Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
halsband met pinnen aan binnenzijde
Moderator: moderatorteam
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
klopt heb je gelijk inJaap* schreef:Kloptmalinois schreef:maar de een is niet per definitie diervriendelijker dan de anderJaap* schreef:Volgens mij is er overigens wel een principieel verschil tussen de slip- en prikketting en de Gl / Halti.
De eerste twee hebben de bedoeling een pijnprikkel te genereren en de laatste twee niet.
De keuze heeft m.i. erg veel te maken met het type hond en de reden van beoogd gebruik.![]()
beide zijn bij verkeerd gebruik schadelijk.![]()
Maar ik doelde eigenlijk meer op bijvoorbeeld de situatie van een gevoelige maar stevig trekkende hond, slip en prik worden bij zo'n hond een sneue vertoning.
Net zoals bijvoorbeeld een Halti erg vervelend kan zijn bij een hond die uit "testosterontechnische motieven"erg aan de lijn trekt.
De hyperhond die uit elastiek lijkt te bestaan is bij geen van beide gebaat denk ik.
Dat er gewoon niks valt te generaliseren bedoel ik

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tura schreef:De prikker is geen martelwerktuigbij juist gebruik......
Het kan ook een hele handig zijn![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
- Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- tura
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- tura
- Zeer actief
- Contacteer:
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Zal ook wel een rukker zijn geweest als ik het goed heb begrepen.tura schreef:Neemaart schreef:en heb je de foto wedstrijd gewonnen![]()
die dachten vast dat het loden paaseieren waren die zo de pinnen in de hond trokken![]()
en het leek toch t meeste op Pasen, Jezus had toch ook een doornenband om
![]()
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Ik heb geen ervaring met een prikband.
Wel ken ik iemand met een herder van 4, die een halve politiecursus gedaan heeft. Die hond is bang van vuurwerk en krijgt dus met oud en nieuw de prikband om, omdat hij anders aan de lijn trekt en als de man een nachtdienst heeft, laat de vrouw m overdag uit en die kan m dan niet houden, vandaar die prikband met oud en nieuw.
Maar de rest van het jaar moet ze m ook wel eens uitlaten en dan draagt hij geen prikband, maar een gewone halsband en dan wordt ze ook wel ns omver getrokken..
Voor mezelf gezegd; ik vind het zielig om juist met iets waar een hond bang voor is, zo'n correctiemiddel te gebruiken. Volgens mij wordt hij er dan niet minder bang van. Ik heb eraan gevoeld, die punten zijn best scherp.
Wel ken ik iemand met een herder van 4, die een halve politiecursus gedaan heeft. Die hond is bang van vuurwerk en krijgt dus met oud en nieuw de prikband om, omdat hij anders aan de lijn trekt en als de man een nachtdienst heeft, laat de vrouw m overdag uit en die kan m dan niet houden, vandaar die prikband met oud en nieuw.
Maar de rest van het jaar moet ze m ook wel eens uitlaten en dan draagt hij geen prikband, maar een gewone halsband en dan wordt ze ook wel ns omver getrokken..

Voor mezelf gezegd; ik vind het zielig om juist met iets waar een hond bang voor is, zo'n correctiemiddel te gebruiken. Volgens mij wordt hij er dan niet minder bang van. Ik heb eraan gevoeld, die punten zijn best scherp.
Wanneer gebruik je dan wel een prikband ?Inge schreef:Niet iedere hond kun je het trekken afleren in iedere situatie en als jij beweert dat dat wel kan mag je Marouck dat komen afleren.Rosita Compagner schreef:Als het nu geen pijn doet, wat is de reden om hem te gebruiken dan? Wat doet een prikband (klinkt al pijnlijk) wat een gewone halsband niet kan?
Ik denk dat er mensen gráág deze uitdaging aan gaan met jouboxersien:
Maar toen was ik ook nog niet bekend met honden die zulke driften hebben dat ze nergens anders rekening mee hielden. Toen dacht ik net als heel veel mensen: elke hond kan je leren niet te trekken, inmiddels ben ik daar al van terug. Zoals niet elke hond kan leren los te lopen, zitten, liggen, staan, blijven, rondjes draaien, rollen enz. enz. zo kan ook niet iedere hond leren om niet te trekken aan de riem.
Ik heb het opgegeven (overigens gebruik ik geen prikband tijdens het uitlaten).
- Anya
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Een prikband is niet verboden, wel wordt er veel over gesproken of ze verboden moeten worden.
Zelf verbruik ik hem ook af en toe op de africhting maar meestal een slipkoord. Je moet kijken wat je hond nodig heeft vind ik. Wel vind ik de lerenbanden met spijkers van binnen pijnlijk uitzien maar ook die zijn af en toe nodig. Groetjes Anya.
Zelf verbruik ik hem ook af en toe op de africhting maar meestal een slipkoord. Je moet kijken wat je hond nodig heeft vind ik. Wel vind ik de lerenbanden met spijkers van binnen pijnlijk uitzien maar ook die zijn af en toe nodig. Groetjes Anya.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb bij haar een prikband gebruikt tijdens de training.Addy schreef:Wanneer gebruik je dan wel een prikband ?Inge schreef: Niet iedere hond kun je het trekken afleren in iedere situatie en als jij beweert dat dat wel kan mag je Marouck dat komen afleren.
Ik heb het opgegeven (overigens gebruik ik geen prikband tijdens het uitlaten).
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
'Grappige' discussie waar wel nooit een einde aan zal komen zolang er vooroordelen zijn en dan vooral van mensen met totaal geen ervaring met een bepaald type honden.
'Positieve' training, clicker etc, etc.... zullen daarbij echt niet helpen, die 'knappen' je vierkant op zodat de interesse in honden je wel vergaat (als je het nog kunt na vertellen
) !!
'Positieve' training, clicker etc, etc.... zullen daarbij echt niet helpen, die 'knappen' je vierkant op zodat de interesse in honden je wel vergaat (als je het nog kunt na vertellen

"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
nu, dit topic is niet gestart voor een disscussie. helaas moet dat er wel weer gelijkvan gemaakt worden. De vraag was gewoon: is het verboden of niet? op school zeidenze namelijk van wel, en ik dacht dat dat niet klopte en dus mijn vraag. hier is geen disc. mogelijk. iedereen die er ervaring mee heeft spreekt er alleen maar goed over en degene die ze gelukkig voor hun dan niet hebben hoeven te gebruiken die gaan ertegen in.malinois schreef:ook via vragen 'ken' je iemand niet, dan moet je er in levende lijve gaan kijken DAN pas kun je oordelen...Rosita Compagner schreef:Vandaar mijn vragen, maart, vandaar mijn vragen. Ken jij haar wel?maart schreef:![]()
is het leuk ja?
Ken je Inge? Ken je haar trainingsmethodes? ken je haar begeleiding? ken je haar honden?
Maar wat ik al eerder zei, het halfjaar is weer voorbij en woppa daar is ie weer de prikband discussie... over een maandje of wat de TT weer
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee niet verboden maar dacht je nou echt dat als dat wel het geval was dat mensen hem niet meer zouden gebruiken?boxersien schreef:nu, dit topic is niet gestart voor een disscussie. helaas moet dat er wel weer gelijkvan gemaakt worden. De vraag was gewoon: is het verboden of niet? op school zeidenze namelijk van wel, en ik dacht dat dat niet klopte en dus mijn vraag. hier is geen disc. mogelijk. iedereen die er ervaring mee heeft spreekt er alleen maar goed over en degene die ze gelukkig voor hun dan niet hebben hoeven te gebruiken die gaan ertegen in.malinois schreef:ook via vragen 'ken' je iemand niet, dan moet je er in levende lijve gaan kijken DAN pas kun je oordelen...Rosita Compagner schreef:Vandaar mijn vragen, maart, vandaar mijn vragen. Ken jij haar wel?maart schreef:![]()
is het leuk ja?
Ken je Inge? Ken je haar trainingsmethodes? ken je haar begeleiding? ken je haar honden?
Maar wat ik al eerder zei, het halfjaar is weer voorbij en woppa daar is ie weer de prikband discussie... over een maandje of wat de TT weer

Tja, dat is een van de redenen dat ik hier wel lees en me erin probeer te verdiepen. Misschien heb ik wel watjes van honden hoor maar ik heb nog nooit naar deze vormen van correctiemiddelen hoeven grijpen.malinois schreef:Inge schreef:Je bent erg naief als je denkt dat iedere hond op te voeden of te trainen is door alleen maar positief te trainen. Soms zijn "zwaardere" hulpmiddelen nodig dan een clicker of een brokje.nvn girl schreef:Iedereen denkt er anders over, en dat is wel weer te zien.
Slipkettingen is een oude manier van trainen, helaas zijn er mensen die daar bij zweren.
Tegenwordig is er ook een manier van opvoeden zonder slip ketting of pinband.
Ik heb het niet nodig en wat een ander doet moet die gene zelf weten, van mij mag het verboden worden.
Misschien stom van mij om te zeggen dat ik die gene niet hoef te kennen om te zeggen dat een slipketting uit den boze is, maar ik weet zelf dat er een andere manier van opvoeden bestaat.
En dan heb je dat enge ding echt niet nodig.
![]()
Ik heb er hier 1 zitten die vrijwel alleen maar positief opgevoed en getraind is en 2 waarbij dat tot grote ongelukken geleid zou hebben.
Dat zijn honden die heel duidelijke grenzen nodig hebben, zowel in de opvoeding als in de training. Een clicker of een brokje is in hun geval niet de juiste manier gebleken.
Mensen zouden zich eerst eens ergens in moeten verdiepen en bij voorkeur zien/ervaren hoe een hulpmiddel op de juiste manier gebruikt wordt voor ze een oordeel vellen. Je hebt zo te lezen geen flauw benul waar je het over hebt namelijk, anders zou je het bericht van iron eagle waarin hij het heeft over open plekken en vieze wonden niet zo toegejuigd hebben.precies. Hoezo vooroordelen.
Ik vond het al erg dat alle duitse herderpupjes op cursus na een paar maanden met slibkettingen omliepen behalve de mijne .
Dus geen vooroordeel hier of onbegrip maar eerlijk gezegt begrijp ik het nog steeds niet hoor

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar breng jij je hond ook in dusdanig hoge driften dat hij soms bijna onbereikbaar is? Dat gebeurd bijv. wel met pakwerk. En daarnaast ligt het zeker aan het type hond, ik zie zelfs bij m'n eigen honden, zelfde ras, grote verschillen.Addy schreef:Tja, dat is een van de redenen dat ik hier wel lees en me erin probeer te verdiepen. Misschien heb ik wel watjes van honden hoor maar ik heb nog nooit naar deze vormen van correctiemiddelen hoeven grijpen.malinois schreef:Inge schreef:Je bent erg naief als je denkt dat iedere hond op te voeden of te trainen is door alleen maar positief te trainen. Soms zijn "zwaardere" hulpmiddelen nodig dan een clicker of een brokje.nvn girl schreef:Iedereen denkt er anders over, en dat is wel weer te zien.
Slipkettingen is een oude manier van trainen, helaas zijn er mensen die daar bij zweren.
Tegenwordig is er ook een manier van opvoeden zonder slip ketting of pinband.
Ik heb het niet nodig en wat een ander doet moet die gene zelf weten, van mij mag het verboden worden.
Misschien stom van mij om te zeggen dat ik die gene niet hoef te kennen om te zeggen dat een slipketting uit den boze is, maar ik weet zelf dat er een andere manier van opvoeden bestaat.
En dan heb je dat enge ding echt niet nodig.
![]()
Ik heb er hier 1 zitten die vrijwel alleen maar positief opgevoed en getraind is en 2 waarbij dat tot grote ongelukken geleid zou hebben.
Dat zijn honden die heel duidelijke grenzen nodig hebben, zowel in de opvoeding als in de training. Een clicker of een brokje is in hun geval niet de juiste manier gebleken.
Mensen zouden zich eerst eens ergens in moeten verdiepen en bij voorkeur zien/ervaren hoe een hulpmiddel op de juiste manier gebruikt wordt voor ze een oordeel vellen. Je hebt zo te lezen geen flauw benul waar je het over hebt namelijk, anders zou je het bericht van iron eagle waarin hij het heeft over open plekken en vieze wonden niet zo toegejuigd hebben.precies. Hoezo vooroordelen.
Ik vond het al erg dat alle duitse herderpupjes op cursus na een paar maanden met slibkettingen omliepen behalve de mijne .
Dus geen vooroordeel hier of onbegrip maar eerlijk gezegt begrijp ik het nog steeds niet hoor
Mijn honden hebben nog nooit open wondjes van een prikker gehad... ik weet niet wat je dan doet met een prikker om dat te veroorzaken maar dat is echt geen normaal gebruik.

Nee precies en correct me if I am wrong maar als ik het goed begrijp wordt de hond eerst opgejut tot onbereikbare hoogte om dan alsnog gecorrigeerd te worden. Voor alle duidelijkheid, ik bedoel niets hatelijk of zo en nee, mijn honden hebben wel eens spruitjes tot een groentetuin in de oren maar met mijn stem krijg ik mijn huis, tuin en keukenwatjes dan weer in het gareel
Dus nogmaals geen oordeel maar wel een aantal vragen hoe dit dan werkt

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee, tenminste natuurlijk zijn die er wel die het op die manier doen, maar dat is niet de manier waar wij mee werken. Sowieso moet er eerst wat appel op zitten voordat er uberhaupt gebeten wordt.Addy schreef:Nee precies en correct me if I am wrong maar als ik het goed begrijp wordt de hond eerst opgejut tot onbereikbare hoogte om dan alsnog gecorrigeerd te worden. Voor alle duidelijkheid, ik bedoel niets hatelijk of zo en nee, mijn honden hebben wel eens spruitjes tot een groentetuin in de oren maar met mijn stem krijg ik mijn huis, tuin en keukenwatjes dan weer in het gareel![]()
Maar als een hond dan bijt, op dat moment kan hij dus behoorlijk hoog in z'n driften zitten met gevolg dat je dus wat andere correctiemiddelen nodig hebt. Overigens zou het in sommige gevallen misschien best ook met een slipketting te corrigeren zijn, maar persoonlijk gebruik ik liever een prikker dan een slipketting. Ben niet zo weg van een slipketting.

Dat denk ik zeker niet en daar ging het ook niet over. het ging over wel of niet verboden en niet over de vraag of men hem ook nog wel zal gebruiken indien hij verboden ismalinois schreef:nee niet verboden maar dacht je nou echt dat als dat wel het geval was dat mensen hem niet meer zouden gebruiken?boxersien schreef:nu, dit topic is niet gestart voor een disscussie. helaas moet dat er wel weer gelijkvan gemaakt worden. De vraag was gewoon: is het verboden of niet? op school zeidenze namelijk van wel, en ik dacht dat dat niet klopte en dus mijn vraag. hier is geen disc. mogelijk. iedereen die er ervaring mee heeft spreekt er alleen maar goed over en degene die ze gelukkig voor hun dan niet hebben hoeven te gebruiken die gaan ertegen in.malinois schreef:ook via vragen 'ken' je iemand niet, dan moet je er in levende lijve gaan kijken DAN pas kun je oordelen...Rosita Compagner schreef: Vandaar mijn vragen, maart, vandaar mijn vragen. Ken jij haar wel?

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder
Kweetnie waar je aan gevoeld hebt, maar de punten van een pinnenband zijn absoluut niet scherp, zelfs niet een beetje…marsmallowtjuh schreef:Ik heb eraan gevoeld, die punten zijn best scherp.
Ik heb ook zo een ding, ooit via internet besteld……Nooit gebruikt en dat ga ik niet doen ook. Met een scherpe pinnenband of spijkerband kan je een hond nog als fors beschadigen, ik heb dat van vrij dichtbij mee gemaakt. Ik gebruik wel een pinnenband, maar dan wel een “originelen” en die zijn zoals ik als eerder zei niet scherp…Al zou je het willen, een hond houdt daar geen verwondingen aan over….Anya schreef: Wel vind ik de lerenbanden met spijkers van binnen pijnlijk uitzien maar ook die zijn af en toe nodig. Groetjes Anya.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
visaton schreef:Kweetnie waar je aan gevoeld hebt, maar de punten van een pinnenband zijn absoluut niet scherp, zelfs niet een beetje…marsmallowtjuh schreef:Ik heb eraan gevoeld, die punten zijn best scherp.

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil de hond schreef:Die pinnen zijn natuurlijk gewoon helemaal afgesleten van al dat geruk aan die arme honde-nekkies.