Wil, we zijn het eens :N:Wil de hond schreef:Soms? :N:als ik hier soms wel eens lees lijkt het net of je je hond nooit mag corrigeren of straffen (dat laatste woord is al helemaal uit den boze)alleen maar mag negeren of belonen...
Het is hier onderhand zo dat alles dat niet puur positief is fout is en helemaal niet mag en nooit nergens goed voor is.
Straffen en corrigeren is helemaal niet nodig en haast niemand kan dat goed en het is sowieso hondenmishandeling.
Iemand die corrigeert of straft is ongeveer hetzelfde als een gevoelloos monster die er helemaal niks van begrepen heeft en al helemaal niet in staat is om een mooi evenwicht te hanteren tussen negatief en positief.
Erg vermoeiend allemaal.
Behalve dan als je net als ik maar gewoon lekker je mond dicht houdt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
slipketting of voer?
Moderator: moderatorteam
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
jamaar... dat kan ik nietWil de hond schreef:Soms? :N:als ik hier soms wel eens lees lijkt het net of je je hond nooit mag corrigeren of straffen (dat laatste woord is al helemaal uit den boze)alleen maar mag negeren of belonen...
Het is hier onderhand zo dat alles dat niet puur positief is fout is en helemaal niet mag en nooit nergens goed voor is.
Straffen en corrigeren is helemaal niet nodig en haast niemand kan dat goed en het is sowieso hondenmishandeling.
Iemand die corrigeert of straft is ongeveer hetzelfde als een gevoelloos monster die er helemaal niks van begrepen heeft en al helemaal niet in staat is om een mooi evenwicht te hanteren tussen negatief en positief.
Erg vermoeiend allemaal.
Behalve dan als je net als ik maar gewoon lekker je mond dicht houdt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
En wanneer kwamen de adviezen voor topicstarter dan precies? Ik lees van Malinois alleen dat ze zowel met slipketting als met belonen moet gaan werken. Dat is het advies waar je iemand met drie niet-luisterende JR's mee op pad stuurt? Ga naar de winkel, schaf een slipketting aan en het komt goed? O wacht, ik vergeet deze nog:
ze aanpakken
dus duidelijk zijn in wat wel en niet mag... en heel duidelijk en niet nu heb ik er ff geen zin in of laat nu maar een keer....
Als je dan zo'n voorstander van corrigeren bent, leg het dan ook uit, blijkbaar lukt er iets niet anders had ze geen problemen gehad. Heel wat zinniger dan nog een pagina doorgaan over adviezen waar je het vooral niet mee eens bent. Dat je een tegenstander van de positieve methode bent, dan weet iedereen nu echt wel hoor.
En ja Wil, ik denk inderdaad dat een beetje sleuren aan een slipketting geen klap helpt als het gaat om drie niet-luisterende JR's en dat was de oorspronkelijke vraag. Sterker nog, als je maar wat in de rondte gaat corrigeren, kan dat de boel ook verergeren. Maar dat is dan natuurlijk gesproken door een positieve methode miepje.
En verder ben ik er ook klaar mee, want topicstarter zelf is al pagina's geleden afgehaakt.
ze aanpakken

Als je dan zo'n voorstander van corrigeren bent, leg het dan ook uit, blijkbaar lukt er iets niet anders had ze geen problemen gehad. Heel wat zinniger dan nog een pagina doorgaan over adviezen waar je het vooral niet mee eens bent. Dat je een tegenstander van de positieve methode bent, dan weet iedereen nu echt wel hoor.
En ja Wil, ik denk inderdaad dat een beetje sleuren aan een slipketting geen klap helpt als het gaat om drie niet-luisterende JR's en dat was de oorspronkelijke vraag. Sterker nog, als je maar wat in de rondte gaat corrigeren, kan dat de boel ook verergeren. Maar dat is dan natuurlijk gesproken door een positieve methode miepje.
En verder ben ik er ook klaar mee, want topicstarter zelf is al pagina's geleden afgehaakt.

Linda, Izzie en Bram
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Natuurlijk wil het dat niet zeggen. En ik ben helemaal niet tegen correcties (straffen is toch ook corrigeren?). Ik corrigeer mijn hond ook, als dat nodig is.malinois schreef:als ik hier soms wel eens lees lijkt het net of je je hond nooit mag corrigeren of straffen (dat laatste woord is al helemaal uit den boze)alleen maar mag negeren of belonen... dat zal best voor een aantal honden werken maar voor de meerderheid ook niet.
En aanpakken wil niet zeggen de grond in stampen.
Het lijkt mij alleen in z'n algemeenheid moeilijker om op het juiste moment te corrigeren, dan het is om op het juiste moment te belonen. Dat denk ik, op basis van mijn trainingservaring, die ongetwijfeld weer heel anders is, dan die van anderen in deze discussie.
Negeren is overigens ook een straf/correctie hoor. Net zoals "nee" een straf/correctie is. En ik heb volgens mij niemand zien beweren dat dat 'slecht' is.... Wat me niet snugger lijkt is om een slipketting of iets dergelijks te gaan inzetten als je een onervaren baasje bent. Dan lijkt het me handiger om eerst samen met een ervaren iemand (GT of trainer van de KC ofzo) te kijken naar wat jouw situatie precies inhoudt. Dat is mijn gedachtengang, waarom ik dat dan aanraad.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn opmerking was meer algemeen gericht, niet speciaal op dit topic gericht.
Ik heb gewoon helemaal geen zin meer om hier nog te proberen iets zinnigs bij te dragen, op dit forum, waar het gaat om adviezen te geven want er wordt veel te veel gemiept over die zielige porseleinen poppetjes die stuk gaan van corrigeren en dergelijke.
Laat de miepen dan maar lekker positief miepen denk ik dan, da´s een stuk relaxter voor mezelf.
Ik heb gewoon helemaal geen zin meer om hier nog te proberen iets zinnigs bij te dragen, op dit forum, waar het gaat om adviezen te geven want er wordt veel te veel gemiept over die zielige porseleinen poppetjes die stuk gaan van corrigeren en dergelijke.
Laat de miepen dan maar lekker positief miepen denk ik dan, da´s een stuk relaxter voor mezelf.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Frenk
- Zeer actief
Waarom denk je dat? (ik ben serieus heel erg geintereseerd)Wil de hond schreef:Nee hoor, het is allebei erg moeilijk, even moeilijk denk ik, en misschien is goed belonen zelfs nog wel moeilijker.Het lijkt mij alleen in z'n algemeenheid moeilijker om op het juiste moment te corrigeren, dan het is om op het juiste moment te belonen.
Ik merk bij mezelf dat ik het veel moeilijker vind om 'goed' te corrigeren (en dat ook vol te houden) dan om te belonen voor gewenst gedrag.
Wat mis ik dan of zie ik niet?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
meid, ik weet niet eens waar ze problemen heeft dus ik heb nooit gezegd dat ze een slipketting moet gebruiken, sterker nog als je leest zie je dat ik deze zelf niet eens goed kan gebruiken dus ik zal deze niet eens snel adviserenZoek stok! schreef:En wanneer kwamen de adviezen voor topicstarter dan precies? Ik lees van Malinois alleen dat ze zowel met slipketting als met belonen moet gaan werken.

ik kan niet corrigeren met een slipketting daarom gebruik ik ook een prikker... en nee.. .niet aan te bevelen hier... maar er zijn meerdere wegen die naar Romen leiden vwb correcties....
Laatst gewijzigd door malinois op 04 okt 2008 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat kan pas als je weet WAT de problemen zijn Linda... en dat weet ook jij nog niet... dus dan is aanpakken gewoon de algemene oplossing en zodra je weet WAAR de problemen geven kun je in detail treden... maar never nooit niet dat ik me op mn kop liet zitten door 3 kleine hondjes inderdaad... aanpakken die hap.Zoek stok! schreef:
ze aanpakkendus duidelijk zijn in wat wel en niet mag... en heel duidelijk en niet nu heb ik er ff geen zin in of laat nu maar een keer....
.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat heb ik dus ook... een hond is niet van suiker hoor, kan best wat hebben en als een hond dusdanig onder de indruk is dat hij er niet zo snel overheen komt moet je hem daarbij helpenWil de hond schreef:Mijn opmerking was meer algemeen gericht, niet speciaal op dit topic gericht.

En dan heb ik het niet over honden met een verleden, (hoewel je die ook best kunt corrigeren...) maar zeker hondjes zoals hier die denken de hele wereld om hun pootjes te kunnen winden hebben wel wat reserves over hoor

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
omdat je misschien beloond voor verkeerd gedrag... hetzelfde als te laat corrigeren bijv.Frenk schreef:Waarom denk je dat? (ik ben serieus heel erg geintereseerd)Wil de hond schreef:Nee hoor, het is allebei erg moeilijk, even moeilijk denk ik, en misschien is goed belonen zelfs nog wel moeilijker.Het lijkt mij alleen in z'n algemeenheid moeilijker om op het juiste moment te corrigeren, dan het is om op het juiste moment te belonen.
Ik merk bij mezelf dat ik het veel moeilijker vind om 'goed' te corrigeren (en dat ook vol te houden) dan om te belonen voor gewenst gedrag.
Voorbeeld van mezelf: ik beloon met een balletje met appel met trainen... volgt hij netjes dan laat ik het balletje onder mn arm vallen.. maar als hij net op dat moment omhoog springt beloon ik het springen ipv het netjes volgen

- Frenk
- Zeer actief
Die voorbeelden kan ik zelf ook bedenken, maar ik ga ervan uit dat het ingewikkelder of subtieler ligt dan dat.malinois schreef:omdat je misschien beloond voor verkeerd gedrag... hetzelfde als te laat corrigeren bijv.Frenk schreef:Waarom denk je dat? (ik ben serieus heel erg geintereseerd)Wil de hond schreef:Nee hoor, het is allebei erg moeilijk, even moeilijk denk ik, en misschien is goed belonen zelfs nog wel moeilijker.Het lijkt mij alleen in z'n algemeenheid moeilijker om op het juiste moment te corrigeren, dan het is om op het juiste moment te belonen.
Voorbeeld van mezelf: ik beloon met een balletje met appel met trainen... volgt hij netjes dan laat ik het balletje onder mn arm vallen.. maar als hij net op dat moment omhoog springt beloon ik het springen ipv het netjes volgen

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja ik niet, want op dat moment heb ik een spring in het veld waar ik weer voor moet corrigeren.Frenk schreef:Die voorbeelden kan ik zelf ook bedenken, maar ik ga ervan uit dat het ingewikkelder of subtieler ligt dan dat.malinois schreef:omdat je misschien beloond voor verkeerd gedrag... hetzelfde als te laat corrigeren bijv.Frenk schreef:Waarom denk je dat? (ik ben serieus heel erg geintereseerd)Wil de hond schreef:Nee hoor, het is allebei erg moeilijk, even moeilijk denk ik, en misschien is goed belonen zelfs nog wel moeilijker.
Voorbeeld van mezelf: ik beloon met een balletje met appel met trainen... volgt hij netjes dan laat ik het balletje onder mn arm vallen.. maar als hij net op dat moment omhoog springt beloon ik het springen ipv het netjes volgenWant als het zo simpel ligt, dan blijf ik juist belonen makkelijker vinden dan juist corrigeren

- Frenk
- Zeer actief
Dan zeg ik "zit" of "af" en dan wacht ik totdat 'ie dat doet en dan beloon ik.malinois schreef:ja ik niet, want op dat moment heb ik een spring in het veld waar ik weer voor moet corrigeren.Frenk schreef:Die voorbeelden kan ik zelf ook bedenken, maar ik ga ervan uit dat het ingewikkelder of subtieler ligt dan dat.Want als het zo simpel ligt, dan blijf ik juist belonen makkelijker vinden dan juist corrigeren

Maar nogmaals, ik hoop dat dit niet is waarom "juist belonen misschien wel moeilijker is dan juist corrigeren", want dat was mijn vraag :N:

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom zou op het juiste moment corrigeren moeilijker zijn dan op het juiste moment belonen?
Timing en juiste intensiteit zijn bij beiden heel belangrijk.
Belonen is volgens mij moeilijker dan corrigeren omdat honden vaak heel snel van het ene gedrag naar het andere overschakelen, een hond kan in 10 seconden 10 gedragingen en intenties laten zien. Probeer daar maar eens precies datgene uit te pikken dat je wilt bekrachtigen, dat valt helemaal nog niet mee, en al helemaal niet voor de gemiddelde hondenliefhebber.
Het is heel makkelijk om precies het verkeerde te versterken en dus een hond verkeerd gedrag aan te leren.
Belonen is volgens mij moeilijker dan corrigeren omdat honden vaak heel snel van het ene gedrag naar het andere overschakelen, een hond kan in 10 seconden 10 gedragingen en intenties laten zien. Probeer daar maar eens precies datgene uit te pikken dat je wilt bekrachtigen, dat valt helemaal nog niet mee, en al helemaal niet voor de gemiddelde hondenliefhebber.
Het is heel makkelijk om precies het verkeerde te versterken en dus een hond verkeerd gedrag aan te leren.
- Zoie
- Zeer actief
ik vind dat positief trainen iha ontzettend wordt onderschat en idd veel moeilijker is dan wordt aangenomen. Ten eerste is de theorie behoorlijk ingewikkeld, en ten tweede is de toepassing vaak contra-intuitief.
Dan krijg je b.v. dat ongewenst zelfbelonend gedrag wordt genegeerd, ipv omgebogen of bestraft.
Ik snap overigens de gevoelsmatige weerzin tegen corecties, en dan vooral fysieke correcties wel, ik kan het ook niet goed. Maar verbaal doe ik het dus wel.
Waarmee ik dan weer niet zeg dat ik methodes uit de positieve training zols b.v. ombuigen van gedrag niet gebruik. In principe gebruik ik alle aanknoopingspunten die ik bij mijn honden heb, en soms doe ik dat beter en soms wat minder goed
Dan krijg je b.v. dat ongewenst zelfbelonend gedrag wordt genegeerd, ipv omgebogen of bestraft.
Ik snap overigens de gevoelsmatige weerzin tegen corecties, en dan vooral fysieke correcties wel, ik kan het ook niet goed. Maar verbaal doe ik het dus wel.
Waarmee ik dan weer niet zeg dat ik methodes uit de positieve training zols b.v. ombuigen van gedrag niet gebruik. In principe gebruik ik alle aanknoopingspunten die ik bij mijn honden heb, en soms doe ik dat beter en soms wat minder goed

- Frenk
- Zeer actief
Zodra de opdracht die je hebt gegeven complex is, dan ben ik met je eens dat het onderscheid vervaagt. Echter, voor een startende onervaren en onzekere hondenbaas lijkt het mij een stuk eenvoudiger om als de hond is gaan zitten te belonen en "dat is braaf" en de hele mikmak te doen, dan hem te corrigeren als hij gaat staan ofzo. Snap je wat ik bedoel? Ik denk dat een onervaren baas met correcties meer fout kan doen dan met belonen voor "eenvoudige" opdrachten. Zeker als je de actie kunt uitlokken door een voertje een bepaalde kant op te bewegen (heet dat nou shapen?).Wil de hond schreef:Waarom zou op het juiste moment corrigeren moeilijker zijn dan op het juiste moment belonen?
Als je opdrachten complexer worden en dus ook de communicatie met de hond als geheel, dan denk ik niet dat een van beiden moeilijker is dan de ander. Dan is het hele communicatiepalet an sich al ingewikkeld en kwetsbaar genoeg
Laat een hond 10 gedragingen in 10 seconden zien, dan is wachten denk ik, wat ik zou doen.

Of, als het te lang duurt, "klaar" en doorlopen (of uit de kamer vertrekken). Ik weet niet of dat de goede oplossing is, maar dat denk ik dat ik zou doen.

- Zoie
- Zeer actief
het aanleren van een eenvoudig trucje zou ik ook positief er intrainen.Frenk schreef:Zodra de opdracht die je hebt gegeven complex is, dan ben ik met je eens dat het onderscheid vervaagt. Echter, voor een startende onervaren en onzekere hondenbaas lijkt het mij een stuk eenvoudiger om als de hond is gaan zitten te belonen en "dat is braaf" en de hele mikmak te doen, dan hem te corrigeren als hij gaat staan ofzo. Snap je wat ik bedoel? Ik denk dat een onervaren baas met correcties meer fout kan doen dan met belonen voor "eenvoudige" opdrachten. Zeker als je de actie kunt uitlokken door een voertje een bepaalde kant op te bewegen (heet dat nou shapen?).Wil de hond schreef:Waarom zou op het juiste moment corrigeren moeilijker zijn dan op het juiste moment belonen?
Als je opdrachten complexer worden en dus ook de communicatie met de hond als geheel, dan denk ik niet dat een van beiden moeilijker is dan de ander. Dan is het hele communicatiepalet an sich al ingewikkeld en kwetsbaar genoeg
Laat een hond 10 gedragingen in 10 seconden zien, dan is wachten denk ik, wat ik zou doen.Wachten tot ik iets duidelijk herken, zoals zitten of af, en dan dat belonen.
Of, als het te lang duurt, "klaar" en doorlopen (of uit de kamer vertrekken). Ik weet niet of dat de goede oplossing is, maar dat denk ik dat ik zou doen.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar,
Zelfs iets ogenschijnlijk simpels als Zit is helemaal niet zo simpel. Een hond kan namelijk terwijl hij zit ook nog allerlei andere doen of bijna doen (intenties). Voor je het weet ben je je hond aan het leren om zittend te snuffelen, vogeltjes te bekijken, te bedenken dat opstaan leuk is, of gaan liggen om lekker te snuffelen, etc...
Feitelijk is elke opdracht complex.
Zelfs iets ogenschijnlijk simpels als Zit is helemaal niet zo simpel. Een hond kan namelijk terwijl hij zit ook nog allerlei andere doen of bijna doen (intenties). Voor je het weet ben je je hond aan het leren om zittend te snuffelen, vogeltjes te bekijken, te bedenken dat opstaan leuk is, of gaan liggen om lekker te snuffelen, etc...
- Frenk
- Zeer actief
Even ter verduidelijking: in dit geval adviseerde ik TS om niet aan correcties of een slipketting te beginnen en te gaan belonen wat wel goed ging, omdat ik op basis van de eerste posts dacht met een onzeker en onervaren baasje van doen te hebben. Om diezelfde reden raadde ik ook aan om de ondersteuning van een GT of ervaren trainer te zoeken. 
Dat is natuurlijk niet het advies wat ik een zeer ervaren hondenkenner die weet wat 'ie doet zou geven
, maar dat spreekt voor mij voor zich.

Dat is natuurlijk niet het advies wat ik een zeer ervaren hondenkenner die weet wat 'ie doet zou geven

- Zoie
- Zeer actief
dan kost het wat meer tijd, maar dat lijkt me geen halszaak.Wil de hond schreef:Ja maar,
Maar vorige week zag ik een hond die blaffend een gillend en bang pakweg zesjarig meisje aan het opdrijven was. En er gebeurt niks. Dan hou ik mijn hart vast of dat goed gaat komen.

- Frenk
- Zeer actief
Maar, dat is toch iets wat je opbouwt? Je begint toch met te juichen als z'n billen de grond raken en dan na een tijd ga je alleen nog maar belonen voor de perfecte uitvoering?Wil de hond schreef:Ja maar,

- Zoie
- Zeer actief
Eens. Dat heet idd shapen, geloof ikFrenk schreef:Maar, dat is toch iets wat je opbouwt? Je begint toch met te juichen als z'n billen de grond raken en dan na een tijd ga je alleen nog maar belonen voor de perfecte uitvoering?Wil de hond schreef:Ja maar,

- Frenk
- Zeer actief
Ik vind overigens dat je best wel boos mag worden of een barse stem mag opzetten bij echt onacceptabel gedrag, tenminste, dat zou ik dus wel doen. Heel duidelijk laten merken dat je dat niet wilt hebben. Net zoals ik denk ik bij een echte beet ook zou laten merken dat het pijn deed.Zoie schreef:Maar vorige week zag ik een hond die blaffend een gillend en bang pakweg zesjarig meisje aan het opdrijven was. En er gebeurt niks. Dan hou ik mijn hart vast of dat goed gaat komen.
Ik moet echter bekennen dat ik dat geloof ik allemaal niet zo bewust doe, ik doe gewoon.. :N:

- Zoie
- Zeer actief
en vaak is dat gewoon het beste.Frenk schreef:Ik vind overigens dat je best wel boos mag worden of een barse stem mag opzetten bij echt onacceptabel gedrag, tenminste, dat zou ik dus wel doen. Heel duidelijk laten merken dat je dat niet wilt hebben. Net zoals ik denk ik bij een echte beet ook zou laten merken dat het pijn deed.Zoie schreef:Maar vorige week zag ik een hond die blaffend een gillend en bang pakweg zesjarig meisje aan het opdrijven was. En er gebeurt niks. Dan hou ik mijn hart vast of dat goed gaat komen.
Ik moet echter bekennen dat ik dat geloof ik allemaal niet zo bewust doe, ik doe gewoon.. :N:
Maar vaak leeft er bij mensen een soort algemeen idee dat je niet mag corrigeren, zonder dat ze tot in de puntjes de theorie kennen en kunnen toepassen, en de alertheid hebben te anticiperen op problemen.
Oftewel, tuurlijk kan je hier anders op trainen dan met correcties alleen ... maar het domweg maar laten gaan is m.i. een riskante methode.

- Frenk
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar als je een hond hebt die helemaal uit zn plaatje gaat bij het zien van een andere hond kun je niet zo makkelijk laten zitten en het gevolg is dat hij zolang hij de hond ziet nog lekker even uit zn plaatje kon gaan en nadien gaat ie zitten en wordt ie ook nog beloond want hij zit uiteindelijk (ook al is dat nadat de andere weg is).Frenk schreef:Echter, voor een startende onervaren en onzekere hondenbaas lijkt het mij een stuk eenvoudiger om als de hond is gaan zitten te belonen en "dat is braaf" en de hele mikmak te doen, dan hem te corrigeren als hij gaat staan ofzo.
Ik weet niet of dat bij TS het geval is maar ik zie dat toch vrij regelmatig gebeuren als ik zo eens om me heen kijk op straat...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar dat wordt hier toch ook steeds gezegd... je hoeft niet alleen te corrigeren, maar een combi van is niks mis mee...Frenk schreef:Dat lijkt het mij ookZoie schreef:Oftewel, tuurlijk kan je hier anders op trainen dan met correcties alleen ... maar het domweg maar laten gaan is m.i. een riskante methode.

- Frenk
- Zeer actief
Je hebt het ongewenste gedrag genegeerd en het goede gedrag beloond. Dat werkt toch juist bij honden omdat ze na een paar tellen alweer kwijt zijn waar het over ging?malinois schreef:maar als je een hond hebt die helemaal uit zn plaatje gaat bij het zien van een andere hond kun je niet zo makkelijk laten zitten en het gevolg is dat hij zolang hij de hond ziet nog lekker even uit zn plaatje kon gaan en nadien gaat ie zitten en wordt ie ook nog beloond want hij zit uiteindelijk (ook al is dat nadat de andere weg is).Frenk schreef:Echter, voor een startende onervaren en onzekere hondenbaas lijkt het mij een stuk eenvoudiger om als de hond is gaan zitten te belonen en "dat is braaf" en de hele mikmak te doen, dan hem te corrigeren als hij gaat staan ofzo.
Ik weet niet of dat bij TS het geval is maar ik zie dat toch vrij regelmatig gebeuren als ik zo eens om me heen kijk op straat...

- Frenk
- Zeer actief
Nee Fenella, daar is dus ook niets mis mee in algemene zin, maar wel als het gaat om advies aan typen hondenbaasjes zoals leek TS zoals zij zich in het begin presenteerde. Of maak jij dat onderscheid niet?malinois schreef:maar dat wordt hier toch ook steeds gezegd... je hoeft niet alleen te corrigeren, maar een combi van is niks mis mee...Frenk schreef:Dat lijkt het mij ookZoie schreef:Oftewel, tuurlijk kan je hier anders op trainen dan met correcties alleen ... maar het domweg maar laten gaan is m.i. een riskante methode.