Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthondpup aangelijnd of los?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

marian* schreef:
Martijn schreef:Nou, dan is de conclusie duidelijk.
Jachthonden kunnen niet veilig los. Zelfs als ze goed getrained zijn kunnen ze op elke moment gewoon weglopen en daar doe je dus niets tegen.
Da's wel heel kort door de bocht hoor;mijn jachthonden kunnen prima los.
Het ligt er behoorlijk aan namelijk wélke jachthond je hebt :wink:
Zo is het :ok: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Martijn schreef:
marian* schreef:
Jachthonden kunnen niet veilig los. Zelfs als ze goed getrained zijn kunnen ze op elke moment gewoon weglopen en daar doe je dus niets tegen.
Ik vat het alleen maar samen hoor. Mijn mening is het niet.
Het is wat de jachthondenmensen hier bij hoog en laag volhouden.
bij jachthonden zijn onderling nogal wat verschillen te ontdekken :wink:
Dat zie je in dit topic ook weer terug
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Martijn schreef:
marian* schreef:
Ik vat het alleen maar samen hoor. Mijn mening is het niet.
Het is wat de jachthondenmensen hier bij hoog en laag volhouden.
Net wat Ranetje zegt..........de ene jachthond is de andere niet.Er zit een groot verschil in.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

Hmmm ik moet zeggen dat ik met interesse deze discussie gelezen heb, zelf ben ik ook in het bezit van een staande jachthond.
Mijn drentsche patrijs loopt al vanaf het moment dat ze bij me is(7 en halve week) los.Ik denk dat het juist goed is om een jonge pup gelijk los te laten lopen omdat ze dan heel erg aan je hechten en je geen seconde uit het oog zullen verliezen. Hier moet je dus gebruik van maken en je pupje dan spelenderwijze en zo nodig met kleine voertjes of speeltje het voor komen leren leuk te zijn. Natuurlijk is het niet zo dat ik mijn pup op plaatsen waar veel verkeer langs komt los liet lopen, maar af en toe een auto rijd daar wel. Het voorstaan op wild zit er al vanaf jongs af aan in en ik heb haar daar altijd haar gang in laten gaan als ik dat wilde, van nature keek ze namelijk al naar me als ze voor stond op b.v een fazant ik klapte dan in mijn handen en liet haar het wild opstoten waarna ze als de fazant weg gevlogen was gelijk weer naar me toe kwam.Maar als ik niet wilde dat ze er heen ging dan liep ik gewoon door, riep haar en dan ging en gaat ze nog steeds mee. Nu weet ik dat ik dat eigenlijk niet zo had moeten doen, ik had haar moeten leren om af te gaan als ze naar me keek maar ja wist ik veel.Mijn hond heeft dus heel veel vrij heid gehad heeft in de 3 jaar dat ze nu is 3x achter een haas aangezeten en 1x achter een ree en natuurlijk wil ik dat voorkomen want ik moet er niet aan denken dat er met zo'n beest iets erg gebeurd of dat mijn hond wordt dood gereden maar ik kan mijn hond wel lezen en weet precies hoe ik op haar moet reageren en met een jachthond ben je je ook veel bewuster van je omgeveing, staat er veel wind dan houd ik er rekening mee waar ik met haar heen ga, en ook weet ik inmiddels met mijn tweede jachthond wel waar het meeste wild zit en waar niet dus ook daar houd ik rekening mee.Verder vind ik wel dat een jachthond dagelijks los moet rennen en geurtjes moet kunnen snuifen ik wandel dus bijna nooit met mijn hond maar fiets altijd met haar mee zo kan ik haar beter bijhouden als ze door de velden racet en als ze wat in de neus heeft waarvan ik niet wil dat ze er achter aan gaat dan hoef ik maar te fluiten of te roepen en snel weg te fietsen of ze komt er gelijk aan. Natuurlijk leer je van elke hond weer en bij mijn volgende drent zou ik het bijna het zelfde doen behalve dan met dat voor staan op wild, ik zou van pup af aan met haar of hem niet alleen op gewone puppiecursus gaan maar ook op jachtpuppiecursus en ik zou me dan meer verdiepen in het veldwerk zodat ik ook weet hoe ik mijn staande hond kan begeleiden in het wel voorstaan maar niet achter na gaan van wild.
Maar goed de vraag ging hier om het laten los lopen van je jachthond pup en daarop zeg ik dus ja wel gelijk los laten lopen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

drent.lover schreef:ik zou van pup af aan met haar of hem niet alleen op gewone puppiecursus gaan maar ook op jachtpuppiecursus en ik zou me dan meer verdiepen in het veldwerk zodat ik ook weet hoe ik mijn staande hond kan begeleiden in het wel voorstaan maar niet achter na gaan van wild.
Ik vind je hele verhaal leuk, maar dit pik ik er even uit :wink:
Ik weet dat er via de rasvereniging KNJV training wordt gegeven, maar kan je daar ook iets doen aan veldwerktraining?
(ben ik nog nooit ergens tegen gekomen namelijk :wink: )
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

ranetje schreef:
drent.lover schreef:ik zou van pup af aan met haar of hem niet alleen op gewone puppiecursus gaan maar ook op jachtpuppiecursus en ik zou me dan meer verdiepen in het veldwerk zodat ik ook weet hoe ik mijn staande hond kan begeleiden in het wel voorstaan maar niet achter na gaan van wild.
Ik weet dat er via de rasvereniging KNJV training wordt gegeven, maar kan je daar ook iets doen aan veldwerktraining?
Ik ben Drentlover dan wel niet,maar wil toch even ingaan hierop.
De KNJV-training is voor een Drent vaak niet ge-eigend omdat ze veel meer op de Britse en Duitse rassen gericht zijn dan op de Nederlandse.
De Drent is veel meer een peuteraar dan een D.Staande bijvoorbeeld en neemt veel minder revier.
Voor de KNJV te traag dus en als je dat dan hard aanpakt slaat je Drent dicht.Dat heben diverse Drenteneigenaren jammergenoeg ondervonden :jank:
De vereniging heeft daarom eigen workshops opgezet waarmee een Drent wél goed uit de verf komt.Het is een heel goede jachthond(er zitten Nimrodwinnaars tussen),maar met een soms nogal apart karakter :mrgreen:

Even van de site geplukt:
"In de loop der jaren heeft de Gebruikshondencommissie vorm gegeven aan dit mandaat door de volgende activiteiten te organiseren:

- Voorjaarsveldwedstrijden
- Najaarsveldwedstrijden
- Jachthondenproeven
- Apporteerwedstrijden ter drijfjacht
- Theorie-avonden veldwerk
- Veldwerk- oefendagen"
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:
ranetje schreef:
De KNJV-training is voor een Drent vaak niet ge-eigend omdat ze veel meer op de Britse en Duitse rassen gericht zijn dan op de Nederlandse.
De Drent is veel meer een peuteraar dan een D.Staande bijvoorbeeld en neemt veel minder revier.
Voor de KNJV te traag dus en als je dat dan hard aanpakt slaat je Drent dicht.Dat heben diverse Drenteneigenaren jammergenoeg ondervonden :jank:
De vereniging heeft daarom eigen workshops opgezet waarmee een Drent wél goed uit de verf komt.Het is een heel goede jachthond(er zitten Nimrodwinnaars tussen),maar met een soms nogal apart karakter :mrgreen:

"In de loop der jaren heeft de Gebruikshondencommissie vorm gegeven aan dit mandaat door de volgende activiteiten te organiseren:

- Najaarsveldwedstrijden
- Jachthondenproeven
- Veldwerk- oefendagen"
Dank je :ok:
Ik wist dat ze veel deden. Ik heb tijden samen met een trainingsmaatje met een Drent getraind. (geweldige hond trouwens :wink: )
Ik weet dat er bij de club trainingen worden gegeven (dus niet alleen wedstrijden en oefendagen).
Ik vroeg me af of ze die trainingen ook gaven in veldwerk (snap je wat ik bedoel ?)
Bij de Griffonclub zijn ook oefendagen, maar dat is maar één keer (veldwerk) of twee keer (KNJV proeven) per jaar. Leuk, maar niet om het geheel onder de knie te krijgen :wink:
De theorie van het veldwerk ken ik zo langzamerhand uit mijn hoofd. Maar de praktijk is toch vers twee :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

ranetje schreef:
marian* schreef:
ranetje schreef:

- Najaarsveldwedstrijden
- Jachthondenproeven
- Veldwerk- oefendagen"
Dank je :ok:
Ik wist dat ze veel deden. Ik heb tijden samen met een trainingsmaatje met een Drent getraind. (geweldige hond trouwens :wink: )
Ik weet dat er bij de club trainingen worden gegeven (dus niet alleen wedstrijden en oefendagen).
Ik vroeg me af of ze die trainingen ook gaven in veldwerk (snap je wat ik bedoel ?)
Bij de Griffonclub zijn ook oefendagen, maar dat is maar één keer (veldwerk) of twee keer (KNJV proeven) per jaar. Leuk, maar niet om het geheel onder de knie te krijgen :wink:
De theorie van het veldwerk ken ik zo langzamerhand uit mijn hoofd. Maar de praktijk is toch vers twee :mrgreen:
Er zijn een aantal fokkers die zelf trainingen geven en ook het liefst pups verkopen aan mensen die van plan zijn met hun hond jachttraining te gaan doen.
Gewoon om het niet helemaal een huishondenras te laten worden :ok:
Ik heb het met Bente o.a. niet gedaan omdat er hier in de buurt geen niet-KNJVtrainingsmogelijkheid was toen,maar er zit nu wel een groep hier zodat ik mischien met mijn volgende Drent wel ga trainen in de hoop dat dat gewoon leuk gaat worden voor de hond én mij :mrgreen:
Afbeelding
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

ranetje schreef:
Nee sorry zo bedoelde ik het niet hoor via de knjv veldwerk gaan doen, ik schreef dat ik me er meer in zou verdiepen en dus op zoek moet nar training in het veldwerk
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:Er zijn een aantal fokkers die zelf trainingen geven en ook het liefst pups verkopen aan mensen die van plan zijn met hun hond jachttraining te gaan doen.
Gewoon om het niet helemaal een huishondenras te laten worden
Ik heb het met Bente o.a. niet gedaan omdat er hier in de buurt geen niet-KNJVtrainingsmogelijkheid was toen,maar er zit nu wel een groep hier zodat ik mischien met mijn volgende Drent wel ga trainen in de hoop dat dat gewoon leuk gaat worden voor de hond én mij
Lijkt me leuk :ok:
drent.lover schreef:
ranetje schreef:
drent.lover schreef:
ik zou van pup af aan met haar of hem niet alleen op gewone puppiecursus gaan maar ook op jachtpuppiecursus en ik zou me dan meer verdiepen in het veldwerk zodat ik ook weet hoe ik mijn staande hond kan begeleiden in het wel voorstaan maar niet achter na gaan van wild.

Ik vind je hele verhaal leuk, maar dit pik ik er even uit
(ben ik nog nooit ergens tegen gekomen namelijk )

Nee sorry zo bedoelde ik het niet hoor via de knjv veldwerk gaan doen, ik schreef dat ik me er meer in zou verdiepen en dus op zoek moet naar training in het veldwerk
De KNJV richt zich altijd op het werk na het schot. Veldwerk kan je daar niet leren :wink:
Maar ik zou best een trainer willen vinden voor mijn volgende pup die me kan helpen om wat meer over veldwerk in de praktijk te leren.
Als je er een vindt houd ik me aanbevolen (over ruim een jaar :wink: )
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Aaaaah .................. :idea:
Jij bedoelde "de velden in met een lange lijn om te voorkomen dat hij in de fout kan gaan".
Het klonk iets te veel als altijd aan de lange lijn
Voor mij dus inderdaad nog ietsje te "wollig" :mrgreen: :wink:
:roll: Jeetje, je lijkt mij wel in mijn schooltijd,...oooooh, zit dat zo? :mrgreen: :wink:

Ik bedoel dus idd in het veld, in andere situaties zie ik niet veel verschil met een gewone :wink: hond. En niet ALTIJD vast, maar wel veel (een volgende pup zou ik dus meer aanlijnen dan ik tot nu toe heb gedaan uit het oogpunt van voortschrijdend inzicht)

Maar ik ga eerst de laatste posts nog even goed lezen, leuk wordt het :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Maar even serieus Nettie, zou je de moeite willen nemen om het verhaal dan nog eens door te nemen met deze nieuwe invalshoek? Ik zou het jammer vinden verkeerd te worden begrepen in dit best wel belangrijke onderwerp.

Ik moet er wel bij zeggen dat we landelijk wonen en dus eigenlijk standaard in het veld zijn, vandaar misschien misverstand :(:
Jaap*
Zeer actief

Jaap* schreef:De jonge jachthond moet m.i. het loslopen echt leren en verdienen.

De verantwoording van loslopen, in combinatie met z'n passie en onze verwachtingen, kan hij op jonge en onervaren leeftijd meestal niet aan.

Wij moeten hem die verantwoording uit handen nemen en hem er niet mee belasten als je een lekker stabiele hond wilt. ik bedoel correcties vermijden door de mogelijkheid van het in de fout gaan weg te nemen zodat de naieve puppy-periode wordt gebruikt om conditionering van ongewenst gedrag in het veld te voorkomen
Onthoudt dat het vaak enkele jaren duurt voor de hond enigzins "volwassen" is. ik bedoel niet dat de hond jaaaren vast moet lopen, maar wel dat hij moet leren dat hij niet op eigen houtje weg mag speren
Dus los kan wel, maar in niet prikkelende omgeving tot je "zeker" van hem bent.
Toegeven aan de "passie" klinkt goed, maar meestal wordt de jonge jachthond hyper van te veel vrijheid en heeft hij liever duidelijkheid.

(vind ik)
Dit verhaal moet je dus plaatsen in een 'jonge-hond-in-het-veld' situatie.
Ik bedoel nadrukkelijk niet (nóg niet vanwege pup) veldWERK

Het verhaal van drent.lover is voor mij heel herkenbaar, vooral het fiets-gedeelte :mrgreen:

Om eventuele verwarring te voorkomen nog even het volgende,

Met de vraagstelling van TS in gedachten probeer ik dus aan te geven dat ik de PUP in het veld, dus juist in die gebieden waarvan we vinden dat de hond goed te beheersen moet zijn, meer zou aanlijnen. Ik mag dan immers nog niks van hem verwachten maar wil ook niet dat de pup "slechte gewoontes" ontwikkeld. Het lijkt mij dus de eerlijkste oplossing naar de hond toe.
Ik praat dus specifiek niet over het trainen van veldwerk bij de pup.

En idd, de neus zit er standaard al op en valt er heus niet vanaf als ie wat meer aan de lijn loopt, later leert hij wel wat dáár de bedoeling nou weer mee is :ok:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:...als pup de volle vrijheid geven...
:wink: Da's dan weer het ándere uiterste, maar qua wolligheid zal zal ik mijn"Texelse invloeden" proberen te downsizen.
('t gaat helaas meteen alweer mis :roll: :smile: )
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Inge O schreef:...als pup de volle vrijheid geven...
:wink: Da's dan weer het ándere uiterste, maar qua wolligheid zal zal ik mijn"Texelse invloeden" proberen te downsizen.
('t gaat helaas meteen alweer mis :roll: :smile: )
Jouw "Texelse invloeden" kan je moeilijk helemaal uitsluiten. Maar het is handig om jouw context te weten :wink:

Ik ben met je eens dat die "neus" er niet af zal vallen.
Waar ik mee zat was het ontwikkelen van die neus, waar veel veldwerkers ernstig aan hangen. Vaak hoor je: "laat de hond zijn neus ontwikkelen gedurende het eerste jaar".
Ik moet er wel aan toevoegen dat ze zelf ook zeggen dat je moet uitkijken dat de hond niet "verwildert" omdat dat lastig is terug te draaien. (óók voor die veldwerkvoorjagers kennelijk). Door die neus aangelijnd te laten ontwikkelen, voorkom je inderdaad (denk ik) veel narigheid. Dat is in ieder geval mijn bedoeling :wink: Ben benieuwd of dat lukt.

Er wordt door de wedstrijdlopers wel gezegd dat je, door de hond korter te houden, niet zulk "spectaculair" veldwerk krijgt. Eerlijk gezegd zit ik er, als het zó zou moeten, ook niet op te wachten :mrgreen:
Dan heb ik liever een hond "die zijn brave best doet voor de baas" :wink:

Door even lekker door te discussieren komen we er wel hé? :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Ja, 't is een leuke discussie, ik denk dat (als je dat wilt) de neus prima kan worden ontwikkeld in een gecontroleerde situatie in de vorm van zoekspelletjes. Eerst in huis, daarna die spelletjes meenemen naar buiten (Ik heb het over een jonge hond) en het zo opbouwen dat er steeds meer ruimte moet worden genomen, bij de opzet kun je zelf de windinvloeden bepalen immers.
Het lijkt mij ook beter voor de baas-hond relatie op die manier.
Wedstrijden zeggen mij zelf niks, ik ga ook voor de hond die gewoon lekker zijn best doet :ok:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ja, 't is een leuke discussie, ik denk dat (als je dat wilt) de neus prima kan worden ontwikkeld in een gecontroleerde situatie in de vorm van zoekspelletjes. Eerst in huis, daarna die spelletjes meenemen naar buiten (Ik heb het over een jonge hond) en het zo opbouwen dat er steeds meer ruimte moet worden genomen, bij de opzet kun je zelf de windinvloeden bepalen immers.
Het lijkt mij ook beter voor de baas-hond relatie op die manier.
Wedstrijden zeggen mij zelf niks, ik ga ook voor de hond die gewoon lekker zijn best doet :ok:
Ik snap je bedoeling.(hoop ik :wink: )
Ik denk dat ik zelf (net zoals een fokker waar ik over heb gelezen dat doet) liever niet in huis maar bijvoorbeeld in de tuin (gras een tijdje niet maaien) die spelletjes zou doen om de hoge kophouding te stimuleren.
Zie je daar wat in?
:denken: Je kunt in huis natuurlijk wèl het te zoeken voorwerp wat hoger leggen
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Zitten ze daar met z'n tweeën mijntopic aan de gang te houden :pffff: :mrgreen: Ga door! Ik lees wel mee :wink:
Toen ik Dante kreeg (eerste jachthondpup) had ik echt geen notie van veldwerk e.d. Dacht dat dat hetzelfde was als KNJV-training. Veldwerk lijkt me wel heel leuk om te doen met je staande hond. Alleen niet gemakkelijk vlgs. mij. Ik heb al moeite om een jachttrainingscursus te vinden :roll:
laat staan veldwerktrainingen :denken: Ook heb ik gehoord dat het vaak nog moeilijk is om een veld te vinden waar je mag trainen?
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Zitten ze daar met z'n tweeën mijntopic aan de gang te houden :pffff: :mrgreen: Ga door! Ik lees wel mee :wink:
Toen ik Dante kreeg (eerste jachthondpup) had ik echt geen notie van veldwerk e.d. Dacht dat dat hetzelfde was als KNJV-training. Veldwerk lijkt me wel heel leuk om te doen met je staande hond. Alleen niet gemakkelijk vlgs. mij. Ik heb al moeite om een jachttrainingscursus te vinden :roll:
laat staan veldwerktrainingen :denken: Ook heb ik gehoord dat het vaak nog moeilijk is om een veld te vinden waar je mag trainen?
:smile: :smile: :wink:

Ja het is nogal moeilijk om een veld te vinden. Zeker in de randstad.
Soms kan je een boer in de omgeving vragen of je in zijn veld mag komen oefenen. Maar dan hangt het er ook nog van af of hij "jachtafspraken"heeft met een combinatie (=groep jagers die samen een veld beheren). Boven dien is het in de randstad niet gemakkelijk om een veilig veld te vinden. Zolang je hem aan de lijn hebt is dat natuurlijk niet erg.

Veldwerk training om aan wedstrijden mee te doen is overigens niet echt goedkoop, omdat je veel moet reizen. Bovendien zijn die velden moeilijk bereikbaar als je geen eigen vervoer hebt.

Sommige fokkers zijn bereid om je te helpen met het trainen, maar dan moet dat ook nog maar net bereikbaar zijn.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:Zitten ze daar met z'n tweeën mijntopic aan de gang te houden :pffff: :mrgreen: Ga door! Ik lees wel mee :wink:
:smile: :smile: :wink:

Ja het is nogal moeilijk om een veld te vinden. Zeker in de randstad.
Soms kan je een boer in de omgeving vragen of je in zijn veld mag komen oefenen. Maar dan hangt het er ook nog van af of hij "jachtafspraken"heeft met een combinatie (=groep jagers die samen een veld beheren). Boven dien is het in de randstad niet gemakkelijk om een veilig veld te vinden. Zolang je hem aan de lijn hebt is dat natuurlijk niet erg.

Veldwerk training om aan wedstrijden mee te doen is overigens niet echt goedkoop, omdat je veel moet reizen. Bovendien zijn die velden moeilijk bereikbaar als je geen eigen vervoer hebt.

Sommige fokkers zijn bereid om je te helpen met het trainen, maar dan moet dat ook nog maar net bereikbaar zijn.
Voor mij dus gewoon niet haalbaar :19:
Jammer, maar we genieten ook samen in de polder of de grote parken volop.. Ik ga nog wel een poging wagen om een training (apporteren) te vinden in het voorjaar. Of iemand die me om de paar weken helpen wil. Ik heb jou dan wel als vraagbaak, maar iemand die het allemaal kritisch bekijkt zou wel handig en leuk zijn..
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

drent.lover schreef:Hmmm ik moet zeggen dat ik met interesse deze discussie gelezen heb, zelf ben ik ook in het bezit van een staande jachthond.
Mijn drentsche patrijs loopt al vanaf het moment dat ze bij me is(7 en halve week) los.Ik denk dat het juist goed is om een jonge pup gelijk los te laten lopen omdat ze dan heel erg aan je hechten en je geen seconde uit het oog zullen verliezen. Hier moet je dus gebruik van maken en je pupje dan spelenderwijze en zo nodig met kleine voertjes of speeltje het voor komen leren leuk te zijn. Natuurlijk is het niet zo dat ik mijn pup op plaatsen waar veel verkeer langs komt los liet lopen, maar af en toe een auto rijd daar wel. Het voorstaan op wild zit er al vanaf jongs af aan in en ik heb haar daar altijd haar gang in laten gaan als ik dat wilde, van nature keek ze namelijk al naar me als ze voor stond op b.v een fazant ik klapte dan in mijn handen en liet haar het wild opstoten waarna ze als de fazant weg gevlogen was gelijk weer naar me toe kwam.Maar als ik niet wilde dat ze er heen ging dan liep ik gewoon door, riep haar en dan ging en gaat ze nog steeds mee. Nu weet ik dat ik dat eigenlijk niet zo had moeten doen, ik had haar moeten leren om af te gaan als ze naar me keek maar ja wist ik veel.Mijn hond heeft dus heel veel vrij heid gehad heeft in de 3 jaar dat ze nu is 3x achter een haas aangezeten en 1x achter een ree en natuurlijk wil ik dat voorkomen want ik moet er niet aan denken dat er met zo'n beest iets erg gebeurd of dat mijn hond wordt dood gereden maar ik kan mijn hond wel lezen en weet precies hoe ik op haar moet reageren en met een jachthond ben je je ook veel bewuster van je omgeveing, staat er veel wind dan houd ik er rekening mee waar ik met haar heen ga, en ook weet ik inmiddels met mijn tweede jachthond wel waar het meeste wild zit en waar niet dus ook daar houd ik rekening mee.Verder vind ik wel dat een jachthond dagelijks los moet rennen en geurtjes moet kunnen snuifen ik wandel dus bijna nooit met mijn hond maar fiets altijd met haar mee zo kan ik haar beter bijhouden als ze door de velden racet en als ze wat in de neus heeft waarvan ik niet wil dat ze er achter aan gaat dan hoef ik maar te fluiten of te roepen en snel weg te fietsen of ze komt er gelijk aan. Natuurlijk leer je van elke hond weer en bij mijn volgende drent zou ik het bijna het zelfde doen behalve dan met dat voor staan op wild, ik zou van pup af aan met haar of hem niet alleen op gewone puppiecursus gaan maar ook op jachtpuppiecursus en ik zou me dan meer verdiepen in het veldwerk zodat ik ook weet hoe ik mijn staande hond kan begeleiden in het wel voorstaan maar niet achter na gaan van wild.
Maar goed de vraag ging hier om het laten los lopen van je jachthond pup en daarop zeg ik dus ja wel gelijk los laten lopen.
Ja, dat voorstaan; daar had ik dus ook geen idee van hoe daar mee om te gaan. Nu eigenlijk nog niet :oeps: Dante staat eigenlijk alleen voor op fazanten. Ik laat hem ze dan opstoten en dan komt hij helemaal blij bij me terug. Waarschijnlijk helemaal verkeerd volgens de experts :wink: ?
Hoe gaan jullie daar mee om? En hoe als pup?
Gr. Marijke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:...om de hoge kophouding te stimuleren.
Daar heb ik echt nog nooit over gehoord, is het de bedoeling dat de kop omhoog moet voor het zicht of voor de verwaaiing?
Jaap*
Zeer actief

Moon schreef:...Dante staat eigenlijk alleen voor op fazanten. Ik laat hem ze dan opstoten en dan komt hij helemaal blij bij me terug...
Als je hond na het opstoten niet gaat najagen mag je toch beide handen dichtknijpen :ok:
Bij Felix moet ik écht wel eerder een seintje geven hoor :hmmm:

Dante kun je dus nog sturen ná het opstoten en dat vind ik best knap :ok:
Kun je goed mee verder vanaf dat punt (volgens mij moet ie meteen gaan liggen na het opstoten om niet te worden aangeschoten, maar ik weet daar ook te weinig van)
Moon
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moon schreef:...Dante staat eigenlijk alleen voor op fazanten. Ik laat hem ze dan opstoten en dan komt hij helemaal blij bij me terug...
Als je hond na het opstoten niet gaat najagen mag je toch beide handen dichtknijpen :ok:

Kun je goed mee verder vanaf dat punt (volgens mij moet ie meteen gaan liggen na het opstoten om niet te worden aangeschoten, maar ik weet daar ook te weinig van)
Toen hij nog zo'n blaag was van 1 á 2 jaar, ging hij er wél achteraan. Dat bedoelde ik eigenlijk, dat honden ook leren van het najagen. Hij heeft nu wel door dat hij ze toch niet te pakken krijgt. Hetzelfde met konijnen, geeft hij ook veel sneller op. Heb hem al eens tijdens het jagen in zit kunnen zetten (zitfluit). Alleen floot ik daarna het 'hier' signaal en dat vond hij geloof ik het 'ga door' signaal. Ik had hem toen beter op kunnen halen :wink: . Met dat soort dingen waren we lekker bezig tot Dante geblesseerd raakte. Ben dus heel benieuwd hoe hij het nu doet als we weer de polder in kunnen..
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Daar heb ik echt nog nooit over gehoord, is het de bedoeling dat de kop omhoog moet voor het zicht of voor de verwaaiing?
verwaaiing :wink:
Een staande hond moet op de wind werken met (per ras ietsje verschillende) hoge kophouding. Daarmee haalt hij de geur op de wind. Als je hem aan het werk ziet in een veld zie je hem dan mooi dwars op de wind over het veld gaan en bij verwaaiing slaat hij de slag naar de geur toe. Dan gaat hij "aantrekken" op die geur tot hij vlakbij is en de fazant "vastzet" (dat is dus niet letterlijk, maar door het staan van de hond zou de fazant het het veiligste vinden om zichzelf op de grond neer te drukken) . Het is de bedoeling dat de voorjager dan naar de hond toe gaat en als hij er is de hond opdracht geeft tot opstoten.
Er zijn ook rassen die op zicht over het veld gaan trouwens. Maar dat geldt niet voor de continentaal staande honden.

Mijn hond blijft daarna staan (soms doet ze nog één stap voorwaarts maar meer niet)

*Moon*
Volgens de deskundigen moet je dus eerst naar de hond toe, voor hij mag opstoten. :wink:
Jonge honden wordt het vergeven als ze een sprintje trekken. Ze zouden toch wel leren dat het geen zin heeft er achter aan te gaan :denken:
zeggen "ze".
Volwassen honden (meer dan 1,5 tot 2 jaar oud) mogen er niet achteraan.

Ik heb met Rana een oefening gelopen toen ze 1,5 jaar oud was. In de hoog opgegroeide bieten :mrgreen:
Dat was nogal struikelen tot ik bij haar was :roll: :smile:
Later heb ik haar hier ook in het veld aan het werk gezien, zonder opdracht :mrgreen:
Ze stond voor, "verloor"de fazant (slimmerikken die vogels, ze lopen stiekem om soms), maakte een slag terug en vond de fazant weer.
Wel erg mooi om te zien. :ok:
Laatst gewijzigd door ranetje op 15 dec 2006 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
Jaap* schreef:

Toen hij nog zo'n blaag was van 1 á 2 jaar, ging hij er wél achteraan. Dat bedoelde ik eigenlijk, dat honden ook leren van het najagen. Hij heeft nu wel door dat hij ze toch niet te pakken krijgt. Hetzelfde met konijnen, geeft hij ook veel sneller op. Heb hem al eens tijdens het jagen in zit kunnen zetten (zitfluit). Alleen floot ik daarna het 'hier' signaal en dat vond hij geloof ik het 'ga door' signaal. Ik had hem toen beter op kunnen halen :wink: . Met dat soort dingen waren we lekker bezig tot Dante geblesseerd raakte. Ben dus heel benieuwd hoe hij het nu doet als we weer de polder in kunnen..
Mooi dat je hem in "zit"kunt fluiten :ok:
Jij hebt dus ook de ervaring dat hij het uit ervaring opgeeft om achter wild aan te jagen :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:
Jaap* schreef:

Mooi dat je hem in "zit"kunt fluiten :ok:
Jij hebt dus ook de ervaring dat hij het uit ervaring opgeeft om achter wild aan te jagen :wink:
Ik zeg niet dat dat altijd lukt hoor. Heel goed opgelet en op het moment dat ik dacht, hij aarzelt even (om een of andere reden), probeerde ik de zitfluit en tot mijn stomme verbazing ging hij zitten :cheer: terwijl het konijn vrolijk verder rende :wink: Misschien een toevalstreffer, maar ben benieuwd of me dat over een tijdje weer gaat lukken. Eerst maar weer de zitfluit oefenen. En de 'komfluit' ook trouwens :mrgreen: Ben nu weer bezig hem voorzichtig even los te laten op saai terrein. Veel te bang dat hij uit zijn dak gaat en weer zijn poot forceert :roll: . Hij luistert nu perfect; durf hem haast niet te roepen omdat hij als een gek op me af rent. Dan denk ik 'o, je poot' :mrgreen: . Maar heb niet de illusie dat dat zo blijft als het 'nieuwtje' er weer af is. Dus alweer met verstopspelletjes bezig :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef: Mooi dat je hem in "zit"kunt fluiten :ok:
Ik zeg niet dat dat altijd lukt hoor. Heel goed opgelet en op het moment dat ik dacht, hij aarzelt even (om een of andere reden), probeerde ik de zitfluit en tot mijn stomme verbazing ging hij zitten :cheer: terwijl het konijn vrolijk verder rende :wink: Misschien een toevalstreffer, maar ben benieuwd of me dat over een tijdje weer gaat lukken. Eerst maar weer de zitfluit oefenen. En de 'komfluit' ook trouwens :mrgreen: Ben nu weer bezig hem voorzichtig even los te laten op saai terrein. Veel te bang dat hij uit zijn dak gaat en weer zijn poot forceert :roll: . Hij luistert nu perfect; durf hem haast niet te roepen omdat hij als een gek op me af rent. Dan denk ik 'o, je poot' :mrgreen: . Maar heb niet de illusie dat dat zo blijft als het 'nieuwtje' er weer af is. Dus alweer met verstopspelletjes bezig :wink:
Probeer in ieder geval alleen terug te fluiten na de zit als hij naar je kijkt :wink:
Als je dan ook nog je armen wijd houdt en dan naar je toe haalt (alsof je hem wil omarmen :wink: ) wil dat nog wel eens het gewenste effect hebben.
Voorlopig kan je beter naar hem toegaan als hij zit, maar niet naar je kijkt :mrgreen:
Dat wil nog wel eens een misverstand geven.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
verwaaiing :wink:
Een staande hond moet op de wind werken......
Ok, bij voorjagen dus, het had ook zo kunnen zijn dat vanwege het markeren (zicht) van een apport enz......Ik kende de kreet kophouding niet :mrgreen:
Felix is een all-rounder immers :wink:
Jaap*
Zeer actief

Moon schreef:Toen hij nog zo'n blaag was van 1 á 2 jaar, ging hij er wél achteraan. Dat bedoelde ik eigenlijk, dat honden ook leren van het najagen. Hij heeft nu wel door dat hij ze toch niet te pakken krijgt....
:smile1: Hmmm, nu zetten jullie mij toch heel erg aan het denken, want dát kan ik ineens wel plaatsen als ik even terugdenk naar eerder gedrag bij Felix. Maar zonder begeleiding was het geescaleerd, dat weet ik zeker.
Ja, ik blijf bij vroege gecontroleerde begeleiding buiten :8):
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”