Jaap* schreef:Frenk schreef:Sorry Jaap, maar ik weet niet wat je denkt te lezen... ik geef antwoord op een vraag, maar dat antwoord geldt gewoonweg niet automatisch voor andere vragen
Jij vroeg mij waarom ik een gehaktbal van rundvlees wel eet en van kattenvlees niet. Daar geef ik antwoord op. Maar waarom jij dan komt met
"Dit is niks anders dan "we doen het al jaren zo, dus het is goed".
Vind je dat nu zelf een sterk argument?"
ontgaat me gewoon.
Dat mag je onhebbelijk vinden, maar ik bezweer je dat het echt niet opzettelijk is.
Dat was niet mijn vraag, ik geef alleen maar aan dat een gehaktbal net zo goed van een kat gemaakt kan worden.
Jouw antwoord komt er overigens op neer dat het eten van een gehaktbal van kattenvlees afkeurenswaardig is omdat:
"in onze cultuur er een bepaalde ordening is in met welke gevoelens we naar welke dieren kijken. Dat wordt breed gedragen, dat kun je lijkt me toch niet ontkennen?"
A) Moet je mij niet aankomen met zulke lulverhalen.
En B) Het slaat nergens op. JIJ vind dat, en je maakt er voor het gemak maar van dat we dat allemaal vinden.
Jouw antwoord komt er simpelweg op neer dat het zo goed is omdat het breed wordt gedragen. Dat vind ik geen antwoord, het feit dat het breed wordt gedragen is nu juist wat aan de kaak wordt gesteld, de vanzelfsprekendheid ervan.
Lulverhaal?
Het eten van een gehaktbal van kattenvlees is an sich niet afkeurenswaardig. Kattenvlees heeft alleen in onze cultuur een hele andere lading. Met die lading ben ook ik behept. Als ik in een cultuur was opgegroeid waar het eten van katten de normaalste zaak van de wereld zou zijn, dan maakt het dat toch anders?
Als je zo gaat relativeren, dan mag je nergens over oordelen. Dan zijn zelfs heel veel zwaardere onderwerpen als moord, kinderarbeid, slavernij, incest of vrouwenbesnijdenis relatief te beschouwen. Maar dan ga je wel voorbij aan de waarden die in onze cultuur opgeld doen en aan hoe men in de dagelijkse praktijk leeft.
Edit: dat wil overigens niet zeggen dat je dit soort gesprekken niet zou moeten voeren (of entameren) zodat mensen zich bewust worden van hun keuzes en de grondslagen daarvan. Als je dat niet zou doen, dan staan we stil of erger nog, we gaan achteruit...
Ik vraag me echter af of mien-uit-urk zich dit al realiseren naar aanleiding van de performance-art van deze dame en daardoor eens ernstig naar haar eigen normen, waarden en motieven zal kijken...
Ik weet vrij wel zeker van niet, eigenlijk.
En bereik je dan wat je zegt te willen bereiken? Of moet je dan misschien een andere manier kiezen om je boodschap te verkondigen?