Inderdaad veelzijdigheid zijn niet alleen hondensporten. Leeuwhondjes worden ook opgeleid als hulphonden voor doven bijvoorbeeld.Dongo schreef:maar lieve linsey...veelzijdigheid betekent niet alleen hondensport, maar ook hoe de hond het zou doen als werkhond (blindengeleide, politiehond enz.) en dan vallen er opeens heel veel rassen af, zo ook jouw ras...
Veelzijdigheid betekent voor mij ook niet dat een ras alles wat in de wereld bestaat aan hondensport of werkhondenfuncties aan kan, maar dat het veel van die dingen aan kan, daarom niet alles. En ook vooral dat een hond van een bepaald ras meerdere hondensporten plus bepaalde functies aan kan in zijn leven. Ik zeg helemaal niet dat leeuwhondjes het ideale ras zijn voor alles wat er bestaat, ik gebruik vooral het leeuwhondje als voorbeeld voor het feit dat een onbekend ras best veelzijdig kan zijn en dat mensen hun ras niet enkel noemen omdat het hun ras is, maar vooral omdat veel mensen zich blind staren op 1 bepaald ras.
Bij veelzijdigheid hoort dan eigenlijk ook het halen van goede resultaten op shows. Als je dan de meeste types/lijnen van de werkhondenrassen neemt die het goed doen in hondensporten en op het werk, dan falen de meesten op showgebied. Dusja veelzijdigheid betekend voor de ene al iets anders dan voor de andere, blijft een aangaande discussie vermoed ik.