Suzanne123 schreef: So goet?![]()

Moderator: moderatorteam
Suzanne123 schreef: So goet?![]()
Ik kreeg bij mijn staby uit het asiel destijds wel de stamboom mee, en showuitslagen, rapport van gaus, echt alles, en ze was niet geholpen. Heb ik overigens wel laten doen omdat het arme dier een baarmoederontsteking kreeg.gyanty schreef: En oh ja over asielhonden met papier. Inderdaad een asiel geeft een stamboom niet mee. Je mag hem overigens wel inzien en je kan altijd vragen om gegevens van de fokker. Dit moet je echter wel meteen doen als je de hond overneemt, want asiels sturen de stamboom terug naar Raad van Beheer. Dit omdat zij liever niet hebben dat er gefokt wordt met dieren. Daarbij zou het wel een hele goedkope manier zijn van een rashond aanschaffen, aangezien de prijs dan toch ook een stuk lager is dan fokkers vragen... (wat broodfok in de hand kan werken misschien???)
Ik vind dit wel een mooie discussie; ik heb een Franse bulldog zonder stamboom.Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren.![]()
gyanty schreef:En toch raar dat de jack russel fokkers zo vaak gepikeerd zijn, want het is misschien iets minder duidelijk maar met border collies wordt net al zoveel gesjoemeld. 'Raszuivere' border collies zijn genoeg te vinden op marktplaats en er is zelden papier bij.
dan moet het je toch goed doen dat jij (en Maryanne) toch iemand juist de andere kant om hebben weten te krijgen.yamie schreef:juist bij een jong ras, waar fokkers echt wel moeite voor doen, is het gewoon vrij irritant om steeds te horen, ach echt echt... wat is dat nou bij de jack, vroegah was alles goed ( wat dus niet klopt maar ala)
zolang het beeld wat vele mensen hebben, nog zo beroerd is, en ik ( en meerdere fokkers trouwens) op straat aangesproken worden door een hussel bezitter, die mijn hond toch echt geen Jack vind, heb ik nog niet geirriteerd genoeg gedaan![]()
jazeker ! dat is ook heel leuk om te horenrenee-uk schreef:dan moet het je toch goed doen dat jij (en Maryanne) toch iemand juist de andere kant om hebben weten te krijgen.yamie schreef:juist bij een jong ras, waar fokkers echt wel moeite voor doen, is het gewoon vrij irritant om steeds te horen, ach echt echt... wat is dat nou bij de jack, vroegah was alles goed ( wat dus niet klopt maar ala)
zolang het beeld wat vele mensen hebben, nog zo beroerd is, en ik ( en meerdere fokkers trouwens) op straat aangesproken worden door een hussel bezitter, die mijn hond toch echt geen Jack vind, heb ik nog niet geirriteerd genoeg gedaan![]()
Van vreselijke hondjes tot goh toch wel mooi zo'n echte JR
Zeker weten dat ons dat goed doetrenee-uk schreef:dan moet het je toch goed doen dat jij (en Maryanne) toch iemand juist de andere kant om hebben weten te krijgen.yamie schreef:juist bij een jong ras, waar fokkers echt wel moeite voor doen, is het gewoon vrij irritant om steeds te horen, ach echt echt... wat is dat nou bij de jack, vroegah was alles goed ( wat dus niet klopt maar ala)
Van vreselijke hondjes tot goh toch wel mooi zo'n echte JR
en zo ontstaan ze nog steeds, denk maar aan de Old English Buldog, Shiloh Shepherd, Oudduitse herder, enz.fleurie schreef:De labradoodle en golden doodle, een nieuwe creatie, zoals iedere rashond ooit "gemaakt` is voordat er een stamboom aan te pas kwam. Is dit dan wel of geen rashond? Ik vind van wel, het is een bewuste kruising gekozen voor het karakter en de vachtsoort, ik denk dat ze ooit best erkend zullen worden en dan ook stambomen gaan krijgen. En zo is toch ieder ras ooit ontstaan? (ook de "beruchte" jack russell die zo vaak ter sprake komt)
Zijn dit dan geen rashonden? Die hebben geen stamboom van de raad van beheer, maar zijn in mijn ogen wel rashonden.Maar naast de FCI erkende rassen zijn er ook rassen die door andere organisaties (bijvoorbeeld de American Kennel Club (AKC) of de Engelse Kennel Club (Engelse KC) worden erkend
Ik wist helemaal niet dat je een stamboom kunt halen op een show?vania schreef:hoe zien jullie dan honden die (zoals in Belgie kan)
een stamboom "halen" op show??
hier in Belgie heb je nog de mogelijkheidFrenk schreef:Ik wist helemaal niet dat je een stamboom kunt halen op een show?vania schreef:hoe zien jullie dan honden die (zoals in Belgie kan)
Dus als ik het goed begrijp zou ik met Frenk naar Belgische shows kunnen gaan om hem daar mee te laten doen als, ik noem maar wat, Havanezer en als de keurmeesters hem daar dan voldoende op vinden lijken, dan kan hij een stamboom krijgen? En wat komt daar dan op te staan? Want er is niets bekend over zijn ouders?vania schreef:hier in Belgie heb je nog de mogelijkheidFrenk schreef:Ik wist helemaal niet dat je een stamboom kunt halen op een show?vania schreef:hoe zien jullie dan honden die (zoals in Belgie kan)
om met een hond zonder stamboom
een stamboom te bekomen door show
te lopen, onder 2 verschillende keurmeesters
de hond moet dan minimum zeer goed behalen
als je het echt "goed" wilt doen (vind ik) neem
je dan keurmeesters die het ras "kennen"
Darko is gekeurd door een keurmeester uit
rusland en kreeg uitmuntend, geen BOB, was
zijn eerste show en ik was vrij onhandig![]()
Spanje (land van herkomst) en werd als uitmuntend
beoordeeld en kreeg ook het BOB boven een teefje
met stamboom
Darko heeft ondertussen een show of 9 gelopen en
heeft 1 keertje zeer goed gehad, verder altijd uitmuntend
1 keer geen BOB (buiten de keer zeer goed) verder wel
elke keer
Frenk schreef: Dus als ik het goed begrijp zou ik met Frenk naar Belgische shows kunnen gaan om hem daar mee te laten doen als, ik noem maar wat, Havanezer en als de keurmeesters hem daar dan voldoende op vinden lijken, dan kan hij een stamboom krijgen? En wat komt daar dan op te staan? Want er is niets bekend over zijn ouders?
Ik vind dat echt erg gek klinken
Verre vanNanna schreef:Je klinkt aardig hoopvolFrenk schreef: Dus als ik het goed begrijp zou ik met Frenk naar Belgische shows kunnen gaan om hem daar mee te laten doen als, ik noem maar wat, Havanezer en als de keurmeesters hem daar dan voldoende op vinden lijken, dan kan hij een stamboom krijgen?
Frenk schreef: Ik vind het best leuk om te kijken of ik een bepaald type of typen in Frenk kan ontdekken, maar dat maakt hem nog geen rashond, toch? Aan de andere kant... Als je een hond hebt die werkelijk op alle essentiele punten aan de rasstandaard voldoet, het enige wat je niet weet is de afstamming, wat is dat dan? Geen 'rashond' volgens de geldende definitie, maar wat wel? Apart hoor.
nee niet als vuilnisbakkieSuzanne123 schreef:Frenk schreef: Ik vind het best leuk om te kijken of ik een bepaald type of typen in Frenk kan ontdekken, maar dat maakt hem nog geen rashond, toch? Aan de andere kant... Als je een hond hebt die werkelijk op alle essentiele punten aan de rasstandaard voldoet, het enige wat je niet weet is de afstamming, wat is dat dan? Geen 'rashond' volgens de geldende definitie, maar wat wel? Apart hoor.)) da's 'n hond die als vuillisbakkie is geboren en een Rasbakkie is geworden?
okay, verzinnen we er een categorie bij: niet de geboren rashond, maar de eh... "geworden Rashond"
Suzanne
Maar je weet niet zeker of Darko een Dogo Canario is, of wel? Hij heeft geen stamboom, namelijk. En in mijn voorbeeld had ik het over Frenk waar sowieso niets van bekend is qua ouders, maar als hij nou maar voldoende lijkt op een Hava, dan kan ik hem in Belgie dus een Hava stamboom bezorgen. Is hij dan opeens een rashond? Nou, in mijn ogen niet zoals een rashond waar al generaties lang de lijnen van bekend zijnvania schreef:nee niet als vuilnisbakkie
een vuilnisbakkie is (in mijn ogen) een hond dat geboren is uit
2 honden van een ander ras, of meerdere andere rassen
geen hond die geboren is uit 2 honden van het zelfde ras
Op papier is Darko een Dogo canario en ook als hij ooit dekt
krijgen de pups een stamboom, alleen staat er dan aan vaderskant
enkel zijn naam en verder geen afstamming
dat weet ik dus wel, dat is dan misschien het "voordeel"Frenk schreef:Maar je weet niet zeker of Darko een Dogo Canario is, of wel? Hij heeft geen stamboom, namelijk. En in mijn voorbeeld had ik het over Frenk waar sowieso niets van bekend is qua ouders, maar als hij nou maar voldoende lijkt op een Hava, dan kan ik hem in Belgie dus een Hava stamboom bezorgen. Is hij dan opeens een rashond? Nou, in mijn ogen niet zoals een rashond waar al generaties lang de lijnen van bekend zijnvania schreef:nee niet als vuilnisbakkie
een vuilnisbakkie is (in mijn ogen) een hond dat geboren is uit
2 honden van een ander ras, of meerdere andere rassen
geen hond die geboren is uit 2 honden van het zelfde ras
Op papier is Darko een Dogo canario en ook als hij ooit dekt
krijgen de pups een stamboom, alleen staat er dan aan vaderskant
enkel zijn naam en verder geen afstamming
Tot dit topicvania schreef:maar dat was ook de vraag, valt hij dan bij "jullie " (die dus zeggen dat een hond
met stamboom een rashond is) dan onder rashond of niet
zelfs dat kon niet, wat ik al noemde bij de mechelaars is het een publiek geheim tot waar de stambomen kloppen, daarnaast worden er bij de Hollanders soms ook verdacht wat 'gele' honden geboren. Alleen maar goed voor het ras hoor maar raszuiver, nee ook niet bij stamboomhonden.Frenk schreef: Tot dit topicging ik er eigenlijk altijd vanuit dat een rashond een hond is van wie generaties lang kan worden aangetoond dat hij zuiver uit een bepaald ras komt. Maar nu vind ik het wel ingewikkelder worden
Van jouw hond kun je niet met zekerheid zeggen dat hij raszuiver is.Maar tegelijkertijd is er wel vastgesteld dat hij voldoet aan de rasstandaard en dus een vertegenwoordiger is van dat ras.
dat is ook de reden waarom ik het vroegFrenk schreef:Tot dit topicvania schreef:maar dat was ook de vraag, valt hij dan bij "jullie " (die dus zeggen dat een hond
met stamboom een rashond is) dan onder rashond of nietging ik er eigenlijk altijd vanuit dat een rashond een hond is van wie generaties lang kan worden aangetoond dat hij zuiver uit een bepaald ras komt. Maar nu vind ik het wel ingewikkelder worden
Van jouw hond kun je niet met zekerheid zeggen dat hij raszuiver is.Maar tegelijkertijd is er wel vastgesteld dat hij voldoet aan de rasstandaard en dus een vertegenwoordiger is van dat ras.
Noem je het gewoon een BelgNakisha schreef:Mijn andere hond is 75% mechel en 25% tervuerens. Dat noem ik een mechel-kruising. Hij word vaak voor volle mechel aangezien, maar ik zie wel verschillen in het uiterlijk.Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren.![]()
...
Je hebt helemaal gelijk.Inge O schreef:als we het in een topic hebben over ongezonde rashonden dan gaan (ook hier op het forum) steeds meer stemmen op om de stamboeken open te gooien, maar als 'de rashond' bediscussiëerd wordt kan zoiets plots niet meer, vreemd standpunt toch wel.
Ha, maar iets wat al zolang in je hoofd zit heb je niet zomaar afgeleerdInge O schreef:en juist dáár moeten we dus vanaf, tenminste, wel van de meest enge betekenis van 'rashond'.