Even een kleine update, over de sportcarrière van de ondeugd

.
De eerste week dat Raaf hier was heb ik een privéles met hem gedaan. Doel was om gewoon op een leuke en ontspannen manier even met elkaar te werken, lol te maken en misschien een paar behendigheidstoestellen me te nemen. Hij vond het in het begin best spannend op de hondenschool maar kwam toch al snel los. Ik heb gelijk wat oefeningen gekregen voor zijn moeite met gescheiden worden en zijn haaibaaigedrag als je iets lekkers wil geven. Hij pikte het ontzettend snel op, maar dat had ik thuis ook al door: het is een heel slim hondje

.
Bij de toestellen hebben we hem over een sprongetje heen en weer laten springen, van mij naar de juf en weer terug. Dat deed hij best leuk maar ik kon nog niet aan hem zien of hij het springen an sich nou echt leuk vond (niet vervelend in elk geval). De tunnel vond hij wel spannend maar toen hij doorhad wat de bedoeling was had ik het idee dat hij dat wel een leuk spelletje vond. Daarna de schutting, hij klom er gelijk tegenaan maar toen hij in de buurt van de top kwam vond hij het de eerste twee keer even echt eng dus over het 'kantelpunt' was even lastig voor hem (dat had ik niet verwacht, klimgeit als hij is), naar beneden ging heel mooi rustig en ontspannen. De derde keer ging hij helemaal ontspannen. Knappe hond.
Daarna nog even een paar honden van de juf er los bij, even kijken hoe hij dat vond. Hij vindt vreemde honden eng, valt wat uit en loopt er ook voor weg. Hij bleef eerst heel erg in mijn buurt, maar nadat ik mijn snoeptas weggeborgen had nam hij meer de ruimte (oh, het ging dus niet om mij

). Toen hij het wat spannender wond klom hij op de schutting en bleef daar bovenop zitten om het eens van een afstandje te bekijken

. Later kwam hij steeds meer los, was mooi om te zien.
Ik was van plan om eerst een tijdje gehoorzaamheid met hem te doen en daarna pas door te stromen naar de behendigheid maar de juf zei dat ik maar gewoon lekker gelijk in de beginnersgroep van de behendigheid moest starten. Nou, dan gaan we dat maar doen en doen we thuis lekker gehoorzaamheid en pikken we daar tussendoor ook af en toe een lesje van mee.
Dus in week twee voor het eerst naar de behendigheidsles met hem geweest. Groepsles, dus voor het eerst met andere honden erbij trainen. Ik had wel het idee dat dat goed zou gaan, maar was toch wel benieuwd hoe hij het 'groepsgebeuren' op zou pakken. Zijn vorige baas had namelijk een paar puppylessen met hem gedaan maar was gestopt omdat hij de hele les bang was voor de andere honden en het trainen zo niet leuk was. Nou ik zag niks aparts aan hem, gewoon lekker een beetje afstand houden en clicken voordat hij ging blaffen.
Qua oefeningen deden we een beetje hetzelfde als tijden de privéles: tijdje heen en weer springen over een hindernis, paar keer heen en weer door de tunnel en nu ook de paaltjes erbij. Zes paaltjes, wijd uit elkaar, heen en weer tussen mij en de juf lopen en de paaltjes steeds iets dichter bij elkaar. Op een gegevenmoment kwam er een klein beetje beweging in om óm de paaltjes te gaan. Het was miniem maar oh zo heerlijk om dat dansende kontje te zien

.
Vorige week weer les gehad. Voor de les leidde ik hem even een paar keer over de kattenloop en wat deed hij dat knap! Hij leek het ook wel echt leuk te vinden om te doen, plus dat hij natuurlijk veel lekkertjes kreeg voor zijn knapheid. Toen we weer heen en weer gingen springen stond de hindernis voor het eerst wat hoger en nu zag ik hem écht springen. Wauw, wat een prachtige sprong heeft hij, zo soepel en lichtvoetig

, daar ging mijn hart echt even sneller van kloppen

. Ik had het idee dat hij dit ook een stuk leuker vond dan de hindernisjes van 30cm.
Op het eind nog een mini-parcourstje
(oh, ik dacht dat je dat als parcourtje moest schrijven maar dat blijkt dus niet zo te zijn) en dat was echt zo gaaf. Poeh wat is het leuk om zo met hem bezig te zijn en wat is de behendigheid toch weer onwijs leuk om te doen

. Het is ook elke keer zo leuk om vanaf de kant weer met hem de bak in te lopen, hij is dan zo enthousiast ''Oh gaan we weer wat doen vrouwtje, leuk leuk!!''

.
Het is echt een heel leuke hond om mee te werken, ben echt heel blij met deze ondeugd!