Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rashonden zonder papieren zijn geen rashonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gos
Zeer actief

Re: rashonden zonder papieren zijn geen rashonden

Ongelezen bericht door Gos »

Suzanne123 schreef: So goet? ;-)
:eek: :lol1: :E:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

En toch raar dat de jack russel fokkers zo vaak gepikeerd zijn, want het is misschien iets minder duidelijk maar met border collies wordt net al zoveel gesjoemeld. 'Raszuivere' border collies zijn genoeg te vinden op marktplaats en er is zelden papier bij.
En ook de border collie is relatief gezien een jong ras voor de RvB omdat men het ras border collie eigenlijk zo lang mogelijk buiten het officiele circuit te houden. En niet omdat het nou allemaal zo malifide was, nee omdat men er tegen was dat de border collie een showhond zou worden. Zo vind ik een showborder collie vaak al niet meer aan de rasstandaard voldoen, omdat een deel van de werkeigenschappen toch verloren gaat (niet altijd hoor, maar je merkt duidelijk verschil tussen de honden, ook kwa uiterlijk). En ook door die 'raszuiver' marktplaats honden weet men niet hoe een border collie eruit ziet. Die van mij herkennen maar weinig als een echte border collie...

En oh ja voor men mij verkeerd begrijpt..... Kay heeft gewoon een stamboom van de raad van beheer hoor. Ik zelf vond dat wel belangrijk namelijk. Als ik een pup kocht wilde ik het ook goed doen. Voor een asielhond/herplaatser is het voor mij een heel ander verhaal, alhoewel we zo ook 2 schotse collie met stamboom hadden en 1 raszuivere duitse herder(ouders hadden beide papier, fokker is ons ook bekend) hebben gehad (en 1 onherleidbare kruizing terrier en 1 hond lijkende op het ras schotse collie )

En oh ja over asielhonden met papier. Inderdaad een asiel geeft een stamboom niet mee. Je mag hem overigens wel inzien en je kan altijd vragen om gegevens van de fokker. Dit moet je echter wel meteen doen als je de hond overneemt, want asiels sturen de stamboom terug naar Raad van Beheer. Dit omdat zij liever niet hebben dat er gefokt wordt met dieren. Daarbij zou het wel een hele goedkope manier zijn van een rashond aanschaffen, aangezien de prijs dan toch ook een stuk lager is dan fokkers vragen... (wat broodfok in de hand kan werken misschien???)
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

gyanty schreef: En oh ja over asielhonden met papier. Inderdaad een asiel geeft een stamboom niet mee. Je mag hem overigens wel inzien en je kan altijd vragen om gegevens van de fokker. Dit moet je echter wel meteen doen als je de hond overneemt, want asiels sturen de stamboom terug naar Raad van Beheer. Dit omdat zij liever niet hebben dat er gefokt wordt met dieren. Daarbij zou het wel een hele goedkope manier zijn van een rashond aanschaffen, aangezien de prijs dan toch ook een stuk lager is dan fokkers vragen... (wat broodfok in de hand kan werken misschien???)
Ik kreeg bij mijn staby uit het asiel destijds wel de stamboom mee, en showuitslagen, rapport van gaus, echt alles, en ze was niet geholpen. Heb ik overigens wel laten doen omdat het arme dier een baarmoederontsteking kreeg.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Een rashond is in mijn ogen pas een rashond als er een papier van de RvB bij zit. Als je die niet krijgt bij de aankoop van een pup, dan kunnen de ouders nog zoveel en zo mooie stambomen hebben, het blijft dan geen rashond (in mijn ogen). Is niet meer of minder dan een rashond, maar het is dus geen rashond.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren. :lees:
Ik vind dit wel een mooie discussie; ik heb een Franse bulldog zonder stamboom.

Of hij raszuiver is, is moeilijk te zeggen. WEL voldoet hij aan de raskenmerken, die ik erop nageplozen heb. Hij heeft wel kleine dingetjes die men liever niet ziet, maar geen afkeurende fouten, volgende de rasstandaard.
Ouders waren ook beiden Franse bulldoggen, de vorige eigenaar heeft nl. beide ouders mogen zien. (Blijft altijd de vraag of de ouders die je te zien krijgt ook de echte ouders zijn, maar helaas gaat dat zelfs in de stamboomwereld wel eens op...)

Máár, hij heeft geen papier, en of de ouders papieren hadden is me stomweg niet bekend.
Is hij nu wel of geen rashond?

Rashond, ach, de term zegt me weinig. :U: In mijn ogen is het een franse bulldog. Qua uiterlijk, qua gedrag, qua alles. Hij is zo uit Toepoels en uit de honden-encyclopedia weggelopen. Het is gewoon een Franse bulldog. Of het wel of geen rashond is boeit me daarbij niet, ik zal het altijd een franse bulldog noemen. Dat ís het immers gewoon... al zou overgrootmoeder een sharpei zijn geweest, dan nog zie ik pure fr. bull in mijn hond.

Ik denk dat hij technisch gezien niet als rashond betiteld moet worden, maar ik zou werkelijk niet weten wat ik hem anders zou moeten noemen dan Franse bull. Een kruising of een asbak lijkt het stomweg niet te wezen... en zou een vreemde term zijn.

Mijn andere hond is 75% mechel en 25% tervuerens. Dat noem ik een mechel-kruising. Hij word vaak voor volle mechel aangezien, maar ik zie wel verschillen in het uiterlijk.

PS - Ergens vinden ik het hele rashondgedoe wel een beetje komisch. Alle honden stammen nl. af van andere types en zijn ontstaan uit een selectie van honden met bepaalde eigenschappen, tot er een uniform ras werd gecreeerd die een naam kreeg en werd opgenomen in de stamboeken. Nu is elke hond die uniform is aan de raseigenschappen geen rashond, tenzij er papier bij zit.....

Eigenlijk zegt het me weinig. Ras between dus dat zoveel generaties terug de honden nog steeds conform van rasstandaard waren en een papiertje hadden. Woop-dee-doo... ;) Als ze geen papiertje hadden gehad maar wél conform de rasstandaard waren gefokt, klopte er weer niks van. Het is een leuk spelletje...
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Voor mij is Bedan een rashond, er zitten papieren bij waar zijn ouders en voorouders op staan. het ras is niet erkend, dus geen papieren van de rvb. Als ik in de toekomst wedstrijden met hem wil gaan lopen krijgt hij een werkboekje voor rasloze honden.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

gyanty schreef:En toch raar dat de jack russel fokkers zo vaak gepikeerd zijn, want het is misschien iets minder duidelijk maar met border collies wordt net al zoveel gesjoemeld. 'Raszuivere' border collies zijn genoeg te vinden op marktplaats en er is zelden papier bij.
:19: dus omdat het met borders ook niet zo lekker gesteld is, mag ik me er bij de Jack RusseLL niet aan irriteren?
en het is nou ook weer niet zo, dat ik dagelijks MP afloop, of fora en iedereen maar vertel over mijn irritatie hoor, dat doe ik alleen als het in een discussie ter sprake komt, ik leg uit waarom en hoe ik het zie. als mensen dat dan niet snappen, ook goed, daar kan ik verder weinig mee.

het gaat dus ook niet alleen om de hussels, die wel qua type of kleuren overeen komen, nee, blauwe, bruine, B&T's, Brindle hussels worden ook met hetzelfde gemak, echte JRT's genoemd.

juist bij een jong ras, waar fokkers echt wel moeite voor doen, is het gewoon vrij irritant om steeds te horen, ach echt echt... wat is dat nou bij de jack, vroegah was alles goed ( wat dus niet klopt maar ala)
zolang het beeld wat vele mensen hebben, nog zo beroerd is, en ik ( en meerdere fokkers trouwens) op straat aangesproken worden door een hussel bezitter, die mijn hond toch echt geen Jack vind, heb ik nog niet geirriteerd genoeg gedaan :pffff: :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

yamie schreef:juist bij een jong ras, waar fokkers echt wel moeite voor doen, is het gewoon vrij irritant om steeds te horen, ach echt echt... wat is dat nou bij de jack, vroegah was alles goed ( wat dus niet klopt maar ala)
zolang het beeld wat vele mensen hebben, nog zo beroerd is, en ik ( en meerdere fokkers trouwens) op straat aangesproken worden door een hussel bezitter, die mijn hond toch echt geen Jack vind, heb ik nog niet geirriteerd genoeg gedaan :pffff: :mrgreen:
dan moet het je toch goed doen dat jij (en Maryanne) toch iemand juist de andere kant om hebben weten te krijgen.
Van vreselijke hondjes tot goh toch wel mooi zo'n echte JR ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

renee-uk schreef:
yamie schreef:juist bij een jong ras, waar fokkers echt wel moeite voor doen, is het gewoon vrij irritant om steeds te horen, ach echt echt... wat is dat nou bij de jack, vroegah was alles goed ( wat dus niet klopt maar ala)
dan moet het je toch goed doen dat jij (en Maryanne) toch iemand juist de andere kant om hebben weten te krijgen.
jazeker ! dat is ook heel leuk om te horen :ok: :ok:
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

De labradoodle en golden doodle, een nieuwe creatie, zoals iedere rashond ooit "gemaakt` is voordat er een stamboom aan te pas kwam. Is dit dan wel of geen rashond? Ik vind van wel, het is een bewuste kruising gekozen voor het karakter en de vachtsoort, ik denk dat ze ooit best erkend zullen worden en dan ook stambomen gaan krijgen. En zo is toch ieder ras ooit ontstaan? (ook de "beruchte" jack russell die zo vaak ter sprake komt)
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

renee-uk schreef:
Zeker weten dat ons dat goed doet :ok:
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

De Labradoodle wordt geen nieuw ras want 2x een Labradoodle geeft een ander resultaat dan Poedel x Lab. (Het schijnt zelfs al verschil te maken of de moeder een Lab. of een poedel is).
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

fleurie schreef:De labradoodle en golden doodle, een nieuwe creatie, zoals iedere rashond ooit "gemaakt` is voordat er een stamboom aan te pas kwam. Is dit dan wel of geen rashond? Ik vind van wel, het is een bewuste kruising gekozen voor het karakter en de vachtsoort, ik denk dat ze ooit best erkend zullen worden en dan ook stambomen gaan krijgen. En zo is toch ieder ras ooit ontstaan? (ook de "beruchte" jack russell die zo vaak ter sprake komt)
en zo ontstaan ze nog steeds, denk maar aan de Old English Buldog, Shiloh Shepherd, Oudduitse herder, enz.

Ik vind rashonden, honden waarvan de afstamming bekend is en geregistreerd is. Daarbij moet er een rasvereniging zijn en een rasstandaard waaraan de honden zo goed mogelijk moeten voldoen. Of dit dan wel of niet door de raad van beheer erkend wordt is een tweede punt. http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/n ... denrassen/
Maar naast de FCI erkende rassen zijn er ook rassen die door andere organisaties (bijvoorbeeld de American Kennel Club (AKC) of de Engelse Kennel Club (Engelse KC) worden erkend
Zijn dit dan geen rashonden? Die hebben geen stamboom van de raad van beheer, maar zijn in mijn ogen wel rashonden.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

hoe zien jullie dan honden die (zoals in Belgie kan)
een stamboom "halen" op show??

Darko, dogo canario, geboren zonder stamboom
shows gelopen en hij is volgens verschillende
keurmeesters (Belgie, Spanje (land van herkomst),
rusland,...) dus een dogo canario, anders had hij
zijn stamboom nooit gehad, ook heb ik er afstamming
van, oke niet van sint hubertus (op zijn stamboom
staat geen afstamming) maar hij heeft toch "dat"
papiertje
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

vania schreef:hoe zien jullie dan honden die (zoals in Belgie kan)
Ik wist helemaal niet dat je een stamboom kunt halen op een show?
Afbeelding
vania
Zeer actief

Frenk schreef:
hier in Belgie heb je nog de mogelijkheid
om met een hond zonder stamboom
een stamboom te bekomen door show
te lopen, onder 2 verschillende keurmeesters
de hond moet dan minimum zeer goed behalen
als je het echt "goed" wilt doen (vind ik) neem
je dan keurmeesters die het ras "kennen"
Darko is gekeurd door een keurmeester uit
rusland en kreeg uitmuntend, geen BOB, was
zijn eerste show en ik was vrij onhandig :oohja:
Spanje (land van herkomst) en werd als uitmuntend
beoordeeld en kreeg ook het BOB boven een teefje
met stamboom
Darko heeft ondertussen een show of 9 gelopen en
heeft 1 keertje zeer goed gehad, verder altijd uitmuntend
1 keer geen BOB (buiten de keer zeer goed) verder wel
elke keer
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

vania schreef:
Frenk schreef:
hier in Belgie heb je nog de mogelijkheid
om met een hond zonder stamboom
een stamboom te bekomen door show
te lopen, onder 2 verschillende keurmeesters
de hond moet dan minimum zeer goed behalen
als je het echt "goed" wilt doen (vind ik) neem
je dan keurmeesters die het ras "kennen"
Darko is gekeurd door een keurmeester uit
rusland en kreeg uitmuntend, geen BOB, was
zijn eerste show en ik was vrij onhandig :oohja:
Spanje (land van herkomst) en werd als uitmuntend
beoordeeld en kreeg ook het BOB boven een teefje
met stamboom
Darko heeft ondertussen een show of 9 gelopen en
heeft 1 keertje zeer goed gehad, verder altijd uitmuntend
1 keer geen BOB (buiten de keer zeer goed) verder wel
elke keer
Dus als ik het goed begrijp zou ik met Frenk naar Belgische shows kunnen gaan om hem daar mee te laten doen als, ik noem maar wat, Havanezer en als de keurmeesters hem daar dan voldoende op vinden lijken, dan kan hij een stamboom krijgen? En wat komt daar dan op te staan? Want er is niets bekend over zijn ouders?
Ik vind dat echt erg gek klinken :wink:
Afbeelding
vania
Zeer actief

Frenk schreef: Dus als ik het goed begrijp zou ik met Frenk naar Belgische shows kunnen gaan om hem daar mee te laten doen als, ik noem maar wat, Havanezer en als de keurmeesters hem daar dan voldoende op vinden lijken, dan kan hij een stamboom krijgen? En wat komt daar dan op te staan? Want er is niets bekend over zijn ouders?
Ik vind dat echt erg gek klinken :wink:

ik kan alleen zeggen hoe ik het gedaan heb Darko is geboren uit 2 dogo canario's, maar de
fokker heeft geen stambomen aangevraagd (ja ik weet het ontzettend dom van mij om daar
dan toch een pup te kopen, maar het is mijn eerste hond bij een erkende fokker en ik dacht
er toen goed aan te doen, na 2 broodfokhonden, nu denk ik er weer heel anders over)
het zijn trouwens alleen Belgische honden die dit krijgen, dus een hond uit nl geimporteerd kan het (volgens mij) niet, enkel honden die geboren zijn in Belgie
dit staat er op zijn stamboom
naam: Edarko (die E hebben ze er voor gezet, omdat
Darko in het jaar van de E geboren is, elk jaar heeft
hier een letter)
ras: dogo canario
kleur: bruin
sex: reu
chip: ................
geboren: 30-11-2005
der staat bij hem ook op, ras in stage met een hoop uitleg bij
meer niet, geen ouders, geen grootouders niks
Inge O haar honden stammen (volgens mij)
ook af van een hond die zo een stamboom heeft
sorry Inge dat ik je er bij haal :roos:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:
Frenk schreef: Dus als ik het goed begrijp zou ik met Frenk naar Belgische shows kunnen gaan om hem daar mee te laten doen als, ik noem maar wat, Havanezer en als de keurmeesters hem daar dan voldoende op vinden lijken, dan kan hij een stamboom krijgen?
Je klinkt aardig hoopvol :mrgreen:
Verre van :mrgreen:
Ik vind het best leuk om te kijken of ik een bepaald type of typen in Frenk kan ontdekken, maar dat maakt hem nog geen rashond, toch? Aan de andere kant... Als je een hond hebt die werkelijk op alle essentiele punten aan de rasstandaard voldoet, het enige wat je niet weet is de afstamming, wat is dat dan? Geen 'rashond' volgens de geldende definitie, maar wat wel? Apart hoor.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Frenk schreef: Ik vind het best leuk om te kijken of ik een bepaald type of typen in Frenk kan ontdekken, maar dat maakt hem nog geen rashond, toch? Aan de andere kant... Als je een hond hebt die werkelijk op alle essentiele punten aan de rasstandaard voldoet, het enige wat je niet weet is de afstamming, wat is dat dan? Geen 'rashond' volgens de geldende definitie, maar wat wel? Apart hoor.
;-))) da's 'n hond die als vuillisbakkie is geboren en een Rasbakkie is geworden? ;-)

okay, verzinnen we er een categorie bij: niet de geboren rashond, maar de eh... "geworden Rashond" ;-)

Suzanne
vania
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Frenk schreef: Ik vind het best leuk om te kijken of ik een bepaald type of typen in Frenk kan ontdekken, maar dat maakt hem nog geen rashond, toch? Aan de andere kant... Als je een hond hebt die werkelijk op alle essentiele punten aan de rasstandaard voldoet, het enige wat je niet weet is de afstamming, wat is dat dan? Geen 'rashond' volgens de geldende definitie, maar wat wel? Apart hoor.
;-))) da's 'n hond die als vuillisbakkie is geboren en een Rasbakkie is geworden? ;-)

okay, verzinnen we er een categorie bij: niet de geboren rashond, maar de eh... "geworden Rashond" ;-)

Suzanne
nee niet als vuilnisbakkie
een vuilnisbakkie is (in mijn ogen) een hond dat geboren is uit
2 honden van een ander ras, of meerdere andere rassen
geen hond die geboren is uit 2 honden van het zelfde ras

Op papier is Darko een Dogo canario en ook als hij ooit dekt
krijgen de pups een stamboom, alleen staat er dan aan vaderskant
enkel zijn naam en verder geen afstamming
als moeders dan een gewone stamboom heeft, staat daar dan weer
wel haar hele afstamming op vermeld
als Darko zou gebruikt worden voor een dek met teef met stamboom,
zouden zijn pups hun stamboom er zo uit zien (deze heb ik zelf gemaakt met Darko's afstamming) maar dan van sint hubertus uit
Afbeelding
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

vania schreef:nee niet als vuilnisbakkie

Maar je weet niet zeker of Darko een Dogo Canario is, of wel? Hij heeft geen stamboom, namelijk. En in mijn voorbeeld had ik het over Frenk waar sowieso niets van bekend is qua ouders, maar als hij nou maar voldoende lijkt op een Hava, dan kan ik hem in Belgie dus een Hava stamboom bezorgen. Is hij dan opeens een rashond? Nou, in mijn ogen niet zoals een rashond waar al generaties lang de lijnen van bekend zijn :wink:
Afbeelding
vania
Zeer actief

Frenk schreef:
vania schreef:nee niet als vuilnisbakkie

Maar je weet niet zeker of Darko een Dogo Canario is, of wel? Hij heeft geen stamboom, namelijk. En in mijn voorbeeld had ik het over Frenk waar sowieso niets van bekend is qua ouders, maar als hij nou maar voldoende lijkt op een Hava, dan kan ik hem in Belgie dus een Hava stamboom bezorgen. Is hij dan opeens een rashond? Nou, in mijn ogen niet zoals een rashond waar al generaties lang de lijnen van bekend zijn :wink:
dat weet ik dus wel, dat is dan misschien het "voordeel"
ik heb eigenlijk geen idee hoe dat zit met "afstammingsloze" honden
(noem het maar ff zo, dus als je echt niks weet van herkomst)
bij Darko wist ik dat hij uit 2 dogo canario's is geboren, de moederskant
weet ik dan ook geheel (tot tich generaties terug, Darko's moeder komt van
de fokker van Guapa (mijn teefje, die overigens wel een stamboom heeft),
vaderskant, eigenlijk niet compleet omdat daar enorm weinig over te vinden is
(die lijn zowiezo al)

maar dat was ook de vraag, valt hij dan bij "jullie " (die dus zeggen dat een hond
met stamboom een rashond is) dan onder rashond of niet
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

vania schreef:maar dat was ook de vraag, valt hij dan bij "jullie " (die dus zeggen dat een hond
Tot dit topic :wink: ging ik er eigenlijk altijd vanuit dat een rashond een hond is van wie generaties lang kan worden aangetoond dat hij zuiver uit een bepaald ras komt. Maar nu vind ik het wel ingewikkelder worden :wink:
Van jouw hond kun je niet met zekerheid zeggen dat hij raszuiver is. :19: Maar tegelijkertijd is er wel vastgesteld dat hij voldoet aan de rasstandaard en dus een vertegenwoordiger is van dat ras. :scratch:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef: Tot dit topic :wink: ging ik er eigenlijk altijd vanuit dat een rashond een hond is van wie generaties lang kan worden aangetoond dat hij zuiver uit een bepaald ras komt. Maar nu vind ik het wel ingewikkelder worden :wink:
Van jouw hond kun je niet met zekerheid zeggen dat hij raszuiver is. :19: Maar tegelijkertijd is er wel vastgesteld dat hij voldoet aan de rasstandaard en dus een vertegenwoordiger is van dat ras. :scratch:
zelfs dat kon niet, wat ik al noemde bij de mechelaars is het een publiek geheim tot waar de stambomen kloppen, daarnaast worden er bij de Hollanders soms ook verdacht wat 'gele' honden geboren. Alleen maar goed voor het ras hoor maar raszuiver, nee ook niet bij stamboomhonden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
vania
Zeer actief

Frenk schreef:
vania schreef:maar dat was ook de vraag, valt hij dan bij "jullie " (die dus zeggen dat een hond
Tot dit topic :wink: ging ik er eigenlijk altijd vanuit dat een rashond een hond is van wie generaties lang kan worden aangetoond dat hij zuiver uit een bepaald ras komt. Maar nu vind ik het wel ingewikkelder worden :wink:
dat is ook de reden waarom ik het vroeg :mrgreen:
ik denk trouwens, dat alleen Belgie dit kan hoor
zo stambomen geven

en compleet voldoen aan de rasstandaard doet Darko niet hoor :wink:
hij is 2 cm te groot (mag maar max 1) en hij is te sociaal naar vreemde
mensen of hij nu mijn toestemming krijgt of niet
een dogo canario hoort gereserveerd te zijn naar vreemde en meestal
zijn ze zelfs zoals mijn teefje, die eigenlijk geen vreemde aanvaard tenzij
ze door mij (na meerdere ontmoetingen) toch "goed" gekeurd worden
Afbeelding
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

ik vind het wel een goed idee dat bij een ras met een smalle fokbasis de mogelijkheid bestaat om honden zonder stamboom aan te laten keuren.
Kijk naar het markiesje, of de hollandse smous, die komen zo weer terug.

Ik vind het wat anders als je een reguliere hond koopt, een herder een golden een teckel, een swiffer, en daar achteraf graag een stamboom bij wenst.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Nakisha schreef:
Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren. :lees:
Mijn andere hond is 75% mechel en 25% tervuerens. Dat noem ik een mechel-kruising. Hij word vaak voor volle mechel aangezien, maar ik zie wel verschillen in het uiterlijk.

...
Noem je het gewoon een Belg :mrgreen:
Trouwens de langharige pups bij de stamboom Mechelaar worden als Tervueren ingeschreven. Dus eigenlijk is de lengte van de vacht bepalend welke varieteit.
Frenk
Zeer actief

Inge O schreef:als we het in een topic hebben over ongezonde rashonden dan gaan (ook hier op het forum) steeds meer stemmen op om de stamboeken open te gooien, maar als 'de rashond' bediscussiëerd wordt kan zoiets plots niet meer, vreemd standpunt toch wel :19: .
Je hebt helemaal gelijk. :ok: In mijn geval is het denk ik vooral dat je altijd in een bepaalde trant gedacht hebt. "een rashond is zusenzo en voldoet aan abc" :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Inge O schreef:en juist dáár moeten we dus vanaf, tenminste, wel van de meest enge betekenis van 'rashond' :wink: .
Ha, maar iets wat al zolang in je hoofd zit heb je niet zomaar afgeleerd :mrgreen: (tenminste, ik dan toch niet :N: )

Ik vind de gedachte dat Frenk een rashond kan worden, mits hij door verschillende deskundigen als 'voldoend aan de essentiele punten van ras x' wordt beoordeeld, gewoon heel gek :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”