Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stem of riemcorrectie.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Stem of riemcorrectie.

Ongelezen bericht door Frenk »

maart schreef:voor mijn mechels (en vele mechels die ik ken) is eender welke wandeling aan de riem gelijk aan een blokje rond. Worden ze echt totaal niet moe van, laat staan dat ze er voldoening uithalen.
Zelfs voor Frenk (die echt niet vergelijken is met een mechelaar) staat een wandeling aan de riem niet gelijk aan los door het bos kunnen hollen... Dus hoe dat voor een werkhond is..... Dat zal alleen maar nog heftiger zijn, denk ik.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ben ik nou debiel, of zijn er wat posts verwijdert? ( wellicht door degene zelf hoor.. linda?)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik ben ook berichten kwijt volgens mij...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

Jacksel schreef:Ik ben ook berichten kwijt volgens mij...
jah dat dacht ik ook al, Zoekstok!
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Volgens mij komt de stelling dat het altijd de fout van de baas is een beetje uit de ruitersport, waarbij inderdaad 90 % (dus ook niet alles) door de ruiter bepaald wordt doordat je als ruiter inwerkt op de bewegingen van het dier. Dat overtrekken naar een hond lijkt me niet helemaal juist. Aangezien jij lichamelijk in principe niet daadwerkelijk je hond beinvloed (wel lichaamshouding, maar dat bedoel ik nu niet).
Natuurlijk ligt een hoog percentage bij de baas. Ben ik zeker met je eens.

Maar neem nou Kay. Ik zeg bijvoorbeeld af. Hij kent dit commando overigens goed. Maar soms doet hij allemaal andere dingen dan af. Doordat hij het graag goed voor me doet gooit hij het hele scenario's van commando's die hij kan. Ik corrigeer hem dan met een Kay nee, gevolgd door het commando dat ik vroeg, waarna hij dat meestal gewoon opvolgt.
Tijdens commando voet wil Kay bijvoorbeeld aan de achterkant wel eens uitbreken. Hij weet dat ik op dat punt slecht zicht op hem heb.
Of neem border collies in het algemeen. Het blijven nogal zelfstandig werkende honden, hoe baasgericht ze ook zijn. Neem even behendigheid. Borders willen nog wel eens vooruit denken en daarbij wat doof lijken op commando's die gegeven worden. Ze willen zo graag werken en zo snel en denken zo hard mee dat ze nogal wel eens een fout dreigen in te gaan. Je moet ze dan wel op andere gedachtes brengen..

Ik vraag me af wat voor associaties sommige mensen hebben mij corrigeren. Het wordt altijd zo negatief bestempeld, maar dat hoeft niet. Vandale.nl corrigeren: verbeteren of berispen. Mag ik mijn hond dus niet verbeteren als hij mijn commando niet goed uitvoert. Een hond heeft ook echt wel eens een mindere dag, waarbij het slordig of slecht een commando opvolgt. Dus ik mag hem niet zeggen (er op attenderen) dat hij het niet goed doet?

Bij een pup die in je schoenen bijt of in je handen. Die mag je dus niet duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent. Honden onderling corrigeren elkaar ook wel eens (dus dan is de andere hond altijd onduidelijk geweest in wat hij wilde?? denk het niet)
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Als er nu ergens alles op 'dominantie' gegooid wordt en je 'hem maar eens flink aan moet pakken' en het vooral nóót aan de eigenaar maar aan het dier ligt dan is dat wel in de omgang met paarden..... Maar da's slechts mijn indruk opgedaan op het boktforum.

Oh, honden geven elkaar nooit commando's die ze 'goed' moeten uitvoeren.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Miss_Liz schreef:inge O : ik ben zijn baas niet dat is wietse het enige wat ik doe is uitlaten, in huis heb ik totaal geen probleem met hem.
Ik begrijp gewoon ook niet waarom hij ineens achter de konijnen aangaat heeft hij eerder ook niet gedaan ze konden daar op het veld hupsen het boeide hem niet hij wou alleen zn bal, maar nu is het omgedraait.
En wat ik ook doe ik krijg zn aandacht niet terug (kan te maken hebben omdat ik me niet met ivo zn opvoeding heb bemoeit ik heb me immers compleet op Lizzy gericht)

moos: ik heb geen auto rijbewijs dus kan ook niet met de auto weg, ivo is wagen ziek behalve in de aanhanger dus openbaar vervoer waag ik me niet aan.
Fietsen met 2 honden doe ik ook niet dan gebeuren er zeker ongelukken.
doe er dan een lange lijn aan en laat hem los... en dan een hele lange, metertje of 20... zo kan dat beestje toch zn energie van zn leven niet kwijt... dat zal dus alleen maar erger worden incl. zn gedrag.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Miss_Liz schreef:als je s'morgens om 6uur de deur uit gaat en s'avonds om half 8 eindelijk thuis bent ga je niet nog even een stuk rijden om de hond los te laten lopen.
sorry dit slaat nergens op, dan had je nooit aan een mechelaar (of uberhaupt hond) moeten beginnen...
Ik kom ook gebroken af en toe thuis en ja dan stap ik wederom in de auto om ze lekker in het bos te kunnen laten rennen... ook 's avonds om 11 uur... dan op een fabrieksterrein waar ook nog wat licht is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Miss_Liz schreef:
Inge O schreef:
Miss_Liz schreef:als je s'morgens om 6uur de deur uit gaat en s'avonds om half 8 eindelijk thuis bent ga je niet nog even een stuk rijden om de hond los te laten lopen.
nee, dat moet je vooral niet doen zeg, zou zonde zijn van je tijd :19: .

Misschien er ooit bij stil gestaan dat een mens dan doodop is!!
Ga zelf eens om 5 uur je bed uit om 6 uur stap je in de auto/bus rijd je naar de plek van bestemming of eerst zaak om nog het 1 en ander op te halen het komt zelfs wel voor dat hij om 5 uur al de deur uitgaat dus om 4 uur al opstaat.
Om half 8 moeten ze op plaats van bestemming zijn.
Hij is valbeveiligingsmonteur ook niet 1 van de lichste dingen om te doen, soms hebben ze meerdere klussen per dag dus dan vlieg je van klus naar klus En dan ook nog eens al die fijne leuke files... om 4 uur stappen ze weer in de auto/bus om naar de zaak te gaan te laden en papierzooi in orde maken dan nog naar huis en de ene keer zet wietse zijn collega af en de andere keer is andersom..
En ja elke keer hebben ze wel met files te maken..
meid, een kennis van me is 65 jaar, 3 mechelaars, gaat om 4.45 zn bed uit, wandelen met de honden tot 5.45... naar zn werk een uur rijden... komt 's avonds terug om 18.00 uur gaat dan tot 19 a 20.00 uur met zn honden weer uit... Kan me niet voorstellen dat iemand van 65 dit wel kan en een gezonde jonge gozer van amper 20 dit niet kan....
doe hem dan weg naar iemand die wel wat met hem kan doen!!!!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Miss_Liz schreef:
yamie schreef:
waarom heeft hij zo'n hond dan?
Kun jij een jaar van te voren ruiken dat je ontslagen word vanwege de recessie die er toen nog niet was?????????????????????
En je baas je altijd heeft gezegd dat er werk genoeg was..
ehm ja, ik zat in jan. ook ineens zonder werk... en heb weer werk gezocht IN DE BUURT en rekening houdend met mn honden. Wisten ze bij het UWV en daar werd prima rekening mee gehouden!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Miss_Liz schreef:
maart schreef:
stel je voor zeg :oohja: :oohja: uiteraard heeft dat beestje dan genoeg aan een blokje om aan de riem.... :ok:

:ugh:

Het is niet zomaar even een blokje hoor..
Of wou je even gezellig mee wandelen kun je zien dat ze echt wel een fatsoenlijke wandeling krijgen!!!!
al loop ik een dag, dan kunnen ze nog gewoon een complete training pakwerk gaan doen, ze worden echt niet moe van wandelen alleen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Miss_Liz schreef:Onze honden hebben niets te klagen hoor en krijgen echt wel de beweging die ze nodig hebben alleen dan wel aangepast (dus aangelijnd voor ivo)..
Sorry hoor dat het jullie niet aanstaat dat ivo niet los kan :oohja: helemaal stom van mij dat ik niet nadacht dat jullie regels voor iedereen moet gelden :oohja:

En frank ivo krijgt genoeg te doen hoor, en ja hij komt uit werklijn, maar och nee ook weer dom natuurlijk :oohja: met een zieke hond die het kwa gezondheid niet aankan moet je gewoon blijven trainen en dat ie dan nog zieker word maakt helemaal zak uit!!!!!! :oohja:
tja gelukkig heb je ook verstandige fokkers die geen honden aan jullie leveren... jullie moeten NOOIT meer een mechelaar nemen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:

voor mijn mechels (en vele mechels die ik ken) is eender welke wandeling aan de riem gelijk aan een blokje rond. Worden ze echt totaal niet moe van, laat staan dat ze er voldoening uithalen. Mijn honden gaan eerder een half uur balletjes apporteren verkiezen boven een wandeling van 2 uur aan de riem.

Dat loslopen... Fax zat ook voortdurend achter konijnen aan, jaagde koeien op, etc etc... een kwartier hem kwijtspelen werd bijna 'routine'. dat wou ik dus ook niet. Toen begon hij te puberen, werd een irritante klier van een hond, werkelijk, ik had het praktisch wel gehad met hem op een gegeven moment.
Mijn oplossing: gaan trainen heb ik 2 maand opgegeven met hem (hij hing toch maar de irritante klier uit, deed alles omgekeerd, dus noch hij, noch ik ging er iets aan gehad hebben). Wandelingen... fijn, een week lang aan de riem en praktisch genegeerd in huis. Bovendien werd zijn kennel afgerond en kreeg hij overdag zijn momenten alleen in de kennel.

Een tijd heb ik over TT gebruik nagedacht. maar na een week negeren begon ik veranderingen in zijn gedrag te merken, hij kreeg terug aandacht voor mij, zijn nieuwe commando 'kijk eens' waarna tonnen snoep volgden sloeg aan enz... na een week ging hij terug los, sindsdien is hij nimmer meer uit mijn zicht verdwenen. Hij vertrekt wel nog, dat wel, maar ik kan hem nu altijd terug roepen, hij komt zelfs uit zijn eigen al terug als hij vind dat hij ver genoeg is, of doorheeft dat wat hij najaagd toch niet te pakken zal krijgen. Naar koeien kijkt hij niet meer :ok:

Sinds een maand heb ik de trainingen hervat. Ik heb een compléét andere hond mee, niet te geloven wat die 2 maanden 'rust' gedaan hebben. al zijn commando's kent hij nog, hij voert ze pakken beter uit en staat qua appel wedstrijdklaar. Pakwerk is enorm, wat een beet :ok: (de nieuwe maar betere Yagus noemen ze hem :cool2: ).

Wat ik maar wil zeggen... bij een mechel gaat het niet altijd van een leien dakje, het op de hond schuiven vind ik niet fair. Een mechel vraagt nu eenmaal aandacht én vooral afleiding, beweging, actie... Een jonge mechel aan de riem houden, vind ik niet kunnen. Evenals 'baasje moe' als excuus gebruiken. Een mechel heeft namelijk niets aan een 'baasje dat moe is'. Wil je een mechelaar in huis houden, dan kan je het niet permitteren om moe te zijn...
zulke mensen moet je NOOIT maar dan ook NOOIT een TT aanraden :neenee: :wink: die hebben totaal geen benul wat een hond is laat staan een TT
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Bij keuze stem- of riemcorrectie zou ik simpelweg kijken naar je doel: beeindiging van het gedrag en ontmoedigen het te herhalen.
Als dat kan mbv je stem, waarom dan anders?
En ook met stem kun je verschillend doseren, van een kalm "nee", naar een boos, laag en luid "Nee!!" afhankelijk van de situatie (lees: afhankelijk van wat er voor nodig is om door te dringen op dat moment).

Een Mechelaar niet dagelijks vrij laten lopen en geen 'denksport'/training laten doen, lijkt me erg onverstandig. Als je de energie niet in gewenste banen leidt, lijkt me het ontwikkelen van ongewenst gedrag niet denkbeeldig :(

Ik kan me goed voorstellen dat aan het eind van zo'n werkdag je vriend bij voorkeur op de bank ploft, maar jullie hebben nou eenmaal de verantwoording over deze honden genomen :19:
En in de praktijk kan het 100% meevallen, als je eenmaal buiten loopt in een mooi gebiedje (kwartiertje rijden begrijp ik) en lekker speelt met je hond, dan geeft dat ook weer energie. Daar kun je gelijk wat oefeningetjes doen of leuke zoekopdrachtjes of zo. Dat geeft een hond veel meer voldoening dan alleen wandelen en zo'n leuke aktiviteit maakt de baas ook weer interessanter :ok:
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

malinois schreef:
maart schreef:

voor mijn mechels (en vele mechels die ik ken) is eender welke wandeling aan de riem gelijk aan een blokje rond. Worden ze echt totaal niet moe van, laat staan dat ze er voldoening uithalen. Mijn honden gaan eerder een half uur balletjes apporteren verkiezen boven een wandeling van 2 uur aan de riem.

Dat loslopen... Fax zat ook voortdurend achter konijnen aan, jaagde koeien op, etc etc... een kwartier hem kwijtspelen werd bijna 'routine'. dat wou ik dus ook niet. Toen begon hij te puberen, werd een irritante klier van een hond, werkelijk, ik had het praktisch wel gehad met hem op een gegeven moment.
Mijn oplossing: gaan trainen heb ik 2 maand opgegeven met hem (hij hing toch maar de irritante klier uit, deed alles omgekeerd, dus noch hij, noch ik ging er iets aan gehad hebben). Wandelingen... fijn, een week lang aan de riem en praktisch genegeerd in huis. Bovendien werd zijn kennel afgerond en kreeg hij overdag zijn momenten alleen in de kennel.

Een tijd heb ik over TT gebruik nagedacht. maar na een week negeren begon ik veranderingen in zijn gedrag te merken, hij kreeg terug aandacht voor mij, zijn nieuwe commando 'kijk eens' waarna tonnen snoep volgden sloeg aan enz... na een week ging hij terug los, sindsdien is hij nimmer meer uit mijn zicht verdwenen. Hij vertrekt wel nog, dat wel, maar ik kan hem nu altijd terug roepen, hij komt zelfs uit zijn eigen al terug als hij vind dat hij ver genoeg is, of doorheeft dat wat hij najaagd toch niet te pakken zal krijgen. Naar koeien kijkt hij niet meer :ok:

Sinds een maand heb ik de trainingen hervat. Ik heb een compléét andere hond mee, niet te geloven wat die 2 maanden 'rust' gedaan hebben. al zijn commando's kent hij nog, hij voert ze pakken beter uit en staat qua appel wedstrijdklaar. Pakwerk is enorm, wat een beet :ok: (de nieuwe maar betere Yagus noemen ze hem :cool2: ).

Wat ik maar wil zeggen... bij een mechel gaat het niet altijd van een leien dakje, het op de hond schuiven vind ik niet fair. Een mechel vraagt nu eenmaal aandacht én vooral afleiding, beweging, actie... Een jonge mechel aan de riem houden, vind ik niet kunnen. Evenals 'baasje moe' als excuus gebruiken. Een mechel heeft namelijk niets aan een 'baasje dat moe is'. Wil je een mechelaar in huis houden, dan kan je het niet permitteren om moe te zijn...
zulke mensen moet je NOOIT maar dan ook NOOIT een TT aanraden :neenee: :wink: die hebben totaal geen benul wat een hond is laat staan een TT
Zoals ik het lees raadt Maart ze het tegenovergestelde aan :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

frank1985 schreef:
Jacksel schreef:Ik ben ook berichten kwijt volgens mij...
jah dat dacht ik ook al, Zoekstok!
Ja, ik heb mijn berichten weer weggehaald. Merkte dat ik er behoorlijk pissig over werd en het stond er denk ik te hard.

Maar ik ga nog een poging wagen :wink: Ik vraag me zo nu en dan echt af waarom TS en haar vriend zijn begonnen aan Mechelaars uit africhtingslijnen. Ik heb het idee dat ze geen idee hebben waar ze aan begonnen zijn. Qua training hebben ze zich niet ingelezen, maar doen ze klakkeloos wat gezegd wordt. Ik ben ook superblij met mijn twee trainers, maar ik wil wel zelf begrijpen wat ze me willen leren. Als je alleen maar uitvoert, maar het idee er achter niet begrijpt, werkt het namelijk niet. Als je leuk en fijn wilt trainen met je hond, heb je een band nodig en die mist volgens mij. Er is totaal onbegrip tussen hond en baas en dat moet dan maar opgelost worden met lichamelijke correcties.

De zin dat vriendlief na een werkdag geen tijd heeft om naar een losloopgebied te gaan, schoot mij vooral in het verkeerde keelgat. Niemand dwingt je om een hond te nemen. Daar kies je zelf voor. Als omstandigheden veranderen, zorg je dat je hond toch niks te kort komt. Of je herplaatst, dat kan ook. Maar de hele dag werken, hond alleen thuis en dan 's avonds op de bank ploffen, dat kan gewoon niet als je een hond hebt.

En mbt de gezondheid ben ik het eens met Noor. Een jonge hond die onduidelijke gezondheidsproblemen heeft, die haal je door de molen. Je zoekt specialisten die iets voor je hond kunnen betekenen. Je er zomaar bij neerleggen dat je hond heel weinig kan, dat gaat er bij mij niet in. Nogmaals, als je voor een hond kiest, kies je er ook voor om goed voor hem te zorgen. Daar hoort medische zorg ook bij.

Het is echt niet zo dat ik denk dat een hond alleen gelukkig is als hij losloopt. Maar de gemakzucht spat van het scherm af. En dat staat mij tegen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Als er nu ergens alles op 'dominantie' gegooid wordt en je 'hem maar eens flink aan moet pakken' en het vooral nóót aan de eigenaar maar aan het dier ligt dan is dat wel in de omgang met paarden..... Maar da's slechts mijn indruk opgedaan op het boktforum.

Oh, honden geven elkaar nooit commando's die ze 'goed' moeten uitvoeren.
Nee het boktforum is een juiste afspiegeling van de paardenwereld??? :smile2: Daar zitten alleen maar pennymeisjes en volgens mij heb jij dan ook niet zo goed op boktforum gelezen.

Nee honden onderling geven elkaar geen commando's maar ze laten elkaar wel zien hoe het er voor staat. De ze dominant of niet over een andere hond zijn, dat ze bang zijn of juist erg zelfverzekerd. Dat ze willen spelen of dat ze met rust gelaten worden, als de andere hond deze signalen niet opvangt en toch doorzet dan wordt deze gecorrigeerd
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

gyanty schreef:Doordat hij het graag goed voor me doet gooit hij het hele scenario's van commando's die hij kan. Ik corrigeer hem dan met een Kay nee, gevolgd door het commando dat ik vroeg, waarna hij dat meestal gewoon opvolgt.
Ik corrigeer niet in zo'n geval, maar beloon voor wat ik wel wil zien. Ik ga er vanuit dat het commando er dan toch nog niet goed in zit.

Mbt behendigheid hetzelfde: een BC die als een debiel over het parcours gaat, kun je ook op andere gedachtes brengen door een alternatief te bieden. Ik zie juist dat correcties op zo'n moment een omgekeerd effect hebben, de hond raakt gestrest en het contact tussen hond en baas raakt verstoord.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef: jullie moeten NOOIT meer een mechelaar nemen.
Ik zou dat willen veralgemeniseren :wink: Maar ik vraag me ook echt af wat TS en haar vriend uit het hebben van honden halen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
gyanty schreef:Doordat hij het graag goed voor me doet gooit hij het hele scenario's van commando's die hij kan. Ik corrigeer hem dan met een Kay nee, gevolgd door het commando dat ik vroeg, waarna hij dat meestal gewoon opvolgt.
Ik corrigeer niet in zo'n geval, maar beloon voor wat ik wel wil zien. Ik ga er vanuit dat het commando er dan toch nog niet goed in zit.

Mbt behendigheid hetzelfde: een BC die als een debiel over het parcours gaat, kun je ook op andere gedachtes brengen door een alternatief te bieden. Ik zie juist dat correcties op zo'n moment een omgekeerd effect hebben, de hond raakt gestrest en het contact tussen hond en baas raakt verstoord.
Volgens mij zie jij corrigeren als straffen. Iets waar ik het hier dus niet over heb. Ik heb het hier over duidelijk maken dat de hond het commando niet goed opvolgt. Dat hoeft niet meteen in de zin van straffen. Vind dat je de hond ook moet duidelijk maken als hij het niet goed doet. En dat kan op een hele neutrale manier. Ik beloon ook als ik zie dat hij het goed doet, maar het is ook wel eens met zit, dan gaat hij af en komt niet uit zichzelf weer omhoog. Ik moet hem dan echt wel even helpen in de vorm van zeggen dat ik niet af vroeg, maar zit. Kay kent overigens alle commando's prima, heeft alleen soms niet de rust om goed te luisteren naar wat ik zeg en gaat dus al iets doen bij het noemen van zijn naamen hoort dan niet welk commando ik geef. Dat is dat zelf denken waar border nogal eens 'last' van hebben.

M.b.t tot het op andere gedachtes brengen(dit is in feite corrigeren van het gedrag wat de hond in gedachte heeft) bij de behendigheid. Ook daar zie jij het weer als straf en niet als verbeteren. een border die een bepaalde hindernis eenmaal echt in zijn hoofd heeft is door zijn snelheid moeilijk op andere gedachtes te brengen. Tuurlijk snap ik dat hier een stukje handeling in zit, maar dat een hond geen eigen wil zou hebben en dus altijd de baas feilloos opvolgt, nee daar geloof ik niet in. Tuurlijk denk een border (of welke andere hond) wel eens, eerst even dit en dan doe ik wat je vraag baas (het is even vermenselijkt opgeschreven, maar die ene prikkel is sterker dan naar de baas luisteren). Dus eerst even deze hindernis en dan ga ik zoals baasje zegt wel rechtsaf. Je wilt natuurlijk de hond stoppen voordat hij de hindernis neemt en hoe je dat ook doet (hem commando stop/wachten geven, hem terug roepen of nee roepen), het is corrigeren van het gedrag wat hij eigenlijk van plan was.

Stress heeft net als het woord corrigeren een negatieve klank gekregen, maar uit onderzoek is gebleken dat zonder stress een hond (maar geld voor elk levend wezen) niet leert (laatst toevallig onderzoek gelezen, waarbij methode met clicker werd gebruikt en opvoeden zonder correcties volgens mij). Ook zoals jij beschreven hebt dat je wacht tot je hond jou commando uitvoert levert stress op, want de hond is zoekende naar de juiste uitvoering van het commando en aangezien de hond het graag goed wil doen (want dan krijgt hij wat lekkers of leuks, wat een trigger is en geeft dus stress). Zonder stress zijn je hersens niet ontvankelijk om iets uit te voeren zoals het gevraagd wordt. Stress is spanning: geestelijk druk. Niks ergs aan en juist goed.
Als Kay na 10 seconde niet het juiste commando heeft gevonden haal ik hem uit de stress en geef dus opnieuw het commando, omdat hij het dan gewoon alweer vergeten is wat ik ook alweer had gevraagd maar wel weet dat ik iets van hem verwacht
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ik begin toch echt onpasselijk te worden voor de eeuwige uitvluchten van TS.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

@gyanty We denken er gewoon anders over. Ik zeg geen nee in training namelijk. Denk dat een Aus ook een behoorlijke eigen wil heeft, dus het is niet dat ik het niet ken. Maar ik maak gebruik van haar wil om het goed te doen. De mensen met Borders die ik goed vind lopen, zorgen dat de hond niet de fout in gaat. En als het dan toch een keer gebeurt, probeer je het opnieuw. Corrigeren is ook bij Borders demotiverend en te veel stress zorgt er juist voor dat ze nog meer als een debiel gaan rondrennen.

Het is gewoon een verschil van inzicht tussen ons. Ik zie het genoeg hoor, dat een oefening verkeerd gaat, de hond een correctie krijgt (nee is ook een correctie) en ik zie nooit dat het dan ineens wel duidelijk is. Wel zie ik dat drukke honden drukker worden en gevoelige honden duiken. De mensen die de oefening gewoon over doen zonder correctie en zorgen dat ze nu wel goed staan en het juiste commando geven, hebben veel meer succes. Ik kijk graag naar echt goede lopers :wink:

Ik corrigeer in het dagelijks leven wel. Als Izzie in m'n broek hangt, kan ik dat niet negeren, of ik moet een gat in m'n broek willen. Dat heb ik dus duidelijk gemaakt, dat ik dat niet wil. Maar in training weet ik zeker dat zij alleen maar drukker zou worden van correcties. Dus zorg ik dat ik het juiste van haar vraag op haar niveau. Mensen zeggen te snel dat een hond het commando wel kent. Er gaat echt wel wat tijd overheen voordat een hond het commando 100% betrouwbaar opvolgt. Tot die tijd is het gewoon zorgen dat je het zo aanbiedt dat het lukt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
frank1985
Zeer actief

thom schreef:Ik begin toch echt onpasselijk te worden voor de eeuwige uitvluchten van TS.
Jah ik ook ! en ik snap echt niet waarom TS al haar berichten nou heeft weggehaald ( op de plek waar haar teksten stonden staan nu wat puntjes ) Het is elke ker het zelfde, krijgt ze kritiek of tips dan laat ze niks meer van zich horen...

ik snap dat niet, neem eens de moeite om in te gaan op de dingen die mensen hier zeggen, over het algemeen is dat goed bedoeld en zitten er altijd goede tips tussen.. je berichten dan weghalen en niets meer van je laten horen word een beetje vervelend,
vind ik dan....
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, ik zou eens proberen om zelfs na een dagje werk met de honden te lopen. Doe ik ook en hoewel ik er inderdaad niet altijd veel zin in heb, als je er eenmaal loopt is het heel rustgevend. Normaal gesproken begin ik om 8:15 met stage en dan zijn we tegen een uur of 4 klaar. Dan naar huis (half uurtje) en vrijwel gelijk eten. En daarna nog een uurtje werken in de schoonmaak, waardoor ik meestal, inclusief reistijden, rond een uur of 7 klaar ben. En daarna voelt het ook echt wel als ontspanning om gewoon rustig op mn eigen tempo te lopen terwijl ik de honden zie rennen en spelen.
Zoek stok!
Zeer actief

frank1985 schreef:
thom schreef:Ik begin toch echt onpasselijk te worden voor de eeuwige uitvluchten van TS.
Jah ik ook ! en ik snap echt niet waarom TS al haar berichten nou heeft weggehaald ( op de plek waar haar teksten stonden staan nu wat puntjes ) Het is elke ker het zelfde, krijgt ze kritiek of tips dan laat ze niks meer van zich horen...

ik snap dat niet, neem eens de moeite om in te gaan op de dingen die mensen hier zeggen, over het algemeen is dat goed bedoeld en zitten er altijd goede tips tussen.. je berichten dan weghalen en niets meer van je laten horen word een beetje vervelend,
vind ik dan....
Ik vind het er wel bij passen eigenlijk. Zo nu en dan schrijft ze iets over hun omgang met de honden en daar krijgt ze naar mijn idee terecht reacties op. Dus dan maar weghalen en weer struisvogel spelen. Ondertussen verandert er geen klap, want het ligt allemaal aan de honden en aan ons. Aan hen ligt het in ieder geval niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

Ik noem dit een tips meer hoor.
Waarom ik alles heb weggehaald?
Omdat ik er klaar mee ben.
Ik open een topic over riem en stemcorrectie en niet over de gezondheid van ivo!
En ben het gezeik over dat wij honden hebben en hoe fout en slecht wij zijn al helemaal zat.
Maar ja de anderen zijn allemaal perfect weten alles maken nooit geen fouten en hun honden zijn al helemaal geweldig perfect.
En jou opmerking over ivo hou je maar helemaal voor je.
Als je wat beter had opgelet in andere topics dan had je nu geweten dat wij een heleboel voor ivo hebben gedaan om hem gezond te krijgen en dat zelfs de fokker ons heeft laten stikken.
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat ieder ander die hond allang de deur uit had getrapt omdat hij medisch niet geschikt is voor de sport.
En dat gaat er bij mij dan weer niet in en hebben de keuze gemaakt hem bij ons te houden.
Dan maar 6x met hem wandelen van plaats 4x, dan maar extra grote wandelingen.
Maar hij komt echt niks te kort.
Maar ja dat snapt toch niemand dat je het ook anders kunt aanpakken..
WANT NEE EEN HOND MOET LOS ANDERS BEN JE SLECHT EN DEUG JE NIET.
Bah bah bah ik walg echt van de reacties hoe mensen zichzelf daarmee de lucht in prijzen.
Kijk mij nou ik ben geweldig want mijn hondje kan wel lekker los :kotz: :kotz: :kotz: :kotz: :kotz:
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Miss_Liz schreef:Ik noem dit een tips meer hoor.
Ik open een topic over riem en stemcorrectie en niet over de gezondheid van ivo!
En ben het gezeik over dat wij honden hebben en hoe fout en slecht wij zijn al helemaal zat.
Maar ja de anderen zijn allemaal perfect weten alles maken nooit geen fouten en hun honden zijn al helemaal geweldig perfect.
Als je wat beter had opgelet in andere topics dan had je nu geweten dat wij een heleboel voor ivo hebben gedaan om hem gezond te krijgen en dat zelfs de fokker ons heeft laten stikken.
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat ieder ander die hond allang de deur uit had getrapt omdat hij medisch niet geschikt is voor de sport.
En dat gaat er bij mij dan weer niet in en hebben de keuze gemaakt hem bij ons te houden.
Bah bah bah ik walg echt van de reacties hoe mensen zichzelf daarmee de lucht in prijzen.
Kijk mij nou ik ben geweldig want mijn hondje kan wel lekker los :kotz: :kotz: :kotz: :kotz: :kotz:
Snap je niet dat de tips die je krijgt juist van mensen komen die zelf ook de nodige problemen hebben gehad, maar daarvan iets hebben geleerd?
Dus helemaal niet "kijk mij eens hoe goed ik het doe"
Meer "daar ben ik ook geweest en ik heb toen iets geleerd".
Zoiets :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miss_Liz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldogs

Ongelezen bericht door Miss_Liz »

Ik heb genoeg te vertellen hoor er is niemand die mij de wetten voorschrijft!!!
En dus ook jullie niet.

En als het jullie zoveel uitmaakt wat ik met mn honden uitvreet.
Moet het je dus ook wat doen dat wij ervoor hebben gekozen dat ivo zijn gezondheid belangrijker voor ons is dan de sport!!!!!!!!!!!!
Friendship isn't about who you have known the longest... It's about who came and never left your side.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

zoals Inge O zei was het zeker: :blah:
frank1985
Zeer actief

Miss_Liz schreef:Ik noem dit een tips meer hoor.

Mens doe niet zo dom, je zet je zelf echt voor lul...
je diskwalificeert je zelf echt met een post als bovenstaande. Ik moet eerlijk zeggen dat jullie op mij nou niet echt overkomen als volwassen en verantwoordelijke mensen.

Ik heb ook wel eens kritiek gekregen, accpeteer dat gewoon en doe wat met de tips. Maar bij jou is het elke keer weer het zelfde, je laat mensen ( met kennis van zaken ) hele verhalen voor je typen en daarna laat je niets meer van je horen.... daar :kotz: ik van.....

volgens mij staat er in de africhtings hoek ook nog wel wat dingen open. zelfde verhaal, mensen typen hele verhalen voor JOU en jij laat niets meer horen...

verder ga ik met Ranetje mee, het is niet beterweterig bedoeld. Wij hebben ook behoorlijke problemen gehad met onze pup. door de hulp van een aantal mensen hier op het forum is dat in korte tijd zo giga vooruit gegaan. ik ben altijd blij met de tips hier, doe er wat mee.....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”