Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hetzelfde ras

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Hetzelfde ras

Ongelezen bericht door duitse herder »

Is er bij de mechelaar ook zo een verschil?
Perry en Noah

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

duitse herder schreef:Is er bij de mechelaar ook zo een verschil?
yep...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Jaap* schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind die verdeling overigens niet per definitie verkeerd. Het zijn eigenlijk bijna twee verschillende rassen geworden, show en werklijn. En ze zitten dan ook bij heel verschillende eigenaren. Wil je de werklijn Aus op de showlijn laten lijken, dan moet je inboeten op snelheid gezien de forse bouw van showlijnen. Andersom denk ik dat showlijn mensen niet gelukkig worden met een werklijn karakter. Voor ieder wat wils lijkt me.
Dan meet je dat af aan de huidige standaard. En in hoeverre is die standaard nog getrouw?
En als je dat niet belangrijk vind, wat is dan nog het bestaansrecht van een rashond?
Waarom moeten honden zoveel driften hebben dat ze nog maar met moeite in te zetten zijn voor hun oorspronkelijke doel?
Waarom moeten honden met lang haar verworden tot een wandelende plumeau?
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen waarom er twee versies zouden moeten bestaan. Als een bepaald ras te belastend voor je zou zijn is dat ras niet geschikt voor je. Dan vind ik niet dat je dan maar een versie moet gaan maken die beter bij je past. Want dan kun je het begrip rashond net zo goed schrappen.
Hahaha, dit is bijna letterlijk wat ik gisteren tegen Nanna zei terwijl we door het bos liepen. :D
Ik vind als ik het heel erg letterlijk bekijk dat een goede rasvertegenwoordiger niet alleen in uiterlijk, maar ook in karakter aan de eisen voor dat ras zou moeten voldoen.
Bijvoorbeeld:
in de rasstandaard van de teckel staat:
"Gedrag en karakter: Vriendelijk van aard, noch angstig, noch agressief, met een evenwichtig temperament.
Een gepassioneerde, vasthoudende, flinke jachthond met een fijne neus. "

Ik vind dus dat het niet zou moeten kunnen dat er een teckel Nederlands Kampioen wordt die helemaal niets van deze aard laat zien.

Als het puur en alleen maar om een uiterlijk verschil gaat en de aard/karakter niet het verschil maakt, dan moet je dat karakter ook niet in de rasstandaard zetten. :19:
Afbeelding
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

MARC_S schreef:De DH is de controlleerbare allrounder, niet meer, niet minder. Lief, sociaal, waaks, een kameraad die je rustig bij de andere dieren en kinderen moet kunnen laten lopen, waar je rustig mee op de doe-dag kan lopen en waar je mee kan werken. De eisen die de sport nu stelt horen niet bij dit ras. DH die daarop gefokt worden zijn extreemfok en dat gaat zwaar ten koste van het goede karakter. Puur op uiterlijk fokken ook. De honden die mijn oma had 60 jaar geleden leken totaal niet op werktype van nu. Ook niet op showhonden. Ik ken echter npg wel heerlijke DH waar ik best een pup uit zou willen.
Daar ben ik erg benieuwd naar :lol1: Panna heeft ervoor gezorgd dat ik helemaal gek ben op Duitse Herders maar de extreemfok, zoals jij dat zo mooi noemt, staat me enorm tegen. Een echte werklijn Duitse Herder is teveel hond voor mij en de kynologen te extreem qua bouw (even gechargeerd).
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
Jaap* schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind die verdeling overigens niet per definitie verkeerd. Het zijn eigenlijk bijna twee verschillende rassen geworden, show en werklijn. En ze zitten dan ook bij heel verschillende eigenaren. Wil je de werklijn Aus op de showlijn laten lijken, dan moet je inboeten op snelheid gezien de forse bouw van showlijnen. Andersom denk ik dat showlijn mensen niet gelukkig worden met een werklijn karakter. Voor ieder wat wils lijkt me.
Dan meet je dat af aan de huidige standaard. En in hoeverre is die standaard nog getrouw?
En als je dat niet belangrijk vind, wat is dan nog het bestaansrecht van een rashond?
Waarom moeten honden zoveel driften hebben dat ze nog maar met moeite in te zetten zijn voor hun oorspronkelijke doel?
Waarom moeten honden met lang haar verworden tot een wandelende plumeau?
Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen waarom er twee versies zouden moeten bestaan. Als een bepaald ras te belastend voor je zou zijn is dat ras niet geschikt voor je. Dan vind ik niet dat je dan maar een versie moet gaan maken die beter bij je past. Want dan kun je het begrip rashond net zo goed schrappen.
Hahaha, dit is bijna letterlijk wat ik gisteren tegen Nanna zei terwijl we door het bos liepen. :D
Ik vind als ik het heel erg letterlijk bekijk dat een goede rasvertegenwoordiger niet alleen in uiterlijk, maar ook in karakter aan de eisen voor dat ras zou moeten voldoen.
Bijvoorbeeld:
in de rasstandaard van de teckel staat:
"Gedrag en karakter: Vriendelijk van aard, noch angstig, noch agressief, met een evenwichtig temperament.
Een gepassioneerde, vasthoudende, flinke jachthond met een fijne neus. "

Ik vind dus dat het niet zou moeten kunnen dat er een teckel Nederlands Kampioen wordt die helemaal niets van deze aard laat zien.

Als het puur en alleen maar om een uiterlijk verschil gaat en de aard/karakter niet het verschil maakt, dan moet je dat karakter ook niet in de rasstandaard zetten. :19:
En het lijkt alleen om het uiterlijk te gaan als je geen rekening houdt met de aard van de hond.
Dat was ook een van de redenen (een heel belangrijke) waarom hij ooit gefokt werd.

Als ik een rashond wil, dan wil ik een vrij grote kans op een bepaald karakter.
Anders zou ik alleen een hond kopen die er alleen net zo uit ziet als een ander hondje en dan hoeft een rashond van mij ook niet meer :wink:

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 sep 2009 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

ranetje schreef:En het lijkt alleen om het uiterlijk te gaan als je geen rekening houdt met de aard van de hond.
Dat was ook een van de redenen (een heel belangrijke) waarom hij ooit gefokt werd.

Als ik een rashond wil, dan wil ik een vrij grote kans op een bepaals karakter.
Anders zou ik alleen een hond kopen die er uit ziet zoals een ander hondje en dan hoeft een rashond van mij ook niet meer :wink:
Precies. Ik zou het raar vinden als een hond met een volstrekt 'verkeerd' (voor dat ras dus) karakter 'kampioen' wordt. Dan klopt er volgens mij iets niet in je beoordelingssystematiek. :19: Of je moet dus de ras-eisen aanpassen, zodat die karaktereisen veranderen als die niet langer gewenst zijn. Maar zolang het als een wezenlijk onderdeel van het ras wordt gezien (cq het staat in de standaard), dan moet een goede rasvertegenwoordiger er dus ook aan voldoen.
Afbeelding
shine
Actief
Mijn ras(sen): kruising bullmastiff / franse bulldog

Ongelezen bericht door shine »

Nanna schreef:
Afbeelding
en een mooie foto en wat een mooie hond zeg :lol1:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ennath schreef:Zou het niet gewoon goed genoeg zijn als we afspreken dat een showhond geen eigenschappen mag hebben die hem in de uitvoering van zijn oorspronkelijke taak hinderen.
Dus bij een Basset mag de buik niet over de grond schuiven want de hond moet op tempo door ruig terrein kunnen lopen.
Een Husky mag niet kortharig zijn want de vacht moet bescherming kunnen bieden tegen de poolkou.
etc. etc.

En bij de werkhond moet de hond herkenbaar zijn als hond van het aangegeven ras.
Zeg maar: de hond zou een G-tje moeten kunnen halen op een keuring.

:19: :19: :19: :19: :19:
Dat eerste wordt door keurmeesters ook gezegd en ook in opleidingen benadrukt. Alleen de praktijk...
Ik denk dat je dat dan ook van twee kanten moet zien. De werkhond haalt een G op een show. De showhond haalt een G in het werk :ugh:
Van mij mag het wel meer naar elkaar toe. Vaak wordt er zo benadrukt dat de showhonden karikaturen worden maar ook de werkhonden kunnen er wat van. Bij sommige rassen wordt het oorspronkelijke uiterlijk ook wel uit het oog verloren.

Overigens was de Husky met de korte vacht de werkhond. :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

sirene schreef: Overigens was de Husky met de korte vacht de werkhond. :wink:
Ja dat weet ik: ik kom iedere zondag een musher in training tegen.
Toen ik hem tien jaar geleden voor het eerst zag liepen er "echte" Husky's voor de kar.
Hij heeft zelf een foklijn opgezet en fokt op snelle wendbare honden.
Wat er nu voor de kar loopt lijkt het meeste op een BC/Greyhound/herder kruising.
Maar bevat blijkbaar nog steeds genoeg Husky bloed om officieel als Husky gerekend te kunnen worden. :piew:

In dit geval is de werkuitvoering niet meer herkenbaar vanuit de rasbeschrijving: en voldoet daarmee volgens mij niet meer aan dat ras.
Is dus geen ras meer. :U:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

sirene schreef:Van mij mag het wel meer naar elkaar toe. Vaak wordt er zo benadrukt dat de showhonden karikaturen worden maar ook de werkhonden kunnen er wat van. Bij sommige rassen wordt het oorspronkelijke uiterlijk ook wel uit het oog verloren.
ik vind de afghaan daar wel een heel mooi voorbeeld van , de renafghanen lijken meer op een mislukte saluki dan op een afghaan en de extreme showafghanen, wel dat lijkt helemaal nergens meer op :N: gelukkig zijn er nog wel een paar mooie lijnen , maar je ziet er eigenlijk 3 types wat wel verschillende rassen hadden kunnen zijn :jank:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ennath schreef:
Toen ik hem tien jaar geleden voor het eerst zag liepen er "echte" Husky's voor de kar.
Wat er nu voor de kar loopt lijkt het meeste op een BC/Greyhound/herder kruising.
Maar bevat blijkbaar nog steeds genoeg Husky bloed om officieel als Husky gerekend te kunnen worden. :piew:

In dit geval is de werkuitvoering niet meer herkenbaar vanuit de rasbeschrijving: en voldoet daarmee volgens mij niet meer aan dat ras.

Amen ! :ok:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Nuyvilaq schreef:
Ennath schreef:

Amen ! :ok:
Hier ben ik het ook absoluut mee eens.
Isabelle
Actief
Mijn ras(sen): Dalmatier, Jack Russel, Duitse Herder

Ongelezen bericht door Isabelle »

Deze zomer heb ik op de Belgische tv een reportage (was van de BBC denk ik) gezien over rashonden. Ik werd er echt stil van. De conclusie van de reportage was dat als er op deze manier werd verder gefokt er binnenkort geen rashonden meer zijn.
En dan ging het hier vooral over de showlijnen. Deze honden waren als het ware karikaturen geworden met alle gezondheidsproblemen van dien.
Cavalier King Spaniels die te kleine schedels hadden waardoor ze constant met pijn rondliepen, boxers met epilepsie aanvallen, Duitse Herders die zo'n aflopende ruglijn hadden waardoor het leek alsof hun benen achteraan in de knoop kwamen en ga zo maar door.
Ook lieten ze foto's zien van hoe sommige rassen er vroeger uitzagen en nu. Ze leken er in de verste verte niet meer op.

Voor mij gaat dit allemaal een beetje te ver.

Mijn DA vertelde me van de week over Dalmatiers die tegenwoordig bijna allemaal hernia's hebben. Van de week had hij nog eentje geopereerd die 7 hernia's had.
Bij de aanschaf van een echte doorgefokte rashond koop je meteen een hoop miserie bij. Dat waren zijn eigen woorden.
Ik schrok me een bult en moest aan de reportage op tv denken.

Hoe dit allemaal zo ver is kunnen komen? Vooral door inteelt en te veel met de zelfde lijnen te fokken. Het is echt 5 voor 12.
Rust zacht lieve Sam ° 9-11-2000 + 8-10-2009
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:De DH is de controlleerbare allrounder, niet meer, niet minder. Lief, sociaal, waaks, een kameraad die je rustig bij de andere dieren en kinderen moet kunnen laten lopen, waar je rustig mee op de doe-dag kan lopen en waar je mee kan werken. De eisen die de sport nu stelt horen niet bij dit ras. DH die daarop gefokt worden zijn extreemfok en dat gaat zwaar ten koste van het goede karakter. Puur op uiterlijk fokken ook. De honden die mijn oma had 60 jaar geleden leken totaal niet op werktype van nu. Ook niet op showhonden. Ik ken echter npg wel heerlijke DH waar ik best een pup uit zou willen.
Ik vind dit een prachtige DH

Afbeelding

Die glijbaanruggen, nee vreselijk... vind ik echt lelijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef: Ik vind dit een prachtige DH

Afbeelding

zet die maar eens 'goed' in stand, dan loopt z'n rug ook af ;)

*beter geformuleerd
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Is er bij de mechelaar ook zo een verschil?

Ik heb overigens een van mn honden laten keuren op de werkhondenkeuring afgelopen weekend en geloof het of niet, hij was die dag (quote van de 2 keurmeesters) 'verreweg de mooiste hond die ze die dag gezien hadden'. Ze geloofden dan ook niet dat hij uit werklijnen kwam en hebben de stamboom dan ook 3 x bekeken voor ze er maar in geloofden :pffff: .

Overigens had ik dit nooit verwacht, aangezien ik het zelf de 'minste mooie' hond vind van mn mechelaars maar hij is dus exact hoe de mechelaar behoort te zijn volgens hen. Daarom heb ik hem ook laten keuren omdat mijn trainer de enige was die altijd heeft gezegd dat hij heel erg op de rasstandaard lijkt en ik het tegendeel wilde bewijzen :oeps: . Een van de keurmeesters had graag dat ik hem op een show nogmaals liet keuren zodat hij gebruikt kon worden in de showlijnen zodat er wat meer karakter in kwam :N:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:

Afbeelding

*beter geformuleerd
geen idee hoor, ken deze hond niet persoonlijk. Ken wel een aantal honden uit diezelfde kennel en die hebben allemaal geen glijbaanruggen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

malinois schreef:
renee-uk schreef:

Afbeelding

*beter geformuleerd
geen idee hoor, ken deze hond niet persoonlijk. Ken wel een aantal honden uit diezelfde kennel en die hebben allemaal geen glijbaanruggen.
Weet je, ik ben het natuurlijk met iedereen eens dat het hier en daar belachelijke proporties aanneemt, maar niet alle honden die in stand een aflopende rug hebben hebben die ook als ze gewoon rondlopen.
In elk geval niet in die mate dat het aan het belachelijke grenst en dat is soms gewoon wat moeilijk beoordelen vanaf plaatjes.
Ik heb in een ander topic hierover wel eens foto's neergezet van Jan in stand (met erge glijbaan) en Jan gewoon lopend, practisch recht.
Daar kon je heel duidelijk op zien dat in stand neerzetten een heel groot verschil kan geven met de normale houding.
Waarmee ik -nogmaals- niet wil zeggen dat er geen dh's zijn die wel een overdreven glijbaan hebben hoor.
Zelfs bij de keurmeesters is dat inmiddels doorgedrongen en op het moment wordt combinatiefok nogal gepromoot, juist vanwege de overmatig aflopende ruggen.....
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: is dit je jonge reu (links in je os)?
nee Xantos :N:

Afbeelding

Afbeelding

Xito, mn jongste reu is vorig jaar gekeurd, vond ze (andere keurmeester overigens) ook een prachtig hond en ook goedgekeurd voor de werkhondenfokkerij maar deze keurmeesters waren werkelijk loeienthousiast... (schrok er zelf van, want alles en iedereen werd erbij gesleept om hem te bekijken :F: )
Keurrapport van Xantos krijg ik nog thuisgestuurd, ik heb alleen die van Xito van vorig jaar hier.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:Ik heb overigens een van mn honden laten keuren op de werkhondenkeuring afgelopen weekend en geloof het of niet, hij was die dag (quote van de 2 keurmeesters) 'verreweg de mooiste hond die ze die dag gezien hadden'. Ze geloofden dan ook niet dat hij uit werklijnen kwam en hebben de stamboom dan ook 3 x bekeken voor ze er maar in geloofden :pffff: .
Dit snap ik even niet. Het was bij een werkhondenkeuring en ze geloofden niet dat hij uit werklijnen kwam?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:Ik heb overigens een van mn honden laten keuren op de werkhondenkeuring afgelopen weekend en geloof het of niet, hij was die dag (quote van de 2 keurmeesters) 'verreweg de mooiste hond die ze die dag gezien hadden'. Ze geloofden dan ook niet dat hij uit werklijnen kwam en hebben de stamboom dan ook 3 x bekeken voor ze er maar in geloofden :pffff: .
Dit snap ik even niet. Het was bij een werkhondenkeuring en ze geloofden niet dat hij uit werklijnen kwam?
iedereen kan daar zn hond laten keuren (belgische herder), je krijgt alleen geen kwalificatie in de zin van een U of ZG maar wel of niet geschikt. Ik deed niet mee, dus kan elke hond meenemen natuurlijk om hem te laten keuren.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef: nou, hij lijkt wel een typische mechel maar ik val meer op het type van je jongere vent :mrgreen: .
Ja logisch, die heeft net zo'n blik in zn ogen als 'tackje ;)
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: nou, hij lijkt wel een typische mechel maar ik val meer op het type van je jongere vent :mrgreen: .
ik ook hoor :mrgreen:
dit kreeg mn jongste ventje vorig jaar als eindconclusie: Fijne hond, rastypisch totaal :pffff:
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Gizmo ruikt op een bepaalde route die we een paar dagen per week lopen wel fazanten
Hij struint dat ook wel de bosjes af en hoor ik fazanten lawaai maken
Meestal vliegen ze dan een stukje
Maar zal het niet fijn vinden dat hij ze echt zou vangen
Gelukkig is het nog nooit gebeurd
Ruiken 1 ding maar echt doden vind ik toch wel heel wat anders
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Nanna schreef:Onvoorstelbaar eigenlijk, in hoeveel rassen gebruik en show zó ver uit elkaar heeft weten te kunnen gaan liggen....
Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie, moeten gebruik en show weer dichter naar elkaar toe?

deze 2 foto's zijn wel echt 2 uiterste omdat je er een amerikaans type bij zet (onze Lance werd trouwens in Maastricht door km uitgescholden voor ami type :80: )

Ik vind in ieder geval dat de jachtlijn en de showlijn veel meer naar elkaar toe moeten komen. Bij de springer heb je echt mooie jachtlijnhonden, maar een groot deel zie je springer echt niet in terug.

Het is erg frappant dat bijv in Duitsland en Scandinavië de jacht gedaan wordt met de showlijn springer. Alleen zijn ze in Duitsland weer van hun padje geraakt wat een spaniel moet doen voor jachtproef, ze moeten daar spoorluid zijn, daar is een spaniel niet ooit voor gefokt. Dus veel komen er niet door zo'n jachtproef.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”