chrico schreef:Wat ik niet begrijp is waar het stukje voorkomen is om Eva weer een keer in deze situatie te brengen. Anderen adviseer je altijd van ga andere tijden lopen, zoek een ander gebied enz enz.
Ik had nog niet gereageerd omdat ik niet helemaal begrijp wat je wil zeggen. Anderen adviseer ik een ander gebied te kiezen? Op basis van een kleine strubbeling zonder gaatjes? Daar geloof ik niks van eerlijk gezegd want ik kan me niet voorstellen dat ik dat adviseer. Dat is helemaal geen advies.
Het kan 2 kanten uitgaan waarvan ik 1 kant niet zo snel zie gebeuren en dat is het rustig kennismaken. Zoals je de roedel beschrijft lijkt het mij stug dat zij ineens ander gedrag gaan vertonen omdat jij dat graag zou zien.
Een hond bij mij is een wereld van verschil met een hond op een veld. Echt waar, geloof me maar. Als er een hond recht op mij af komt stormen trekt Eva dat nooit. Als pup beet ze letterlijk in de billen van een hond die aan mij snuffelde. MIJN BAAS!

Lekker spelen, prima, maar wel MIJN BAAS MIJN MIJN MIJN!
De andere kant is dat Eva straks leert dat dit gedrag goedgekeurd word dus het blijft doen en het uiteindelijk van kwaad tot erger word.
Ik denk niet dat ze leert dat dit goed gekeurd wordt. Ik geef haar wel op haar kop als ze niet meteen komt als ik roep hoor. Ik zeg niet "ga ze pakken" "goed zo meissie"
Eva is geen stabiele hond zoals je haar tot nu toe beschrijft, ik snap echt niet dat je dat zelf niet wil zien en met haar blijft omgaan alsof zij dit wel aan zou kunnen en het geen invloed op haar verdere gedrag zal hebben

Ze is niet helemaal een open boek maar geen enkele hond van net twee is super stabiel denk ik. Tegen ons en in wat ik ken en zij kent is ze weer super stabiel. Ze is gewoon heel waaks en verdedigend. Dat is niet handig en je kan het vertalen naar niet stabiel als je een labrador wel stabiel vind. Ik zou meer zeggen explosief en nog niet helemaal bekend. Ik ben geen expert en ik maak ook fouten. Misschien dat zij in handen van een rasexpert weer totaal anders was.
Je kent haar ook helemaal niet. Kijk, als zij nooit kon spelen liet ik haar ook niet spelen. Lees eens hoeveel mensen met stabiele honden hier zeggen dat hun hond dit ook niet trekt? Zijn die honden allemaal instabiel? Ze kan toch prima spelen, prima met de 10 honden van de krakers omgaan die zich niet opdringen? Dan is ze toch stabiel genoeg om ook hiermee om te gaan. Ik vind haar soms niet stabiel maar dat komt meer omdat ik soms gewoon niet weet wat er gaat gebeuren. Beestje is net volwassen. Je weet toch zelf ook dat een hond van 2 totaal anders is dan een van 1,5 of 5. We zijn er net en nu zoek ik uit wat wel en niet kan.
Eigenlijk vind ik haar stiekem heel stabiel want ze heeft niet eens gaatjes gemaakt. Omdat die mensen elke dag rond mijn huis lopen zullen we toch een omgangsvorm moeten vinden

Ik weet dat Eva met die honden om kan gaan als die honden haar met rust laten. Misschien hebben ze dat nu geleerd? We zullen zien. Ik ga er niet om verhuizen en moet toch echt mijn honden hier uit laten. Eva kan prima leren en omdat ze geen gaatjes heeft gemaakt heb ik er toch echt alle vertrouwen in dat die honden leren dat ze afstand moeten houden van mijn honden want anders krijgen ze een pak rammel van Eva zonder gaatjes. Who cares? Ik zou blij zijn als mijn honden op die manier leerden zichzelf niet op te dringen. Hier lopen ook mensen met akita's, staffords, ambullen en dogo's die die labradors wel volledig aan gort hadden gebeten. Daar hebben wij dus weer nooit problemen mee want Eva doet helemaal niet moeilijk verder als andere honden dat niet doen. Ze moeten alleen niet in haar gezicht komen of op mij af rennen als wij bezig zijn.

Dus waarom kunnen die honden dat niet leren?
Als ik hier niet meer zou wandelen dan nog staat mijn auto op de plaats waar het gebeurd is. Dan zou het gebeurd zijn met naar de auto lopen want die honden lopen letterlijk langs mijn huis tussen mij en de auto in
Als ze zou gaan bijten dan is er tijd genoeg om maatregelen te nemen. Dat doet ze niet dus ik wil haar lekker laten ontwikkelen en leren. Ik weet zeker dat ze het kan want ze kan uiteindelijk met alle honden omgaan. Ze traint notabene los, speelt met haar halfzusje en kan prima met normale honden omgaan. Heel soms doet ze moeilijk maar dat zie ik als leermomenten zolang zij niet echt bijt. Tot nu is Eva degene met gaatjes en wil ik dus de honden die haar benaderen en dan ook nog eens bijten minder stabiel noemen dan Eva. Zij bijt tenminste niet normaal gesproken. En zij is het niet die op andere honden af gaat.
Ik vind de labradors een soort aanranders en nu ik er meer en langer over nagedacht heb is Eva een meisje dat ze met de tas om de oren heeft geslagen omdat zij in haar kont gingen knijpen

Zo zie ik het nu. Ze hadden ook gewoon rustig een gesprek kunnen beginnen.