Jaap* schreef:ranetje schreef:...om de hoge kophouding te stimuleren.
Daar heb ik echt nog nooit over gehoord, is het de bedoeling dat de kop omhoog moet voor het
zicht of voor de
verwaaiing?
verwaaiing
Een staande hond moet op de wind werken met (per ras ietsje verschillende) hoge kophouding. Daarmee haalt hij de geur op de wind. Als je hem aan het werk ziet in een veld zie je hem dan mooi dwars op de wind over het veld gaan en bij verwaaiing slaat hij de slag naar de geur toe. Dan gaat hij "aantrekken" op die geur tot hij vlakbij is en de fazant "vastzet" (dat is dus niet letterlijk, maar door het staan van de hond zou de fazant het het veiligste vinden om zichzelf op de grond neer te drukken) . Het is de bedoeling dat de voorjager dan naar de hond toe gaat en als hij er is de hond opdracht geeft tot opstoten.
Er zijn ook rassen die op zicht over het veld gaan trouwens. Maar dat geldt niet voor de continentaal staande honden.
Mijn hond blijft daarna staan (soms doet ze nog één stap voorwaarts maar meer niet)
*Moon*
Volgens de deskundigen moet je dus eerst naar de hond toe, voor hij mag opstoten.
Jonge honden wordt het vergeven als ze een sprintje trekken. Ze zouden toch wel leren dat het geen zin heeft er achter aan te gaan
zeggen "ze".
Volwassen honden (meer dan 1,5 tot 2 jaar oud) mogen er niet achteraan.
Ik heb met Rana een oefening gelopen toen ze 1,5 jaar oud was. In de hoog opgegroeide bieten
Dat was nogal struikelen tot ik bij haar was
Later heb ik haar hier ook in het veld aan het werk gezien, zonder opdracht
Ze stond voor, "verloor"de fazant (slimmerikken die vogels, ze lopen stiekem om soms), maakte een slag terug en vond de fazant weer.
Wel erg mooi om te zien.