Inge schreef:starfleet schreef:Ik vind de manier en het tijdstip van het leren lossen in de africhting bedenkelijk en ik vraag me af of dat niet anders/beter kan.
Ik denk dat er van beide kanten heel wat vooroordelen zijn wat dat betreft, laten we het daar dan maar op houden. East is east etc.
Anne
Leren lossen gebeurt al bij pups, hoe vroeger moet je beginnen?

Uhm, dit is niet helemaal waar!
Niet alle verenigingen beginnen daar al met pups mee.
Toen ik met Qyan begon met trainen bijv de eerste NBG vereniging mocht ik qyan dus niet leren lossen, ook geen bal of wat dan ook.
Los kwam later wel aan de orde
Dit was een pure wedstrijd vereniging met veel idioten waarbij de hond het maar moest doen voor jou en de correcties die hij kreeg.
En braaf en stom als ik was, heb ik dat advies van de trainers daar nog opgevolgd ook.
Niet lang, want heb er maar 4x getraind en toen ben ik gevlucht :N:
Ook waar ik nu train leren ze het lossen in mijn ogen veel te laat aan, niet zozeer met balletjes, maar wel in het pakwerk!
Een balletje lossen is toch heel iets anders als een mouw moeten lossen na maanden bijten waarij de hond nog nooit heeft moeten lossen en waarbij de hond alleen maar sterker en sterker is gemaakt omdat hij altijd de mouw wint.
Pas als de hond echt goed bijt en eigenlijk al te hoog in zijn driften zit en voor de geleider min of meer een onhandelbaar projectiel is geworden, dan komt lossen, met alle problemen van dien.
Ik ben met qyan dus ruim 1,5 jaar bezig geweest om hem te leren lossen, de mouw dus he (ik heb het nu niet over balletjes en bijtrolletjes

)
Gelukkig gaat het er nu anders aan toe dan toen ik daar begon met trainen toen qyan 7,5 maand was, maar ik heb er zeker de nodige problemen mee gehad.
Ik weet nu beter en heb er een hoop van geleerd, maar met en volgende hond gaat het toch echt heel anders!!!