Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Koekies geven

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Koekies geven

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Scooby schreef: Mijn honden gaan gelukkig bijna nooit weg en ik moet zeggen dat ik ze daar ook weinig kans toe geef. Zodra ze het bos in duiken, roep ik ze terug en meestal blijven ze eigenlijk wel op de paden of in elk geval binnen tien meter van de paden.
Maar jij hebt geen notoire weglopers / renners. Dat maakt je leven wel iets makkelijker. :mrgreen:

Als mijn honden echt fanatiek een spurt nemen, zijn ze al minstens honderd meter verder voor ik kan roepen bij wijze van spreken. Jack kan niet heel hard meer, maar Lilo is een raketje. Ik heb wel eens voor de lol geteld, en ze is binnen 15 seconden buiten fatsoenlijk oorbereik en sowieso compleet uit zicht.

Alles, je aanpak, opvoeding, training, noem maar op, verschilt per hond. En daarom werken al die algemene regels niet bij elke hond. Als we dat nou met z'n allen onderkennen, zijn we een heel stuk verder.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Scooby schreef:
Ik niet. ;-) Een hond die (buiten) zijn plek weet, zal niet zelfstandig gaan jagen. Dat 'mag' alleen als de roedelleider daar aanzet/aanleiding toe geeft. En natuurlijk zeg ik dan niet dat een hond die dat wel doet de hele dag dominantiehandelingen zal plegen, alleen op dàt moment heeft hij wel even sch#t aan zijn leider en daarom gaat hij er vandoor. (En ik zeg ook niet dat je dan corrigeren of zwaarder appèl op je hond zou moeten zetten om dat te doorbreken, er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden.)
Nou Xena weet prima haar plek hier, heeft ook nooit gesputterd of wat dan ook tegen haar plek, maar toch als ze een konijn ziet is ze pleite. Dan kan ik nog zo geweldig zijn voor haar, op dat moment ff niet...
Maar goed, daarom heeft ze ook in die gebieden een TT en dat werkt uitstekend. Geen haar op mn hoofd die mn hond uit zicht laat, ook al kan ze prima met andere honden en mensen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jeannettebo schreef:
Scooby schreef:
Jeannettebo schreef: Hij mag ook gewoon op de bank liggen etc. En ja ik volg de roedelmethode, en het is zeker niet in strijd met elkaar
Er is ook niet één goed en één fout. ;-)
weet ik maar het word vaak gedacht dat de hond helemaal niks meer mag volgens de roedel en dat klopt gewoon niet. Ook geven de boeken niet helemaal het juiste beeld daarin hoor toegegeven
Waar staat dan info over de roedelmethode? Ik heb op de site gekeken, maar daar word ik niet wijzer van. Er staat vooral beschreven wat het niet is en hoe mensen er naast zitten. Waar staat info hoe jullie er over denken en hoe dit tot uitvoering komt?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Zoek stok! schreef:
Waar staat dan info over de roedelmethode? Ik heb op de site gekeken, maar daar word ik niet wijzer van. Er staat vooral beschreven wat het niet is en hoe mensen er naast zitten. Waar staat info hoe jullie er over denken en hoe dit tot uitvoering komt?
volgens mij staat het gewoon op de eerste pagina al. Je gaat uit van geur en lichaamstaal, met de rangorde als basis, maar dat is eigenlijk heel breed. Ze kunnen best als eerste door een deur, ze kunnen best voorop lopen. ze mogen op de bank etc. maar als ik het zeg of als ik vrij geef. klinkt hel stijf, maar het valt best mee. het is best prettig dat een oefening geen kunstje is voor een koekje of een speeltje. Dat is waar ik mee bezig ben, ze doen iets omdat ik het vraag niet voor wat ik voor hun neus hou. Ze krijgen ook genoeg lekkers en spelen zit er ook in. ook tijdens de training. Taiga heb ik zeker in het begin heel veel op schoot gehad om te knuffelen en te kroelen, dat hoort er ook bij, markeren, geur overbrengen.
Ik krijg ook individueel les met beide honden, ik loop zowel met twee honden als met beide apart.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik zal langzaam van begrip zijn, maar doe je dan eigenlijk of je een hond bent? Dus maak je dezelfde geluiden en geef je dezelfde signalen? En hoe corrigeer je? Hoe geef je in training aan dat de hond het goed doet? Is het voor jullie ook mogelijk om een hondensport te doen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik denk dat het niets anders is dan dat je veel meer dingen gaat bepalen voor je hond. Dat mensen eeeeindelijk eens in de rol gaan kruipen waar de hond ons graag in ziet :wink:
En daar is niks mis mee, maar het hoeft voor mij geen speciale naam.
Als je voor je hond bepaald dat hij altijd op de bank moet liggen of altijd als eerste door de deur moet of beslist bij jouw op bed moet liggen heeft dat precies hetzelfde effect als wanneer je dat omgekeerd doet.
De clou zit hem er in dat je een regisserende rol vervult, niet in de regels. Die zijn inwisselbaar.
Je kunt het nóg zo mooi verpakken, maar de werkzame stof bestaat vooral uit het feit dat je een bepalende rol gaat vervullen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jeannettebo
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik zal langzaam van begrip zijn, maar doe je dan eigenlijk of je een hond bent? Dus maak je dezelfde geluiden en geef je dezelfde signalen? En hoe corrigeer je? Hoe geef je in training aan dat de hond het goed doet? Is het voor jullie ook mogelijk om een hondensport te doen?
Wat Jaap zegt daar komt het eigenlijk wel op neer.

nee ik doe geen hond na. correctierecht heb je niet direct, dat bouw je op. een correctie is "nee"
De hond zit vast aan een buikgordel, de hfb-lijn, handsfreebelly. Je handen heb je dan vrij die werken als twee bekken zeg maar. als een hond een andere hond markeert doet hij dat met de bek. en er zit een patroon in. Zo begint het altijd bij de oren dat doe je dus met je handen, de twee bekken. er is bv ook verschil in markeren, aaien en vlooien. de hond voelt zeer goed het verschil ook hiertussen.
Oefeningen zoals zit af staan etc gaan ook in stappen. eerst lichamelijk. bij zit geef je druk op de achterhand, lichamelijke overheersing, daarna komt de stem erbij, dan volgt stem en gebaar daarna gebaar.
Als de hond losloopt en niet komt als ik roep, maar later is de correctie dat hij niet bij de roedel mag zijn, dat is wat ze toch graag willen, bij de groep horen.
als we met speeltjes bezig zijn moet ze ze eerst negeren en op mij blijven letten, pas als ze ze kan negeren en op mij blijft letten mag ze ze pakken, pakt ze het niet direct heeft ze pech dan mag ze hem niet meer pakken.

en andere sporten kun je juist ook gaan doen, als de basis er is. Je werkt er naar toe dat ze iets doen omdat jet het vraagt, dus bv bij agility, stuur ik haar over het parcour en dat is al de motivatie om dat te doen, en dat is met ieder sport, als de basis goed is kunne we in principe ieder sport doen, ook trekken voor de slee, omdat de motivatie anders is

Er wordt ook niet van uit gegaan dat honden continu bezig zijn om hogerop te komen.
maar zijn wel veel bezig om te zien of ik het nog waar kan maken als leider. Zeker wordt er nog heel veel uitgetest. zeker met de zit en af oefeningen das erg mooi om te zien
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jeannettebo schreef: Je handen heb je dan vrij die werken als twee bekken zeg maar. als een hond een andere hond markeert doet hij dat met de bek. en er zit een patroon in. Zo begint het altijd bij de oren dat doe je dus met je handen, de twee bekken. er is bv ook verschil in markeren, aaien en vlooien. de hond voelt zeer goed het verschil ook hiertussen.
Dus je bent me je handen fysiek bezig op de hond? Wat bedoel je met markeren? Dat assicieer ik met plassen, vandaar mijn vraag.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jeannettebo
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Jeannettebo schreef: Je handen heb je dan vrij die werken als twee bekken zeg maar. als een hond een andere hond markeert doet hij dat met de bek. en er zit een patroon in. Zo begint het altijd bij de oren dat doe je dus met je handen, de twee bekken. er is bv ook verschil in markeren, aaien en vlooien. de hond voelt zeer goed het verschil ook hiertussen.
Dus je bent me je handen fysiek bezig op de hond? Wat bedoel je met markeren? Dat assicieer ik met plassen, vandaar mijn vraag.
ja je bent veel ook fysiek bezig, maar niet als correctie. Markeren is in principe geur overbrengen.
In dit geval markeer ik met de binnenkant van mijn handen het hele lichaam. ik begin bij de oren, dan naar de kop, ogen, snuit, etc . markeren is anders dan aaien, bij markeren geef je wat meer druk, en voel je ook gelijk overal, zodat je ook gelijk merkt of er ergens veranderingen zijn.
Taiga vond het in het begin bv maar niks dat ik dat deed, maar nu geeft ze zich langzaam over en begint ze ervan te genieten. Bo geniet er zowiezo van en die valt in slaap.
Taiga vond het wel nog veel erger als ik het bij Bo deed ipv bij haar, als ik haar daarna nog een keer deed was het verzet veel minder.

wat ook een stukje is is juist mijn bemoeienis met hun, maar dat hoeft niet veel te zijn, maar meer dat ze weten dat ik door heb waar ze mee bezig zijn. Maar bv ook toen Taiga hier kwam heb ik er bovenop gezeten dat ze Bo niet lastig viel. Ik regel het want ik ben de leider. ook buiten als ze ietwat onzeker werd van een andere hond, bescherming bieden in de vorm van over haar heen gaan staan, ik bemoei me eigenlijk met het "gesprek" dat ze heeft met de andere hond, het geeft haar ook vertrouwen dat het niet eng is en dat ik haar wel bescherm.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik dacht dat natural dogmanship (van Jan Nijboer) iets anders was dan de roedelmethode?
Die laatste richt zich op rangorde dacht ik.
Ik weet het niet, ik heb me nooit verdiept in natural dogmanship.
Maar de indruk die ik er van heb is dat er nogal wat rangorde gerelateerde handelingen bij om de hoek komen kijken.
En daar zie ik toch een duidelijk verband met de roedelmethode?
Die gaat er immers van uit dat een hond voortdurend bezig is met het bepalen van z'n plaats
:19:
Ik dacht dat dat bij natural dogmanship juist niet was, maar waarschijnlijk weet ik daar ook te weinig van.
Het "markeren" waarover wordt geschreven door @Jeannettebo is voor mijn gevoel meer een iets steviger uitgevoerde TTouch.
En bij TTouch worden rangen er niet zo nadrukkelijk bij gehaald :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Scooby schreef:
Hutsje schreef:
Jaap* schreef:Een chronisch najagende hond is niet per definitie bewust bezig met z'n positie.
Die is alleen maar bezig met z'n verslaving aan de endorfinerush.
Daarom werk corrigeren of zwaarder appél in dat geval meestal ook niet.

Die insteek is wat mij juist vaak een beetje irriteert. Een hond die puur bezig is met het plegen van dominante handelingen pik je er zo uit, dat gaat dagdagelijks door en spitst zich meestal niet toe op één gedragsonderdeel.
Een hond die handelt uit andere, onbewuste, motieven is wat dat betreft veel lastiger.
Die paai je niet met rangorde gerelateerde methoden. Omdat de oorzaak daar dan niet ligt.
helemaal eensch
Ik niet. ;-) Een hond die (buiten) zijn plek weet, zal niet zelfstandig gaan jagen. Dat 'mag' alleen als de roedelleider daar aanzet/aanleiding toe geeft. En natuurlijk zeg ik dan niet dat een hond die dat wel doet de hele dag dominantiehandelingen zal plegen, alleen op dàt moment heeft hij wel even sch#t aan zijn leider en daarom gaat hij er vandoor. (En ik zeg ook niet dat je dan corrigeren of zwaarder appèl op je hond zou moeten zetten om dat te doorbreken, er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden).
Ik ben het er weer wel mee eens :wink:
Ik vraag me wat dat betreft echt serieus af of je al die theorieën over rangorde, dominantie enz. enz. nog wel los kunt laten op honden waarbij tijdens het fokken de verschillende rassen behoorlijk sterk op bepaalde eigenschappen zijn uitvergroot.

Ik zou toch wel graag willen weten hoe je dat ziet :wink:
Die weg naar Rome waarbij de hond die fel jaagt niet gaat jagen zonder dat je daar zo'n zwaar appèl op moet zetten (en zonder TT ook natuurlijk, maar dat zou jij ook niet doen) :wink:
Dat ik op zo'n moment niet in beeld ben is me zeer duidelijk :mrgreen:
Maar de hond is op dat moment naar mijn volle overtuiging niet met rangorde bezig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hanneke2 schreef:Alles, je aanpak, opvoeding, training, noem maar op, verschilt per hond. En daarom werken al die algemene regels niet bij elke hond. Als we dat nou met z'n allen onderkennen, zijn we een heel stuk verder.
Dat schrijf ik hierboven toch? ;-)
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Jeannettebo schreef:Oefeningen zoals zit af staan etc gaan ook in stappen. eerst lichamelijk. bij zit geef je druk op de achterhand, lichamelijke overheersing, daarna komt de stem erbij, dan volgt stem en gebaar daarna gebaar.
Maar op deze manier stimuleer je dus niet om je hond zelf na te laten denken?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik zou toch wel graag willen weten hoe je dat ziet :wink:
Die weg naar Rome waarbij de hond die fel jaagt niet gaat jagen zonder dat je daar zo'n zwaar appèl op moet zetten (en zonder TT ook natuurlijk, maar dat zou jij ook niet doen) :wink:
Maar de hond is op dat moment naar mijn volle overtuiging niet met rangorde bezig.
Ik denk ook niet dat die hond op dat moment met rangorde bezig is, maar hij gaat wèl zijn eigen gang en doet dus niet datgene wat jij graag van hem verlangt. Dus hij ondermijnt op dàt moment jouw gezag.
Jeannettebo
Zeer actief

Scooby schreef:
Jeannettebo schreef:Oefeningen zoals zit af staan etc gaan ook in stappen. eerst lichamelijk. bij zit geef je druk op de achterhand, lichamelijke overheersing, daarna komt de stem erbij, dan volgt stem en gebaar daarna gebaar.
in deze situatie niet,bij andere situaties weer wel
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Scooby schreef:
Ik denk ook niet dat die hond op dat moment met rangorde bezig is, maar hij gaat wèl zijn eigen gang en doet dus niet datgene wat jij graag van hem verlangt. Dus hij ondermijnt op dàt moment jouw gezag.
daar ben ik het idd ook mee eens.
in het wild mogen ze ook pas mee jagen als ze zich kunnen beheersen. en ook gewoon toe kunnen kijken vanaf de kant.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Scooby schreef:
In mijn ogen wel ja, maar niet in de gedachtengang van de hond :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Scooby schreef:
Daar had ik het ook niet over. ;-)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Dat ik op zo'n moment niet in beeld ben is me zeer duidelijk :mrgreen:
nee, omdat je juist niet in beeld bent :ok: . als je met je hond 'in relatie' bent kan er iets gebeuren waarbij iets duidelijk gemaakt wordt van de één naar de ander, maar als die relatie er niet is (en dat hangt vaak samen met een afstand waarbuiten de hond niet meer binnen jouw invloedssfeer is) dan heeft wat voor aktie ook geen enkele signaalwaarde meer want je bent totaal niet met elkaar in gesprek.

voorbeeld : als ik met mijn honden op wandel ben, ik zie een hond en zeg hen bij me te blijven en ze schieten alsnog op de hond af dan ervaar ik dat absoluut als het onder mijn appèl uitkomen, als het lak hebben aan wat ik vraag.

maar als crunch alleen op het erf loopt en onder het hek doorgraaft is dat niet hetzelfde : wat zij op dat moment doet heeft alleen te maken met haar motivatie op dat moment en niks met mij, met óns.
Precies :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Scooby schreef:
ranetje schreef:
Scooby schreef: Ik denk ook niet dat die hond op dat moment met rangorde bezig is, maar hij gaat wèl zijn eigen gang en doet dus niet datgene wat jij graag van hem verlangt. Dus hij ondermijnt op dàt moment jouw gezag.
Daar had ik het ook niet over. ;-)
Dan kom je niet duidelijk over voor mij :wink:
Want volgens mij zeg je dat hier wel
Ik niet. Een hond die (buiten) zijn plek weet, zal niet zelfstandig gaan jagen. Dat 'mag' alleen als de roedelleider daar aanzet/aanleiding toe geeft. En natuurlijk zeg ik dan niet dat een hond die dat wel doet de hele dag dominantiehandelingen zal plegen, alleen op dàt moment heeft hij wel even sch#t aan zijn leider en daarom gaat hij er vandoor
Volgens mij heeft hij geen schijt aan zijn leider.
Die leider is helemaal niet in beeld :wink:

edit:
Ik heb een van mijn Teckels eens weten te vangen (een gelukje :D ) toen hij luid op een reeënspoor bezig was.
Die hond was zo totaal niet met mij bezig.
Het duurde zelfs enige tijd voor zijn ogen weer een gewone uitdrukking hadden en hij mij eindelijk aankeek.
Met een uitdrukking van: Hé, hoi, jij ook hier?? :D
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jeannettebo schreef:
Scooby schreef:
in deze situatie niet,bij andere situaties weer wel
Toch ben ik benieuwd of honden die zo opgevoed worden bijv. zoekwerk of drijven kunnen gaan doen. De hond moet juist zelfstandigheid ontwikkelen om dat te doen zonder dat je fysiek aan hem zit. En ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die deze methode hanteren en op wedstrijdniveau aan een sport doen met hun hond. Weet je dat?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jeannettebo
Zeer actief

ik durf niet te zeggen of het ook op wedstrijdniveau wordt gebruikt.
het is overigens in een later stadium niet meer de bedoeling alles fysiek te doen.
juist op stem en gebaar. Als alles goed wil ik zelf natuurlijk ook met haar gaan sporten, dus ik merk vanzelf hoe het gaat.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik ken die man niet (ja wel eens gezien bij tell sell maar als je daar komt neem ik je al niet meer serieus haha) Dus ik vraag me af wat zijn methode is. Het eerst wat ik dacht toen ik dat filmpje zag was nee zo moet je ook niet "voer" trainen een veel te vette hond een hele kluif geven :19: Haha volgens mij weet die vent niet eens wat er allemaal achter voer trainen zit. Dat betekend helemaal niet dat je hond altijd een voertje krijgt doe je dat gaat hij namelijk (uiteindelijk) minder voor je doen. Intervaltraining heet zoiets (maar dat zal wel niet in zijn vocabulair voorkomen) En uiteindelijk bouw je een voertje af. Jola kent haar commando's maar heel soms krijgt ze nog wel eens een piepklein koekje voor het luisteren zo hou ik het wel zo intresant.

Dat hele rangorde verhaal is trouwens een hele andere discussie. Een hond is geen wolf...... Veel dingen ivm rangorde kunnen zeker helpen met trainen/opvoeden van een hond. Maar het is allemaal afgekeken van wolven in een roedel. En honden leven helemaal niet in een roedel (teminsten niet zo'n grote) dan heb ik het over "wilde" straat honden die zie je meestal maar met zn 3e niet veel meer dan dat. Een hond leert ook heel anders dan een wolf.
Ik heb hier thuis echt een prachtig boek : Dogs ( A new Understanding of Canine Origin, Behaviour and Evolution) van Raymond en Lorna coppinger. Dat zijn 2 biologen die hun hele velen onderzoeken hebben gedaan naar het gedrag van honden van alle soorten en maten, wolven en straat honden allemaal mee genomen. Heel leerzaam en intresant. Ze vertellen je niet hoe je een hond moet trainen maar ze bekijken het "ontstaan" van de hond op een vernieuwende manier.
En hun conclusie even heel zwart wit is dat een hond een heel ander dier is als een wolf. En dat het dus helemaal niet zo voorde hand liggend is om maar steeds naar wolven te gaan kijken als je iets over een hond wil weten. :ok:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Dan kom je niet duidelijk over voor mij :wink:
Ik niet. Een hond die (buiten) zijn plek weet, zal niet zelfstandig gaan jagen. Dat 'mag' alleen als de roedelleider daar aanzet/aanleiding toe geeft. En natuurlijk zeg ik dan niet dat een hond die dat wel doet de hele dag dominantiehandelingen zal plegen, alleen op dàt moment heeft hij wel even sch#t aan zijn leider en daarom gaat hij er vandoor
Het gaat mij om het moment dàt de hond onder je appèl uit gaat. Op dat moment ben je nog wel in beeld en kiest de hond er voor om zijn eigen ding te doen en dus niet datgene wat jij van hem verlangt.
ranetje
Zeer actief

Scooby schreef:
ranetje schreef:Dan kom je niet duidelijk over voor mij :wink:
Het gaat mij om het moment dàt de hond onder je appèl uit gaat. Op dat moment ben je nog wel in beeld en kiest de hond er voor om zijn eigen ding te doen en dus niet datgene wat jij van hem verlangt.
Ik geloof dat ik begin te begrijpen wat je bedoelt :wink:

Ik vermoed alleen dat bijvoorbeeld een jachthond (sorry, dat is nou eenmaal mijn soort honden :wink: ) die een haas spot terwijl hij naast de baas loopt, op dat moment toch geen baas meer "in beeld" heeft. Soms hé!
Zulke dingen gebeuren niet altijd, maar het kan bij de beste hond gebeuren.

Of zoals een van mijn teckels naast me op het pad kon lopen en een vers spoor onder zijn neus kreeg en dan gewoon gillend weg was.
Die heeft geen schijt aan mij, die weet niets anders meer dan die geur.
Er gaat een knopje om en of dat een "keuze" is van de hond? :denken:
Voor mijn gevoel op dat moment niet.
Hij "moet".
Afbeelding
maja
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door maja »

ik ben zelf ook niet zo een voorstander van belonen met voedsel , een enthousiaste stem
en een aai over zijn bol heeft voor een hond volgens mij ook meerwaarde
er zijn natuurlijk altijd honden die een moord doen voor iets lekkers
mensen met paarden ,hebben hemel op aarde, als ze sterven ,valt er niets te erven
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik vermoed alleen dat bijvoorbeeld een jachthond (sorry, dat is nou eenmaal mijn soort honden :wink: ) die een haas spot terwijl hij naast de baas loopt, op dat moment toch geen baas meer "in beeld" heeft. Soms hé!

Of zoals een van mijn teckels naast me op het pad kon lopen en een vers spoor onder zijn neus kreeg en dan gewoon gillend weg was.
Hij "moet".
En daar geloof ik dus niet in. Juist honden die zo gefokt zijn om hun baas te kunnen helpen bij het werk, zouden niet zelfstandig aan de slag mogen gaan, ook niet als ze dat 'moeten' van hun hoofd. Dat zal wat zijn, zeg! Dan kunnen jagers wel opdoeken! ;-)
ranetje
Zeer actief

Scooby schreef:
ranetje schreef:Ik vermoed alleen dat bijvoorbeeld een jachthond (sorry, dat is nou eenmaal mijn soort honden :wink: ) die een haas spot terwijl hij naast de baas loopt, op dat moment toch geen baas meer "in beeld" heeft. Soms hé!

Hij "moet".
En daar geloof ik dus niet in. Juist honden die zo gefokt zijn om hun baas te kunnen helpen bij het werk, zouden niet zelfstandig aan de slag mogen gaan, ook niet als ze dat 'moeten' van hun hoofd. Dat zal wat zijn, zeg! Dan kunnen jagers wel opdoeken! ;-)
1. Je leest verkeerd :wink:
Zie het nu ingekleurde deel.
Het gebeurt dus gewoon wel eens en binnen een ras kunnen er honden zijn die wat moeilijker zijn (te passievol).
Een risico dat je loopt als je passievolle (jacht)honden fokt.
2. Lang niet elke jachthond is gefokt om volledig onder appèl zijn baas te volgen.
Een deel van de rassen is behept met enige of grotere mate van zelfstandigheid.
Een Teckel die onder de grond werkt om een vos uit te drijven, of een terrier die met zijn maatjes in de maïs aan het werk is om varkens uit te drijven heeft geen boodschap aan zijn baas. Hij moet zelf beslissen wat hij moet doen en hoe.
Zijn baas maakt gebruik van de ingefokte passie.

Elk jachthondenras heeft zijn eigen functie binnen het jachtbedrijf.
Dus je opmerking gaat niet erg op.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Scooby schreef:

Hij "moet".
1. Je leest verkeerd :wink:
Zie het nu ingekleurde deel.
Het gebeurt dus gewoon wel eens en binnen een ras kunnen er honden zijn die wat moeilijker zijn (te passievol).
Een risico dat je loopt als je passievolle (jacht)honden fokt.
2. Lang niet elke jachthond is gefokt om volledig onder appèl zijn baas te volgen.
Een deel van de rassen is behept met enige of grotere mate van zelfstandigheid.
Een Teckel die onder de grond werkt om een vos uit te drijven, of een terrier die met zijn maatjes in de maïs aan het werk is om varkens uit te drijven heeft geen boodschap aan zijn baas. Hij moet zelf beslissen wat hij moet doen en hoe.
Zijn baas maakt gebruik van de ingefokte passie.
Dan nog is het niet de bedoeling dat zo'n hond maar te pas en te onpas zelfstandig zijn passie gaat volgen, lijkt mij?
ranetje
Zeer actief

Scooby schreef:Dan nog is het niet de bedoeling dat zo'n hond maar te pas en te onpas zelfstandig zijn passie gaat volgen, lijkt mij?
Nee dat klopt :ok:
Als het niet de bedoeling is om zijn passie te volgen zit hij aan de lijn. :F:

edit:toevoeging om te verduidelijken
Laatst gewijzigd door ranetje op 15 okt 2009 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”