Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door Hammetime »

Oké, afwachten dan maar. En een bescheiden formaat herder is ook leuk.

Ben nu bezig Benthe te leren dat de mand haar plek is, maar dat wil nog niet echt indalen bij het dametje. Ze gaat in de mand, waarna ik haar de hemel in prijs, maar zodra ik ga zitten komt ze er weer uit.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Oh dat heb ik ook gehad. Wat hier uiteindelijk hielp was dan zonder iets te zeggen er naartoe lopen en weer naar de mand brengen. Allemaal zonder commando's en zonder wat te zeggen. Ik heb de tijd wel opgebouwd, dus geprobeerd weer er uit te roepen voordat ze uit zichzelf kwamen. Maar zolang ik met commando's aan de gang bleef, bleven ze alert of ik misschien iets anders ging vragen en werd het een enorm ding. Zonder wat te zeggen elke keer terug brengen (ook niet boos worden of geïrriteerd) werden ze rustiger van en konden een tijd in de mand. Geen uren, maar dat vond ik ook niet eerlijk om te vragen. Wel bijvoorbeeld tijdens het eten.
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

In de mand gáán is iets anders dan in de mand blíjven, en zul je stapsgewijs moeten oefenen.
In principe beloon je als de oefening 'klaar' is.
Dus zodra jij haar de hemel in prijst, is voor Benthe de oefening 'klaar'.
Wil je dat ze langer blijft, zul je het langer blijven moeten belonen - 1 sec., 5 sec., 10 sec. , of halve pas richting stoel, hele pas, 2 passen. Of stoel naast mand zetten, en stapsgewijs iets verder er vandaan (omdat kennelijk nu het gaan zitten voor haar het signaal is geworden om op te staan)
Hammetime
Zeer actief

Oké, zal het proberen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb ze het nooit aangeleerd. Ze moeten soms af maar waar mogen ze zelf bepalen, zolang ik er geen last van heb... de een ligt dan meestal op de bank de anderen voor de wc deur of in de mand of in de open bench.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:Ja. Goed zo.

Wanneer?
Morgen maar weer even. Voor vandaag heeft ze genoeg getraind.
Hammetime
Zeer actief

malinois schreef:Ik heb ze het nooit aangeleerd. Ze moeten soms af maar waar mogen ze zelf bepalen, zolang ik er geen last van heb... de een ligt dan meestal op de bank de anderen voor de wc deur of in de mand of in de open bench.
Benthe gaat ook steeds op de bank liggen, maar dat wil ik niet. Ze springt er echter steeds weer op zodra ze in rust gaat en zo blijven we bezig. :oohja:
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:Nou, ik vind het op zich wel senang als je je hond gewoon af kunt leggen.
Het maakt het leven makkelijker en mijn honden worden altijd heel ontspannen van duidelijke kaders.
Op kantoor liggen ze gewoon af. In de mand. Allebei je eigen mand.
Ik ben aan het werk en het feit dat ze zoveel bij me mogen zijn en zo vaak mogen wandelen moeten ze bekopen met gewoon af en toe je bek stijf dicht en je ogen de andere kant op te houden.

Als ze dat niet "konden" dan hadden ze niet meegekund dus ze moeten wel. Het is echt voor hun bestwil dat ze onder regie kunnen staan.
Bij de eerste overtreding krijg een pen naar je kop en bij de tweede ga je de rest van de dag in de auto.
Ze luisteren, hoor. Geloof mij maar. :wink:

Maar je begint bij het ontwikkelen van een neutraal-positief basaal gevoel bij die mand die zo lekker ligt.
Eerst de basis. Altijd. Hoe steviger die is hoe makkelijker het daarna wordt. Het hoofdingredient is een hond die in een mand wil liggen slapen.
Als je dat eenmaal hebt is de rest bijzaak.

Als je een mooi muurtje wil schilderen moet er eerst primer op.
Ik heb een zacht kussen en allemaal botten in de mand voor Benthe om op te kauwen, maar toch verkiest ze steeds weer de bank.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Nou, ik vind het op zich wel senang als je je hond gewoon af kunt leggen.
Het maakt het leven makkelijker en mijn honden worden altijd heel ontspannen van duidelijke kaders.
Maar dat heb ik wel, af is af en geen discussie maar waar dat is maakt me niet uit. Zolang ze niet in de weg liggen vind ik t best.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:Waarom wil je het niet?
Geen strikvraag.
Zodra ik er bij kom zitten komt ze naar me toe en bijt steeds in mijn hand en kleding, niet hard maar wel op een vervelende manier. Ik probeer haar dan af te leiden, mijn hand elders neer te leggen maar dat biedt allemaal geen soelaas. Ze zoekt me tot ze ergens in kan bijten. Soms ook in een vel in mijn zij of buik en dat is een pijnlijke aangelegenheid. Niet dat ze echt gemeen bijt, maar vervelend is het zeker.

Uiteindelijk moet ik haar van de bank zetten alvorens ze daarmee stopt. Ook bijt ze graag in de kussens van de bank als ik niet uitkijk.
Hammetime
Zeer actief

Oké, zal eens kijken of ik haar zachtjes in de houdgreep kan krijgen en in slaap aaien.
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:
Hammetime schreef:Oké, zal eens kijken of ik haar zachtjes in de houdgreep kan krijgen en in slaap aaien.

Ja, dat kan maar het duurt wel een paar minuten, hooguit een kwartier. Zelf ook heel rustig ademhalen.
Chillll.
Ik ga mijn best doen. Ze moet Zenthe worden. Ze ligt nu op de koude vloer bij mijn voeten. :denken:
Hammetime
Zeer actief

Heb geprobeerd Benthe in de houdgreep rustig te krijgen op de bank maar ze wordt er alleen maar meer bijterig van. Jammer maar helaas. Ik zal wat anders moeten proberen. Niet op de bank zou ideaal zijn maar of dat lukt? :L:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hammetime schreef:Heb geprobeerd Benthe in de houdgreep rustig te krijgen op de bank maar ze wordt er alleen maar meer bijterig van. Jammer maar helaas. Ik zal wat anders moeten proberen. Niet op de bank zou ideaal zijn maar of dat lukt? :L:
Dat werkte hier ook niet hoor toen Aki jong was, dan ging het net zo zoals jij zegt. Het verschil was hier alleen dat hij op de bank mocht en als hij te druk ging doen of lopen rampestampen op de bank dan zeiden we nee. Of hielden hem van ons af, zonder wat te zeggen gewoon tegenhouden. Dan viel het kwartje wel en ging hij of rustig liggen (op de bank waar een kleedje lag) of er teleurgesteld van af om ergens te gaan liggen mokken, wat ook een dikke prima was :mrgreen:

Een vaste plek om even naar toe te sturen om te wachten konden mijn andere honden wel, bij Aki was ik dat gewoonweg vergeten aan te leren :oohja:
Wat irritant werd toen hij drukker en drukker ging reageren op visite, incluis geblaf als er iemand bij de voordeur stond. Vanaf dat moment ben ik de mand toch maar gaan aanwennen als een plek om in te gaan liggen, te blijven en zijn waffel te houden.
En dat ging op de manier die TessaThomas ook aangaf, en dat vergt een lange adem, en soms nog :roll:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

blondie schreef:
Hammetime schreef:Heb geprobeerd Benthe in de houdgreep rustig te krijgen op de bank maar ze wordt er alleen maar meer bijterig van. Jammer maar helaas. Ik zal wat anders moeten proberen. Niet op de bank zou ideaal zijn maar of dat lukt? :L:
Dat werkte hier ook niet hoor toen Aki jong was, dan ging het net zo zoals jij zegt. Het verschil was hier alleen dat hij op de bank mocht en als hij te druk ging doen of lopen rampestampen op de bank dan zeiden we nee. Of hielden hem van ons af, zonder wat te zeggen gewoon tegenhouden. Dan viel het kwartje wel en ging hij of rustig liggen (op de bank waar een kleedje lag) of er teleurgesteld van af om ergens te gaan liggen mokken, wat ook een dikke prima was :mrgreen:

Een vaste plek om even naar toe te sturen om te wachten konden mijn andere honden wel, bij Aki was ik dat gewoonweg vergeten aan te leren :oohja:
Wat irritant werd toen hij drukker en drukker ging reageren op visite, incluis geblaf als er iemand bij de voordeur stond. Vanaf dat moment ben ik de mand toch maar gaan aanwennen als een plek om in te gaan liggen, te blijven en zijn waffel te houden.
En dat ging op de manier die TessaThomas ook aangaf, en dat vergt een lange adem, en soms nog :roll:
Maar wat deed en doe jij met je hond om de werk-eigenschappen waar hij op gefokt is tegemoet te komen. Want daar is duidelijk een overeenkomst met hammertime, gefokt voor werk en als enige uitlaatklep wandelingen. En nee werk is echt niet enkel en alleen IGP/KNPV etc
blondie
Zeer actief

crutz schreef:
Maar wat deed en doe jij met je hond om de werk-eigenschappen waar hij op gefokt is tegemoet te komen. Want daar is duidelijk een overeenkomst met hammertime, gefokt voor werk en als enige uitlaatklep wandelingen. En nee werk is echt niet enkel en alleen IGP/KNPV etc
En wat versta jij dan onder werk, en vanwaar jouw vraag weer gericht aan mij over onze hond.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
crutz schreef:
En wat versta jij dan onder werk, en vanwaar jouw vraag weer gericht aan mij over onze hond.
Omdat je aangeeft dat bepaalde huiselijke rust moeilijk was/is. En huiselijke zaken zijn nou eenmaal moeilijker als je hond te weinig doet voor zn karakter

Werk is vanalles waarbij de hond mentaal uitgedaagd wordt.
Fysieke uitdaging geeft alleen maar meer conditie om rottigheid uit te halen ;)

Zelf ooit eens een hond teruggehad omdat die geen huiselijke rust vond. Ze fietsten 3x daags 45 minuten maar geen mentale uitdaging dus energie genoeg voor rottigheid. 5 minuten zoekwerk gaf een vermoeide en rustige hond.

Daar moet TS hier ook voor oppassen. Dat de hond voldoende mentaal moe is ipv enkel fysiek.
blondie
Zeer actief

Wellicht geef ik een verkeerd beeld, ik geef het alleen aan dat het herkenbare dingen zijn. En van daaruit reageer ik als voorbeeld.
Ik vind het wel erg vervelend dat deze opmerkingen van jou in meerdere topics mij telkens het gevoel geven dat ik mij moet verantwoorden.
Onze Aki is een zeer fijne hond van 5 jaar oud nu waar we geen problemen mee hebben, prima met visite, prima alleen in huis en ondanks dat wij geen sport bedrijven met hem.
En laten we wel zijn, sporten met bepaalde trainingen bij herders betekent negen van de tien keer dat de honden langer in de auto verblijven dan dat je wat met ze aan het doen bent op het veld :wink:
Waarom we niet de sport in zijn gegaan met hem, daar hoef ik geen verantwoording voor af te leggen lijkt me, dat we hem genoeg uitdaging geven om er een fijne hond aan te hebben vind ik daarom ook het belangrijkst.
Neemt niet weg dat ik soms bepaalde dingen herken en daarin soms met voorbeelden een advies bij wil geven, het wordt alleen vervelend als ik me telkens lijk te moeten verantwoorden voor iemand die Werkhond/sport en bij clubs dingen doen met je hond hoog in het vaandel heeft staan, wat prima is. Maar ik ervaar het op dit moment als zeer opdringerig en irritant.

Maar onze wandelingen zijn zoals ik in een ander topic ook wel eens heb gezegd, waar je dit ook ter sprake bracht, geen snuffel en markeer en aanlijn wandelingen.
Er wordt los gespeeld, er wordt gezwommen in zee, apporteer- behendigheid,- en gehoorzaamheidsoefeningen worden gedaan en we hebben geen gedragsissues met hem.

"Omdat je aangeeft dat bepaalde huiselijke rust moeilijk was/is. En huiselijke zaken zijn nou eenmaal moeilijker als je hond te weinig doet voor zn karakter"
Ik quote even zo. Ik zie het anders, als er hier in de buurt 1 hond is die wel zijn bek houd als hij alleen thuis is, dan is het onze herder. Bij visite kan hij wel druk zijn, en druk worden, dat zie ik als iets wat gewoon in hem zit.
Mijn andere twee herders, waar ik wel mee sportte, daar was Bluf net zo.. gewoon een hele drukke hond en Finn was veel rustiger. Dus wat dat betreft vind ik het onzin om "En huiselijke zaken zijn nou eenmaal moeilijker als je hond te weinig doet voor zn karakter" dit te zeggen.
Ik weet dat we onze honden voldoende uitdaging en beweging geven, en daar hoef ik geen hondenclub voor te bezoeken, het betekent ook niet dat ik dat niet wil of dat ik dat in de toekomst niet meer ga doen.
Maar dat betweterige gedrag van bepaalde hondensporters komt me wel de keel uit.
Daarbij denk ik, wie is een ander die onze hond en ons niet kent, dat die met opmerkingen aan komt die insinueren dat onze hond te weinig uitdaging heeft.
Hammetime
Zeer actief

crutz schreef: Werk is vanalles waarbij de hond mentaal uitgedaagd wordt.

Zelf ooit eens een hond teruggehad omdat die geen huiselijke rust vond. Ze fietsten 3x daags 45 minuten maar geen mentale uitdaging dus energie genoeg voor rottigheid. 5 minuten zoekwerk gaf een vermoeide en rustige hond.

Daar moet TS hier ook voor oppassen. Dat de hond voldoende mentaal moe is ipv enkel fysiek.
Mijn pup krijgt vermoedelijk onvoldoende mentale uitdaging. Tips zijn welkom, want op cursus krijg ik ze niet.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik mis misschien de context van jouw reactie, blondie. Maar ik zie Crutz juist reageren met de vraag wat jij doet aan mentale bezigheden/uitdaging, wat geen IGP/KNPV hoeft te zijn. Het stukje dat je quote van haar; huiselijke zaken zijn moeilijk als je te weinig doet voor het karakter. Dat zie ik niet als verwijt dat je te weinig doet, maar als algemene optie. Het kan zijn dat rust moeilijk is als je te weinig doet voor jouw hond. (in de tijd met die mand) Ik heb er ook 3 gehad, waarvan 2 vanaf pup. En dat was zo enorm verschillend in wat ze nodig hadden. Ja, er werd toen op een club getraind (hoewel ik dat iets ehm minder deed haha) maar ook tijdens rustperiodes of de andere dagen was er een enorm verschil. De ene bleef alsnog enorm druk, de ander heeft veel minder nodig. Hoewel degene die de langste adem nodig had met die mand degene is die het minst behoefte heeft aan die uitdaging, die ouwe muts weigert vaker dan 1 keer in de zoveel tijd iets te doen haha. Maar die heeft sowieso moeite met luisteren en is heel zelfstandig. De reu was makkelijker om in die mand te houden, maar dan lag hij in het begin heel gespannen wanneer er weer iets zou gebeuren. Aan de ene kant dus braaf in de mand, maar niet rustig...

Ik vat het dus op die manier op, niet eens perse persoonlijk. Maar zoals ik zei, misschien zie ik het anders omdat ik het alleen hier lees. ;)

Hammetime, dat kan van alles zijn. Oefeningen/nieuwe dingen aanleren, zoeken/zoekspelletjes, maar als pup bijvoorbeeld ook naar nieuwe plekken. Dat ligt ook echt aan de hond, waar ze moe van worden haha.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:

Mijn pup krijgt vermoedelijk onvoldoende mentale uitdaging. Tips zijn welkom, want op cursus krijg ik ze niet.
Is ze gek van een balletje?
Balletje verstoppen (eerst makkelijker en langzaam moeilijker maken) en laten zoeken.
Spoortjes uitlopen.
Trucjes gaan leren waar ze over na moet denken.
Naar nieuwe locaties, denk aan rondje tuincentrum oid. Ik heb bv afgelopen dinsdag een rondje Schiphol gedaan. Gladde vloeren, geluiden, met de lift etc.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Hoever staat de mand van de bank waar jij op zit af?
Ik zou de mand dichterbij zetten. Kan je haar ff over dr koppie aaien als ze in haar mand ligt.
Mijn (werk)herders liggen t liefst over me heen, persoonlijk heb ik daar geen probleem mee maar zoonlief woont hier ook en die houdt van een frisse bank.
Ik zou zelf de mand ff aan mijn voeteneind zetten. Lekker contact houden en toch allemaal een eigen plekje.
Ze krijgen heel veel liefde, maar ik bepaal waar en wanneer. En daar varen ze wel bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Gr. Aniek

Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

crutz schreef:
Hammetime schreef:

Is ze gek van een balletje?
Balletje verstoppen (eerst makkelijker en langzaam moeilijker maken) en laten zoeken.
Ik laat haar zoeken naar snoepjes in de kamer, dat vindt ze erg leuk. Zelfde principe dus check. :)
crutz schreef:Spoortjes uitlopen.
Wat houdt dat in?
crutz schreef:Trucjes gaan leren waar ze over na moet denken.
Kun je specifieker zijn?
crutz schreef:Naar nieuwe locaties, denk aan rondje tuincentrum oid. Ik heb bv afgelopen dinsdag een rondje Schiphol gedaan. Gladde vloeren, geluiden, met de lift etc.
Dat is een goeie!
Hammetime
Zeer actief

Budkes schreef:Hoever staat de mand van de bank waar jij op zit af?
Ik zou de mand dichterbij zetten. Kan je haar ff over dr koppie aaien als ze in haar mand ligt.
Mijn (werk)herders liggen t liefst over me heen, persoonlijk heb ik daar geen probleem mee maar zoonlief woont hier ook en die houdt van een frisse bank. Afbeelding
Ik zou zelf de mand ff aan mijn voeteneind zetten. Lekker contact houden en toch allemaal een eigen plekje.
Ze krijgen heel veel liefde, maar ik bepaal waar en wanneer. En daar varen ze wel bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Goed idee, dat ga ik zeker proberen.
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Google voor inspiratie om je hond mentaal uit te dagen eens op hersenwerk voor honden. Er zijn genoeg filmpjes te vinden op YouTube, en ook op de Facebookpagina Hersenwerk voor Honden vind je veel ideeën.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Heavy schreef:Als je op deze leeftijd verwacht dat ze op haar plaats blijft voor een langere tijd dan zijn je verwachtingen te hoog

En waarom moet ze trouwens op haar plaats blijven ? Omdat ze jou dan niet lastig valt ?
Ja of mijn visite.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:

Heb je gras thuis? Strooi haar eten eens in t gras ipv in de voerbak.
Ga een stukje met haar speuren
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ik verbaas me er overigens over dat de info over mentale stimulans niet tijdens de cursus die je nu volgt ook meegenomen wordt.
Wat is daar in je eerste les behandeld?
Hammetime
Zeer actief

crutz schreef:Ik verbaas me er overigens over dat de info over mentale stimulans niet tijdens de cursus die je nu volgt ook meegenomen wordt.
Wat is daar in je eerste les behandeld?
Zitten en aan de riem lopen etc.

Trouwens, een maat van me wees mij er op dat Benthe een Hollander x Mechelaar is i.p.v. een volbloed Hollander. Haar vader is Bassie en d'r moeder Cindy. Kan iemand dat bevestigen?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”