Zoek stok! schreef:Ik zal langzaam van begrip zijn, maar doe je dan eigenlijk of je een hond bent? Dus maak je dezelfde geluiden en geef je dezelfde signalen? En hoe corrigeer je? Hoe geef je in training aan dat de hond het goed doet? Is het voor jullie ook mogelijk om een hondensport te doen?
Wat Jaap zegt daar komt het eigenlijk wel op neer.
nee ik doe geen hond na. correctierecht heb je niet direct, dat bouw je op. een correctie is "nee"
De hond zit vast aan een buikgordel, de hfb-lijn, handsfreebelly. Je handen heb je dan vrij die werken als twee bekken zeg maar. als een hond een andere hond markeert doet hij dat met de bek. en er zit een patroon in. Zo begint het altijd bij de oren dat doe je dus met je handen, de twee bekken. er is bv ook verschil in markeren, aaien en vlooien. de hond voelt zeer goed het verschil ook hiertussen.
Oefeningen zoals zit af staan etc gaan ook in stappen. eerst lichamelijk. bij zit geef je druk op de achterhand, lichamelijke overheersing, daarna komt de stem erbij, dan volgt stem en gebaar daarna gebaar.
Als de hond losloopt en niet komt als ik roep, maar later is de correctie dat hij niet bij de roedel mag zijn, dat is wat ze toch graag willen, bij de groep horen.
als we met speeltjes bezig zijn moet ze ze eerst negeren en op mij blijven letten, pas als ze ze kan negeren en op mij blijft letten mag ze ze pakken, pakt ze het niet direct heeft ze pech dan mag ze hem niet meer pakken.
en andere sporten kun je juist ook gaan doen, als de basis er is. Je werkt er naar toe dat ze iets doen omdat jet het vraagt, dus bv bij agility, stuur ik haar over het parcour en dat is al de motivatie om dat te doen, en dat is met ieder sport, als de basis goed is kunne we in principe ieder sport doen, ook trekken voor de slee, omdat de motivatie anders is
Er wordt ook niet van uit gegaan dat honden continu bezig zijn om hogerop te komen.
maar zijn wel veel bezig om te zien of ik het nog waar kan maken als leider. Zeker wordt er nog heel veel uitgetest. zeker met de zit en af oefeningen das erg mooi om te zien