Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nog nooit zo trots geweest als nu
Moderator: moderatorteam
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
- Aantal honden: 1
Re: Nog nooit zo trots geweest als nu
Dat hele CM "gedoe" heeft echt te maken met je eigen state of mind.
Ik kijk heel graag naar zijn programma's.
Ik merk aan mijzelf dat als ik een andere hond aan zie komen en mijn hart slaat een slag over dat Nilsson dat merkt en zich heel anders gedraagt dan dat ik mij gedraag als de leider en geen onzin van hem accepteer.
Maar helaas de ene keer kom ik makkelijker in die state of mind dan de andere keer.
Wat mij wel opvalt aan zijn filmpjes is hoe weinig de honden uitgelaten worden.
Ik voel mij al schuldig als wij een snelle ronde ( = 1 uur) doen maar ik zie op zijn filmpjes zoveel honden die bijna nooit dagelijks een lange wandeling maken.
En dan gaan ze op de loopband.
Het zal best werken om je hond moe te krijgen maar ze willen toch ook snuffelen, zwemmen ,racen enz enz?
Ik vond dat stukje met die DH gisteravond super, die hond ging helemaal los, hij op de rolleblades en die hond maar racen, geweldig.
@Paulala: super dat het zo goed werkt, ik kan mij voorstellen dat je trots bent en dat dit een stimulans is om zo verder te gaan.
Wie weet komen wij van het forum nog een keer bij je trainen op je eigen nederlandse milan hondenschool.
Ik kijk heel graag naar zijn programma's.
Ik merk aan mijzelf dat als ik een andere hond aan zie komen en mijn hart slaat een slag over dat Nilsson dat merkt en zich heel anders gedraagt dan dat ik mij gedraag als de leider en geen onzin van hem accepteer.
Maar helaas de ene keer kom ik makkelijker in die state of mind dan de andere keer.
Ik voel mij al schuldig als wij een snelle ronde ( = 1 uur) doen maar ik zie op zijn filmpjes zoveel honden die bijna nooit dagelijks een lange wandeling maken.
Het zal best werken om je hond moe te krijgen maar ze willen toch ook snuffelen, zwemmen ,racen enz enz?
Ik vond dat stukje met die DH gisteravond super, die hond ging helemaal los, hij op de rolleblades en die hond maar racen, geweldig.
@Paulala: super dat het zo goed werkt, ik kan mij voorstellen dat je trots bent en dat dit een stimulans is om zo verder te gaan.
Wie weet komen wij van het forum nog een keer bij je trainen op je eigen nederlandse milan hondenschool.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- Moos
- Zeer actief
Dat valt mij ook op, en ook hoe hij regelmatig het niet heeft over dat de hond ook geestelijk iets te doen moet hebben. Zoals met die BC's van gisterenavond/vanmiddag. Die honden gingen 's ochtends op de loopband (jippieLanghaar schreef:
En ik vind hem erg weinig belonen. Hij beloont wel, maar vaak pas helemaal op het einde. Als zo'n hond een tikje met zijn voet krijgt omdat hij niet uit mag vallen, en vervolgens netjes meeloopt, zegt ie helemaal niks. Ik vraag me af of dat heel bewust juist ook is, en waarom dan.

- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
Ik krijg sowieso het idee dat het in Amerika heel anders met honden gaat dan hier...

- Moos
- Zeer actief
Ja haha, het zal inderdaad vast wel bewust zijn. Het zal niet zo zijn dat als je het hem vraagt hij nog moet gaan bedenken "goh, ja, nu je het zegt, waarom beloon ik eigenlijk zo weinigInge O schreef:ik ben bijna overtuigd van het feit dat het bewust is, dit kan bijna geen toeval zijn.Moos schreef:Als zo'n hond een tikje met zijn voet krijgt omdat hij niet uit mag vallen, en vervolgens netjes meeloopt, zegt ie helemaal niks. Ik vraag me af of dat heel bewust juist ook is, en waarom dan.
maar hij zou wel een keer (of zelfs vaker) mogen zeggen waarom hij dat niet doet.
ik denk om zijn leiderschap nog duidelijker te stellen of zo.
Ik dacht een beetje simpel
Maar ik ben dan wel heel benieuwd naar het exacte waarom inderdaad. Ik persoonlijk vind het namelijk soms een wat flauw gezicht, omdat hij dus wel redelijk 'pittige' correcties toepast. Krijg je als uitvallende DH een voet tegen je zij aan gemikt, loop je daarna netjes mee, en dan krijg je verder niks meer te horen

- Moos
- Zeer actief
Dat is natuurlijk ook zo, bedacht ik me net ookInge O schreef:tja, wij vinden dat zielig (ik ook hoorMoos schreef: Ik persoonlijk vind het namelijk soms een wat flauw gezicht, omdat hij dus wel redelijk 'pittige' correcties toepast. Krijg je als uitvallende DH een voet tegen je zij aan gemikt, loop je daarna netjes mee, en dan krijg je verder niks meer te horen) maar onder honden onderling gaat het natuurlijk net zo
.
de pupjes krijgen hier al dagen na elkaar gesnauw : ga weg, blijf uit mijn buurt, laat me met rustmaar heb nog geen één van mijn honden daarna een pupje zien knuffelen of likken omdat het braaf deed wat hem gezegd werd
.
Volgens mij beloont hij trouwens eerder (maar ook niet heel veel) als een hond uit zichzelf het juiste gedrag laat zien. Maar na een correctie dacht ik zelden tot nooit.
Hij zei vandaag ook in zo'n filmpje dat de hond hem kan laten stoppen met 'intimideren' door met het foute gedrag te stoppen. Misschien ziet hij dat stoppen van hemzelf dan al als de 'beloning' opzich?

-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
- Aantal honden: 1
Wat mij ook opvalt: hij praat nooooit tegen een hond.
Als je ziet wat wij ( zie topic van Moos in algemeen) tegen onze honden zeggen
Een hond aaien zie ik hem ook nooit doen.
Die DH van gisteren werd toen hij bekaf was van het rennen uitgebreid geaait door de zus van de eigenaar en haar dochtertje, CM vond het toen een goed idee om de hond water te geven.
Hond - dorst - water.
Die hond had geen behoeft aan aaien en knuffelen die wilde water en aan die behoefte kon dat kind en moeder voldoen.
En zo versterk je de band, ipv dat de hond een waterbak heeft, krijgt hij datgenen waar hij behoefte aan heeft van een mens.
Dat vond ik dan wel weer mooi gevonden.
Dat tikken met de voet had ik geen moeite mee maar inderdaad wel met het niet belonen als het goed gaat maar ja wat IngeO zegt: honden belonen elkaar ook niet.
Wij moeten dus veel hondser met onze honden omgaan, nou dan mag je bij mij wel een stuk ducktape over mijn mond plakken want het gaat mij echt niet lukken om niets tegen Nilsson te zeggen.
Als je ziet wat wij ( zie topic van Moos in algemeen) tegen onze honden zeggen
Een hond aaien zie ik hem ook nooit doen.
Die DH van gisteren werd toen hij bekaf was van het rennen uitgebreid geaait door de zus van de eigenaar en haar dochtertje, CM vond het toen een goed idee om de hond water te geven.
Hond - dorst - water.
Die hond had geen behoeft aan aaien en knuffelen die wilde water en aan die behoefte kon dat kind en moeder voldoen.
En zo versterk je de band, ipv dat de hond een waterbak heeft, krijgt hij datgenen waar hij behoefte aan heeft van een mens.
Dat vond ik dan wel weer mooi gevonden.
Dat tikken met de voet had ik geen moeite mee maar inderdaad wel met het niet belonen als het goed gaat maar ja wat IngeO zegt: honden belonen elkaar ook niet.
Wij moeten dus veel hondser met onze honden omgaan, nou dan mag je bij mij wel een stuk ducktape over mijn mond plakken want het gaat mij echt niet lukken om niets tegen Nilsson te zeggen.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- Moos
- Zeer actief
Maar kan je dat ook toepassen op bijvoorbeeld dat "tikken" met zijn voet? Hij doet dat 1 keer, de uitvallende hond stopt met uitvallen, en vervolgens lopen ze door zonder dat hij ook maar iets van aandacht aan die hond geeft (die nu dus heel netjes meeloopt). Dat vind ik dan weer iets anders dan dat hij stopt met 'intimideren' toch? Hij is immers niet continu die hond met zijn voet aan het aantikken (gelukkig maarInge O schreef:ah, ja, en dat klopt ook, dat is dan een 'negatieve beloning' en dat is er inderdaad ook éénMoos schreef:
Hij zei vandaag ook in zo'n filmpje dat de hond hem kan laten stoppen met 'intimideren' door met het foute gedrag te stoppen. Misschien ziet hij dat stoppen van hemzelf dan al als de 'beloning' opzich?.

- Moos
- Zeer actief
Dat wordt hier inderdaad ook lastigLanghaar schreef: Wij moeten dus veel hondser met onze honden omgaan, nou dan mag je bij mij wel een stuk ducktape over mijn mond plakken want het gaat mij echt niet lukken om niets tegen Nilsson te zeggen.

- bydevries
- Zeer actief
Maar ja het is wel opgenomen natuurlijk dus je weet niet of er al een paar tikken aan vooraf gegaan zijn denk ik. Ik vraagMoos schreef:Maar kan je dat ook toepassen op bijvoorbeeld dat "tikken" met zijn voet? Hij doet dat 1 keer, de uitvallende hond stopt met uitvallen, en vervolgens lopen ze door zonder dat hij ook maar iets van aandacht aan die hond geeft (die nu dus heel netjes meeloopt). Dat vind ik dan weer iets anders dan dat hij stopt met 'intimideren' toch? Hij is immers niet continu die hond met zijn voet aan het aantikken (gelukkig maarInge O schreef:ah, ja, en dat klopt ook, dat is dan een 'negatieve beloning' en dat is er inderdaad ook éénMoos schreef:
Hij zei vandaag ook in zo'n filmpje dat de hond hem kan laten stoppen met 'intimideren' door met het foute gedrag te stoppen. Misschien ziet hij dat stoppen van hemzelf dan al als de 'beloning' opzich?.
).
me af of het kwartje meteen valt bij de eerste correctie.
Ik vond trouwens die vrouw met die border niet erg handig bezig. De border voor haar toen ze op de bank zat, border
grommen en dreigen tegen manlief en ze bleef maar dooraaien
Vooaf hadden ze volgens mij al een paar therapeuten versleten en ze had alle uitzendingen van Cesar gezien
groet Brigitte

- Moos
- Zeer actief
Snap ikInge O schreef:
let wel : dat is niet wat ik zou doen hè, ik leg alleen 'de theorie' uit.

- Moos
- Zeer actief
Ja haha. Die vrouw met die Chi deed hetzelfde. Die zat die hond ook lekker te aaien terwijl ze bezoek weg aan het blaffen/grauwen wasbydevries schreef:
Ik vond trouwens die vrouw met die border niet erg handig bezig. De border voor haar toen ze op de bank zat, border
grommen en dreigen tegen manlief en ze bleef maar dooraaien. Hij werd lekker bevestigd in zijn gedrag door haar.
Vooaf hadden ze volgens mij al een paar therapeuten versleten en ze had alle uitzendingen van Cesar gezien![]()
![]()
groet Brigitte

- bydevries
- Zeer actief
Ja maar twee vingers in zijn zij dat was dan weer zieligMoos schreef:
Ja haha. Die vrouw met die Chi deed hetzelfde. Die zat die hond ook lekker te aaien terwijl ze bezoek weg aan het blaffen/grauwen was
groet Brigitte

- bydevries
- Zeer actief
Hoewel ze had wel heule lange nagels :N:bydevries schreef:Ja maar twee vingers in zijn zij dat was dan weer zieligMoos schreef:
Ja haha. Die vrouw met die Chi deed hetzelfde. Die zat die hond ook lekker te aaien terwijl ze bezoek weg aan het blaffen/grauwen was![]()
groet Brigitte

-
blondie
- Zeer actief
Inge O schreef:ah, ja, en dat klopt ook, dat is dan een 'negatieve beloning' en dat is er inderdaad ook éénMoos schreef:
en nog heb ik er moeite mee.. maar er zit een kern van waarheid in.. sommig gedrag zou normaal gedrag moeten zijn wat je dus niet continue hoeft te belonen .. het is net de balans die je moet zien te vinden in bepaald gedrag anders aanpakken.. goed gedrag accepteren en dus doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, of appricieren door dus belonen en fout gedrag of corrigeren of negeren..
het is allemaal zo simpel
ps: worstel hier zelf nogal eens mee hoor.. dan ga ik belonen voor gedrag dat eigenlijk heel normaal zou moeten zijn..
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat hij niet beloont op zulke momenten omdat de hond niet kalm en onderdanig is. Hij zegt immers dat je een hond alleen mag aaien en belonen als hij echt kalm en onderdanig is. Als die herder uitvalt is de reden dat hij een tik krijgt dat uitvallen. Die tik mag hij niet echt met jou associëren en als je meteen daarna voor de reactie op die tik gaat belonen denk ik dat je niet goed kan timen en niet goed kan reageren. Zijn hond, die pitbull, ziet de bui ook hangen als een andere hond met hem wil knokken. Daddy gaat dan meteen liggen en de andere kant op kijken. Dat doet hij om straf te vermijden. Als je een hond op dat moment gaat belonen trek je hem in feite naar je toe, maakt hem weer zeker en loopt het risico dat hij alsnog vanuit die positie weer gaat uitvallen. De bedoeling van die correcties is dat de hond een toontje lager gaat zingen. Die correcties gebeuren alleen tijdens het aanleren. Toen de bordercollie nl ging liggen en de andere kant op keek zei hij heel duidelijk, dit wil je zien, beloon hem maar...
Dus als de hond zonder correcties zelf het gewenste gedrag laat zien krijgt hij wel degelijk een beloning. Direct na een correctie nooit. Ik heb ook wel eens gewerkt met correcties en ik moet zeggen dat belonen voor het door de correctie uitgevoerd goed gedrag niet moeglijk is. Je zegt nl NEE! of corrigeert, hond reageert daarom door te stoppen en dan zeg je als baas BRAAFFFFF, aai aai. Je zegt dus braaf over de reactie op de correctie en niet de state of mind die je wil bereiken. Ik begrijp dus heel goed dat in training en tijdens blootstelling een hond nooit geprezen wordt. Dat komt later als je een hond tegenkomt op straat bv en je hond doet het vanzelf helemaal goed. Dan zeg je dus wel goed zooo, braaf, aai aai, koekje of wat dan ook. Die hond is nl pas echt braaf. De hond die 7 seconde daarvoor uitviel, daarna even stopt door een tik en dan meteen beloond wordt is helemaal niet zo braaf.
Dus als de hond zonder correcties zelf het gewenste gedrag laat zien krijgt hij wel degelijk een beloning. Direct na een correctie nooit. Ik heb ook wel eens gewerkt met correcties en ik moet zeggen dat belonen voor het door de correctie uitgevoerd goed gedrag niet moeglijk is. Je zegt nl NEE! of corrigeert, hond reageert daarom door te stoppen en dan zeg je als baas BRAAFFFFF, aai aai. Je zegt dus braaf over de reactie op de correctie en niet de state of mind die je wil bereiken. Ik begrijp dus heel goed dat in training en tijdens blootstelling een hond nooit geprezen wordt. Dat komt later als je een hond tegenkomt op straat bv en je hond doet het vanzelf helemaal goed. Dan zeg je dus wel goed zooo, braaf, aai aai, koekje of wat dan ook. Die hond is nl pas echt braaf. De hond die 7 seconde daarvoor uitviel, daarna even stopt door een tik en dan meteen beloond wordt is helemaal niet zo braaf.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Dat vind ik sowieso het 'probleem' bij de televisie-serie met CM. Het is gemanipuleerd. Je ziet niet alles wat er plaats vindt. In de edit-room worden afleveringen in elkaar geknutseld. Wat je uiteindelijk te zien krijgt is het resultaat van dit plak en knip werk en dat is anders dan de werkelijkheid (en dan zal het gaan om moeite en tijd en wellicht ook wel de minder leuke trainings-technieken).bydevries schreef: Maar ja het is wel opgenomen natuurlijk dus je weet niet of er al een paar tikken aan vooraf gegaan zijn denk ik. Ik vraag me af of het kwartje meteen valt bij de eerste correctie.
-
Mojuan
- Zeer actief
Langhaar schreef:
Als dat toch eens waarheid zou kunnen worden

-
Fin
- Zeer actief
Sommige dingen vind ik wel leuk om te zien - idd dat met die chihuahuaRami schreef:Dat vind ik sowieso het 'probleem' bij de televisie-serie met CM. Het is gemanipuleerd. Je ziet niet alles wat er plaats vindt. In de edit-room worden afleveringen in elkaar geknutseld. Wat je uiteindelijk te zien krijgt is het resultaat van dit plak en knip werk en dat is anders dan de werkelijkheid (en dan zal het gaan om moeite en tijd en wellicht ook wel de minder leuke trainings-technieken).bydevries schreef: Maar ja het is wel opgenomen natuurlijk dus je weet niet of er al een paar tikken aan vooraf gegaan zijn denk ik. Ik vraag me af of het kwartje meteen valt bij de eerste correctie.
Overigens heeft hij een zeer goede visagist. De eyeliner zie je alleen zitten als je heel goed kijkt.
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik denk dat wij wat dit betreft aardig op één lijn zitten.MARC_S schreef:Ik denk dat hij niet beloont op zulke momenten omdat de hond niet kalm en onderdanig is. Hij zegt immers dat je een hond alleen mag aaien en belonen als hij echt kalm en onderdanig is. Als die herder uitvalt is de reden dat hij een tik krijgt dat uitvallen. Die tik mag hij niet echt met jou associëren en als je meteen daarna voor de reactie op die tik gaat belonen denk ik dat je niet goed kan timen en niet goed kan reageren. Zijn hond, die pitbull, ziet de bui ook hangen als een andere hond met hem wil knokken. Daddy gaat dan meteen liggen en de andere kant op kijken. Dat doet hij om straf te vermijden. Als je een hond op dat moment gaat belonen trek je hem in feite naar je toe, maakt hem weer zeker en loopt het risico dat hij alsnog vanuit die positie weer gaat uitvallen. De bedoeling van die correcties is dat de hond een toontje lager gaat zingen. Die correcties gebeuren alleen tijdens het aanleren. Toen de bordercollie nl ging liggen en de andere kant op keek zei hij heel duidelijk, dit wil je zien, beloon hem maar...
Ik beloon mijn honden ook nooit als ze gewenst gedrag laten zien na een correctie, maar dat deed ik dus al langer niet, omdat ik heb gemerkt dat ze dan meteen weer proberen het verkeerde gedrag te uiten.
Ze worden er ook druk door.
Als ik vroeger bezig was met Julia om haar naast te laten lopen en ik beloonde haar voor het juiste gedrag, werd ze weer opgewonden en ging weer trekken.
Op cursus als pup al, als ik haar een commando gaf (bijvoorbeeld af) en ze ging liggen en ik reageerde dan met 'braaf' dan stond ze meteen weer op met pretoogjes, dus ook dat werkt niet.
Ik kan beter gewoon stil zijn en niet belonen, dan blijft ze het gewenste gedrag vertonen.
Tegenwoordig aai ik haar alleen nog als ze dus echt rustig en kalm is, zodra ze een beetje opwinding laat zien stop ik direct met aaien.

-
Mojuan
- Zeer actief
Als het jou opvalt dat de hond geen prikker meer draagt als Cesar bezig is met hem, dan valt dat andere kijkers ook op, dus dan begrijpt een andere kijker ook wel dat die prikker geen juist hulpmiddel is.christo schreef:Sommige dingen vind ik wel leuk om te zien - idd dat met die chihuahuaRami schreef:Dat vind ik sowieso het 'probleem' bij de televisie-serie met CM. Het is gemanipuleerd. Je ziet niet alles wat er plaats vindt. In de edit-room worden afleveringen in elkaar geknutseld. Wat je uiteindelijk te zien krijgt is het resultaat van dit plak en knip werk en dat is anders dan de werkelijkheid (en dan zal het gaan om moeite en tijd en wellicht ook wel de minder leuke trainings-technieken).bydevries schreef: Maar ja het is wel opgenomen natuurlijk dus je weet niet of er al een paar tikken aan vooraf gegaan zijn denk ik. Ik vraag me af of het kwartje meteen valt bij de eerste correctie.- alleen ook dan denk ik, dat gedrag kun je ook op een rustigere manier ombuigen. En andere keren slaat hij de plank weer zover mis.
Dat met die pittbull die mishandeld was en dus vreemd bezoek aanvloog, dan wordt er niets gezegd over het feit dat zijn baasjes die hond dan in bedwang hielden met een prikband om. Natuurlijk wordt er niets over gezegd, dat kost kijkers. Je ziet alleen dat ineens die prikband af is als hij met die hond aan de slag gaat. Kennelijk is er dan toch advies gegeven op dat punt wat dan niet geschikt bevonden is om voor de camera te geven.
Overigens heeft hij een zeer goede visagist. De eyeliner zie je alleen zitten als je heel goed kijkt.

- Moos
- Zeer actief
Ja, daar dus wel (dat voorbeeld had ik ook in mijn hoofd) nadat de hond zelf gewensd gedrag laat zien. Maar die DH bijvoorbeeld liep ook uit zichzelf met Cesar Milan netjes mee aan de lijn, en dan zie ik hem dus totaal niet belonen. Niet na die correctie, maar ook niet nadat die hond het zelf goed doet. Dat snap ik dan dus niet helemaal, waarom wel bij die BC en niet bij die DH.MARC_S schreef:Toen de bordercollie nl ging liggen en de andere kant op keek zei hij heel duidelijk, dit wil je zien, beloon hem maar...

-
chrico
- Zeer actief
Ik denk dat de herder niet echt iets uit zichzelf doet maar nog teveel let op andere dingen (oa kijken waar die aanraking vandaan komt). Als je hem gaat belonen beloon je hem voor het verkeerde gedrag.Moos schreef:
Ja, daar dus wel (dat voorbeeld had ik ook in mijn hoofd) nadat de hond zelf gewensd gedrag laat zien. Maar die DH bijvoorbeeld liep ook uit zichzelf met Cesar Milan netjes mee aan de lijn, en dan zie ik hem dus totaal niet belonen. Niet na die correctie, maar ook niet nadat die hond het zelf goed doet. Dat snap ik dan dus niet helemaal, waarom wel bij die BC en niet bij die DH.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Moos
- Zeer actief
Ik vond 'm op een gegeven moment toch echt wel netjes meelopen, zonder tikjeschrico schreef:Ik denk dat de herder niet echt iets uit zichzelf doet maar nog teveel let op andere dingen (oa kijken waar die aanraking vandaan komt). Als je hem gaat belonen beloon je hem voor het verkeerde gedrag.Moos schreef:
Ja, daar dus wel (dat voorbeeld had ik ook in mijn hoofd) nadat de hond zelf gewensd gedrag laat zien. Maar die DH bijvoorbeeld liep ook uit zichzelf met Cesar Milan netjes mee aan de lijn, en dan zie ik hem dus totaal niet belonen. Niet na die correctie, maar ook niet nadat die hond het zelf goed doet. Dat snap ik dan dus niet helemaal, waarom wel bij die BC en niet bij die DH.

-
laeken
- Zeer actief
Volgens mij werd die DH wel beloond maar dan met een heel enthousiast stuk hard racen voor de rollerblades. Zo van, kijk jongen, als jij braaf bent gaan we supergaaf racen en skaten en anders krijg je een tik met de hak. Dus vrij duidelijk belonen met leuke dingen is ook goed denk ik. Als je zag hoe die hond aangepakt werd door zijn eigenaar, hoe er niks mee gedaan werd omdat hij zo uitviel dan is dat stuk skaten natuurlijk de ultieme beloning. Eindelijk rennen, kop in de wind en recht naar voren zonder dat er een hek op je af komt zoals in de tuin.Moos schreef:Ja, daar dus wel (dat voorbeeld had ik ook in mijn hoofd) nadat de hond zelf gewensd gedrag laat zien. Maar die DH bijvoorbeeld liep ook uit zichzelf met Cesar Milan netjes mee aan de lijn, en dan zie ik hem dus totaal niet belonen. Niet na die correctie, maar ook niet nadat die hond het zelf goed doet. Dat snap ik dan dus niet helemaal, waarom wel bij die BC en niet bij die DH.MARC_S schreef:Toen de bordercollie nl ging liggen en de andere kant op keek zei hij heel duidelijk, dit wil je zien, beloon hem maar...
Dat zegt die CM ook. Kijk, je hond wil werken, rennen en goed uitgelaten worden. Soort van goed gedrag geeft meer kwaliteit van leven en dat volgde elkaar wel vrij direct op. Denk dat de hond best weet dat als hij niet uitvalt hij meer mag rennen en meer mag snuffelen. De spanning ging er af nadat de hond stopte met uitvallen en dat is ook een beloning.
Voor ons is dit allemaal dood normaal. Wij vinden dat honden elke dag een paar keer goed naar buiten moeten. In Amerika is dat zeker niet gewoon en mag de gemiddelde hond blij zijn als hij al buiten komt. Dat vind ik goed aan die CM. Hij zegt gewoon, je hond MOET elke dag mee gaan wandelen op straat. EN op de tredmill, EN los in de tuin. Alleen daarmee al maak je dat je hond routine en regels moet volgen en zo maak je hem vanzelf volgzamer als je dat goed aanpakt. Die DH ging daarna ook met zijn eigen baas mee fietsen en zijn leven werd gewoon beter. Dus het slechte gedrag neemt daarna snel af omdat hij ook nog eens goed getraind wordt.
Net wat Paulala zegt, als je je hond uit goed gedrag gaat trekken met beloning doet hij het weer niet. Het gaat hier om gedrag dat de hond ALTIJD moet laten zien. Hoe ga je dat dan in de toekomst belonen? De hele dag goed zo zeggen omdat hij steeds niet uitvalt? Dan komt hij op je af, wordt blij en doet weer niet wat je wil, rustig meelopen. Hij loopt immers ook niet rustig mee tijdens het belonen.
-
Fin
- Zeer actief
Meen je dat? En denk je nou echt dat dat hetzelfde effect heeft als wanneer hij even helder en duidelijk zegt dat een prikband omdoen bij een hond die uitvalt averechts werkt?Paulala schreef:Als het jou opvalt dat de hond geen prikker meer draagt als Cesar bezig is met hem, dan valt dat andere kijkers ook op, dus dan begrijpt een andere kijker ook wel dat die prikker geen juist hulpmiddel is.
- Moos
- Zeer actief
Ah ja, daar heb je een puntMARC_S schreef:
Volgens mij werd die DH wel beloond maar dan met een heel enthousiast stuk hard racen voor de rollerblades. Zo van, kijk jongen, als jij braaf bent gaan we supergaaf racen en skaten en anders krijg je een tik met de hak. Dus vrij duidelijk belonen met leuke dingen is ook goed denk ik. Als je zag hoe die hond aangepakt werd door zijn eigenaar, hoe er niks mee gedaan werd omdat hij zo uitviel dan is dat stuk skaten natuurlijk de ultieme beloning. Eindelijk rennen, kop in de wind en recht naar voren zonder dat er een hek op je af komt zoals in de tuin
Met dat belonen stop je natuurlijk op een gegeven moment, dat weet jij ook welHoe ga je dat dan in de toekomst belonen? De hele dag goed zo zeggen omdat hij steeds niet uitvalt? Dan komt hij op je af, wordt blij en doet weer niet wat je wil, rustig meelopen. Hij loopt immers ook niet rustig mee tijdens het belonen.
Het gaat me erom dat hij corrigeert, en dus laat zien "dit wil ik niet", maar niet daarna ook even actief laat zien "dit dus wel" door te belonen. Ik snap dat het idee is dat het feit dat hij geen correctie krijgt de beloning opzich is, maar ik heb daar toch wat moeite mee

-
laeken
- Zeer actief
Dat werkt niet per definitie averechts dus ik denk niet dat hij dat ooit gaat zeggen. Als je een dolgedraaide pitbull aanvallen wil afleren zal je soms hard door moeten komen. Als je daarvoor een prikker gebruikt om hem uit zijn Fittie te krijgen is daar op zichzelf niks mis mee omdat je dan de hond bereikbaar hebt gemaakt voor iets anders. Daarna moet je door met dat andere maar om daar te komen kan het zijn dat een hond eerst gewoon uit die vorige state of mind gejast moet worden. Prikkers in de africhting hebben ook vaak als doel een totaal dolgedraaide hond toch nog op andere gedachte brengen. Ben er zelf geen voorstander van als het niet om zwaar probleemgedrag gaat maar om nu te zeggen dat een TT wel kan in bepaalde gevallen en een prikker niet is ook raar. Die TT en prikker doen nl hetzelfde. Een goede wake up knal geven en zo kijken of je er een speld tussen krijgt om het gedrag te verbeteren.christo schreef:Meen je dat? En denk je nou echt dat dat hetzelfde effect heeft als wanneer hij even helder en duidelijk zegt dat een prikband omdoen bij een hond die uitvalt averechts werkt?Paulala schreef:Als het jou opvalt dat de hond geen prikker meer draagt als Cesar bezig is met hem, dan valt dat andere kijkers ook op, dus dan begrijpt een andere kijker ook wel dat die prikker geen juist hulpmiddel is.
Dus die CM zal denk ik nooit zeggen dat een prikker nooit mag. Denk zelfs dat hij er zo nu en dan ook mee werkt. En dat geeft niet als dat ding na enkele dagen ook weer de kast in kan omdat het gedrag doorbroken is. Soms is het dat voor een paar trainingen of een leven lang alleen in een kennel bij een gevaarlijke hond.
-
tineke
Dat snap ik dan weer niet ,waarom zou je deze situatie dan niet altijd voorkomen ipv het eerst toe te staan om dan vervolgens tot de ontdekking te komen dat het niet leuk is en hij alsnog verwijderd moet worden.Cash schreef: Met bezoek kan hij dan ook zo opdringerig zijn he. Als hij er dan bij mag (bijv. als mn schoonmoeder er is) dan moet hij er of pal naast liggen op de bank, of zowat op de voeten liggen... en overal volgen in huis.
Niet leuk en hij moet dan ook op zn plaats of gaat de tuin even in. Dat zijn van die momenten waarop ik hem dan niet vertrouw.
Veel mensen 'zien' het ook niet he? Die denken dat het leuk en lief bedoeld is "hij wil gewoon lekker bij mij liggen"...maar dat is het dan niet. Als mijn schoonmoeder hem bijv. op zo'n moment weg zou duwen dan zouden de rapen gaar zijn.
Is voorkomen dan geen betere optie?
Orson liet ik nooit leuk tegen mensen aan hangen om dan vervolgens te gaan zitten wachten dat ik hem moest wegsturen.
Hij ging gewoon standaard op zijn plek en mensen moesten hem negeren.
Ik zou het bovendien een naar idee vinden dat als de viste ,in jouw geval dan je schoonmoder,hem wel wegduwt en een hap krijgt,ik zou dat risico zelf nooit nemen.
Visite is er toch maar even en dan gaan ze weer weg dus ik zou daar niet zo'n probleem van maken.
Loge's die er ook regelmatig waren ,zoals mijn nichtje ,kon hij al van kleins af aan en dat ging wel altijd prima die aaide hem ook gewoon.
-
tineke
Ik vind CM wel degelijk goede punten hebben ,en ik vind dat hij juist wel altijd roept dat de hond geestelijke stimulatie en wandelingen moet hebben.
Ook het contact met andere honden moedigt hij juist aan naar mijn idde.
Ik zie het overigens niet al te vaak hoor dus wellicht heb ik juist de betere afleveringen gezien
Maar ik meen me te herinneren van een bouvier die op schapendrijven ging omdat hij dat aangeraden had,de hond vond het enig maar of de schapen het ook zo beleefde
Ook het contact met andere honden moedigt hij juist aan naar mijn idde.
Ik zie het overigens niet al te vaak hoor dus wellicht heb ik juist de betere afleveringen gezien
Maar ik meen me te herinneren van een bouvier die op schapendrijven ging omdat hij dat aangeraden had,de hond vond het enig maar of de schapen het ook zo beleefde
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
ik denk dat de emotie die jij omschrijft (niet belonen op dat moment) dat dat komt omdat dat ons een beetje aangeleerd is. door o.a hondenscholen die vinden dat je alles continu moet belonen.Met dat belonen stop je natuurlijk op een gegeven moment, dat weet jij ook wel![]()
Het gaat me erom dat hij corrigeert, en dus laat zien "dit wil ik niet", maar niet daarna ook even actief laat zien "dit dus wel" door te belonen. Ik snap dat het idee is dat het feit dat hij geen correctie krijgt de beloning opzich is, maar ik heb daar toch wat moeite mee
maar voor een hond is aaien eigenlijk al niet normaal ( of andere beloningen als stem en koek), maar aangeleerd door de mens.
een hond moet affectie eigenlijk verdienen. en ``niet uitvallen``is geen beloning waard. want dat moet gewoon normaal zijn. en eigenlijk IS de hond heel normaal. en wordt dat uitvallen uitgelokt door andere. de handler, maar ook een hond die dat gedrag uit kan lokken. de hond is maar gewoon hond. en reageert naar een situatie. en de hond uit een bepaalde modus krijgen kun je krijgen door hem af te leiden door een tikje tegen het lichaam. ``dit wil ik niet``. dat is dus het enige wat je tegen je hond te communiceren hebt. dat je dat niet wil. je hoeft niet te vertellen wat je wel wilt. daat wordt de communicatie ook alleen door verstoort. als je dan gaat belonen als de hond meeloopt. een hond denkt simpel. als je EN gaat corrigeren EN gaat belonen bij dezelfde oefening wordt het er allemaal niet duidelijker op.
gewoon simpel houden.