Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hele dikke vachten bij een hond.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inge O schreef: zijn wij overigens niet een heel voor de hand liggende tip (als bewijsmateriaal) vergeten - eentje die verschillende honden (oa. jouw silka) ons zelf aanreiken :idea: ?

is het feit dat veel honden met onderwol in hun vacht die onderwol er tegen de zomer uitgooien er niet juist het bewijs voor dat teveel vacht een hondenlijf hindert bij hogere temperaturen?
Het kan domweg niet anders zijn. Het bestaat niet dat een dikke vacht niet hindert bij warmteafgifte. De hond geeft warmte af aan de omgeving, hij is immers warmer en dus straalt hij die warmte uit. Als je de hond een dikke vacht geeft verwarmd hij de lucht tussen de wol. Die wol laat slechts een heel klein beetje doorluchting toe dus die warmte staat stil in die wol. De wol vlak boven de huid is precies zo warm als de hond zelf en dus staat de huid geen warmte af. Dat kan alleen bij een temperatuursverschil. Een hond met kort haar, of glad haar of geen wol heeft geen warm laagje lucht in de haren zitten en dus kan die non stop warmte uitstralen via het huidoppervlak.

Dat is ook de reden dat sneeuw op een huskie blijft liggen. De vacht houdt de warmte die de hond uitstraalt grotendeels binnen de vacht zelf en straalt maar een klein beetje uit. Gevolg is dat de hond comfortabel op temperatuur blijft en de vacht aan de buitenkant tegen het vriespunt loopt.

Pas als de hond in een omgeving zit waarin het buiten heter is dan binnen de vacht zou je kunnen zeggen dat een vacht helpt tegen de zon bv. De stralen van de zon dringen niet door tot de hond zelf en kunnen dus de stralingswarmte niet direct de hond instralen. De vacht werkt dan als een isolatie van buiten naar binnen. Maargoed, dat is niet waar de meeste honden mee te maken hebben. Een huskie kan dus misschien beter tegen instralende warmte, maar daar staat wel tegenover dat hij de warmte die hij maakt en opneemt via bv ademen weer niet makkelijk kwijt kan.

De honden van de woestijnen hebben toch ondanks dat dus vaak vrijwel geen vacht, een heel groot oppervlak tov de inhoud (ze zijn dus vaak extreem slank en hoogbenig) wat je ook terugziet in succesvolle straathonden in warme landen. Zelden is een zwaar gebouwde zwerfhond met dikke vacht in conditie in een warm land.

Dat werkt hoe dan ook zo, dat is een natuurwet :19:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
zijn wij overigens niet een heel voor de hand liggende tip (als bewijsmateriaal) vergeten - eentje die verschillende honden (oa. jouw silka) ons zelf aanreiken :idea: ?

is het feit dat veel honden met onderwol in hun vacht die onderwol er tegen de zomer uitgooien er niet juist het bewijs voor dat teveel vacht een hondenlijf hindert bij hogere temperaturen?
Ja, zo zou je dat wel kunnen zien, lijkt mij. :wink:
En als dat 'systeem' van vacht wisselen (nou ja, wol kwijt raken) goed werkt dan heeft een hond het, als het niet extreem heet is en hij/zij geen te zware inspanning hoeft te leveren als de zon op 't hoogste punt staat, dus niet veel warmer dan een hond met een 'normale' vacht.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef: waarschijnlijk wel, ja :wink: . die onderwol werkt echt wel als medima-ondergoed en dat doe ik ook niet aan in de zomer :ugh: :mrgreen: .
Eh, nee ik ook niet! :N:

:mrgreen:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

MARC_S schreef: De honden van de woestijnen hebben toch ondanks dat dus vaak vrijwel geen vacht, een heel groot oppervlak tov de inhoud (ze zijn dus vaak extreem slank en hoogbenig) wat je ook terugziet in succesvolle straathonden in warme landen. Zelden is een zwaar gebouwde zwerfhond met dikke vacht in conditie in een warm land.
Ben zelf in het bezit van een zwerfhond met dun vachtje waarmee ik jaren in Spanje heb gewoond en ook die heeft last van de warmte :wink: Onder een bepaalde temperatuur ligt hij graag in de zon te bakken, maar gaat de temperatuur omhoog, dan ligt hij de hele dag op een koel plekje te slapen. Hij kwam 's zomers echt pas in actie in de schemer en 's morgens vroeg. De rest van de dag had hij echt nergens zin in en lag het liefste binnen (de huizen zijn daar lekker koel) of tegen een wit muurtje in de schaduw.

Ik denk dat honden met een extreem dichte vacht zoals de newfoundlander er zeer zeker hinder van zullen hebben, maar de meer tussenvachten waarschijnlijk minder. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de catalaanse herdershond, dan heeft die toch een behoorlijke vacht. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het in de catalaanse bergen in de zomer vaak loeiheet is! Dat zijn pure werkhonden, die vacht zit er niet voor de mooiigheid op, dus het zal echt z'n functie wel hebben.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Pak-de-bal schreef:
jip007 schreef:onze doggen kunnen heel slecht tegen de warmte. Voor de nakers kan het niet warm genoeg zijn , ze vinden het heerlijk en blijven actief , en hijgen doen ze nauwelijks.
dan is het hierdoor toch bewezen dat honden last hebben van hun dikke vacht in de zomer
Het is ook maar wat je wilt lezen en geloven :roll: . Eerder schreef ik namelijk al dat één van mijn bobtails met vacht (en later ook met korte vacht" het liefst in de klappende zon lag. Dat deze nakert graag in de zon ligt bewijst dus helemaal niks. Zou hetzelfde zijn als ik nu met stelligheid ga beweren dat een hond met een dikke vacht geen last van de warmte zou hebben en dat je ze met een gerust hart allemaal in de klappende zon kan leggen enkel omdat mijn hond dat graag deed.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Mijn vriendin heeft nu haar 3de Newfoundlander.
Haar 1ste twee hadden nooit buitensporig veel last van de hitte. Ok als het erg warm was gingen ze een versnelling lager maar niet bizar veel.
En ja ze lagen het liefste buiten.
Maar haar huidige hond is een drama met de hitte.
Hij zit telkens onder de hotspots.
Ondanks het vele kammen door mijn vriendin en de trimster en de goede verzorging. :jank:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Nie alleen honden met dikke vachten hebben last van de warmte, mijn poolhond mix zijn vacht is niet zo dik als bv berner senner maar vanaf graad of 18 staat deze ook te puffen en vorige jaar heeft hij een zonneslag gehad, nu staat er altijd een zwembadje klaar vanaf 18 graden waar hij in kan afkoelen en gaan we binnenkort een vijver maken voor de honden.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

schelsey schreef:Nie alleen honden met dikke vachten hebben last van de warmte, mijn poolhond mix zijn vacht is niet zo dik als bv berner senner maar vanaf graad of 18 staat deze ook te puffen en vorige jaar heeft hij een zonneslag gehad, nu staat er altijd een zwembadje klaar vanaf 18 graden waar hij in kan afkoelen en gaan we binnenkort een vijver maken voor de honden.
volgens mij heeft een poolhond een dikkere vacht dan een Senner

Het is veel dikker haar en de Senner heeft een wat dunnere haar.

Bij 18 graden al een zonnesteek??? :eek: ...hebben geen airco in huis voor je hond?
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Ik vind het maar zielig. :jank: . Hier in de buurt,zie je hartje zomer gewoon mensen met hun (ongeschoren) zwarte Newfoundlander lopen,schandalig vind ik dat.
Afbeelding
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

Honden die gewend zijn om in extreem lage temperaturen te leven zouden hier verboden mogen worden voor mij. Mensen importeren alle soorten honden naar hier, die hier absoluut niet thuishoren, maar mooi gevonden worden en dat is reden genoeg om zo,n hond aan te schaffen.
Ik persoonlijk vind dit een vorm van dierenmishandeling. :roll:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

eefje_ates schreef:Ik vind het maar zielig. :jank: . Hier in de buurt,zie je hartje zomer gewoon mensen met hun (ongeschoren) zwarte Newfoundlander lopen,schandalig vind ik dat.
Als de hond het duidelijk te warm heeft is het zielig. Maar als dat niet het geval is, dan zie ik hier geen probleem. Die hond moet toch ook uitgelaten worden. :19:
eefje_ates
Zeer actief

Muk schreef:
eefje_ates schreef:Ik vind het maar zielig. :jank: . Hier in de buurt,zie je hartje zomer gewoon mensen met hun (ongeschoren) zwarte Newfoundlander lopen,schandalig vind ik dat.
Als de hond het duidelijk te warm heeft is het zielig. Maar als dat niet het geval is, dan zie ik hier geen probleem. Die hond moet toch ook uitgelaten worden. :19:
Als het echt te heet is, ga ik niet in de volle zon met mijn hond lopen, en het lijkt me wel duidelijk,dat zo een hond het te warm heeft. :19:
Afbeelding
Muk

sundancekid schreef:Honden die gewend zijn om in extreem lage temperaturen te leven zouden hier verboden mogen worden voor mij. Mensen importeren alle soorten honden naar hier, die hier absoluut niet thuishoren, maar mooi gevonden worden en dat is reden genoeg om zo,n hond aan te schaffen.
Is makkelijk gezegd. Zo kun je ook roepen dat je alle honden die zijn doorgefokt (bv extreem platte neus) zodat ze daardoor gezondheidsproblemen krijgen ook verboden moeten worden. En dan direct ook alle uitheemse diersoorten zoals de kat ook maar verbieden.

Feit is dat deze dieren nu eenmaal in Nederland (en ook in de omringende landen) zijn. De global warming maakt het er voor deze honden niet makkelijker op, dat is waar. Maar 20 jaar terug, waren de temperaturen echt niet zo warm als nu.
Door goed op te letten of je hond het te warm heeft of niet én daar direct passende maatregelen tegen te nemen (van scheren, tot badjes, koelpacks, op andere tijdstippen uitlaten enz) kun je het voor een hond toch zo aangenaam mogelijk maken.
Muk

eefje_ates schreef:
Muk schreef:
Als het echt te heet is, ga ik niet in de volle zon met mijn hond lopen, en het lijkt me wel duidelijk,dat zo een hond het te warm heeft. :19:
Ja, dat is ook zo, maar als die mensen daar rekening mee houden en de hond heeft er geen last van (want dat kan ik niet beoordelen zonder het te zien, iedere hond verschilt) is er wat mij betreft niets aan de hand.
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

Muk schreef:
sundancekid schreef:Honden die gewend zijn om in extreem lage temperaturen te leven zouden hier verboden mogen worden voor mij. Mensen importeren alle soorten honden naar hier, die hier absoluut niet thuishoren, maar mooi gevonden worden en dat is reden genoeg om zo,n hond aan te schaffen.
Is makkelijk gezegd. Zo kun je ook roepen dat je alle honden die zijn doorgefokt (bv extreem platte neus) zodat ze daardoor gezondheidsproblemen krijgen ook verboden moeten worden. En dan direct ook alle uitheemse diersoorten zoals de kat ook maar verbieden.

Feit is dat deze dieren nu eenmaal in Nederland (en ook in de omringende landen) zijn. De global warming maakt het er voor deze honden niet makkelijker op, dat is waar. Maar 20 jaar terug, waren de temperaturen echt niet zo warm als nu.
Door goed op te letten of je hond het te warm heeft of niet én daar direct passende maatregelen tegen te nemen (van scheren, tot badjes, koelpacks, op andere tijdstippen uitlaten enz) kun je het voor een hond toch zo aangenaam mogelijk maken.
toch zo aangenaam mogelijk maken?! laat ze waar ze thuishoren dan hebben ze het zo aangenaam mogelijk.
En wat betreft doorgefokte dieren die geboutseerd worden naar ideaal beelden van mensen geen rekening houdend met de gevolgen voor de gezondheid van het dier heb ik inderdaad ook geen goed woord over We doen maar een dotje en houden alleen maar rekening met onze belangen
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Muis.. schreef:Wij hebben in het verleden een syberische Husky gehad en deed in de zomer niets liever dan pal in de zon liggen bakken :19: Zwemmen had hij een broertje dood aan, het enige wat hij wel eens wilde doen, was met zijn voetzooltjes in het badje van de kinderen gaan staan, om daarna weer te gaan zonnen.
Afbeelding
ik zit net te denken:

zaten jullie toen allemaal buiten?

Want ik ging net even het balkon op, heel warm met die zon, maar Bauke ging ook maar in de zon liggen :eek:
puur omdat ik er zat, dus alles doet hij wat ik doe.

nu zit ik weer binnen en Bauke zoekt ook weer de schaduw op :wink:
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Pak-de-bal schreef:
Muis.. schreef:Wij hebben in het verleden een syberische Husky gehad en deed in de zomer niets liever dan pal in de zon liggen bakken :19: Zwemmen had hij een broertje dood aan, het enige wat hij wel eens wilde doen, was met zijn voetzooltjes in het badje van de kinderen gaan staan, om daarna weer te gaan zonnen.
Afbeelding
ik zit net te denken:

zaten jullie toen allemaal buiten?

Want ik ging net even het balkon op, heel warm met die zon, maar Bauke ging ook maar in de zon liggen :eek:
puur omdat ik er zat, dus alles doet hij wat ik doe.

nu zit ik weer binnen en Bauke zoekt ook weer de schaduw op :wink:
Daar maakte Joep zich nooit zo druk om, wie waar zat. Meneer was een echte "einzelganger" en trok zich in dat opzicht van niemand iets aan.
Muk

sundancekid schreef:toch zo aangenaam mogelijk maken?! laat ze waar ze thuishoren dan hebben ze het zo aangenaam mogelijk.
En wat betreft doorgefokte dieren die geboutseerd worden naar ideaal beelden van mensen geen rekening houdend met de gevolgen voor de gezondheid van het dier heb ik inderdaad ook geen goed woord over We doen maar een dotje en houden alleen maar rekening met onze belangen
In dat geval zou je ook alle dierentuindieren die hier niet thuishoren (denk aan bv ijsberen enz) ook terug moeten sturen naar hun plek van herkomst. Evenals bijna alle andere dierentuindieren, want de meeste dieren daar zijn exotische dieren die in hun eigen natuurlijke habitat veel beter gedijen.

Ik ben het wel met je eens dat honden met een dikke vacht het niet altijd makkelijk hebben buiten hun herkomstgebied (ivm bv de warmte), maar ze zijn er nu eenmaal. En dan moet je er zo goed mogelijk voor zorgen. Net zoals alle tropische vogels die als huisdier gehouden worden, reptielen enz. Daar doe je ook je best voor om die zo goed mogelijk te verzorgen (als men het beste met zijn / haar dier voor heeft). Kortom, zo zwart / wit als jij het ziet, zie ik het niet.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Muk schreef:
Nou de sinten hier gaan de poort niet uit hoor met temperaturen boven de 25 graden. Dat weet je gewoon als je zo'n hond neemt. 's Zomers moet en mag je niets van hun verlangen. Tja, ik begrijp best dat vele mensen hun hond wel uit moeten laten omdat ze hun behoefte niet op eigen terrein mogen doen, maar dan moet je het echt kort houden. Zelfs in de schaduw kan het nog te warm zijn :wink:
Als het langer dan een week enorm warm is dan gaan ze wel even 10 minuten mee om toch even eruit te zijn, maar anders blijven ze gewoon thuis. Alleen de noodzakelijke borstelbeurten worden dan gedaan en ze krijgen enorm veel bakken water en genoeg voer. Voor de rest liggen ze lekker in de schaduw of dwarrelen wat op het erf rond.
eefje_ates
Zeer actief

Muk schreef:
sundancekid schreef:toch zo aangenaam mogelijk maken?! laat ze waar ze thuishoren dan hebben ze het zo aangenaam mogelijk.
In dat geval zou je ook alle dierentuindieren die hier niet thuishoren (denk aan bv ijsberen enz) ook terug moeten sturen naar hun plek van herkomst. Evenals bijna alle andere dierentuindieren, want de meeste dieren daar zijn exotische dieren die in hun eigen natuurlijke habitat veel beter gedijen.

Ik ben het wel met je eens dat honden met een dikke vacht het niet altijd makkelijk hebben buiten hun herkomstgebied (ivm bv de warmte), maar ze zijn er nu eenmaal. En dan moet je er zo goed mogelijk voor zorgen. Net zoals alle tropische vogels die als huisdier gehouden worden, reptielen enz. Daar doe je ook je best voor om die zo goed mogelijk te verzorgen (als men het beste met zijn / haar dier voor heeft). Kortom, zo zwart / wit als jij het ziet, zie ik het niet.
Ik vind idd dat je dierentuindieren,daar moet laten,waar ze zijn. Ook exotische vogels zou ik zelf nooit kopen. Ik heb wel een papegaai,maar die heb ik over genomen van iemand die daar gek van werd. Zelf zou ik er geen kopen,die horen niet in een kooitje, net zo min als van die super-dikke-vachten honden,laat alles daar waar het van af komt,als je in het belang van de dieren zou kunnen denken. :19:
Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief

Gisterren was er btw een soort van reportage over de noordpool op TV,het ging daar ook over sledehonden, en nu is mijn mening al helemaal dat je die daar moet laten waar ze vanaf komen. :19: .
Zo een hond daar,heeft een zo fantastisch leven,voor de slede,niet normaal meer,hoe happy die honden,daar zijn.
Afbeelding
Muk

boxersien schreef:Nou de sinten hier gaan de poort niet uit hoor met temperaturen boven de 25 graden. Dat weet je gewoon als je zo'n hond neemt. 's Zomers moet en mag je niets van hun verlangen. Tja, ik begrijp best dat vele mensen hun hond wel uit moeten laten omdat ze hun behoefte niet op eigen terrein mogen doen, maar dan moet je het echt kort houden. Zelfs in de schaduw kan het nog te warm zijn :wink:
Als het langer dan een week enorm warm is dan gaan ze wel even 10 minuten mee om toch even eruit te zijn, maar anders blijven ze gewoon thuis. Alleen de noodzakelijke borstelbeurten worden dan gedaan en ze krijgen enorm veel bakken water en genoeg voer. Voor de rest liggen ze lekker in de schaduw of dwarrelen wat op het erf rond.
Dat is ook logisch, je moet het voor de hond zo aangenaam mogelijk maken (of het nu warm of koud weer is). En dat bedoel ik ook te zeggen. En dat doe je door het aanpassen van de wandelingen, zorgen voor voldoende verkoeling en vocht en als dat niet helpt desnoods de vacht kort scheren.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Toch als je naar honden kijkt in het algemeen heeft elk ras wel iets waardoor ze hier verboden zouden moeten worden.
Neem de duitse dog. 80 % ligt of kruipt het liefst voor/in de kachel in de winter vanwege de kou en is bang voor regen. Is dat dan ook een vorm van dierenmishandeling omdat die in nederland woont en niet op het strand van de bahama's ligt?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

chrico schreef:
Toch als je naar honden kijkt in het algemeen heeft elk ras wel iets waardoor ze hier verboden zouden moeten worden.
Neem de duitse dog. 80 % ligt of kruipt het liefst voor/in de kachel in de winter vanwege de kou en is bang voor regen. Is dat dan ook een vorm van dierenmishandeling omdat die in nederland woont en niet op het strand van de bahama's ligt?
Wat dacht je van al die veel te dikke honden, die je opeens alleen met mooi weer ziet, tong op hun hielen :roll: of al die honden die bijna nooit worden geborsteld en vol met klitten zitten.

Ik ben net met Freek en Baco terug van een lange wandeling naar het water en ze hebben echt nergens last van hoor.

Groetjes Els
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”