m33rtje schreef:voordat ik iemand op zijn tenen trap ,mijn vraag komt echt puur uit nieuwsgierigheid:
Hoe eerlijk zijn die shows?
Ik hoor wel eens verhalen dat er een hoop corrupte typjes bij zijn. Die van te voren of erna steekpenningen betalen. Of dat iemand zijn kop m niet aanstaat en daarom niet hoog scoort. Hoe realistisch is dat? Zijn dat gewoon wilde/ jaloerse verhalen of zit er wel een kern van waarheid in?
Veel keurmeesters hebben een voorkeur voor een bepaalde kleur of type hond (vb bij Newfoundlanders heb je twee typen, namelijk het Amerikaans / Noorse type en het Europese type). Heb je toevallig niet dat type hond, dan ben je kansloos bij zo'n keurmeester.
Maar, wat ook heel vaak voorkomt is dat fokkers een keurmeester uitnodigen voor te overnachten of mee te eten of te halen en brengen naar zo'n show. Tsja en dan kun je als keurmeester die fokkers niet zomaar met slechte resultaten naar huis sturen.
Of, en dat werkt ook heel goed, is om je zeg maar wat vrouwelijker te kleden als je als vrouw je hond showt. Beetje dieper decolleté, heel kort rokje enz. Keurmeesters zijn net mensen en veel mannelijke keurmeesters worden daardoor wel afgeleid.
Ik kan me zo voorstellen dat keurmeesters (heet dat zo), als ze inderdaad objectief zijn, wel eerlijk zijn. Maar aan de andere kant, zijn smaken niet verschillend? Of zijn er vaste richtlijnen voor?
Natuurlijk zijn smaken verschillend, en eenieder interpreteert de rasvoorschriften toch op zijn eigen manier, daarbij rekening houdend met zijn / haar smaak.
Nogmaals ik wil niemand op zijn tenen trappen, maar als inderdaad blijkt dat het showwereldje niet helemaal eerlijk is, hoe veel waarde hebben al die titels dan? En wat zegt dat dan over de hond en zijn of haar eventuele nakomelingen?
Een titel zegt niets over de nakomelingen. Als ik spreek over "mijn" ras, de Newfoundlander, dan hoort een Newfoundlander rustig te zijn in de ring, en de staart moet hangen. Een Newfoundlander is ook een rustige, goedzak. Maar er zijn natuurlijk ook hele mooie newfies die een pittiger karakter hebben. Die worden ook geshowt, maar om ze rustig te houden krijgen die wat medicatie (en dat gebeurt regelmatiger dan je denkt) voor de show. En dat zie je natuurlijk niet terug in de uitslagen, wel in de karakters van de nakomelingen.
Een show is bijna alleen een oordeel over het uiterlijk en hoe de hond gebouwd is. Over het karakter en de gezondheid van een hond zegt het helemaal niets.