Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleine hondjes en hun baasjes

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

dibbes1974 schreef:
Overigens kan hij heel goed met honden klein of groot. De tekkel van de buren heeft ook een hernia en daar doet hij altijd heel rustig mee, gaat er zelfs voor liggen zodat ze op de zelfde hoogte kunnen spelen
Maar dat weet de eigenaar van een klein hondje niet :wink:
Heb zelf een kleintje van amper 5 kilo en een grote van 38 kilo die samen heel leuk kunnen spelen, de grote past altijd heel goed op dat hij de ukkepuk geen letsel toebrengt.
Maar ook ik bescherm mijn ukkepuk als er een andere grote hond op hem afdendert, al doe ik dat niet door hem op te tillen omdat ik Janus ook bij me heb en dat dus niet nodig is.
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Moos schreef:Je zou trouwen als baas van een klein hondje net zo goed een topic kunnen openen met als titel "bazen van grote honden". En dan als onderwerp waarom ze die joekels toch altijd op die kleine hondjes af laten denderen en overheen walsen :mrgreen:
En andersom. Ik vind kleine hondjes die op een aangelijnde Lola komen af rennen ook nooit zo'n succes. 1 enthousiaste beweging van Lola en je hebt een 'plat getrapt' klein hondje. :wink:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:
dibbes1974 schreef:Ook al heb ik beide honden aan de lijn wordt er vaak zo krampachtog gedaan door eigenaren. tillen hun hond op en lopen er met een grote boog omheen.
ja en... wat is daar mis mee... ? daar zullen ze wel een reden voor hebben... als ik hier met 2 mechelaars aangelijnd aan kom lopen dan lopen 9 van de 10 mensen (met of zonder hond) ook naar de andere kant van de weg... :19: Laat ze toch?
ach, en ik maar denken dat het aan mij lag :mrgreen: Hier word ook met regelmaat klein grut opgetild, moeten ze lekker zelf weten. :19:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

tineke schreef:
dibbes1974 schreef:
alm@ schreef: Ik denk toch dat het verstandiger is hem dit af te leren. Op een dag kom je de verkeerde tegen en dan is het knokken en dat kan wel eens vervelende gevolgen hebben.
Ben ik druk bezig mee en als hij toch eens de verkeerde tegenkomt leert hij er misschien van. Ben niet echt bang dat er veel schade aan hem ontstaat, hij is trouwens wel eens gepakt door een tjech maar daar was hij niet echt van onder de indruk alleen de eerste 5 min.
Dan zou het hier een eenmalige kennismaking worden, en dan in een urntje naar huis.(als ik Dingo zijn gang zou laten gaan) Wat een mentaliteit zeg.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Sylvia 1980
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia 1980 »

Ik vind het helemaal niet raar dat mensen hun kleine hondje optillen als er een grote hond aan komt gerend. Of de hond nu wil spelen of niet maar hij zal maar per ongeluk op zon rug terechtkomen. Kan best grote gevolgen hebben.

Wle vind ik het raar als mensen aan de riem lopen te wandelen en ik loop met 1 van mijn honden ook aan de riem en dan optillen. Dat vind ik nergens voor nodig. En dat onder het mom van hij is bang voor die grote. Heb dus pas ook iemand hier in de buurt uitgelegd dat hun hondje zo alleen maar banger wordt. De mijne zit aan de riem dus kan niet bij hun hondje komen. Nadat ik dat uitgelegd heb mocht Luca zelfs even aan de riem aan het hondje snuffelen en nu is hij niet meer bang voor ons trio.
Gewoon op een rustige manier kennis gemaakt op de grond.
Afbeelding
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

dibbes1974 schreef:
Jaap* schreef:Ik zou eerst maar eens met Amigo aan de slag gaan :wink:
Wat is dat nu voor antwoordt. :denken: Hij is 18 maanden en harstikke speels, heeft nog geen hond gebeten. Het wordt door iedereen niet erg gevonden als een klein hondje op hem afrent maar andersom moet ik met aan de slag.
Ja maar hoe weet die andere hond dat? En wat als die andere hond of zijn baasje een negatieve ervaring heeft?
Jij vertrouwt je hond want je kent jouw hond. MAar andere mensen kennen jouw hond niet. En die hebben alleen hun ervaringen om op af te gaan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Hier een kleintje die altijd is opgetild door zijn vorige baas. Het gevolg: een etter met andere honden. Puur uit angst gedrag snauwt hij nu. Het gaat inmiddels wel beter trouwens. Ik leid hem af met wat lekker en de hond kan passeren.

Onze jongste is als de dood voor andere honden, dankzij het hos gedrag van een grote hond. En owja ook van een baasje die riep: hij wil alleen maar spelen. Hondje is 4 kg en kreeg vanuit het niets een hond van 25 kg over zich heen. Baasje moest er ook erg om lachen, ik dus duidelijk niet. Het gebeurde tijdens een wandeling aan de lijn, de hond kwam ineens om de hoek vandaan zeilen en daar sta je dan met je pup van 5 maanden. Nu 5 maanden verder blijven andere honden eng, maar de honden die ze beter kent, dat gaat wel aardig. Fijn zo'n aanvaring toch? Het open pup gedrag naar andere honden was in 1 klap compleet weg.

Ik til onze kleine honden niet op, of het moet een hele linke situatie zijn dat ik geen andere uitweg zie dan... Ik bied ze liever veiligheid op een andere wijze.
Laatst gewijzigd door ladybird op 15 nov 2008 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ook al wil jou hond alleen spelen, mijn hond is er ook niet van gediend als een volle reu bij hem komt kijken als hij aangelijnd is. Ik zit daar ook niet op te wachten, omdat mijn hond dan weer over de rooien is om dat de andere baas het verdomd zn verantwoordlijkheid te nemen.
je zegt dat jouw hond aftaait, maar dan is voor mij het kwaad al geschiet: een hond vol adrenaline die hij kwijt moet.

kijk het eens van de andere kant. je zegt je kent iedereen. maar er kan altijd een vreemde komen. wat als ik daar bij iemand op bezoek ben en ga daar mijn hond uitlaten.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

C@rmen schreef:
dibbes1974 schreef:
Overigens kan hij heel goed met honden klein of groot. De tekkel van de buren heeft ook een hernia en daar doet hij altijd heel rustig mee, gaat er zelfs voor liggen zodat ze op de zelfde hoogte kunnen spelen
Maar dat weet de eigenaar van een klein hondje niet :wink:
Heb zelf een kleintje van amper 5 kilo en een grote van 38 kilo die samen heel leuk kunnen spelen, de grote past altijd heel goed op dat hij de ukkepuk geen letsel toebrengt.
Maar ook ik bescherm mijn ukkepuk als er een andere grote hond op hem afdendert, al doe ik dat niet door hem op te tillen omdat ik Janus ook bij me heb en dat dus niet nodig is.
Ja, sinds Vera geen echte pup meer is heb ik Saar ook niet meer op hoeven tillen. Grote honden zien Saar niet eens meer staan, gaan regelrecht op Vera af, en Vera regelt het altijd wel door netjes onderdanig te doen. Ik heb 1 keer gehad dat Saar half achter een boom stond voor een Hollandse Herder die aan kwam gedenderd, en toen ze zag dat Vera op haar rug die hond wel bezig hield liep ze bijna fluitend langs "pompompom, hij ziet me niet" :smile:
Hier is het gewichtsverschil wat kleiner (5 kilo en 24 kilo), maar dat speelt ook heel leuk samen. Gaat er soms ook echt wel wild aan toe, maar Saar heeft nog nooit ook maar gepiept, en zodra Vera stopt dendert Saar er in spelbuiging weer op af, dus dat zal wel goed gaan denk ik dan :mrgreen:
Maar vreemde grote honden buiten ken ik niet, en ik heb geen flauw benul of ze rustig zijn met Saar of niet. Alleen, dat speelt nu amper meer omdat Vera dus enorm als bliksemafleider werkt.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Chione schreef:
Moos schreef:Je zou trouwen als baas van een klein hondje net zo goed een topic kunnen openen met als titel "bazen van grote honden". En dan als onderwerp waarom ze die joekels toch altijd op die kleine hondjes af laten denderen en overheen walsen :mrgreen:
En andersom. Ik vind kleine hondjes die op een aangelijnde Lola komen af rennen ook nooit zo'n succes. 1 enthousiaste beweging van Lola en je hebt een 'plat getrapt' klein hondje. :wink:
Worden die kleintjes niet opgetild dan??
(sorry, inkoppertje :mrgreen: )
Ik snap wat je bedoelt hoor, ik zie soms ook mensen een pup van een kilo op een volwassen doldrieste hele grote hond af laten stuiven dat ik denk "ehh, zou je dat niet eerst even overleggen, voor de veiligheid van je pup?".
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Toevallig zag ik vanmiddag iets in de Soesterduinen waar ik van dacht :piew: In de verte liep een klein (nog jong volgens mij) Frans bulletje wat met z'n baasjes te spelen. Van grote afstand komt een grote hond (een Briard geloof ik) op het bulletje afgerend. Baasjes grote hond roepen, maar geen gehoor. Bulletje wordt werkelijk als een soort lappenpopje bestormd en o o o wat is grote hond leuk aan het spelen. Niet dus. Bulletje snauwt en gilt. Baasjes bulletje staan vlakbij, maar doen niks. Baasjes grote hond lopen op een meter afstand van mij en ik zeg terwijl de man er naartoe wil lopen dat het misgaat. Man rent er naartoe en corrigeert grote hond en neemt hem mee, al zeggend dat de grote hond alleen maar wil spelen en dat hij niks doet. Het lag voor op m'n tong om te vragen of hij het leuk vindt om door iemand van 3 meter door elkaar gehusseld te worden. Of het dan ook alleen maar spelen is.

Wat leert bulletje er nou in vredesnaam van om hier aan bloot gesteld te worden?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Wat leert bulletje er nou in vredesnaam van om hier aan bloot gesteld te worden?
Dat grote harige honden eng zijn. En als Bulletje dan bij voorbaat al gaat snauwen heb je het als baas van Bulletje gedaan: "die zullen ze wel altijd opgetild hebben en weggehouden bij grote honden".
Ik snap die baas van dat Bulletje in jouw verhaal ook niet hoor; goede grote hond die Saar minutenlang door elkaar husselt :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

dibbes1974 schreef: Ben ik druk bezig mee en als hij toch eens de verkeerde tegenkomt leert hij er misschien van. Ben niet echt bang dat er veel schade aan hem ontstaat,
Oei, hier kun je mij echt mee op de kast krijgen :mrgreen: Zo nu en dan zie ik dat er enorme spanning is tussen mijn hond en een andere intacte reu. Bram moet dan naast mij lopen en aandacht bij mij. Dan zijn er van die mensen die hun reu gewoon laten dooretteren onder het motto 'dat regelen ze onderling wel'. Maar laat ik het daar nou helemaal niet mee eens zijn. Er wordt niks uitgevochten met mijn hond. Als je je hond iets duidelijk wil maken, doe je dat maar mooi zelf.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Dat grote harige honden eng zijn. En als Bulletje dan bij voorbaat al gaat snauwen heb je het als baas van Bulletje gedaan: "die zullen ze wel altijd opgetild hebben en weggehouden bij grote honden".
Ik snap die baas van dat Bulletje in jouw verhaal ook niet hoor; goede grote hond die Saar minutenlang door elkaar husselt :19:
Ik wilde nog even naar die mensen toegaan, maar hoorde achter me dat ze het er onderling al over hadden :wink: De eerste keer dat er een hond bovenop Bram sprong, wist ik ook niet wat ik moest doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik wilde nog even naar die mensen toegaan, maar hoorde achter me dat ze het er onderling al over hadden :wink: De eerste keer dat er een hond bovenop Bram sprong, wist ik ook niet wat ik moest doen.
Nee, maar ik las het alsof het in dit geval echt meer veel te ruw spelen was :wink: De eerste paar keren dat mijn honden echt aangevallen werden stond ik er ook als aan de grond genageld bij inderdaad.
Heeft die baas van die Briard ook nog iets tegen die mensen gezegd van sorry ofzo? Of kwam hij niet verder dan "hij wil alleen maar spelen?"
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Nee, maar ik las het alsof het in dit geval echt meer veel te ruw spelen was :wink: De eerste paar keren dat mijn honden echt aangevallen werden stond ik er ook als aan de grond genageld bij inderdaad.
Heeft die baas van die Briard ook nog iets tegen die mensen gezegd?
Het was ruw spelen. Tenminste, ik noem dat geen spelen, maar die mensen wel. Ik vind het klein hondje pesten en door de lucht gooien. Door het gegil was ik bang voor escalatie. Ja, hij zei dat hij alleen maar wil spelen en dat de hond wat lomp is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Nee, maar ik las het alsof het in dit geval echt meer veel te ruw spelen was :wink: De eerste paar keren dat mijn honden echt aangevallen werden stond ik er ook als aan de grond genageld bij inderdaad.
Het was ruw spelen. Tenminste, ik noem dat geen spelen, maar die mensen wel. Ik vind het klein hondje pesten en door de lucht gooien. Door het gegil was ik bang voor escalatie. Ja, hij zei dat hij alleen maar wil spelen en dat de hond wat lomp is.
Goed dat je tegen die baas gezegd hebt dat het mis ging :ok:
En mensen hebben ook inderdaad een rare interpretatie van spelen soms...Vera kreeg een week of 2 geleden een DH teef grommend op haar nek, ze kwam fixerend van 30 meter aangezoefd, BAF Vera tegen de grond geknald al grommend. Komt de baas ook naar me toe "ja, ze is nog jong he (1.5 jaar) en bedoelt dit alleen maar als spel hoor".
Ja, me neus! :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
En mensen hebben ook inderdaad een rare interpretatie van spelen soms...Vera kreeg een week of 2 geleden een DH teef grommend op haar nek, ze kwam fixerend van 30 meter aangezoefd, BAF Vera tegen de grond geknald al grommend. Komt de baas ook naar me toe "ja, ze is nog jong he (1.5 jaar) en bedoelt dit alleen maar als spel hoor".
als één van mijn honden dat in hun jongehondentijd zou doen/gedaan hebben zou ik dat eigenlijk ook wel als uitleg aandragen hoor, want eigenlijk is het natuurlijk gewoon ook zo :wink: . ik zou het alleen niet als een excuus zien in de zin van 'tja, gebeurt nou eenmaal', nee, ik zou me wel degelijk excuseren bij die baasjes, maar ik vind het toch wat minder eng voor ze als ze ook weten dat de lomperd in kwestie geen verkeerde bedoelingen had :wink: .
Nou, Vera mocht daarna ook niet opstaan. Ze moest plat op de grond blijven liggen anders werd ze direct weer tegen de grond geschoffeld.
Ik ken de spelaanzoefers ook wel, maar in dit geval was het toch echt geen 'gezelligheid' :mrgreen: :wink:
Vera herkent ook wel het verschil eigenljk. Bij deze hond was de klap ook zo hard dat Vera piepend op de grond viel (en ze had daarvoor zelf die hond ook al niet willen naderen). Ze wordt in spel ook regelmatig omgebeukt maar dat vindt ze leuk :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
nee, ik bedoelde het ook eerder algemeen, ik weet natuurlijk niet hoe het er toen verder bij vera aan toe ging :wink: .
Oh, op die manier :wink:
Het lastige alleen van de "hij wil alleen maar spelen" is dat deze zooo vaak verkeerd gebruikt wordt dat bij veel mensen de haren er al van overeind gaan staan zelfs al wil de hond inderdaad alleen maar leuk spelen :mrgreen: Inclusief bij mijzelf (maar dat komt ook omdat ik in deze arrogant genoeg ben om te denken dat ik dat toch echt wel zelf kan zien :pffff: :mrgreen: ).
Maar, stel dat iemand helemaal in de paniek zou schieten als Vera vrolijk naar zijn hond toe komt hupsen, vrees ik dat bij mijn uitleg ook "ze wil alleen maar spelen" zou zitten :N: :mrgreen:
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Hij heeft naar ik vrees mijn cursus gevolgd http://bazig.mijndier.nl/article.asp?blog=11547

:mrgreen:
Moos
Zeer actief

Geer schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Hij heeft naar ik vrees mijn cursus gevolgd http://bazig.mijndier.nl/article.asp?blog=11547

Drie kwart van hondenbezittend Nederland heeft die cursus gevolg denk ik :mrgreen:
Je had er rijk mee kunnen worden Geertje, rijk! :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
Geer schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef: Het was ruw spelen. Tenminste, ik noem dat geen spelen, maar die mensen wel. Ik vind het klein hondje pesten en door de lucht gooien. Door het gegil was ik bang voor escalatie. Ja, hij zei dat hij alleen maar wil spelen en dat de hond wat lomp is.

Drie kwart van hondenbezittend Nederland heeft die cursus gevolg denk ik :mrgreen:
Je had er rijk mee kunnen worden Geertje, rijk! :mrgreen:
Ze kan er nog steeds rijk mee worden :mrgreen:
Nieuwe hondenbaasjes komen er elke dag :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Hondeneigenaren die het goed vinden als een andere hond hun hond wel even op de plaats zet, daar heb ik een hekel aan. Mijn hond is er niet om andere honden op te voeden!

Ik heb een grote hond, maar ik heb het dus nog niet meegemaakt dat iemand zijn kleine hond optilde omdat die van mij langs kwam lopen. En ook al zouden die mensen dat wel doen, dat interesseert mij niet.

Mijn hond kan ook niet in elke situatie loslopen. Is niet erg, daar hou je rekening mee. En als dat even niet gaat, dan loopt hij aangelijnd. Is niks mis mee. Jouw hond hoort niet zomaar op andere honden af te stormen. En als je dat niet kunt voorkomen dan lijn je hem maar aan.

Hier in mijn wijk mag je je hond niet los laten lopen. Nu hou ik mij daar niet altijd aan en met mij bijna iedere andere hondenbezitter. En dat kan ook, zolang je maar rekening met elkaar houdt. En natuurlijk kan er altijd iets verkeerd gaan dat een hond op je afkomt rennen. Maar over het algemeen houdt iedereen rekening met elkaar en dan voorkom je een hoop ergernis.

Want groot of klein zou niks uit moeten maken, maar dat gebeurt bij veel mensen helaas wel. Kun je niks aan doen, mensen meten schijnbaar nu eenmaal graag met 2 maten.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik heb twee redenen waarom ik het niet leuk vindt als een andere hond op mijn honden afstormt, ook al is het alleen maar om te spelen.

1. Papu heeft vorige week een operatie gehad waarbij zijn oog geamputeerd is. Ik zit dus niet te wachten op een jonge hond die wel even gezellig wil spelen met Papu. Vandaag toevallig nog gehad, die hond kwam over meer dan 100 meter aanrennen en Papu was aan het snuffelen en zag hem niet eens aankomen. Toen ik riep of ze hem bij zich wilden houden floten de baasjes 1x en de hond ging meteen terug. Dat snapte ik al helemaal niet, als je je hond onder appèl hebt staan waarom laat je hem dan op andere honden afstormen?

2. Quiero (mijn chihuahua) is niet bijster goed gesocialiseerd op grote honden en vindt ze dus eigenlijk gewoon geen bal aan. Uit angst gaat hij dus wegrennen en is dat even een leuk spelletje voor een jonge hond. Ik heb hem trouwens nog nooit opgetild omdat ik zijn angst niet wil bevestigen, maar ik vraag wel altijd of ze de hond even bij zich willen houden en in 1x geval heb ik de hond zelf aangelijnd en gewacht tot het baasje om de hoek kwam.

Misschien dat deze twee redenen wat meer begrip bij je kweekt voor eigenaren van kleine honden? En misschien dat je de volgende keer je hond gewoon aangelijnd houdt als je ergens loopt waarvan je weet dat je kleine honden tegen komt?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

haha nu we toch bezig zijn.

Wat dachten jullie van sommige mensen met pups die ze Kimba als klimrek laten gebruiken?
Dat is mij nu wel een paar keer overkomen. Zo'n pup die dan half op Kimba klauterd, met zn scherpe nageltjes half over dr kop krast en doet, op haar rug probeert te klimmen e.d.
En Kimba die dan pogingen doet van pupmans af te komen.
Ik moet dan echt weleens vragen of ze aub die pup van mijn bejaarde tuttebel willen halen omdat ze dat nou niet zo grappig vindt.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik weet wat je bedoelt, en ik snap mensen ook wel die de eerste keer dat hun pup gemolesteerd wordt even niet weten wat te doen. Jack kreeg hier op dag 2 een rottweiler op zijn nek, lag te gillen van angst en ik stond ook debiel niks te doen. :jank:

En on-topic: ik begrijp waarom mensen kleine honden optillen, maar bij een echt agressieve aanval teken je wel ongeveer je hond zijn doodvonnis. Een pup hier in het park is jaren geleden aan gort getrokken omdat de baas de ene helft vasthad en een of andere klotehond de andere helft. Douw je hondje dan in je trui of in je jas, maar *als* je optilt, zorg dan dat de andere hond nog geen haartje van je hond te pakken kan krijgen.

Mijn honden zijn schattig en heel voorzichtig met kleine puppedingetjes, maar ik heb het ook al tig keer meegemaakt dat Lilo *juist* als er opgetild wordt helemaal geboeid blijft proberen om aan zo'n hondje te ruiken en tegen die baas opspringt. En dan praat ik over kort aan de lijn en een baas die gewoon dommig op een meter afstand blijft staan. Op zich niks aan de hand, Lilo is dol op kleine puppedingen en zal ze geen haar krenken en dat is heel snel uitgelegd, maar een hond met mindere bedoelingen heeft zo een pootje te pakken en dat heb je een pup in stukkies.

Ik roep meestal al op een afstandje dat mijn honden heel voorzichtig zijn met kleintjes als ik zie dat een baas een beetje gaat stressen, maar dan nog wordt er vaak opgetild. Terwijl het ergste wat kan gebeuren is dat Lilo een pupje in zijn nekvel pakt om mee naar huis te nemen (dat krijg ik er niet uit, maar het kan ook weinig kwaad, want het resulteert altijd in een beetje verbaasde pup en een zwaar teleurgestelde LiLo omdat het echt niet mag :roll: ).
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moos
Zeer actief

Hanneke2 schreef:[
En on-topic: ik begrijp waarom mensen kleine honden optillen, maar bij een echt agressieve aanval teken je wel ongeveer je hond zijn doodvonnis. Een pup hier in het park is jaren geleden aan gort getrokken omdat de baas de ene helft vasthad en een of andere klotehond de andere helft. Douw je hondje dan in je trui of in je jas, maar *als* je optilt, zorg dan dat de andere hond nog geen haartje van je hond te pakken kan krijgen.

Mijn honden zijn schattig en heel voorzichtig met kleine puppedingetjes, maar ik heb het ook al tig keer meegemaakt dat Lilo *juist* als er opgetild wordt helemaal geboeid blijft proberen om aan zo'n hondje te ruiken en tegen die baas opspringt. En dan praat ik over kort aan de lijn en een baas die gewoon dommig op een meter afstand blijft staan. Op zich niks aan de hand, Lilo is dol op kleine puppedingen en zal ze geen haar krenken en dat is heel snel uitgelegd, maar een hond met mindere bedoelingen heeft zo een pootje te pakken en dat heb je een pup in stukkies.

Ik roep meestal al op een afstandje dat mijn honden heel voorzichtig zijn met kleintjes als ik zie dat een baas een beetje gaat stressen, maar dan nog wordt er vaak opgetild. Terwijl het ergste wat kan gebeuren is dat Lilo een pupje in zijn nekvel pakt om mee naar huis te nemen (dat krijg ik er niet uit, maar het kan ook weinig kwaad, want het resulteert altijd in een beetje verbaasde pup en een zwaar teleurgestelde LiLo omdat het echt niet mag :roll: ).
Maar als het een echt agressieve aanval is teken je ook zo'n doodvonnis door de hond te laten staan :19: :wink:
Ik zou overigens om dit soort redenen (dat de andere hond aan pootjes enzo kan gaan trekken) iets grotere kleine hondjes niet optillen. Saar op de arm daar bungelt niks, maar een Westie op de arm bijvoorbeeld, die kan je niet helemaal 'wegfrummelen'.

Vera ging trouwens als pup ook springen naar Saar als ik haar opgetild had, maar dat heb ik haar afgeleerd. Dat kan ook nog :mrgreen:
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

dibbes1974 schreef:
Eline* schreef:
Wel vreemd hoor. Ik maak nooit mee dat mensen zo hysterisch doen omdat ik grote honden bij je heb en in het verleden, toen ik nog een behoorlijk hondagressieve hond had ook niet. :denken:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me ook afvraag hoe anderen een ontmoeting met jouw honden beleven, want mogelijk is het allemaal voor een vreemd of objectief oog toch wat minder vriendelijk als dat jij denkt.
Misschien komt dit omdat mijn honden lijken op een wolf en vrij groot zijn. De meeste kennen het ras niet en weten ook het gedrag van een SWH niet. Is heel begrijpelijk, misschien als ik in hun schoenen stond dat ik het zelfde zou doen.
De meeste mensen die ik tegenkom weten niet wat voor hond ik heb. Ik leg ze dan uit dat het een Saarlooswolfhond is. Met mijn vorige Saar heb ik het regelmatig meegemaakt dat er in de verte iemand met een hond (groot of klein) aan kwam lopen. Als deze persoon mij zag, ging deze meteen naar de overkant van de straat. Als ik alleen met mijn collie liep deden ze dat niet. En dat terwijl de collie juist niet te vertrouwen was met andere reuen...... :19: De Saarloos ziet er voor veel mensen "eng" uit, blijkbaar. In hun doen en laten zijn ze ook nog eens lomp,dus dat werkt ook niet mee. Ik kan goed begrijpen dat mensen dan voorzichtig zijn. De meeste Saarlozen zijn ook niet van die nette volgers aan de lijn, dus dan lijkt het voor vreemden net of ze heel wild en "gevaarlijk" zijn.....
Ik heb er niet zo'n moeite mee dat mensen hun kleine hondje dan optillen.

Ik vind het wel erg vervelend als andere honden op mij af komen denderen en de baas daar niets aan doet. Dan heb ik houwen en keren om verder te lopen als die andere hond mij blijft achtervolgen. En zo'n baasje staat maar te kleppen met iemand anders en let niet op zijn hond......Gelukkig zijn de meesten die ik tegenkom niet zo, maar je hebt er onder...... :roll:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik ga zowiezo bij elke hond die ik niet ken (en Jaymz dus ook niet) naar de overkant van de straat. Aan de riem mogen bij mij alleen honden snuffen waar Jaymz goed mee op kan schieten, anders probeer ik dat te vermijden. Voor mij is dat een fatsoensnorm en het ras interesseert mij dan echt niet. Groot of klein, ik ga er netjes voor aan de overkant van de straat lopen.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Muk schreef:Ik ga zowiezo bij elke hond die ik niet ken (en Jaymz dus ook niet) naar de overkant van de straat. Aan de riem mogen bij mij alleen honden snuffen waar Jaymz goed mee op kan schieten, anders probeer ik dat te vermijden. Voor mij is dat een fatsoensnorm en het ras interesseert mij dan echt niet. Groot of klein, ik ga er netjes voor aan de overkant van de straat lopen.

:ok: Ik ga meestal ook goed aan de kant. Alleen als het bekende honden zijn die we goed kennen, mogen ze snuffelen en begroeten.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”