Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is het meest veelzijdige hondenras?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Wat is het meest veelzijdige hondenras?

Ongelezen bericht door Linsey »

Dongo schreef:maar lieve linsey...veelzijdigheid betekent niet alleen hondensport, maar ook hoe de hond het zou doen als werkhond (blindengeleide, politiehond enz.) en dan vallen er opeens heel veel rassen af, zo ook jouw ras...
Inderdaad veelzijdigheid zijn niet alleen hondensporten. Leeuwhondjes worden ook opgeleid als hulphonden voor doven bijvoorbeeld.
Veelzijdigheid betekent voor mij ook niet dat een ras alles wat in de wereld bestaat aan hondensport of werkhondenfuncties aan kan, maar dat het veel van die dingen aan kan, daarom niet alles. En ook vooral dat een hond van een bepaald ras meerdere hondensporten plus bepaalde functies aan kan in zijn leven. Ik zeg helemaal niet dat leeuwhondjes het ideale ras zijn voor alles wat er bestaat, ik gebruik vooral het leeuwhondje als voorbeeld voor het feit dat een onbekend ras best veelzijdig kan zijn en dat mensen hun ras niet enkel noemen omdat het hun ras is, maar vooral omdat veel mensen zich blind staren op 1 bepaald ras.
Bij veelzijdigheid hoort dan eigenlijk ook het halen van goede resultaten op shows. Als je dan de meeste types/lijnen van de werkhondenrassen neemt die het goed doen in hondensporten en op het werk, dan falen de meesten op showgebied. Dusja veelzijdigheid betekend voor de ene al iets anders dan voor de andere, blijft een aangaande discussie vermoed ik. :wink:
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cantus »

Linsey schreef:
Dongo schreef:maar lieve linsey...veelzijdigheid betekent niet alleen hondensport, maar ook hoe de hond het zou doen als werkhond (blindengeleide, politiehond enz.) en dan vallen er opeens heel veel rassen af, zo ook jouw ras...
Inderdaad veelzijdigheid zijn niet alleen hondensporten. Leeuwhondjes worden ook opgeleid als hulphonden voor doven bijvoorbeeld.
Veelzijdigheid betekent voor mij ook niet dat een ras alles wat in de wereld bestaat aan hondensport of werkhondenfuncties aan kan, maar dat het veel van die dingen aan kan, daarom niet alles. En ook vooral dat een hond van een bepaald ras meerdere hondensporten plus bepaalde functies aan kan in zijn leven. Ik zeg helemaal niet dat leeuwhondjes het ideale ras zijn voor alles wat er bestaat, ik gebruik vooral het leeuwhondje als voorbeeld voor het feit dat een onbekend ras best veelzijdig kan zijn en dat mensen hun ras niet enkel noemen omdat het hun ras is, maar vooral omdat veel mensen zich blind staren op 1 bepaald ras.
Bij veelzijdigheid hoort dan eigenlijk ook het halen van goede resultaten op shows. Als je dan de meeste types/lijnen van de werkhondenrassen neemt die het goed doen in hondensporten en op het werk, dan falen de meesten op showgebied. Dusja veelzijdigheid betekend voor de ene al iets anders dan voor de andere, blijft een aangaande discussie vermoed ik. :wink:
natuurlijk kunnen onbekende rassen veelzijdig zijn, maar als je kijkt naar wat de vraag is: Wat is het meest veelzijdige hondenras? dan gaan we dus ook voor het meest veelzijdige ras en dat heeft dan nix met blind staren op een bepaald ras te maken...feit is gewoon dat er dan maar een aantal daarvoor in aanmerking komen...

zoals gaby met haar catahoula is gewoon niet reëel...dat er toevallig binnen dat ras een aantal ergens op de wereld redelijk kunnen meedraaien in enkele sporten, wilt dat niet meteen zeggen dat elke catahoula pup die geboren wordt dat kan...zo heb je in elk ras wel uitschieters in sporten/werk, maar zolang niet zowat elke individu van dat ras het kan, is het ras voor mij niet de meest veelzijdige...

kijk je nu naar een DH bijvoorbeeld, daar kun je zowat van aannemen dat 90% van de pups die worden geboren de potentie hebben om wat dan ook maar te gaan doen...dat zie ik bij een leeuwhondje en nog tig rassen echt niet...

btw: show hoort bij mij niet bij veelzijdigheid, dat is hoofdzakelijk een kwestie van smaak en daar valt dus niet om te twisten...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoek stok! schreef:
Ik kan de filmpjes niet openen, youtube is in onderhoud begrijp ik. Maar laat ik nou mijn eigen rassen niet genoemd hebben als meest veelzijdig :F: En nee, om eerlijk te zijn erger ik me er aan dat veel mensen in elk topic hun eigen ras noemen. Ik vind dat nogal kokervisie. Maar dat was al wel duidelijk geloof ik :wink:
joh? erger jij je daaraan? ik heb totaal geen last van kokervisie, veelzijdig betekend voor een ieder schijnbaar wat anders.
winnen, mee draaien in de top van een sport enz. dat staat bij mij onderaan.
mag jij mij vertellen wat er niet veelzijdig is aan een JR. omdat ze het qua snelheid afleggen tegenover een BC bv? ( in jou sport dan)

en trouwens, ik noem een JR bijzonder weinig in topics over: wat is het beste, wat kan ik nemen, welke hond past bij mij.
ik zou dat ook niet correct vinden, maar in dit geval, vindt ik een JR toevallig wel een heeeel veelzijdig hondje :pffff:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

yamie schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik kan de filmpjes niet openen, youtube is in onderhoud begrijp ik. Maar laat ik nou mijn eigen rassen niet genoemd hebben als meest veelzijdig :F: En nee, om eerlijk te zijn erger ik me er aan dat veel mensen in elk topic hun eigen ras noemen. Ik vind dat nogal kokervisie. Maar dat was al wel duidelijk geloof ik :wink:
joh? erger jij je daaraan? ik heb totaal geen last van kokervisie, veelzijdig betekend voor een ieder schijnbaar wat anders.
winnen, mee draaien in de top van een sport enz. dat staat bij mij onderaan.
mag jij mij vertellen wat er niet veelzijdig is aan een JR. omdat ze het qua snelheid afleggen tegenover een BC bv? ( in jou sport dan)

en trouwens, ik noem een JR bijzonder weinig in topics over: wat is het beste, wat kan ik nemen, welke hond past bij mij.
ik zou dat ook niet correct vinden, maar in dit geval, vindt ik een JR toevallig wel een heeeel veelzijdig hondje :pffff:
Ik vind de JR ook wel een veelzijdige hond (en ze leggen het qua snelheid niet per definitie af tov een Border) :wink: Ik erger me er niet specifiek in dit topic aan, maar wel dat als er een vraag over een ras gesteld wordt in een topic meer dan de helft het eigen ras als antwoord geeft. Of het nou gaat om het meest veelzijdige ras, het meest gevoelige ras of welk ras geschikt is voor een persoon. Maar goed, ik zal stoppen me er druk over te maken :F:

De Cattle Dog is trouwens nog niet genoemd als meest veelzijdige ras. Dat vind ik ook wel een kanshebber.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Linsey schreef:Daarbij vind ik veelzijdig zijn, niet betekenen dat een hond aan de top moet staan. Veelzijdig zijn vind ik een hond die meerdere hondensporten aan kan.
Kijk, daar heb je dus al een verschil in opvatting. Ik denk dat bijna elke hond voor de fun de meeste hondensporten wel kan. Een Bordeaux Dog kun je best leren over een latje te springen. En een Teckel kun je best leren een frisbee te vangen. En een chi kun je best leren in een lap te hangen. Om maar wat te noemen. Toch zou ik niemand aanraden een dogachtige te nemen als je agility wilt gaan doen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Dongo schreef:
Linsey schreef:
natuurlijk kunnen onbekende rassen veelzijdig zijn, maar als je kijkt naar wat de vraag is: Wat is het meest veelzijdige hondenras? dan gaan we dus ook voor het meest veelzijdige ras en dat heeft dan nix met blind staren op een bepaald ras te maken...feit is gewoon dat er dan maar een aantal daarvoor in aanmerking komen...

zoals gaby met haar catahoula is gewoon niet reëel...dat er toevallig binnen dat ras een aantal ergens op de wereld redelijk kunnen meedraaien in enkele sporten, wilt dat niet meteen zeggen dat elke catahoula pup die geboren wordt dat kan...zo heb je in elk ras wel uitschieters in sporten/werk, maar zolang niet zowat elke individu van dat ras het kan, is het ras voor mij niet de meest veelzijdige...

kijk je nu naar een DH bijvoorbeeld, daar kun je zowat van aannemen dat 90% van de pups die worden geboren de potentie hebben om wat dan ook maar te gaan doen...dat zie ik bij een leeuwhondje en nog tig rassen echt niet...

btw: show hoort bij mij niet bij veelzijdigheid, dat is hoofdzakelijk een kwestie van smaak en daar valt dus niet om te twisten...
De duitse herders die ik hier zie zijn verre van veelzijdig. Die kunnen geen agility aan bijvoorbeeld laat staan dat ze kunnen fungeren als werkhond, zakken door hun poten, poten vliegen alle kanten op behalve de kanten waar ze op moeten vliegen. Van karakter zijn het angsthazen die bij het minste geluid ineen kruipen en will to please is ver te zoeken. Ik weet dat er verschillende lijnen van duitse herders zijn en dat diegene die ik opnoem niet echt ideale honden zijn, maar het blijven duitse herders. Het zijn juist die honden (veelal showtypes) die het percentage sterk naar beneden halen, de duitse herder is ook een populaire showhond met alle gevolgen vandien. Met die reden geloof ik zeker niet dat 90% van de duitse herders alles aankan, dan ben je waarschijnlijk bij de mechelse herder beter uit als je het dan zo bekijkt.

Maar ieder zijn opvatting van veelzijdigheid is natuurlijk anders blijkt nog maar eens. :wink:
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Zoek stok! schreef:
-Gaby- schreef:Bah, net een lang verhaal getypt, druk op verkeerd knopje en alles is weg. :ugh:
Maar goed, even kort, Rhodin lijkt log, maar is veel sneller dan je denkt qua bewegingen. Alhoewel ik goed voor kan stellen dat je dat denkt. Onze instructrice stond ook echt te kijken dat hij zo snel is. Hij is echt wel te vergelijken met een Belgische herder, maar niet zo vliegensvlug als de Border. En daarbij is Rhodin een grof gebouwde (bijna dogachtige) Catahoula, maar ze verschillen heel erg in type en in bouw. Met Rhodin wilde ik behendigheid gaan doen, maar door zijn hd moet ik dat helaas laten. We trainen nu gehoorzaamheid en daar doet hij het ook goed in (vandaag examen Vervolg I gehaald met alleen voldoendes! :cheer: ). Ik wil via onze hondenschool meerdere cursussen met hem gaan volgen, zolang ze maar niet al te belastend zijn wat de heupen betreft, dus behendigheid, maar dan zonder springen. Uiteindelijk wil ik met hem gaan speuren. Verder doe ik erg vaak beroep op zijn veelzijdigheid in het dagelijks leven, we trainen elke dag een tijd, ik leer hem trucjes, maar hij gaat ook mee naar mijn bijbaan, waar ik werk met dementerenden. We wonen aan de rand van de stad en hij gaat overal mee naar toe, dat vraagt ook veel aanpassingsvermogen van een hond, hij doet het o.h.a. best aardig. En daarom wilde ik ook een ras die dat aan zou kunnen.
Bayou heet de Catahoula die mee deed aan behendigheidswedstrijden. Hij is een oudere broer van Rhodin. De eigenaar zei dat hij 20ste(?) was geworden in het NL klassement o.i.d. Hij was in elk geval erg goed in agility en ik vond hem ook erg snel, toen de eigenaar even wat liet zien.
Nog even de filmpjes die ik kon vinden van Catahoula's in snelle sporten ;) :
Australian shepherds, Borders en ....Catahoula's :http://www.youtube.com/watch?v=q9RvAotvrrs
Agility: http://www.youtube.com/watch?v=wUYmJ6Y_qy4
Frisbee: http://www.youtube.com/watch?v=SJzRFtaZemM

Edit: Ik vond deze link ook nog: http://tumblingrun-catahoulas.com/versatility.html
Ook jouw filmpjes kan ik niet openen. Maar wel de foto's en daar zie ik idd meer atletische honden. Zal morgen de filmpjes gaan bekijken.

Hier de uitslag van de C klasse large dit jaar: http://www.lhbsystems.nl/asp/db_kwalifi ... SelId=1079" onclick="window.open(this.href);return false;. Dit geeft de kansen voor een ander ras dan de BC of Belgische Herder goed weer :wink:
Ik zie de naam van Bayou er inderdaad niet tussen staan, weet dan niet waar de eigenaar op doelde met de 20ste plaats. :denken: Mocht ik hem ooit nog spreken, dan zal ik het zeker nog weer even navragen! Ik kan het qua klassementen natuurlijk ook maar moeilijk bewijzen, ik denk niet dat er wedstrijden in NL zijn waar veel Catahoula's aan mee doen en weet verder niet zo goed hoe ik dat soort dingen op moet zoeken.

En het overal je eigen ras aanprijzen, ik geloof niet dat ik ooit in een ander topic de Catahoula aan heb geprezen, ik kan me er ook ietwat aan ergeren als iemand (constant) zijn/haar ras aanprijst wat totaal niet voldoet aan de vraag van het topic. ;) Maar wat betreft de veelzijdigheid, ja, de Catahoula vind ik écht erg veelzijdig, daarom zat ik zo te drammen. :mrgreen:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
-Gaby-
Zeer actief

Dongo schreef: zoals gaby met haar catahoula is gewoon niet reëel...dat er toevallig binnen dat ras een aantal ergens op de wereld redelijk kunnen meedraaien in enkele sporten, wilt dat niet meteen zeggen dat elke catahoula pup die geboren wordt dat kan...zo heb je in elk ras wel uitschieters in sporten/werk, maar zolang niet zowat elke individu van dat ras het kan, is het ras voor mij niet de meest veelzijdige...

Ehhh, dat is dus helemaal niet waar. Er zitten niet een "paar" uitschieters tussen, Catahoula's doen het goed in de takken van sport waar ze in worden getraind, die honden zijn er generaties lang voor gefokt! Ze zijn enorm baasgericht, snel en behendig. Je kunt ze daardoor vanalles leren. Lees de link maar die ik heb geplaatst. ;) Het is gewoon een zeldzaam ras, waardoor er niet overal Catahoula's meedraaien, maar dat betekent niet dat het ras niet veelzijdig kan zijn. Van deze hond bestaat ook helemaal geen showtype bijvoorbeeld, alleen maar het werktype. Dus niet 90%, maar 100% van de pups die worden geboren hebben potentie om wat dan ook maar te gaan doen. Je moet zelfs iets (zolang het maar uitdagend is) met ze gaan doen, anders breken ze je huis af. :F:

Maar zoals ik ergens hierboven ook al zei, moet ik dan toch voor een bekend ras gaan, dan ga ik voor de Mechelaar denk ik.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:De Cattle Dog is trouwens nog niet genoemd als meest veelzijdige ras. Dat vind ik ook wel een kanshebber.
Dan wil ik de kelpie ook nog noemen, vind ik ook vrij veelzijdig.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

marye schreef:
Zoek stok! schreef:De Cattle Dog is trouwens nog niet genoemd als meest veelzijdige ras. Dat vind ik ook wel een kanshebber.
Is een kelpie ook geschikt voor pakwerk, als hulphond en kan hij speuren?

Edit: Is een serieuze vraag, niet stom bedoelt o.i.d.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

-Gaby- schreef:
marye schreef:

Jep

Afbeelding
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:
-Gaby- schreef:
marye schreef: Dan wil ik de kelpie ook nog noemen, vind ik ook vrij veelzijdig.

Jep

Afbeelding
Ja aan de Kelpie zat ik ook te denken, maar de Cattle Dog is net wat geschikter voor een aantal dingen denk ik. Het is toch een behoorlijk robuuste hond die ook snelheid heeft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Cantus
Zeer actief

Linsey schreef:
Dongo schreef:
Linsey schreef:

De duitse herders die ik hier zie zijn verre van veelzijdig. Die kunnen geen agility aan bijvoorbeeld laat staan dat ze kunnen fungeren als werkhond, zakken door hun poten, poten vliegen alle kanten op behalve de kanten waar ze op moeten vliegen. Van karakter zijn het angsthazen die bij het minste geluid ineen kruipen en will to please is ver te zoeken. Ik weet dat er verschillende lijnen van duitse herders zijn en dat diegene die ik opnoem niet echt ideale honden zijn, maar het blijven duitse herders. Het zijn juist die honden (veelal showtypes) die het percentage sterk naar beneden halen, de duitse herder is ook een populaire showhond met alle gevolgen vandien. Met die reden geloof ik zeker niet dat 90% van de duitse herders alles aankan, dan ben je waarschijnlijk bij de mechelse herder beter uit als je het dan zo bekijkt.

Maar ieder zijn opvatting van veelzijdigheid is natuurlijk anders blijkt nog maar eens. :wink:
ik noemde in dit geval de DH als voorbeeld, MH is net zo'n voorbeeld, al zijn die weer soms net iets te pttig voor sommige dingetjes...

overigens zul jij dus net de 10% van de DH's gezien hebben die ik niet noem :8):

@gaby: als 100% van de catahoula pups alles aan kunnen in wat dan ook, lijkt het me heel sterk dat zo'n veelzijdig en goed ras onbekend blijft...ik denk dat heel veel (knpv) africhters dan opeens heel snel overstappen van de xMH naar de catahoula...

nee sorry, ik hou het dan toch echt bij de DH als meest veelzijdig en dat is dan echt objectief bekeken over wat de DH de afgelopen jaren heeft betekent als hond in de samenleving over de hele wereld...
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Hier een Dalmaat in het pakwerk:
Afbeelding

Niet misschien het veelzijdigste ras, maar kon jullie deze foto niet onthouden. :wink:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Die foto's vind je ook van border collies :wink:

Edit: ik reageerde op een bericht van Linda dat nu opeens verdwenen is :denken:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Zoek stok!
Zeer actief

Ja, ik ben nog even aan het zoeken naar een minder logisch ras :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Ik denk, ik zoek een pakwerk poedel. Maar wat vind ik:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:wat:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

hahaha die foto's van de poedels.
Moet niet gekker worden
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef:hahaha die foto's van de poedels.
Moet niet gekker worden
Dat zie ik een DH toch nog niet doen, dus wat nou veelzijdig :pffff: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Dirk
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dirk »

Ach er is maar één ras dat alles kan ... Het Nederlands Kooikerhondje ... het meest (te) intelligente hondenras te wereld ... alleen jammer dat ze af en toe te eigenzinnig zijn ...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Noëlle 16-10-2004 Afbeelding Bennie 05-05-2008
Cantus
Zeer actief

Dirk schreef:Ach er is maar één ras dat alles kan ... Het Nederlands Kooikerhondje ... het meest (te) intelligente hondenras te wereld ... alleen jammer dat ze af en toe te eigenzinnig zijn ...
uhm het meest intelligent is toch echt de BC :wink:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Lijkt me wel stoer, een Poedel in Pakwerk.. :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Dongo schreef:
Dirk schreef:Ach er is maar één ras dat alles kan ... Het Nederlands Kooikerhondje ... het meest (te) intelligente hondenras te wereld ... alleen jammer dat ze af en toe te eigenzinnig zijn ...
uhm het meest intelligent is toch echt de BC :wink:
Nee vind ik niet. Als je kijkt naar nieuwe dingen aanleren, dan vind ik de BC niet het meest intelligent. Belgische Herders vind ik slimmer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

En het gros niet bepaald makkelijk te motiveren is :smile1:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
-Gaby-
Zeer actief

Dongo schreef: @gaby: als 100% van de catahoula pups alles aan kunnen in wat dan ook, lijkt het me heel sterk dat zo'n veelzijdig en goed ras onbekend blijft...ik denk dat heel veel (knpv) africhters dan opeens heel snel overstappen van de xMH naar de catahoula...
Daar moet ik toch nog wat over zeggen. Zoals ik eerder heb gezegd is het een zeer zeldzaam ras, dus de overstap zal niet makkelijk gemaakt worden, ook vanuit het praktische oogpunt. Naast dat er maar een stuk of 3 fokkers in Europa zitten (geen één in NL), is een (Europese) Catahoula minstens drie keer zo duur als een Mechelaar. Het ras is zeker veelzijdig, maar ik denk wel dat de opvoeding van een Catahoula een stuk lastiger is dan die van een Mechelaar, omdat ze nogal sterke karaktereigenschappen hebben, die echt in goede banen geleid moeten worden voor je met een Catahoula goed kunt trainen. Als je daar veel tijd in steekt, is het een tophond voor allerlei takken van sport. In Amerika worden de honden dus wel overal voor ingezet, terwijl het daar ook een relatief zeldzaam ras is. ;)
Afbeelding
Cantus
Zeer actief

op heel veel lijsten op inet kom ik heel vaak de BC op nr 1 tegen als meest intelligent...soms ook op nr 3 of 4, maar laat ik nu nooit het kooikerhondje tegenkomen in de top 10 :wink:

http://petrix.com/dogint/1-10.html

deze lijst is gebaseerd op het volgende:

Understanding of New Commands: Less than 5 repetitions.

Obey First Command: 95% of the time or better.
-Gaby-
Zeer actief

Als het meest intelligente hondenras zie ik ook echt de Border Collie. Ze luisteren o.h.a. ook altijd geweldig als ik ze tegen kom.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dongo schreef:op heel veel lijsten op inet kom ik heel vaak de BC op nr 1 tegen als meest intelligent...soms ook op nr 3 of 4, maar laat ik nu nooit het kooikerhondje tegenkomen in de top 10 :wink:

http://petrix.com/dogint/1-10.html

deze lijst is gebaseerd op het volgende:

Understanding of New Commands: Less than 5 repetitions.

Obey First Command: 95% of the time or better.

Interessant lijstje, de Tervuerense Herder is volgens dit lijstje slimmer dan de Mechelaar (plek 14 versus plek 22) en de Mechelaar deelt die 22ste plaats met de Berner Sennenhond. :denken:
De Groenendaeler (Belgian Sheepdog op het lijstje) staat op nummer 15.
Uiteraard is de Laekense Herdershond niet in het lijstje opgenomen. :mrgreen:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

-Gaby- schreef:
Dongo schreef: @gaby: als 100% van de catahoula pups alles aan kunnen in wat dan ook, lijkt het me heel sterk dat zo'n veelzijdig en goed ras onbekend blijft...ik denk dat heel veel (knpv) africhters dan opeens heel snel overstappen van de xMH naar de catahoula...
Daar moet ik toch nog wat over zeggen. Zoals ik eerder heb gezegd is het een zeer zeldzaam ras, dus de overstap zal niet makkelijk gemaakt worden, ook vanuit het praktische oogpunt. Naast dat er maar een stuk of 3 fokkers in Europa zitten (geen één in NL), is een (Europese) Catahoula minstens drie keer zo duur als een Mechelaar. Het ras is zeker veelzijdig, maar ik denk wel dat de opvoeding van een Catahoula een stuk lastiger is dan die van een Mechelaar, omdat ze nogal sterke karaktereigenschappen hebben, die echt in goede banen geleid moeten worden voor je met een Catahoula goed kunt trainen.
Ja joh, een (x of stamboom-)mechelaar trek je zo uit de kennel en dan doet hij alles vanzelf, daar hoef je geen tijd in te steken :piew:
Cantus
Zeer actief

Gos schreef:
-Gaby- schreef:
Daar moet ik toch nog wat over zeggen. Zoals ik eerder heb gezegd is het een zeer zeldzaam ras, dus de overstap zal niet makkelijk gemaakt worden, ook vanuit het praktische oogpunt. Naast dat er maar een stuk of 3 fokkers in Europa zitten (geen één in NL), is een (Europese) Catahoula minstens drie keer zo duur als een Mechelaar. Het ras is zeker veelzijdig, maar ik denk wel dat de opvoeding van een Catahoula een stuk lastiger is dan die van een Mechelaar, omdat ze nogal sterke karaktereigenschappen hebben, die echt in goede banen geleid moeten worden voor je met een Catahoula goed kunt trainen.
Ja joh, een (x of stamboom-)mechelaar trek je zo uit de kennel en dan doet hij alles vanzelf, daar hoef je geen tijd in te steken :piew:
precies...en er wordt ook even vergeten wat voor een sterke karaktereigenschappen een mechelaar heeft...en je daar ook de opvoeding van in goede banen moet begeleiden...

ik denk dat als de catahoula echt zoooooooooo goed zou zijn voor alles, dat het binnen de kortste keer dus geen zeldzaam ras meer zou zijn...en nee geld maakt dan echt niet meer uit denk ik, want een africhter zou er dan ook weer meer voor terug kunnen vragen dan voor een mechelaar...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”