Gaia schreef:ranetje schreef:Gaia schreef:Of Ranetje en ik moeten samen een boek gaan schrijven.

We vullen elkaar aardig aan zo
Maar eigenlijk vond ik een boekje wel genoeg

Oh je wist het nog niet? Ik wil ook alle vervolgcursussen gaan doen. Vind dit wel een leuke traditie!
Ik bedoelde een ander soort boekje.
Als je de vervolgcursussen gaat doen wil ik daar graag de verslagen weer van lezen
Gaia schreef:ranetje schreef:
Op les 8 kan ik weinig commentaar geven.
Ik heb sterk het gevoel dat er veel tijd wordt ingeruimd voor de theorie.
Op zich niks mis mee, maar op het veld wordt er eigenlijk niet bar veel variatie aangebracht.
Hoe lang staan jullie op het veld eigenlijk?
We doen een uur theorie en een half uurtje op het veld. Dus eigenlijk net tijd voor twee oefening voor te doen met aanleren of om 4 oefeningen te doen. Het is gewoon aandachtsoefening, volgen, af blijf, volgen, af blijf, dan zit blijf en hier roepen, einde oefening.
Dat vind ik jammer.
Je moet het uiteindelijk samen met je hond voor elkaar krijgen en niet theoretisch
Als vind ik het op zich goed dat er ook het een en ander over gedragsleer wordt verteld
Wat mij wel een beetje verbaast is dat zitten en voor roepen.
Ik had van je begrepen dat er kleine puppy's in dezelfde groep zitten?
Bij jonge honden en puppy's laat ik nooit voor roepen vanuit een zit en blijf( of wacht) of een af en blijf.
Ik wil voorkomen dat de steadyness achterop raakt.
Tsja, meningen verschillen. Ik had nooit mijn hond langs alle honden geroepen, of die test gedaan, zoveel cursisten aangenomen etc etc.
Houd er wel rekening mee dat dit geen langere training is. Meestal is het zo dat de hond een cursus doorloopt en de rest van z'n leven er aan gehouden wordt. Want hij heeft de curcus toch gehaalt. Soms heel soms verdenk ik hem er van om er een paar (onschuldige) foutjes in te trainen. Waarom? Ik kan alleen maar raden. Echter moet ik wel zeggen dat hij het over het geheel genomen heel aardig doet.
Het feit dat de training maar een paar weken duurt wil toch niet zeggen dat de honden DUS in die paar weken alles maar moeten kunnen?
Hij zegt zelf dat het wel een jaar kost.
Ik laat de puppy's wel roepen door een "straatje" gevormd door de andere cursisten met hun pup.
Maar dat is pas in de laatste lessen van de puppycursus.
Eerst moeten de honden goed kunnen blijven gedurende enige tijd.
Pas daarna heel af en toe voor roepen en dan niet meteen in een groep.
Ze doen dat voor roepen in een groep bij mij op de jachttraining ook.
Daar heb ik zelf een tussenvorm in gevonden.
Ik blijf een paar meter voor Ita staan en ga iedere keer naar haar terug om te belonen als ze netjes blijft zitten als een ander hondje geroepen wordt.
Pas als ik haar zelf ga roepen ga ik verder weg staan.
De afstand die ik voor haar sta als ik niet roep maak ik elke week wat groter totdat ik bij de anderen in de rij kan staan.
Ook dan ga ik nog terug om te belonen als ze netjes blijft zitten.
Ik vind het voor een hondje als Ita (nu bijna 7 maanden) al een hele prestatie om te blijven zitten.
De trainers vinden het wat vreemd wat ik doe, maar dat kan mij niets schelen
Houd er wel rekening mee dat er maar 10 lessen zijn, verdeeld over 3 weken. Dat is vrij kort om een pupsel van 12 weken max al goed te leren blijven.
Precies.
Dat moet je dus niet willen naar mijn idee.
Al met al is het op die manier een soort stoomcursus waarvan 3/4 alweer weg is voor je twee maanden verder bent. Zoiets in korte tijd aanleren blijft niet "zitten" als er verder niets mee wordt gedaan.
Dus eigenlijk moet je bij de school blijven trainen natuurlijk
Wat Mirri zegt vind ik ook beter.
Eerst alle oefeningen beheersen en daarna pas gaan koppelen.
Hierkomen als oefening blijft bij de puppen dus vasthouden door de trainer en dan door de baas laten roepen, òf vooruitsturen naar een bakje met iets lekkers en terugroepen.
Beiden worden afgewisseld en de hondjes doen dat heel leuk