Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Hier ook een bench voor puplief. geen druk op gelegd bij thuiskomst zijn nestlap in de bench en na een kwartiertje onderzoeken van zijn nieuwe huis ging hij zo floep in de bench liggen maffen. daarna werd de bench gewoon een soort mand

ik heb het altijd vooral gezien als een hulpmiddel om ongewenst gedrag te voorkomen.
en ja bij ongewenst gedrag hoort ook plassen in huis, wat niet wil zeggen dat ik het als zindelijkheidstraining ding heb gebruikt.

Daarnaast was het gewoon in plaats van zijn mand...zijn plekje en of dat nou een mand is of een bench :19:

er zijn bij ons verder heel wat kussentjes uit de bank en deurmatten opgevreten als we zonder bench probeerden, dus voor ons en zijn veiligheid tot een tijdje geleden mooi in de bench als ik er niet bij was.

uiteindelijk kwam dit neer op 's nachts en hooguit 3 uur overdag.
Laatst gewijzigd door Daanie op 25 feb 2008 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Hier geen bench, maar ik ben dan ook 'altijd' thuis bij mijn hondjes. Gewoon alles 'ouderwets' aangeleerd, het alleen-zijn heel langzaam opbouwen, er ruim de tijd voor nemen. Ik houd niet van benches, maar ja, ik heb dan ook al moeite met een konijn in een kooi :wink:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Moos schreef:
S@ndr@ schreef:Bij kastjes hoop ik dan nog maar dat ze niet teveel splinteren, want dat is ook lullig :N:
Echt volledig off topic :smile:
Maar het was/is erg zacht hout, wordt sompig als eraan geknaagd wordt.
Daarom kon pupje Saar er ook uberhaupt aan knagen :mrgreen:
Was ook een eenmalige actie gelukkig :wink:
ja hier ook grenen hout. Ze is aan 1 stoelpoot begonnen, en gelukkig snel gesnopen dat dat niet hoorde.

Maar dan nog is het zonde als je meubilair eraan gaat, ook al doet een grotere hond dat iets rigoreuzer.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Hier ook e.e.a. gesloopt door Kit. Maar ja, dat moet je incalculeren, dat heb je met een pup. Pech gehad, maar geen reden om hem daarvoor op te sluiten.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

ranetje schreef: Aan de ene kant kan je je dus wel een voorstelling maken van de noodzaak om tijdelijk een bench te gebruiken (en er zijn volgens mij maar heel weinig mensen die iet anders op het oog hebben dan tijdelijk).
Maar aan de andere kant leg je er meteen een lading op die al jouw begrip meteen om zeep helpt.
Wel eens bedacht dat iets niet gebeurt "omdat de andere huisbewoners er zat van zijn", maar gewoon met het oog op het belang (o.a. gezondheid) van de hond?
Ik geloof dus niet in het vetgedrukte. De reden dat ik een bench aangeschaft heb, is omdat werkelijk 'iedereen' dat tegen mij zei: fokker, hondenschool, buurtgenoten etc. Er zijn zat mensen die parttime of zelfs fulltime werken en de pup tot zelfs zestien uur per dag in een bench zetten onder het mom 'hij slaapt toch als ik weg ben' en 'ik laat hem tussendoor uit'. Een hond tot een jaar oud in een bench laten, schaar ik niet onder tijdelijk.

Als een hond vanwege een medisch probleem rust moet houden, snap ik inderdaad dat een bench hulp kan brengen. Mijn opmerkingen over de parkiet gaat over mensen die met de handen in hun haar zitten vanwege hun drukke pup. Er zijn nou eenmaal pups die meer energie hebben dan andere. Ik vind het zo jammer dat er dan naar de 'makkelijke' oplossing gegrepen wordt. Makkelijke tussen aanhalingstekens want man man man wat worden er een toeren uitgehaald om de pup in een bench te laten verblijven.

Even een flauwe vergelijking, maar hoe zouden mensen reageren als een vos in de dierentuin uren achter elkaar in zo'n kleine kooi zou zitten? Ik heb zo'n vaag idee dat het niet geaccepteerd zou zijn, terwijl het bij honden gewoon is geworden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
Moon schreef:
Zoek stok! schreef:
blacky schreef:bij veel honden is de bench echter hun plek de plek waar ze geen last hebben van anderen en waar ze zich veilig voelen.
Dit lees ik vaker. Ik vind het eigenlijk wel een beetje sneu dat een hond in een kooi moet gaan liggen om zich veilig te voelen :wink: En weet je, als een bench echt zo leuk was he, waarom is er dan zoiets als benchtraining nodig? Ik lees altijd de grootste capriolen om de bench maar vooral leuk te laten vinden. Honden wennen er dan gewoon aan, zoals ze aan de meeste dingen wennen. Maar in een kleine kooi zitten, lijkt me voor geen enkel dier de missie in het leven :wink:
Maar als je je kleine pupje zonder wennen in wat voor ruimte dan ook opsluit, gaat hij toch ook protesteren :19:
Dat is exact mijn punt :mrgreen: Benchgebruikers zijn bereid zoveel tijd en moeite te steken in een hond te leren in een kleine kooi te verblijven. Ik denk dat er in de meeste gevallen best een andere mogelijkheid is, maar daar willen mensen dan ineens geen tijd en moeite in steken :wink:
en ik heb die moeite dus nooit gehad :19: ze krijgen hun eten erin en daarmee klaar :19: Misschien dat het voordeel is dat ze kennel gewend zijn bij de fokker dus gewend zijn om ergens in te zitten, dat zou kunnen... maar ik heb nog nooit veel poespas nodig gehad om een pup een bench leuk te laten vinden... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Wel eens gedacht aan honden die niet tot rust kunnen komen omdat ze te veel prikkels krijgen en zich daardoor niet kunnen ontspannen?
precies...dat heb ik dus ook, pups die letterlijk door gaan tot ze er bij neervallen... ik wil dat niet dus ze moeten hier maar verplicht slapen, en als ze er in zitten zijn ze binnen 5 minuten in diepe rust vertrokken dus ze hebben het ook hard nodig :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:
en ik heb die moeite dus nooit gehad :19: ze krijgen hun eten erin en daarmee klaar :19: Misschien dat het voordeel is dat ze kennel gewend zijn bij de fokker dus gewend zijn om ergens in te zitten, dat zou kunnen... maar ik heb nog nooit veel poespas nodig gehad om een pup een bench leuk te laten vinden... :19:
Nou, lees de 'help mijn hond krijst in de bench' topics er maar eens op na.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Een hond tot een jaar oud in een bench laten, schaar ik niet onder tijdelijk.
voor mij wel... de ene hond is sneller volwassen dan de andere... de een kan sneller los dan de ander... dus het is zeker tijdelijk... :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Anna*Poncho schreef:Hier ook e.e.a. gesloopt door Kit. Maar ja, dat moet je incalculeren, dat heb je met een pup. Pech gehad, maar geen reden om hem daarvoor op te sluiten.
pech ook als je je pup daarom verliest? Jammer dan voor puppemans maar hier gaan ze allemaal voor hun eigen veiligheid vast als ik er niet ben tot ik vind dat het veilig is... :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
ja dat weet ik, en ik lees die dingen ook altijd met enorm veel verbazing... ik heb dat dus met alle 5 de honden die hier als pup zijn gekomen nog nooit gehad... daarom verbaast het me dus ook ... :wink:

Maar nogmaals, misschien dat ze er dus al aan gewend zijn omdat ze bij de fokker ook al in de kennel liggen... :19:
Afbeelding
Neeltje

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Dat heeft meestal niets met de bench te maken, maar vaak met het leren alleen zijn. En vaak (denk ik) de onkunde hoe een hond op te voeden.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Ducain vond er ook geen zak aan, maar als hij niet in de bench zat en ik ging naar de WC dan gilde hij ook alles bij elkaar, dus of dat door de bench kwam( denk het niet) of dat het verlatings angst was (gok erop van wel)

ik heb 14 dagen snachts samen met Baco naast de bench geslpen , en toen vond hij het wel een veilige fijne plaats :19: ., en zoch t hem ook op om te slapen

maar je hond erin pleuren en weglopen, tja niet iedere pup vind dat fijn :denken:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Neeltje schreef:
Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Dat heeft meestal niets met de bench te maken, maar vaak met het leren alleen zijn. En vaak (denk ik) de onkunde hoe een hond op te voeden.
Moos kon tot hij een maand of 4 was niet alleen zijn, ging niet. Het moment dat hij los in huis mocht ipv in de bench kon hij direct 15 min alleen blijven.

Dat zal lang niet voor alle honden zo werken, maar ik denk ook niet dat Moos zo'n ongeloolijke uitzondering was :wink:
Afbeelding
Neeltje

Moos schreef:
Neeltje schreef:
Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Moos kon tot hij een maand of 4 was niet alleen zijn, ging niet. Het moment dat hij los in huis mocht ipv in de bench kon hij direct 15 min alleen blijven.

Dat zal lang niet voor alle honden zo werken, maar ik denk ook niet dat Moos zo'n ongeloolijke uitzondering was :wink:
Maar hoe heb je dat dan de eerste 4 maanden gedaan als hij niet alleen kon zijn? Ik kan hier niet 4 maanden niet van huis gaan, ook al zou ik niet werken, er zullen toch boodschappen moeten worden gedaan.
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Wij hebben voor bijna al onze honden een bench gehad. Ze hebben allemaal aan de bench moeten wennen, maar uiteindelijk werd het gewoon hun veilige plekje.
Ik heb voor mijn eigen hondje een bench aangeschaft om het alleen zijn op te bouwen.
Als ik weg ben zit ze gewoon bij de honden van mijn ouders, maar ze sloopt ook niets.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Neeltje schreef:
Maar hoe heb je dat dan de eerste 4 maanden gedaan als hij niet alleen kon zijn? Ik kan hier niet 4 maanden niet van huis gaan, ook al zou ik niet werken, er zullen toch boodschappen moeten worden gedaan.
Meegenomen de AH in, in een tas. En toen bleek dat hij het alleen zijn echt niet trok oppas ingeschakeld voor als ik naar school was of werken, wat gelukkig mogelijk bleek toen.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik heb er in het verleden voor de opvangers weleens gebruik van gemaakt ,zoals Lady met haar pups bijv.
Beau heeft in het bgin dat hij bij ons was een periode alleen gegeten in zijn bench omdat hij dat gewend was.
Voor mijn eigen honden ,buiten Beau zijn eten in de bench ,heb ik er zelden gebruik van gemaakt.
Ik ben niet per definitie anti bench al vind ik dat het tegenwoordig wel zo'n beetje een verplichte aanschaf bij een pup lijkt het soms wel.
Ik denk wel dat er hierdoor sneller gebruik van wordt gemaakt ook om gemaksreden en dat als je niet goed oplet een hondje er te veel in zit ,nog even in de bench voor dit nog even voor dat en voor je het weet zit een beestje er uren in.
Een roedel wat ik verplicht allemaal apart moet opsluiten als ik wegga zou ik zelf niet willen hebben en ik vraag me dan ook niet af of je dan gewoon niet teveel honden in huis hebt als er onstant oorlog kan uitbreken.
Ons roedel heeft een lange tijd uit 5 honden bestaan ,nu ook maar met 2 aparte huizen :wink: ,en die waren gewoon altijd samen als we weg waren en dat ging altijd prima.
Neeltje

tineke schreef:Ik heb er in het verleden voor de opvangers weleens gebruik van gemaakt ,zoals Lady met haar pups bijv.
Beau heeft in het bgin dat hij bij ons was een periode alleen gegeten in zijn bench omdat hij dat gewend was.
Voor mijn eigen honden ,buiten Beau zijn eten in de bench ,heb ik er zelden gebruik van gemaakt.
Ik ben niet per definitie anti bench al vind ik dat het tegenwoordig wel zo'n beetje een verplichte aanschaf bij een pup lijkt het soms wel.
Ik denk wel dat er hierdoor sneller gebruik van wordt gemaakt ook om gemaksreden en dat als je niet goed oplet een hondje er te veel in zit ,nog even in de bench voor dit nog even voor dat en voor je het weet zit een beestje er uren in.
Een roedel wat ik verplicht allemaal apart moet opsluiten als ik wegga zou ik zelf niet willen hebben en ik vraag me dan ook niet af of je dan gewoon niet teveel honden in huis hebt als er onstant oorlog kan uitbreken.
Ons roedel heeft een lange tijd uit 5 honden bestaan ,nu ook maar met 2 aparte huizen :wink: ,en die waren gewoon altijd samen als we weg waren en dat ging altijd prima.
Als je de bench bewust gebruikt, stop je je pup/hond niet zomaar even in de bench, aangezien dat totaal niet nodig is. Zou ook niet weten waarom ik 'n pup of hond in de bench moet stoppen als ik gewoon erbij ben.
tineke

Neeltje schreef:
tineke schreef:Ik heb er in het verleden voor de opvangers weleens gebruik van gemaakt ,zoals Lady met haar pups bijv.
Als je de bench bewust gebruikt, stop je je pup/hond niet zomaar even in de bench, aangezien dat totaal niet nodig is. Zou ook niet weten waarom ik 'n pup of hond in de bench moet stoppen als ik gewoon erbij ben.
Nee jij misschien niet :wink: maar ik denk dat het hebben van een bench in huis daar in sommige gevallen wel toe leid.
Ik weet toch best aardig wat gevallen waarin de bench in eerste instantie een ondersteuning was maar allengs een opsluitmiddel werd.
Tegen zulk benchgebruik ben ik tegen als het echt om meerdere uren per dag gaat en ook nogeens de hele nacht vind ik dat de hond wel heel veel tijd zit opgesloten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:Een roedel wat ik verplicht allemaal apart moet opsluiten als ik wegga zou ik zelf niet willen hebben en ik vraag me dan ook niet af of je dan gewoon niet teveel honden in huis hebt als er onstant oorlog kan uitbreken.
vind ik niet... ze kunnen heerlijk met elkaar overweg als ik thuis ben... maar er hoeft maar aktie te zijn en het is bingo... dus dat wil ik liever voorkomen als ik er niet ben... daarnaast is dat zeker zo als mijn teef loops is, dan kunnen de heren niet erg goed met elkaar overweg... niks mis mee het is maar voor een paar weken.....
Overigens laat ik het ze ook niet met elkaar uitknokken... dit is me 1 x bijna verkeerd gegaan dus hier wordt absoluut niet meer geknokt of een poging tot gedaan... en dat kunnen ze wel als ik er niet ben. :19:
Ik heb nu alleen een teef en een reu loslopen... de reu heeft heilig respect voor de teef ... Mijn 2 teven hebben eerder ook nooit samen los gelopen, ik wil dat risico simpelweg niet.
Afbeelding
tineke

malinois schreef:
tineke schreef:Een roedel wat ik verplicht allemaal apart moet opsluiten als ik wegga zou ik zelf niet willen hebben en ik vraag me dan ook niet af of je dan gewoon niet teveel honden in huis hebt als er onstant oorlog kan uitbreken.
vind ik niet... ze kunnen heerlijk met elkaar overweg als ik thuis ben... maar er hoeft maar aktie te zijn en het is bingo... dus dat wil ik liever voorkomen als ik er niet ben... daarnaast is dat zeker zo als mijn teef loops is, dan kunnen de heren niet erg goed met elkaar overweg... niks mis mee het is maar voor een paar weken.....
Overigens laat ik het ze ook niet met elkaar uitknokken... dit is me 1 x bijna verkeerd gegaan dus hier wordt absoluut niet meer geknokt of een poging tot gedaan... en dat kunnen ze wel als ik er niet ben. :19:
Ik heb nu alleen een teef en een reu loslopen... de reu heeft heilig respect voor de teef ... Mijn 2 teven hebben eerder ook nooit samen los gelopen, ik wil dat risico simpelweg niet.

Hier word ook niks uitgeknokt hoor en nog lopen ze allemaal los :wink:
Een loopse teef apart kan ik me wel iets bij voorstellen ja :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja ik heb er maar 2 en als ik er niet ben zitten ze apart, gewoon omdat Baco zijn rust nodig heeft, en Ducain heeft een bult energie :roll: .
ze gaan perfect met elkaar, zelfs nog nooit na elkaar gegromd, maar dit is voor Baco de beste oplossing, ze kunnen elkaar wel horen en zien overigens hoor :ok: .

het is maar een plaat hout die tussen de kamer en de keuken is gezet :wink:
tineke

S@ndr@ schreef:tja ik heb er maar 2 en als ik er niet ben zitten ze apart, gewoon omdat Baco zijn rust nodig heeft, en Ducain heeft een bult energie :roll: .
ze gaan perfect met elkaar, zelfs nog nooit na elkaar gegromd, maar dit is voor Baco de beste oplossing, ze kunnen elkaar wel horen en zien overigens hoor :ok: .

het is maar een plaat hout die tussen de kamer en de keuken is gezet :wink:
dat vind ik toch weer anders dan dat je een groot roedel hebt en alles uit elkaar moet als je weggaat :wink:
Hier gebeurt er overigens nooit zoveel als ze alleen zijn ze gaan meestal liggen pitten in afwachting van :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
malinois schreef:

ik geloof het graag maar ik wil het risico niet... heb het dus 1 x meegemaakt en dan gaat het hele spul zich ermee bemoeien... dat wil ik dus niet meer meemaken zeker niet als ze alleen zijn en ik niet kan ingrijpen.... :wink:
Afbeelding
tineke

malinois schreef:
tineke schreef:
malinois schreef:

ik geloof het graag maar ik wil het risico niet... heb het dus 1 x meegemaakt en dan gaat het hele spul zich ermee bemoeien... dat wil ik dus niet meer meemaken zeker niet als ze alleen zijn en ik niet kan ingrijpen.... :wink:
Kan ik me ook voorstellen hoor dat je dat risico niet neemt :wink: maar ik voor mijzelf zou dan aan een andere roedelsamenstelling hebben gedacht of minder honden :wink:
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cantus »

tis heel simpel: voor de ene hond werkt een bench perfect, voor de ander totaal niet, daarnaast is er ook verschil tussen een volwassen hond en een pup

onze pup gaat dus snachts wel de bench in en die zet ik dan naast het bed, in het begin de wekker zetten snachts voor hem deruit te laten en klaar...overdag gaat die in de bench hooguit voor 2 uurtjes, voor verplicht slapen en voor boodschappen, aangezien hij een bijtgrage pup is en veelsteveel energie heeft :mrgreen: ...hebben we hem wel aangeleerd, maar dongo was daar vrij gemakkelijk in...daarnaast hebben we hem de bench gewoon geleerd dat het zijn "mand" is, hij kruipt er vaak uit zichzelf in om ergens op te knauwelen...deurtje blijft als we thuis zijn altijd open...strax als het kan zullen we de bench langzaam gaan afbouwen, maar tot die tijd, prima hulpmiddel bij zindelijkheid(overigens is hij tegenwoordig al zindelijk, binnen 2 weken!!! voor mekaar gekregen, beetje geluk hebben ook) en om ongewenst gedrag te voorkomen...natuurlijk wordt de bench nooit als straf gebruikt!!!!!!!
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Hier geen bench, nooit gebruikt ook, Freek had er wel in gemoeten eigenlijk want die heeft best veel gesloopt :mrgreen:
En Baco zou echt gek worden in zo'n ding denk ik

Misbruik vind ik dat je je hond er maar indoet omdat het zo makkelijk is, je krijgt hem bijna standaard bij een puppie, plus blafband ( tenminste ze verkopen hier heel veel van die dingen)

Groetjes Els
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

let op het is mijn mening en geen veroordeling
ik vind de bench gewoon te klein en zal hem dan ook nooit gebruiken
ik vind een hond in zo krap kooitje echt niks
ik snap dat het voor sommige mensen een uitkomst is maar ech ook al is het snacht 8 uur lang in zo klein oppervlakten vind ik gewoon te lang
ik heb nog nooit een hond mee gemaakt die echt 8 uur aan 1 stuk snachts aan 1 stuk door op de zelfde plek blijft liggen
ook ik heb altijd gewerkt en als ik pups had zette ik gewoon me gang af met planken
met een kleed en waterbak of een kamer of een deel van de huis kamer minstens een plek van 3 bij 3 en nooit langer dan 4 uur
en ja er is wel eens wat gesloopt maar dat moet kunnen
tot nu toe is dat slopen altijd snel over gegaan hoogstens tot een maand of 3
en dat ze niet laten blijken het erg te vinden ja ach ze woorden van pup af aan er ingestopt ze weten niet beter
Afbeelding
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Bij ons liggen 4 van de 5 honden in de bench 's nachts,en overdag maximaal 4 uur.
Dat is met name omdat er twee tussen zitten die het niet altijd even goed kunnen vinden samen. Dat zijn de 2 oudste teven.
De oudste teef (Wallonne) is niet aan de bench gewend en die ligt dus gewoon in de kamer.
De anderen zijn van pup af aan gewend aan de bench en liggen er naar mijn mening graag in. Het is zelfs zo dat we de benches dicht moeten doen als we thuis zijn,anders liggen ze er constant in :mrgreen:
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”