Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tt in nek of op keel plaatsen ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zepenko schreef:Ik heb het niet over het niveau van de honden, maar over het niveau van de manier van trainen. Ik ken huishonden die op een (in mijn ogen) betere manier getraind worden dan jullie werkhonden (op basis van wat ik hier lees), terwijl die maar `gewoon' huishond hoeven zijn. Daarom begrijp ik ook niet dat jullie niet bezig zijn met het verder doorontwikkelen van de methoden in jullie sport gebruikt. Corrigerend trainen is niet meer nodig, zelfs niet i.c.m. beloningen. Dat is toch wel bewezen lijkt me. Als je een keer een gedragscursus zou doen, leer jij hoe jouw hond leert en kun je daarmee het leerproces van je hond gigantisch versnellen en verbeteren. Met als gevolg dat je niet meer hoeft te corrigeren en geweldige honden kunt afleveren. Of is dat te veel moeite?
nou ik wacht nog steeds op je wereldkampioenen die zonder correcties kampioen geworden zijn....je zou dat lijstje al een tijd geleden doorgeven :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
visaton schreef:Heeft nix met te veel moeite te maken, jou manier werkt niet, dat is ondertussen al wel bewezen…gezien het mislukte experiment ( de resultaten waren erg mager, dus draai je de geldkraan dicht) met de klicker.Maar ja, die hadden jou kennis niet natuurlijk
Die manier werkt heus wel, maar past niet bij het image en de "sport". Vrolijk belonen met een hoge stem, dat is al te lastig en voor watjes.

Anne
nou, voor jouw hetzelfde, zal ik jou eens met een hond op het veld zetten die niet wil lossen veel plezier met je worstje of wat dan ook... :roll:
Als je ervaring ermee hebt prima, maar geef geen onzinnig commentaar als je nog nooit met zulke honden gewerkt hebt! Alles wordt hier aangeleerd door beloning. Correcties worden alleen toegepast als ik zeker weet dat ze het kennen maar gewoon vertikken.
Laatst gewijzigd door malinois op 05 aug 2005 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
mechelaar_fan schreef: Als je dan niet ingrijpt, dan verergeren die problemen, elke week is er iets meer waarop de hond minder goed luistert, en als je dan gaat ingrijpen krijg je een diep angstaanjagend gegrom. dan mag je daar staan zwaaien met je brokje rodi worst, of met je bijtrolletje...
Als ik een grom zou krijgen van mijn hond zou ik echt niet gaan zwaaien met een stukje worst. Allemachtig het idee. Ik vind de manier en het tijdstip van het leren lossen in de africhting bedenkelijk en ik vraag me af of dat niet anders/beter kan.

Ik denk dat er van beide kanten heel wat vooroordelen zijn wat dat betreft, laten we het daar dan maar op houden. East is east etc.

Anne
ben nu wel benieuwd, wat zou je dan gaan doen? :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:

Het africhten van je hond heeft echt niks te maken met het wel of niet dominant zijn van jou over je hond. Ik ken mensen die IPO lopen, waarvan de hond keurig alle kunstjes uitvoert. Maar thuis hebben ze geen zak te vertellen over hun hond. Als ze als eerste door de deur willen, missen ze spontaan een stuk broek en evt. een stuk been. Ze hebben zelfs zo'n aanhangertje nodig om hun hond naar huis te krijgen, want als hij in de auto mee zou rijden, zou hij het afdwingen om zelf achter het stuur te kruipen. E.e.a. trouwens idem met GG.
Het africhten van je hond heeft alleen maar te maken met het aanleren van kunstjes (heb ik dit niet al eens eerder getikt...?). En daar heb je dus echt geen correcties voor nodig.
en we waren het er ook al over uit dat het geen kunstjes waren alleen jij bleef nog in die waan... :roll:
Thuis hoeven ze inderdaad niet strak aan de voet te lopen, ze mogen lekker als eerste door de deur, mogen op de bank en ik heb al m'n broeken nog heel hoor.
Mijn honden zitten niet in een aanhanger, dat vind ik persoonlijk niet veilig. De mijne zitten wel in hondenkennels omdat het los in de auto rondvliegende projectielen zijn bij een aanrijding. Ik vervoer ze liever veilig dus voor hun eigen veiligheid! En mijn hond kun je zo naast je op de voorstoel zetten hoor... hij vind het geweldig! Maar ik vind het levensgevaarlijk :pffff:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

starfleet schreef:Ik vind de manier en het tijdstip van het leren lossen in de africhting bedenkelijk en ik vraag me af of dat niet anders/beter kan.

Ik denk dat er van beide kanten heel wat vooroordelen zijn wat dat betreft, laten we het daar dan maar op houden. East is east etc.

Anne
Leren lossen gebeurt al bij pups, hoe vroeger moet je beginnen? :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
qyan schreef:Ik ken bijna geen enkele africhter die naast de trainingen niets met zijn hond doet...en dan heb ik het over zowel geleiders binnen de IPO en de KNPV.
Lekker generaliseren dit zeg.............
En ik ken dus heel veel africhters die geen ene reet uitvoeren met hun hond behalve het trainen....zelfs tijdens het trainen zijn ze te beroerd om hun hond fatsoenlijk uit te laten.
Maar ik had al weleens eerder begrepen dat dit soort dingen alleen maar in het Noorden voorkomt.....schijnbaar.... :roll:
nou schijnbaar woon je inderdaad ergens in een ander soort land want de meeste honden die ik ken (voornamelijk ipo) wonen gewoon in huis en gaan ook een aantal malen per week naar het bos!
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

estelle schreef:
qyan schreef:Ik ken bijna geen enkele africhter die naast de trainingen niets met zijn hond doet...en dan heb ik het over zowel geleiders binnen de IPO en de KNPV.
Lekker generaliseren dit zeg.............
En ik ken dus heel veel africhters die geen ene reet uitvoeren met hun hond behalve het trainen....zelfs tijdens het trainen zijn ze te beroerd om hun hond fatsoenlijk uit te laten.
Maar ik had al weleens eerder begrepen dat dit soort dingen alleen maar in het Noorden voorkomt.....schijnbaar.... :roll:

En waarom die honden die in huisgezinnen terecht vaak herplaatst wordne heb ik daarnet al uitgelegd dus misschien moet je dat even lezen.
Dat jij er wel genoeg kent wil niet zeggen dat het merendeel van de africhters inderdaad zo is en dat je daarom maar kan schrijven dat menig africhter zo met zijn honden om gaat.
Je brengt het namelijk wel alsof bijna iedere africhter in geheel nederland zo met zijn honden omgaat.
Net zo min als dat ik kan zeggen dat het niet gebeurt, omdat ik er bijna geen 1 ken die geen reet uitvoert met zijn hond.
Maar goed, het generaliseren van africhtingszaken/ africhting, etc, gebeurt helaas wel vaker.
Ze zijn allemaal hetzelfde :roll:

Dat heb ik gelezen hoor, ik lees niet selectief.
Maar ik blijf erbij dat bepaalde honden uit bepaalde lijnen meer nodig hebben dan een boswandeling, ravotten en thuis wat speuren, die hebben het werk gewoon nodig.
En met zulke honden uit zulke lijnen zeg ik, plaats ze aub niet in een huisgezin.
Ik zeg niet dat ze de africhting in moeten, maar doe er aub wat meer mee dan bovenstaande.
Ga voor mij part doggy dancen of behendigheid doen ofzo, maar houdt zo'n beest ook geestelijk bezig.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

De meeste KNPV- en IPO-honden die ik ken leven niet in huis maar buiten in de kennel. Een paar komen wel in huis als de baas thuis is. :wink:
Ik ken er helaas wel enkele die nauwelijks beweging krijgen buiten de trainingen om, maar met het gros wordt gewoon zeer regelmatig gewandeld en gefietst, ook om de conditie gewoon goed te houden. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:Ik zeg niet dat ze de africhting in moeten, maar doe er aub wat meer mee dan bovenstaande.
Ga voor mij part doggy dancen of behendigheid doen ofzo, maar houdt zo'n beest ook geestelijk bezig.
precies, alleen denk ik dat als ik een nestje zou fokken (doe ik niet maar stel!) ze alleen gingen naar africhters (of iemand met veel verstand van het ras die er iets anders mee ging doen maar wel iets met vele fysieke en geestelijke inspanning.) en zeker niet als huishond de deur uit gingen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:ook om de conditie gewoon goed te houden. :wink:
joh :N: hebben ze dat nodig? :mrgreen:
Lijkt me inderdaad erg makkelijk een hond met conditie dan 1 die ligt te slapen op het veld :wink:
Afbeelding
qyan

Inge schreef:
starfleet schreef:Ik vind de manier en het tijdstip van het leren lossen in de africhting bedenkelijk en ik vraag me af of dat niet anders/beter kan.

Anne
Uhm, dit is niet helemaal waar!
Niet alle verenigingen beginnen daar al met pups mee.
Toen ik met Qyan begon met trainen bijv de eerste NBG vereniging mocht ik qyan dus niet leren lossen, ook geen bal of wat dan ook.
Los kwam later wel aan de orde :roll:
Dit was een pure wedstrijd vereniging met veel idioten waarbij de hond het maar moest doen voor jou en de correcties die hij kreeg.
En braaf en stom als ik was, heb ik dat advies van de trainers daar nog opgevolgd ook.
Niet lang, want heb er maar 4x getraind en toen ben ik gevlucht :N:
Ook waar ik nu train leren ze het lossen in mijn ogen veel te laat aan, niet zozeer met balletjes, maar wel in het pakwerk!
Een balletje lossen is toch heel iets anders als een mouw moeten lossen na maanden bijten waarij de hond nog nooit heeft moeten lossen en waarbij de hond alleen maar sterker en sterker is gemaakt omdat hij altijd de mouw wint.
Pas als de hond echt goed bijt en eigenlijk al te hoog in zijn driften zit en voor de geleider min of meer een onhandelbaar projectiel is geworden, dan komt lossen, met alle problemen van dien.
Ik ben met qyan dus ruim 1,5 jaar bezig geweest om hem te leren lossen, de mouw dus he (ik heb het nu niet over balletjes en bijtrolletjes :mrgreen: )
Gelukkig gaat het er nu anders aan toe dan toen ik daar begon met trainen toen qyan 7,5 maand was, maar ik heb er zeker de nodige problemen mee gehad.
Ik weet nu beter en heb er een hoop van geleerd, maar met en volgende hond gaat het toch echt heel anders!!!
qyan

Inge schreef:De meeste KNPV- en IPO-honden die ik ken leven niet in huis maar buiten in de kennel. Een paar komen wel in huis als de baas thuis is. :wink:
Ik ken er helaas wel enkele die nauwelijks beweging krijgen buiten de trainingen om, maar met het gros wordt gewoon zeer regelmatig gewandeld en gefietst, ook om de conditie gewoon goed te houden. :wink:
Maar dan nog, dat je er enkele kent die nauwelijks beweging krijgen, wil toch niet zeggen dat alle africhters zo zijn.
De meeste die ik ken leven gewoon in huis, en een enkeling in een kennel, maar een kennel is in mijn ogen niets mis mee, mits de hond daarnaast genoeg aandacht en beweging en dergelijke krijgt
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik zeg toch ook niet dat alle africhters zo zijn? Hallo...ben zelf toch ook een africhter??
Het enige wat ik zeg is dat dit is wat IK om mij heen zie. HOnden die op een zondag gewoon niet uit hun autokennel komen alleen 2 tellen voor aanvang van het speuren/ appel of manwerk gedeelte zodat ze niet op het veld schijten.

Nu train ik sinds kort op een andere vereniging en daar wordt idd veel meer met de honden gedaan naast de trainingen. Maar op mijn oude club echt niet.
En ja die honden hadden geen conditie, bij 2 rondje revieren lagen ze voor dood op de grond.

Sorry maar het is wat ik dus om mij heen zie en daar wordt ik idd vaak erg droevig van, ik hoop idd dat het er in de rest van het land zo aan teo gaat als jullie beweren. :wink:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
Inge schreef:De meeste KNPV- en IPO-honden die ik ken leven niet in huis maar buiten in de kennel. Een paar komen wel in huis als de baas thuis is. :wink:
Maar dan nog, dat je er enkele kent die nauwelijks beweging krijgen, wil toch niet zeggen dat alle africhters zo zijn.
De meeste die ik ken leven gewoon in huis, en een enkeling in een kennel, maar een kennel is in mijn ogen niets mis mee, mits de hond daarnaast genoeg aandacht en beweging en dergelijke krijgt
Nee, tuurlijk betekent dat niet dat alle africhters zo zijn. Daarom zeg ik ook dat het gros gewoon een heleboel beweging krijgt.
Groetjes Inge
Afbeelding

zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

malinois schreef:
zepenko schreef:Ik heb het niet over het niveau van de honden, maar over het niveau van de manier van trainen. Ik ken huishonden die op een (in mijn ogen) betere manier getraind worden dan jullie werkhonden (op basis van wat ik hier lees), terwijl die maar `gewoon' huishond hoeven zijn. Daarom begrijp ik ook niet dat jullie niet bezig zijn met het verder doorontwikkelen van de methoden in jullie sport gebruikt. Corrigerend trainen is niet meer nodig, zelfs niet i.c.m. beloningen. Dat is toch wel bewezen lijkt me. Als je een keer een gedragscursus zou doen, leer jij hoe jouw hond leert en kun je daarmee het leerproces van je hond gigantisch versnellen en verbeteren. Met als gevolg dat je niet meer hoeft te corrigeren en geweldige honden kunt afleveren. Of is dat te veel moeite?
nou ik wacht nog steeds op je wereldkampioenen die zonder correcties kampioen geworden zijn....je zou dat lijstje al een tijd geleden doorgeven :roll:
Sorry hoor malinois, maar ik was niet degene die beweerde een lijstje te kunnen geven. Dat was een ander. Maar dat schreef ik een pagina of 10 terug ook al.
Ik was degene die beloofd heeft nog eens een werkhond geheel positief bekrachtigend op te voeden. En daar hou ik me aan.
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
zepenko schreef:

Het africhten van je hond heeft echt niks te maken met het wel of niet dominant zijn van jou over je hond. Ik ken mensen die IPO lopen, waarvan de hond keurig alle kunstjes uitvoert. Maar thuis hebben ze geen zak te vertellen over hun hond. Als ze als eerste door de deur willen, missen ze spontaan een stuk broek en evt. een stuk been. Ze hebben zelfs zo'n aanhangertje nodig om hun hond naar huis te krijgen, want als hij in de auto mee zou rijden, zou hij het afdwingen om zelf achter het stuur te kruipen. E.e.a. trouwens idem met GG.
Het africhten van je hond heeft alleen maar te maken met het aanleren van kunstjes (heb ik dit niet al eens eerder getikt...?). En daar heb je dus echt geen correcties voor nodig.
en we waren het er ook al over uit dat het geen kunstjes waren alleen jij bleef nog in die waan... :roll:
Thuis hoeven ze inderdaad niet strak aan de voet te lopen, ze mogen lekker als eerste door de deur, mogen op de bank en ik heb al m'n broeken nog heel hoor.
Mijn honden zitten niet in een aanhanger, dat vind ik persoonlijk niet veilig. De mijne zitten wel in hondenkennels omdat het los in de auto rondvliegende projectielen zijn bij een aanrijding. Ik vervoer ze liever veilig dus voor hun eigen veiligheid! En mijn hond kun je zo naast je op de voorstoel zetten hoor... hij vind het geweldig! Maar ik vind het levensgevaarlijk :pffff:
Ondanks wat jij of jullie zeggen, blijven het kunstjes. Hoe wil je het anders noemen.

Of wil je zeggen dat je hond gaat zitten om jou te plezieren. Of dat hij lost omdat ie werken voor zijn baas zo leuk vind.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
Inge schreef:
Toen ik met Qyan begon met trainen bijv de eerste NBG vereniging mocht ik qyan dus niet leren lossen, ook geen bal of wat dan ook.
Dit was een pure wedstrijd vereniging met veel idioten waarbij de hond het maar moest doen voor jou en de correcties die hij kreeg.
En braaf en stom als ik was, heb ik dat advies van de trainers daar nog opgevolgd ook.
Ook waar ik nu train leren ze het lossen in mijn ogen veel te laat aan, niet zozeer met balletjes, maar wel in het pakwerk!
Een balletje lossen is toch heel iets anders als een mouw moeten lossen na maanden bijten waarij de hond nog nooit heeft moeten lossen en waarbij de hond alleen maar sterker en sterker is gemaakt omdat hij altijd de mouw wint.
Pas als de hond echt goed bijt en eigenlijk al te hoog in zijn driften zit en voor de geleider min of meer een onhandelbaar projectiel is geworden, dan komt lossen, met alle problemen van dien.
Ik ben met qyan dus ruim 1,5 jaar bezig geweest om hem te leren lossen, de mouw dus he (ik heb het nu niet over balletjes en bijtrolletjes :mrgreen: )
Gelukkig gaat het er nu anders aan toe dan toen ik daar begon met trainen toen qyan 7,5 maand was, maar ik heb er zeker de nodige problemen mee gehad.
Ik weet nu beter en heb er een hoop van geleerd, maar met en volgende hond gaat het toch echt heel anders!!!
Dit is wat ik hier om me heen zie.
Zeker bij pups die een behoorlijke buitdrift hebben en dus als pup al moeite hebben met de buit afgeven, wordt al vrij jong begonnen met het loslaten.
Dragen van de lap of mouw na het winnen en dan keurig loslaten bij de baas. Hetzelfde bij het apporteerblok. :wink:
Bij mij op de IPO-club trainen wel vrijwel allemaal jonge honden die uit Arno komen, en de enorme buitdrift die hij heeft is bij een aantal pups zeker aanwezig, vandaar ook al vroeg beginnen :wink: om problemen te voorkomen als ze wat ouder worden. Bijten doen ze allemaal wel :wink:
Bij Marouck had ik achteraf beter wat later begonnen met lossen, juist omdat die minder buitdrift heeft en daardoor ook echt heeft moeten leren bijten. Bij haar had ik de buitdrift beter kunnen stimuleren door haar veel te laten dragen als pup. Maar goed, toen trainde ik nog niet in de africhting. :wink:

Hetzelfde zie ik trouwens ook op de KNPV-club hier. Bij honden met veel buitdrift wordt vroeger begonnen met lossen als met honden die dat minder in zich hebben.
Groetjes Inge
Afbeelding

qyan

estelle schreef:ik zeg toch ook niet dat alle africhters zo zijn? Hallo...ben zelf toch ook een africhter??
Het enige wat ik zeg is dat dit is wat IK om mij heen zie. HOnden die op een zondag gewoon niet uit hun autokennel komen alleen 2 tellen voor aanvang van het speuren/ appel of manwerk gedeelte zodat ze niet op het veld schijten.

Nu train ik sinds kort op een andere vereniging en daar wordt idd veel meer met de honden gedaan naast de trainingen. Maar op mijn oude club echt niet.
En ja die honden hadden geen conditie, bij 2 rondje revieren lagen ze voor dood op de grond.

Sorry maar het is wat ik dus om mij heen zie en daar wordt ik idd vaak erg droevig van, ik hoop idd dat het er in de rest van het land zo aan teo gaat als jullie beweren. :wink:
Ja weet ik dat je er zelf 1 bent :mrgreen:
Maar goed, zoals je het schreef kwam het op mij over alsof het merendeel van de africhters zo is.
Wat ik probeer te zeggen is dat je niet alleen kunt oordelen op hetgeen je om je heen ziet gebeuren.
Nou ja, zullen we er maar over ophouden....denk dat we elkaar nu wel begrijpen toch :denken: :mrgreen:
zepenko
Zeer actief

estelle schreef: En ik ken dus heel veel africhters die geen ene reet uitvoeren met hun hond behalve het trainen....zelfs tijdens het trainen zijn ze te beroerd om hun hond fatsoenlijk uit te laten.
Nee, hoor. Hier in het zuiden hetzelfde. Dus alleen in het midden zal het wel anders zijn. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef: Of wil je zeggen dat je hond gaat zitten om jou te plezieren. Of dat hij lost omdat ie werken voor zijn baas zo leuk vind.
het werken vind hij inderdaad prachtig ja, een hond die dat niet leuk vind zul je niet verder mee komen.
Als mijn hond moet kiezen tussen een bak eten/worst of de pakwerker gaat hij voor de pakwerker. En niet omdat het moet, nee omdat hij het prachtig vind. Het is een spelletje voor hem wat hij met veel plezier doet. Ik heb het hier al regelmatig gezegd, als ik maar 1 sec. het idee zou krijgen dat mijn hond er niets (meer) aan vind en met tegenzin het veld op zou gaan zou ik ala minuut stoppen met sporten!
Afbeelding
visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder

Ongelezen bericht door visaton »

zepenko schreef: Of wil je zeggen dat je hond gaat zitten om jou te plezieren. Of dat hij lost omdat ie werken voor zijn baas zo leuk vind.
Ja..zonder meer..Deze honden hebben plezier in het werk…Als ik ongeacht wat voor dag of tijdstip m’n jerrycan vul met water beginnen mijn honden te mieteren, omdat ze weten wat we gaan doen..En daar hebben ze plezier in.
Afbeelding

Ervaring is de naam die we geven aan de optelsom van onze fouten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
estelle schreef: En ik ken dus heel veel africhters die geen ene reet uitvoeren met hun hond behalve het trainen....zelfs tijdens het trainen zijn ze te beroerd om hun hond fatsoenlijk uit te laten.
Nee, hoor. Hier in het zuiden hetzelfde. Dus alleen in het midden zal het wel anders zijn. :mrgreen:
ik ken genoeg africhters in het zuiden die veel met hun honden doen buiten de sport om :roll: In het noorden ken ik als ik zo even snel denk niemand helaas.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

visaton schreef:
Ja..zonder meer..Deze honden hebben plezier in het werk…Als ik ongeacht wat voor dag of tijdstip m’n jerrycan vul met water beginnen mijn honden te mieteren, omdat ze weten wat we gaan doen..En daar hebben ze plezier in.
precies! hier exact hetzelfde! :ok: Nee dan gaan ze er denk ik met tegenzin naar toe hoor :smile2:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Sorry hoor malinois, maar ik was niet degene die beweerde een lijstje te kunnen geven. Dat was een ander. Maar dat schreef ik een pagina of 10 terug ook al.
Ik was degene die beloofd heeft nog eens een werkhond geheel positief bekrachtigend op te voeden. En daar hou ik me aan.
oke dan heb ik dat niet goed! :ok:
Afbeelding
qyan

Inge schreef:
qyan schreef:
Inge schreef:
Dit is wat ik hier om me heen zie.
Zeker bij pups die een behoorlijke buitdrift hebben en dus als pup al moeite hebben met de buit afgeven, wordt al vrij jong begonnen met het loslaten.
Dragen van de lap of mouw na het winnen en dan keurig loslaten bij de baas. Hetzelfde bij het apporteerblok. :wink:
Bij mij op de IPO-club trainen wel vrijwel allemaal jonge honden die uit Arno komen, en de enorme buitdrift die hij heeft is bij een aantal pups zeker aanwezig, vandaar ook al vroeg beginnen :wink: om problemen te voorkomen als ze wat ouder worden. Bijten doen ze allemaal wel :wink:
Bij Marouck had ik achteraf beter wat later begonnen met lossen, juist omdat die minder buitdrift heeft en daardoor ook echt heeft moeten leren bijten. Bij haar had ik de buitdrift beter kunnen stimuleren door haar veel te laten dragen als pup. Maar goed, toen trainde ik nog niet in de africhting. :wink:

Hetzelfde zie ik trouwens ook op de KNPV-club hier. Bij honden met veel buitdrift wordt vroeger begonnen met lossen als met honden die dat minder in zich hebben.
Ja, maar bovenstaade is in mijn ogen ook de juiste manier.
Alleen sommige clubs begrijpen dat nog niet helemaal, of willen het niet begrijpen.
Die zijn er zo op gefocussed dat de hond goed bijt, eerst bijten, dan de rest.
Het is gewoon de omgekeerde volgorde.
En dat is best jammer en geeft soms een hoop problemen.
Ik heb ook echt discussies gehad dat ik het zo niet wilde met qyan, het sloeg door...dat was niet zo...hij moest eerst goed bijten, dan pas lossen.
Uiteindelijk heb ik hem toen 6 maanden uit het bijtwerk gehaald en ben fris opnieuw begonnen.
Maar echt, veel verenigingen beginnen gewoon veel te laat met lossen! en dat zijn er meer dan je denkt.
qyan

visaton schreef:
Nee nee, je snapt het niet :pffff:
dat mieteren en druk doen, doen ze niet omdat ze weten dat zo mogen gaan werken, maar juist omdat ze het eigenlijk helemaal niet willen.
Wij vatten dat helemaal verkeerd op van onze honden :denken: :mrgreen:
qyan

zepenko schreef:
Goh, wat vreemd, in het zuid-wetsen toch ook echt niet hoor :roll:
Dus alleen in het midden en het zuid-westen van het land gaan africhters anders met hun honden om.....laat ik dan maar niet beginnen aan een verhuizing buiten de randstad, wordt ik straks ook zo :N: :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
zepenko schreef:
Goh, wat vreemd, in het zuid-wetsen toch ook echt niet hoor :roll:
Dus alleen in het midden en het zuid-westen van het land gaan africhters anders met hun honden om.....laat ik dan maar niet beginnen aan een verhuizing buiten de randstad, wordt ik straks ook zo :N: :mrgreen:
In het Zuid-Oosten ook niet :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

zepenko
Zeer actief

visaton schreef:
Het ging erover dat het kunstjes zijn die je je honden aanleert. En ik bedoelde te zeggen dat een hond alleen iets doet als het hem iets oplevert. Dus een beloning (eten, spel, aandacht, etc.) of het uitblijven van straf. Maar misschien had ik even wat meer lettertjes moeten tikken.

Maar het gaat erom dat je hond echt niks voor jou doet, maar alleen iets om er zelf beter van te worden. Als je hem gaat/kunt leren waar hij beter van wordt, ben je hem in mijn ogen een kunstje aan het leren. En als je dat eenmaal door hebt, kun je gaan sturen op wat hij leert en daardoor hem sneller en beter laten leren.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
visaton schreef:
Nee nee, je snapt het niet :pffff:
dat mieteren en druk doen, doen ze niet omdat ze weten dat zo mogen gaan werken, maar juist omdat ze het eigenlijk helemaal niet willen.
Wij vatten dat helemaal verkeerd op van onze honden :denken: :mrgreen:
denk het ook, hier ook van die typjes die er 'niks aan vinden' :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”