking in mijn eigen mening tegenover jou. Idealisme is iets wat hoort bij een adolescent en het egocentrisme spreekt uit al je postings. Jouw ideeën vind jij geweldig en is gewoon hoe het moet. Het spijt me zeer, maar dat is niet zo. Ik zal daar zo op doorgaan.

Citaat Domor: “Amber: Mijn leeftijd is er niet echt iets dat er toe doet. Of ik dieren heb trouwens ook niet, maar als je het wilt weten. De dierencollectie is nog wel wat extra gewisseld. Konijn is dood doordat hij toen hij ontsnapt was van het rattengif van de buren had gegeten. Hij liep ondertussen bij de geiten om 100m2, een tweede konijn vonden mijn ouders niet goed, helaas. De geiten zijn afgelopen zomer vertrokken. Mijn moeder vond er niks meer aan en aangezien ik er nog maar af en toe een weekend ben besloot ze dat ze weg moesten. Deze zijn naar een kennis gegaan en hebben rond de 2000m2 gras gekregen met zijn twee. Er waren in de tussentijd nog eerst 2 en later 4 cavia's bijgekomen. Voor ieder mannetje 1, helaas had ik in plaats van 2 jonge mannetjes 2 vrouwtjes meegekregen. De 2 jongen zijn gebleven, de mannen (incl. het ene jong) zijn gecastreerd en ondertussen zitten de 2 oudste mannen bij elkaar, het jongste mannetje is daar verstoten en zit dus weer bij de dames. Helaas zijn deze van de zomer door een marter te pakken genomen, alle 4. Er zat blijkbaar toch nog ergens een klein gaatje in de bodembescherming. Het was volledig afgedekt tegen de katten. Er is ook nog een kip bijgekomen, een kuiken van de bruine kip. En er is nog een korte periode een paard geweest, helaas was mijn vermoeidheid te groot en kon ik daardoor eigenlijk niet doen wat ik wilde samen met het paard zelf dat buiten rijden alleen nog niet grappig vond en voor wandelen was hij te groot. Ook hij is ontzettend leuk terecht gekomen.
Dat waren de beesten.”

Ik kan gewoon niet rijmen dat iemand die zo van dieren lijkt te houden en ze ook daadwerkelijk houdt (tenminste, eigenlijk wordt dat op een ander in het gezin geschoven), zulks ideeën kan hebben. Als jij nu met dit topic neerzet. Dus wat vindt jij nou eigenlijk? En wat zijn de dieren voor je? Je maatjes? Of observatiemateriaal? Net als de opmerkingen die je over je eigen hond hebt geplaatst over een huppeltje; je bent geen dierenarts en als jij het zo graag wilt weten zul je toch naar die da moeten. Met smoezen nu zul je niet ver komen, want dat doe je dus niet. Dan kun je namelijk niet in je eigen sfeertje blijven hangen. Zit te mekkeren over eigenaren die geen geld over hebben zogenaamd voor hun honden, terwijl je zelf je hondje vertikt na te laten kijken, want jij weet het zo goed. Dat klopt van geen kant. Daarbij zet je tot een paar keer toe je bloedeigen moeder te kakken door te zeggen dat ze onwetend is en gebrekkige kennis heeft. Zie hier meteen een van die persoonlijke voorbeelden die je ‘niet bewust’ hebt neergezet. Ook verwijt je je moeder, hoewel verkapt en mooi ingepakt, dat er dieren moesten worden herplaatst, omdat ze er ‘geen zin meer in heeft’. Terwijl je eerder in oa je voorsteltopic je verantwoordelijkheden benadrukte, geef je nu aan eigenlijk nooit thuis te zijn. Goed van je moeder dat ze de dieren dus heeft herplaatst. Ik zou voor mijn dochter ook niet de rotklussen op willen knappen met deze houding. Maar ook dit hoort bij een bepaalde leeftijd, al vind ik dat je nu toch wel enig verantwoordelijkheidsgevoel mag hebben en heb veel studenten gekend die deze hoogdravende houding hadden. Zelf ben ik in die tijd niet uit huis gegaan. Ik had verantwoordelijkheden en die nam ik, al koste me dat per dag uren reistijd. Mijn ouders waren immers niet mijn bedienden.

Domor citaat: “Bij een mens gaf/geeft dit wel degelijk problemen. Je zag dit ook goed terug in geïsoleerde dorpjes waar genetische afwijkingen veel frequenter voorkomen dan in een gemengde samenleving. Bij honden is er sowieso natuurlijke selectie. Dat maakt al een heleboel uit. Dat gaan wij echter zo lang mogelijk tegen. Maar als de natuurlijk selectie onvoldoende is om de populatie gezond te houden dan sterft een roedel gewoon uit.
En dan hebben we het nog niet over de reuen die gaan zwerven om een andere roedel proberen over te nemen.”

Hier hadden we het ook niet over. Ik heb gezegd dat inteelt geen probleem hoeft te zijn en juist in de natuur regelt het zichzelf. Dat een roedel uiteindelijk kan uitsterven is een normale en natuurlijke gang van zaken. Dat reuen een andere roedel overnemen is waar. Heb nooit gezegd dat dit niet zo is. Ik weet al een poosje dat dit zo werkt.
Bij de mens komt het dus in een gemengde samenleving ook voor. Geïsoleerde dorpen zijn iets heel anders dan bijvoorbeeld NL. Maar bovendien: een genetische afwijking is niet altijd iets ongezonds. Heb je het over die dorpjes: daar weet men nog altijd veel te weinig van. Is ook niets nieuws. En komt niet alleen in die dorpjes voor trouwens. Ja, er bestaan grotere kansen op afwijkingen die ongezond KUNNEN zijn. Maar voorlopig bestaan ze nog altijd en hebben vele evoluties overleefd. De westerse wereld heeft ontdekt inderdaad dat het niet handig is, eeuwen terug, om het met je familie te doen. Is het ook niet. Persoonlijk vind ik het zelf ook walgelijk. Maar ik weet ook dat er niet per definitie ongezonde mensen uit voort zullen komen. Of moet ik echt voorbeelden aan gaan halen als bijvoorbeeld die oude viespeuk die met zijn dochter in een kelder zeven gezonde kinderen kreeg?

Domor citaat: “Inteelt is weldegelijk een groot probleem bij hoge percentages. En door directe lijnenteelt te verbieden pak je niet alleen de directe inteelt aan, maar ook de indirecte inteelt. Als jouw hond al uit die kampioenreu gefokt is, maar je daar dan niet een direct familielid meer van pakken, dus heb je sowieso al wat meer genenspreiding.
En je om te laten praten hoeft ook niet, volgens mij vraag ik dat ook nergens. Ik vraag echter wel waar je precies een probleem mee hebt anders dan dat het een enge gedachtegang is.
En ik ben me er van bewust dat de kans aanwezig is dat Boris er niet zou zijn geweest als deze regels er waren geweest, maar dan was er wel een andere hond gekomen. Overigens zou je uit de openingspost hebben kunnen opmaken, in de 1e of 2e regel zelfs, dat dit niet met een groepje klasgenoten is bedacht. Maar in een topic, wat in mijn ogen automatisch verwijst naar een forum. In dit geval een paardenforum. Je ziet namelijk dezelfde problemen ook steeds meer voorkomen bij de niet-gebruikspaarden, specifiek de minipaarden en de shetlandpony's. Met of zonder papier, maakt niet uit. Weleens op een minipaardenkeuring geweest? Net een hondenshow. Incl. de pootjes correct zetten.”

Natuurlijk is inteelt bij hoge percentages een probleem. Ik heb nooit gezegd van niet. Maar het verbieden van bepaalde zaken is iets heel anders. Ook vergeet je even hoe het werkt globaal gezien. Misschien iets vaker naar Animal Planet kijken, daar leer je een hoop van. Wordt door mensen gemaakt.
Door jouw ideeen krijg je absoluut niet meer genenspreiding, juist niet. Alleen al het feit dat je je bewust bent van dat je eigen hondje er dan niet zou zijn geweest, zegt voor mij meer dan genoeg. Genenspreiding gebeurt oa door inmenging van andere rassen, kruisingen ed. Dat kan dan allemaal niet meer. Je beperkt het alleen maar met die SF-ideeen.
Me om laten praten hoef ik me inderdaad door niemand. Zelf geef je echter aan dat je velen hebt aangesproken. Echt, ik had je graag tegengekomen. Je haalt scholen aan, maar dan blijkt dat je je ophangt aan de uitspraak van je broertje en dat die schoolcircuitlijn eigenlijk loopt via je moeder. Je zegt dat je ze, hondeneigenaren dus, niet zomaar aanspreekt maar wel tijdens het uitlaten van je zelfziekbedachte hondje. En dan heb je ook nog een ‘goede’ manier van aanspreken bedacht. Hoe netjes ook, ik zou je nochtans hard uitlachen en zeggen dat je je met je eigen zaken moet bemoeien. Ook haal je meerdere malen studiegenoten erbij waarmee je in de toekomst wilt gaan samenwerken aan je ideeen. En het paardenforum haal ik niet uit je openingspost. Dat kwam gaandeweg de discussie, mede de vermelding van Zembla. Die trwns wel in je opening tevoorschijn werd getoverd en die al zwaar onder vuur heeft gelegen met een reportage die vol haken en ogen bleek te zitten.
Nog extra: we hebben het over honden en niet over paarden, dan ga ik wel naar dat forum als ik het daar over wil hebben. En ik ben inderdaad weleens naar een minikeuring geweest. Maar keuringen daar ga ik al sinds mijn zestiende niet meer naar toe, van geen enkel dier. De reden? Ik vind het saai. En een keuring blijft een keuring.

Citaat Domor: “Malinois: Zonder registratie geen controle, zonder controle grote kans op uitbuiting. Exact zoals nu gebeurt.
Voor rashonden is er vaak inderdaad de verdieping vooraf. Voor veel andere mensen is deze verdieping er pas achteraf. Dus nadat de aanschaf al gedaan is. Natuurlijk zou de koper zijn verantwoording moeten nemen, helaas blijkt dit voor veel mensen nogal lastig. Ook omdat er met slimme praatjes ook de beter voorbereide pupkoper nogal eens omgepraat wordt.
Helaas is de pupkoper nogal lastig aan te pakken. Wat je ook doet om de pupkoper aan te pakken, zolang deze via een broodfokker alsnog aan een pup kan komen komt hij er mee weg. En dan pak je dus nog veel meer mensen aan. Een verplichtte cursus hond positief afsluiten voordat je een hond mag is mogelijk een oplossing, maar dan heb je alsnog alleen maar het kennis deel te pakken. Het gevoelsdeel is nog veel lastiger.
Dat er een max aan nesten per teef is, weet ik. Ik zei dan ook goede controle op. Want nu gaan de andere nestjes gewoon zwart.
Dichtbijzijnde lijnenteelt, weet ik. Maar nu ook bij de rasloze honden.
Gezondheidskeuring is gewoon bij je eigen dierenarts. Controle op hart, longen, huid, ademhaling, tanden en dan nog rasspecifieke dingen als hd, pl en sm, afhankelijk van de bouw en gewicht van de hond.

Het hele principe is juist om wel stambomen aan alle honden te krijgen zodat men weet wat erachter zit, in plaats van deze te verwijderen. Overigens hoeft de teef/reu dus ook niet geneutraliseerd te worden als ze fokongeschikt is bevonden. Maar wel de pups als er toch een nest wordt gefokt. Neemt de fokker dus zijn verantwoordelijkheid hoeft er helemaal nul komma nada geneutraliseerd te worden.”

Hoe zou je dit willen verwezenlijken? Die mogelijkheid is er niet. Jij kan gewoon niet uitmaken wie waar naartoe gaat en waarom. Daarin hebben we, gelukkig, een keuze. Bovendien vind ik dan dat je ook naar de consument moet kijken. Er is vraag, pak dus de vraag aan! Door dit soort praktijken te bedenken ga je het leed verergeren, dat is een simpele kettingreactie. Kijk eens bijvoorbeeld naar de hondenrassen die ooit verboden waren, de zwarte lijst. Toch bestonden die dieren en ik kende idioten die stambomen namaakten en zo dus ‘legaal’ hun pups kwijt konden. Heel simpel, maar dat ga je dan krijgen. En al die nepstambomen circuleren nog en daar wordt mee gefokt. Daar zit je dan met je idee!
Over het neutraliseren; dat bepaald alleen de eigenaar zelf in samenspraak met een goede dierenarts. Een goede zou een pup van voor 12 weken echt niet neutraliseren. Dat ze dat trwns in Amerika doen is allemaal prachtig, maar daar wonen we niet. En nu dit: Als jij een boek koopt, zeg ik ook niet dat de kaft eraf gescheurd moet worden. Want voor de wet is een dier nog altijd een product. Eigenaren, zijn dus eigenaar van een product. Als je iets kapot wilt maken, pak je je eigen spullen maar!
En dan nog laten registreren; hoe kun je mensen willen verplichten alle honden te laten chippen op commando, terwijl je in vroegere posts duidelijk maakte liever je dieren niet te hoeven chippen? Dat slaat toch kant noch wal?! Dan roep je maar wat in mijn ogen, zogenaamd naar aanleiding van je ‘research’ iets waar een tweedejaars absoluut nog geen verstand van heeft. Je bent niet zomaar wetenschapper hoor!

Domor citaat: “Amber: Schreeuwen is nergens voor nodig. Zou je het een betere optie vinden als enkel de dieren die voor de fok worden ingezet openbaar worden gezet zodat iedereen tenminste de gegevens van de ouderdieren kan inzien zodat ze weten wat er aan problemen zich voor hebben gedaan? Het grote nadeel daar is echter wel van dat een fokker niet kan kijken of van dezelfde combinatie honden zijn aangetroffen met hd/sm/pl etc. Oftewel. Is die ene hond een gelukstreffer waarbij de genen niet tot expressie zijn gekomen of zit het echt niet in die combinatie.”

Ik schreeuw niet, ik benadruk. Dat is iets heel anders. En ik laat me door niemand vertellen dat ik geen mening mag hebben.
Over die optie; die zou wellicht beter kunnen zijn, maar je vraagt het aan iemand die een echt oepsnestje heeft gehad. Wat ik overigens in alles volledig goed, legaal, geregistreerd etc. heb afgehandeld en nog altijd mee bezig ben en blijf. Dieren die bewust voor de fok worden ingezet moeten volgens mij al in een database staan. Die gegevens zijn helemaal niet nieuw, net als de voorbeelden die je allemaal geeft. En dat zou je dan toch moeten weten?!

Domor citaat: “Neeltje: Het hele probleem is juist dat doordat er geen controle is ze de broodfok helemaal niet aan banden kunnen leggen. De lap tekst was blijkbaar niet lang genoeg want er zijn in de tussentijd nog een heleboel dingen verder uitgediept.

Amber: Een goede discussie is er een waarbij de personen zelf erbuiten gelaten worden. Als ik ergens op de man heb gespeeld moet je me daar vooral op wijzen, maar tot nu toe ben ik me op dat punt van geen kwaad bewust. Als er gezegt wordt dat ik er nul verstand van heb, dan weerleg ik dat. Als er gevraagd wordt, sarcastisch of niet, of ik een dierenarts ben of word, weerleg ik dat. Niet alleen omdat ik dat niet ben, maar ook omdat ik er trots op ben voor wat ik gekozen heb.”

Lappen tekst geven vooral weer de wirwar van informatie op een zodanige manier die meestal wordt misbruikt je punt te maken, een ander in de war te maken en je gelijk te willen halen. Dat doe je inderdaad prima. De mens die antibroodfok is, is al jaren aan de gang. Met je A-4tje heb jij écht de oplossing niet en zeker niet op die manier want die werkt het illegale circuit in de hand. Laat het geld maar rollen voor de criminelen! Zo kunnen ze nog meer verdienen aan vervalsing! Want dat hebben heul veul mensen dan nodig!

Een goede discussie wel ja, maar zoals ik aangegeven heb word je meerdere malen persoonlijk, zonder namen te noemen dan wel, maar ozo persoonlijk. Ik heb je er hier dus meerdere malen op gewezen. Dus bij deze bedankt voor het neerhalen van het schoolcircuit en de moedertjes, het lachen om jou en je studiegenoten en de voorgenomen voorbereiding die ik moet treffen om te zorgen dat mijn kind me nooit zo openlijk te kakken zou zetten. Of haar broertje. En dat ik haar vooral dus moet blijven leren dat kruisingdieren zonder papieren dus ook gewoon belangrijk zijn.
Over het zijn van een DA; dat ben je zeer zeker niet, maar evenmin een wetenschapper, nog lang niet. Dat is niet eens neerbuigend bedoeld, maar dat is NIET zo.
Als je je conclusie wilt staven over je hondje, neem die trip naar een echte DA, wat je iedereen op dringt ondanks je nalatigheid, zodat je kunt horen of je je gebrekkige eigen kennis weer kunt aanvullen met een wetenswaardigheidje. Verwijten en opmerkingen over mensen die geen kosten zouden willen maken en dan zelf maar wat aanrommelen en je hond een ziekte toedichten, het spijt me maar zo iemand kan ik gewoon niet serieus nemen. Dat oordeel is niet aan jou. Maar aan een gediplomeerd iemand, het liefst met ervaring ook nog.
Wees trwns vooral trots op je richtingskeuze, eerlijk waar, want je zou er zoveel goeds mee kunnen doen. Maar die reis heb je nog lang niet afgesloten.

Domor citaat: “Langehond1: Helaas valt dat niet meer terug te draaien, we leven nu eenmaal in het heden. De bedoeling is echter niet te selecteren wie met wie fokt, maar eerder met wie niet. Een algemeen gezonde hond mag gewoon met vrijwel elke algemeen gezonde hond kruisen. Een licht ongezonde hond mag alleen met echt gezonde honden kruisen. Zeer ongezonde honden mag geheel niet mee gefokt worden.”

Dit is al een geldende regel. Dat er mensen zijn die zich daar niet aanhouden bestonden al, bestaan en zullen blijven bestaan.

Domor citaat: “Goed, volgens mij heb ik nu iedereen gehad. Als ik per ongeluk een reactie heb overgeslagen, zeg het gerust. En ik weet dat het lange posts zijn, maar ik probeer alle vragen en opmerkingen zo goed mogelijk te beantwoorden en te verduidelijken en te verwerken.

En bedankt rosita compagner, ik doe mijn best om de discussie zo goed mogelijk te laten verlopen. Anders had ik hem ook niet moeten starten, en ik blijf het nog altijd super interessant vinden. Zowel de voors als tegens. Controles verschillen inderdaad heel erg per gemeente.”

Jij hoeft de discussie niet goed te laten verlopen. Een goede discussie bestaat uit meerdere deelnemers die dat samen bewerkstelligen. Een discussie is geen praatgroep waarbij iedereen het met je eens is. Een discussie bevat verschillende meningen en stellingen en gelukkig mogen we die allemaal geven! En als je dan vals en persoonlijk wordt genoemd door een andere forummer, tja, dan moet je die maar bedanken het is alleen erg kortzichtig en geeft heel veel weer over hoe je in het leven staat. Namelijk het halen van je gelijk. Dus alsjeblieft, een lap terug.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”