Je moet je niet schuldig voelen. Je had je honden aangelijnd, je wilde door je eigen deur naar binnen in je eigen huis. En daar zat een kat. Niet jouw kat, maar die van een ander. Wat kon je daar aan doen? Je bent ook nog op je "plaat gepleurd" zoals je dat heel charmant uitdrukte. :smile1:
Waar ik problemen mee heb, is dat het momenteel vernakes koud is en dat dit ook voor katten geldt. Toch lees ik in jouw beschrijving dat er een hoop rondlopen die hun toevlucht zoeken in de hal van het apartement. WAarom houden hun eigenaars hun kat niet meer in de gaten???????? Daar zouden ze eens op aangesproken moeten worden! Huiskatten zijn dieren die van warmte en comfort houden. Met dit weer hebben ze vaak minder behoefte om lang buiten te zijn.
Dat andere mensen niet naar hun huisdier omkijken, hoeven ze niet op jou te verhalen. Het is hun schuld dat die kat gegrepen is door jouw honden, niet de jouwe. En als je de eigenaar kunt achterhalen moet je hem daar maar eens op aanspreken!
christo schreef:Hanneke2 schreef:Mijn ouders wonen naast een stel met 2 bouviers die al meerdere katten in hun eigen tuin hebben doodgebeten, en dat is de reden waarom Pindapoes nog steeds gezellig hier is, en niet bij mijn ouders woont waar ze beter op haar plek zou zijn.

Dan moet je wel een hart van steen hebben zeg.
wie heeft hier dan een hart van steen? Dat begrijp ik niet. Hanneke houdt haar Pindapoes in veiligheid. Dat is toch juist liefde?
Sandor schreef:vraagje,
stel dat een hond een kat doodt in eigen tuin...
wat zouden jullie daar van vinden?
Dat is hier gebeurd. Bobbes kreeg een kat te pakken. Ik was zelf op vakantie maar baalde evengoed. Op de een of andere manier denk je dan dat je het had kunnen voorkomen als je er zelf bij was geweest maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
Als ik bezig ben in de stallen, of mijn ronde doe over het erf om de dieren te voeren, kan ik mijn honden niet altijd in de gaten houden. Dus als er dan een kat loopt en Bobbes ziet die kat voordat ik hem zie, kan het die kat z/n leven kosten.
Maar wat kan ik daar aan doen? Leuk is het niet nee. Ik grijp heus wel in als ik kan.
nana schreef:
Flora- en faunawet (artikel 16 lid 3): 'Eenieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.'
Voor buiten een veld (dit kan zijn bos,weiland,duin enzo) binnen de bebouwde grond is de APV.
Budkes het is niet zo dat ik graag wil dat er dit soort wetten zijn voor de eigenaar van een dier, maar ik snap het ff niet.
Wat is het verschil tussen een hond die aan de lijn een loslopende kat bijt of een andere loslopende hond bijt?
Maar waarom geldt dat dan niet voor katten?> Dat is toch ook iemands dier dat onder toezicht moet staan?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen