Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Stop ernstig leed bij rashonden"!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: "Stop ernstig leed bij rashonden"!

Ongelezen bericht door M@scha »

smoekie schreef: Welke van de fokkers hier die jij kent fokt met honden niet afkomstig uit "kampioenslijnen"?
:mann: :cheer:

ten minste. ik let er niet op. dus sluit het niet uit maar het is voor mij geen "point of interest"

een pup van mij:
http://www.staffordshirebullterrier.ani ... edid=17198" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

MARC_S schreef:
LongFields schreef: Ik ben er absoluut voor om de misstanden in de rashondenfokkerij aan te pakken, maar ik denk dat het binnen de rassen aangepakt zou moeten worden, en niet alles op 1 grote hoop vegen en gelijk die hele hoop op de brandstapel mikken.
Eens. :ok: Want wat heeft jouw ras in hemelsnaam te maken met de Cavalier King Charles spaniel? Of de bernersennen? Wij kozen voor een rashond met in ons achterhoofd dat wij een gezonde sterke hond wilden. En wij wilden een mooie hond met een goed karakter uit mooie ouders. Lijkt mij niks mis mee. Met Eva zijn we werkelijk nog nooit naar de dierenarts geweest in 3 jaar op wat entingen na. Dus dan is het toch goed? :ok:

Met elke hond kan verder wat zijn. Dapper kreeg kanker op zijn 10e, Cleo niest en heeft iets geks en Wuilus had artrose op latere leeftijd. Dat zijn en waren bastaarden dus dat een hond iets kan krijgen lijkt me logisch.

Ik vind dus ook dat je niet alle rassen en fokkers op een hoop mag schuiven. Soms heeft een hond iets, maar elk levend wezen kan wat krijgen. Het wordt pas ziekelijk als je een ras kiest om mee te fokken waarvan je weet dat het bomvol genetische aanleg voor pijn en ziektes zit. En dat je dat gaat negeren voor de mooi. Maargoed, dat is zeker niet een regel te noemen als je mooie ouders kiest om mee te fokken :klaar:
Juist.
Bij de leakense hoef je daar niet zo bang voor te zijn.
Omdat het publiek heel anders is en het ras ook niet populair is.
De mensen die voor het ras gaan willen een leuke/gezonde hond en zullen de titels een rotzorg zijn.
Er is ook geen fokkers concurentie zoals bij de top 10 honden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

smoekie schreef:
Denise. schreef: :ok:
Ik begrijp ook niet wat smoekie hier doet, dit is een hondenforum maar heeft smoekie wel een hond :denken: Ik hoor haar er nooit over.
Ze heeft het sowieso nooit over hondse zaken, tenzij er wat te zuigen valt natuurlijk :roll:
Ah, spuit 11 doet ook een "duit" in het zakje :smile:

Dat jij niet eens weet of ik nu wel of geen hond hebt zegt al genoeg denk :J:
Joh smoekie, dan moet jij eens wat meer gaan schrijven over je hond hier op het hondenforum :ok:
Dan zou ik het misschien wel weten :19:
Je kan nu toch niet gaan zeggen dat je het zo vaak over jouw eigen hond hebt, of hondse zaken in het algemeen :U:
Behalve dan als er een onderwerp langs komt waar jij even je "duit" in het zakje denkt te doen.
Laatst gewijzigd door Supernova op 18 nov 2010 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
massam schreef:
smoekie schreef: Welke van de fokkers hier die jij kent fokt met honden niet afkomstig uit "kampioenslijnen"?
:mann: :cheer:
ten minste. ik let er niet op. dus sluit het niet uit maar het is voor mij geen "point of interest"
De vader van Simone is een gewoon huishondje die nog nooit van zijn leven een show heeft gezien ;-) Mij stonden zijn karakter, maat en beharing heel erg aan.
Het is mijn beste keus ooit geweest. Hij geeft die beharing (aan zijn zonen) geweldig door, plus ook de prima karakters. :ok:
idem bij mij. ik kende de reu die lola gedekt heeft al al wilde ik eigenlijk eerst zijn vader. dat kon ook alleen hebben we in overleg besloten (eigenaar vader, eigenaar uiteindelijke dekreu, een andere fokker en ik) dat deze hond beter zou zijn.

ik moest net echt gaan kijken in de database (zie link in mijn bericht of: http://www.staffordshirebullterrier.ani ... edid=17198" onclick="window.open(this.href);return false; ) of scum (de vader van mijn pups) CH was of niet :engel:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Muk schreef: Eerlijk zijn, je lijnkeuze uit kunnen leggen aan de pupkoper en vooral het belang van het ras voorop laten staan en niet je eigen portemonnee. En daar hoort de rasvereniging ook op te letten. Alleen zitten in de rasverenigingen zo vaak alleen maar fokkers (in het bestuur en de commissies) en die houden vaak de fokkers de hand boven het hoofd.
Veel fukkers fokken gewoon buiten de vereniging om hoor. En die pups krijgen net zo vlot stambomen. :19:
Er zijn ook fokkers die buiten de rasvereniging fokken omdat ze zelf meer eisen stellen dan die door de vereniging worden gesteld.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

smoekie schreef:Laat elke "echte" fokker hier de stambomen maar neerpleuren. Kijken hoeveel van die fokkers een hond hebben die niet uit de zogenaamde "kampioenslijnen" komt.

Ik heb er niet 1 die uit kampioenslijnen komt....ik lieg....1 van mijn honden haar vader is een kampioen :oohja: wil de stambomen gerust voor je inscannen :ok:
zo totaal niet belangrijk vind ik.....ook wat betreft sport trouwens, geld voor mij precies hetzelfde

*edit* ik lieg :roos: achter 2 van mijn honden zitten behoorlijk wat kampioenen :N: :D
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Als een reu perfect is, maw. kalm in huis, weinig blessuregevoelig, slim en uitmuntend in wat hij doet dan interesseert monorchisme me niet.

Een reu vangt geen hazen met zijn testikels.

L
bouvierpoedel
Zeer actief

Je kunt als fokker wel zeggen ik doe geen inteelt en alleen outcross om zoveel genetische diversiteit te houden maar dan houd je jezelf ook enigsinds voor de gek.
Als je uitgaat dat de meeste rassen wel zo'n beetje een 100 jaar geleden zijn erkent en bij die erkenning ook een een aantal fokwaardige honden zijn aangenomen als RAS.
Ervan uit gaand dat er in de begin jaren nog wel eens een hondje bij is gekomen om 1 of ander toegevoegde waarden.
Maar er is in de begin tijd ook flink geselecteert en ook flink wat aantallen afgevallen.
Inteelt combie's waren heel normaal om zo snel mogelijk een homogeniteit te krijgen binnen het ras.
Ook werden er honden gebruikt die in 1 of 2 dorpen verder op lagen omdat verder reizen nu eenmaal niet mogelijk was.
Als je uit gaat van die smalle basis en dan een 100 jaar verder dan heb je in principe al een probleem.
Ook al bestaat je stamboom kampioentje uit totaal outcross fok.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik kijk ook niet naar kampioenen :19: in mijn geval werkkampioenen. Waarom niet? Omdat juist de echte honden het vaak (net) niet redden qua punten... Ik kijk dus zeker naar lijnen maar heb ook niet voor mijn nest een kampioen gebruikt. Een hele onbekende jonge hond (uit hele bekende lijnen) met alleen maar IPO I.
En ja op de stamboom staan zeker kampioenen, wereldkampioenen, Ned. kampioenen... maar die heb ik toch niet gebruikt? Dat zit er al generaties voor. Overigens ontkom je daar bijna niet aan bij de stamboommechelaar... zeker niet bij de lijnen waar ik een voorkeur voor heb.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

In deze tijd van internet en informatievoorziening is het de eigen schuld van mensen als ze een hond kopen met genetische defecten.

Als door sterke inteelt veel honden kapotgaan dan is het hopelijk snel afgelopen met de 19e eeuwse ideeen over rassen. Zowiezo verdwijnen dingen/soorten als er geen behoefte meer aan is.

L
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

vanavond krijgen we al een voorproefje
Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Henk Bleker komt met harde maatregelen tegen malafide hondenfokkerijen. 'Alle honden moeten een chip krijgen en geregistreerd worden,'aldus Bleker. Op die manier wil staatssecretaris Bleker van Landbouw onder meer misstanden in de handel en fokkerij aanpakken. 'Er wordt nu te vaak doorgefokt met honden en er is overdreven aandacht voor schoonheid', zegt Bleker. Hij is vanavond te gast in Uitgesproken VARA (Ned 2, 20.25).
m33rtje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ruwharige teckel

Ongelezen bericht door m33rtje »

voordat ik iemand op zijn tenen trap ,mijn vraag komt echt puur uit nieuwsgierigheid:

Hoe eerlijk zijn die shows?
Ik hoor wel eens verhalen dat er een hoop corrupte typjes bij zijn. Die van te voren of erna steekpenningen betalen. Of dat iemand zijn kop m niet aanstaat en daarom niet hoog scoort. Hoe realistisch is dat? Zijn dat gewoon wilde/ jaloerse verhalen of zit er wel een kern van waarheid in?

Ik kan me zo voorstellen dat keurmeesters (heet dat zo), als ze inderdaad objectief zijn, wel eerlijk zijn. Maar aan de andere kant, zijn smaken niet verschillend? Of zijn er vaste richtlijnen voor?

Nogmaals ik wil niemand op zijn tenen trappen, maar als inderdaad blijkt dat het showwereldje niet helemaal eerlijk is, hoe veel waarde hebben al die titels dan? En wat zegt dat dan over de hond en zijn of haar eventuele nakomelingen?
http://www.moosdeteckel.nl

"Als je het probleem kunt oplossen, hoef je niet te piekeren. Als je het probleem niet kunt oplossen, heeft piekeren geen zin. Pieker dus niet."
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

't is net echte sport :ok: En zoveel zijn die titels ook waard.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Jaap* schreef:Ik heb het wel vaker gezegd, er is maar één remedie denk ik. En dat is het volledig verwijderen van het competitie-element.Zowel bij het uiterlijk als bij de raseigenschappen. En uitgaan van een meer authentiek uiterlijk en realistische verwachtingen omtrent de raseigenschappen.
Als je ergens een prijs mee kunt winnen hebben mensen zichzelf al gauw niet meer in de hand.
Je kunt ook op andere manieren testen of selecteren dan met een beker in het vooruitzicht.
Dat dus. Ik durf te wedden dat als op shows geen plaatsingen meer zijn, mensen minder snel naar een show gaan. Ik stel voor om alle honden 1 voor 1 te keuren, keurrapport te krijgen en kwalificatie en dan de ring uit. Niet meer plaatsen, gewoon een U, ZG of G en daarbijbehorende rapport.
Zolang er nog steeds veel prijzen bij het showen te behalen valt, gaan mensen naar de hand van bepaalde km's fokken.
Perry en Noah

Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

m33rtje schreef:voordat ik iemand op zijn tenen trap ,mijn vraag komt echt puur uit nieuwsgierigheid:

Ik hoor wel eens verhalen dat er een hoop corrupte typjes bij zijn. Die van te voren of erna steekpenningen betalen. Of dat iemand zijn kop m niet aanstaat en daarom niet hoog scoort. Hoe realistisch is dat? Zijn dat gewoon wilde/ jaloerse verhalen of zit er wel een kern van waarheid in?

Ik kan me zo voorstellen dat keurmeesters (heet dat zo), als ze inderdaad objectief zijn, wel eerlijk zijn. Maar aan de andere kant, zijn smaken niet verschillend? Of zijn er vaste richtlijnen voor?

Nogmaals ik wil niemand op zijn tenen trappen, maar als inderdaad blijkt dat het showwereldje niet helemaal eerlijk is, hoe veel waarde hebben al die titels dan? En wat zegt dat dan over de hond en zijn of haar eventuele nakomelingen?
Die zogenaamde "titels" uit de showwereld hebben in zijn geheel naar mijn idee totaal geen waarde net zo min als dat diezelfde "titels" iets zou zegen over de eventuele nakomelingen.

Elke keurmeester heeft zijn eigen "beeld" en die kan wel degelijk verschillen met dene andere keurmeester. Een ras waar er niet zoveel van zijn krijgt "sneller" een kampioenstitel dan waar er maar "weinig" van in "omloop" zijn dus tja, very important allemaal hoor :smile:

Dat hele showgebeuren zou van mij dus idd gewoon geschrapt mogen worden omdat het mi totaal niets maar dan ook totaal niets over de gezondheid van de hond in kwestie zegt behalve dat hij de "uiterlijke" kenmerken bezit, en zelfs dat soms nog niet eens :roll:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

m33rtje schreef:voordat ik iemand op zijn tenen trap ,mijn vraag komt echt puur uit nieuwsgierigheid:

Veel keurmeesters hebben een voorkeur voor een bepaalde kleur of type hond (vb bij Newfoundlanders heb je twee typen, namelijk het Amerikaans / Noorse type en het Europese type). Heb je toevallig niet dat type hond, dan ben je kansloos bij zo'n keurmeester.
Maar, wat ook heel vaak voorkomt is dat fokkers een keurmeester uitnodigen voor te overnachten of mee te eten of te halen en brengen naar zo'n show. Tsja en dan kun je als keurmeester die fokkers niet zomaar met slechte resultaten naar huis sturen.
Of, en dat werkt ook heel goed, is om je zeg maar wat vrouwelijker te kleden als je als vrouw je hond showt. Beetje dieper decolleté, heel kort rokje enz. Keurmeesters zijn net mensen en veel mannelijke keurmeesters worden daardoor wel afgeleid.

Natuurlijk zijn smaken verschillend, en eenieder interpreteert de rasvoorschriften toch op zijn eigen manier, daarbij rekening houdend met zijn / haar smaak.

Een titel zegt niets over de nakomelingen. Als ik spreek over "mijn" ras, de Newfoundlander, dan hoort een Newfoundlander rustig te zijn in de ring, en de staart moet hangen. Een Newfoundlander is ook een rustige, goedzak. Maar er zijn natuurlijk ook hele mooie newfies die een pittiger karakter hebben. Die worden ook geshowt, maar om ze rustig te houden krijgen die wat medicatie (en dat gebeurt regelmatiger dan je denkt) voor de show. En dat zie je natuurlijk niet terug in de uitslagen, wel in de karakters van de nakomelingen.
Een show is bijna alleen een oordeel over het uiterlijk en hoe de hond gebouwd is. Over het karakter en de gezondheid van een hond zegt het helemaal niets.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Rosita Compagner schreef:vanavond krijgen we al een voorproefje
Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Henk Bleker komt met harde maatregelen tegen malafide hondenfokkerijen. 'Alle honden moeten een chip krijgen en geregistreerd worden,'aldus Bleker. Op die manier wil staatssecretaris Bleker van Landbouw onder meer misstanden in de handel en fokkerij aanpakken. 'Er wordt nu te vaak doorgefokt met honden en er is overdreven aandacht voor schoonheid', zegt Bleker. Hij is vanavond te gast in Uitgesproken VARA (Ned 2, 20.25).
Ik vond Bleker wel goed, realistisch :)
Afbeelding
Iedere dag feest!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Magic schreef: Ik vond Bleker wel goed, realistisch :)
Vertel eens?

Want het zal wel uit de context zijn, maar de connectie tussen een chip en misstanden in de handel en fokkerij ontgaat mij.
En dan nog die toevoeging over op schoonheid fokken...

Haalt ie de dingen door elkaar of is het citaat slecht?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

langehond1 schreef:Als een reu perfect is, maw. kalm in huis, weinig blessuregevoelig, slim en uitmuntend in wat hij doet dan interesseert monorchisme me niet.

L
Als je er maar niet mee gaat fokken.
Anders heb je straks helemaal geen mogelijkheden meer om een lange hond te kopen :wink:
En even de fokker inlichten dat er een bal mist.
Kan hij met de keuze van de volgende reu rekening mee houden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Marjoleine schreef:
Magic schreef: Ik vond Bleker wel goed, realistisch :)
Vertel eens?

Want het zal wel uit de context zijn, maar de connectie tussen een chip en misstanden in de handel en fokkerij ontgaat mij.
En dan nog die toevoeging over op schoonheid fokken...

Haalt ie de dingen door elkaar of is het citaat slecht?
Het citaat klopt volgens mij niet helemaal. Met die chip bedoelt hij geloof ik aan te geven dat het belangrijk is te weten wie de voorouders van je hond zijn, zodat je wat over de (erfelijke) gezondheid kunt weten. Hij adviseerde mensen om zich bij de aanschaf van een hond te verdiepen in het ras, de ziektes die binnen dat ras spelen, en zich uitgebreid te laten voorlichten door de fokker over de gezondheid van de voorouders.

Over misstanden in de handel en fokkerij zei hij dat het niet mogelijk is om bepaalde rassen te verbieden, maar wel dat fokkers de doorgefokte honden uit de fok zouden moeten halen om met gezonde exemplaren het ras opnieuw op te bouwen, zo kende hij dat zelf uit de paardenfokwereld.

Over op schoonheid fokken zei hij dat men meer zou moeten letten of die bepaalde schoonheidsaspecten nog wel gezond zijn, ook bij shows zou daar wat 'nuchterder' naar gekeken mogen worden.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:
langehond1 schreef:Als een reu perfect is, maw. kalm in huis, weinig blessuregevoelig, slim en uitmuntend in wat hij doet dan interesseert monorchisme me niet.

Anders heb je straks helemaal geen mogelijkheden meer om een lange hond te kopen :wink:
Nou wil ik je intentie niet de grond in boren, maar het is dus bewezen dat selectie tegen monorchidie geen bal uitmaakt.
Daar komen niet meer en niet minder ballen van. En fokken met eenballige reuen idem.
Het is niet duidelijk hoe het vererft maar selectie heeft in elk geval geen effect.

Er is onlangs uitgebreid onderzoek naar gedaan en dat was de conclusie. ;)
(Heeft in HW gestaan).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:

Nou wil ik je intentie niet de grond in boren, maar het is dus bewezen dat selectie tegen monorchidie geen bal uitmaakt.
Daar komen niet meer en niet minder ballen van. En fokken met eenballige reuen idem.
Het is niet duidelijk hoe het vererft maar selectie heeft in elk geval geen effect.

Er is onlangs uitgebreid onderzoek naar gedaan en dat was de conclusie. ;)
(Heeft in HW gestaan).
Bedoel je dit artikel?
http://www.gencouns.nl/artikelen/2009-Cryptorchidie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

De nestzusters van de reu zijn even goed verantwoordelijk voor het doorgeven van eenballigheid... maar ja, het is natuurlijk gemakkelijk op show te constateren dat een reu maar 1 bal heeft.
Voor de teef wordt dat een hele klus :O: Snap ook de uitsluiting voor de fok niet :U:
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Badu schreef:De nestzusters van de reu zijn even goed verantwoordelijk voor het doorgeven van eenballigheid... maar ja, het is natuurlijk gemakkelijk op show te constateren dat een reu maar 1 bal heeft.
Voor de teef wordt dat een hele klus :O: Snap ook de uitsluiting voor de fok niet :U:
Ik snap die uitsluiting voor de fok wel.
Het zou prettig zijn als bij de teven de lijders ook werden uitgesloten.
Het is alleen een veel grotere klus om dat te bepalen. :wink:

Uit dat artikel blijkt dat niet alleen de reuen verantwoordelijk zijn voor de vererving.
Maar het idee om een monorchide reu daarom dan maar niet meer uit te sluiten vind ik persoonlijk nogal het paard achter de wagen spannen.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Badu schreef:De nestzusters van de reu zijn even goed verantwoordelijk voor het doorgeven van eenballigheid... maar ja, het is natuurlijk gemakkelijk op show te constateren dat een reu maar 1 bal heeft.

Uit dat artikel blijkt dat niet alleen de reuen verantwoordelijk zijn voor de vererving.
Maar het idee om een monorchide reu daarom dan maar niet meer uit te sluiten vind ik persoonlijk nogal het paard achter de wagen spannen.
Uit het artikel blijkt ook dat uitsluiten van de mannelijke lijders niets toevoegt aan de oplossing.
Als je éénballigheid echt wilt bannen dan zou je ieder nest waarin het voorkomt moeten uitsluiten inclusief de ouders.
Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Als degene die dit stuk opstelde vanavond het woord gaat doen? Of als John Wauben het uit zijn hoofd geleerd heeft? Dan komen we er misschien nog aardig mee weg

persbericht RvB
ranetje
Zeer actief

Badu schreef:
ranetje schreef:

Uit het artikel blijkt ook dat uitsluiten van de mannelijke lijders niets toevoegt aan de oplossing.
Als je éénballigheid echt wilt bannen dan zou je ieder nest waarin het voorkomt moeten uitsluiten inclusief de ouders.
Ach ja, je kunt natuurlijk ook het ras opheffen. :8):
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Het idee om perfecte gezonde honden te fokken moet je ook maar uit je hoofd laten.
Je zult altijd tegen het 1 of ander aan lopen .
Zo af en toe een hondje met HD of ED of weer ik wat al niet dat moet je maar incalculeren.
Ik ga echt geen vader/moeder/nestgenoten uitsluiten voor 1 foutje in het nest.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Het was een interessante reportage, meeste was al bekend. Wat ik er van moet denken? jammer dat ze laten zien dat een stamboom een garantie is, terwijl het puur een afstammingsbewijs is. Tevens vond ik 1 ding tegenstrijdig. Ze zijn nogal tegen inteelt, maar willen wel dat bepaalde kenmerken eruit gefokt worden. Bv de korte neus bij de engelse bulldog. Dat kan je er alleen uit fokken door te gaan selecteren op langere neuzen, maar daarmee sluit je een heleboel honden uit. Gevolg, toch weer inteelt
Perry en Noah

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nanna schreef:Het meest veelzeggende stukje vond ik die filmploeg bij de Winner. Ze mochten NIET naar binnen. Toen de ploeg uitlegde dat het om gezondheid van de rashondenpopulatie ging werd ijskoud gezegd dat ze dáár niks mee te schaften hadden.
Kortom: geldbelangen, fokkersbelangetjes, struisvogelpolitiek en enórme ego's.
Daar moet je dan de oorlog mee winnen. :roll:
Of die Cavalier fokker die doodleuk zei "ach, als ze het maar een beetje hebben kan je er best mee fokken hoor", want er waren nou eenmaal nauwelijks vrije hondjes meer. En dan ook nog erbij zeggen dat er geen extra toezicht hoefde te komen hoor, want dat konden fokkers best zelf regelen :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”