Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Petitie tégen Cesar Milan

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door laeken »

Ah zo, maar dan bedoel je gewoon dat een hond wat hij kan blijft kunnen. Dat is wel logisch ja. Als je een hond leert blaffen dan kan hij dat inderdaad zijn hele leven. Maar je kan wel degelijk iets afleren. Dat is van een andere orde als je het mij vraagt. Territoriale agressie kan je nl wel afleren. Blaffen en fietsen niet inderdaad. :mrgreen:

En als ik mijn honden leer dat zit betekent dat ze moeten liggen dan kan ik ze nl wel degelijk aanleren dat zit voortaan zit betekent. Dan zijn ze het op het zit commando gaan liggen toch echt wel afgeleerd. Ze kunnen het dan niet eens meer. Ik zou het dus niet zo zwart wit proberen te zien. Gedrag en ook aangeleerd gedrag kan je nl wel degelijk ombuigen en afleren.

Nog een voorbeeld. Stel ik leer mijn hond op commando apport met voorzitten. Echt een voorbeeld van aangeleerd gedrag. Dan behoud ik dat commando maar leer er een apport met afliggen voor aan. Dan kan ik nog zo vaak apport roepen, die hond gaat afliggen en niet voorzitten als dat is wat je het laatste jaar gedaan hebt, voorzitten komt niet meer in hem op. Dat is uit het systeem. Het kan dus wel degelijk.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Territoriale agressie kan je nl wel afleren.
Dat betwijfel ik ten zeerste,

Je kunt dat denk ik hoogstens zo onder controle krijgen dat het lijkt alsof die agressie verdwenen is als sneeuw voor de zon.

Maar afleren in de zin van dat de basis van die agressie volledig verdwenen is kan niet.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 11 feb 2011 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Wil de hond schreef:Of dit wel of niet volledig eerlijk is naar de hond toe staat daar enigszins los van want die mensen gaan echt hun hond niet afdragen aan iemand die wél op volledig correcte wijze met die hond verder wil gaan.
Als die sowieso voorhanden zijn.
Er is echt geen run op honden met ernstige gedragsproblemen.
Orson was als jonge hond al practisch onplaatsbaar door zijn aard.
Twee keer iemand voor gehad ,beide paste overduidelijk niet in het profiel.
Probleemhonden herplaatsen klinkt mooi in theorie, maar in de praktijk valt het vaak tegen.
tineke

Wil de hond schreef:
Territoriale agressie kan je nl wel afleren.
Dat betwijfel ik ten zeerste,

Je kunt dat denk ik hoogstens zo onder controle krijgen dat het lijkt alsof die agressie verdwenen is als sneeuw voor de zon.

Maar afleren in de zin van dat de basis van die agressie volledig verdwenen is kan niet.
En situatie gebonden ook denk ik :wink:
Als je erbij bent ziet het er anders uit dan wanneer dat niet zo is.
Laat ik het zo zeggen een inbreker en Orson ,ik zou er geen geld op durven zetten dat dat goed ging aflopen :mrgreen:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:En situatie gebonden ook denk ik :wink:
Situatie-gebonden,

En afhankelijk van iedere individuele hond als individu, in zijn individuele omstandigheden.

Er is geen standaard-procedure waar iedere hond gelijk op reageert.

Een leuk voorbeeld ter vergelijking is denk ik een kind dat op alles wat hij tegenkomt trommelt. Zo iemand waarvan men zegt dat het een geboren drummer is.

Met zo'n kind kun je hoogstens bereiken dat hij niet voortdurend op álles trommelt.
Maar de aangeboren drummer er uit krijgen lukt niet, behalve dan misschien met neuro-chirurgie.

Territoriale agressie bij honden is net zoiets, een aangeboren eigenschap, die krijg je niet weg, hoogstens krijg je die in meerdere of mindere mate onder controle.
tineke

Wil de hond schreef:
tineke schreef:En situatie gebonden ook denk ik :wink:
Situatie-gebonden,

En afhankelijk van iedere individuele hond als individu, in zijn individuele omstandigheden.

Er is geen standaard-procedure waar iedere hond gelijk op reageert.

Een leuk voorbeeld ter vergelijking is denk ik een kind dat op alles wat hij tegenkomt trommelt. Zo iemand waarvan men zegt dat het een geboren drummer is.

Met zo'n kind kun je hoogstens bereiken dat hij niet voortdurend op álles trommelt.
Maar de aangeboren drummer er uit krijgen lukt niet, behalve dan misschien met neuro-chirurgie.

Territoriale agressie bij honden is net zoiets, een aangeboren eigenschap, die krijg je niet weg, hoogstens krijg je die in meerdere of mindere mate onder controle.
Eens :wink:
laeken
Zeer actief

Ah, dus al dat wegtrainen wat CM doet is gelul? Het gaat niet weg? :F:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

En als ik mijn honden leer dat zit betekent dat ze moeten liggen dan kan ik ze nl wel degelijk aanleren dat zit voortaan zit betekent. Dan zijn ze het op het zit commando gaan liggen toch echt wel afgeleerd. Ze kunnen het dan niet eens meer. Ik zou het dus niet zo zwart wit proberen te zien. Gedrag en ook aangeleerd gedrag kan je nl wel degelijk ombuigen en afleren.

Nog een voorbeeld. Stel ik leer mijn hond op commando apport met voorzitten. Echt een voorbeeld van aangeleerd gedrag. Dan behoud ik dat commando maar leer er een apport met afliggen voor aan. Dan kan ik nog zo vaak apport roepen, die hond gaat afliggen en niet voorzitten als dat is wat je het laatste jaar gedaan hebt, voorzitten komt niet meer in hem op. Dat is uit het systeem. Het kan dus wel degelijk.
Het zou je waarschijnlijk heel weinig moeite kosten om de oorspronkelijke reacties weer terug te krijgen op zo´n manier dat het lijkt of ze nooit anders gedaan hebben.

Een hondenhoofd is geen schoolbord waarop je kunt wissen en wat nieuws neerschrijven.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ah, dus al dat wegtrainen wat CM doet is gelul? Het gaat niet weg? :F:
Nee, hij krijgt er controle over en/of zet er ander gedrag voor in de plaats.

Maar dat betekent niet dat het oude gedrag weg is.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
MARC_S schreef:Ah, dus al dat wegtrainen wat CM doet is gelul? Het gaat niet weg? :F:
nee hoor, dat doet het inderdaad niet. hij leert de hond hooguit het onder controle te houden, vooral in het bijzijn van de baas dan.
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wil de hond schreef:En daarbij moet je dan ook nog eens bedenken dat de betreffende "omgebogen" hond in handen is van een eigenaar die regelmatig last van duizelingen zal hebben als hij poogt zich de ingewikkelde theorie die hij geacht wordt toe te passen weer eens helder voor de geest te krijgen.

Ik bedoel maar te zeggen dat het uiteindelijk de eigenaar is die dient te zorgen dat het nieuwe gedrag stand houdt, zónder de steun van degene die geholpen heeft met de "ombuigings-training" en dat dit vast ook niet voor iedereen even makkelijk en/of haalbaar zal zijn.

Ook is het in de praktijk zo dat veel mensen geen zin hebben in allerlei semi-wetenschappelijk gedragsgedoe, die willen gewoon van bepaald lastig gedrag af, en als het kan snel en simpel.

Of dit wel of niet volledig eerlijk is naar de hond toe staat daar enigszins los van want die mensen gaan echt hun hond niet afdragen aan iemand die wél op volledig correcte wijze met die hond verder wil gaan.
Snap ik en zou ik ook rekening mee houden.

Hoe veel mensen zijn er in staat om op de juiste manier te corrigeren denk je?

Het gaat er tenslotte toch om dat ze van het probleem af komen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief

Wil de hond schreef:

Het zou je waarschijnlijk heel weinig moeite kosten om de oorspronkelijke reacties weer terug te krijgen op zo´n manier dat het lijkt of ze nooit anders gedaan hebben.

Een hondenhoofd is geen schoolbord waarop je kunt wissen en wat nieuws neerschrijven.
Ik heb het idee dat je veel teveel in je straatje denkt. Ik denk er nl totaal anders over en mijn ervaringen zijn ook totaal anders. In stappen aanleren is gewoon een normale methode. Altijd zal de hond die stappen vergeten en het eindresultaat tonen. Je kan niet een toestel bij behendigheid in 1 keer aanleren. Verder denk ik dat je je te weinig verdiept hebt in het africhten van een hond. Dus het trainen. Problemen afleren is een totaal andere discipline als het aanleren van dingen. Zoals jij bezig bent met een probleemhond iets af te leren, zo ben ik bezig met mijn hond te leren iets te zoeken, te springen op commando, vooruit te rennen in rechte lijn en meer van dat. Dat is ook trainen. En daar kunnen hele andere dingen ontstaan dan je misschien gewend bent.

We verschillen dus van mening. Want zo stellig als jij zegt dat het niet kan, zo stellig weet ik dat het wel kan. Dus ik kan er niet in mee.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef:
Inge schreef:
Gos schreef: Dat vind ik wat overdreven, en ik ken er zat. Ik hoef ze alleen in de kennel te zetten met bezoek als het bezoek zich niet zeker voelt met honden of Victor wil behandelen als teddybeer (lees: aanstaren en om de nek hangen), anders is het nergens voor nodig. Als er ongenood bezoek komt (dus als wij er niet zelf bij zijn), dan ligt het in het geval van Vic wat anders.
Biène is ook regelmatig gewoon los als er visite komt. Marouck meestal niet maar dat is omdat zij zo enorm druk is dat het gewoon niet leuk binnenkomen is anders. :19:
Nu ja. Maar eerder kon dat ook niet toch?. In elk geval niet met iedereen. Wie weet kunnen wij Eva ook wel snel loslaten bij bezoek. Ze gedraagt zich in elk geval perfect de laatste tijd. Ze ligt ook gewoon op de grond in de avond. Vanzelf. Ze is erg aan het veranderen en veel minder veeleisend. Dat is de leeftijd denk ik en het zal komen omdat wij nog meer de puntjes op de i zetten in het dagelijks leven :wink:

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik het zo ga houden. Eva is ook druk, veeleisend en bezitterig. Waarom zou je je bezoek aan zo'n hond gaan blootstellen? Ik heb helemaal geen zin om steeds op de honden te letten. Bezoek is voor de mensen en dan maken de honden maar even plaats. Bevalt me heel erg goed. Zeker omdat ze zonder protest en zonder een kick te geven in die bench ligt naast bezoek. Lekker ontspannen voor alle partijen :cheer: :ok: :wink: Dat heb jij met Marouck. Kan je toch niet van je bezoek genieten met een hond die constant overal is?
Samen gaat niet, omdat Marouck zich dan zo op de voorgrond dringt en zo enorm druk doet dat Biène daarop reageert.
Andersom is het geen probleem. Biène kan wel wat waaks reageren maar staat ook goed onder appèl en laat zich door mij dus gewoon wegsturen of ik kan haar laten liggen op commando en dan kalmeert ze heel snel.
Dat is eigenlijk altijd zo geweest maar ik laat ze ook vaak even in de bench liggen tot degene die binnenkomt zit, dat gaat net wat meer ontspannen. Want ze kan best even indruk maken door haar waakse gedrag. Ze doet echter niets. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hoe veel mensen zijn er in staat om op de juiste manier te corrigeren denk je?
Over welke mensen heb je het precies?

En waarom begin je ineens over corrigeren, is er niets méér tussen hemel en aarde dan corrigeren of niet-corrigeren als het over gedragsbeïnvloeding van honden gaat?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik sluit me bij de laatste 3 à 4 reacties van Wil aan. Lekker makkelijk :mrgreen: Ik zie het verdedigen van territorium (territoriale agressie klinkt zo agressief :mrgreen: net zo iets als reu - reu agressie. Dat zit erin en je kan het onder controle krijgen maar als de controle weg is, van de baas bijvoorbeeld, dan is het er nogsteeds.
Laatst gewijzigd door Tamara. op 11 feb 2011 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik zou iig nooit zomaar het terrein van een door cm getrainde FB betreden :mrgreen:

Ik vind wel dat een hond in het geval van territoriale overschrijding in voorkomende gevallen naar zijn baas zal moeten luisteren; het wegtrainen, nee, daar geloof ik niet in, en ik zie ook niet in waarom dat zou moeten.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge schreef: Samen gaat niet, omdat Marouck zich dan zo op de voorgrond dringt en zo enorm druk doet dat Biène daarop reageert.
Andersom is het geen probleem. Biène kan wel wat waaks reageren maar staat ook goed onder appèl en laat zich door mij dus gewoon wegsturen of ik kan haar laten liggen op commando en dan kalmeert ze heel snel.
Dat is eigenlijk altijd zo geweest maar ik laat ze ook vaak even in de bench liggen tot degene die binnenkomt zit, dat gaat net wat meer ontspannen. Want ze kan best even indruk maken door haar waakse gedrag. Ze doet echter niets. :wink:
Als ze niks doet is er natuurlijk niks aan de hand. :wink: Eva heeft echter laten zien dat ze geen theater maakt en ook niet bluft. :neenee: Dat is dan andere koek. :N: Appel kan wel, maar dat vind ik dan weer niks. Als ik haar met appel haar grote mond moest laten houden deed ik dat ook. Als je met appel iemands veiligheid moet garanderen dan speel ik daar verder geen spelletjes meer mee. Dat is wel een verschil inderdaad. :wink:

De meeste mensen vindt ze overigens enig. Dan gaat het perfect. Alleen niet altijd dus dan laat maar zitten :cool2: :F:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Wil de hond schreef:

Ik heb het idee dat je veel teveel in je straatje denkt. Ik denk er nl totaal anders over en mijn ervaringen zijn ook totaal anders. In stappen aanleren is gewoon een normale methode. Altijd zal de hond die stappen vergeten en het eindresultaat tonen. Je kan niet een toestel bij behendigheid in 1 keer aanleren. Verder denk ik dat je je te weinig verdiept hebt in het africhten van een hond. Dus het trainen. Problemen afleren is een totaal andere discipline als het aanleren van dingen. Zoals jij bezig bent met een probleemhond iets af te leren, zo ben ik bezig met mijn hond te leren iets te zoeken, te springen op commando, vooruit te rennen in rechte lijn en meer van dat. Dat is ook trainen. En daar kunnen hele andere dingen ontstaan dan je misschien gewend bent.

We verschillen dus van mening. Want zo stellig als jij zegt dat het niet kan, zo stellig weet ik dat het wel kan. Dus ik kan er niet in mee.
Je haalt er nu weer hele andere dingen bij.

In je eerste voorbeelden heb je het over een hond die geleerd heeft met een bepaalde handeling te reageren op een bepaald woord en na verloop leert om met een andere handeling op datzelfde woord te reageren.

Jij beweert dat deze hond die eerste handeling "niet meer weet". En dat klopt niet, je kunt met heel weinig moeite die eerste handeling weer naar boven krijgen, met veel minder moeite dan het oorspronkelijke aanleren daarvan gekost heeft.

Ik ben overigens niet alleen bezig met probleemhonden dingen afleren.
Tamara.
Zeer actief

MARC_S schreef:Eva heeft echter laten zien dat ze geen theater maakt en ook niet bluft. :neenee: Dat is dan andere koek. :N: Appel kan wel, maar dat vind ik dan weer niks.
Misschien begrijp ik de discussie niet maar een reactie zoals deze staat dan toch haaks op wat je net zei?
laeken
Zeer actief

Tamara. schreef:
MARC_S schreef:Eva heeft echter laten zien dat ze geen theater maakt en ook niet bluft. :neenee: Dat is dan andere koek. :N: Appel kan wel, maar dat vind ik dan weer niks.
Misschien begrijp ik de discussie niet maar een reactie zoals deze staat dan toch haaks op wat je net zei?

Nee hoor, hiermee bevestig ik alleen maar dat ik itt veel andere mensen beweer niet alles te kunnen en perfect te kunnen regelen. Ik weet 100% zeker dat iemand anders vast en zeker dingen kan die ik niet kan. Denk je zelf van niet dan?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wil de hond schreef:
ranetje schreef:Hoe veel mensen zijn er in staat om op de juiste manier te corrigeren denk je?
Over welke mensen heb je het precies?

En waarom begin je ineens over corrigeren, is er niets méér tussen hemel en aarde dan corrigeren of niet-corrigeren als het over gedragsbeïnvloeding van honden gaat?
Ik heb het over de mensen die zitten opgescheept met een hond met een probleem.

Waar je zou kunnen ombuigen of waar je de hond "voor eens en voor altijd duidelijk kan maken dat je iets niet pikt".
En dat laatste gaat dan niet zachtjes.
Hoe veel mensen kunnen dat laatste?

Mijn reactie was op een bepaalde opmerking in jouw posting.
Wil de hond schreef:Ook is het in de praktijk zo dat veel mensen geen zin hebben in allerlei semi-wetenschappelijk gedragsgedoe, die willen gewoon van bepaald lastig gedrag af, en als het kan snel en simpel.

Of dit wel of niet volledig eerlijk is naar de hond toe staat daar enigszins los van want die mensen gaan echt hun hond niet afdragen aan iemand die wél op volledig correcte wijze met die hond verder wil gaan.
Wat had je dan in gedachten bij het onderstreepte?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Tamara. schreef:

Nee hoor, hiermee bevestig ik alleen maar dat ik itt veel andere mensen beweer niet alles te kunnen en perfect te kunnen regelen. Ik weet 100% zeker dat iemand anders vast en zeker dingen kan die ik niet kan. Denk je zelf van niet dan?
Ik heb dit hier nog niemand horen zeggen eigenlijk hoor :wink:
En ik weet wel zeker dat CM bijv. dingen voor elkaar kan krijgen met mijn honden wat mij niet lukt...

Wat niet wil zeggen dat ik bepaalde dingen niet strak wil regelen, dat wil ik dus wel idd. aangezien ik teveel ellende gehad heb van 'de honden het zelf laten doen'.
Ik heb ergens nog wel een filmpje van vanochtend, zal zo ff proberen hem hier te plaatsen, als dit een half jaar geleden was gebeurd dan had je echt een enorme knokpartij gehad... nu is het een grom en het is klaar.. dus hoe het moet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Dat is de pest met rangordetheorieen zoals hij die vaak hanteert vind ik.
Die theorieen beroepen zich óók op een aangeboren eigenschap. De gevoeligheid voor status.
Op theoretische basis kun je redeneren dat je een aangeboren eigenschap onder controle kunt houden met een andere aangeboren eigenschap.
Dat is bijvoorbeeld waar hij prat op gaat bij wijlen zijn Daddy, de ex-prijsvechter.
Persoonlijk vond ik het nooit prettig om naar die hond te kijken.

Ik denk dat die theorie "werkt" omdat je gewoon kiest voor een heel rigide aanpak. En dan gebeurt er altíjd iets.
Als je een andere rigide, op onderwerping gebasseerde, theorie zou bedenken, en daar in gaat geloven, geeft dat óók een resultaat.

Maar het resultaat is, op die manier, altijd dat het ongewenste gedrag onder de oppervlakte blijft liggen.
Als het kwade oog er vanaf is, is de remming vaak ook weg.

Ik ben ervan overtuigd dat een hond niet zo'n rigide denker is. Die is altijd aan het afwegen en inschatten, berekend kansen en ziet mogelijkheden. Én, wil het liefst samenwerken.
In de klassieke leer zijn dat bijna allemaal ondeugden. Maar in werkelijkheid zijn het natuurlijk allemaal handvatten waarmee je invloed kunt uitoefenen. Je kunt de neiging tot bepaald onwenselijk aangeboren gedrag proberen te bestrijden, maar je kunt het meestal ook prima aanwenden in je voordeel.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Tamara.
Zeer actief

MARC_S schreef:
Tamara. schreef:

Ok, ik begrijp wat zegt maar dan ben ik het nog steeds eens met Wil :wink:

Jij wil dus zeggen dat iemand anders het gedrag van Eva zoals je schetst, volledig kan wegtrainen als in uitwissen? Bestaat niet meer? Nooit meer? Het zit ín Eva, het ís Eva, dat kun je toch niet wissen? Ja, er zijn mogelijkheden om het te begeleiden en onder controle te houden maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet meer bestaat alsof het er nooit is geweest :19:

En uiteraard ben ik het met je eens dat er zat mensen zijn die dingen véél beter kunnen dan ik :wink:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Wil de hond schreef:Jij beweert dat deze hond die eerste handeling "niet meer weet". En dat klopt niet, je kunt met heel weinig moeite die eerste handeling weer naar boven krijgen, met veel minder moeite dan het oorspronkelijke aanleren daarvan gekost heeft.
Eens. Met Saar en Miep heb ik beiden de Golden basis cursus gedaan (dus dat gaat vanuit de GR-club). Bij Saar was die enorm versnipperd door de MKZ enzo, en bovendien heb ik de af-en-blijf oefening pas op de laatste les vóór de cursus op de vereiste manier kunnen doen (hond af en blijf, zelf 20 meter verder lopen, en dan de hond weer naar je toeroepen). Tot die laatste les was Saar nog steeds op een punt dat zij naar mij toe wilde, ipv dat ik naar haar toe kwam.
Op het examen had ze overigens een 10 voor die oefening, en moest zij ook nog een keer opdraven om als stabiele factor te dienen voor de honden die een 2e kans kregen omdat ze het bos inrenden.

Twee jaar later moest Miep datzelfde examen doen. En ik, laks als ik ben, had braaf de lesjes gevolgd maar 0 geoefend. Op de dag dat Miep examen moest doen ben ik 's ochtends het veld in gegaan. Miep neergelegd (blijf!) en Saar aan de lijn genomen en die moest de hele reutel nog een keer voordoen. En het was voor haar 2 jaar geleden (en met Saar heb ik net zo weinig geoefend hoor, maar die is gewoon de goeiste). Ze riedelde het hele rijtje zomaar af. Commando's die ik nooit gebruik in het dagelijks leven.
Miep mocht het daarna nadoen, en dat deed ze vlekkeloos.

Ik kan Saar nu, op 10-jarige leeftijd, nog steeds dat riedeltje laten doen denk ik. Op elk gewenst moment.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

deze bedoel ik dus... dat had ie (toen was hij er nog niet natuurlijk maar goed, stel dat) een half jaar geleden niet hoeven doen....

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tamara. schreef:
MARC_S schreef:
Tamara. schreef: Misschien begrijp ik de discussie niet maar een reactie zoals deze staat dan toch haaks op wat je net zei?

Ok, ik begrijp wat zegt maar dan ben ik het nog steeds eens met Wil :wink:

Jij wil dus zeggen dat iemand anders het gedrag van Eva zoals je schetst, volledig kan wegtrainen als in uitwissen? Bestaat niet meer? Nooit meer? Het zit ín Eva, het ís Eva, dat kun je toch niet wissen? Ja, er zijn mogelijkheden om het te begeleiden en onder controle te houden maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet meer bestaat alsof het er nooit is geweest :19:

En uiteraard ben ik het met je eens dat er zat mensen zijn die dingen véél beter kunnen dan ik :wink:
Geen idee of dat kan. Dat is ook niet meteen het gedrag waar ik op doel. Maar ik durf niet uit te sluiten dat dat kan. Met schrikdraad kan je een beest wat altijd aan de hek schuurt dat ook wel afleren. Als je dan 3 jaar die draad laat zitten is de kans best groot dat dat beest nooit meer tegen de hekken schuurt. Zijn hele leven niet en zelfs niet als er niemand in de buurt is. Dus tja, wie weet. En anders kan iemand het misschien ombuigen? Als bezoek alleen maar voer komt brengen en ik haar geen eten meer geef? Elke dag iemand anders? Wie weet is ze dan niet meer territoriaal maar juist extreem blij met bezoek. Als je goed nadenkt kom je een heel eind denk ik. En als je het echt weet uit te voeren? Ach, wie weet is er dan wel heel wat meer mogelijk dan wij nu denken toch? :wink:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

bennie schreef: Vreemd, mij is dat altijd prima gelukt met zowel hond-hond als hond-mens agressieve honden van >35kg.
Echter, waar geen wil is is geen weg, het oplossen van problemen begint met het willen oplossen van een probleem. Veel mensen willen een probleem laten oplossen en daar gaat het mank.
Maar dan zou ik wel eens van jou willen weten Bennie, wat te doen op het moment dat je wakker wordt en je zit klemvast in de kaken van een duitse dog, of op het moment dat je ernstig bedreigd wordt door een Rottweiler van formaat, of op het moment dat je een mechel aan je arm hebt hangen. Dus precies op dat moment, op die seconde, op een moment dat het voor jou onverwacht komt ?
Niet wat je daarna moet doen, of daarvoor, maar precies op dat moment. Wat zou jij dan doen ? Dat je daarna op een positiever manier gaat werken aan het oplossen van dat probleem, zodat het niet weer gebeurd is mij helder, maar ik bedoel dus op die seconde.
Gr. Aniek

Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

malinois schreef:deze bedoel ik dus... dat had ie (toen was hij er nog niet natuurlijk maar goed, stel dat) een half jaar geleden niet hoeven doen....

Afbeelding
Over een half jaar hoeft 'ie het ook niet meer te doen, denk ik zo :engel:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
malinois schreef:deze bedoel ik dus... dat had ie (toen was hij er nog niet natuurlijk maar goed, stel dat) een half jaar geleden niet hoeven doen....

Afbeelding
Over een half jaar hoeft 'ie het ook niet meer te doen, denk ik zo :engel:
nee dat denk ik ook niet, maar dan geldt wel een normale correctie prima maar meer ook niet... nee is dus nee...
ps. vanavond deed hij het nog een keer maar toen nog veel harder, dus ik heb Xavi met mn stem gecorrigeerd en dat was goed... niet meer in de buurt geweest...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”